Olen koko syksyn käynyt tanssikurssilla, aivan aloittelija olen. Eksyinpä sitten iltana eräänä tanssi-
paikkaan, jossa oli juuri naisten hakuvuoro menossa. Katselin pelonsekaisin, ilhailevin ja lievästi kadehtivin tuntein parketilla pyörähteleviä pareja, joita oli noin parikymmentä, ja jotka kaikki, siis aivan KAIKKI !,
näyttivät tanssivan kuin ammattilaiset, taidolla jonka saavuttamiseen minulla, jos edistymiseni on niin hidasta kuin se syksyn mittaan on ollut, menisi varmaan vuosikausia.
Vaikka olen aivan tavallisen tylsän näköinen, lievästi mutta kuitenkin kiusallisen selvästi kaljamahainen, vaatimattomasti, mutta silti siististi pukeutunut, alkavasti kaljuuntunut, melkein nelikymppinen mies, erehtyi eräs sangen viehättävän näköinen kolmekymppinen nainen, jonka hyvä tanssitaito ei ollut jäänyt
minulta huomaamatta, hakemaan minua.
Vaikka kyseessä oli hidas valssi; tanssi joka kurssilla oli tuntunut helpoimmalta, tai paremminkin vähiten vaikeimmalta, sekosin askelissa ja lopulta tanssi meni kävelyksi. Anteeksipyydellen ja etiketin vastaisesti saattelin hänet pois heti ensimmäisen tanssin jälkeen ja vetäydyin baarin puolelle ottamaan illan ensimmäisen
oluen. Onneksi kukaan ei enää sen jälkeen tullut hakemaan minua.
Rimakauhu iski...
106
5329
Vastaukset
- swingvalssi.
Ethän ollut tosissasi, ethän? Tuollaisia juttuja olen kyllä kuullut, mutta en ole niitä uskonut.
Tästä asiasta voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta nyt ei ole aikaa.
Tanssimaan ei kukaan opi, ellei tanssi ja tanssi ja vielä tanssi! Kurssit antavat vaan sen perustan, jolta on hyvä ponnistaa eteenpäin. Lisää kursseja, jos siltä tuntuu. Monet ottavat kurssituksen harrastuksekseen, mikäpä sen mukavampaa olisikaan!
Seuraavalla kerralla menet rohkeasti itse hakemaan naisia tanssimaan. Kyllä se siitä lähtee, usko pois! Monet muutkin ovat aloittaneet vasta aikuisiällä tanssimaan ja hyvin näyttävät pärjäävän!
Muutaman tanssi-illan jälkeen varmuutesi lisääntyy ja tanssit alkavat sujua paremmin. Kukaan ei ole seppä syntyessään!- Tanssin ilo
hymyillä, tilanne kuvaus oli hyvin kirjoitettu. Et muuten olisi vienyt minua kesken pois. Oltais harjoiteltu, eihän sitä muuten opi. Kaikki me ollaan oltu alkajia, eikä valmiiksi tulla koskaan. Opettelukin on hauskaa, kun ottaa sen huumorilla, eihän tanssi ole vakava asia. Sitää kaljaa, et nyt välttämättä olis tarvinnut ottaa, mutta jos se siihen yhteen jäi, niin hyvä (isonee se kaljamaha, ei muuten). Rohkeesti vaan eturiviin naisten haulla ja muutenkin hakemaan. Sattuuhan niitä tosikkoja joiden ilta saattaa mennä pilalle, kun ei ollutkaan parkettien partaveitsi kyseessä, mutta ei sen pidän antaa masentaa. Kun ahkerasti ja rohkeasti opettelet, kohta naiset kilvan juoksevat hakemaan.
- __________
Miksi usein tällainen kirjoitus leimataan provoksi? Eikö (tanssiseurojen) muka-pro-tanssijoita saa millään tavalla arvostella?
Kuinkahan monta tanssiharrastustaan aloittelevaa miestä on tähän mennessä lyönyt hanskat tiksiin nähtyään, miten eräät pienet itseään muita parempina pitävät (tanssiseura)piirit esiintyvät tanssipaikoilla? Väitän että tämä kerrottu tarina on melko tyypillinen tapaus tänä päivänä. __________ kirjoitti:
Miksi usein tällainen kirjoitus leimataan provoksi? Eikö (tanssiseurojen) muka-pro-tanssijoita saa millään tavalla arvostella?
Kuinkahan monta tanssiharrastustaan aloittelevaa miestä on tähän mennessä lyönyt hanskat tiksiin nähtyään, miten eräät pienet itseään muita parempina pitävät (tanssiseura)piirit esiintyvät tanssipaikoilla? Väitän että tämä kerrottu tarina on melko tyypillinen tapaus tänä päivänä....koetaan provoiksi tuollaiset kertomukset, koska ne käsitykset ammattilaisista tai esittämisestä syntyvät ihan vain kateellisen katsojan omien korvien välissä. Tuo on tällä palstalla jouduttu havaitsenmaan satoja kertoja vuosien varrella.
Avaajalta voisi kysyä, miksi meni paikalle vasta naistentunnin aikana, vaikka illan alussa olisi sekä tilaa että mahdollisuuksia tarkkailla tilanteita rauhassa ilman, että oma epävarmuus aikaansaa paniikkia.
Outo asenne on sekin, että syyllistetään hakemaan tullut taitava ja viehättävä tanssinainen.
Nimimerkki viiru myös on aivan itse kuvitellut tanssiseurojen jäsenet muka-pro-tanssijoiksi, jotka olisivat jotakin esittämässä.
Ihan samalla tavoin tanssista iloa itselleen hankkivia itseään kursseilla kehittävät ovat kuin kateelliset itseoppineet hiihtelijätkin.
Jokseenkin kaikki tällä palstalla tanssiseurojen jäsenistä kirjoitetut viestit ovat olleet asiatonta parjaamista. Siihen syyllistyt sinäkin.- Tavallinen tallaaja
__________ kirjoitti:
Kuinkahan monta tanssiharrastustaan aloittelevaa miestä on tähän mennessä lyönyt hanskat tiksiin nähtyään, miten eräät pienet itseään muita parempina pitävät (tanssiseura)piirit esiintyvät tanssipaikoilla? Väitän että tämä kerrottu tarina on melko tyypillinen tapaus tänä päivänä.Niin... miksi muutama itseään tavallisena tanssijana pitävä kirjoittelee sellaisia tekstejä mikä jo luonnostaan pelästyttää monia tanssin aloittajia. Minultakin moni aloittelija on kysellyt, että mistä johtuu muutamien itseään tavallisina tanssijoina pitävien hyvinkin negatiiviset kirjoittelut erilaisilla tanssikeskustelualueilla ja varsinkin lehtien yleisönosastoissa.
Kun aletaan esittämään julkista kritiikkiä toisista saman alan harrastajista, niin se jo sellaisenaan saa aikaan ulkopuolisissa ja aloittelijoissa epävarmuutta tulla mukaan.
Useimmille aloittelijoille kuitenkin aika nopeasti selviää, että nämä kirjoittelijat ovat aika harmittomia ja toisten mollaaminen kuuluu lähinnä heidän perusluonteeseensa, ja heidän asenteensa onneksi ei tanssipaikoilla tunnu. - Tanssin ilo
Tavallinen tallaaja kirjoitti:
Niin... miksi muutama itseään tavallisena tanssijana pitävä kirjoittelee sellaisia tekstejä mikä jo luonnostaan pelästyttää monia tanssin aloittajia. Minultakin moni aloittelija on kysellyt, että mistä johtuu muutamien itseään tavallisina tanssijoina pitävien hyvinkin negatiiviset kirjoittelut erilaisilla tanssikeskustelualueilla ja varsinkin lehtien yleisönosastoissa.
Kun aletaan esittämään julkista kritiikkiä toisista saman alan harrastajista, niin se jo sellaisenaan saa aikaan ulkopuolisissa ja aloittelijoissa epävarmuutta tulla mukaan.
Useimmille aloittelijoille kuitenkin aika nopeasti selviää, että nämä kirjoittelijat ovat aika harmittomia ja toisten mollaaminen kuuluu lähinnä heidän perusluonteeseensa, ja heidän asenteensa onneksi ei tanssipaikoilla tunnu.miten tanssitaito on opittu. Tärkeintä on, että itse nauttii tanssista. Ei seurata toisten tanssimista kateellisena, vaan otetaana opiksi ja tehdään itse sen eteen jotain, että opitaan. On itse oppineita jotka vuosien myötä ovat saaneet tansiin sen rentouden ja sulavuuden. Tanssin ei tarvitse eikä pidäkkään olla niin kuin kurseilla on opetettu, vaan niitä oppeja sovelletaan sitten lavoilla. Ei ole yhtään tanssijaa, ei tanssin opettajaa, jotka tanssisivat tai opettaisivat samalla tavalla. Tämä lähinnä seuratanssi puolella, kilpatanssit ovat erikseen, siellä on sitä sääntöä ja kurinalaisuutta ja siihen en puutu, kun en siitä tiedä sen enempää. Totta kai on askeleet ja kuvioita joka tanssilajiin, mutta missä on sääntö, että niitä pitäisi kirjaimellisesti noudattaa. Ei pelkästään kursseja käymällä opi, vaan on tansittava ja tansittava ja ennen kaikkea uskallettava.
Mikä ihmisiä vaivaa, kun lukee näitä viestejä, siellä on aina niitä perus negatiivisiä jotka kaivat joka sanasta tai lauseesta sen negativisuuden, vaikka kuten tämänkin viestiketujun aloittaja kertoo kokemuksestaan tai ainakin noin on voinut jollekkin käydä.
Esimerkki "Outo asenne on sekin, että syyllistetään hakemaan tullut taitava ja viehättävä tanssinainen." En olisi kyllä osannut tuotakaan asiaa negatiiviseksi kääntää, taito tuokin. - narzizzi34
Truehum kirjoitti:
...koetaan provoiksi tuollaiset kertomukset, koska ne käsitykset ammattilaisista tai esittämisestä syntyvät ihan vain kateellisen katsojan omien korvien välissä. Tuo on tällä palstalla jouduttu havaitsenmaan satoja kertoja vuosien varrella.
Avaajalta voisi kysyä, miksi meni paikalle vasta naistentunnin aikana, vaikka illan alussa olisi sekä tilaa että mahdollisuuksia tarkkailla tilanteita rauhassa ilman, että oma epävarmuus aikaansaa paniikkia.
Outo asenne on sekin, että syyllistetään hakemaan tullut taitava ja viehättävä tanssinainen.
Nimimerkki viiru myös on aivan itse kuvitellut tanssiseurojen jäsenet muka-pro-tanssijoiksi, jotka olisivat jotakin esittämässä.
Ihan samalla tavoin tanssista iloa itselleen hankkivia itseään kursseilla kehittävät ovat kuin kateelliset itseoppineet hiihtelijätkin.
Jokseenkin kaikki tällä palstalla tanssiseurojen jäsenistä kirjoitetut viestit ovat olleet asiatonta parjaamista. Siihen syyllistyt sinäkin.No siinäpä onkin oikea mies moittimaan muita parjaamisesta. Olet kyllä merkillinen otus. Liukas kuin saippuapala. Narsismin tunnusmerkit täyttyvät...
- Provo tai ei
Hidas valssi on oikeastaan aika vaikea. Juuri siksi kun se on niin hidas. Siinä ehtii tehdä hyvin virheitä ja menee helposti sekaisin askelissa. Monelle pelkän nopean valssin opetelleelle hidas valssi on likimain mahdoton, kun yrittävät väkisin mennä sen nopean valssin askelluksella. Älä siis lannistu hitaan valssin vaikeuksista, sillä moni muu laji menee paljon helpommin. Foksiin kannattanee aluksi keskittyä.
- hjp.
Kun tuo hidas valssi tuli aiheeksi, niin ainakin minä olin ihan tyystin tanssimatta tavallista (nopeaa)-valssia sen aikaa kunnes tunsin jotenkin osaavani hitaan valssin. Ei ole helpoin tanssi, eikä se yhtään helpota sitä jos nainen kipittää liian nopeast alta karkuun ja tavallaan vetää miestä mukanaan. Kokeneet naiset taas osaavat hieman jarrutella miestä tässä tanssissa.
Aloittajalle vielä sellaiset terveiset, että kun nyt olet parikin vuotta käynyt kursseilla ja uskaltautunut myös lavalla hakemaan, niin sitten voit sanoa että kyllä kannatti. ;-) - tanssiva pipari
hjp. kirjoitti:
Kun tuo hidas valssi tuli aiheeksi, niin ainakin minä olin ihan tyystin tanssimatta tavallista (nopeaa)-valssia sen aikaa kunnes tunsin jotenkin osaavani hitaan valssin. Ei ole helpoin tanssi, eikä se yhtään helpota sitä jos nainen kipittää liian nopeast alta karkuun ja tavallaan vetää miestä mukanaan. Kokeneet naiset taas osaavat hieman jarrutella miestä tässä tanssissa.
Aloittajalle vielä sellaiset terveiset, että kun nyt olet parikin vuotta käynyt kursseilla ja uskaltautunut myös lavalla hakemaan, niin sitten voit sanoa että kyllä kannatti. ;-)... Hitaan valssin perusaskeleen opetti minulle yksi mies sata vuotta sitten Kapakanmäellä. Yks kaks kol ja anna musiikin viedä. Kasan kuvioita opin sitten muilta miehiltä myöhemmin. Siinä on minun kurssini hitaaseen vassiin. Minusta todella helppoa ja ihanaa liidellä (anteeksi vain) hyvässä viennissä.
Tanssi on toisille helpompaa kuin toisille. Rytmikorvaa pitää olla, tai sitten sitä pitää harjoitella. Askel ja liike tulee olla kevyttä ja joustavaa. Toisille luontaista toisen pitää opetella jne ... tsemppiä.
Kaikki miehet ovat (naiset myös) tervetulleita lavoille. Kukin omalla tyylillään.
Tanssivaa Joulua ! Leivoin juuri akka ja ukko pipareita. Yhden pellisen vääntelin tanssi asentoihin. Aikaas makeita kuviota. Tuskin raaskin panna poskeen.
- Äinään Miäs
Säikeen aloittajalla on neljän vuoden matka helvettiin.
Hauska ja samalla todenmakuinen kertomus aloittelijan ongelmista.
Tanssikurssit ovat tietysti avuksi, mutta oikeasti tanssimaan oppii vain paljon tanssimalla. Hidas valssi on periaatteessa helppoa: rauhallista "tanssillista" kävelyä musiikin tahtiin. Aloittelevalle miehelle hidas valssi ei silti ole välttämättä helppoa. Yksi ongelma on maltti, pitää tosiaan malttaa kuunnella musiikkia ja liikkua sen mukaan.
Lisäksi aloittelijan silmin muiden tanssiminen näyttää hienommalta kuin se onkaan. Joskus kuulee puhuttavan "ammattilaisista", vaikka ammattilaiset tanssilavoilla ovat suuria harvinaisuuksia.
Säikeen aloittajalle sanoisin, että jatka vaan sinnikkäästi niin kursseilla kuin tansseissakin käymistä, jos tanssiminen kiinnostaa. Kun jossain vaiheessa huomaat oppineeksi jotain, se lisää innostusta. Muista myös, että tanssi on tai ainakin pitäisi olla hauska harrastus, ei mikään "suoritus". Jos alat joskus kilpailla, se on asia erikseen. Lavatanssin voit aina tanssia kuten hyvältä sinusta ja paristasi tuntuu. Kurssien kuviot ja temput ovat esimerkkejä, joista voit poimia mausteista omaan tanssiisi.- aina elämänsä loppuu
Surkea sepitelmä.
Tanssivat kuin ammattilaiset... ei ole mitään ammattilaisia, koeta käyttää omaa kieltäsi äläkä lainaile jotain fraaseja, joilla ei ole mitään vastinetta elävässä elämässä.- Minäkin kerran
käyttää sanoja, niin kuin ne ymmärtää ja hyvältä tuntuu, kunhan tekee se fiksusti, eikä ilkeile niinkuin taas joku satu maailmassa elävä. Jos ei ole asiaa ei pidä sotkeutua näihin juttuihin lainkaan. Aloittelijalle vaan intoa ja harjoittelua, ammattilaiseksi ei tarvitse tulla, vaan juuri sellaiseksi kun itsestä hyvältä tuntuu.
- aina elämänsä loppuu
Minäkin kerran kirjoitti:
käyttää sanoja, niin kuin ne ymmärtää ja hyvältä tuntuu, kunhan tekee se fiksusti, eikä ilkeile niinkuin taas joku satu maailmassa elävä. Jos ei ole asiaa ei pidä sotkeutua näihin juttuihin lainkaan. Aloittelijalle vaan intoa ja harjoittelua, ammattilaiseksi ei tarvitse tulla, vaan juuri sellaiseksi kun itsestä hyvältä tuntuu.
Mutta kun ei ole mitään ammattilaisia. Ei tunnu hyvältä tämä tällainen.
- vain tanssien oppii
En ole aloittaja, mutta tiedän mitä hän tarkoitti. Usein alkuillasta, jolloin lattialla on tilaa, näkee useita todella hyvin tanssivia, joita voisi peräti luulla noiksi aloittajan kutsumiksi "ammattilaisiksi". Varsinkin jos oma osaaminen on vielä vähän haparoivaa, eikä ole itsevarmuutta, saattaa hyvin tanssivien keskuudessa mennä todella "pupu pöksyyn" ja tanssiminen jäädä onnettomaksi suorittamiseksi (näin siis tanssijan omasta mielestä).
Tanssilattia on eräänlainen näyttämö, jolla esiintyminen vaatii tiettyä rohkeutta. Jos tanssija ei ole varma itsestään ja osaamisestaan, saattaa julkinen esiintyminen olla liian kova paikka. Tästä on allekirjoittaneellakin omakohtaisia kokemuksia... - Minäkin kerran
aina elämänsä loppuu kirjoitti:
Mutta kun ei ole mitään ammattilaisia. Ei tunnu hyvältä tämä tällainen.
vaan ei tarvitse kaikkea niin kirjaimellisesti ottaa. Tuo viestiketjun aloittaja on mitä ilmeisemmin huumorintajuinen ja tarinassa varmaan ainakin totuuden hiven. Sai ainakin minut hymyilemään. Monet tyhjänpäiväiset kommentit vaan ihmetyttää. Tanssiminen on oikeasti niin ihanaa, mahtavaa, upeeta, että miten siitä jaksetaankin vääntää kaikkea soopaa. nauttikaa vaan kaikki aloittelijat ja "ammattilaiset" kukin tavallanne. Kenenkään ei kuitenkaan pitäsisi luulla itsestään liikoja, eikä myöskään alentaa itseään. Koeta nyt unohtaa tuo harmituksen aihe ja ala miettiä vaikka niitä viikonlopun tansseja, tulee parempi mieli.
- ei ammattilainen
vain tanssien oppii kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta tiedän mitä hän tarkoitti. Usein alkuillasta, jolloin lattialla on tilaa, näkee useita todella hyvin tanssivia, joita voisi peräti luulla noiksi aloittajan kutsumiksi "ammattilaisiksi". Varsinkin jos oma osaaminen on vielä vähän haparoivaa, eikä ole itsevarmuutta, saattaa hyvin tanssivien keskuudessa mennä todella "pupu pöksyyn" ja tanssiminen jäädä onnettomaksi suorittamiseksi (näin siis tanssijan omasta mielestä).
Tanssilattia on eräänlainen näyttämö, jolla esiintyminen vaatii tiettyä rohkeutta. Jos tanssija ei ole varma itsestään ja osaamisestaan, saattaa julkinen esiintyminen olla liian kova paikka. Tästä on allekirjoittaneellakin omakohtaisia kokemuksia...Jos joku sanoisi, että tanssin kuin ammattilainen, ottaisin sen ennemmkin kohteliaisuutena kuin
moitteena. - Tanssin taikaa
ei ammattilainen kirjoitti:
Jos joku sanoisi, että tanssin kuin ammattilainen, ottaisin sen ennemmkin kohteliaisuutena kuin
moitteena.Kun aloittelin käymään tanssikursseilla, tarkoituksena oli opetella tanssimaan. Aika vaikeaa se oli alussa ja vaikeaa se on vieläkin, ei se siitä ole mihinkään helpottunut. Oma vaatimustaso vain on tainnut kasvaa matkan varrella.
Foksista aloitin. En mistään jivestä. Kävin usealla foksikurssilla, aika usealla. Taisin käydä silloin kaikki foksikurssit, mitä ikinä oli tarjolla. Alkeiskursseja ne kaikki toki oli.
Ensin opin askeleen, hidas, hidas, nop, nop. Siinä oli täysi työ. Sitten tuli vartalon kierto, joustoa en vielä osannut ottaa... se tuli sitten myöhemmin. Vatkasin vasenta kättä (olen mies) ja tanssin oikea olkapää kyyryssä jne. Naiset neuvoivat paljon, kiitos siitä heille. Nyt maksan tuota velkaa takaisin antamalla naisille neuvoja, ystävällisesti tietenkin ja hellästi!
Tuo aika tuntuu jo aika kaukaiselta. Nykyään voin tanssilavalla hakea periaatteessa ketä vaan ja mille pelille vaan. Tosin olen havainnut erään seikan: daamia pitää viedä hänen taitotasonsa mukaan, tyttöä ei saa hämmentää liian monimutkaisilla kuvioilla (joskus niitä tulee tanssin tuoksinassa tehtyä vahingossa), daamia pitää tanssittaa, siitä kaikki naiset tykkäävät. Oma eriomaisuus ja sen korostaminen kannattaa unohtaa. Näin pötkii pitkälle ja tie naisten suosioon on taattu. Silloin sitä viihtyy itsekin! - hjp.
Tanssin taikaa kirjoitti:
Kun aloittelin käymään tanssikursseilla, tarkoituksena oli opetella tanssimaan. Aika vaikeaa se oli alussa ja vaikeaa se on vieläkin, ei se siitä ole mihinkään helpottunut. Oma vaatimustaso vain on tainnut kasvaa matkan varrella.
Foksista aloitin. En mistään jivestä. Kävin usealla foksikurssilla, aika usealla. Taisin käydä silloin kaikki foksikurssit, mitä ikinä oli tarjolla. Alkeiskursseja ne kaikki toki oli.
Ensin opin askeleen, hidas, hidas, nop, nop. Siinä oli täysi työ. Sitten tuli vartalon kierto, joustoa en vielä osannut ottaa... se tuli sitten myöhemmin. Vatkasin vasenta kättä (olen mies) ja tanssin oikea olkapää kyyryssä jne. Naiset neuvoivat paljon, kiitos siitä heille. Nyt maksan tuota velkaa takaisin antamalla naisille neuvoja, ystävällisesti tietenkin ja hellästi!
Tuo aika tuntuu jo aika kaukaiselta. Nykyään voin tanssilavalla hakea periaatteessa ketä vaan ja mille pelille vaan. Tosin olen havainnut erään seikan: daamia pitää viedä hänen taitotasonsa mukaan, tyttöä ei saa hämmentää liian monimutkaisilla kuvioilla (joskus niitä tulee tanssin tuoksinassa tehtyä vahingossa), daamia pitää tanssittaa, siitä kaikki naiset tykkäävät. Oma eriomaisuus ja sen korostaminen kannattaa unohtaa. Näin pötkii pitkälle ja tie naisten suosioon on taattu. Silloin sitä viihtyy itsekin!Foxista on helppo lähteä liikkeelle opettelussa, vaikka sitten jossakin vaiheessa saattaa huomata ettei ole tanssinut yhtään kipaletta illan aikana tuon perus foxin askelilla. Fusku ja jive kun ovat paljon mukavampia tansseja, ja monet naiset tuntuu tykkäävän tanssia enemmän niitä kun perusfoxia.
Tuota käden vatkaamista olen monesti nähnyt lavoilla, ja ihmetellyt mistä se on saanut alkunsa, sekun ei millään tavalla kuulu tanssimiseen. Myös muutama vatkaava nainen on tullut vastaan, ja ne on ollut niitä kokemuksia minkä ei haluaisi toistuvan. - Castle Walk
hjp. kirjoitti:
Foxista on helppo lähteä liikkeelle opettelussa, vaikka sitten jossakin vaiheessa saattaa huomata ettei ole tanssinut yhtään kipaletta illan aikana tuon perus foxin askelilla. Fusku ja jive kun ovat paljon mukavampia tansseja, ja monet naiset tuntuu tykkäävän tanssia enemmän niitä kun perusfoxia.
Tuota käden vatkaamista olen monesti nähnyt lavoilla, ja ihmetellyt mistä se on saanut alkunsa, sekun ei millään tavalla kuulu tanssimiseen. Myös muutama vatkaava nainen on tullut vastaan, ja ne on ollut niitä kokemuksia minkä ei haluaisi toistuvan.Se käden vatkaaminen tanssin historiaa ja nimenomaan suljetun otteen tanssin historiaa.
http://www.youtube.com/watch?v=w_le0Q5D5IE&feature=related - Kädenaliperinne
hjp. kirjoitti:
Foxista on helppo lähteä liikkeelle opettelussa, vaikka sitten jossakin vaiheessa saattaa huomata ettei ole tanssinut yhtään kipaletta illan aikana tuon perus foxin askelilla. Fusku ja jive kun ovat paljon mukavampia tansseja, ja monet naiset tuntuu tykkäävän tanssia enemmän niitä kun perusfoxia.
Tuota käden vatkaamista olen monesti nähnyt lavoilla, ja ihmetellyt mistä se on saanut alkunsa, sekun ei millään tavalla kuulu tanssimiseen. Myös muutama vatkaava nainen on tullut vastaan, ja ne on ollut niitä kokemuksia minkä ei haluaisi toistuvan.Foksi ja fusku ovat käytännössä sama tanssi.
Jos lähtökohdaksi otetaan vielä 50 ja 60-luvullakin jonkin verran tanssittu foksi missä tanssittiin suljetun- ja avoimen otteen kuvioita samaan tanssiin, niin fuskua on vain foksi mitä tanssittiin ainoastaan avoimessa otteessa.
Käytännössä kaikkiin perinteisiin tansseihin oli myös avoimen otteen kuvioita - ainakin jenkkaan, polkkaan, ja valssiin edellämainitun foksin lisäksi. Myös tangoa tanssittiin vähäisessä määrin myös avoimen otteen kuvioin, mutta se oli lähinnä perintöä tangon kabaree-alalta.
Nykyisin kun tanssitaan isoilla lavoilla ja on tilaa hyvin käytettävissä, niin avoimen otteen kuviot ovat lisääntymassä myös näihin perinteisempiin tansseihin. - Tanssin ilo
Kädenaliperinne kirjoitti:
Foksi ja fusku ovat käytännössä sama tanssi.
Jos lähtökohdaksi otetaan vielä 50 ja 60-luvullakin jonkin verran tanssittu foksi missä tanssittiin suljetun- ja avoimen otteen kuvioita samaan tanssiin, niin fuskua on vain foksi mitä tanssittiin ainoastaan avoimessa otteessa.
Käytännössä kaikkiin perinteisiin tansseihin oli myös avoimen otteen kuvioita - ainakin jenkkaan, polkkaan, ja valssiin edellämainitun foksin lisäksi. Myös tangoa tanssittiin vähäisessä määrin myös avoimen otteen kuvioin, mutta se oli lähinnä perintöä tangon kabaree-alalta.
Nykyisin kun tanssitaan isoilla lavoilla ja on tilaa hyvin käytettävissä, niin avoimen otteen kuviot ovat lisääntymassä myös näihin perinteisempiin tansseihin.mukava tanssia, kun on hyvä viejä, vetää lähelleen ja jokainen vartalon liike tuntuu, askelissa on joustoa ja pehmeyttä. Silloin tansilla on "sielu" ja se on niin ihanaa. Kädenali tanssitkin on mukavia, mutta en itse välttämättä joka peliä haluais niin tanssia. Vaihtelu virkistää. Olen huomannut, että hyvät kädenalitanssijat eivät välttämättä osakaan sitten näitä perinteisiä perustansseja tanssiakkaan niin hyvin. Onneksi on erilaisia tansittajia, eikä yhtään samanlaista vientiä.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
mukava tanssia, kun on hyvä viejä, vetää lähelleen ja jokainen vartalon liike tuntuu, askelissa on joustoa ja pehmeyttä. Silloin tansilla on "sielu" ja se on niin ihanaa. Kädenali tanssitkin on mukavia, mutta en itse välttämättä joka peliä haluais niin tanssia. Vaihtelu virkistää. Olen huomannut, että hyvät kädenalitanssijat eivät välttämättä osakaan sitten näitä perinteisiä perustansseja tanssiakkaan niin hyvin. Onneksi on erilaisia tansittajia, eikä yhtään samanlaista vientiä.
Hidas fox onkin sitten ihan oma juttunsa. Sitä on ilman muuta mukava tanssia "kiinni otteessa", mutta siinäkin saattaa tulla joskus sellainen tunne ettei daami ihan ymmärrä hitaan foxin ajatusta. Ehkä sitäkin opetetaan monella tavalla, eivätkä kaikki ymmärrä että kun tahti hidastuu, niin askel pitenee, ja nopeampiin taas lyhenee.
- hjp.
Kädenaliperinne kirjoitti:
Foksi ja fusku ovat käytännössä sama tanssi.
Nykyisin kun tanssitaan isoilla lavoilla ja on tilaa hyvin käytettävissä, niin avoimen otteen kuviot ovat lisääntymassä myös näihin perinteisempiin tansseihin.Musiikki on sama, tanssi taas eri. Tanssiihan moni sambankin foxina, vaikka ei se ihan täysin istu siihen, kun ei ole enään sama rytmi kun foxissa, mutta ihan miten vaan...
- Paluu foksijuurille
hjp. kirjoitti:
Musiikki on sama, tanssi taas eri. Tanssiihan moni sambankin foxina, vaikka ei se ihan täysin istu siihen, kun ei ole enään sama rytmi kun foxissa, mutta ihan miten vaan...
Selvänä foksina nykyisin yhä useampi ohjaaja fuskun opettaa. Se kun on yleispätevä tapa tanssia foksimusiikkiin. Se 90-luvulla yleistynyt ja lähes kokonaan foksimaisen fuskun syrjäyttänyt fusku kun toimii vain tietyntyyppisiin fokseihin. Nykyinen foksimainen foksin joustolla tanssittu fusku huomioi kaikki foksimusiikit samaan tapaan kuin suljetun otteen foksikin. Ja samaan tapaan kuin fuskua tanssittiin jo kymmeniä vuosia foksimusiikkiin ennen 90-lukua - tosin tanssista käytettiin jive nimeä kun fusku on uudempi nimi. Viimeajoilta ei ole ainoaakaan havaintoa, missä opetettaisiin muuta kuin foksimaista fuskua. Fusku on palannut foksin juurilleen. Myös moni ohjaaja palasi fuskun foksijuurille jo 90-luvulla. Itse olen opettanut foksimaista fuskua jo paljon ennen 90-luvun tyyliä, ja yritin pitää siitä kiinni myös 90-luvullakin, mutta huonoin tuloksin. Varsin nopeasti palasin opettamaan koko foksialueella toimivaa täysin foksimaista fuskua eli vanhaa foksimusiikkiin tanssittua jiveä.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Hidas fox onkin sitten ihan oma juttunsa. Sitä on ilman muuta mukava tanssia "kiinni otteessa", mutta siinäkin saattaa tulla joskus sellainen tunne ettei daami ihan ymmärrä hitaan foxin ajatusta. Ehkä sitäkin opetetaan monella tavalla, eivätkä kaikki ymmärrä että kun tahti hidastuu, niin askel pitenee, ja nopeampiin taas lyhenee.
jos veisit ihanasti.
- foksaaja's
hjp. kirjoitti:
Tuota käden vatkaamista olen monesti nähnyt lavoilla, ja ihmetellyt mistä se on saanut alkunsa, sekun ei millään tavalla kuulu tanssimiseen. Myös muutama vatkaava nainen on tullut vastaan, ja ne on ollut niitä kokemuksia minkä ei haluaisi toistuvan.Ja nykyisin kun fuskua tanssitaan yhä enemmän soivan musiikin tyylillä, niin myös fuskuun aloittelijan on helppo hakea musiikkiin sopiva tyyli aloittamalla kappaleen tanssimisen suljetun otteen foksina, ja avaamalla sen jälkeen ote avoimeksi. Tässä tyylissä saavutetaan myös sellainen etu että missä tahansa tanssin vaiheessa on mahdollisuus vaihtaa ote avoimesta suljettuun otteeseen ja päin vastoin ja tyyli pysyy musiikin mukaisena.
- Tanssin ilo
Tanssin ilo kirjoitti:
jos veisit ihanasti.
vastata, mutta jäin haaveilemaan ihanasta hitaasta. Nopeankin foksin voi mennä ihan liki otteessa, kun askeleet sopivat yhteen. Meillä päin vaan optetaan sellaista "tikuttavaa" foxia josta itse en pidä, joskus se voi olla ihan hauskaa, mutta ei tuo sitä tanssin hurmaa.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
vastata, mutta jäin haaveilemaan ihanasta hitaasta. Nopeankin foksin voi mennä ihan liki otteessa, kun askeleet sopivat yhteen. Meillä päin vaan optetaan sellaista "tikuttavaa" foxia josta itse en pidä, joskus se voi olla ihan hauskaa, mutta ei tuo sitä tanssin hurmaa.
Opettajina Tiku ja Taku teillä päin? Kuten jossakin jo mainitsin, opetus ja ohjaus on hyvin kirjavaa.
Kuinka sitten menisit triolit kanssani, esim. legenda "hopeinen kuu"? Millä tyylillä mentäis?
Tässä alkaa jalat olla taas sen verran levottomat kun viikonloppu on aluillaan..... - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Opettajina Tiku ja Taku teillä päin? Kuten jossakin jo mainitsin, opetus ja ohjaus on hyvin kirjavaa.
Kuinka sitten menisit triolit kanssani, esim. legenda "hopeinen kuu"? Millä tyylillä mentäis?
Tässä alkaa jalat olla taas sen verran levottomat kun viikonloppu on aluillaan.....sinä veisit. Toivottavasti vetäisit lähelle ja veisit tunteella musiikkia tulkiten ja voitais mennä poskiposkea vasten, joka ei saattais onnistua pituuserosta johtuen. Levottomat on minunkin jalat, on vaan tämä joulun aika täälläpäin aika hiljaista tanssien suhteen. Tansseja kyllä on, vaan ei tanssijoita.
- Rentoutta kehiin
foksaaja's kirjoitti:
Ja nykyisin kun fuskua tanssitaan yhä enemmän soivan musiikin tyylillä, niin myös fuskuun aloittelijan on helppo hakea musiikkiin sopiva tyyli aloittamalla kappaleen tanssimisen suljetun otteen foksina, ja avaamalla sen jälkeen ote avoimeksi. Tässä tyylissä saavutetaan myös sellainen etu että missä tahansa tanssin vaiheessa on mahdollisuus vaihtaa ote avoimesta suljettuun otteeseen ja päin vastoin ja tyyli pysyy musiikin mukaisena.
Mikä se tekee tyylin muuttamisen vaikeaksi jos aloittaa avoimen otteen tanssilla.
Nähdäkseni siinä ei pitäisi olla mitään eroa kummin päin vain mennessä.
Tanssi on oikeasti todella yksinkertaista ja helppoa. Älkää tehkö siitä suotta monimutkaisempaa kuin se onkaan. Miehet kun keskittyvät musiikin kuunteluun ja selvään vientiin, niin naisten on helppo ja mukava sellaista seurata.
Peruskursseilla opettu raami pitää olla kohdallaan, mutta silti ei pidä sen antaa jäykistää itseään. - hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
sinä veisit. Toivottavasti vetäisit lähelle ja veisit tunteella musiikkia tulkiten ja voitais mennä poskiposkea vasten, joka ei saattais onnistua pituuserosta johtuen. Levottomat on minunkin jalat, on vaan tämä joulun aika täälläpäin aika hiljaista tanssien suhteen. Tansseja kyllä on, vaan ei tanssijoita.
Ajattelin että veisin bluesin askelin. ;-)
Harmi ettei teillä päin ole tanssijoita, saa nähdä kuinka täällä sitten tilanne on. Reipas neljä tuntia, ja sit sen näkee. - Foksi vai Fusku
Rentoutta kehiin kirjoitti:
Mikä se tekee tyylin muuttamisen vaikeaksi jos aloittaa avoimen otteen tanssilla.
Tanssi on oikeasti todella yksinkertaista ja helppoa. Älkää tehkö siitä suotta monimutkaisempaa kuin se onkaan. Miehet kun keskittyvät musiikin kuunteluun ja selvään vientiin, niin naisten on helppo ja mukava sellaista seurata.
Peruskursseilla opettu raami pitää olla kohdallaan, mutta silti ei pidä sen antaa jäykistää itseään.Jos aloittaa sillä vapaammalla foksimaisella fuskulla niin siitä vaan luonnollisesti toimii myös suljettu ote. Mutta jos aloittaa sillä 90-luvulla opetetulla voimakkaalla nytkytysbaunssilla, niin eipä onnistu nytkytysbaunssi suljetun oteen foksiin. Ja tätä nytkytysbaunssia vieläkin opetetaan jonkin verran ja se nytkytys kun ei toimi suljetussa otteessa.
Mielestäni sen soivan foksin tyyliin pääsee helpommin kiinni kun aloittaa suljetussa otteessa. Avoimella otteella kun moni edelleenkin aloittaa sen nytkytyksen ja tässä otteen vaihtaminen on jotenkin hassua kun jo vaihtaessa tietää että se nytkytys ei toimi suljetussa otteessa, mutta kun nytkytyksellä aloittanut niin se nytkytys tahtoo lukittua päälle. Ja kun jollain tyylillä aloittaa niin sen vaihtaminen lennossa onkin usein vaikeaa ja tällä perusteella suljetussa otteessa aloittamista pidän helpompana. Se suljetun otteen tyyli kun käy aina sellaisenaan myös avoimeen otteeseen, mutta avoimen otteen tyyli ei useinkaan suljettuun otteeseen.
Mutta miksi tehdä tanssista vaikeampaa, kun sen voi helpomminkin toteuttaa ja kaiken lisäksi rennommin. Fuskusta foksiin ongelmaa ennen 90-lukua ei ollut, koska silloin fusku oli yksinkertaisesti vain tapa tanssia foksia soivan musiikin mukaisesti, niin kuin suljetun otteen foksiakin. Mielestäni olikin aivan turhaa kehitellä 90-luvulla foksista eriytynyt fuskutyyli. Varsinkin kun sen tyylistä kehittyi niin tuikka, että se ei edes kaikkiin fokseihin toiminut. Se vanha vapaa jivefoksi olisi ollut yleispätevämpi ja yhtä joustava kuin suljetun otteen foksi. Ei vanhassa foksissa, silloin kun sitä tanssittiin vaihtaen suljetun ja avoimen otteen välillä, vaihdettu tyyliä, vaan koko ajan oli sama tyyli. Se tyylin vaihto kesken tanssin, fuskun nytkytyksestä foksin joustoon - ja päinvastoin on se vaikein osa. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Ajattelin että veisin bluesin askelin. ;-)
Harmi ettei teillä päin ole tanssijoita, saa nähdä kuinka täällä sitten tilanne on. Reipas neljä tuntia, ja sit sen näkee.iskeä minuun rimakauhu on jäänyt nuo tunnit väliin, eikä välttämättä ole ihan mielitanssia. Vaan ei voi tietää miten veisit. Kateeksi käy ihan vähän, toiset tanssii tänään, toiset taas ei. Toivottavasti on mukavat tanssit.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
iskeä minuun rimakauhu on jäänyt nuo tunnit väliin, eikä välttämättä ole ihan mielitanssia. Vaan ei voi tietää miten veisit. Kateeksi käy ihan vähän, toiset tanssii tänään, toiset taas ei. Toivottavasti on mukavat tanssit.
Kyllä oli ruuhkaa, ja tanssitettavia hyvin. Oli ihan kivaa, vaikka ahtaus hieman haittasikin.
Eihän tuossa bluesissa mitään vakeaa ole naiselle, sen kun vain seuraa vientiä, ja on ihan kiva tanssi, vaikka harvat sitä (osaa) tanssia.
Tänään sitten toiseen suuntaan. ;-) - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Kyllä oli ruuhkaa, ja tanssitettavia hyvin. Oli ihan kivaa, vaikka ahtaus hieman haittasikin.
Eihän tuossa bluesissa mitään vakeaa ole naiselle, sen kun vain seuraa vientiä, ja on ihan kiva tanssi, vaikka harvat sitä (osaa) tanssia.
Tänään sitten toiseen suuntaan. ;-)kun siellä päin tanssiporukat liikkuu vielä näin Joulun seutuunkin. Onneksi on vielä yhdet Sinitaivas tanssit tiedossa ennen Joulua. Todennäköisesti seuraisin tuon bluessin, mutta miten tango taittuis sinulta?
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
kun siellä päin tanssiporukat liikkuu vielä näin Joulun seutuunkin. Onneksi on vielä yhdet Sinitaivas tanssit tiedossa ennen Joulua. Todennäköisesti seuraisin tuon bluessin, mutta miten tango taittuis sinulta?
Kai mä nyt jotenkin siinäkin pärjäisin, (tosin ei taida sopia tuohon em. kipaleeseen) edellyttäen että kipale on tangoon spiva, ja mielummin oikeaa tangoa, eikä tätä esim. Taikakuun esittämää flekmaattista "iskelmä/foxi/mukatangoa", se vaan ei mitenkään saa syttymään. Monella muullakin porukalla on välillä aika vetelää...
Tulin tuossa hetki sitten myös Sinitaivasta kuuntelemasta, oli ihan hyvät tanssit jälleen, tosin väsy alkoi vaivata jo viimeisellä tunnilla, tankkaus ei tainnut olla ihan kohdallaan.
Nyt olis syytä nukkua kunnon yöunet. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Kai mä nyt jotenkin siinäkin pärjäisin, (tosin ei taida sopia tuohon em. kipaleeseen) edellyttäen että kipale on tangoon spiva, ja mielummin oikeaa tangoa, eikä tätä esim. Taikakuun esittämää flekmaattista "iskelmä/foxi/mukatangoa", se vaan ei mitenkään saa syttymään. Monella muullakin porukalla on välillä aika vetelää...
Tulin tuossa hetki sitten myös Sinitaivasta kuuntelemasta, oli ihan hyvät tanssit jälleen, tosin väsy alkoi vaivata jo viimeisellä tunnilla, tankkaus ei tainnut olla ihan kohdallaan.
Nyt olis syytä nukkua kunnon yöunet.tuo kyseinen kappale, vaan kyselin, kun harva mies osaa tangon viedä. Tanssia kyllä osataan vaihtoaskelilla, eikä siinäkään mitään pahaa ole, mutta se tango tangona ei ole hallussa.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
tuo kyseinen kappale, vaan kyselin, kun harva mies osaa tangon viedä. Tanssia kyllä osataan vaihtoaskelilla, eikä siinäkään mitään pahaa ole, mutta se tango tangona ei ole hallussa.
Aika raskasta on tämäkin harrastus, mutta hienoa on ollut.
Tuosta tangosta sen verran, että olen saanut siihen ihan hyvän opetuksen, siis ihan "lavatangoa", ei mitään tietyn tyyppistä syöksymistä ja vääntelehtimistä, vaan ihan perustangoa mikä sopii lavoille. Mutta itsellä on sellainen tunne, ettei koskaan osaa tanssia tangoa tarpeeksi hyvin. Onhan tässäkin parin osuus hyvin tärkeä, daamin pitää osata seurata jotta mies voi viedä. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Aika raskasta on tämäkin harrastus, mutta hienoa on ollut.
Tuosta tangosta sen verran, että olen saanut siihen ihan hyvän opetuksen, siis ihan "lavatangoa", ei mitään tietyn tyyppistä syöksymistä ja vääntelehtimistä, vaan ihan perustangoa mikä sopii lavoille. Mutta itsellä on sellainen tunne, ettei koskaan osaa tanssia tangoa tarpeeksi hyvin. Onhan tässäkin parin osuus hyvin tärkeä, daamin pitää osata seurata jotta mies voi viedä.töissä levätä? Kyllä me osataan täsä aiheesta keskustella, mutta mitenkähän on tuo käytäntö. Olen tanssinut 14-vuotiaasta lähtien (eli tosi kauan) ja varmaan osaan jollakin tasolla, mutta en varmaan kaikkien mielestä, niinkuin pitäisi. Mitään en jaksa opetella viimeisen päälle vaan luotan, että kyllä mies vie. Tanssi-illan aikana ei satu kovinkaan monta sellaista viejää, jonka kanssa tanssiminen tuntuu" täydelliseltä", mutta kun ei ole ronkeli voi nauttia yleensä kaikista tansseista. Kävelyn tapainen keikuttelu ei ole kyllä toivelistalla, mutta jos satuu mukava ihminen muuten, ei sekään katastroffi ole, mutta ei niitä "kävelyjä" kyllä oikein jaksa.
Kapenee tämä kirjoitus tila, kun on nämä omat keskustelut. - hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
töissä levätä? Kyllä me osataan täsä aiheesta keskustella, mutta mitenkähän on tuo käytäntö. Olen tanssinut 14-vuotiaasta lähtien (eli tosi kauan) ja varmaan osaan jollakin tasolla, mutta en varmaan kaikkien mielestä, niinkuin pitäisi. Mitään en jaksa opetella viimeisen päälle vaan luotan, että kyllä mies vie. Tanssi-illan aikana ei satu kovinkaan monta sellaista viejää, jonka kanssa tanssiminen tuntuu" täydelliseltä", mutta kun ei ole ronkeli voi nauttia yleensä kaikista tansseista. Kävelyn tapainen keikuttelu ei ole kyllä toivelistalla, mutta jos satuu mukava ihminen muuten, ei sekään katastroffi ole, mutta ei niitä "kävelyjä" kyllä oikein jaksa.
Kapenee tämä kirjoitus tila, kun on nämä omat keskustelut.Käytännön näkee sitten joskus, ehkä.
Sitä kun on alkanut tanssin opettelun näin "vanhana", niin kehityskaari on tietysti ollut aika jyrkkä, ja sitä sattaa tulla asettaneeksi itselleen hieman liikaa vaatimuksia. Silloin kyllä pysyy se pieni oppimisen halu voimissaan. Toinen asia mikä vaikuttaa vientiin aika paljon on se käytettävissä oleva tila, jos on kovin ahdasta, niin silloin on aina syytä olla hieman varovaisempi vienneissä, ettei aiheuta kolareita.
Tänään olis vielä viikon viimeiset tanssit, täytyy vaan yrittää jaksaa lähteä, sitten kun musiikki alkaa soida, niin väsymys unohtuu. ;-)Nyt en saa edes töissä levätä, kun on pidennetty joululoma sieltä, kivaa! - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Käytännön näkee sitten joskus, ehkä.
Sitä kun on alkanut tanssin opettelun näin "vanhana", niin kehityskaari on tietysti ollut aika jyrkkä, ja sitä sattaa tulla asettaneeksi itselleen hieman liikaa vaatimuksia. Silloin kyllä pysyy se pieni oppimisen halu voimissaan. Toinen asia mikä vaikuttaa vientiin aika paljon on se käytettävissä oleva tila, jos on kovin ahdasta, niin silloin on aina syytä olla hieman varovaisempi vienneissä, ettei aiheuta kolareita.
Tänään olis vielä viikon viimeiset tanssit, täytyy vaan yrittää jaksaa lähteä, sitten kun musiikki alkaa soida, niin väsymys unohtuu. ;-)Nyt en saa edes töissä levätä, kun on pidennetty joululoma sieltä, kivaa!kuin toisilla. Tansituttaa, vaan antaa himon yltyä. Mukavat sunnuntai tanssit sinulle.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
kuin toisilla. Tansituttaa, vaan antaa himon yltyä. Mukavat sunnuntai tanssit sinulle.
Kiitos paljon!
Kyllä mä ihan "oikeesti" odotan joskus Sinunkin kanssa tanssivani. - Samoin 90's fusku
Paluu foksijuurille kirjoitti:
Selvänä foksina nykyisin yhä useampi ohjaaja fuskun opettaa. Se kun on yleispätevä tapa tanssia foksimusiikkiin. Se 90-luvulla yleistynyt ja lähes kokonaan foksimaisen fuskun syrjäyttänyt fusku kun toimii vain tietyntyyppisiin fokseihin. Nykyinen foksimainen foksin joustolla tanssittu fusku huomioi kaikki foksimusiikit samaan tapaan kuin suljetun otteen foksikin. Ja samaan tapaan kuin fuskua tanssittiin jo kymmeniä vuosia foksimusiikkiin ennen 90-lukua - tosin tanssista käytettiin jive nimeä kun fusku on uudempi nimi. Viimeajoilta ei ole ainoaakaan havaintoa, missä opetettaisiin muuta kuin foksimaista fuskua. Fusku on palannut foksin juurilleen. Myös moni ohjaaja palasi fuskun foksijuurille jo 90-luvulla. Itse olen opettanut foksimaista fuskua jo paljon ennen 90-luvun tyyliä, ja yritin pitää siitä kiinni myös 90-luvullakin, mutta huonoin tuloksin. Varsin nopeasti palasin opettamaan koko foksialueella toimivaa täysin foksimaista fuskua eli vanhaa foksimusiikkiin tanssittua jiveä.
Rock and Rollin ja jive ja muotuivat tanssityyleiltään koreografioiltaan monimuotoisiksi tansseiksi ja niitä tanssittiin hyvinkin erilain musiikkeihin täydellisen vapain säännöin, alettiin 1980-luvulla lähinnä Saksassa haaveilla rock'n'roll-tanssista, mitä tanssittaisiin tarkasti vakioidulla tyylillä ja missä olisi muutenkin tarkat säännöt ja musiikkia tulkittaisiin sääntöjen mukaan. Haluttiin kehittää tanssi mitä tanssittaisiin ympäri maailmaa samalla tavalla. Nimeksi tälle uudelle vakioidulle lajille annettiin Boogie Woogie. Boogie woogiesta kehitettiinkin yksi tarkimmin vakioiduista tansseista mitä koskaan on ollut. Jo tanssin suunnat tanssisalin suhteenkin oli erittäin tarkasti määriteltyjä. Samoin perustein kehitettiin suomalainen fusku lähes yhtä tarkasti määriteltynä boogie woogien rinnalle foksimusiikkiin tanssittavaksi tanssiksi.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Kiitos paljon!
Kyllä mä ihan "oikeesti" odotan joskus Sinunkin kanssa tanssivani.sinne minne minäkin.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
sinne minne minäkin.
Kyllä se täytyy jossakin vaiheessa toteuttaa.
Nyt olis tän vkl. tanssit tanssittu, ja alkaa joulun odotus, ja viikon vieroitus tanssista, Tietysti sitä voi kotona ainakin jotain treenata, mutta sitten Tapanina taas pääsee isolle lattialle.
Tänään olikin hieman rauhallisempaa, taisivat monet naiset olla jo piparin paistossa?
Nämä sunnuntaitanssit ovat hieman sellaiset että tulee tanssittua lähinnä tuttujen kanssa, vain yksi uusi daami tuli tanssitettua, mutta onhan sekin jotakin. ;-) - joulun odotusta.
Rentoutta kehiin kirjoitti:
Peruskursseilla opettu raami pitää olla kohdallaan, mutta silti ei pidä sen antaa jäykistää itseään."Tanssi on oikeasti todella yksinkertaista ja helppoa. Älkää tehkö siitä suotta monimutkaisempaa kuin se onkaan".
Jaahas, tähän tulee nyt eriävä mielipide! Jos tanssitaan vain "luomuna", tulkitaan musiikkia ja astellaan rytmiin, tanssimista voisikin kutsua helpoksi! Sitten kun aletaan käydä kursseja, muuttuu tanssi enemmän ja enemmän monimutkaisemmaksi, enemmän asioita pitää muistaa. Parikin oppii vaatimaan parempaa ja selkeämpää vientiä, huomaat ettet oikeastaan osaakaan mitään!
Ruokahalu kasvaa syödessä, sama tapahtuu tanssikursseilla. Mitä enemmän itseään kurssittaa, sitä enemmän haluaisi oppia. Yksi syy tuohon on juuri siinä, että kurssituksen lomassa vaatimustaso kasvaa itsellä ja myös niillä joiden kanssa tanssii. Onkohan kukaan voinut hyvällä omalla tunnolla sanoa "nyt minä osaan tanssia hyvin jiveä"? Aina tulee iltoja, jolloin tulee tunne että oma osaaminen onkin oikeastaan vain perusteiden tulkintaa. Ja taas hamutaan lisää kursseja.
Näin se vain on! Tanssikurssit ovatkin pirullinen keksintö, mitä enemmän niitä käyt, sitä enemmän niitä haluat lisää! Koskaan ei voi sanoa osaavansa jotain tanssia kyllin hyvin! - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Kyllä se täytyy jossakin vaiheessa toteuttaa.
Nyt olis tän vkl. tanssit tanssittu, ja alkaa joulun odotus, ja viikon vieroitus tanssista, Tietysti sitä voi kotona ainakin jotain treenata, mutta sitten Tapanina taas pääsee isolle lattialle.
Tänään olikin hieman rauhallisempaa, taisivat monet naiset olla jo piparin paistossa?
Nämä sunnuntaitanssit ovat hieman sellaiset että tulee tanssittua lähinnä tuttujen kanssa, vain yksi uusi daami tuli tanssitettua, mutta onhan sekin jotakin. ;-)koti "harkat". Joku aina kysyy, haluanko opettaa tanssimaan, niin lähes aina myöntävä vastaus. En nyt varsin osaa opettaa, mutta on helpompi harjoitella kun on pari ja saan itse tanssia. Tanssin nautinto pitää ottaa aina kun vaan mahdollista.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
koti "harkat". Joku aina kysyy, haluanko opettaa tanssimaan, niin lähes aina myöntävä vastaus. En nyt varsin osaa opettaa, mutta on helpompi harjoitella kun on pari ja saan itse tanssia. Tanssin nautinto pitää ottaa aina kun vaan mahdollista.
Tänään keskityn lähinnä lepäämiseen. Sen verran on jalat rasittuneet viikonlopun aikana että yksi lepopäivä täytyy pitää, huomenna vois sitten harrastaa hieman muuta kuntoilua. ;-)
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Tänään keskityn lähinnä lepäämiseen. Sen verran on jalat rasittuneet viikonlopun aikana että yksi lepopäivä täytyy pitää, huomenna vois sitten harrastaa hieman muuta kuntoilua. ;-)
ei siis "vasta" vaan, että viime talvena kävin kerran Ruusulinnassa tanssimassa. Olitkohan siellä? Tansiittiinkohan?
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
ei siis "vasta" vaan, että viime talvena kävin kerran Ruusulinnassa tanssimassa. Olitkohan siellä? Tansiittiinkohan?
En ollut, eikä tanssittu, kun eo ole koskaan siellä edes käynyt, valitettavasti. On sinne joku joskus "pyydellyt", mutta ei ole vielä tullut lähdettyä. Matka olis kuitenkin kohtuullinen, ja hyvää tietä saisi ajaa koko matkan.
- Kunhan vaan kysyin
hjp. kirjoitti:
En ollut, eikä tanssittu, kun eo ole koskaan siellä edes käynyt, valitettavasti. On sinne joku joskus "pyydellyt", mutta ei ole vielä tullut lähdettyä. Matka olis kuitenkin kohtuullinen, ja hyvää tietä saisi ajaa koko matkan.
nyt kovin kummonen paikka ollut, et ole paljon hävinnyt kun et ole käynnyt. Onko sinulla muuten punainen auto?
- hjp.
Kunhan vaan kysyin kirjoitti:
nyt kovin kummonen paikka ollut, et ole paljon hävinnyt kun et ole käynnyt. Onko sinulla muuten punainen auto?
Ei oo punaista autoo.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Ei oo punaista autoo.
Siksi tuli tuo punainen auto mieleen. Nyt en enää arvaile. Taitaa olla noita tanssin vierotusoireita. Huomenna onneksi taas pääsee tanssimaan.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
Siksi tuli tuo punainen auto mieleen. Nyt en enää arvaile. Taitaa olla noita tanssin vierotusoireita. Huomenna onneksi taas pääsee tanssimaan.
Missä on huomenna tanssit? Johan tässä on päivä mennyt jalkoja lepuutellessa...
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Missä on huomenna tanssit? Johan tässä on päivä mennyt jalkoja lepuutellessa...
päin. Oletko tulossa? Sinullahan on vapaata, vai?
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
päin. Oletko tulossa? Sinullahan on vapaata, vai?
Olishan tuota vapaata. Täytyykin mennä tanssipalvelimen puolelle katsomaan mitä olis tarjolla, ja missä.
- hjp.
No niin lapsokaiset, älkää sekaantuko aikuisten keskusteluihin.
Tuo asiaan kuulumaton kirjoitus varmaan poistetaankin pian. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
No niin lapsokaiset, älkää sekaantuko aikuisten keskusteluihin.
Tuo asiaan kuulumaton kirjoitus varmaan poistetaankin pian.nopea ehtinyt väliin, mutta onneksi katosi. No, mitä tanssipalvelin näytti?
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
nopea ehtinyt väliin, mutta onneksi katosi. No, mitä tanssipalvelin näytti?
Näytti vain kolmet, veikkaan että tuo ensimmäinen. Matkaa tosiaan tulis.
No häiriköt saa poistettua aika nopeesti, onneksi. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Näytti vain kolmet, veikkaan että tuo ensimmäinen. Matkaa tosiaan tulis.
No häiriköt saa poistettua aika nopeesti, onneksi.ei kerrota muille.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
ei kerrota muille.
Arvioitu ajoaika 4-5 tuntia, kelistä hiema riippuen, voipi mennä enemmänkin...
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Arvioitu ajoaika 4-5 tuntia, kelistä hiema riippuen, voipi mennä enemmänkin...
turhempaankin mennä, vielähän tuosta vuorokaudesta jää aikaa 19-20 h muuhun elämään. Onneksi näitä keskusteluja ei muut nää.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
turhempaankin mennä, vielähän tuosta vuorokaudesta jää aikaa 19-20 h muuhun elämään. Onneksi näitä keskusteluja ei muut nää.
Ei nää, ei, mitä nyt vasta vajaat 3000 kertaa on tämän aloituksen alla olevat kirjoitukset luettu. No siitä taitaa neljäsosa olla kahden hurahtaneen lukemia, mut ei nää muut, sovitaan niin. Tietysti jossakin muuallakin voisi keskustella.
Sit kun vähennetään tuosta 19 tunnista se tanssittu aika, ehkä 5 tuntia, ja kotimatka, niin vielä kymmenisen tuntia, meneeks se noin? - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Ei nää, ei, mitä nyt vasta vajaat 3000 kertaa on tämän aloituksen alla olevat kirjoitukset luettu. No siitä taitaa neljäsosa olla kahden hurahtaneen lukemia, mut ei nää muut, sovitaan niin. Tietysti jossakin muuallakin voisi keskustella.
Sit kun vähennetään tuosta 19 tunnista se tanssittu aika, ehkä 5 tuntia, ja kotimatka, niin vielä kymmenisen tuntia, meneeks se noin?laskupääkin vielä. Joten tuo ajoaika on tosi lyhyt. Tässä ei parane sanoa muuta. No, miten on, joko tanssitaan huomenna? ( haaveissa vainko?)
Ei siis "haavessa" olis vähän ahdasta, jos ei sitten olisi iso haavi. Just, joo, höpötykseksi meni. - hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
laskupääkin vielä. Joten tuo ajoaika on tosi lyhyt. Tässä ei parane sanoa muuta. No, miten on, joko tanssitaan huomenna? ( haaveissa vainko?)
Ei siis "haavessa" olis vähän ahdasta, jos ei sitten olisi iso haavi. Just, joo, höpötykseksi meni.Joudun tuottamaan ainakin itselleni pettymyksen, mieli tekis kyllä lähteä, mutta on toi niin rankka reissu tämän matkan takia. Kesällä meniskin hieman joutuisammin tuolla pärrällä, mut tää pimeä aika on niin raskasta ajaa, kun ihan järjen kanssa ajattelee tätä asiaa, vaikkakin se järki on ollut aika usein kateissa. ;-)
Haaveet, kaikki turhat.... - Tanssin ????
hjp. kirjoitti:
Joudun tuottamaan ainakin itselleni pettymyksen, mieli tekis kyllä lähteä, mutta on toi niin rankka reissu tämän matkan takia. Kesällä meniskin hieman joutuisammin tuolla pärrällä, mut tää pimeä aika on niin raskasta ajaa, kun ihan järjen kanssa ajattelee tätä asiaa, vaikkakin se järki on ollut aika usein kateissa. ;-)
Haaveet, kaikki turhat....suu mutrulle, vaikka arvasinhan tuon. Yrittänyttä ei laiteta. Ai mihin? Ei oo kukaan kertonut. Toisen kerran sitten?
- hjp.
Tanssin ???? kirjoitti:
suu mutrulle, vaikka arvasinhan tuon. Yrittänyttä ei laiteta. Ai mihin? Ei oo kukaan kertonut. Toisen kerran sitten?
Ei laiteta, tai miten sen nyt ottaa. Hymyä huuleen kuitenkin, vielä sekin aika koittaa että päästään yhdessä kokeilemaan. Pitää vaan löytää hieman realistisempi vaihtoehto. Näin ainakin toivon.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Ei laiteta, tai miten sen nyt ottaa. Hymyä huuleen kuitenkin, vielä sekin aika koittaa että päästään yhdessä kokeilemaan. Pitää vaan löytää hieman realistisempi vaihtoehto. Näin ainakin toivon.
ilo ja hymy nyt minnekkään katoa. Mukavahan se on kuvitella, kun ei oikeasti tiedä toisesta mitään muuta kun mitä nämä "vähän" hurahtaneet keskustelut antaneet melikuvia. Kokeilaan me sitä tanssimista joskus ainakin sen yhden kerran, toisen kerran jos ei ekaan kertaan petytä.
Oliskohan sitä muuta tekemistä, kuin tämä kirjoittelu, olis varmaan. Tämä on vain niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin, julkista vain reilu 5 miljoonaa henkilöä (no ei ehkä ihan kaikki näille sivuille eksy) voi tämänkin keskustelun lukea. Terveisiä vaan kaikille tutuille ja Hyvää Joulua. Sinullehan toivotin ajat sitten, kun arvelin että enää viitsi kirjoitella, vaan kun kirjotuttaa. - hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
ilo ja hymy nyt minnekkään katoa. Mukavahan se on kuvitella, kun ei oikeasti tiedä toisesta mitään muuta kun mitä nämä "vähän" hurahtaneet keskustelut antaneet melikuvia. Kokeilaan me sitä tanssimista joskus ainakin sen yhden kerran, toisen kerran jos ei ekaan kertaan petytä.
Oliskohan sitä muuta tekemistä, kuin tämä kirjoittelu, olis varmaan. Tämä on vain niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin, julkista vain reilu 5 miljoonaa henkilöä (no ei ehkä ihan kaikki näille sivuille eksy) voi tämänkin keskustelun lukea. Terveisiä vaan kaikille tutuille ja Hyvää Joulua. Sinullehan toivotin ajat sitten, kun arvelin että enää viitsi kirjoitella, vaan kun kirjotuttaa.Kyllä mä sen arvasin, ettet täältä pysty pois olemaan, ainakaan kovin kauaa. ;-) Se mitä tulee siihen ensimmäiseen tanssiin, voi olla että se ei niin hyvin sujukkaan. Tietysti siihen voi vaikuttaa nämä eri koulukuntien, ja opetusten erot, sen olen niin monesti jo kokenut. Mutta koskaan ei kannata lannistua ensimmäisen yrityksen jälkeen, vaikkei se kovin hyvin olisi mennytkään. Pitää vain oppia se yhteinen tyyli, niin kyllä se ilo sieltä sitten löytyy.
Me ehdimme varmaan vielä myöhemminkin toivotella ne toivottelut, tältä päivältä sanon "moi!", ja poistun linjoilta. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Kyllä mä sen arvasin, ettet täältä pysty pois olemaan, ainakaan kovin kauaa. ;-) Se mitä tulee siihen ensimmäiseen tanssiin, voi olla että se ei niin hyvin sujukkaan. Tietysti siihen voi vaikuttaa nämä eri koulukuntien, ja opetusten erot, sen olen niin monesti jo kokenut. Mutta koskaan ei kannata lannistua ensimmäisen yrityksen jälkeen, vaikkei se kovin hyvin olisi mennytkään. Pitää vain oppia se yhteinen tyyli, niin kyllä se ilo sieltä sitten löytyy.
Me ehdimme varmaan vielä myöhemminkin toivotella ne toivottelut, tältä päivältä sanon "moi!", ja poistun linjoilta.vaikka päässä pyörii laulun sanat, mitä illalla viimeiseksi karaokena lauloin "unihiekkaa tarttuu silmiin, päivä päätyy unen filmiin". Jos eilinen olisi mennyt, niin kun olin haaveillut olisin juuri tullut kotiin tansseista, mutta eihän se niin mennyt. Eilen aamulla tuli suru uutinen ja niin meni päivä uusiksi ja suunnitelmat muuttui. Muutama tunti vielä ja töihin lähtö ja tahtoisin nukkua vaan ei taida tulla Uni-Jukka enää tähän aikaan sitä unihiekaa tuomaan joten kulutan aikaa tänne joutavia kirjoittelemalla. Voisin muistella ensimmäisiä tanssikokemuksia, kun itselläni ei vielä ollut mitään tietoa kuinka tanssitaan. Rohkeasti vaan eturiviin ja onneksi aina joku haki, eikä siihen aikaan vielä ollut tämä tanssikurssitus niin tapetilla kuin nyt. Ei siis ollut tätä "ammatilaisuus" kateutta ja opeteltiin ekaksi näitä "vaihtoaskelia". Itse olin vielä pikkutyttö ja onneksi vähän "isompi poika" päätti opettaa nämä tanssinsalat ja siitä alkoi tämä "tanssiputki". Tälle "pojalle" olen ikuisesti kiitollinen. Paljon on opittu sen jälkeen ja paljon on vielä oppimista, mutta näillä "alkeilla" saa jo nauttia tanssin ihanuudesta. Voisin arvella, että tuhansia kilometrejä on tansittu ja kengänpohjia kulutettu ja toivottavasti vielä tulee lisää niitä tanssikilometrejä. Kaksi ja puolituntia voisin vielä nukkua jos Uni-Jukka auttais minut uneen.
Tanssin ilo kirjoitti:
vaikka päässä pyörii laulun sanat, mitä illalla viimeiseksi karaokena lauloin "unihiekkaa tarttuu silmiin, päivä päätyy unen filmiin". Jos eilinen olisi mennyt, niin kun olin haaveillut olisin juuri tullut kotiin tansseista, mutta eihän se niin mennyt. Eilen aamulla tuli suru uutinen ja niin meni päivä uusiksi ja suunnitelmat muuttui. Muutama tunti vielä ja töihin lähtö ja tahtoisin nukkua vaan ei taida tulla Uni-Jukka enää tähän aikaan sitä unihiekaa tuomaan joten kulutan aikaa tänne joutavia kirjoittelemalla. Voisin muistella ensimmäisiä tanssikokemuksia, kun itselläni ei vielä ollut mitään tietoa kuinka tanssitaan. Rohkeasti vaan eturiviin ja onneksi aina joku haki, eikä siihen aikaan vielä ollut tämä tanssikurssitus niin tapetilla kuin nyt. Ei siis ollut tätä "ammatilaisuus" kateutta ja opeteltiin ekaksi näitä "vaihtoaskelia". Itse olin vielä pikkutyttö ja onneksi vähän "isompi poika" päätti opettaa nämä tanssinsalat ja siitä alkoi tämä "tanssiputki". Tälle "pojalle" olen ikuisesti kiitollinen. Paljon on opittu sen jälkeen ja paljon on vielä oppimista, mutta näillä "alkeilla" saa jo nauttia tanssin ihanuudesta. Voisin arvella, että tuhansia kilometrejä on tansittu ja kengänpohjia kulutettu ja toivottavasti vielä tulee lisää niitä tanssikilometrejä. Kaksi ja puolituntia voisin vielä nukkua jos Uni-Jukka auttais minut uneen.
Kuinkas kävi, sen unihiekan kanssa?
Toivottavasti jaksat nyt olla töissä.- Tanssin ilo
hjp.1 kirjoitti:
Kuinkas kävi, sen unihiekan kanssa?
Toivottavasti jaksat nyt olla töissä.Vielä oli unihiekkaa jäänyt hyppysellinen. Onneksi päästään jo puoliltapäivin joulun viettoon. En ole varsinaisesti joulu ihminen,vaan muiden takia JO huomenna aloitan jouluvalmistelut.
- espalive
hjp. kirjoitti:
Joulu on täynnä salaisuuksia.
- Yualle
noilla "ammattilais" miehillä sellaiset musta-valkeat pingviinikengät jalassa :)
Jos oli, niin sitten olivat tosiammattilaisia :>- -.,-.,-.,-.,-.,-
ja paskat, kuka osaa tahdissa kävellä osaa tanssia, moni on vain olevinaan jotain .......
- TARMOLAN TANSIJA
kYLLÄ SE VAIN ON TOSI EI VIITI MENNÄ PARKETILLE NOLAAN ITEÄÄN KUN AMMITLAISET VETTÄÄ VIUHUEN OHI JA JOSKUS KYYNÄRPÄITÄ KÄYTÄEN)):_
- tanssiva ankka
TARMOLAN TANSIJA kirjoitti:
kYLLÄ SE VAIN ON TOSI EI VIITI MENNÄ PARKETILLE NOLAAN ITEÄÄN KUN AMMITLAISET VETTÄÄ VIUHUEN OHI JA JOSKUS KYYNÄRPÄITÄ KÄYTÄEN)):_
Joo mulle on joskus käynyt Merikievarissa ihan samalla tavalla, ne tosiaan luuli omistavansa koko lattian ja tönittiin moneen malliin kaikkia muita tanssijoita, sitten kyllästyin siihen touhuun ja kun tuli seuraavan kerrran lähelle niin tempaisin kyynnärpäälläni sen verran mitä kädestä lähti sitä idioottia suoraan kylkiluiden alle, kyllä sen jälkeen tuli tilaa muillekkin tanssia ja sain muilta vielä ablodit tempustani =).
Annan sulle ilmaisen neuvon, kun seuraavaksi menet lavatansseihin ja jos sattuu olemaan miesten haku niin hae naisia jotka ovat likempänä 60 koska he eivät arvostele sun tanssimista ja jos teet virheen niin he ovat niin hyviä että tekevät saman virheen myös, ite opettelin heidän kanssaan tanssimaan ollessani noin 25 vuotias enkä päivääkään ole katunut että hain heitä enkä oman ikäisiäni.
- Hietsu palo?24
Tottahan toki eipä siellä olekkaan oneksi niitä nirpanokkia vanhassa vara parempi ja osaavat paljon paremmin)):_
- Ugly73
Hietsu palo?24 kirjoitti:
Tottahan toki eipä siellä olekkaan oneksi niitä nirpanokkia vanhassa vara parempi ja osaavat paljon paremmin)):_
tulihan tuota lavahommeleita kokeiltua..kerran. Selvänä, siistinä tuli pyydettyä naista tanssiin, vastaus oli ettei ton näkösen kanssa tanssi. Siihen jäi. Enää en käy ( 4v. aikaa)
- Tanssin taikaa
Ugly73 kirjoitti:
tulihan tuota lavahommeleita kokeiltua..kerran. Selvänä, siistinä tuli pyydettyä naista tanssiin, vastaus oli ettei ton näkösen kanssa tanssi. Siihen jäi. Enää en käy ( 4v. aikaa)
Hei!
Satuin kerran tanssiravintolassa katsomaan vierestä kun pöydässä oli kaksi daamia. Toista haettiin tanssiin ja hän lähti. Sitten tuota toista pöytään jäänyttä myös haettiin. Hakija oli siististi pukeutunut, ei humalassa ja kumarsi kohteliaasti. Tyttö ei lähtenyt. Taisi jäädä vartioimaan omaa ja kaverinsa laukkua.
Hyvät naiset! Kun lähdette tanssiravintolaan ja tulette vielä istumaan parketin äärelle, niin ottakaa se mahdollisuus huomioon, että teitä tullaan hakemaan. Älkää silloin antako rukkasia. Varsinkaan jos hakija ei käyttäydy mitenkään sopimattomasti.
Toisaalta naiset valittaa miespulaa tanssipaikoilla. Harmi vaan edellisen kirjoittajan puolesta kun sattui tuommoinen nirppa eteen. Seuraavat kymmenen naista olisivat varmaan ilomielin lähteneet tanssiin! - Tanssin ilo
Ugly73 kirjoitti:
pitänyt noin vähästä luovuttaa. Aina sattuu "nirppanokkia" niin miehissä kuin naisissakin. Itselläni ainut syy, että en lähde, on jos hakija on "likaa" ottanut. Kerran eräs sinnikäs hieman enemmän kuin vähemmän ottanut mies haki neljä kertaa ja lopulta sanoi, että jos ei pysty eikä osaa tanssia, saan jättää hänet lattialle. Yllätys, yllätys, tanssi sujui erittäin hyvin, vaikka kävely suoraan oli vaikeaa. Se kun tanssi on "sydämmessä, ei näköjään edes humalatila pilaa sitä. En kuitenkaan suosittele, kyllä tanssin nautinto täysin "selväpäisenä" on mukavampaa. Se, että joku on tuolla kriteerillä antanut "rukkaset" ei ole ansainnutkaan tanssimista kanssasi, eikä kyllä muidenkaan tanssitusta. Aloita vaan rohkeasti tanssiminen uudelleen, ei me kaikki olla samanlaisia "nirppanokkia".
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
pitänyt noin vähästä luovuttaa. Aina sattuu "nirppanokkia" niin miehissä kuin naisissakin. Itselläni ainut syy, että en lähde, on jos hakija on "likaa" ottanut. Kerran eräs sinnikäs hieman enemmän kuin vähemmän ottanut mies haki neljä kertaa ja lopulta sanoi, että jos ei pysty eikä osaa tanssia, saan jättää hänet lattialle. Yllätys, yllätys, tanssi sujui erittäin hyvin, vaikka kävely suoraan oli vaikeaa. Se kun tanssi on "sydämmessä, ei näköjään edes humalatila pilaa sitä. En kuitenkaan suosittele, kyllä tanssin nautinto täysin "selväpäisenä" on mukavampaa. Se, että joku on tuolla kriteerillä antanut "rukkaset" ei ole ansainnutkaan tanssimista kanssasi, eikä kyllä muidenkaan tanssitusta. Aloita vaan rohkeasti tanssiminen uudelleen, ei me kaikki olla samanlaisia "nirppanokkia".
Onneksi ette ole, suurin osa on ihan "normaaleja", heh... mutta kuitenkin. Aika vähän niitä pakkeja on matkan varrella tullut, ja mitä sitten jos tulee, niin aina voi kysyä seuraavaa. Mutta kyllä mä ainakin pistän naaman mieleen, etten sitten suotta käy häiritsemässä toista kertaa.
Joskus sitten tulee niitä yllätyksiäkin naisten haulla, kun kuvittelis ettei tuo nuori nainen ainakaan hakis minua, vanhaa ukkoa tanssimaan, mutta niinkin on käynyt. ;-) hjp. kirjoitti:
Onneksi ette ole, suurin osa on ihan "normaaleja", heh... mutta kuitenkin. Aika vähän niitä pakkeja on matkan varrella tullut, ja mitä sitten jos tulee, niin aina voi kysyä seuraavaa. Mutta kyllä mä ainakin pistän naaman mieleen, etten sitten suotta käy häiritsemässä toista kertaa.
Joskus sitten tulee niitä yllätyksiäkin naisten haulla, kun kuvittelis ettei tuo nuori nainen ainakaan hakis minua, vanhaa ukkoa tanssimaan, mutta niinkin on käynyt. ;-)on harrastustoimintaa, pitää osata ja näyttää, vähän niikun pikkupojat ajaa nokkista.Sillä ei paljoa oo yhtymäkohtia, mitä se oli 60-70 luvulla, sehän kuuluu maalaisromantiikkaan, koivu ja tähti.
Kun silloin aviopari tai seurakumppan valittiin sillä perusteella, että askeleet sopi, no nyt huomataan tulos, elämässä ei pärjää pelkällä tanssitaidolla. Olikohan se Savon sanomissa, jossa joku mies kirjoitti, pitäs olla sellaiset tanssit, kun taidottomille.hehh
Tansseista löytää vain tanssikavereita, jos luulee muuta se on obtinen harha. Sillä ihminen, joka harrastaa tanssia, sehän jatkaa harrastustaan ja aina löytyy paremmin tanssiva kaveri, niinhän se on.
'Ja sellaiset entisajan malliset eivät palaa, vaikka moni toivoo. Sitten vain, jos palataan maaseutuyhteisöön, kyliin joissa on paljon lapsia ja nuoria, eikä muuta hupia. Niin sitten, mutta muutoin lopun alkua.- hjp.
pekka49 kirjoitti:
on harrastustoimintaa, pitää osata ja näyttää, vähän niikun pikkupojat ajaa nokkista.Sillä ei paljoa oo yhtymäkohtia, mitä se oli 60-70 luvulla, sehän kuuluu maalaisromantiikkaan, koivu ja tähti.
Kun silloin aviopari tai seurakumppan valittiin sillä perusteella, että askeleet sopi, no nyt huomataan tulos, elämässä ei pärjää pelkällä tanssitaidolla. Olikohan se Savon sanomissa, jossa joku mies kirjoitti, pitäs olla sellaiset tanssit, kun taidottomille.hehh
Tansseista löytää vain tanssikavereita, jos luulee muuta se on obtinen harha. Sillä ihminen, joka harrastaa tanssia, sehän jatkaa harrastustaan ja aina löytyy paremmin tanssiva kaveri, niinhän se on.
'Ja sellaiset entisajan malliset eivät palaa, vaikka moni toivoo. Sitten vain, jos palataan maaseutuyhteisöön, kyliin joissa on paljon lapsia ja nuoria, eikä muuta hupia. Niin sitten, mutta muutoin lopun alkua.Hieman eri mieltä olisin Pekan kanssa.
Vaikka itse en ole tansseissa etsimässä kumppania, enkä "tyttöystävääkään", mutta monenlaisia ystävyys-suhteita voi syntyä.
Tiedän myös yhden kaverin joka n. vuoden käytyään kursseilla ja tanssimassa aktiivisesti, löysi "sen oikean". Nyt tosin tanssi on heillä jäänyt hieman vähemmälle, ja tanssivat vain yhdessä. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Hieman eri mieltä olisin Pekan kanssa.
Vaikka itse en ole tansseissa etsimässä kumppania, enkä "tyttöystävääkään", mutta monenlaisia ystävyys-suhteita voi syntyä.
Tiedän myös yhden kaverin joka n. vuoden käytyään kursseilla ja tanssimassa aktiivisesti, löysi "sen oikean". Nyt tosin tanssi on heillä jäänyt hieman vähemmälle, ja tanssivat vain yhdessä.vakisuhteitakin syntyä. Kuulin tässä äskettäin yhden miehen version miksi annetaan rukkasia tai ei haeta tanssimaa. "Kun ne on niitä eronneita tai naimisissa ja ovat vaan tanssimassa, ei niitä kannata hakea" Itsekin käyn "vain" tanssimassa, mutta en anna rukkasia ja haen olivatpa miehet sitten, eronneita tai karanneita. Näkeeköhän sen jostain, ketä ei kannata hakea, kun on "vaan" tanssimassa? Kannattaishan sitä hakea ja tanssia, sitä oikeaa odotellessa, ei menis ainakaan aika hukkaan. Pitkäksi kävis aika ja jäsis varmaan tanssit tanssimatta jos sille linjalle päätyis. Pois se minusta.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
vakisuhteitakin syntyä. Kuulin tässä äskettäin yhden miehen version miksi annetaan rukkasia tai ei haeta tanssimaa. "Kun ne on niitä eronneita tai naimisissa ja ovat vaan tanssimassa, ei niitä kannata hakea" Itsekin käyn "vain" tanssimassa, mutta en anna rukkasia ja haen olivatpa miehet sitten, eronneita tai karanneita. Näkeeköhän sen jostain, ketä ei kannata hakea, kun on "vaan" tanssimassa? Kannattaishan sitä hakea ja tanssia, sitä oikeaa odotellessa, ei menis ainakaan aika hukkaan. Pitkäksi kävis aika ja jäsis varmaan tanssit tanssimatta jos sille linjalle päätyis. Pois se minusta.
Kuten kerran kävi, kun eräs nainen kysyi heti ekalla tai toisella kappaleella, että "oletko eronnut?" No, saahan sitä kysyä. Mun vaki tanssitettavissa on muutama aviossa elävä, mutta enimmäkseen eronneita, ja kaikkien kanssa on aina kivaa tanssia.
Mukavaa tanssi-iltaa ja Tanssin Iloa! - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Kuten kerran kävi, kun eräs nainen kysyi heti ekalla tai toisella kappaleella, että "oletko eronnut?" No, saahan sitä kysyä. Mun vaki tanssitettavissa on muutama aviossa elävä, mutta enimmäkseen eronneita, ja kaikkien kanssa on aina kivaa tanssia.
Mukavaa tanssi-iltaa ja Tanssin Iloa!huomenna tietää, olinko tänään tanssimassa. Tahto on kova, vaan kun tuli tästä päivästä surun päivä en tiedä menenkö.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
huomenna tietää, olinko tänään tanssimassa. Tahto on kova, vaan kun tuli tästä päivästä surun päivä en tiedä menenkö.
Otan osaa, vaikka ei tunnetakkaan tämän paremmin. Suru on aina sellainen asia että se ottaa oman aikansa, mutta lopulta se menee ohi, ja iloiset asiat voittaa.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Otan osaa, vaikka ei tunnetakkaan tämän paremmin. Suru on aina sellainen asia että se ottaa oman aikansa, mutta lopulta se menee ohi, ja iloiset asiat voittaa.
osanotosta. Kyllä tämä tästä helpottaa ja olen itse sitä mieltä, että ei olisi epäkunnioittavaa vaikka mensin tansseihin, sainhan aikasemminkin käydä, ei kaipaus ja musitot silti mihinkään katoa. Eri asia jaksanko mennä.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
osanotosta. Kyllä tämä tästä helpottaa ja olen itse sitä mieltä, että ei olisi epäkunnioittavaa vaikka mensin tansseihin, sainhan aikasemminkin käydä, ei kaipaus ja musitot silti mihinkään katoa. Eri asia jaksanko mennä.
Juuri niin, muistot säilyy aina.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Juuri niin, muistot säilyy aina.
ei tansseja tänään, tulee uusia, jospa ne uudenvuoden tanssit tuntuisivat sitten jo mukavammilta. Näin ne asiat muuttuu, ei tänään tiedä mitä huominen tuo, mutta sitä ei pidä liikaa arvailla ja pelätä pahinta, vaan suunnitella tulevaa aina sieltä joku asia toteutuu, jos nyt edes ne tanssit (en ole tainnut muuta suunnitellakkaan).
- Tanssin ilo
Tanssin ilo kirjoitti:
ei tansseja tänään, tulee uusia, jospa ne uudenvuoden tanssit tuntuisivat sitten jo mukavammilta. Näin ne asiat muuttuu, ei tänään tiedä mitä huominen tuo, mutta sitä ei pidä liikaa arvailla ja pelätä pahinta, vaan suunnitella tulevaa aina sieltä joku asia toteutuu, jos nyt edes ne tanssit (en ole tainnut muuta suunnitellakkaan).
tämän viestiketjun aloittaja. Onko kokemuksi tullut lisää?
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
tämän viestiketjun aloittaja. Onko kokemuksi tullut lisää?
Ettei vain olisi juuttunut lumikinoksiin... ;-)
Kuinkas teillä, sitä lunta? - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Ettei vain olisi juuttunut lumikinoksiin... ;-)
Kuinkas teillä, sitä lunta?hyvin pääsee tulemaan jos vaan ei eksy kinoksiin. Sinulle olis yksi juttu selvitettävänä, sinun pitäis vaan keskiä mikä. Ei tule aika pitkäksi ja joulunahan on aikaa. Pitäis penkoa vanhoja.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
hyvin pääsee tulemaan jos vaan ei eksy kinoksiin. Sinulle olis yksi juttu selvitettävänä, sinun pitäis vaan keskiä mikä. Ei tule aika pitkäksi ja joulunahan on aikaa. Pitäis penkoa vanhoja.
Taisin huomata, siinä onkin pohtimista. ;-) Ihan kiva tehtävä, ainakin aika kuluu...
Täällä on sellaiset just hyvät lumet, että pääsee ladulle. - Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Taisin huomata, siinä onkin pohtimista. ;-) Ihan kiva tehtävä, ainakin aika kuluu...
Täällä on sellaiset just hyvät lumet, että pääsee ladulle.laduille, monot vaan on kadoksissa, enkä muistanut Joulu Pukin toivelistaan laittaa. Onnea tehtävän ratkaisuun.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
laduille, monot vaan on kadoksissa, enkä muistanut Joulu Pukin toivelistaan laittaa. Onnea tehtävän ratkaisuun.
Oletko koskaan käynyt "monotansseissa", ettei olis vaan jääneet sille reissulle. Pari tuttuani on käynyt Saariselällä.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt "monotansseissa", ettei olis vaan jääneet sille reissulle. Pari tuttuani on käynyt Saariselällä.
vaan kun ei ollut niitä monoja. Mutta tansittua tuli 8 iltaa peräkkäin. Mietihän nyt oiken tosissaan. Taitavat toiset olla jo joulun vietossa ja meillä on taas omat keskustelut. Huomenna aloitan leipomiset, mutta tarkistelen välillä josko olet selvinnyt tehtävästä.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
vaan kun ei ollut niitä monoja. Mutta tansittua tuli 8 iltaa peräkkäin. Mietihän nyt oiken tosissaan. Taitavat toiset olla jo joulun vietossa ja meillä on taas omat keskustelut. Huomenna aloitan leipomiset, mutta tarkistelen välillä josko olet selvinnyt tehtävästä.
Taitavat kaikki muut pitää meitä ihan kahjoina... noo, ei se mitään, koitan miettiä. Hyvää yötä!
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Taitavat kaikki muut pitää meitä ihan kahjoina... noo, ei se mitään, koitan miettiä. Hyvää yötä!
on paljon helpompaa elellä. Hyvää yötä.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
on paljon helpompaa elellä. Hyvää yötä.
Olen ehkä liiankin.. ..ei vaan valkene.
- Tanssin ilo
hjp. kirjoitti:
Olen ehkä liiankin.. ..ei vaan valkene.
hieman. Siihen liityy jotain Suomea koskevaa, mutta vain hyppysellisen verran. Tämä on hauskaa, ainakin minusta.
- hjp.
Tanssin ilo kirjoitti:
hieman. Siihen liityy jotain Suomea koskevaa, mutta vain hyppysellisen verran. Tämä on hauskaa, ainakin minusta.
Jatkan pohtimista, tässä muiden touhujen yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816