Mitä sanon vl:nä itteä pitävälle siitä, ku hän kiroilee.
Hänen sanavarastoonsa kuuluvat mm. sanat jumankauta, pentele, perkele ja kyrpä.
Eikä hän kaihda noiden sanojen käyttämistä edes ry:llä.
Samainen henkilö myös kritisoi vl-uskoa siitä, että se olisi liian liberaali. Hänen mukaan vl-liikkeessä ajatellaan monista asioista liian vapaamielisesti.
Itse en voi henkilökohtaisesti pitää sellaista ihmistä uskovaisena, joka käyttää rivoa ja rienaavaa kieltä, ja joka kritisoi samalla SRK:ta varsin avoimesti.
Eihän vl voi kiroilla
16
522
Vastaukset
- Agricola tunsi cusen
Mikä saa sinut päättelemään, että ikivanha suomalainen substantiivi kyrpä olisi kirosana?
- Mattikeisari
Kyllä kyrpä on kirosana. Olen kuullut useiden vl:ien käyttävän sanaa kyrpiä.
Eli tyyliin, kyllä mua kyrpii!
Tuohan on mielestäni kamalaa kielen käyttöä.
Sehän on melkein sama, kuin sanois, että kyllä mua v*tuttaa.
molemmat mielestäni yhtä rumia sanoja! - 5+20=?
Mattikeisari kirjoitti:
molemmat mielestäni yhtä rumia sanoja!Mielenkiintoista, jos ohitat SRK:n mahdin ja ryhdyt itse arvottamaan sanoja.
Miten on, oiotko niitä joita kyrpii, tarjoamalla tilalle sanaa 'kivestää'? - Pienet sanat...
Mattikeisari kirjoitti:
molemmat mielestäni yhtä rumia sanoja!Kyrvästä ei tule kirosanaa sillä perusteella, ettet pidä sitä kauniina. Miten mahtaa olla mielestäsi sana 'kyrsä'?
Voisit tietysti ohjailla kyrvästä puhujaa kysymällä tarkennusta 'Tarkoitatko siitintä'. Siitin on vl-piireissä oikein sopiva sana, sehän kertoo selvästi, mihin kaikki vl-ohjeistus liittyy kyseisen elimen käyttötarkoituksista. Olisi outoa, jos vl puhuisi kusimesta (RKP:kin pastuisi), virtsaimesta, vedenheittimestä jne. - sanasieppo
Mattikeisari kirjoitti:
molemmat mielestäni yhtä rumia sanoja!Olet kuullut jonkun SRK:n paikallisjuoksupojan (kenties vaikka äitisi) sanovan kyrpää rumaksi sanaksi ja olet uskonut sen(kin) täysin kritiikittä.
- letkusta putki
Mattikeisari kirjoitti:
molemmat mielestäni yhtä rumia sanoja!No, pistäpä kauneusjärjestykseen kulli, kyrpä, mulkku, penis, pili, pippeli ja siitin. Kerropas sitten, mitä näistä ovat kirosanoja JA MIKSI.
- Kirosanat luetteloon
>Mitä sanon vl:nä itteä pitävälle siitä, ku hän kiroilee?
Pyydä tarkentamaan. Tapauskohtaisella kysymyksellä toki.
Mistä muuten tiedät, että hän kiroilee?
>Hänen sanavarastoonsa kuuluvat mm. sanat jumankauta, pentele, perkele ja kyrpä.
Oho! Perkeleen tuntee Raamattukin. Kyrpä (eri muodoissaan) taasen on ikivanha suomalais-ugrilainen kantasana. Esim eestissä se on kûrb.- 11+6
No kai sen kuulee jos toinen kiroilee. Tyhmiä kyssäreitä srk:n miehellä.
- Kirosanaluettelo
11+6 kirjoitti:
No kai sen kuulee jos toinen kiroilee. Tyhmiä kyssäreitä srk:n miehellä.
Kyse ei kai ole siitä, kuuleeko koku vai ei. Kyse oli siitä, onko kuultu kiroilua ja ennen muuta millä perusteella, jos on.
- tykkaan
eniten VITTUsanasta ja itse vitustakin kyll.
- Kaunista kirosanat!
Tyydytään vaan pitämään kirosanoina sanoja, joiden Raamattu mainitsee olevan sellaisia. Siitä huolimatta, että niin moni lähtemisen armon saanut pitää esim. vanhoillislestadiolaisuutta kirosanana.
- voi käsi
niin muistan.
Hoitokokousten jälkeen tuli uudet kirosanat:
- voi sääli
- voi ahdistus
- voi itku
- voi murhe
olivatko nuo sitten parempia, ainakin kuvasivat vl-ihmisen ahdistusta.
- pillu ilomme
Voi vittu puuttu listasta...kukahan sinnekin on voita läätrännyt.
- Turhaan lausuja
Ennen tunnisti vl-uskovaiseksi heti hänet ken loihe lausumaan: Voi surkia!
Voimakkaampi ilmaisu oli sitten jo: Voi raato! tai pelkkä raato-sana eri yhteyksissä. Esim. "Raato ku minä en hoksannu" tai "Raato kun se oli kova homma"
Nyt on jo tuommoiset rumat sanat uskovaisillakin.
Toisaalta, paholaisen ja perkeleen nimeähän ei ole käskyissäkään kielletty lausumasta. Herran Jumalan nimeä taas ei saa turhaan ilman Jumalan rankaisua turhaan lausua.
Kyllä ainakin minä opin jo lapsuuskodissani kaihtamaan kirosanoja, mutta vl-äitinikin huudahteli hyvin herkästi "Herra-Jumalaa", jos jotain odottamatonta pikkuasiaakin sattui. Tuo sama sana on minullakin ja lisään siihen vielä kotipaikkakuntani akkarämpsyt päälle. Näin: Herra Jumala, Anni .... ja muutki X:n akat!
Mun mielestä on periaatteessa ihan sama sanotpa sitten perkele tai raato jos tarkoitat sillä samaa. Käytännössä jälkimmäinen ei kuulosta yhtä pahalta.
Itse pyrin välttämään kiroilua erityisesti lasten, naisten ja vanhusten läsnäollessa ja jos sattuukin lipsahtamaan niin yritän käyttää noita pehmeämpiä versioita.
Kiroilu on rumaa, tulee se kenen suusta vaan.- Perheen isä.
Kirosanat ovat turhia.
Ihmetyttää, miksi siis jotku etenkin nuoret vl:t lisäävät sanojensa perään perkelettä, tai käyttää sanaa vittu välimerkkinä.
Saako sillä katu-uskottavuutta?
Mun mielestä ihminen osoittaa tyhmyytensä, jos hän käyttää täytesanoina kirosanoja. Myös ruton, raadon ja ryökäleen hokeminen on turhamaista.
Kunnollinen puhe ei sisällä mitään joutavia ylisanoja!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121