Taka kaarien vaihdosta

Bluebird

Kysyisin teiltä viisaat miten takakaaret vaihdetaan oikea oppisesti auto on nissan bluebird -90 ja siinä on tosi lahot taka pyöräkoteloiden kaaret.

mulla on kunnon mig hitsit ym tarpeelliset vehkeet käytössä joten aattelin kokeilla vaihtaa ite...

Kysäsin korjaamoista niin ei pystys millään sinne viemään tuota romua hitsattavaksi.

kiitos teille vastanneille...

10

10594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-toyotisti

      Vai on luupään kaaret muuttumassa isänmaaksi.

      Hitsaushommaan kannattaa ottaa mukaan vesisanko ja iso rätti, rälläkkä, silmä ja kuulosuojaimet, vasara, vaahtosammutin(jos on), ja paljon muutakin tarpeeelista ja tarpeetonta tykötavaraa.
      MUISTA IRROITTAA AKUN JOHDOT!

      Kaarien hitsausurakka alkaa kunnollisella paikkojen puhdistuksella ja tutkimisella. Katselet ja vähän mittailet mistä ja kuinka paljon pitää ottaa peltiä pois uuden tieltä.

      Samalla kannattaa tehdä hitsin maattokaapelille sopivaan kohtaan mahd. lähelle hitsattavaa kohdetta maattopiste johon kaapelin sa hyvin kiinni.
      Kaarista leikataan riittävä määrä peltiä, ei pelkkä ruostekohta vaan terveelle pellille asti peltiä pois ja sovitetaan uusi ehjä pala tilalle.

      Uusi pala "heftataan" kiinni autoon noin 5-7 cm välein. Tämän jälkeen aloitetaan hitsaus, ja edetään pieninä matkoina, max. n. 5cm kerrallaan. Hitsauksessa edetään pieniä matkoja ja hitsauspaikkaa vaihtaen. Syy tähän on pellin vääntyminen hitsauksesta tulevan lämmön johdosta. Toki kerralla voi raapaista koko kaarenkin mutta onmpa siinä hommakin saada sitten siistin näköiseksi työnsä. Tässä kohti apuna voi käyttää vesisankoa ja rättiä pellin jäähdytykseen, nopeuttaa hommaa jonkin verran.

      Älä unohda palovartiointia, tai ota joku kaveri viereen palovahdiksi, sanko ja rätti on tässäkin oiva apu, vaahtosammutin on sitten hätävarana ja henkisenä tukena.
      Muista suojata hitsisauma kunnolla korroosion välttämiseksi.
      Täämän jälkeen vain mahdollinen hitsisaumojen siloittelu rälläkällä(älä hio liikaa), pakkelointi ja maalia päälle ja valmista tuli.

      Jos tuntuu epävarmuutta hitsauksesta niin kannattaa harjoitella sopivilla pellinpaloilla millä virralla ja langansyöttönopeudella tulee parhainta jälkeä. Homma vaatii jonkin verran opettelua, mutta ei ole ylivoimaisen vaikeaa kunhan malttaa tehdä riittävän hitaasti ettei tule sutta.
      Eipä kait muuta, reipasta mieltä vain remppaan ja muista että maltti on valttia.

      • bluebird

        Kysyisin vielä että miten sisä lokasuoja laitetaan kaareen hisillä kun se on mätääntynyt aika pahasti...


      • Mikitön

        asiallinen ohje, taidanpa hommata hitsauskoneen.
        Oisko 0.8 pelti sopiva "helmaan"


      • Jani

        Tuossa kun mainittii tuo 5 cm. niin älä missää nimessä vesä sitä yhtä soittoa. sen jos teet, niin voit olla varma että pelti vetelee ja paljon. Itse olen noita kaaria hitsannut ihan piste, ja märkä sieni päälle, ja muualta piste, ja taas märkä sieni. Ja näin edeten koko sauman hitsanut. Hidasta, mutta eipä ole paljoa kittausta tuon jälkeen :)


      • ei-toyotisti
        Mikitön kirjoitti:

        asiallinen ohje, taidanpa hommata hitsauskoneen.
        Oisko 0.8 pelti sopiva "helmaan"

        Tuollainen 0,75 mm molemminpuolin suojattu autopelti käy hyvin. Hitsatessa suojaus kyllä palaa pois sellaisina haituvina, mutta hyvä sinkkimaali sauman päälle ja tähän kunnon maali ja suojaus niin hyvä tulee.

        Kynnyskotelot olen itse hitsailut 1 mm pellistä. Kynnyskoteloissa kannattaa ensin putsailla paikat kunnolla ja suojata uudestaan. Pokkauttaa sitten peltifirmassa uudet helmapellit ja hitsaa kiinni. Muista tehdä tulpattavat vedenpoistoreiät koteloihin ja siitä vain pitkällä letkulla kotelomassaa reilulla kädellä sisiään.


      • ei-toyotisti
        bluebird kirjoitti:

        Kysyisin vielä että miten sisä lokasuoja laitetaan kaareen hisillä kun se on mätääntynyt aika pahasti...

        Tuo onkin jo isompi hommeli, sisälokarien uusiminen. Isompi siinä mielessä että jos ei jostain löydä vaihtokelpoista osaa jonka voi suoraan hitsata vanhan tilalle.

        Jos ei vaihto-osaa löydy, pitää kaari tehdä itse. Pellistä leikataan kaaren muotoon sopivia peltikaistaleita jotka hitsataan kiinni kaareen koko matkalta ja toinen pää sitten ehjään peltiin kiinni.

        Peltikaistaleiden sovittelussa iso apu on pahvista joista tehdään joka kaistaleelle oma sapluuna jonka mukaan pellistä leikattava kaistale tehdään. Kaistaleen leveys vaihtelee korjattavan kohdan mukaan, suorat kohdat voi vetää isommilla paloilla, kaarevat kohdat taasen on tehtävä pienemmistä paloista, ja elä edes kuvittele että jälki olisi lähellekkään niin siisti kuin pokattu sisälokari. Tosin lokarithan jää ulkopuolelta massan alle ja sisäpuolen peittää verhoilut, joten ei isommin haittaa.


      • ei-toyotisti
        Jani kirjoitti:

        Tuossa kun mainittii tuo 5 cm. niin älä missää nimessä vesä sitä yhtä soittoa. sen jos teet, niin voit olla varma että pelti vetelee ja paljon. Itse olen noita kaaria hitsannut ihan piste, ja märkä sieni päälle, ja muualta piste, ja taas märkä sieni. Ja näin edeten koko sauman hitsanut. Hidasta, mutta eipä ole paljoa kittausta tuon jälkeen :)

        Lueppa uudestaan.

        "Uusi pala "heftataan" kiinni autoon noin 5-7 cm välein. Tämän jälkeen aloitetaan hitsaus, ja edetään pieninä matkoina, max. n. 5cm kerrallaan. "

        Heftillä tarkoitan kiinnityshitsausta, jolla pala hitsataan useista kohdista vain pistehitseillä kiinni paikalleensa. Tämän jälkeen aloitetaan varsinainen kiinni hitsaus.

        Olet kyllä oikeassa että hitsausta tulee suorittaa pienissä erissä ja hitsauskohtaa vaihtaen ettei pelti ala vääntyilemään ja vetelemään, vesisanko ja rätti on oiva apuväline jäähdytyksessä. Tekstissähän lukikin että pieninä matkoina ja max. 5 cm kerrallaan, 2-3 cm on sopiva matka kertavetoon, mutta jos kaaren loppuun jää n. 5 cm kaistale, olen kyllä vetänyt sen matkan kerralla valmiiksi koska ei se pelti siellä enää niin vetele koska kiinnitys on jo tukeva ja hitsaus loppuu kaaren alaosaan.

        Se hyvä puoli tuossa kaarien hitsauksessa on että kun sen kunnolla tekee niin ei tarvitse tehdä sitä ihan heti toiste samaan autoon.


      • ei-toyotisti
        Mikitön kirjoitti:

        asiallinen ohje, taidanpa hommata hitsauskoneen.
        Oisko 0.8 pelti sopiva "helmaan"

        Eipä sitten hoksannut laittaa tätä samaan yhteyteen kun tuo toinen viesti. No, menkööt yövuoron piikkiin se.

        Sitten se asia. Kuinka paljon tarvitset hitsauskonetta, siis oikeasti.

        Jos käyttö on korkeintaan muutaman kerran vuodessa tai harvempaa, ei ole mielekästä ostaa konetta itselle. jos taasen käyttöä on enemmän, kannattaa satsata laadukkaaseen vehkeeseen suoraan, eli halvat täytelankakoneet tms. kannatta jättää väliin ja satsata suoraan laatukoneesen.

        KE-PÖ:stä löytyy kyllä hitsauskoneita, mutta varaudu siihen että hinta ei ole kirppistasoa.

        Samoin kannataa kysellä rautakaupoista koneita tai vähän käytettyjä hitsejä.


      • seppä

        Ja mikäs onkaa tärkeintää ettei hommaa hyvä työ piloil. Kunnon ruostesuojat kaaren koteloihiin.


    • Autopeltiseppä

      Vanha ketju, mutta lahoo ne kaaret nykyäänkin. Itse laitan koriliimalla kaaret kiinni. Ei ruostu niin helpolla uudestaan. Hitsaamalla jos laitat ni muista laittaa koritina hiotun sauman päälle, kitti päästää kosteuden läpi ja lahoo tosi nopeaan uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7685
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4263
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2601
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      61
      2474
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2398
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2349
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2296
    Aihe