puutarhatraktorin viritys

Arto

Mitenkähän sais tommoseen MTD yard machine päältäajettavaan ruohonleikkuriin lisää vauhtia/ tehoa? meinaa välillä tulla power off tilanteita... moottori on I/C 12,5hv. Oon laittanu siihen koneeseen jo vähän lisää kierroksia.

25

21196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pertsa

      siihen isompi kaasari ja läpivirtaussuodatin. Kantta vois laskee vähän. Hio kanavat. Vaihda nokka jyrkempään. Jossain päin maailmaa ajetaan päältäajettavilla jopa rallia. Noin hupimielessä.

      • joku hyypiö

        Siitähän vois ottaa terät kokonaa pois jos rallia sillä haluaa ajaa :D


      • pano_pertti

        niinku suomessa...


    • tapahtuu

      Tuollainen ruohonleikkurin on valmistajan toimesta rakennettu turvalliseksi ja nyt, kun virität siihen lisää kierroksia nousee terien keskipakovoimat kestävyys rajojen yli ja laitteesta tuleekin erittäin vaarallinen tappokone.

      Ruohonleikkurisi, jos on vielä ehyt / toimintakuntoinen, tarjoa sitä pienkonekauppiaalle vaihdossa ja hanki tilalle riittävän tehokas, niistä on hyvä tarjonta.

      Virittäminen ei taatusti kannata ja uskoisitko kainalosauvoilla liikkuvasi nopeampaa.

      • höpsistä

        Näin puhuu kokemus vai mitä?
        Näitä löytyy aina jotka tyrmää muuttamiset heti vaikka ei ole faktaa tiedossa vain luuloja.
        Valmistajat ovat laskeneet varman päälle lujuudet niin että ne kestää myös vanhanakin. Joissakin voi olla huomattavastikin viritysvaraa. Ei siinä ensimmäisenä henki lähde jos joku paikka hajoaa, jos on hiukankaan järkeä päässä.
        bensakoneen viritys on kieltämättä aika työläs homma eikä tehoja helposti saa. Dieselkoneet olisivat otollisempia virittämiseen.


      • J H
        höpsistä kirjoitti:

        Näin puhuu kokemus vai mitä?
        Näitä löytyy aina jotka tyrmää muuttamiset heti vaikka ei ole faktaa tiedossa vain luuloja.
        Valmistajat ovat laskeneet varman päälle lujuudet niin että ne kestää myös vanhanakin. Joissakin voi olla huomattavastikin viritysvaraa. Ei siinä ensimmäisenä henki lähde jos joku paikka hajoaa, jos on hiukankaan järkeä päässä.
        bensakoneen viritys on kieltämättä aika työläs homma eikä tehoja helposti saa. Dieselkoneet olisivat otollisempia virittämiseen.

        Valmistaja joutuu lähtemään suunnittelussaan reiluista turvamarginaaleista. On ikävä, jos jokin terän osa osuu sivulliseen tai itse koneen käyttäjään.
        Kukaanhan ei ole esim. kontrolloimassa tilannetta jolloin koneenkäyttäjä on itse teroittanut terän/terät epätasapainoon.

        Sinulla itselläsi ei ole tiedossa minkäälainen fakta! puhut lämpimiksesi.

        Puhut paskaa vieläpä moottorien virittämisen suhteen;
        polttomoottori tuottaa tehoa juuri niin paljon kuin se kykenee imemään/pumppaamaan ilmaa.
        Polttoaineen ja ilman seos on oleellista; se on kemiaa eikä sille voida pahemmin mitään.
        Olennaista ei ole se, mikä on prosessi; Diesel vai Otto (bensa)

        Turboahtaminen on oma lukunsa.


      • amis
        J H kirjoitti:

        Valmistaja joutuu lähtemään suunnittelussaan reiluista turvamarginaaleista. On ikävä, jos jokin terän osa osuu sivulliseen tai itse koneen käyttäjään.
        Kukaanhan ei ole esim. kontrolloimassa tilannetta jolloin koneenkäyttäjä on itse teroittanut terän/terät epätasapainoon.

        Sinulla itselläsi ei ole tiedossa minkäälainen fakta! puhut lämpimiksesi.

        Puhut paskaa vieläpä moottorien virittämisen suhteen;
        polttomoottori tuottaa tehoa juuri niin paljon kuin se kykenee imemään/pumppaamaan ilmaa.
        Polttoaineen ja ilman seos on oleellista; se on kemiaa eikä sille voida pahemmin mitään.
        Olennaista ei ole se, mikä on prosessi; Diesel vai Otto (bensa)

        Turboahtaminen on oma lukunsa.

        Kyllä kaikki puutarhakoneet on suunniteltu niin varmanpäälle turvallisiksi että niitä saa virittää rutkasti ennen kuin joku paikka hajoaa. Eikä todellakaan saa ruohonleikkurin terää vaarallisesti tasapainoon jossei sitä nyt katkaise keskeltä poikki!


      • blummi
        J H kirjoitti:

        Valmistaja joutuu lähtemään suunnittelussaan reiluista turvamarginaaleista. On ikävä, jos jokin terän osa osuu sivulliseen tai itse koneen käyttäjään.
        Kukaanhan ei ole esim. kontrolloimassa tilannetta jolloin koneenkäyttäjä on itse teroittanut terän/terät epätasapainoon.

        Sinulla itselläsi ei ole tiedossa minkäälainen fakta! puhut lämpimiksesi.

        Puhut paskaa vieläpä moottorien virittämisen suhteen;
        polttomoottori tuottaa tehoa juuri niin paljon kuin se kykenee imemään/pumppaamaan ilmaa.
        Polttoaineen ja ilman seos on oleellista; se on kemiaa eikä sille voida pahemmin mitään.
        Olennaista ei ole se, mikä on prosessi; Diesel vai Otto (bensa)

        Turboahtaminen on oma lukunsa.

        otakaa terät irti


      • Anonyymi

        Aina voit hitsata teränsuojukseen vahvikkeita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina voit hitsata teränsuojukseen vahvikkeita

        Kyllä oli korkea aika hitsata vahvikkeita


    • leikkurikuski

      Jos on hihnaveto niin vaihda hihnapyörän kokoa niin saat vauhtia lisää. Tällöin ajat suurimmalla vaihteella esim siirtymätaipaleet työkohteeseen ja leikkaat hieman hitaammalla vaihteella.

      Itse koneen kierroksia ei juurikaan kannata nostaa koska vääntö on se joka ruohon leikkaa. Toisekseen liian kovassa vauhdissa ei työjälki enään ole kovinkaan siisti vaan osa ruohosta ei katkea kunnolla/ollenkaan.

    • traktoristi

      Useimmissa puutarhatraktoreissa on hihnaveto.
      Oma hihnansa terien pyöritykseen ja liikkumiseen.
      Moottoria ei kannata alkaa virittämään,koska se toimii optimisesti. Kulkunopeutta voit lisätä
      moottorinpuoleista hihnapyörää suurentamalla. Jos
      traktorissa on kitkaveto, jossa vastapyörää siirretään kitkalevyn ulkoreunaa kohti, niin unohda koko nopeudenlisäys. Tämä koskee siis puutarhatraktoria, eikä itsevetävää leikkuria.

    • vanha erkki

      Minäpä näppäränä pistin koneeseen turbon ja tuuman vetoremmin, leveemmät gummit taakse ja mitä turvallisuuteen tulee,ei itelle tuu mitään
      vahinkoa kun pistin eukon ajaan.Ruoho lähtee juurineen on meinaan sevverta tehokas peli.

      • kukj

        Mulla on 6 päältä ajettavaa mutta jostain puuttu kone ja jostain jotain osia, mutta mulla on sellainen murray mihin ekana korjattiin kone ajateltiin pihan leikkuu hommiin mutta kone paloi en tiedä syytä, mutta nykyään murray on toiminnassa tai melkeen kun siinä on nykyään runko vähä retkahtanu. tässä vähä tarinaa ruohonleikkurista.

        purimme ensin rikkoutuneen koneenpois ja laitettiin mopon kone joka tehtiin ruohon leikkurin vahde lootalle, vaikka tuntuukin ettei se mee siihen mutta olisiinä 3 päivän homma ja sitte tehtiin kaasut ja poistettiin kytkin polkimesta jarru ja laitettiin kaikki sähköt ja muut kuntoo no sitte käymää ja kävi hyvin. kun se pelas oli pakko tehä jäärata pihalle, mutta eise kestäny ees yhtä kierrosta kun kytkin meni. pähkäiltiin miten sais sen toimii niin suuniteltiin oma kytkin ja vaihteisto sinne vaikka helpompia kosteja ois ollu. sitte päästiin 4 päivän homman jälkeen taas ajaan, mutta ei menny ees vaihteet päälle niin purettiin koko homma niin vaihteen vaihtaja oli irti koneesta laitettiin se ja sitten raalle mutta sitte ei kytkin pelannu aateltiin että luovutetaan mutta kaveri löys vian vaihteistoon oli jääny lista avain otimme pois ja sitte raalle ja pelas noin 20 kiekkaa kunnes taas ei menny vaihteet päälle ja alko savuaan.niin vaihteisto öliyt pihalle meijän tiivisteistä ja eiku paikkaamaan ja uudet öljyt,sitte se pelas sen 1 viikon kunnes kaverilla meni radalla mutka pitkäksi ja loikkas penkalta niin repes rungot ja koneen kiinnikeet ja vaikka mitä eikä liiku mutta käymään lähtee se on nyt 2kk ollu lumihangessa muitten romujen kanssa ei tiiä jos vielä tehään jokumuu ralli leikkuri

        leikkuri kuli gps:sään 68km/h ja nopeus vaihteli mopon koneessa oli kyllä viriä mutta välitykset ja oma tekoiset vaihde järjestelmät ei antanu kaikkia ulos mutta mukavan luisusa mentiin joka mutka ja vääntöä oli mutta ohjaus oli ainoa mikä inhotti kun se oli raskas.


      • kukj
        kukj kirjoitti:

        Mulla on 6 päältä ajettavaa mutta jostain puuttu kone ja jostain jotain osia, mutta mulla on sellainen murray mihin ekana korjattiin kone ajateltiin pihan leikkuu hommiin mutta kone paloi en tiedä syytä, mutta nykyään murray on toiminnassa tai melkeen kun siinä on nykyään runko vähä retkahtanu. tässä vähä tarinaa ruohonleikkurista.

        purimme ensin rikkoutuneen koneenpois ja laitettiin mopon kone joka tehtiin ruohon leikkurin vahde lootalle, vaikka tuntuukin ettei se mee siihen mutta olisiinä 3 päivän homma ja sitte tehtiin kaasut ja poistettiin kytkin polkimesta jarru ja laitettiin kaikki sähköt ja muut kuntoo no sitte käymää ja kävi hyvin. kun se pelas oli pakko tehä jäärata pihalle, mutta eise kestäny ees yhtä kierrosta kun kytkin meni. pähkäiltiin miten sais sen toimii niin suuniteltiin oma kytkin ja vaihteisto sinne vaikka helpompia kosteja ois ollu. sitte päästiin 4 päivän homman jälkeen taas ajaan, mutta ei menny ees vaihteet päälle niin purettiin koko homma niin vaihteen vaihtaja oli irti koneesta laitettiin se ja sitten raalle mutta sitte ei kytkin pelannu aateltiin että luovutetaan mutta kaveri löys vian vaihteistoon oli jääny lista avain otimme pois ja sitte raalle ja pelas noin 20 kiekkaa kunnes taas ei menny vaihteet päälle ja alko savuaan.niin vaihteisto öliyt pihalle meijän tiivisteistä ja eiku paikkaamaan ja uudet öljyt,sitte se pelas sen 1 viikon kunnes kaverilla meni radalla mutka pitkäksi ja loikkas penkalta niin repes rungot ja koneen kiinnikeet ja vaikka mitä eikä liiku mutta käymään lähtee se on nyt 2kk ollu lumihangessa muitten romujen kanssa ei tiiä jos vielä tehään jokumuu ralli leikkuri

        leikkuri kuli gps:sään 68km/h ja nopeus vaihteli mopon koneessa oli kyllä viriä mutta välitykset ja oma tekoiset vaihde järjestelmät ei antanu kaikkia ulos mutta mukavan luisusa mentiin joka mutka ja vääntöä oli mutta ohjaus oli ainoa mikä inhotti kun se oli raskas.

        Toi mun murray lähti käymään ja jopa liikkeelle ihme homma ajoin talliin ja tein runko hommia siihen. Sitte auto tielle päästeleen ja mettä tielle no mun kaveri halus ajaa mettä tiellä tai leveä polku kaveri käväs pääsä kääntyy mutta tuli noin 70 lasisa hyppysellä tiellä ja lähti hiekalta luisuu ja suoraan kylyki eellä puuhun. onneksi kävi tuuri että osu siihen kone pellin kylykeen. kaveri nauro, mutta sitte hymy hyyty kun joku jymästi tulleen niin niin joku bensa läiskä vaan.laittelin leikkurin joten kuten kuntoo ja eiku hiekka montulle leekamaan ja hyppimään, mutta into loppu ja hirtettiin kaasu pohjaan ja vaihe päälle ja 7 metristä hyppäämään leikkuri tuhannen paskaksi. no on meillä juuri meneillään stiga leikkuri mihin 250 moottoripyörän kone.


    • joku

      mulla on sama kone =) mtd b125 tosin kone ei oo ic siinä on 12,5hp powerbuilt, kiekkoja oon lisänny ja omasta mielestä riittää suht hyvin ruohonleikkuuseen ja lumenlykkäykseen...omavalmista 1,3m leveä aura..ja 50kg paino takana ja julmat ketjut. mutta kyllähän sen koneen saa hanttiin laittamaan kun lisää vähän nopeutta..

      • Arto

        mullakin on siinä ketjut mutta en oo käyttäny niitä vuoteen... Munkin kone on 12,5hv. sielä on jossain kaasarin lähellä joku syöttö ruuvi mutta siitä ei saa ainakaan lisää tehoo vaikka sitä säätäis kumpaakin suuntaan.. kun kääntää oikeelle noin kierroksen kone ei käy enää kuin kaasupohjassa... saako se silloin liikaa vai liian vähä ainetta??


      • Siätäjä
        Arto kirjoitti:

        mullakin on siinä ketjut mutta en oo käyttäny niitä vuoteen... Munkin kone on 12,5hv. sielä on jossain kaasarin lähellä joku syöttö ruuvi mutta siitä ei saa ainakaan lisää tehoo vaikka sitä säätäis kumpaakin suuntaan.. kun kääntää oikeelle noin kierroksen kone ei käy enää kuin kaasupohjassa... saako se silloin liikaa vai liian vähä ainetta??

        ettei vaan ois seosruuvi mitä säädät?? sitä ei hirveemmin kannata pyöritellä väärään asentoon tai loppu tulos saattaa olla että kone on paskana...

        virityksestä sen verran että kierroksia ei ehkä kannata lisätä kovin montaa tonnia,sillä kulutus ainenkin kasvaa jurkästi,mutta vääntöä jos kokeilis hakea esim vähän paremmin virtaavalla ilmansuodattimella ja vähän isommalla kaasuttimella...

        vauhtia saa tosiaan vaihtamalla hihnapyöriä tai joissain tapauksissa ketjuvedon rattaita...


      • Stock engine
        Siätäjä kirjoitti:

        ettei vaan ois seosruuvi mitä säädät?? sitä ei hirveemmin kannata pyöritellä väärään asentoon tai loppu tulos saattaa olla että kone on paskana...

        virityksestä sen verran että kierroksia ei ehkä kannata lisätä kovin montaa tonnia,sillä kulutus ainenkin kasvaa jurkästi,mutta vääntöä jos kokeilis hakea esim vähän paremmin virtaavalla ilmansuodattimella ja vähän isommalla kaasuttimella...

        vauhtia saa tosiaan vaihtamalla hihnapyöriä tai joissain tapauksissa ketjuvedon rattaita...

        Eikä niitä kierroksia kannata muutenkaan kovin paljoa lisätä ohjearvojen yli, muuten alkaa kanki kurkistamaan koneen kyljestä. Jos et tiedä edes mitä säätöruuvia olet pyöritellyt niin kannattaa kenties unohtaa se virittäminenkin, ei vaikuta siltä että taidot riittää.
        Vaihda tehokkaampaan.


    • tuke392

      kuuulkaaas nyt vaikka koneessa oli 7000 kierrosta niin kyllä se kampi kestäää vaikka kuinka kova ääni olis niin ei se mihinkä siitää hajoo mitta jos pakoputkeen tulee valkoista karstaa niin kone saa liikaa ilmaa jolloin pitää säätä ilman saantia tai kone sulaa kiinni

    • tuke392

      n0oni kirto kankki meni sit poikki mut kamppi kesti pnin konee kiertää 10000 kierrosta ja kyllähäse sen 100kmh kun oli välitki muutettu

    • mistä sais niitä isompia tai pienempiä hihna pyöriä ja eikö sitten pidä vaihtaa myös hihna isompaan tai pienempään???

    • jaskanyland

      mulla oli joskus joku sellanen suzuki manki joka meni noin 50 niin tuli mieleen miten sitä olis saanu viritettyä?ihan mielenkiinnon vuoks kysyn ::)

    • Mutta kuitenkin
    • Anonyymi

      Ei auta isompi kaasari kun ne on hydrostaatti vetosia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe