Hei. 7-vuotias poikani lyö minua tilanteissa joissa en hänen mielestään riittävän nopeasti huomioi häntä jossain asiassa, lisäksi vähän väliä nyrkit pystyssä tai keskisormi..Lisäksi kiroilua. Miten ton lyömisen saisi parhaiten loppumaan yms. huonot käytöstavat kuten äidin käskyttäminen, huutaminen vaik kielletään tms..
Jäähyjä, pelikieltoa yms kokeiltu mut auttaa vaa hetken...
Ja onko teil muil omakohtasia kokemuksia tällasesta?
Välillä myös heittäydytään laiskaks ja käsketään esim. et äiti pue, joskus autan vähän mut oon selittäny et käskyttämällä ei saa mitään...
lapsi lyö, pui nyrkkiä jne.
5
682
Vastaukset
- kasvattaja
Taitaapa olla niin, että kun kerran on tuohon pisteeseen päästy, niin vaikea sitä on enää tyystin muuttaa. Lapsi ottaa mallia kasvattajistaan. Ystävällisyyttä voi opettaa vain ystävällisyydellä. Ei tuohon onglemaan vastausta täältä palstalta saa. Tarvisi tutustua teihin monien keskustelujen kautta. Suosittelen menemään perheterapeutille nyt, kun ei ehkä ole liian myöhäistä. Muuten tilanne vielä riistäytyy käsistä, eikä kiuiuttelu enää rajoitu kotioloihin. Ei lapsi saa tuolla tavalla jatkuvasti käyttäytyä. Voi olla tuollaisia kiukkukausia, viikon-pari, mutta ei jatkuvaa rähinöintiä.
- 2+2
Tässä voisi tiukka jäähy toimia (vaikka sitä olettekin jo kokeilleet). Nosta itse lyömisestä kunnon meteli, siis raivostu oikein todella (tai "näyttele", anna ymmärtää että nyt sattui) niin että poika todella huomaa tehneensä väärin ja ehkä vähän pelästyykin kun on satuttanut toista "pahasti". Vie lapsi heti välittömästi jäähytuolille, kerro miksi joutui sinne, äläkä reagoi hänen tekemisiinsä (istuta takaisin, jos lähtee mutta älä puhu mitään), käännä selkäsi ja poistu paikalta ettei poika näe ilmeitäsi ja pääse näin etulyöntiasemaan. Vaadi jäähyn jälkeen anteeksipyyntö ja halaaminen, muuten jäähyltä ei pääse pois. Toimi näin joka ikinen kerta, kun lyö ja selitä ja keskustele jälkeenpäin miten vakavaa lyöminen voi olla. Kerro hänelle keinoja miten voi toimia, ellet heti voi antaa huomiota.
Kerro pojalle että otat jokaisesta kirosanasta/keskarista yhden pelin pois "kuukaudeksi" (tai käytä jotain muuta vastaavaa pojalle tärkeää asiaa). Pidä sanasi ettet anna niitä ennen kuin määrittelemäsi aika on kulunut. - vanhempi on vanhempi
Edes pieni lapsi ei saisi lyödä vanhempaansa,saati sitten jo melkein kouluikäinen.Vanhemman pitää ottaa se asemansa ja auktoriteettinsä,eikä antaa lapsen tehdä vallankaappausta.Jos käsketään ja äiti "vähän auttaa" ja selittelee,ettei hänen pitäisi,niin silloin ollaan jo lapsen vallan alla.
Joudun välillä seuraamaan jo 11-vuotiasta tyttöä joka käskyttää vanhempiaan surutta.Makoilee sohvalla ja huutelee,on jano,voitko tuoda mehua,on nälkä,voitko lämmittää pari nakkia,hae mun kassini autosta,kun lähdetään jonnekin,ilmoittaa,kanna mun tavarat.Voitko kaivaa tuolta kassista mun limpsapullon?Voitko tuoda sieltä poydältä kaukosäätimen?
Ja vanhemmat juoksentelee kuin parhaatkin palvelijat eikä edes kyseenalaista omaa toimintaansa.Varo ettet ole tässä pisteessä muutaman vuoden kuluttua.Haloo! Lapsi oppii palvelemaan ja tekemään toisen hyväksi vain saatuaan itse palvelua!!! On tutkittu!
- vitsaa pyllylle
Tuon ikäisen saa veilä erittäin lujalla vitsaselkäsaunalla ehkä muutamalla sellaisella kuriin.
Hae tuuheat koivuvitsaniput ja ota ne heti esiin kun ensi kerralla poika lyö sinua tai edes näyttää keskaria.
Housut alas voimalla ja lujasti vitsaa pyllylle noin 30 iskua, sen jälkeen tukasta repien poika ylös ja kysyt että vieläkö näytät keskaria ja vieläkö lyöt. Poika ei itkultaan heti pysty vastaamaan, anna toinen 30 iskun annos äläkä välitä jos pylly menee hieman rikki se kuuluu asiaan ei siitä sielu rikki mene.
kerro selkäsaunan jälkeen että näin tulee nyt sitten aina käymään että poika on itse valinnut tien. kerro että et anna vitsaa jos poikasi alkaa kiltiksi.
Kerro että maailma on sellainen että se rankaisee lyöjää ja rikollista.
Sinä et vitsan antajana ole lyöjä olet lyömisen lopettaja, rankaisija, kasvattaja ja VASTUULLINEN poikasi kasvatuksesta. Missä muuten pojan isä on. Miksi sallit lyömisen silloin kun se alkoi.
Anna poikasi huostaan, se on helpoin tie ottajia on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844