Tyhmä kysymys, mutta en ole tästä löytänyt tietoa muualtakaan. En siis omista osakkeita, mutta tahtoisin tietää, että jos omistaisin, niin miten ne myydään? Eli siis jos minulla on osake X, niin voisinko myydä sen ihan koska tahansa? Pitäisikö sille löytää ensin ostaja vai miten homma tapahtuu? Vai painanko vain tietokoneellani nappia ja tsäp, se on myyty ja saan rahat takaisin. Ostetaanko se aina sen hetkisen listahinnan mukaan vai voiko olla, että siitä maksetaan vähemmän/enemmän?
Kysymys
1
236
Vastaukset
- Vakuusvaje
Jos kyse on suomalaisen pörssiyhtiön osakkeista, ne ovat omalla arvo-osuustililläsi, josta huolehtii pörssivälittäjä. Myydä voit silloin kun pörssissä käydään kauppaa eli arkipäivisin klo 10-18.30. Annat vain välittäjälle määräyksen ja myyntitarjouksesi välitetään pörssiin. Jos siellä on vastaavia ostomääräyksiä joltakulta toiselta, kauppa toteutuu. Nykyisin kaupanteko hoidetaan pääsääntöisesti kotoa tietokoneen avulla.
Voit itse määrätä alimman hinnan, jolla suostut myymään, mutta ostajia ei välttämättä löydy. Listahintoja ei ole vaan hinnat muodostuvat sen mukaan, mitä ostajat tarjoavat ja myyjät pyytävät. Kullakin hetkellä parhaat tarjoukset ovat senhetkinen osto- ja myyntikurssi. Jos nämä kohtaavat, syntyy kauppa.
Edellä oleva pätee pitkälti myös ulkomaisiin pörssiosakkeisiin. Sitten erikseen ovat pörssin ulkopuoliset osakkeet, jotka saattavat olla vielä paperisia osakekirjoja. Niille ostaja pitää yleensä löytää itse. Yleisimpiä tapauksia näistä ovat asunto- ja puhelinyhtiöiden osakkeet.
Pörssisäätiön verkkosivuilla on perustietoja osakkeista ja pörssistä. Kannattaa lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058