hei,
Kävin koeajamassa Mini One:n eli 90 hv koneella olevan kärryn. Auto tuntui yllättävän pirteällä ja itse asiassa kierroslukumittarin puute oli jopa plussaa... mutta onko Mini Onen moottori muuten sama kuin Cooperin (115hv) vai onko kokonaan uusi konstruktio? Entäpä vaihteistovälitykset -> onko samat kuin cooperissa. Onen osto taitaa olla aika lähellä.
Mielipiteitä ja pidempiä kokemuksia Onesta?
mini One vs, Cooper
14
10713
Vastaukset
- one
Onen kone (90hv) on sama kuin Cooperin (115hv) ja siitä saa nuo Cooperin tehot ihan pikkukonstein. En nyt muista ulkoa millä muutoksilla, mutta vaikkapa tuolta ne varmaan löytyy, tosin "kolmannella kotimaisella":
http://www.mini2.com/forum- one
Tsekkasin eilen edesmenneestä CCC-magazinesta ja siinä mainittiin, että Onen koneesta saa Superchipin lastulla 30hv lisää ja Cooperin koneesta 8hv lisää, joten päädytään käytännössä samoihin tehoihin.
- cooper
one kirjoitti:
Tsekkasin eilen edesmenneestä CCC-magazinesta ja siinä mainittiin, että Onen koneesta saa Superchipin lastulla 30hv lisää ja Cooperin koneesta 8hv lisää, joten päädytään käytännössä samoihin tehoihin.
olisiko tietoa mistä näitä kyseisiä lastuja saa ?
- one
cooper kirjoitti:
olisiko tietoa mistä näitä kyseisiä lastuja saa ?
En tiedä kuka on Superchipsin edustaja Suomessa, mutta eiköhän vaikka Googlella löydy:
http://www.google.fi/search?q=superchips&hl=fi&lr=lang_fi&ie=UTF-8&start=10&sa=N
Kieltämättä kuulostaa mielenkiintoiselta Oneen, yleensähän vapaastihengittävään moottoriin virilastu antaa tehoa lähinnä henkiselle puolelle :-(
- nuubi
suurin ero lienee vaihteiden välityksessä, joissa on aikamoinen ero. One pyyhkäisee reiluun sataseen kolmosella ja cooper kahdeksaankymppiin.
Pienempi välitys antaa cooperille lisää sporttimaisuutta mutta monet tykkää Onesta tiellä enemmän.
Itseasiassa juuri saman asian vuoksi One kiihtyy 0-70 nopeammin kuin Cooper.- PunaValkoinen
Mistä nuubi olet keksinyt, että Cooperin ja One:n välityksissä olisi eroa?
Molemmissa on sama vaihdelaatikko ja samat välitykset. Tässä välityssuhteet (vaihteet 1-5 ja viimeinen luku R):
(:1): 3.417, 1.947, 1.333, 1.054, 0.846, 3.580.
Cooper S:ssä on eri välitykset, mutta siinä onkin ihan eri vaihdelaatikko. Ehkä sekoitit siihen?
Minulla on Cooper ja koska tiesin, että olet väärässä kävin äsken mittaamassa asiaa: Cooper "pyyhkäisi" 120 km/h kolmosella jolloin kierroksia oli 6000. Punainen alue alkaa 6500 kierroksesta, joten itse asiassa kolmosella pääsee yli 120. 4500 kierroksella jossa väännön kulminaatio on vauhti oli 97 km/h mittarin mukaan. Kun huomioi mittarivirheen saadaan tietenkin hiukan pienempiä lukemia, mutta on aivan selvä, että normaaliajossa ei ole mikään ongelma kiihdyttää kolmosella 110-120 km/h.
Jos Cooperin ja One:n välityksissä olisi eroa niin kuin väitit (mitä niissä ei ole), One ei samaan aikaan voisi kulkea kolmosella kovempaa kuin Cooper ja kiihtyä 0-70 nopeammin koska nämä asiat ovat välitysten kannalta käänteisiä ilmiöitä.
Alkuperäiseen viestiin liittyen totean, että One on aivan varmasti hyvä valinta. Cooper on hiukan nopeampi (kaikissa tilanteissa, nuubi), mutta mukavia autoja ne ovat molemmat joka tapauksessa. - One and only
PunaValkoinen kirjoitti:
Mistä nuubi olet keksinyt, että Cooperin ja One:n välityksissä olisi eroa?
Molemmissa on sama vaihdelaatikko ja samat välitykset. Tässä välityssuhteet (vaihteet 1-5 ja viimeinen luku R):
(:1): 3.417, 1.947, 1.333, 1.054, 0.846, 3.580.
Cooper S:ssä on eri välitykset, mutta siinä onkin ihan eri vaihdelaatikko. Ehkä sekoitit siihen?
Minulla on Cooper ja koska tiesin, että olet väärässä kävin äsken mittaamassa asiaa: Cooper "pyyhkäisi" 120 km/h kolmosella jolloin kierroksia oli 6000. Punainen alue alkaa 6500 kierroksesta, joten itse asiassa kolmosella pääsee yli 120. 4500 kierroksella jossa väännön kulminaatio on vauhti oli 97 km/h mittarin mukaan. Kun huomioi mittarivirheen saadaan tietenkin hiukan pienempiä lukemia, mutta on aivan selvä, että normaaliajossa ei ole mikään ongelma kiihdyttää kolmosella 110-120 km/h.
Jos Cooperin ja One:n välityksissä olisi eroa niin kuin väitit (mitä niissä ei ole), One ei samaan aikaan voisi kulkea kolmosella kovempaa kuin Cooper ja kiihtyä 0-70 nopeammin koska nämä asiat ovat välitysten kannalta käänteisiä ilmiöitä.
Alkuperäiseen viestiin liittyen totean, että One on aivan varmasti hyvä valinta. Cooper on hiukan nopeampi (kaikissa tilanteissa, nuubi), mutta mukavia autoja ne ovat molemmat joka tapauksessa.Välityksissä on noin 11% ero. Eli siinä kun Cooper menee satasta, on Onen vauhti samoilla kierroksilla jo 111.
Onessa ei ole urheilualustaa.
Onessa ei ole kallistuksenvaimenninta edessä tai takana, en muista, vähemmän kuitenkin kuin Cooperissa :-)
Onessa ei ole vetoluistonestoa
Oneen ei saa valkoista kattoa!? (hyvästi One)
ONE:
http://www.mini2.com/technical/one.php
Manual transmission ratio\'s (gears 1 through 5, reverse) (:1): 3.417, 1.947, 1.333, 1.054, 0.846, 3.580 Final drive: 3.556:1
COOPER:
http://www.mini2.com/technical/cooper.php
Manual transmission ratio\'s (gears 1 through 5, reverse) (:1): 3.417, 1.947, 1.333, 1.054, 0.846, 3.580 Final drive: 3.940:1 - mie
One and only kirjoitti:
Välityksissä on noin 11% ero. Eli siinä kun Cooper menee satasta, on Onen vauhti samoilla kierroksilla jo 111.
Onessa ei ole urheilualustaa.
Onessa ei ole kallistuksenvaimenninta edessä tai takana, en muista, vähemmän kuitenkin kuin Cooperissa :-)
Onessa ei ole vetoluistonestoa
Oneen ei saa valkoista kattoa!? (hyvästi One)
ONE:
http://www.mini2.com/technical/one.php
Manual transmission ratio\'s (gears 1 through 5, reverse) (:1): 3.417, 1.947, 1.333, 1.054, 0.846, 3.580 Final drive: 3.556:1
COOPER:
http://www.mini2.com/technical/cooper.php
Manual transmission ratio\'s (gears 1 through 5, reverse) (:1): 3.417, 1.947, 1.333, 1.054, 0.846, 3.580 Final drive: 3.940:1eli kun onessa on pienempi perävälitys niin tarkoittakko tuo nyt sitä, että kierrosluku 5:sella on 100km/h nopeudessa pienempi = vähemmän melua?
- One and only
mie kirjoitti:
eli kun onessa on pienempi perävälitys niin tarkoittakko tuo nyt sitä, että kierrosluku 5:sella on 100km/h nopeudessa pienempi = vähemmän melua?
Minä tulkitsen että (etu)perävälitys meinaa että sitä monestiko vaihdelaatikon akselin pitää pyörähtää että renkaat pyörähtävät kerran. Onessa 3.556 kertaa. Cooperissa 3.94 kertaa. Eli jotta autot kulkisivat samaa vauhtia, on Cooperissa oltava suurempi kierrosluku moottorissa (kun vaihteiden välitykset ovat muuten samanlaiset).
Urheilualusta tai sen puute voi myös vaikuttaa meluun, samoin matalaprofiilisten renkaiden välttäminen. Rengasmerkilläkin on väliä. Samoin nakkien kuluneisuudella. - Kaide
Siis...mitä ? Loppuuko Cooperin kolmonen jo 80kmh kohdalla ? Hassua ! "ässällä" pääsee liki tuohon ykkösellä vaikka siinä on 6 pykäläinen loota ;-)
- Sami
PunaValkoinen kirjoitti:
Mistä nuubi olet keksinyt, että Cooperin ja One:n välityksissä olisi eroa?
Molemmissa on sama vaihdelaatikko ja samat välitykset. Tässä välityssuhteet (vaihteet 1-5 ja viimeinen luku R):
(:1): 3.417, 1.947, 1.333, 1.054, 0.846, 3.580.
Cooper S:ssä on eri välitykset, mutta siinä onkin ihan eri vaihdelaatikko. Ehkä sekoitit siihen?
Minulla on Cooper ja koska tiesin, että olet väärässä kävin äsken mittaamassa asiaa: Cooper "pyyhkäisi" 120 km/h kolmosella jolloin kierroksia oli 6000. Punainen alue alkaa 6500 kierroksesta, joten itse asiassa kolmosella pääsee yli 120. 4500 kierroksella jossa väännön kulminaatio on vauhti oli 97 km/h mittarin mukaan. Kun huomioi mittarivirheen saadaan tietenkin hiukan pienempiä lukemia, mutta on aivan selvä, että normaaliajossa ei ole mikään ongelma kiihdyttää kolmosella 110-120 km/h.
Jos Cooperin ja One:n välityksissä olisi eroa niin kuin väitit (mitä niissä ei ole), One ei samaan aikaan voisi kulkea kolmosella kovempaa kuin Cooper ja kiihtyä 0-70 nopeammin koska nämä asiat ovat välitysten kannalta käänteisiä ilmiöitä.
Alkuperäiseen viestiin liittyen totean, että One on aivan varmasti hyvä valinta. Cooper on hiukan nopeampi (kaikissa tilanteissa, nuubi), mutta mukavia autoja ne ovat molemmat joka tapauksessa.Minulla myös cooper mutta alkoi ihmetyttämään nuo sinun luvut, elikkä ite kun kiihdyttelen tuolla (nämä on moneen kertaan testattu), vaihto tapahtuu aina 6000rpm kohdalla jolla nopeus: 1. 60km/h, 2. 95km/h. 3.140km/h 4. 170km/h 5. 200km/h.
Elikkä ainakin kolmosella menen 20km/h kovempaa kun sinä. Minini on täysin vakio enkä kierrätä koskaan yli 6000rpm.
Sami
- Mini
http://www.bbrgti.com/mini.php#one
"We also have designed tuning packages for these models (e.g. Mini One: extra 25 BHP while you-wait)."
Eli sama kone taitaa olla kyseessä?! - cooper-66
Lohenin lastu tuli laitettua Oneen ja kyllähän,sen huomas,muutenkin,kuin dynolla.Putkee ja vaparia kanssa laiteltu ja nyt löytyy ton alkuperäisen 90hv:n lisäksi 138hp ihan ihan mukava pikku lisä.
- mtmtmt
Onko Mini One -05 vielä tyyppivikoja?Vaihdelaatikko bensapumppu vikoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224864- 203935
- 272311
- 342134
- 371928
- 151818
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191547- 121471
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons191175Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101094