Kurdikulttuuri ja naimisiinmeno

ajattelemisenaihetta

Irakin kurdikulttuurista:

"Naisia kohdellaan usein kuten omaisuutta. Miesten hallitsema kulttuuri jossa naisten seksuaalisuus tukahdutetaan ja naisia sorretaan. Maaseudun naisille ei ole sallittua tehdä omia päätöksiä koskien seksuaalisuutta tai aviomiehiä. Päätökset naisen naimisiin menosta päättävät etukäteen perheen miehet ja usein jo lapsuudessa tai jopa ennen syntymää. Järjestetyt avioliitot ovat laskeneet mutta perhelupa ja maksut morsiamille ovat vielä sääntö. Perhe joka saa morsiamen maksaa morsiamen perheelle, hinta nähdään maksuna muuttamisesta ja sulhasen perheen sietämisestä. Kyläavioliitot halutaan pitää kylän sisällä ja avioliitot järjestetään usein serkkujen välillä. Perheet myös vaihtavat joskus poikia ja tyttäriä säästääkseen rahaa. Myöskään kaupunkilaiset kurdinaiset eivät saa päättää erosta ja eronneilla naisilla ei ole oikeutta lapsien holhoukseen. Moniavioisuus sallitaan neljään vaimoon asti. Ihanteellinen avioliitto pidetään kunnian alla mukaan lukien neitsyys ennen avioliittoa ja mahdolliset häpeä ja pakko, jopa väkivalta ja kunniamurhat naisia vastaan. Vastaava kunniaväkivalta ei kumminkaan koske miehiä vaikka käytös olisi sama. Kun kurdeja sorretaan kurdinaiset kokevat sorron kaksinkertaisena.."

Lainaukset suomennettu täältä:

http://tribes.tribe.net/neareast/thread/68601453-7c36-4078-8da0-fb025a14fb1e

17

2265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaksaa ihmetyttää

Onhan nuo kurdit takapajuisia vaikka miten asiaa kääntelisi ja vääntelisi. Huomasihan sen omassa seurustelusuhteessaankin, että nainen jolla on mielipiteitä, voimakas tahto, omanarvontuntoa ja päättäväisyytta sai miehen monesti tuntemaan voimatonta raivoa.

He kun ovat lapsuudenkodeissaan tottuneet siihen, että naiset passaavat kaiken eteen ja toteuttavat sanattomatkin toivomukset, niin olihan se outoa jos yhtäkkiä ilmoitin että olen niin väsynyt etten jaksa tehdä ruokaa tai siivota. Tai jos jopa "rohkenin" sanoa nälkäiselle miehelle, että teepä itse jotain. Tai lykkäsin imurin kouraan, että imuroipa sinä sillä aikaa kun minä siivoan kylpyhuoneen :D

Ja tämä sentään Suomessa!

Sääliksi kyllä käy kurdinaisia, jotka lapsesta asti opetetaan vain olemaan jonkun vaimo. Kakarasta asti vain taloustöitä äidin apuna, säkällä ehkä saa käydä muutaman vuoden koulua. Ei saa itse valita puolisoaan, eikä ehkä koskaan koe kutkuttavaa ihastumisen ja rakastumisen tunnetta. Seksi on pelkkää alistumista miehen rynkyttämiselle, eikä avioliitossa ole hellyyttä tai aitoa jakamisen tunnetta. Kyllähän monet pariskunnat varmasti tottuvat toisiinsa ja elämä sujuu mitenkuten jouhevasti, mutta en usko että missään liitossa mitään tunteidenpaloa on!

Ihmettelen, kuinka kurdinuoret eivät itse katkaise tuota ikivanhaa perinnettä! Jos kaikki vaan systemaattisesti kieltäytyisivät valitusta puolisosta ja ilmoittaisivat että haluavat itse aikanaan päättää kenen kanssa yhteen menevät, niin luulisi että sekin auttaisi jotain. Tyttöjen nyt on tietysti käytännössä mahdoton sanoa ei (kunniamurhan pelossa), mutta mikseivät nuoret kurdimiehet asetu isejään ja perheitään vastaan? Eivätkö hekin mieluummin olisi tytön kanssa, jota kohtaan on aitoja tunteita? Eikö koko suhde ja avioliitto toimisi paremmin, jos kaiken pohjana on aito rakkaus ja välittäminen? Vai osaako kurdimies ollenkaan rakastaa?

• ++++++++++++++++++++

No minkä sinä luulet olevan syynä että eurooppaan pakenee nimen omaan nuoria kurdimiehiä?
        Olenpa keskustellut työni vuoksi aika monen kanssa ja kyllä siellä onuseasti syynä se kapina vanhempien määräysvaltaa vastaan.

• Jaksaa ihmetyttää
        ++++++++++++++++++++ kirjoitti:

No minkä sinä luulet olevan syynä että eurooppaan pakenee nimen omaan nuoria kurdimiehiä?
        Olenpa keskustellut työni vuoksi aika monen kanssa ja kyllä siellä onuseasti syynä se kapina vanhempien määräysvaltaa vastaan.

Osittain tuokin on varmasti totta, joskin nuoret haluavat myös päästä tienaamaan (osa toki vain sossutuen perässä) ja muutenkin parempiin oloihin. Minun tietääkseni kun esim lähi-idässä moni maa on melkein kehitysmaa länsimaisella mittapuulla. Sähköt toimii miten sattuu, kuumaa vettä ei saa kun haluaa, viemäröinti ym asiat ihan retuperällä, koulutusta ja töitä ei tarjolla jne jne.

Mutta kyllä se vanhempien määräysvalta tuntuu ulottuvan tuhansien kilometrienkin päähän, kun niin moni pohjoismaissa asuva nuori kurdimies ottaa vanhempien määräyksestä sen serkkuvaimon kuitenkin! Onhan noita pariskuntia tullut nähtyä. Pari-kolmekymppinen tyttö ja poika, tytöllä huivi päässä, kulkee nöyränä miehen perässä ja ottaa vastaan jos jonkinmoiset säksätykset. Minkäänlaisesta kiintymyksestä ei puhettakaan! Eikö jokaisessa ihmisessä olekaan sisäsyntyisenä läheisyyden ja rakastamisen tarve? Sitä ihmettelen.

• 15+12
        Jaksaa ihmetyttää kirjoitti:

Osittain tuokin on varmasti totta, joskin nuoret haluavat myös päästä tienaamaan (osa toki vain sossutuen perässä) ja muutenkin parempiin oloihin. Minun tietääkseni kun esim lähi-idässä moni maa on melkein kehitysmaa länsimaisella mittapuulla. Sähköt toimii miten sattuu, kuumaa vettä ei saa kun haluaa, viemäröinti ym asiat ihan retuperällä, koulutusta ja töitä ei tarjolla jne jne.

Mutta kyllä se vanhempien määräysvalta tuntuu ulottuvan tuhansien kilometrienkin päähän, kun niin moni pohjoismaissa asuva nuori kurdimies ottaa vanhempien määräyksestä sen serkkuvaimon kuitenkin! Onhan noita pariskuntia tullut nähtyä. Pari-kolmekymppinen tyttö ja poika, tytöllä huivi päässä, kulkee nöyränä miehen perässä ja ottaa vastaan jos jonkinmoiset säksätykset. Minkäänlaisesta kiintymyksestä ei puhettakaan! Eikö jokaisessa ihmisessä olekaan sisäsyntyisenä läheisyyden ja rakastamisen tarve? Sitä ihmettelen.

Jos ei paremmasta tiedä, niin ei kai sellaista osaa odottaakaan... Ainakaan siis nämä tytöt.

• Katja han
        15+12 kirjoitti:

Jos ei paremmasta tiedä, niin ei kai sellaista osaa odottaakaan... Ainakaan siis nämä tytöt.

Minulla, siis ihan suomalaisella naisella on kurdimies. Olemme olleet naimisissa nyt viisi vuotta, ja parempaa miestä en olisi voinu saada. Tosin, mieheni ei ole perinteinen kurdi siinä mielessä, että hänet on 15 vuotiaana lähetetty eurooppaan, ikäänkuin sotalapsena maan huonon tilanteen vuoksi. Joten mieheni on saanut paljon vaikutteita eurooppalaisesta kulttuurista, mutta on sitä omaakin kulttuuria jäljellä.

Kurdistanissa tilanne on varmaankin paikka paikoin kovinkin huono, mutta toisaalta, länsimaisten ihmisten on vaikea ymmärtää muunlaisia kulttuureja kuin omaa "vapautta". Ulkopuolisten silmissä minäkin olen varmaan kovinkin alistettu, sillä olen paljon kotona, enkä saa jutella muiden miesten kanssa, kuin isäni, veljeni ja mieheni. Tietysti pakolliset tilanteet lääkärissä tms on ok, mutta miespuolisten työkavereiden kanssakaan en juurikaan seurustele. Enkä tervehdi mieheni ystäviä ollessani yksin esim kaupassa. Sen sijaan nautin siitä kunnioituksesta jota mieheni ystävät osoittavat minua kohtaan käydessään meillä. Minua kohdellaan kunnioittavasti ja minulle puhutaan kauniisti. Mutta siis puhumattomuus ei ole mieheni vaatimus vaan oma valintani. Miksi valitsin näin? Kunnioituksesta hänen kulttuuria ja tapoja kohtaan. Mitä mieheni on omaksunut minun kulttuuristani? Moniakin asioita. Naisen arvostusta, kotitöiden jakamista ja tasa-arvoa esimerkiksi. Mitä taas tulee naimisiinmenoon, teimme sen länsimaisittain nopeasti, kurdikulttuurin mukaisesti olimme seurustelleet vain 4kk ennen vihkimistä. En kuitenkaan epäröinyt tekoamme, sillä koin rakkauden jotenkin aivan uudella tasolla, voimakkaampana kuin ikinä aiemmin. Miehelleni nopea naimisiinmeno taas oli luontevaa kulttuuritaustan takia. Myös mieheni perhe on minut hyväksynyt jäsenekseen jo alusta alkaen, ja olen tiiviisti yhteyksissä anoppini ja miehenki sisarusten kanssa. Muita avioliittoja tai sivuvaimoja ei miehelläni ole, eikä hän niitä kaipaa.
        Sama rakkaus kantaa meitä edelleen, ja tiedän liittoni olevan yksi onnistuneimmista joita tiedän. Tämä tekee monet kateelliseksi, ja tiedän saavani kuraa niskaan täälläkin.

Mielestäni monikulttuurisissa suhteissa ei pitäisi olla liian tiukka, ei pitäisi valita, joko minun vapaa kulttuuri tai puolison oma kulttuuri. Jokaisen parin tulisi löytää oma keskitie asioissa. Jokaisen tulisi kunnioittaa toisen kultturia, vaikkei olisikaan kaikesta samaa mieltä. Pitäisi ottaa asioista selvää, kysyä perustelut, MIKSI näin tehdään. Ei voi automaattisesti olettaa, että minun länsimainen kulttuurini on paljon parempi, pitää ensin etsiä ideologiaa sieltä taustalta, ja sitten päättää oma mielipide

• 4545
        Katja han kirjoitti:

Minulla, siis ihan suomalaisella naisella on kurdimies. Olemme olleet naimisissa nyt viisi vuotta, ja parempaa miestä en olisi voinu saada. Tosin, mieheni ei ole perinteinen kurdi siinä mielessä, että hänet on 15 vuotiaana lähetetty eurooppaan, ikäänkuin sotalapsena maan huonon tilanteen vuoksi. Joten mieheni on saanut paljon vaikutteita eurooppalaisesta kulttuurista, mutta on sitä omaakin kulttuuria jäljellä.

Kurdistanissa tilanne on varmaankin paikka paikoin kovinkin huono, mutta toisaalta, länsimaisten ihmisten on vaikea ymmärtää muunlaisia kulttuureja kuin omaa "vapautta". Ulkopuolisten silmissä minäkin olen varmaan kovinkin alistettu, sillä olen paljon kotona, enkä saa jutella muiden miesten kanssa, kuin isäni, veljeni ja mieheni. Tietysti pakolliset tilanteet lääkärissä tms on ok, mutta miespuolisten työkavereiden kanssakaan en juurikaan seurustele. Enkä tervehdi mieheni ystäviä ollessani yksin esim kaupassa. Sen sijaan nautin siitä kunnioituksesta jota mieheni ystävät osoittavat minua kohtaan käydessään meillä. Minua kohdellaan kunnioittavasti ja minulle puhutaan kauniisti. Mutta siis puhumattomuus ei ole mieheni vaatimus vaan oma valintani. Miksi valitsin näin? Kunnioituksesta hänen kulttuuria ja tapoja kohtaan. Mitä mieheni on omaksunut minun kulttuuristani? Moniakin asioita. Naisen arvostusta, kotitöiden jakamista ja tasa-arvoa esimerkiksi. Mitä taas tulee naimisiinmenoon, teimme sen länsimaisittain nopeasti, kurdikulttuurin mukaisesti olimme seurustelleet vain 4kk ennen vihkimistä. En kuitenkaan epäröinyt tekoamme, sillä koin rakkauden jotenkin aivan uudella tasolla, voimakkaampana kuin ikinä aiemmin. Miehelleni nopea naimisiinmeno taas oli luontevaa kulttuuritaustan takia. Myös mieheni perhe on minut hyväksynyt jäsenekseen jo alusta alkaen, ja olen tiiviisti yhteyksissä anoppini ja miehenki sisarusten kanssa. Muita avioliittoja tai sivuvaimoja ei miehelläni ole, eikä hän niitä kaipaa.
        Sama rakkaus kantaa meitä edelleen, ja tiedän liittoni olevan yksi onnistuneimmista joita tiedän. Tämä tekee monet kateelliseksi, ja tiedän saavani kuraa niskaan täälläkin.

Mielestäni monikulttuurisissa suhteissa ei pitäisi olla liian tiukka, ei pitäisi valita, joko minun vapaa kulttuuri tai puolison oma kulttuuri. Jokaisen parin tulisi löytää oma keskitie asioissa. Jokaisen tulisi kunnioittaa toisen kultturia, vaikkei olisikaan kaikesta samaa mieltä. Pitäisi ottaa asioista selvää, kysyä perustelut, MIKSI näin tehdään. Ei voi automaattisesti olettaa, että minun länsimainen kulttuurini on paljon parempi, pitää ensin etsiä ideologiaa sieltä taustalta, ja sitten päättää oma mielipide

Sinä olet voinut vapaasti valita, mitä tapoja noudatat. Sinä voit leikkiä kurdivaimoa, jos haluat. Sinulla on vapaus tehdä niin tai näin. Voit myös aina lakata leikkimästä kurdivaimoa, jos kyllästyt siihen. Et sinä ole alistettu. Etkä sinä elä kurdikulttuurin mukaisesti. Sinä elät kuten vapaa, länsimainen nainen elää. Jos olisit kurdi, sinulla ei olisi mahdollisuutta valita. Siinä on se vissi ero.

• 16+5

"mutta mikseivät nuoret kurdimiehet asetu isejään ja perheitään vastaan?"

No kyllä mullekin kelpaisi sellainen kotitalouskone, joka antaisi seksiä aina kun sitä haluaisin eikä valittaisi mistään ja pitäisi hyvänä ja passaisi automaattisesti. Rakkaus kuolee aikanaan, mutta kotitaloustaidot vaan paranevat iän myötä. Ja sitten seksihommiin voi ottaa vaikka uuden vaimon vähän vanhempana. Tuohan on miehelle täydellinen järjestelmä! If it ain't broke, don't fix it.

• Anonyymi
        Katja han kirjoitti:

Millä kielellä kommunikoitte anopin ja sisarusten kanssa. Oletko opetellut kurdin kielen ?
        Ainakaan anoppi tuskin Englannin kieltä osaa kun siellä nainen on niin alistettu, ettei saa käydä kouluja, vaan täytyy olla äidin apuna laittamassa perheen miehille ruokaa. Jos perheessä on useita miehiä, niin äidillä ja tyttärillä on täysi työpäivä laittaa ruokaa.
        Olen sen verran tietoinen tästä kulttuurista lukemattakin.
        Mutta se on heidän kulttuurinsa, mitä siinä on meillä sanomista. Meillä suomalaisilla oma kulttuurimme.
        Kyllä Suomessakin ainakin maaseudulla ennenaikaan naiset laittoivat usean lämpimän ruoan miehille ja tietysti itselleen. Siinä välissä hoitivat muita töitä, lapset olivat ihan naisten hoidettavia, ei ne miehet niissä paljon auttaneet.
        Myöskin sota sotki monen naisen opiskeluhaaveet, useat olivat käyneet ns.peruskoulun. Ei sitä kielletty, etteikö nainenkin olisi voinut jatkaa ja opiskella ja moni opiskelikin kenelle avautui siihen mahdollisuus, mutta moni jäi sodan jalkoihin ja vaihtoehtoja ei ollut muuta kun maatilan emännäksi.

• Higgkgfh

BTW vaan et noi "järjestetyt avioliitot" ovat Kurdistanissa vähentyneet...pikku kylissä, jossa koulutus on alhaista niin siellä saattaa olla "järjestetyt avioliitot" viellä jäljellä. Kurdit ovat sentään enemmän länsimaalaisia kuin arabit ja persialaiset ...

• psndvon

"Kurdit ovat sentään enemmän länsimaalaisia kuin arabit ja persialaiset ... "

No tuo nyt on täyttä skeidaa. Kurdit ovat maaseudun takapajuista porukkaa niin Turkissa kuin Irakissa ja Iranissakin. Ottomaanit valitsivat juuri kurdit armenialaisten kansamurhan suorittajiksi koska nämä tunnetaan kiihkomielisestä suhtautumisestaan Islamiin. Iranissa on sitten Islamilaisen vallankumouksen jälkeen ollut toki aika sulkeutunut meininki, mutta ei siitä ole kuin yksi sukupolvi kun Shaahi hallitsi ja hipit käyskentelivät Teheranin kaduilla käyttämässä huumeita.

• 95996004

Kaikki tuo on vanhanaikaista. Hei kyllä vain kurditkin menevät ajassa eteenpäin yllättävästikin. Ja kaiken tämän lisäksi ottaen huomioon että maalla on ihan eri meininki kuin kaupungissa.

• gyguft5555

Joo moni ajattelee jo silleen modernisti 1200 - luvun malliin.

• 6950403
        gyguft5555 kirjoitti:

Joo moni ajattelee jo silleen modernisti 1200 - luvun malliin.

Kyllä huomaa ettet tiedä asiasta mitään ja etenkin sen ettet ole vieraillut siellä!

• moderniakooo

• 20+16
        moderniakooo kirjoitti:

Tässä teille pari kuvaa Kurdistanista ja sitten on Baghdad ja Teheran

Baghdad
        http://www.iraqicivilsociety.org/wp-content/uploads/2012/02/baghdad-290x290.jpg

Teheran
        http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/105164.jpg

Erbil eli Hawler
        http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/424222_274773479254528_100001656334730_712887_1061808035_n.jpg

No kyllä nyt olen vakuuttunut siitä, että turvapaikka pitää myöntää jokaiselle, joka tuolta suunnalta tulee. Ja samaan hengenvetoon ihmettelet kuinka joku voi kritisoida tässä ketjussa toisia siitä, etteivät nämä ole vierailleet paikan päällä. Hyvänen aika - kuinka kukaan voisi edes harkita vierailua paikkaan, josta tulee Eurooppaan päivittäin turvapaikanhakijoita?

• 59590000
        20+16 kirjoitti:

No kyllä nyt olen vakuuttunut siitä, että turvapaikka pitää myöntää jokaiselle, joka tuolta suunnalta tulee. Ja samaan hengenvetoon ihmettelet kuinka joku voi kritisoida tässä ketjussa toisia siitä, etteivät nämä ole vierailleet paikan päällä. Hyvänen aika - kuinka kukaan voisi edes harkita vierailua paikkaan, josta tulee Eurooppaan päivittäin turvapaikanhakijoita?

Siis sinähän et nyt oikein ymmärrä. Erbil eli Hawler on nykyään varsin turvallinen paikka. Toisin kuin Mosul, joka on Irakin vaarallisin kaupunki oikeasti ja siellä asuu kurdeja paljon. Ja kun kurdi tulee vainon kohteeksi ei siinä paljon vaikuta kaupungit sun muut. Itseasiassa vain rikkaat voivat lähteä pakomatkalle, koska matka maksaa maltaita salakuljetuksena. Niin ja siis eihän näinä päivinä edes kurdeja tule niin paljon suomeen kuin muutama vuosi sitten.

Tänään oli just facebookissa hyvä kuva
        https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/527190_438825232834340_684350626_n.jpg

Ja se joka väittää että Kurdistanissa on aavikkoa ja asutaan savimajoissa niin on kyllä niin tollo tietämätön että hohhoijjkkaa!

• Anonyymi
        59590000 kirjoitti:

Siis sinähän et nyt oikein ymmärrä. Erbil eli Hawler on nykyään varsin turvallinen paikka. Toisin kuin Mosul, joka on Irakin vaarallisin kaupunki oikeasti ja siellä asuu kurdeja paljon. Ja kun kurdi tulee vainon kohteeksi ei siinä paljon vaikuta kaupungit sun muut. Itseasiassa vain rikkaat voivat lähteä pakomatkalle, koska matka maksaa maltaita salakuljetuksena. Niin ja siis eihän näinä päivinä edes kurdeja tule niin paljon suomeen kuin muutama vuosi sitten.

Tänään oli just facebookissa hyvä kuva
        https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/527190_438825232834340_684350626_n.jpg

Ja se joka väittää että Kurdistanissa on aavikkoa ja asutaan savimajoissa niin on kyllä niin tollo tietämätön että hohhoijjkkaa!

Totta, pitäisi vähän tutustua asioihin. Niinhän jotkut ajattelevat, että Afrikassa asutaan savimajoissa. Kyllä niitäkin on, mutta siellä on heimojakin sadottain ja aavikkoa, missä asua ja haluavatkin asua. Kuvien perusteella ei pidä yleistää. Ja mistä tietää, miten hyvä elämä heillä on , ei ne sieltä muualle maailmaan ole lähdössä. Elävät omavaraistaloudessa, vaikkakin varsin vähäisellä ravinnolla.

Kaupungeissa asutaan kerrostaloissa ja omakotitaloissa, maatiloilla maalaistaloissa, kuten Suomessa. Käydään töissä ja koulussa. Jatkokoulutusmahdollisuuksia siellä ei hevin ole, joten nuoret lähtevät etsimään parempaa elämää muualta. Yleensä ovat suorittaneet lukon jo lähtiessään. Tähänkin asiaan olen päässyt tutustumaan. Olen käynyt paikanpäällä v.2012, ja näin paljon niin hyvää kun huonoakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7316
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4058
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2279
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37