Silloin tällöin täälläkin eroitellaan oikeat merimiehet muista.
Olisi kyllä mukava tietää, millainen se oikea merimies oikeasti on.
Yhteen aikaan oli hesarin pikkurikostarinoissa usein päähenkilönä n.n. entinen merimies. Ei ilmeisesti ollut kyse oikeista merimiehistä, ei ainenkaan minun ennakkoluuloisessa mielessäni.
Mitenkäs tankkipöpi, joka ei ole kahteen vuoteen käynyt maissa? Oikea merimies tammenlehvien kera vai?
Opastusta kaivataan.
Oikea merimies
5
590
Vastaukset
- syväraumalainen
oman aikakautensa vanki.
Olen itse ehtinyt seilaamaan muutaman Kap Hornin Eriksonin purjelaivoilla kiertäneen merimiehen kanssa. Eivät he varmaankaan pitäneet minua oikeana merimiehenä.
Minä puolestani edellytän oikealta merimieheltä, että hän on seilannut kauppalaivoissa: 1) myös ulkona jo vanhan merimieslain aikana ja 2) hänellä on praktiikka vähintään viisi vuotta (1/1 vuorottelulla se kertyy 10 vuodessa).
Minä täytän tietysti itse vaatimukset.
Jos mainitsemasi tankkipöpi myös täyttää ne, niin hän on oikea merimies ja mikäli hän hän on joka ilta laskenut saldonsa, niin hän on oikeutettu myös kerosiinissä uitettuihin tammenlehviin.- helppo mitata
Tulipa selkeää tekstiä! Kiitos!
Selvyyden vuoksi ehdotan, että oikeat merimiehet mainitsevat statuksensa kannanotoissaan.
Voisi käyttää myös lyhennettä OMM, ellei viitsi kirjoittaa koko litaniaa.
Vaikka en itse olekkaan oikea merimies, olisin valmis päästämään siihen kastiin pienemmällä praktiikalla ne kaverit jotka seilasivat Eriksonin pienissä jäälaivoissa mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.
Taisi viimeiset lopetella pari- kolmekymmentä vuotta sitten. - horridus
"Jos mainitsemasi tankkipöpi myös täyttää ne, niin hän on oikea merimies ja mikäli hän hän on joka ilta laskenut saldonsa, niin hän on oikeutettu myös kerosiinissä uitettuihin tammenlehviin."
-Entäs jos on uittanut pallinsa raakaöljyssä? - ahteriin jäänyt,
hyvä kaava millä jokainen voi tarkistaa asian, mutta jos joskus on seilannut sellaisen kanssa joka on kiertänyt Kap Hornin,kyllä siitä pitäis saada lisä seilaus vuosia.
Pari sattunut kohdalle 60 luvulla,kyllä niistä pari vuotta ainaskin pitäis.
- Anonyymi
Kyllä siitä kap hornista ei paljo nauti kun peset tankkeja . Siis aivan turhaa diivailua !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457422
- 324088
- 573635
- 503140
- 172826
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons522366- 532327
- 432268
- 372258
- 162246