Kalkkia multaan?

Aralia

Pihamaamme on tällä hetkellä siinä kunnossa että multaa on levitelty epätasaisesti ympäri pihaa n.10-15cm (ja tämä tehtiin jo viime vuonna) ja kysynkin sitä että tulisiko minun nyt levittää kalkkia pihalle ja vasta sitten tasoittaa multa tasaiseksi ja aloittaa siementen kylvy?
En aio lisätä hiekkaa sekaan.

5

2370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • junnu
      • Aralia

Siis noi kalkit ja lannoitteet kyl ymmärrän mut se että siemenet levitetään multaan ja sit kerros multaa päälle ei sovi minun ajatteluun vai ymmärsinkö väärin?

• junnu
        Aralia kirjoitti:

Siis noi kalkit ja lannoitteet kyl ymmärrän mut se että siemenet levitetään multaan ja sit kerros multaa päälle ei sovi minun ajatteluun vai ymmärsinkö väärin?

jotenkin näin : " Kylvö
        Siemenkustannukset pihan perutuksessa on mitättömät joten kannattaa käyttää parasta mahdollista Suomen olosuhteisiiin soveltuvaa nurmikon siemenseosta.
        Paras kylvöaika on kevät, kun maa on vielä kosteaa. Jos ilma on kuiva siemenet vaativat kastelua. Loppukesä on myös sopivaa kylvöaikaa.
        Siemeniä kylvetään noin 2-3 kiloa aarille. Liian tiheä kylvös tukahduttaa ja liian harva taas ei ole hyvännäköinen.
        Siemenet kylvetään kahteen kertaan ristikkäisiin suuntiin. Apuna voi käyttää yksinkertaista kylvökonetta (kysy siemenmyyjältä). Jos olet tehnyt muita istutuksia pihaan, jätä kylvämättä noin puolimetriä niiden läheisyydeltä. Siemenet leviävät kuitenkin juuristoalueelle. Siemenet peitetään kevyesti haraamalla. Lopuksi pinta jyrätään.
        Maa kastellaan kylvön jälkeen pienellä vesimäärällä sumuttaen jottei siemenet huuhtoudu veden mukana. Itämisvaihe kestää noin 1-3 viikkoa, ensimmäisenä alkaa vihertää raiheinä. Nurmikon itämisvaiheen aikana pintamaa pidetään kosteana.
        Uusi nurmi leikatan 7 sentin mittaisena noi 2-3 senttiä. " , nicehouse.fi/puutarha

• Kari

Kun katsoo ohjeita huomaa että kalkin määrä/100m2 on todella suuri riippuen alustasta?Tietysti kun mittauttaa maaperän saa hieman suuntaa kalkin ja lannoitteen määrästä mutta silti määrät ovat hirvittävän suuria.
      Kuinka kallista kalkki ja lannoitteet ovat?

• Tekijä

Kalkki kannattaa hakea suoraan louhokselta.

29euroa tonni.

Peräkärryyn vaan jokunen sata kiloa, eikä hinta päätä huimaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe