Mulla on 80:stä viinaa, jota pitäs nyt laimentaa boolia varten.Boolista pitäs saada noin 5 prosenttista.Jos vedellä laimentaa pitääkö siihen lisätä esim. sokeria.
Kasikymppisen viinan laimennus
3
6015
Vastaukset
- mä vaan
ei tarvitse sokeria lisätä, mutta vahva alkoholi vähän huonosti sekoittuu veteen (nousee pinnalle), joten sekoittele vesi joukkoon ajoissa että saapi rauhassa sotkeentua.
Boolin alkoholi% voi laskea esim. näin:
- laske yhteen kaikkien alkoholijuomien alkoholimäärät senttilitroina (cl)
- laske yhteen kaikkien juomien määrä litroina (l)
- jaa kokonaisalkoholimäärä (cl) suoraan kokonaisnestemäärällä (l) tilavuusyksiköistä välittämättä.
esim:
0,5l alkoholia40%=(40cl litrassa)= 20cl
0,5l likööriä 28%=(28cl litrassa)= 14cl
0,75 valkkaria12%=(12cl litrassa)= 9cl
-Siis puhdasta alkoholia yht. 43cl
Lisäksi booliin esim. 3l limua, jolloin kokonaisnestemäärä nousee 4,75l
LASKE: kokonaisalkoh.määrä:kokonaisnestemäärä= alkoholi%, eli malliboolin laskut.:
43 : 4,75 = 9,05 %
...muuten, 5%booli kuuluu taas niihin, joita kukaan ei juo...
Ylläoleva on luntattu Alkon boolikirjasta "Minttumansikat", kipase ostamaan, ei ollut kallis, hintaa en kyllä muista tarkalleen.- absinth
Lisäksi kannattaa kokeilla veden keittämistä ennen sekoittamista; muuttaa veden painon sopivammaksi.
- Viskipuuro
absinth kirjoitti:
Lisäksi kannattaa kokeilla veden keittämistä ennen sekoittamista; muuttaa veden painon sopivammaksi.
Minä en sanoisi, että veden keittäminen olisi mitenkään hyödyksi, sillä alkoholi ja vesi sekoittuvat toisiinsa hyvin halukkaasti ilmankin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467455
- 324098
- 573635
- 503150
- 172826
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons522386- 532327
- 432268
- 372268
- 162246