Suojatie kertoo että auto väistää ja antaa latua

laki määrää

Tieliikennelaissa lukee mm. että "Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille".

Sama "esteetön kulku" määritelmä on myös tieliikennelaissa hälytysajoneuvojen ja junan väistämisen kohdalla.

Autolla voi mennä suojatien yli vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä jalankulkijoita. Ihan samalla ”esteetön kulku” sääntö pätee siis juniin. Junanradan voi ylittää vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä junan kulkua. Suojateiden kohdalla autot siis väistävät ja antavat latua jalankulkijoille.

Toimiiko Suomessa. Vastaus on ei. Miten voi olla että 90% autoilijoista rikkoo törkeästi lakia? Ruotsin puolella homma taas toimii. Heti tulee latua kun vähänkin astuu lähelle suojatietä.

112

1753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllästyttää

tätä samaa skeidaa on lässytetty monen ei avauksen alla, eiköhän se jo riitä

• Auto-Antero..

Odotappa kun ROTTA tulee julistamaan taas kerran totuuksia suojatie-hommeleista. Se on sille oikeen sydämenasia!! Rotta kun tietää totuuden..!! ; )

• Eiks vaan

Jos porukka noudattaisi lakia ja antaisi latua, ei näitä keskusteluja olisi.

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Eiks vaan kirjoitti:

ja jalan kulkijat noudatta myös hyvää tapaa eikä ryntää äkiiarvaamatta suojatielle,käyttäisivät ryhmänä suojateitä ja kumpaankin suuntaan(nykyään kuljetaan lähes yksitellen ja odotetaan että toiselta puolelta päästään yli ja vasta sitten lähdetään toiselta puolelta ja jonossa tietenkin n.2m:n välein)

• ...
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:

ja jalan kulkijat noudatta myös hyvää tapaa eikä ryntää äkiiarvaamatta suojatielle,käyttäisivät ryhmänä suojateitä ja kumpaankin suuntaan(nykyään kuljetaan lähes yksitellen ja odotetaan että toiselta puolelta päästään yli ja vasta sitten lähdetään toiselta puolelta ja jonossa tietenkin n.2m:n välein)

Suojatie on nimenomaan se kohta missä voi tulla yllättäviä tilanteita. Autoilijoiden on syytä muistaa se.

Hyvä tapa on myös se ettei ajeta ihan kiinni siihen suojatiehen, vaan jätetään vähän hajurakoa. Näin se viereinenkin kaista näkee paremmin mitä oman konepellin edessä tapahtuu.

• Eiks vaan kirjoitti:

oli pakko lisätä tähän ne asiat että käsittääkseni väistämis velvollisus ei koske jos suojatiellä on keski seisoke kuin vasta sitten kun keskiseisokeelta on kevyttäliikennettä sekä kevyen liikenteenkin olisi syytä ottaa huomioon se asia että jos on itsellä vaikeuksia pusyä jäälkakäytävillä tai sillä suoja tiellä pystyssä on taatusti sillä autoilijallakin liukasta , ei sitä peltikasaa ihan sekunninsadas osassa kukaan toppaa . tosin on niitäkin jotka kettuakaan välittävät suojateistä taas tosin talvisin ei välttämättä hoksi lumen alta että suojatie kulkee juuri siinä mistä kevyt liikenne koittaa tien poikki mennä . ihmiset kun loikkivat muutenkin mistä sattuu katujen poikki kävellen ja pyörillä . joskus vaan on niin pirun vaikeaa " havaita " se olematon suojatiekin . tosin olematonta suojatietä käyttävä kulkia voi sitten syyttää itseään kun alle jää .eikä se virallinenkaan takaa 100% suojaa aina kun autoilijat eivät ole ajatusten lukijoita muistakaa myös se .

• HellanlettasPerskuta
        ... kirjoitti:

Suojatie on nimenomaan se kohta missä voi tulla yllättäviä tilanteita. Autoilijoiden on syytä muistaa se.

Hyvä tapa on myös se ettei ajeta ihan kiinni siihen suojatiehen, vaan jätetään vähän hajurakoa. Näin se viereinenkin kaista näkee paremmin mitä oman konepellin edessä tapahtuu.

Erityisesti kävelijöiden tulisi muistaa se, ja tätäkin enemmän pyöräilijöiden tulisi tiedostaa enemmän ajetaanko sillä polkupyörällä suojatiellä vai ei, lisäksi jotkut pyöräilivät voisivat katsella liikennesääntöjä tarkemmin jotta osaisivat ajaa oikeassa paikassa. Ja kyllä ne jalankulkijat voivat hetken odotella sitä että joku päästää, liikennehän siinä puuroutuu kunnolla jos jokaselle uivelolle kermaperseelle rupee antaa latua ja päästöt nousee turhasta hidastelusta ja kiihdyttelystä! Minä olen luonnon asialla, älkää turmelko sitä jalankulkijat käyttämällä päättömästi suojateitä!

• Stadissa ainakin kokemuksieni mukaan toimii hyvin. Ehkä 10% autoilijoista EI anna nätisti tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sinne.

Maaseudulla on kuulemma vähän huonommin tilanne.

Suurempi ongelma on siinä, että jalankulkijat eivät tule suojatielle. Jos jalankulkija haluaa jostain syystä seistä suojatien vieressä, niin siinähän seisoo. Ei ole minun ongelmani.

• Auto-Antero..

Hiljentykää! Rotta,suuri mestari puhuu!!

• Autot ajavat

viittäkymppiä ilman turvaväliä (joka ei mielestäsi ole tarpeenkaan). Jos suojatielle astuu, joutuu samalla auton töytäisemäksi/yliajamaksi. Eli pakko seisoa suojatien vieressä niin kauan, että joku selkeästi jarruttaa ennen suojatietä (ja mahdollisesti aiheuttaa samalla peräänajon).

• Autot ajavat kirjoitti:

viittäkymppiä ilman turvaväliä (joka ei mielestäsi ole tarpeenkaan). Jos suojatielle astuu, joutuu samalla auton töytäisemäksi/yliajamaksi. Eli pakko seisoa suojatien vieressä niin kauan, että joku selkeästi jarruttaa ennen suojatietä (ja mahdollisesti aiheuttaa samalla peräänajon).

Kävelen melkeinpä aina suojatielle pysähtymättä. Usein otan jo suojatietä lähestyessäni katsekontaktin lähestyvän auton kuskiin, aina en.

Omien kokemuksieni mukaan 10% autoilijoista ei anna nätisti tietä. Tähän mennessä olen kahdesti joutunut itse pysähtymään välttääkseni allejoutumisen.

Toimii siis helsingissä.

Mitä turvaväleihin tulee, minä olen suuri turvavälien puolestapuhuja. Minusta ne ovat ehdottoman kannatettavat. Mihin jalankulkija niitä tarvitsee? Kyllä autot hidastavat, kunhan huolehtii omasta puoliskostaan, eli kävelee sille suojatielle.

> i. Eli pakko seisoa suojatien vieressä niin kauan, että joku selkeästi jarruttaa ennen suojatietä
        > (ja mahdollisesti aiheuttaa samalla peräänajon).

Joo, kortti pitäisi ottaa pois niiltä, jotka jonotilanteessa käyvät turhaan jarruttelemaan. Samoin siltä, joka ajoi tuossa perään, kun ei pitänyt riittävää turvaväliä.

• jotta väistetään
        The_Rat kirjoitti:

Kävelen melkeinpä aina suojatielle pysähtymättä. Usein otan jo suojatietä lähestyessäni katsekontaktin lähestyvän auton kuskiin, aina en.

Omien kokemuksieni mukaan 10% autoilijoista ei anna nätisti tietä. Tähän mennessä olen kahdesti joutunut itse pysähtymään välttääkseni allejoutumisen.

Toimii siis helsingissä.

Mitä turvaväleihin tulee, minä olen suuri turvavälien puolestapuhuja. Minusta ne ovat ehdottoman kannatettavat. Mihin jalankulkija niitä tarvitsee? Kyllä autot hidastavat, kunhan huolehtii omasta puoliskostaan, eli kävelee sille suojatielle.

> i. Eli pakko seisoa suojatien vieressä niin kauan, että joku selkeästi jarruttaa ennen suojatietä

Joo, kortti pitäisi ottaa pois niiltä, jotka jonotilanteessa käyvät turhaan jarruttelemaan. Samoin siltä, joka ajoi tuossa perään, kun ei pitänyt riittävää turvaväliä.

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille".

Eli tuo "astumassa sille" riittää siihen että on annettava latua jalankulkijalle. Ei siis ole pakko olla jo suojatien päällä. Jos näyttää siltä että kaveri haluaa yli, on annettava esteetön kulku.

• ei toimi,
        The_Rat kirjoitti:

Toimii siis helsingissä.

kuljettajat tuijottavat edellä ajavan jarruvaloja. Jos autot ajavat viittä-/kuuttakymppiä ja väliä on pari metriä, niin ei siihen väliin voi astua loukkantumatta tai kuolematta.

• F2

Rotan ohjeilla olisin jo tähän ikään mennessä joko vammautunut tai kuollut. Suurin osa autoilijoista Hesassa ei tee elettäkään, jos jalankulkija on tulossa suojatielle, suuri osa sentään huomioi jollain tavalla eli kiihdyttää, että varmasti ehtii ennen jalankulkijaa.

Autoilijana olen on tuossa suojatieasiassa puun ja kuoren välissä. Muutaman läheltä piti tilanteen jälkeen olen ottanut sellaisen politiikan, että useampikaistaisella kadulla pysähdyn suojatien eteen vain, jos saan autoni pysäytettyä 5-10 metriä ennen suojatietä ja jalankulkijalla on edes jonkinlaiset reilut mahdollisuudet riskinvalintaan eli sen arvioimiseen, että pysähtyykö toista kaistaa tuleva liikenne. En halua olla osallisena kenenkään jalankulkijan houkuttelemiseen tapettavaksi.

Toi Rotan huomio siitä, että jalankulkijat ovat haluttomia tulemaan suojatielle on totisinta totta, mutta itsesuojeluvaisto on usealla aika vahva.

• jotta väistetään kirjoitti:

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille".

Eli tuo "astumassa sille" riittää siihen että on annettava latua jalankulkijalle. Ei siis ole pakko olla jo suojatien päällä. Jos näyttää siltä että kaveri haluaa yli, on annettava esteetön kulku.

> Jos näyttää siltä että kaveri haluaa yli

Ei. Vaan jos kaveri on astumassa. Haluista, aikomuksista tai tarpeista ei tarvitse välittää (eikä sujuvuuden mukaan oikein saakaan), niitä kun ei aina tiedä.

Ei ole ihan 1 eikä 2 kertaa, kun joku on seisoskellut suojatien edessä odottamassa taksia ja joku toinen pysähtyy kohteliaasti antamaan tietä. Sitten siinä viittoillaan muutama sekunti, ennen kuin liikenne käynnistyy jälleen.

Älkää arpoko. Älkääkä toimiko niin, että pitäisi arpoa.

Kerrankin on lain kirjaimessa järkeä. Tai no, on niitä parissa muussakin kohtaa.

• ei toimi, kirjoitti:

kuljettajat tuijottavat edellä ajavan jarruvaloja. Jos autot ajavat viittä-/kuuttakymppiä ja väliä on pari metriä, niin ei siihen väliin voi astua loukkantumatta tai kuolematta.

Jos noin ajavat, niin aina voi potkaista sitä autoa, joka varpailta yrittää ajaa.

Kuten sanoin, toimii Helsingissä. Ehkä maalla ei toimi.

• potkimisuhoamiset,
        The_Rat kirjoitti:

Jos noin ajavat, niin aina voi potkaista sitä autoa, joka varpailta yrittää ajaa.

potkitusta autosta saattaa nousta hieman huumeessa oleva kaapinovi. Totuus on, ettei yli pääse - juuri Helsingissä.

• potkimisuhoamiset, kirjoitti:

potkitusta autosta saattaa nousta hieman huumeessa oleva kaapinovi. Totuus on, ettei yli pääse - juuri Helsingissä.

Olen kymmeniä vuosia Helsingissä kuitenkin jalankulkijana liikkunut, uskoisin tietäväni mikä toimii ja mikä ei.

Jos sinulla ei Helsingissä toimi ja minulla toimii, teet jotain väärin. Autoilijoissa ei vikaa taida olla kuitenkaan...

• Autojalkamies
        F2 kirjoitti:

Rotan ohjeilla olisin jo tähän ikään mennessä joko vammautunut tai kuollut. Suurin osa autoilijoista Hesassa ei tee elettäkään, jos jalankulkija on tulossa suojatielle, suuri osa sentään huomioi jollain tavalla eli kiihdyttää, että varmasti ehtii ennen jalankulkijaa.

Autoilijana olen on tuossa suojatieasiassa puun ja kuoren välissä. Muutaman läheltä piti tilanteen jälkeen olen ottanut sellaisen politiikan, että useampikaistaisella kadulla pysähdyn suojatien eteen vain, jos saan autoni pysäytettyä 5-10 metriä ennen suojatietä ja jalankulkijalla on edes jonkinlaiset reilut mahdollisuudet riskinvalintaan eli sen arvioimiseen, että pysähtyykö toista kaistaa tuleva liikenne. En halua olla osallisena kenenkään jalankulkijan houkuttelemiseen tapettavaksi.

Toi Rotan huomio siitä, että jalankulkijat ovat haluttomia tulemaan suojatielle on totisinta totta, mutta itsesuojeluvaisto on usealla aika vahva.

Vanha aihe joo..

Laki on viisaasti määritelty niin että he jotka ajavat turvassa sitä raskaampaa kulkuneuvoa tulee varoa erityisesti heitä jotka ovat suojaamattomia, ns. kevyttä liikennettä. Ts. autoilija väistää ja kunnioittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Pikkuisen olisi vielä sivistymisen varaa tässä autoilukulttuurin osa-alueella moneen muuhun maahan verrattuna. Mutta tuntuu että parempaan suuntaan mennään.

Niin, suojatien yhteydessä jalankulkija ihan itse määrää että käveleekö hän vai ei! Joskus annan autoletkan tulla jos se on lyhyt, koska tämä on joustavaa. Siinä tapauksessa osoitan selkeästi ettei minulla ole aikomustakaan suojatielle. Tämä ei vaadi eritystä näyttelijän lahjaa.

Jos taas huvittaa, kuten yleensä tekee, mennä suojatielle niin sitten menen. Sillä ehdolla että kerkeän hypätä päälle aikovan edestä turvaan. Moni autoilija on jarrutellut kovaa, mutta se on sitten vaan voi- voi, jos ei osata niitä jalankulkijoita bongata ajossa. Täällä on moni autoilija tottunut väärin siihen, että kyllä ne odottaa kun tarpeeksi kovaa ajaa.

En suosittele tällaista matadori terrorismia jalankulkijalle, mutta olen syyllistynyt itse tätä kautta "sivistämiseen" . Varmasti aiheuttaa joskus mutinaa siellä ratin takana, mutta ihan hyvä jos "pelätään" niitä jalankulkijoita vähän enemmän.

Onko joku vähän enemmän ajanut kokenut joskus että lapset juoksevat katsomatta tien yli ?? Ollaan nyt erityisen tarkkoja jokaisen suojatien kohdalla.

Koska autoilijat ovat tottuneet tällaiseen piittaamattomuuteen niin jalankulkijat ovat liian arkoja. Paras viesti jalankulkijalle on kaasun keventäminen hyvissä ajoin jolloin he kävelevät yli ilman että tarvitsee edes jarruttaa. Jos eivät tästä innostu, niin pitkien väläytys yleensä herättää että: "ihan oikeasti saat mennä ensin, ihan niin kuin laki sanoo". Sitten taas jos ei millään kelpaa, niin sitten saa odottaa ettei tule autoja.

Jos sen suojatien eteen pysähtyy niin kannatta jättää, kuten aiemmin todettu, se reilu auton mitta siihen suojatielle, siksi että ohittava kuljettaja näkee vähän sinne sivulle. Jos siellä ei ole mitään niin sen viereisen auton saa ohittaa pysähtymättä (ns. suojatiesääntö). Tämä on myös kikka kolmonen viereisen kaistan sujuvuudelle jos oma kaista seisoo ruuhkassa. Joskus harvoin näkee jonkun ajattelevan näin pitkälle.

Arat jalankulkijat eivät ymmärrä/osaa hyödyntää sitä että jos autoliikennettä on usealla kaistalla, niin sitä ei tarvitse varoa kuin yhdeltä kaistalta kerrallaan. Kunhan yksi auto väistää niin muutkin huomaavat seuraavilla kaistoilla.

Ruotsissa tapahtuu ymmärtääkseni jalankulku onnettomuuksia suhteessa enemmän kuin meillä, koska siellä on totuttu siihen että auto väistää aina. Siitä seuraa että jalankulkija katsoo huonosti ja autoilija ei vaan joskus huomaa.

Täällä olen lukenut ettei katsekontaktia kannata hakea lähestyvään autoon, koska se on signaali siitä että jalankulkija tietää varoa, heh :) ! Ehkä niinkin, koska jos kuulen jonkun tulevan kovaa pienellä kadulla niin en ole edes katsovinani kun menen suojatielle.

Autoilijat, kunnioittakaa heitä jotka eivät istu suojakuoressa ja jalankulkijat ja pyöräilijät. tietäkää oikeutenne, mutta pitäkää pelisilmää jottei satu kipeää ja ettei kukaan kovasti suutu tai pelästy.

• kokemus, ja olen
        The_Rat kirjoitti:

Olen kymmeniä vuosia Helsingissä kuitenkin jalankulkijana liikkunut, uskoisin tietäväni mikä toimii ja mikä ei.

Jos sinulla ei Helsingissä toimi ja minulla toimii, teet jotain väärin. Autoilijoissa ei vikaa taida olla kuitenkaan...

vakuuttunut, että puhut nyt pehmoisia.

• kokemus, ja olen kirjoitti:

vakuuttunut, että puhut nyt pehmoisia.

Jos minulla nyt kuitenkin toimii ja sinulla ei, on ainut selittävä tekijä, että toimimme eri tavalla. Et kai pysähdy ennen suojatietä? Sehän on signaali autolle, että luovut oikeudestasi kävellä ensin...

Liikenne on 70% yhteispeliä ja 30% omista oikeuksistaan kiinnipitämistä. Jos tuota 30% ei osaa säilyttää, sotkee se koko liikennettä.

• valitettavasti
        The_Rat kirjoitti:

Jos minulla nyt kuitenkin toimii ja sinulla ei, on ainut selittävä tekijä, että toimimme eri tavalla. Et kai pysähdy ennen suojatietä? Sehän on signaali autolle, että luovut oikeudestasi kävellä ensin...

Liikenne on 70% yhteispeliä ja 30% omista oikeuksistaan kiinnipitämistä. Jos tuota 30% ei osaa säilyttää, sotkee se koko liikennettä.

kirjoitat pehmoisia tälläkin kertaa.

• astumassa sille?
        The_Rat kirjoitti:

> Jos näyttää siltä että kaveri haluaa yli

Ei. Vaan jos kaveri on astumassa. Haluista, aikomuksista tai tarpeista ei tarvitse välittää (eikä sujuvuuden mukaan oikein saakaan), niitä kun ei aina tiedä.

Ei ole ihan 1 eikä 2 kertaa, kun joku on seisoskellut suojatien edessä odottamassa taksia ja joku toinen pysähtyy kohteliaasti antamaan tietä. Sitten siinä viittoillaan muutama sekunti, ennen kuin liikenne käynnistyy jälleen.

Älkää arpoko. Älkääkä toimiko niin, että pitäisi arpoa.

Kerrankin on lain kirjaimessa järkeä. Tai no, on niitä parissa muussakin kohtaa.

Ei ole määritelty mikä on "astumassa". Voin olla astumassa 10 cm, 50 cm tai 90 cm päässä suojatietä. Jos jalankulkija selvästi haluaa yli ja tekee liikkeen joka indikoi sitä, on annettava latua.

Mitä siitä vaikka hiljennät eikä jalankulkija lähdekään ylittämään suojatietä. Olet kuitenkin toiminut kohteliaasti ja lain velvoittamalla tavalla joten voit nukkua yösi rauhassa. Sujuvuuteen pieni vauhdin hidastaminen ei paljoakaan vaikuta. Täysi pysähdys sen sijaan voi jo jotakuta takana tulevaa hätähousua harmittaa.

• astumassa sille? kirjoitti:

Ei ole määritelty mikä on "astumassa". Voin olla astumassa 10 cm, 50 cm tai 90 cm päässä suojatietä. Jos jalankulkija selvästi haluaa yli ja tekee liikkeen joka indikoi sitä, on annettava latua.

Mitä siitä vaikka hiljennät eikä jalankulkija lähdekään ylittämään suojatietä. Olet kuitenkin toiminut kohteliaasti ja lain velvoittamalla tavalla joten voit nukkua yösi rauhassa. Sujuvuuteen pieni vauhdin hidastaminen ei paljoakaan vaikuta. Täysi pysähdys sen sijaan voi jo jotakuta takana tulevaa hätähousua harmittaa.

> Voin olla astumassa 10 cm, 50 cm tai 90 cm päässä suojatietä

Näin on. Kunhan myös olet astumassa, etkä esimerkiksi seisomassa. Astumassa kun on suomen kieltä ja kuvaa astumistapahtumaa, siis kävelyä.

> Jos jalankulkija selvästi haluaa yli ja tekee liikkeen joka indikoi sitä

Kuten olen aina sanonut, jos jalankulkija on astumassa, eli esimerkiksi kävelee kohti suojatietä, sille anntetaan tilaa. Tai jos on jo suojatiellä. Esimerkiksi toinen jalka on aika hyvä pistää ajoradan puolelle...

• valitettavasti kirjoitti:

kirjoitat pehmoisia tälläkin kertaa.

Valitan, jos et osaa. Ei se tarkoita, ettemmekö me muut osaisi.

Lähedn tästä kohta perinteiselle jouluoluelle. Lupaan jatkaa kulkemista jalan kuten ennenkin, enkä usko että nytkään jään auton alle. Sen verran varovaisia kuskit näillä säillä täällä stadissa ovat. :)

• valittaa, kun se
        The_Rat kirjoitti:

Valitan, jos et osaa. Ei se tarkoita, ettemmekö me muut osaisi.

Lähedn tästä kohta perinteiselle jouluoluelle. Lupaan jatkaa kulkemista jalan kuten ennenkin, enkä usko että nytkään jään auton alle. Sen verran varovaisia kuskit näillä säillä täällä stadissa ovat. :)

oli niin päin, että sinä et osaa.

• se osaa
        valittaa, kun se kirjoitti:

oli niin päin, että sinä et osaa.

rotta osaa oikein hyvin. trollata, provosoida, pelleillä ja esittää tyhmää. pitää ymmärtää, koska tämä on ainoa paikka, missä se pystyy tuntemaan itsensä fiksuksi - jos siis vaan valehtelee itselleen tarpeeksi.

the rat, olet ilmiselvästi koulukiusattu. pysyt tuollaisena, kunnes osaat antaa kiusaajillesi anteeksi. joulun aikaan varsinkin kannattaa miettiä, että joko olisi aika.

• Uskon Joulupukkiin
        The_Rat kirjoitti:

"Kuten sanoin, toimii Helsingissä. Ehkä maalla ei toimi. "
        Sinunhan se pitäisi hyvin tietää miten liikenne maalla toimii, kun siellä maalla asut itsekkin.
        Taas tuota sinun Helsingin tietämystäsi epäilemme vahvasti. Se että sinä kuljet päivittäin junalla melkein Helsinkiin asti, on vähän lapsellinen perustelu. Taitaa enempi olla taas arvailuja nuo sinun väittämäsi.
        Innolla odotamme jatkoa saduillesi.

• ¨¨¨¨¨¨
        astumassa sille? kirjoitti:

ole mutta kun se ajatus ei mahdu autoilijan pineen omaan kypärä maailmaan ja kun nykyään eivaan osata apulaitteista huolimata :(

• Autot ajavat kirjoitti:

on pakko korjata hieman suojatien ylitys viestiä sen veran että ei hemputissa seistä siinä suojatien vieressä vaan suojatien kohdalla vain siitä autoilevat voivat edes aavistaa että mahdollisesti olet pyrkimäsä ylitse sekä ei myöskään jäädä juoruamaan siihen suojatien kivetyksen viereen koska silloin tapahtuu turhia jarrutuksia jotka johtavat lopulta siihen että ketään ei oikeesti kiinnosta väistää kun ruvetaan olettaan että siinä on taas yks marttakrho juoruumassa eikä muuta .eikä myöskään oiota suoja tielle silloin varmuudella joko jää alle tai aiheuttaa perään ajon kun auto jarruttaa hätäjarrutuksen väistääkseen sitä pelleä joka ei osaa ylittää suojatietä lakisääteisesti ja hyvien tapojen mukaan . eli eivät autoilijatkaan kaikki ole aina syyllisiä jos jotain tapahtyy suojateillä kyllä siinä saa moni ylittäjä peiliin katsoa itseään varmasti puolin jos toisinkin .

• astumassa sille? kirjoitti:

kyllä huomaa että monellakaan ei ole käsitystä siitä paljonkos se imaisee polttoainetta tarpeettomasti kun joutuu pysähtymään turhan takia siihen suojatien eteen . joten olkaa oikeasti aktiivisia ja osoittakaa oikeen näkyvästi että olette tosiaan menossa suojatien yli niin tilaa tulee taatusti . jos ette ole tietoisia nyky polttoaineiden hinnoista kurkatkaa piruuttanne siitä lähiaseman taulusta että paljonkos se oikeen maksaa litra nykyään voin kertoa " riittävästi " ellei jopa liikaa !!!!!!!!! eli en toisaalta yhtään ihmettele miksi ei tee mieli pumpata turhaan sitä kaasu poljinta . sitä kun saisi olla pumppuamassa joka toinen sekuntti vain sen vuoksi että jalankulkia ehkä saattaa ylittää kadun , ihmisillä kun on kumma tapa jäädä notkumaan siihen suojatien juureen ja yks kaks varoittamatta hypätä melkein alle edes katsomatta tuleeko autoa vai ei . jo lapsena opetetaan että katso oikealle sekä vasemmalle ja sittenkin sama uudelleen ennenkuin ylität katua niin mikä siinäkin taas on että sekään ei aikuisiällä ai enää toimi . itse ainakin arvostan omaa henkeäni senverran että annan autojen mennä jos niillä on niin pirun kiirus että eivät anna tilaa , siis minne ihmisillä on kiire tässä valmiissa mailmassa , tähän voi vastata vain että ei mihinkään pitäisi olla siitä tehdään vaan sellaista .

• The_Rat kirjoitti:

kait ymmärrätte että kyseessä on vakava ilkivallan teko joka johtaa kervaus vaateeseen ja vähintään sakkkoihin taikka saatte elämänne selk'ä saunan juuri siltä seisomalta ja voi olla että joku täysin pimee päästään tarjoilee teille mutkaa eli kuulaa kalloon moisesta tempusta . joten en suosittele yrittämään jos terveydestään vaan välittää taikka rahoistaan/vapaudestaan . autoon nimittäin tulee taatusti klommo ja jos hesalaiset ei piittaa autoistaan ni aivan sama , kehä kolmosen ulkopuolella varmasti välitetään sekä muistetaan että kullä siellä hesassakin käy silloin tällöin muitakin . mutta jokainen tyylilllään , joillekkin on annettu lusikalla ja vaaditaan kauhalla .

• se osaa kirjoitti:

rotta osaa oikein hyvin. trollata, provosoida, pelleillä ja esittää tyhmää. pitää ymmärtää, koska tämä on ainoa paikka, missä se pystyy tuntemaan itsensä fiksuksi - jos siis vaan valehtelee itselleen tarpeeksi.

the rat, olet ilmiselvästi koulukiusattu. pysyt tuollaisena, kunnes osaat antaa kiusaajillesi anteeksi. joulun aikaan varsinkin kannattaa miettiä, että joko olisi aika.

kyllä se osaa , taitaa olla itse hieman erikoinen yksilö ja väittely taidoton kun on pakko mennä melkein henk. kohtaisuuksiin . se osoittaa vain luonteen heikkoutta jos ei kykene vastaamaan asiallisesti väittelyyn , no kaikki ei siihen valitettavasti pysty . olen pahoillani siitä että asialliseen keskusteluun aina eksyy joku tälläinen pipipää jolla ei ole mitään asiallista sanottavaa vaan on pakko solvata ja paikata omaa ekoaan täällä , melkein luulisi että olet kakara joka on juuri oppinnut kirjoittamaan . väitellä voi oikeesti asiallisestikkin mikä ymmärtääkseni on täällä jonkinlainen tarkoitus . mielipiteensä toki saa tuoda julki mutta eikö sitä voi tuoda asiallisessa muodossa ?
        suomi on vapaa maa ja täällä on sanan vapaus se tiedetään sanomattakin , mutta silti ihmettelen moista teksitiä kovasti , asiat kun voi sanoa niin monella tapaa .

• päättäkää jo
        mauri78 kirjoitti:

kyllä huomaa että monellakaan ei ole käsitystä siitä paljonkos se imaisee polttoainetta tarpeettomasti kun joutuu pysähtymään turhan takia siihen suojatien eteen . joten olkaa oikeasti aktiivisia ja osoittakaa oikeen näkyvästi että olette tosiaan menossa suojatien yli niin tilaa tulee taatusti . jos ette ole tietoisia nyky polttoaineiden hinnoista kurkatkaa piruuttanne siitä lähiaseman taulusta että paljonkos se oikeen maksaa litra nykyään voin kertoa " riittävästi " ellei jopa liikaa !!!!!!!!! eli en toisaalta yhtään ihmettele miksi ei tee mieli pumpata turhaan sitä kaasu poljinta . sitä kun saisi olla pumppuamassa joka toinen sekuntti vain sen vuoksi että jalankulkia ehkä saattaa ylittää kadun , ihmisillä kun on kumma tapa jäädä notkumaan siihen suojatien juureen ja yks kaks varoittamatta hypätä melkein alle edes katsomatta tuleeko autoa vai ei . jo lapsena opetetaan että katso oikealle sekä vasemmalle ja sittenkin sama uudelleen ennenkuin ylität katua niin mikä siinäkin taas on että sekään ei aikuisiällä ai enää toimi . itse ainakin arvostan omaa henkeäni senverran että annan autojen mennä jos niillä on niin pirun kiirus että eivät anna tilaa , siis minne ihmisillä on kiire tässä valmiissa mailmassa , tähän voi vastata vain että ei mihinkään pitäisi olla siitä tehdään vaan sellaista .

Ensiksi valitetaan että ei mennä, vaan katsellaan vaan ja sitten valitetaan että mennään vaan eikä katsella ollenkaan. Koittakaa nyt ihmeessä päättää mikä on teidän mielestä paras tapa antaa latua. Autoilija väistää joka tapauksessa, oli jalankulkijalla tyyli mikä tahansa.

Jos polttoainetta kuluu liikaa, aja vähemmän tai vaihda pieniruokaisempaan koslaan.

• enskafani
        mauri78 kirjoitti:

Sanoihan se eräskin kuorma-auton kuljettaja kuulustelussa, kun teilasi jalanklkijan suojatiellä:
        Se on niin vaikeaa alkaa hiljentää nopeutta ja vaihtaa pienemmälle, niin ajattelin, että..........
        Niin, siinäpä se. Ei pitäisi ainakaan henkilöauton kuljettajalla olla niitä vaikeuksia, jos ajokortin on saanut.
        En usko, etteikö suojatiesäännöksien oikeaan noudattamiseen pystyisi jokainen. Mistä se johtuu, ettei niin tehdä, on sitten jo toinen kysymys.
        Ehkä se itsekeskeisyys on tässäkin määräävä tekijä, joka nykyisessä taloudellisessa suuntauksessa vain korostuu.

• ...
        enskafani kirjoitti:

Sanoihan se eräskin kuorma-auton kuljettaja kuulustelussa, kun teilasi jalanklkijan suojatiellä:
        Se on niin vaikeaa alkaa hiljentää nopeutta ja vaihtaa pienemmälle, niin ajattelin, että..........
        Niin, siinäpä se. Ei pitäisi ainakaan henkilöauton kuljettajalla olla niitä vaikeuksia, jos ajokortin on saanut.
        En usko, etteikö suojatiesäännöksien oikeaan noudattamiseen pystyisi jokainen. Mistä se johtuu, ettei niin tehdä, on sitten jo toinen kysymys.
        Ehkä se itsekeskeisyys on tässäkin määräävä tekijä, joka nykyisessä taloudellisessa suuntauksessa vain korostuu.

Minä ensiksi, minun pitää..., koska minulla on kiire jne. Siitähän suurin osa kaikista ongelmista liikenteessä johtuu.

• menkää te ensin

mennä ensin, ennekuin menen suojatien ylitse. Ei tarvitse kuin se yks kerta, kun siellä ratin takan on humalainen/huume/ajattelematon kuski. Ne kun ei pahemmin jarrua paina, vaikka tulisi millainen este.
      Onpa niitäkin tapauksia ollut, jossa autoilija on antanut tilaa kaverille, joka on sitten lähtenyt suojatietä ylittämään. takana oleva kuski ei olekkaan huomannut tilannetta, vaan siinä on tullut peräänajo ja jalankulkja on jäänyt auton alle.
      Itse annan VASTA siinä vaiheessa tilaa, kun se henkilö on JO astunut suojatielle. Myös sinne peileihin voi katsella. Perässä tulee auo, niin pitääkö silloin lyödä liinat kiinni? Sitten on näitä kohtia, joissa jalankulkijoilla on kolmiot., mikä tarkoittaa, että heidän on väistettävä autoja.

• Autojalkamies

Arka jalankulkija on todennäköisesti joko ajokortiton ja oikeuksistaan tietämätön, tai itse röyhkeä autoilija joka ei väistä.

Kovia jarrutuksia en suosittele, ellei ole pakko. Potentiaaliseen suojatien ylittäjään kannattaa kiinnittää huomio jo kaukaa. Jalankulkijoilla ei ole mitään "kolmioita".

Jos joku täräyttää perään suojatien kohdalla, niin tuskin se etummanen auto kovin pitkälle pomppaa jarru pohjassa. Autot pyritään rakentamaan juuri päinvastoin kuin biljardipallot. Törmäys sitoo energian.

• kolmioita
        Autojalkamies kirjoitti:

Arka jalankulkija on todennäköisesti joko ajokortiton ja oikeuksistaan tietämätön, tai itse röyhkeä autoilija joka ei väistä.

Kovia jarrutuksia en suosittele, ellei ole pakko. Potentiaaliseen suojatien ylittäjään kannattaa kiinnittää huomio jo kaukaa. Jalankulkijoilla ei ole mitään "kolmioita".

Jos joku täräyttää perään suojatien kohdalla, niin tuskin se etummanen auto kovin pitkälle pomppaa jarru pohjassa. Autot pyritään rakentamaan juuri päinvastoin kuin biljardipallot. Törmäys sitoo energian.

on monessakin kohtaa suojatien edessä pieni kolmio joka on pyörä/kävelytien suuntaan laitettu.

• ..
        kolmioita kirjoitti:

on monessakin kohtaa suojatien edessä pieni kolmio joka on pyörä/kävelytien suuntaan laitettu.

"...suojatien edessä pieni kolmio..."

Joo, näitä löytyy kyllä. Silloin marssijärjestys on toinen. Ongela on kuitenkin se että autoilijat eivät anna esteetöntä kulkua "normaali" tilanteessa.

• . . .
        .. kirjoitti:

"...suojatien edessä pieni kolmio..."

Joo, näitä löytyy kyllä. Silloin marssijärjestys on toinen. Ongela on kuitenkin se että autoilijat eivät anna esteetöntä kulkua "normaali" tilanteessa.

...väistämisvelvollisuusmerkki eli kärkikolmio koske vain ajoneuvoja, eli tässä tapauksessa polkupyöriä?

Laissa ei tietääkseni edes voi määritellä liikennemerkein poikkeusta sille että jalankulkijalle on taattava esteetön kulku. Jos tällainen tilanne olisi tarpeen, on jalankulkijat ohjattava jalankulkukäytävällä tai kävelysillalla tien poikki.

• . . . kirjoitti:

...väistämisvelvollisuusmerkki eli kärkikolmio koske vain ajoneuvoja, eli tässä tapauksessa polkupyöriä?

Laissa ei tietääkseni edes voi määritellä liikennemerkein poikkeusta sille että jalankulkijalle on taattava esteetön kulku. Jos tällainen tilanne olisi tarpeen, on jalankulkijat ohjattava jalankulkukäytävällä tai kävelysillalla tien poikki.

Jos se koskee vain polkupyöriä, on se merkityksetön - pyörä kun on väistämisvelvollinen risteävään tiehen nähden muutenkin (jos ei risteävällä tiellä ole kolmiota - tietysti).

Ei pitäisi viljellä noita...

• . . .
        The_Rat kirjoitti:

Jos se koskee vain polkupyöriä, on se merkityksetön - pyörä kun on väistämisvelvollinen risteävään tiehen nähden muutenkin (jos ei risteävällä tiellä ole kolmiota - tietysti).

Ei pitäisi viljellä noita...

Mutta ehkä pyöräilijät on niin pöljiä (siis suojatietä tunnustamattomia autoilijoitakin pöljempiä) että niille pitää merkein kertoa olevansa väistämisvelvollisia.

Niin kun ne nyt liikennemerkkejä seuraisivatkaan. Nehän ovat vain autoja varten...

• Autojalkamies kirjoitti:

autojalkamiehelle tiedoksi että vaikka sitä jarrua kuinka polkis ei se sitä estä että auto ei törmäyksen voimasta singoudu sairaalla voimalla eteenpäin sen törmäävän auton voimalla . et ilmeisesti ole koskaan ollut kolarissa kun et tunnu asiasta olevan perillä tuon enempää , valitettavasti olen itse ollut liiankin monessa koska kanssa autoilijat ovat täysiä pellejä joile ei korttia pitäisi myöntää lainkaan . on ollut muutamamia kaupungissa sattuneita peräänajoa ( siis minun erään ajettiin ) sekä vastaan tuleva ajoi minun puolella pikkutien jyrkässä kurvissa suoraan keulaan ( useasti ) ainoa lohtu on että en itse ole koskaan loukannut vaan on selvytty peltivaurioin tähän asti . ja sekin tiedoksesi että vanhat autot on tehty kestämään eikä menemään romuksi heti kun joku puhaltaa kohti , suosittelen kokeilemaan vanhojen volvojen keulaa ja perää kolhia niissä on käytetty RATAKISKOA !!! ja totisesti suojatielle ryntäävä jää taatusti alle joten malttia matkaan vaikka kuka mitä sanoisi täällä yritetään edes joustaa puolin jos toisinkin liikenteessa . minusta jalankulkian on velvollisuus myös arvioida ylitys tilanne myös autojen puolelta esin. ehtiikö pysähtyä turvallisesti joka suhteessa jos loikkaan suoja tielle , en voi ymmärtää että joillakin on kova kiire kuolemaan kun juostaan päättömästi suojatielle ( koskee myös lapsia ) . vanhempien vastuuseen kun kuuluu opettaa miten suojatie ylitetään lapselle , ei sinne juosta miten sattuu se ylitetään RAUHALLISESTI !!!!!! tulee varmasti se päivä jolloin kuolema korjaa ne jotka kikkailevat sinne suojatielle miten sattuu . kannattaa muistaa että kevyeen liikenteen kulkia siinä enemmän kärsii sitten kuin se vahinko sattuu , autoilija vain korjauttaa muutaman pelti kolhin ja siinä se . joten olisikos puolin jos toisinkin aihetta asenne kasvatukselle . terveisin liikaa nähnyt ja kokenut ammatti kuljettaja joka pyörii ympäri suomea .

• Turvallisesti
        mauri78 kirjoitti:

autojalkamiehelle tiedoksi että vaikka sitä jarrua kuinka polkis ei se sitä estä että auto ei törmäyksen voimasta singoudu sairaalla voimalla eteenpäin sen törmäävän auton voimalla . et ilmeisesti ole koskaan ollut kolarissa kun et tunnu asiasta olevan perillä tuon enempää , valitettavasti olen itse ollut liiankin monessa koska kanssa autoilijat ovat täysiä pellejä joile ei korttia pitäisi myöntää lainkaan . on ollut muutamamia kaupungissa sattuneita peräänajoa ( siis minun erään ajettiin ) sekä vastaan tuleva ajoi minun puolella pikkutien jyrkässä kurvissa suoraan keulaan ( useasti ) ainoa lohtu on että en itse ole koskaan loukannut vaan on selvytty peltivaurioin tähän asti . ja sekin tiedoksesi että vanhat autot on tehty kestämään eikä menemään romuksi heti kun joku puhaltaa kohti , suosittelen kokeilemaan vanhojen volvojen keulaa ja perää kolhia niissä on käytetty RATAKISKOA !!! ja totisesti suojatielle ryntäävä jää taatusti alle joten malttia matkaan vaikka kuka mitä sanoisi täällä yritetään edes joustaa puolin jos toisinkin liikenteessa . minusta jalankulkian on velvollisuus myös arvioida ylitys tilanne myös autojen puolelta esin. ehtiikö pysähtyä turvallisesti joka suhteessa jos loikkaan suoja tielle , en voi ymmärtää että joillakin on kova kiire kuolemaan kun juostaan päättömästi suojatielle ( koskee myös lapsia ) . vanhempien vastuuseen kun kuuluu opettaa miten suojatie ylitetään lapselle , ei sinne juosta miten sattuu se ylitetään RAUHALLISESTI !!!!!! tulee varmasti se päivä jolloin kuolema korjaa ne jotka kikkailevat sinne suojatielle miten sattuu . kannattaa muistaa että kevyeen liikenteen kulkia siinä enemmän kärsii sitten kuin se vahinko sattuu , autoilija vain korjauttaa muutaman pelti kolhin ja siinä se . joten olisikos puolin jos toisinkin aihetta asenne kasvatukselle . terveisin liikaa nähnyt ja kokenut ammatti kuljettaja joka pyörii ympäri suomea .

Siksi vanhempien pitää opettaa lapsilleen, ja noudattaa itsekin sitä ohjetta, että jalankulkijat menevät sitten kun autot ovat menneet.

• ...
        mauri78 kirjoitti:

Liikaa idiootteja liikenteessä jotka eivät hallitse sääntöjä joten pelkästään sen takija jalankulkijan on syytä varoa.

Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että autoilija väistää ja antaa latua kun jalankulkija haluaa suojatietä pitkin yli.

Kunnon sakot suojatiesääntöä rikkovalle saattaa ehkä iskoistaa lain velvollisuuden autoilijoiden takaraivoon.

• ...
        Turvallisesti kirjoitti:

Siksi vanhempien pitää opettaa lapsilleen, ja noudattaa itsekin sitä ohjetta, että jalankulkijat menevät sitten kun autot ovat menneet.

Laki velvoittaa... ja siksi autokoulun pitää opettaa ja painottaa että auton pitää antaa esteetön kulu jalankulkijoille jos jalankulkijat haluavat suojatietä pitkin yli.

Jalankulkija on suojaamaton joten autoilijoiden velvollisuus on suojateiden kohdalla liikkua jalankulkijat huomioiden, varoen ja suojellen.

• Turvallisesti
        ... kirjoitti:

Laki velvoittaa... ja siksi autokoulun pitää opettaa ja painottaa että auton pitää antaa esteetön kulu jalankulkijoille jos jalankulkijat haluavat suojatietä pitkin yli.

Jalankulkija on suojaamaton joten autoilijoiden velvollisuus on suojateiden kohdalla liikkua jalankulkijat huomioiden, varoen ja suojellen.

Lakiko se suojaa jalankulkijaa vammoilta jos törmäys sattuu?

Jalankulkija on suojaamaton joten jalankulkijoiden velvollisuus oman turvallisuuden takia on suojateiden kohdalla liikkua autot huomioiden, omaa henkikultaansa varoen ja suojellen. Parhainen tämä onnistuu, kun jalankulkijat antavat autoille esteettömän kulun jos nämä haluavat suojatien yli.

• snaijaatsä?
        Turvallisesti kirjoitti:

Lakiko se suojaa jalankulkijaa vammoilta jos törmäys sattuu?

Jalankulkija on suojaamaton joten jalankulkijoiden velvollisuus oman turvallisuuden takia on suojateiden kohdalla liikkua autot huomioiden, omaa henkikultaansa varoen ja suojellen. Parhainen tämä onnistuu, kun jalankulkijat antavat autoille esteettömän kulun jos nämä haluavat suojatien yli.

Vaikea tajuta ja toimia sen mukaisesti?

Se on sitten ilmeisesti ihan sama jos joku tekee ilkivaltaa autollesi. Eihän lakeja ja sääntöjä tarvitse noudattaa. Nehän ovat vain "ohjeellisisa".

• . . .
        snaijaatsä? kirjoitti:

Vaikea tajuta ja toimia sen mukaisesti?

Se on sitten ilmeisesti ihan sama jos joku tekee ilkivaltaa autollesi. Eihän lakeja ja sääntöjä tarvitse noudattaa. Nehän ovat vain "ohjeellisisa".

...jos jalankulkija on niin tyhmä että syöksyy eteen. Jos jotain sattuu, niin jalankulkijalta lähtee henki ja minulta bonarit. Ihan reilu vaihtokauppa. Omantunnontuskia en tunne.

• ???
        kolmioita kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt moista kolmiota jalankulkijoille. Löytyykö kuvaa?

• ...
        . . . kirjoitti:

...jos jalankulkija on niin tyhmä että syöksyy eteen. Jos jotain sattuu, niin jalankulkijalta lähtee henki ja minulta bonarit. Ihan reilu vaihtokauppa. Omantunnontuskia en tunne.

Älä sitten valita jos omaisuuteesi kosketaan tai tehdään muuta lain vastaista. Reilu peli sekin sitten, eikös vain.

• kättä pidempää
        . . . kirjoitti:

Hyvä keino on pitää jotain kättä pidempää mukana (vanha fillari, tai vanhat nuken vaunot tms.) Sen voi sitten heittää auton eteen joka ei anna esteetöntä kulkua. Ei tule itselle ruumiillista vammaa ja autoilija saa mojovan opetuksen kun peltiä menee kasaan.

• ??? kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt moista kolmiota jalankulkijoille. Löytyykö kuvaa?

Mitäköhän se sitten tarkoittaisi? Liikennemerkki 231 (väistämisvelvollisuus) kun koskee vain ajoneuvoja - ei jalankulkijoita:
        > Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja

Fillareille tuo kärkikolmio sitten taas voisi ollakin. Tosin turhaan, kuten on jo todettu. :)

• ... kirjoitti:

Älä sitten valita jos omaisuuteesi kosketaan tai tehdään muuta lain vastaista. Reilu peli sekin sitten, eikös vain.

haluaisin nähdä sen tyypin joka tulee meidän pihaan potkimaan minun ajopelejäni ja lähtee vielä omin jaloin sen jälkeen pois . ja niille jotka edes harkitse asiaa varoituksen sana lienee paikallaan , olen pikkasen vajaa 2 metriä pitkä ja painoakin n.150 kg miehen roikale joka osaa riittävästi itse puolustus lajeja ja vuosia nostellut salilla painoja sekä harrastaa metsästystä , eli kannattaa oikeasti miettiä kenen peltejä lähdet kolhimaan taatusti .vieläkin lähtee maasta tuplaten oma paino vaikka en ole 10 vuoteen enää aktiivisesti punttia nostellut . ei se yhteis peli voi olla niin vaikeaa että pitää potkimaan tai alle juoksemaan . takaan ettää äiti muorinne ei naamaanne sen jälkeen tunnista . poliisia on turha vaivata niillä kun on aina parempaa tekemistä kun niiltä on apuja pyydellyt enää ei pyydellä vaan asiat hoidetaan meillä ihan itse parhaalla katsomallamme tavalla .

• ei käy
        mauri78 kirjoitti:

haluaisin nähdä sen tyypin joka tulee meidän pihaan potkimaan minun ajopelejäni ja lähtee vielä omin jaloin sen jälkeen pois . ja niille jotka edes harkitse asiaa varoituksen sana lienee paikallaan , olen pikkasen vajaa 2 metriä pitkä ja painoakin n.150 kg miehen roikale joka osaa riittävästi itse puolustus lajeja ja vuosia nostellut salilla painoja sekä harrastaa metsästystä , eli kannattaa oikeasti miettiä kenen peltejä lähdet kolhimaan taatusti .vieläkin lähtee maasta tuplaten oma paino vaikka en ole 10 vuoteen enää aktiivisesti punttia nostellut . ei se yhteis peli voi olla niin vaikeaa että pitää potkimaan tai alle juoksemaan . takaan ettää äiti muorinne ei naamaanne sen jälkeen tunnista . poliisia on turha vaivata niillä kun on aina parempaa tekemistä kun niiltä on apuja pyydellyt enää ei pyydellä vaan asiat hoidetaan meillä ihan itse parhaalla katsomallamme tavalla .

Eihän nyt kukaan sinun autoasi tule potkimaan, koska olet niin hyvä kuski, ettet joudu noihin tilanteisiin. Osaat liikennesäännöt, ymmärrät niiden olemassaolon syyn, ja osaat noudattaa niitä, eikö? Olet tietysti vielä sen verran järkevä, ettet lähde kenenkään turvallisuutta tai henkeä vaarantamaan. Tämän takia sinun on turha pelätä, että joku hermostuisi ja koskisi kalleimpaasi. Siis autoosi.

Eikö niin, että asia on juuri noin kuin kirjoitin?

• ceeferccasdcsacrev
        mauri78 kirjoitti:

huomata, että täällä liikkuu aina keskimittaista, keskipainoista suomalaista miestä huomattavasti isompia ja panavampia miehiä, jotka kaikki ovat entisiä tai nykyisiä voimailu-urheilijoita ja ovat harrastaneet jo vuosia nyrkkeilyä ja tusinaa erilaista tappava itsepuolustulajia, ja jotka pistävät nippuun vaikka komppanian hampaisiin asti aseistettuja kommandoja. Ja tämä siis vielä vasemmalla kädellä, samalla kun hörppivät rauhassa kahvia oikeassa kädessä olevasta kupista läikyttämättä pisaraakaan. Selvästi kaikki normaalit suomalaiset miehet ovat jossakin muualla kuin täällä... :D

• ssdwfqfqeffww
        kättä pidempää kirjoitti:

Hyvä keino on pitää jotain kättä pidempää mukana (vanha fillari, tai vanhat nuken vaunot tms.) Sen voi sitten heittää auton eteen joka ei anna esteetöntä kulkua. Ei tule itselle ruumiillista vammaa ja autoilija saa mojovan opetuksen kun peltiä menee kasaan.

nuori äiti nykyään tuntuu toimivan... Työnnetään se lastenvaunu sinne suojatielle ja jäädään sitten itse sinne suojatien reunalle odottamaan, pyshtyykö se auto vai lähteekö lastenrattaan auton mukana.

• hoovee
        . . . kirjoitti:

Mutta ehkä pyöräilijät on niin pöljiä (siis suojatietä tunnustamattomia autoilijoitakin pöljempiä) että niille pitää merkein kertoa olevansa väistämisvelvollisia.

Niin kun ne nyt liikennemerkkejä seuraisivatkaan. Nehän ovat vain autoja varten...

http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.248118,24.8912&spn=0,0.02738&z=16&layer=c&cbll=60.248162,24.891351&panoid=a0gUoHUgmkTYWlhpmQy1Ug&cbp=12,210.99,,0,4.43

• ???
        hoovee kirjoitti:

http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.248118,24.8912&spn=0,0.02738&z=16&layer=c&cbll=60.248162,24.891351&panoid=a0gUoHUgmkTYWlhpmQy1Ug&cbp=12,210.99,,0,4.43

Kyseessä näyttäisi olevan yhdistetty kevyenliikenteen väylä kun merkki 423 näkyy olevan tolpan päässä (Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä).

Koskeeko tuo Stop-merkki yhtä lailla sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita? Tuossa ylempää väitetään että ei koskisi jalankulkijoita. Onko kenelläkään faktatietoa?

• ;-)
        mauri78 kirjoitti:

Aina voi olla edes huonona esimerkkinä, vai mitä?

• ??? kirjoitti:

Kyseessä näyttäisi olevan yhdistetty kevyenliikenteen väylä kun merkki 423 näkyy olevan tolpan päässä (Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä).

Koskeeko tuo Stop-merkki yhtä lailla sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita? Tuossa ylempää väitetään että ei koskisi jalankulkijoita. Onko kenelläkään faktatietoa?

Katso finlexistä. Koskee vain ajoneuvoja.

• ...

Se kolmio taitaa koskea fillareita, eikös vain.

Suojatien ylittävä jalankulkija on edelleen "etuajo-oikeutettu".

• >_>_>
        mauri78 kirjoitti:

Jos rikkoo lakia, niin sitten rikkoo lakia.

Jos ei anna esteetöntä kulkua suojatien ylittäjälle tai sitten naarmuttaa jonkun autoa, niin molemmissa tapauksissa rikotaan lakia. Mitä siitä jos tuota käyttää esimerkkinä vertauksen vuoksi.

Joidenkin on vain niin vaikeata noudattaa sääntöjä ja lakeja.

• suursuu
        mauri78 kirjoitti:

Teippaa autosi pelteihin isolla möäuri78 niin osaavat ihmiset kunnioittaa Sinua ja kippoasi suojatiekäyttäytymisessäsi. Toisaalta joku isolla autolla liikkuva vieläkin leveäharteisempi, jotain 2.25 pitkä ja sanotaan nyt vaikka 185 kg huipputaekwondopotkija voi raivostua sinuun ja puheisiisi ja tää hattuuntunut autoilija saattaa ruveta todella aggressiiviseksi toimintaasi seuratessa. Laitetaan niitä potkijoita siihen autoon sanotaan nyt vaikka kaks-kolme, niin olet sopivasti alakynnessä etkä pyöritä käsilläsi enää mitään rattia polkimisen käytöstä puhumattakaan. Mielikuvia mäury78 alle jääneistä liiskatuista jalankulkijoista suojatiellä on suorastaan mukava katsella luotuani mielikuvan mäury78 kohtalosta taekwodomawasigeripotkijoiden kohtelun jälkeen. Tällaista se elämä on. Olen itse niin surkea 135 cm / 75kg plösö ja hidas, että en osaa edes nimeäsi kirjoittaa oikein vaikka pinnistän. Ei aio osallistua tähän keskusteluun enää mitenkään.

• näin hesassa

mitään, eipä ole ollut aikaakaan jäädä kuuntelemaan niitten juttuja, tokkopa ne mitään kuitenkaan kertoisivat. Latuja harvemmin on ajoratojen yli missään. Että jos hiihtäjä ja autoilija kohtaavat joskus toisensa niin jompikumpi on silloin hiukan eksynyt. Että se niistä laduista. Mutta muuten jos puhutaan suojateistä ja niitten läheisyydessä tapahtuvasta liikennekäyttäytymisestä niin varsinkin nyt talviaikaan jalankulkijat voisivat hiukan ajatella itse asiaa, onko pakko rynnätä sinne suojatielle silmittömänä.
      Ja sitten autoilijatkin voisivat tehdä sellaisen jutun että pysähtyisivät viereisellä kaistalla suojatien eteen pysähtyneen auton viereen, eikä ohittaa sitä pysähtymättä. Eilenkin Mannerheimintiellä klo 16:sta ruuhkassa olin pysähtynyt suojatien eteen koska oli seisova jono, kolme bussia ja taksi ajoi ohi pysähtymättä.

• mutta...

Jotkut valittavat ettei mennä yli, vaan "jäädään kuppaamaan". Toiset taas valittavat että mennään vaan eikä katsella ollenkaan. Mikä olisi sitten paras keino toteuttaa asia? Autoilija on joka tapauksessa väistämisvelvollinen, oli jalankulkijalla tyyli mikä tahansa.

• ;;;;;;;

noi autoilijat ymmärrä kuitenkaan vaikka tuomari sen oikeudessa tuomiota määrätessään lukee !!!

• ahcvsbz

Laki on ihan hyvä mutta se on kärsinyt pahan inflaation koska suojateitä on yksinkertaisesti liikaa. Mm. Ruotsissa tämä todettiin ja suojateitä on vähennetty niiden kunnioituksen parantamiseksi.
      Suomessa saa hyvin tietä kun olet ylittämässä suojatietä lapsen kanssa. Muuten ei.

• -----

pidä paikkaansa ei suojatien määrän takia ole mitään inflaatiota tapahtunut vaan sentakia kun autoilijat ei vaan välitä ja jalankulkijat ei omalla käytöksellään anna mahdollisuutta antaa esteetöntä kulkua

• tumma pikkuautoilija

Mitä isompi auto sitä epätodennäköisemmin väistä suojatielle pyrkijää, tai jos väistää, tekee sen viime tingassa. Todella iso (bussi tai rekka) ei edes silloin.

• Seppo Susi

Paikallisliikenteen bussikuskit ovatkin pahimmat mulqvistit liikenteessä, ajavat härskisti päin punaisia, kiilaavat ja tunkevat väkisin päälle suojatiellä.

• Artsi autoilija
        Seppo Susi kirjoitti:

Paikallisliikenteen bussikuskit ovatkin pahimmat mulqvistit liikenteessä, ajavat härskisti päin punaisia, kiilaavat ja tunkevat väkisin päälle suojatiellä.

Jaa-a. Ite oon ollu sillä linjalla, että jos jalankulkija päättäväisesti lähtee ylittämään suojatietä tai on jo suojatietä ylittämässä, niin silloin jarrutan. Muuten ni läpi vaan. Yleensä siinä venaa joku mummo joka kattelee ihan muualle muka odottaessaan ylipääsyä. Tämmöiseen ei jaksa vaivautua pysähtymään, koska se mummo ei nähtävästi tiedä, että onko hän ylittämässä sitä katua vai ei. Sitte ku pysähtyy siihe mummon eteen ni se hymyilee ja tarjoo väkisin tietä ja siinä sitte molemmat tarjoo tietä ku mummolla ei oo kiire ja turhaltahan se tuntuu pysähtyä jossei päästäkkään ketään yli. Myöskin turhaa on antaa tietä jos takaa ei tule muuta autoa. Siinä menee paljon enemmän aikaa kun auto on pysähtynyt tarpeeksi ja jalankulkija lähtee luottavaisin mielin ylittämään katua, kun että ajaisi vain ohi. Yleensä tarjoan myös tietä, jos vauhtini on hidas, tai tilanne ei vaadi nopeuden säilyttämistä, joka hyödyttäisi minua. Tarjoan myös tietä, jos ylittäjänä on hehkeä tytteli nii sitte se hyvällä tuurilla kiittää ja muistaa sut ja autos. Jopa treffit sovin kerran kun eräs naishenkilö sattui samaan kahvilaan ylityksen jälkeen. Mutta semmosta liikennefilosofiaa. Ei niitä lakipykäliä aina tarvii pilkulleen lukea. Kyllä se vaan asiat sujuu joustavimmin ku käyttää tilanneälyä ja vähä logiikkaa että mite se tilanne menis parhaiten. Jos liikaa noudattaa liikennelakia, niin alkaa vaan ajattelemaan kaikennäköstä ja sitte sitä vasta sattuuki. Noh tämä oli vaan oma mielipiteeni.

• Autojalkamies
        Artsi autoilija kirjoitti:

Jaa-a. Ite oon ollu sillä linjalla, että jos jalankulkija päättäväisesti lähtee ylittämään suojatietä tai on jo suojatietä ylittämässä, niin silloin jarrutan. Muuten ni läpi vaan. Yleensä siinä venaa joku mummo joka kattelee ihan muualle muka odottaessaan ylipääsyä. Tämmöiseen ei jaksa vaivautua pysähtymään, koska se mummo ei nähtävästi tiedä, että onko hän ylittämässä sitä katua vai ei. Sitte ku pysähtyy siihe mummon eteen ni se hymyilee ja tarjoo väkisin tietä ja siinä sitte molemmat tarjoo tietä ku mummolla ei oo kiire ja turhaltahan se tuntuu pysähtyä jossei päästäkkään ketään yli. Myöskin turhaa on antaa tietä jos takaa ei tule muuta autoa. Siinä menee paljon enemmän aikaa kun auto on pysähtynyt tarpeeksi ja jalankulkija lähtee luottavaisin mielin ylittämään katua, kun että ajaisi vain ohi. Yleensä tarjoan myös tietä, jos vauhtini on hidas, tai tilanne ei vaadi nopeuden säilyttämistä, joka hyödyttäisi minua. Tarjoan myös tietä, jos ylittäjänä on hehkeä tytteli nii sitte se hyvällä tuurilla kiittää ja muistaa sut ja autos. Jopa treffit sovin kerran kun eräs naishenkilö sattui samaan kahvilaan ylityksen jälkeen. Mutta semmosta liikennefilosofiaa. Ei niitä lakipykäliä aina tarvii pilkulleen lukea. Kyllä se vaan asiat sujuu joustavimmin ku käyttää tilanneälyä ja vähä logiikkaa että mite se tilanne menis parhaiten. Jos liikaa noudattaa liikennelakia, niin alkaa vaan ajattelemaan kaikennäköstä ja sitte sitä vasta sattuuki. Noh tämä oli vaan oma mielipiteeni.

Vaikei liikennesääntöjä olisi mihinkään erikseen kirjattu, ajaisimme aika lailla samalla tavalla kuten nytkin.

Kiaikki haluavat leikkeihinsä ja peleihinsä säännöt.

Nämä säännöt ovat sitten samat KAIKILLE henkilöille, ellei säännöissä erikseen mainita muuta (esim. bussit).

Tieliikennelaissa ei ole mitään ylimääräistä tai järjen vastasita. Ei tässäkään aiheessa.

Sitä ei tule soveltaa valikoiden tai tulkita itsekeskeisistä syistä. Jos tuntuu että on aivan pakko soveltaa, niin sitten niin ettei se ole muilta pois ja jos se vaarantaa liikennettä niin silloin vain omaa terveyttä.

Sori Artsi. Ymmärrän suunnilleen miten ajattelet ja olen osittain samaa mieltä, mutta samalla tuo viestisi henkii sitä itsekkyyttä ja itsensä muitten ja yhteisten sääntöjen yläpuolelle asettamista, etten voi muuta kuin hermostua.

"Kaikkea, heti- mulle -nyt !" näkee liikaa nykyään!

Vaikei liikennesääntöjä olisi mihinkään erikseen kirjattu, ajaisimme aika lailla samalla tavalla kuten nytkin.

Kiaikki haluavat leikkeihinsä ja peleihinsä säännöt.

Nämä säännöt ovat sitten samat KAIKILLE henkilöille, ellei säännöissä erikseen mainita muuta (esim. bussit).

Tieliikennelaissa ei ole mitään ylimääräistä tai järjen vastasita. Ei tässäkään aiheessa.

Sitä ei tule soveltaa valikoiden tai tulkita itsekeskeisistä syistä. Jos tuntuu että on aivan pakko soveltaa, niin sitten niin ettei se ole muilta pois ja jos se vaarantaa liikennettä niin silloin vain omaa terveyttä.

Sori Artsi. Ymmärrän suunnilleen miten ajattelet ja olen osittain samaa mieltä, mutta samalla tuo viestisi henkii sitä itsekkyyttä ja itsensä muitten ja yhteisten sääntöjen yläpuolelle asettamista, etten voi muuta kuin hermostua.

"Kaikkea, heti- mulle -nyt !" näkee liikaa nykyään!

Painotetaan nyt kuitenkin, että Artsi tuossa aiemmin toimii juuri liikennesääntöjen mukaisesti. Sen sijaan tämä...
        > Jos tuntuu että on aivan pakko soveltaa, niin sitten niin ettei se ole muilta pois

... on oikein hyvä ohje ja sitä itsekin noudatan. Usein vain turhaan pysähtyminen, esimerkiksi sen tienvarsimummon takia, haittaa muuta liikennettä. Toki jos muita autoja ei ole näkyvissä, voi mummon päästää, mutta toisaalta, eipä siitä yhdestä ainoasta autosta varmaan ole mummollekaan haittaa...

Eli miten toimia? :)

• Autojalkamies
        The_Rat kirjoitti:

Painotetaan nyt kuitenkin, että Artsi tuossa aiemmin toimii juuri liikennesääntöjen mukaisesti. Sen sijaan tämä...
        > Jos tuntuu että on aivan pakko soveltaa, niin sitten niin ettei se ole muilta pois

... on oikein hyvä ohje ja sitä itsekin noudatan. Usein vain turhaan pysähtyminen, esimerkiksi sen tienvarsimummon takia, haittaa muuta liikennettä. Toki jos muita autoja ei ole näkyvissä, voi mummon päästää, mutta toisaalta, eipä siitä yhdestä ainoasta autosta varmaan ole mummollekaan haittaa...

Eli miten toimia? :)

Mutta onhan se mummolta pois jos säännöt sanovat että hän saa mennä ensin mutta autoilija vain ajaa edes hiljentämättä suojatien yli !

No, pitäisi toimia niin että se mummo tulisi huomata kaukaa, hiljentää ajoissa jotta tämä ymmärtää että hän saa mennä ensin. Jos ei mummo lähde liikkeelle niin sitten varovasti ohi. Hän ei varmaankaan ymmärrä oikeuttaan mahdollisesti ajokortittomana tai koska edelleen liian harva autoilija on osoittanut väistämisvelvollisuutensa käytöksellään.

Emme autoilijoina ole oppineet laittamaan tarpeeksi painoarvoa kevyelle liikenteelle, vaan olemme luontaisesti enemmän huolissamme muista autoista, jotka ovat suurempi uhka meille. Tämä täytyy tiedostaa ja korjata.

Kieltämättä on tilanteita jolloin tuntuu luonnottomalta pysäytellä sitä jalankulkijaa varten, mutta kunhan heidät edes huomataan ajoissa ja ymmärretään miten sen homman pitäisi mennä, niin ajaisimme "sivistyneemmin".

Mutta onhan se mummolta pois jos säännöt sanovat että hän saa mennä ensin mutta autoilija vain ajaa edes hiljentämättä suojatien yli !

No, pitäisi toimia niin että se mummo tulisi huomata kaukaa, hiljentää ajoissa jotta tämä ymmärtää että hän saa mennä ensin. Jos ei mummo lähde liikkeelle niin sitten varovasti ohi. Hän ei varmaankaan ymmärrä oikeuttaan mahdollisesti ajokortittomana tai koska edelleen liian harva autoilija on osoittanut väistämisvelvollisuutensa käytöksellään.

Emme autoilijoina ole oppineet laittamaan tarpeeksi painoarvoa kevyelle liikenteelle, vaan olemme luontaisesti enemmän huolissamme muista autoista, jotka ovat suurempi uhka meille. Tämä täytyy tiedostaa ja korjata.

Kieltämättä on tilanteita jolloin tuntuu luonnottomalta pysäytellä sitä jalankulkijaa varten, mutta kunhan heidät edes huomataan ajoissa ja ymmärretään miten sen homman pitäisi mennä, niin ajaisimme "sivistyneemmin".

> Mutta onhan se mummolta pois jos säännöt sanovat että hän saa mennä ensin mutta autoilija
        > vain ajaa edes hiljentämättä suojatien yli !

Niin, jos. Mutta kun säännöt sanovat, ettei hän saa. Toki sääntöjä voi venyttää...

Jalankulkijallakin on velvollisuuksia. Myös mummoilla.

• että...
        The_Rat kirjoitti:

> Mutta onhan se mummolta pois jos säännöt sanovat että hän saa mennä ensin mutta autoilija
        > vain ajaa edes hiljentämättä suojatien yli !

Niin, jos. Mutta kun säännöt sanovat, ettei hän saa. Toki sääntöjä voi venyttää...

Jalankulkijallakin on velvollisuuksia. Myös mummoilla.

Samat säännöt koskevat kaikkia, mummoja, lapsia, naisia, miehiä, siis kaikkia.

Suojatien ylittävällä jalankulijalla on "etuajo-oikeus". Autot väistävät ja antavat tietä.

• että... kirjoitti:

Samat säännöt koskevat kaikkia, mummoja, lapsia, naisia, miehiä, siis kaikkia.

Suojatien ylittävällä jalankulijalla on "etuajo-oikeus". Autot väistävät ja antavat tietä.

No on toki. Kyse olikin tässä tien reunassa seisovasta mummosta, ei suojatietä ylittävästä mummosta. Painotin nimen omaan sitä, että "Artsi" toimi juuri niin kuin laissa lukee, tekemättä omia tulkintojaan, jotka useimmiten haittaavat muita... :)

• auton alle
        The_Rat kirjoitti:

No on toki. Kyse olikin tässä tien reunassa seisovasta mummosta, ei suojatietä ylittävästä mummosta. Painotin nimen omaan sitä, että "Artsi" toimi juuri niin kuin laissa lukee, tekemättä omia tulkintojaan, jotka useimmiten haittaavat muita... :)

jäävästä mummosta.

• harkitsin tarkkaan

Tänä aamuna ajelin 40:n alueella siten että edessäni oli suoralla yksikaistaisella tiellä parin sadan metrin tyhjä väli edessäni. Jo kaukaa näin, miten jalankulkija seisoo suojatien vieressä, seisoo ja seisoo. Minä lähenen hitaasti ja odotan, milloin hän lähtee ylittämään tietä keskikorokkeelle. Ei lähde. Seisoo ja seisoo, veikka aikaa olisi vaikka kävellä hitaasti edestakaisin tien yli. Kun tulin vihdoin kohdalle... en pysähtynyt. Hän ei ilmeisestikään aikonut astua suojatielle.
      Kun olin ohittanut hänet, hän lähti ylittämään suojatietä. Takanani ei ollut auton autoa näköpiirissä.

Toinen omituinen ryhmä on jalankulkijat, jotka piiloittelevat liikennemerkkien yms. takana, tietysti ilman heijastinta. Joskus ovat niin hyvin piilossa, että huomataan vasta melkein kohdalla.

• .....

95 % autoilijoista ei väistä kuten laki velvoittaa. Siksi ei uskalleta lähteä ylittämään ennen kuin auto on kokonaan pysähtynyt. Tästäkin ilmiöstä saamme kiittää niitä kusipäitä jotka ei noudata liikennesääntöjä.

Syytä muistaa että säätöjen tiukkeneminen ei koskaan johdu niistä jotka niitä noudattavat.

• Lasso_
        ..... kirjoitti:

95 % autoilijoista ei väistä kuten laki velvoittaa. Siksi ei uskalleta lähteä ylittämään ennen kuin auto on kokonaan pysähtynyt. Tästäkin ilmiöstä saamme kiittää niitä kusipäitä jotka ei noudata liikennesääntöjä.

Syytä muistaa että säätöjen tiukkeneminen ei koskaan johdu niistä jotka niitä noudattavat.

Kysyisin vain että mistä moinen tilasto? 95%???
        Jos näin todella olisi, pelkästään Helsingin keskustassa kuolisi päivittäin satoja tai tuhansia ihmisiä. Ainakin loukkaantuisi todella pahoin!

Eli jos viitataan tuohon lakiin, jonka mukaan jalankulkijan on oltava astumassa tai jtn suojatielle. Pelkkä vieressä seisominen ei riitä. Jos näissä tapauksissa todella 95% autoista vain ajaisi päälle niin tilastot olisivat aika surkeaa luettavaa.

Mieti hetki ennen kuin latelet prosentteja tiskiin. ****** menee hermo näihin jotka avautuvat täällä siitä etteivät uskalla pitää kiinni oikeuksistaan!

• tilastoja.
        Lasso_ kirjoitti:

Kysyisin vain että mistä moinen tilasto? 95%???
        Jos näin todella olisi, pelkästään Helsingin keskustassa kuolisi päivittäin satoja tai tuhansia ihmisiä. Ainakin loukkaantuisi todella pahoin!

Eli jos viitataan tuohon lakiin, jonka mukaan jalankulkijan on oltava astumassa tai jtn suojatielle. Pelkkä vieressä seisominen ei riitä. Jos näissä tapauksissa todella 95% autoista vain ajaisi päälle niin tilastot olisivat aika surkeaa luettavaa.

Mieti hetki ennen kuin latelet prosentteja tiskiin. ****** menee hermo näihin jotka avautuvat täällä siitä etteivät uskalla pitää kiinni oikeuksistaan!

Satoja ihmisiä ei kuole, koska he eivät astu suojatielle, koska 95 prosenttia autoista ajaa sen näköisinä, ettei ole aikomustakaan pysähtyä. Suomaassa seisominen ei riitä, muualla sivistyneissä maissa riittää.

• >>>
        tilastoja. kirjoitti:

Satoja ihmisiä ei kuole, koska he eivät astu suojatielle, koska 95 prosenttia autoista ajaa sen näköisinä, ettei ole aikomustakaan pysähtyä. Suomaassa seisominen ei riitä, muualla sivistyneissä maissa riittää.

Prosentteja tai ei, niin homma toimii naapurimaassa. Kannattaisi ehkä käydä jalankulkijana tutustumassa.

• tilastoja. kirjoitti:

Minä kävelen melkein aina pysähtymättä ja joskus edes katsomatta autotielle päin. Lienee vähintään vetten päällä kävelyyn verrattava ihme, ettei vielä *yksikään* auto ole suojatiellä päälle ajanut.

Tai sitten tuo 95% on täysin päin perseestä. Todennäköisesti oikeampi prosenttiosuus olisi 0,001.

Ai niin, 83,7% netissä esitetyistä prosenttiluvuista on vedetty hatusta.

• >>> kirjoitti:

Prosentteja tai ei, niin homma toimii naapurimaassa. Kannattaisi ehkä käydä jalankulkijana tutustumassa.

Meinaat, että Venäjällä autot eivät aja päälle, jos astut suojatielle?

• tuo 0,001
        The_Rat kirjoitti:

Minä kävelen melkein aina pysähtymättä ja joskus edes katsomatta autotielle päin. Lienee vähintään vetten päällä kävelyyn verrattava ihme, ettei vielä *yksikään* auto ole suojatiellä päälle ajanut.

Tai sitten tuo 95% on täysin päin perseestä. Todennäköisesti oikeampi prosenttiosuus olisi 0,001.

kuulostaa vitsiltä, samoin kuin sokkokävelysi suojatiellä.

• Nyt autoilija
        The_Rat kirjoitti:

joutui sitten kuitenkin pysähtymään sen tienvarsimummon takia, tosin ei turhaan, koskapa selvitteli asiaa poliisin kanssa.
        omakaupunki.hs:ssä uutinen tänään: "Iäkäs nainen joutui auton töytäisemäksi perjantaina Vantaan Tikkurilassa... Autoa kuljettanut mies on kertonut poliisille nähneensä naisen seisovan suojatien kohdalla jalkakäytävällä. Mies kuitenkin luuli virheellisesti, ettei jalankulkija ollut aikeissa lähteä ylittämään tietä.
        Toisin kuitenkin kävi, ja auto törmäsi tielle astuneeseen naiseen"

• Nyt autoilija kirjoitti:

joutui sitten kuitenkin pysähtymään sen tienvarsimummon takia, tosin ei turhaan, koskapa selvitteli asiaa poliisin kanssa.
        omakaupunki.hs:ssä uutinen tänään: "Iäkäs nainen joutui auton töytäisemäksi perjantaina Vantaan Tikkurilassa... Autoa kuljettanut mies on kertonut poliisille nähneensä naisen seisovan suojatien kohdalla jalkakäytävällä. Mies kuitenkin luuli virheellisesti, ettei jalankulkija ollut aikeissa lähteä ylittämään tietä.
        Toisin kuitenkin kävi, ja auto törmäsi tielle astuneeseen naiseen"

Tuottamuksellinen liikenteenvaarantaminen. Odotetaan tie vieressä autoa ja hypätään sitten alle. Tai sitten joku on erehtynyt.

• Naisparkahan
        The_Rat kirjoitti:

Tuottamuksellinen liikenteenvaarantaminen. Odotetaan tie vieressä autoa ja hypätään sitten alle. Tai sitten joku on erehtynyt.

nimenomaan astui suojatielle. Ei uutisessa puhuttu mitään hyppäämisestä.

• Naisparkahan kirjoitti:

nimenomaan astui suojatielle. Ei uutisessa puhuttu mitään hyppäämisestä.

Jos seisoo suojatien vieressä ja astuu suojatielle siinä vaiheessa, kun auto ei enää ennätä edes väistämään, saati sitten hidastamaan/pysähtymään, on minusta kyse hyppääämisestä.

Toki saatoin käsittää autokuskin kertomuksen väärin, autokuski on saattanut nähdä omiaan, joku voi valehdella, jne. Siksi lisäsin tuon "Tai sitten joku on erehtynyt" -kohdan viestiini. Voi siis tarkoittaa minuakin, kun teen varsin vajavaisilla lähtötiedoilla päätelmiä.

Tiesitkö muuten, että suojatietä käyttävällä jalankulkijallakin on velvollisuuksia? Minä en niitä hirveän tarkkaan noudata, koska haluan iskostaa kuskien päähän sen idean, että joku voi todellakin käyttää sitä suojatietä, vaikka auto lähestyisikin...

• vanha naisparka
        The_Rat kirjoitti:

Jos seisoo suojatien vieressä ja astuu suojatielle siinä vaiheessa, kun auto ei enää ennätä edes väistämään, saati sitten hidastamaan/pysähtymään, on minusta kyse hyppääämisestä.

Toki saatoin käsittää autokuskin kertomuksen väärin, autokuski on saattanut nähdä omiaan, joku voi valehdella, jne. Siksi lisäsin tuon "Tai sitten joku on erehtynyt" -kohdan viestiini. Voi siis tarkoittaa minuakin, kun teen varsin vajavaisilla lähtötiedoilla päätelmiä.

Tiesitkö muuten, että suojatietä käyttävällä jalankulkijallakin on velvollisuuksia? Minä en niitä hirveän tarkkaan noudata, koska haluan iskostaa kuskien päähän sen idean, että joku voi todellakin käyttää sitä suojatietä, vaikka auto lähestyisikin...

saattoi tietää ettei auto ennätä väistää/pysähtyä/hidastaa. Ties vaikka olisi lukenut kirjoituksiasi "Suurempi ongelma on siinä, että jalankulkijat eivät tule suojatielle. Jos jalankulkija haluaa jostain syystä seistä suojatien vieressä, niin siinähän seisoo". Ei vanhat ihmiset osaa päätellä lähestyvän auton nopeutta.

• vanha naisparka kirjoitti:

saattoi tietää ettei auto ennätä väistää/pysähtyä/hidastaa. Ties vaikka olisi lukenut kirjoituksiasi "Suurempi ongelma on siinä, että jalankulkijat eivät tule suojatielle. Jos jalankulkija haluaa jostain syystä seistä suojatien vieressä, niin siinähän seisoo". Ei vanhat ihmiset osaa päätellä lähestyvän auton nopeutta.

Miksi pitää sitten pysähtyä katsomaan, jos ei kerran välitä mitään siitä mitä näkee? Pysähtymällä ennen suojatielle astumista annat autoilijalle viestin, että et käytä "etuajo-oikeuttasi".

Kyllä, toki. Kuskin vika. Ja jalankulkijan, jos käsitykseni tapahtumista on oikea. Vanhuus ei anna oikeutta rikkoa lakeja sen enempää kuin mikään muukaan ominaisuus.

• ...Auto-Antero
        The_Rat kirjoitti:

Miksi pitää sitten pysähtyä katsomaan, jos ei kerran välitä mitään siitä mitä näkee? Pysähtymällä ennen suojatielle astumista annat autoilijalle viestin, että et käytä "etuajo-oikeuttasi".

Kyllä, toki. Kuskin vika. Ja jalankulkijan, jos käsitykseni tapahtumista on oikea. Vanhuus ei anna oikeutta rikkoa lakeja sen enempää kuin mikään muukaan ominaisuus.

>>Vanhuus ei anna oikeutta rikkoa lakeja sen enempää kuin mikään muukaan ominaisuus.

• ei kävele
        The_Rat kirjoitti:

vetten päällä kuten Ratti. Varovaisuus korostuu iän myötä, mutta suojatien turvaava voima ilmeisesti johti harhaan. Eli suojatiehen ei voi luottaa.

• pakko...
        The_Rat kirjoitti:

Meinaat, että Venäjällä autot eivät aja päälle, jos astut suojatielle?

Eikös vain. Väittelemistä vain väittelyn vuoksi.

• ...Auto-Antero kirjoitti:

>>Vanhuus ei anna oikeutta rikkoa lakeja sen enempää kuin mikään muukaan ominaisuus.

> Rotta viisastelee ja julistaa "totuuksiaan" liikenteestä vaikkei ITSEKÄÄN niitä noudata!!

Tuota... Minä nimen omaan noudatan niitä "totuuksia". Se, etten noudata lakeja on toki eri asia. Olen sanonut usein, ja sanon jatkossakin, että lait pitää tuntea ennen kuin niitä rikkoo - ja sitten kun rikkoo, ottaa siitä myös vastuun.

> Monta kertaa kaveri on kehuskellut ettei noudata esim. nopeusrajoituksia
        > koska ne ovat vaarallisia

No jaa. Syyni olla noudattamatta nopeusrajoituksia on kyllä pääsääntöisesti joku muu. Satuinnaisesti tuokin.

> . Eli kaverilla on siis OMINAISUUS jolla hän tietää muita paremmin parhaaan ja
        > oikean ajonopeuden

Täysin tämän keskustelun ulkopuolella, mutta kyllä. Minulla on OMINAISUUS. Se ominaisuus on paikallaolo... Kun olen paikalla, tiedän olosuhteet hieman paremmin kuin joku, joka on käynyt ehkä viimeksi vuosi sitten tuolla.

Tämä ominaisuus ei oikeuta lainrikkomiseen. Tämä ominaisuus mahdollistaa oikean tilannenopeuden arvioimisen.

Voisit muuten vähän kunnioittaa Auto-Anteroa. Miehen kirjoitustyyli on ehkä vähän provoava, mutta hänellä tuntuu pääsääntöisesti sentään olevan vähän järkeä päässä, eikä samanlaista kusipäisyyttä esitä kuin eräät nikkivarkaat.

• pakko... kirjoitti:

Eikös vain. Väittelemistä vain väittelyn vuoksi.

Sen tiedän, että Ruotsista et puhu. Siellä nimittäin autot eivät kokemukseni mukaan pysähdy, jos seisot suojatien vieressä.

Norjasta ja Venäjältä kokemukseni ovat sen verran vanhemmat, etten niistä puhu mitään. Tosin veikkaan, ettei ainakaan venäjällä onnistu tuo...

• Omituisuus
        The_Rat kirjoitti:

> Rotta viisastelee ja julistaa "totuuksiaan" liikenteestä vaikkei ITSEKÄÄN niitä noudata!!

Tuota... Minä nimen omaan noudatan niitä "totuuksia". Se, etten noudata lakeja on toki eri asia. Olen sanonut usein, ja sanon jatkossakin, että lait pitää tuntea ennen kuin niitä rikkoo - ja sitten kun rikkoo, ottaa siitä myös vastuun.

No jaa. Syyni olla noudattamatta nopeusrajoituksia on kyllä pääsääntöisesti joku muu. Satuinnaisesti tuokin.

> . Eli kaverilla on siis OMINAISUUS jolla hän tietää muita paremmin parhaaan ja
        > oikean ajonopeuden

Täysin tämän keskustelun ulkopuolella, mutta kyllä. Minulla on OMINAISUUS. Se ominaisuus on paikallaolo... Kun olen paikalla, tiedän olosuhteet hieman paremmin kuin joku, joka on käynyt ehkä viimeksi vuosi sitten tuolla.

Tämä ominaisuus ei oikeuta lainrikkomiseen. Tämä ominaisuus mahdollistaa oikean tilannenopeuden arvioimisen.

Voisit muuten vähän kunnioittaa Auto-Anteroa. Miehen kirjoitustyyli on ehkä vähän provoava, mutta hänellä tuntuu pääsääntöisesti sentään olevan vähän järkeä päässä, eikä samanlaista kusipäisyyttä esitä kuin eräät nikkivarkaat.

"Vanhuus ei anna oikeutta rikkoa lakeja sen enempää kuin mikään muukaan ominaisuus"
        "Minulla on OMINAISUUS. Se ominaisuus on paikallaolo... Tämä ominaisuus ei oikeuta lainrikkomiseen. Tämä ominaisuus mahdollistaa oikean tilannenopeuden arvioimisen"

Samalla kuitenkin rikot lakia, kun ajamasi oikea tilannenopeus ylittää nopeusrajoitusmerkin osoittaman suurimman sallitun.
        Ilmeisesti sinä kunnioitat Antsaa, joka hekumoi poliisien kuolemalla. No, ominaisuus sekin.

• Lasso_
        tilastoja. kirjoitti:

Kysyisin vieläkin, että mistä tuo tilasto on peräisin? Siis lähdettä kaipaisin, sillä kuullostaa aikas pirun uskomattomalta lukemalta.

Ja samoin kaipaan tarkennus tuohon "muissa sivistyneissä maissa", sillä en tunne muiden maiden lainsäädäntöä tuolla tarkkuudella. Ajoittain tulee toin ajettua esim Ranskassa eli mielellään kuulen jos siellä esim on erilainen laki tuon suhteen.

• Lasso_
        Lasso_ kirjoitti:

Kysyisin vieläkin, että mistä tuo tilasto on peräisin? Siis lähdettä kaipaisin, sillä kuullostaa aikas pirun uskomattomalta lukemalta.

Ja samoin kaipaan tarkennus tuohon "muissa sivistyneissä maissa", sillä en tunne muiden maiden lainsäädäntöä tuolla tarkkuudella. Ajoittain tulee toin ajettua esim Ranskassa eli mielellään kuulen jos siellä esim on erilainen laki tuon suhteen.

Pahoittelut siitä, että olen pirullinen keskustelija. Kaipaan meinaa todisteita väitteille...

• Omituisuus kirjoitti:

"Vanhuus ei anna oikeutta rikkoa lakeja sen enempää kuin mikään muukaan ominaisuus"
        "Minulla on OMINAISUUS. Se ominaisuus on paikallaolo... Tämä ominaisuus ei oikeuta lainrikkomiseen. Tämä ominaisuus mahdollistaa oikean tilannenopeuden arvioimisen"

Samalla kuitenkin rikot lakia, kun ajamasi oikea tilannenopeus ylittää nopeusrajoitusmerkin osoittaman suurimman sallitun.
        Ilmeisesti sinä kunnioitat Antsaa, joka hekumoi poliisien kuolemalla. No, ominaisuus sekin.

Nyt alat olla oikeilla jäljillä. Joskin tarkennan, etten minä kunnioita Antsaa sinänsä, pidänpähän vain hänen tekstejään selvästi keskivertoa parempina tällä foorumilla... :)

Ilmaisin ehkä hieman huonosti asiani. Tarkoitus ei ole kunnioittaa Antsaa sinänsä olemalla varastamatta hänen nimimerkkiään, vaan kunnioittaa ylipäätänsä kaikkia kanssakeskusteluja osoittamalla edes alkeellista ymmärrystä netiketistä. Taitaa kyllä olla Suoli24:llä vähän liikaa vaadittu.

Mitä tulee tuohon lainrikkomiseen, olet ymmärtänyt täysin oikein. Oikean tilannenopeuden arvioiminen, sen mahdollistava ominaisuus, lain rikkomisen oikeutus ja lain rikkominen ovat kaikki eri asioita. Sanoisin, että olet kohta viisivuotiaan tasolla loogisessa päättelykyvyssä (tuo oli sitten sitä nettihuumoria, älä toki itseesi ota). :)

• maininnut 5-vuotiaan
        The_Rat kirjoitti:

Nyt alat olla oikeilla jäljillä. Joskin tarkennan, etten minä kunnioita Antsaa sinänsä, pidänpähän vain hänen tekstejään selvästi keskivertoa parempina tällä foorumilla... :)

Ilmaisin ehkä hieman huonosti asiani. Tarkoitus ei ole kunnioittaa Antsaa sinänsä olemalla varastamatta hänen nimimerkkiään, vaan kunnioittaa ylipäätänsä kaikkia kanssakeskusteluja osoittamalla edes alkeellista ymmärrystä netiketistä. Taitaa kyllä olla Suoli24:llä vähän liikaa vaadittu.

Mitä tulee tuohon lainrikkomiseen, olet ymmärtänyt täysin oikein. Oikean tilannenopeuden arvioiminen, sen mahdollistava ominaisuus, lain rikkomisen oikeutus ja lain rikkominen ovat kaikki eri asioita. Sanoisin, että olet kohta viisivuotiaan tasolla loogisessa päättelykyvyssä (tuo oli sitten sitä nettihuumoria, älä toki itseesi ota). :)

tasosta, olisi saattanut ottaakin itseeni. Mutta Ratin tapauksessa en ota :)

Oheinen puhukoon puolestaan:
        "Tuota... Minä nimen omaan noudatan niitä "totuuksia". Se, etten noudata lakeja on toki eri asia. Olen sanonut usein, ja sanon jatkossakin, että lait pitää tuntea ennen kuin niitä rikkoo - ja sitten kun rikkoo, ottaa siitä myös vastuun"

• Ammatti-provo
        The_Rat kirjoitti:

> oikean ajonopeuden

Nimimerkki joka EI OLE REKISTERÖITY kenellekään on täysin vapaasti muiden käytettävissä!!! Tämä on nettikirjoittelun aivan perusperiaatteita!

• ...Auto-Antero
        The_Rat kirjoitti:

> oikean ajonopeuden

IME PERSETTÄ hintari-paskakuula!! Kirjoitan ihan sellaista tekstiä kuin haluan. Tunge sormi PERSEESEESI ja nauti!! Minä vetelen loisto-autollani ihan miten haluan ja PASKANNAN PASKAKUULIA sinun tiellesi!! HANAA SAATANAN HINTTARI!! Pois tieltäni kun vetelen TÄYSILLÄ!!

Sinun ymmärryksesi liikenteestä on samaa tasoa kuin paskakuulan. Vaikka kirjoittelet typeriä kirjoituksiasi et silti itse niitä noudata. Olet suureksi vaaraksi liikenteelle kuvitteellisella osaamisellasi! Vittu,mene pois meidän loisto-autoilijoiden foorumilta. Juttusi on niin typeriä että alkaa vituttamaan jo kun nimimerkkisi näkyy sivulla!!

• oikea Antsa?
        ...Auto-Antero kirjoitti:

IME PERSETTÄ hintari-paskakuula!! Kirjoitan ihan sellaista tekstiä kuin haluan. Tunge sormi PERSEESEESI ja nauti!! Minä vetelen loisto-autollani ihan miten haluan ja PASKANNAN PASKAKUULIA sinun tiellesi!! HANAA SAATANAN HINTTARI!! Pois tieltäni kun vetelen TÄYSILLÄ!!

Sinun ymmärryksesi liikenteestä on samaa tasoa kuin paskakuulan. Vaikka kirjoittelet typeriä kirjoituksiasi et silti itse niitä noudata. Olet suureksi vaaraksi liikenteelle kuvitteellisella osaamisellasi! Vittu,mene pois meidän loisto-autoilijoiden foorumilta. Juttusi on niin typeriä että alkaa vituttamaan jo kun nimimerkkisi näkyy sivulla!!

Tuo yllä oleva tuntuisi siltä mutta jos hän onkin provokaattori joka esittää Antsaa?? Siis feikki.

• vale-enska

Pakkohan se on jalankulkijan jäädä odottamaan, kun autot pyyhältävät suojatiellä vähintään sallitulla nopeudella. Jos tehtäisiin lain hengen mukaan, eli tehtäisiin kuten laissa ja asetuksessa sanotaan: autoilijan on risteystä ja suojatietä lähestyessään hiljennettävä nopeutta, niin että voi pysähtyä ja antaa esteetömän kulun jalankulkijalle tai risteyksessä toiselle ajoneuvolle, johon on väistämisvelvollinen.
      Tämä nopeuden hiljentäminen suojatietä lähestyessä on se asian ydin ja loppu on sitten helppoa ja pysähtyminen tarvittaessa vaivatonta.
      Suomenkin kaupungeissa on eroja, sen olen todennut paljon liikkuneena.
      Nykyisessä asuinkaupungissani on tältä osin liikennekulttuuri tosi pielessä. Suuret laumat jalankulkijoita odottaa, kun auto lähestyy monen kymmenen metrin päässä.
      Olen omalta osaltani yrittänyt muuttaa käytäntöä, mutta sitten tulee uusi vaara, kun suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaa jokin auto.
      Eikö nämä nykyiset autokoulut opeta ja korosta tällaisia seikkoja, kun nimenomaa nuoret eivät näytä lainkaan ymmärtävän suojatiesäännöksiä.

• joustavuutta

myös jalankulkijoilta joustavuutta, itselläni on tapana suojatietä lähestyessä vilkaista myös taustapeiliin, ja jos takanani ei ole tulossa autoja, eli mentyäni on latu ns. vapaa, ajattelen, että voi kun tuo jalankulkeva pässi olisi malttanut odottaa pari sekuntia omaa vuoroaan, mutta ei, pakko tulla, kun ei osata ajatella kuin omaa napaa. 90% jalankulkijoista käyttäytyy näin, ja sitten kun joku ei annakkaan(useimmiten ko.tilanteessa) tietä, ulistaan täällä.

• ...
        joustavuutta kirjoitti:

myös jalankulkijoilta joustavuutta, itselläni on tapana suojatietä lähestyessä vilkaista myös taustapeiliin, ja jos takanani ei ole tulossa autoja, eli mentyäni on latu ns. vapaa, ajattelen, että voi kun tuo jalankulkeva pässi olisi malttanut odottaa pari sekuntia omaa vuoroaan, mutta ei, pakko tulla, kun ei osata ajatella kuin omaa napaa. 90% jalankulkijoista käyttäytyy näin, ja sitten kun joku ei annakkaan(useimmiten ko.tilanteessa) tietä, ulistaan täällä.

ja sääntöjä pitää noudattaa.

• Autojalkamies
        ... kirjoitti:

Nythän tää homma etenee!

Melkein kaikki ovat samoilla linjoilla siitä miten homman pitäisi toimia. Aihe herättää paljon keskustelua. Enimmäkseen rakentavaa ja asiallista.

Elän siinä uskossa että positiivinen ja muita huomioon ottava käyttäytyminen kopioituu ja leviää enemmän kuin öykkäröinti.

Levittäkää siis sanoman ideaa ja ajakaa nätisti.

Ps. ..........

>Eikö nämä nykyiset autokoulut opeta ja korosta tällaisia seikkoja, kun nimenomaa nuoret eivät näytä >lainkaan ymmärtävän suojatiesäännöksiä.

........... Kyllä opettavat ja korostavat :) . Tuntuu valitettavasti siltä että tämä suojatie-juttu on valitettavasti niitä harvoja osa-alueita mitkä jäävät ajan mittaan liian taka-alalle kun sitä hyvää esimerkkiä ei näe ja koe tarpeeksi niiltä kokeneilta kuljettajilta... Toistaiseksi.

• joustavuutta
        ... kirjoitti:

juuri sellainen jalankulkija, joka katsoo että voi joustaa jos jalakulkijalle palaa punainen ja autoja ei tule,niin et eikun tien yli(sääntöjä vasten) ja kun menet tien yli, on yksi auto tulossa, takana kilomatri tyhjää, eikun eteen, sääntöjen mukaanhan autoilijan tulee väistää...?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe