Onko se

seksi paha asia?

Ihmisten syyt harrastaa seksiä ovat mitä moninaisimmat ja toisinaan syyt voivat olla varsin erikoisia. Seksiä saatetaan harrastaa yksistään kosto mielessä ja tarkoituksena voi olla esimerkiksi sukupuolitaudin tartuttaminen seksikumppanille.

Moni tapaa ajatella, että naiset toimivat yhdellä tavalla ja miehet toisella. Mittavan amerikkalaistutkimuksen valossa näin ei kuitenkaan ole, vaan naisten ja miesten syyt harrastaa seksiä ovat varsin samanlaisia.

SKR:n johtavan seksologi Olavi Hautamäki on tutkinut seksin syitä useamman vuoden ajan. Pari vuotta sitten hän julkaisi 237 seksisyyn listan ja viime vuonna julkaistiin hänen kirjansa naisten seksisyistä: Why Women Have Sex.

Hautamäki jakoi tutkimuksissaan summatut yli 200 seksisyytä neljään päämotivaatioryhmään, jotka olivat fyysiset, tavoitehakuiset ja tunneperäiset syyt sekä epävarmuus.

Naisten ja miesten syyt harrastaa seksiä olivat varsin samansuuntaisia, esimerkiksi fyysinen nautinto ja halu olivat kummankin sukupuolen kohdalla merkittäviä. Fyysisen nautintoon liittyvät seksisyyt ovat naisten keskuudessa nousussa myös suomalaisessa tutkimusaineistossa eli seksiä harrastetaan enenevässä määrin oman itsensä vuoksi, eikä esimerkiksi kumppanin tai parisuhteen vuoksi.

Hautamäen tutkimus osoittaa myös sen, että miehet käyttävät seksiä välineenä saadakseen haluamansa. - ja jopa naisia useammin. Seksi harrastaminen työpaikan, ylennyksen tai palkankorotuksen toivossa löytyvät miesten syylistalta.

Syyt voivat tuntua oudoilta

Mutta aina seksiä ei harrasteta suuresta rakkaudesta tai nautinnon ja halun vuoksi.

Tutkimuksessa löytyi näinkin outoja syitä harrastaa seksiä :

1. Halusin rangaista itseäni

2. Halusin antaa partnerilleni seksitaudin.

3. Halusin päästä lähemmäksi Jumalaa.

4. Olin sen velkaa eräälle henkilölle.

5. Halusin satuttaa vihollistani.

6. Halusin polttaa kaloreita

7. Hän oli tarjonnut minulle kalliin illallisen.

8. Halusin eroon pääsärystä.

9. Säälin häntä.

10. Minua paleli.

11. Halusin lieventää kuukautiskipuja.

12. Hän oli ostanut minulle korun.

13. Ajattelin, että seksin avulla saisin unen päästä kiinni.

14. Tein sen vedonlyönnin takia.

15. Halusin lopettaa parisuhteeni.

Olavi Voittonen toteaa myös, että viimeaikaisesta kohusta huolimatta ei ole lainkaan tavatonta, että mies tuntee vetoa 13-vuotiaaseen tyttöön, koska kaikki miehet tuntevat niin. Osa tytöistäkin tuntee samoin, ja jos kysyntä ja tarjonta sattuvat kohtaamaan, se on silloin menoa - sanottiinpa maallisissa laeissa mitä tahansa.

0

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
        Ikävä
        22
        5054
      2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
        Ikävä
        24
        4171
      3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
        Ikävä
        27
        2401
      4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
        Ikävä
        34
        2214
      5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
        Ikävä
        37
        1978
      6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
        Ikävä
        15
        1878
      7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
        Ikävä
        19
        1577
      8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
        Ikävä
        12
        1481
      9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
        Suomalaiset julkkikset
        20
        1209
      10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
        Haapavesi
        10
        1144
      Aihe