Vanhat käyttökelpoiset sanonnat.

Luotain-56

Joskus jää mieleen joku sellainen sanonta tai tokaisu,jota voi käyttää monessa eri tilanteessa.Aina se on ajankohtainen.Mulle on jäänyt timpuriajoiltani lempisanonnaksi yhden vanhemman kirvesmiehen ohje,jonka se sanoi joka kerta kun lainasin siltä jotain työkalua.Saman asian mä sitten itsekin sanoin pojalleni,aina sen tarvitessa jotakin omiin hommiinsa.Ja nyt mä olen siirtänyt tämän vanhan jutun makuuhuoneen puolelle:Nukkumaan mennessämme könyän vaimon viereen ja sanon vanhasta muistista:Siinä on vehkeet.Älä riko itteäsi!

70

8990

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotkui ei vaan sovi moniin tilanteisiin.
      Vahinko ei tule kello kaulassa, aika yleispätevä ;)

Mutta eihän aina mee näin:
      Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..
      Sitä saa mitä tilaa..

• vienotuuli

Tulee niitä itsekin aina silloin tällöin käytettyä.

- Kiertää kuin kissa kuumaa puuroa.
      - Jos ei sauna, viina ja terva auta, tauti on kuolemaksi.
      - Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
      - Ei savua ilman tulta.
      - Pienenee kuin pyy maailman lopun edellä.
      - Harvoin kaksi ilman kolmatta.
      - Ei vara venettä kaada.

• sanasta sanaan...

mitä tuolla sanolla tarkoitetaan: Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla? oikeesti en tiedä. Suomenkielen tämä useat sanonnat vähän niinku arvoistuksellisia. Yrittää nyt itse muistella, meillä ei juuri näitä sanontaja käytetty...tällaisen muistan toki. Faijaani taisi todella harmittaa kun me kaikki aina pyörimme siinä telkkarin edessä. Telkkari oli snadi ja sellainen mustavalkoinen;))) eli kuvaruutu kyllä peittyi...hän saattoi tokaista: Nyt kaikki veks...edestä...faijanne ei ole lasimestari...Jäin ihmeessäni aina miettimään et tietenkään höhlä? Sinähän olet konttorikonemekaanikko...Katsoin vähän säälivästi faijaani eikö se hiffanut enää edes omaa ammattiaan...noinko vanha mun faija jo oli... Nyt kun näitä suomennoksia joudun itse toisinaan tekemään...taas omalle kundille...tajuan kuinka hämmentävää hänenkin elämänsä on;))) Suomenkieli ei kielenä ole sieltä helpommasta päästä väärinkäsityksiä syntyy väkisin..esimerkkinä nyt tämä sana Rakkaus...selitin hänelle että, hänestä tulee piakkoin setä...nooh...kundi tietenkin sitten tätä kuinka hänen serkkunsa nyt rakastaa tyttöystäväänsä ja heille tulee vauva..tästä puhuttiin...sanoin hänelle hellästi aivan kuten mutsisi sinua...olet Rakas minulle aina...Kundi katsoo minua tosissaan: Et voi sanoa noin...et vaan voi etkö ymmärrä?...Et sinä voi Rakastaa minua?;))) Apuuh...;)))

Tsau:Friidu

• vienotuuli
        sanasta sanaan... kirjoitti:

mitä tuolla sanolla tarkoitetaan: Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla? oikeesti en tiedä. Suomenkielen tämä useat sanonnat vähän niinku arvoistuksellisia. Yrittää nyt itse muistella, meillä ei juuri näitä sanontaja käytetty...tällaisen muistan toki. Faijaani taisi todella harmittaa kun me kaikki aina pyörimme siinä telkkarin edessä. Telkkari oli snadi ja sellainen mustavalkoinen;))) eli kuvaruutu kyllä peittyi...hän saattoi tokaista: Nyt kaikki veks...edestä...faijanne ei ole lasimestari...Jäin ihmeessäni aina miettimään et tietenkään höhlä? Sinähän olet konttorikonemekaanikko...Katsoin vähän säälivästi faijaani eikö se hiffanut enää edes omaa ammattiaan...noinko vanha mun faija jo oli... Nyt kun näitä suomennoksia joudun itse toisinaan tekemään...taas omalle kundille...tajuan kuinka hämmentävää hänenkin elämänsä on;))) Suomenkieli ei kielenä ole sieltä helpommasta päästä väärinkäsityksiä syntyy väkisin..esimerkkinä nyt tämä sana Rakkaus...selitin hänelle että, hänestä tulee piakkoin setä...nooh...kundi tietenkin sitten tätä kuinka hänen serkkunsa nyt rakastaa tyttöystäväänsä ja heille tulee vauva..tästä puhuttiin...sanoin hänelle hellästi aivan kuten mutsisi sinua...olet Rakas minulle aina...Kundi katsoo minua tosissaan: Et voi sanoa noin...et vaan voi etkö ymmärrä?...Et sinä voi Rakastaa minua?;))) Apuuh...;)))

Varmasti jossain on ihan oikeaoppinen selitys tälle sanonnalle ; Parempi pyy pivossa kuin 10 oksilla.
        Pivohan on käsi/kämmenellä, pyy on lintu.
        Elikkäs esim. parempi yksi todella hyvä ystävä, kuin 10 teeskentelevää ystävää. Pääsithän juonesta kiinni?

• henrjii
        vienotuuli kirjoitti:

Varmasti jossain on ihan oikeaoppinen selitys tälle sanonnalle ; Parempi pyy pivossa kuin 10 oksilla.
        Elikkäs esim. parempi yksi todella hyvä ystävä, kuin 10 teeskentelevää ystävää. Pääsithän juonesta kiinni?

kädessä, kuin lapsi sylissä.

• sanasta sanaan...
        vienotuuli kirjoitti:

joka itse aina seikkailee tässä kummallisessa sanaviidakossa miltein päivittäin;))) Kiitokia sinulle...tuosta selvennöksestä..

• Heikunkeikku

Mulle ei nyt tule muuta mieleen, kuin äitini itse keksimä sanonta, jota viljasti käytti:)

Hintula, hintula, hintun taa,
      pask oli kuivunu kintun taa.

Heh, tämä sanonta sanotaan siten, että samalla sanoessaan heilutetaan käsiä kylkiä vasten,
      käsien aiheuttama läpinä on samassa tempossa, kuin sanat. Selitinpäs taas huonosti, hyi mua:(

• Heh heh hee... nyt ei tule muuta...

• Kilttikö?

sanonta kaikuu äitini sanomana vieläkin korvissani - olen viisikymppinen. Sanontahan pitää kyllä paikkansa kun haluaa asioiden sujuvan ja välttää turhaa työtä. Mutta niihin lapsuusmuistoihin liittyy sekin, että koko ajan piti olla tekemässä jotain. Lienee monen saman ikäisen muisto.

Toinen jostain lukemani määritelmä kiltille naiselle on...
      ...pyyhkii nihkeällä aina mennessään...

• Parempi pupu puskassa kuin kymmenen kattilassa.
      Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.
      Ei se iso koko vaan ne nopeat jalat.
      Porkkana päivässä pitää lääkärin loitolla.

• Heikunkeikku

Kylläpäs muutamat mieleesi tulleet sanonnat kolahtivat mun knuppiin kolinalla.
        Pani suuvärkin taas leviään asentoon.

Kaikki olivat NIIN hyviä, että en paremmuusjärjestykseen kykene laittamaan.

Nonnnniiin ja nyt alan jatkamaan suuvärkin levityssessiota.
        Kiitän nauruista:)

• Valkeakuulas

"Porkkana päivässä pitää lääkärin loitolla."

Minä olen kuullut lukuisat kerrat pienestä lähtien, että "Omena.......", eikä "porkkan..."

• vienotuuli

.
      - Kärsi, kärsi, että kirkkaamman kruunun saat.
      - Parempi maassa kuin jumalattoman suussa.
      - Menee peräsin kuin köyhän talon porsaat.
      - Ei niin pahhaa, ettei jottain hyvvääkin.
      - Joka härriistä puhhuu, se härriillä ajjaa.
      - Ensimmäinen hyvvää, toinen pahhaa ja kolmas rahhaa. (aivastuksista)
      - Keikkuu ninko Vaivasen Onni seipään nokasa.

• "Parempi taivasalla kuin toraisan akan kanssa saman katon alla"
      "Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan"

• 29

Parempi tossun alla kuin veneen alla :)

• sanasta sanaan..

siis toinen sanonta mikä en koskaan ole ymmärtänyt. Minähän en missään tynnyrissä ole suinkaan kasvanut näköjään...Mitä tälläkin nyt suomeksi tarkoitetaan: Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan. Mikä ihmeen virsta? Mikä ihmeen vaaksa? Olen aina ihmetellyt näitä sanontaja virsta? vaaksa on kait joku mitta..mutta virsta? matkako? Mitataanko tällä sanolla matkan pituutta. Vai jotain?

• vaaksavaaraa
        sanasta sanaan.. kirjoitti:

siis toinen sanonta mikä en koskaan ole ymmärtänyt. Minähän en missään tynnyrissä ole suinkaan kasvanut näköjään...Mitä tälläkin nyt suomeksi tarkoitetaan: Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan. Mikä ihmeen virsta? Mikä ihmeen vaaksa? Olen aina ihmetellyt näitä sanontaja virsta? vaaksa on kait joku mitta..mutta virsta? matkako? Mitataanko tällä sanolla matkan pituutta. Vai jotain?

vaaksa on peukalon ja etusormen etäisyys.
        Sillä halutaan vain sanoa, että vaaran paikassa kannattaa kiertää vaikka kuinka kaukaa.

• sanasta sanaan..
        vaaksavaaraa kirjoitti:

vaaksa on peukalon ja etusormen etäisyys.
        Sillä halutaan vain sanoa, että vaaran paikassa kannattaa kiertää vaikka kuinka kaukaa.

omassa lapsuudenkodissani ei juuri näitä sanontaja viljelty. En oikeesti siis tietänyt. No, sellainen ihmeellinen mielikuva vaan sitten sanasta vaara...sehän on tuolla Pohjois-Karjalan suunnalla todella vaarat;))) ajatellut aina että, nämä vaarat täytyy jotenkin kiertää...siis tietyllä matkaan tämän sanonnan olen liittänyt mielessäni..

Olenkohan liian monenpolven kaupunkilainen;))) täällä kun ei sillee ehkä matkalla ole ollut välii...kun kaikki kuitenkin suht..lähellä..

Lämmin Kiitos sinulle...Friidu ei suinkaan muuta kuin VÄHÄN vaan ehkä Dorka;))) (jätetään suosiolla se vähän veks...;)))

• vaaksavaaraa
        sanasta sanaan.. kirjoitti:

omassa lapsuudenkodissani ei juuri näitä sanontaja viljelty. En oikeesti siis tietänyt. No, sellainen ihmeellinen mielikuva vaan sitten sanasta vaara...sehän on tuolla Pohjois-Karjalan suunnalla todella vaarat;))) ajatellut aina että, nämä vaarat täytyy jotenkin kiertää...siis tietyllä matkaan tämän sanonnan olen liittänyt mielessäni..

Olenkohan liian monenpolven kaupunkilainen;))) täällä kun ei sillee ehkä matkalla ole ollut välii...kun kaikki kuitenkin suht..lähellä..

Lämmin Kiitos sinulle...Friidu ei suinkaan muuta kuin VÄHÄN vaan ehkä Dorka;))) (jätetään suosiolla se vähän veks...;)))

Ahkerasti sinua olen päivän puollustanut tuolla vihamielisten toisella palstalla.
        Olet ihana ihminen, kumpa useampi olisi yhtä avarakatseinen, tietävä ja ihmisystävällinen.
        Mutta, sepä siitä.:))

• sanasta sanaan..
        vaaksavaaraa kirjoitti:

Ahkerasti sinua olen päivän puollustanut tuolla vihamielisten toisella palstalla.
        Olet ihana ihminen, kumpa useampi olisi yhtä avarakatseinen, tietävä ja ihmisystävällinen.
        Mutta, sepä siitä.:))

Olen vaan huomanut että, joka kerran kun erehdyn;))) sinne menemään...alkaa se mieletön ja järjetön ajojahti;))) onneksi kuitenkin oikeesti täällä nyt on paljon asiallisempaa käydä asioista myöskin keskusteluja vähän ehkä pintaa syvällisemmin nyt... Ja täällä on mahtavan huumorintajuista porukkaa myöskin sekä ihmisiä jotka myös tietävät. Asioista. Itseäni paljon enemmän... Sellainen vastavuoroinen rauhallinen keskustelu kun antaa myös minulle itselleni ainakin paljon...ei jaksa enää näitä nimimerkkijuttuja ja lopulta arvailua kuka kukin on;)) ...Toivotaan että, täällä myös keskustelurauha säilyisi.

Hyvää Ötyä;)))

Lähden tästä nukkumaan minäkin..

• varsinainen++

Evergreen, ei kuole koskaan. Haista paska. Sanonta kai sekin

• :))

oli yksi anoppini mielisanontoja.

• "Aikansa kutakin"
      "Kaikella on aikansa"
      Sopii tällähetkellä minun tilanteeseeni ja olotilaani. On saatava joitain tärkeitä henkilökohtaisia terveydellisiä juttuja hoidettua ja siksi poistun.

• 1+1=2

kel onni on se onnen kätkeköön.

• auno mahonen

"kuolema kuittaa univelat" - joten nou hätä

• Olipa hauska juttu:))

On tullut oltua noissa timpurinkin hommissa jopa kattoa olen pessyt ja maalannut. Pelotti niin pirusti. Noista sanonnoista, isäni oli vanhan kansan mie ja todella ne osasi. Tuleehan niitä tosin minultakin täällä, tuota en tosin ole koskaan kuullut. Laitanpa korvan taakse.

• Vaihtelu virkistää sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki.

Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa.

Niitä kaloja saa joita onkii.

Tynnyrissä kasvanut ja tapin reiästä ruokittu.

Älä pure ruokkivaa kättä.

Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Huumorin kukka on maailman kaunein kukka.

Velka on veli otettaessa veljenpoika maksettaessa.

Jos pyörittelet peukaloitasi kädet ristissä, haluat kahvia muttet kehtaa pyytää.

Moni kakku päältä kaunis vaan on silkkoa sisältä.

Kun raha arkkuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.

Kun rikkaus astuu taloon sisälle, rakkaus lentää ikkunasta ulos.

Laita lapsi asialle ja mene itse perässä.

Tässäpä näitä...

• Luotain-56

sanoi mummo kun kirnuun pieras.Mua on aina ihmetyttänyt yksi sanonta:Ei ole koiraa karvoihin katsomista!Mutta eihän koirassa olekaan muuta kuin karvoja?

• Luotain-56 kirjoitti:

sanoi mummo kun kirnuun pieras.Mua on aina ihmetyttänyt yksi sanonta:Ei ole koiraa karvoihin katsomista!Mutta eihän koirassa olekaan muuta kuin karvoja?

Heh heh taas:))

Sääliksi käy sun vaimoas, älä ainakaan tapa sitä nauruun jos ei niillä vehkeillä ole vielä särkynyt.

• vienotuuli ejk,
        Luotain-56 kirjoitti:

Kun koiriakin, kuten ihmisiä on eriluonteisia...viitataan sillä siihen, ettei takkuinen tai läpi siistiksi harjattu ole vain se ainut kriteeri. Luonne jokaisella on niiden ´karvojenkin´ takana se mikä kertoo eniten.
        Ihmisistä, katso yleisilmeen, vaikutuksen saatuasi sinne ihmisen sisuksiin. Jotensakin näin :))

• Kaupunkilainen

Minä olen kylläkin kuullut tuon rikkaus-rakkaus-lauseen sellaisessa muodossa, että "Kun köyhyys astuu ovesta sisään, rakkaus lentää ikkunasta ulos."

Vanhoissa sananlaskuissa on usein vinha perä, vaikka monet niistä (vaikkapa tuo "Kell onni on...") kannustavat liian vaatimattomaan elämään, vaatimattomaan siinä mielessä, että ei arvosta itseään.

Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin.
        on minun mieleiseni lausahdus ja tarkoittaa, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.

Pakko ei ole kuin köyhän kuolema.
        sanoi äitini ennen ja tarkoitti, että rikas voi rahalla hoitaa terveyttäänkin niin paljon paremmin, ettei kuole yhtä helpolla kuin köyhä. Ikuista elämää ei ihan voi rahalla ostaa, mutta kyllä se elämänlaatua paljon kohentaa.

Köyhtyy saap, muttei laihtuu.
        karjalainen sanonta, jonka mukaan sukuni on aina elänyt: rahaa ei ole koskaan ollut liikoja, mutta hyvää ruokaa ei ole pöydästä puuttunut.

Hyvä antaa vähästään, paha ei anna paljostaankaan.
        äitini mielilauseita, jonka mukaan hän myös eli. Koskaan ei ketään käännytetty ovelta tyhjin käsin.

Rahalla ei ole mitään merkitystä niin kauan kun sitä on.
        on minun vastaukseni niille, jotka väittävät, että "raha ei tuo onnea". Niin voi sanoa vain sellainen, joka ei joudu tinkimään perustarpeistaan rahan puutteen vuoksi.

• jotinen*

Haluan kommentoida tuota sanontaa
      -parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla-
      Joskus nuorempana kun metsästin, niin ymmärsin tuon sanonnan merkityksen siten, että kun näin metsästettäviä lintuja parven, kannatti varmistaa yhden linnun varma saanti eikä ahneuksissaan tavoitella kaikkia, koska parempi se yksi varma pidoissa (ruokapöydässä) kuin kaikki kymmenen menetettyä, ja pidoissa ei yhtään mitään.

Lisään tähän mieleeni tulleen sanonnan äitini suusta:
      -joka on vähässä väärä on myös paljossa väärä.

Tämä lause on aina kannustanut minua rehellisyyteen.

• Kaupunkilainen

Ihan pakko lisätä äitivainaan ehtymättömästä sananlaskuvarastosta vielä yksi aiheesta köyhyys:

Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaa.

Tästä lauseesta näkyy myös äitini viehtymys mustaan huumoriin.

• Sanan parsi
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Ihan pakko lisätä äitivainaan ehtymättömästä sananlaskuvarastosta vielä yksi aiheesta köyhyys:

Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaa.

Tästä lauseesta näkyy myös äitini viehtymys mustaan huumoriin.

"Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaa."

Olen kuullut tuostakin version: "köyhyys ei ole ilo, vaik se välillä naurattaakin."

• täysveri karjalainen

Ootteko kuullut sellaista karjalaista sanontaa,100v äitini kertoman mukaan elämistä eteenpäin, että römppöstä lyödään!

• Parempi Niinistö ei-toisella kierroksella kuin Haavisto ei-toisella kierroksella..ei--kun..siis mitä mä ajoin takaa *hmmmmm*

• pulana

Rahalla saa ja hevosella pääsee - sanonnalla, pääsin kerran hyisessä syysilmassa baariin sisälle nopeammin, mitä olisin päässyt, jos olisin pitänyt suuni kiinni. Portsari nimittäin päästi jonon ohi muutama "vakkariasiakasta" suoraan nenäni edestä ja kun minä olin seissyt kylmässä jo tovin, tokaisin hänelle sanonnan ääneen ja hän tajusi vinkin, jonka jälkeen päästi minut mutisematta sisään. :D
      Jotain hyötyä näistäkin. :)

• Minä hioin kirvestä
      Merkityksessä, että odottaa tilaisuutta kostaa

Sitä sanaa ei sano, joka vastaan ei tule

Syökää pojat, syökää. Mutta kyllä te syöttekin
      Täti kehoitteli ruokapöydässä

Vielä tulee päivä jolloin pe*seet tervataan

Kyllä sika syitä keksii kun ei kaiva: Maa kova, kärsä kipee.

Ei Jumala laiskoja elätä

Mitä meil olis, jossei säästettäis
      Merkitys ironinen tai ivallinen

• <<<<<<<<<

Parempi on pyy pivossa ,kuin kymmenen oksalla...

• mää meiltä

Kyllä maailman tahko laahaa.

Näin sanoi isoäitini, kun joku nuorempi uhosi ja leuhki.

• <<<<

Joka kuuseen kurkoittaa, se katajaan kapsahtaa...

• mummin tyttö

Mummini sanotoja.
      "Oli sillä vientiä ku sammakolla äkeenpiikis"
      Minkä taakseen jättää sen edestään löytää (tämä on ollut minulle tärkeä kaikessa tekemisissä ja sanomisissa, hyvä elämänohje)
      Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan
      Vie mennessäs tuo tullessas
      Vahingon veräjälle ei ole kukaan päässyt (tätä en oikeen ymmärrä,puhutaan onnettomuuksien yhteydessä)
      Kulkee peräkanaa ku köyhäntalon porsaat
      Oli niin innoissaan et ei meinannu housuissaan pysyä
      Parempi tossunalla kun taivasalla
      Paistaa se aurinko risukasaanki
      muu maa mustikka oma maa mansikka

• ++++++

Ei mennä syyhyttä saunaan..

• Vanhoja sanontoja
        ++++++ kirjoitti:

Ei mennä syyhyttä saunaan..

Kun menee syyhyttä saunaan, tulee löylynlyömänä ulos.
        Rehelliset maa perii.
        Ei oppineet ojaa kaiva.
        Sitten kun kaikki menee päin prinkkalaa, voi päivitellä vaikka näin: Tekipä tekovitun ehijään perseeseen.

• vanha tämäkin

Parempi virsta väärää, kun vaaksa vaaraa...

• tytär A

"Hyvä antaa vähästään, paha ei anna paljostaankaan" oli myös minun äitini sanontoja. Tosin hänellä oli niitä paljon, osa mielestäni hyviä ja järkeviä, mutta osa puistattaa vieläkin jos satun jossain kuulemaan, esim. "Kestä, kärsi sortumatta, vaikk' ois' vastatuulta". Tämä tuli nimittäin yleensä hetkellä, jolloin me lapset olisimme tarvinneet äidiltä lohdutusta ja myötätuntoa...

• kotkotkoo

onhan noita sanontoja paljon.
      itse muistan sanonnan panna paska asialle ja mennä itse perässä. tarkoittaa että kun teettä toisella jotain saa itse tehdä asian uudelleen että tulee oikein.

meidän perhessä sanomme aina kun syömme hyvää ruokaa että " voi jos rikkaat tietäs miten me köyhät voimme "

elä nuolaise ennen kuin tipahtaa.
      vannomatta paras.

• "Aika aikaansa kutakin", sanoi pässi kun päätä leikattiin.

• lakkasuo

Suo siellä, vetelä täällä.

• Impo Tentti

Tuon sanonnan todellinen tarkoitus on selvinnyt vasta nyt seitsenkymppisenä...

• homma hoitoon

Kun länteen kumarrat , niin itään pyllistät.

• Puuta seinään

Tuo aloituksessa mainittu on hyvä, kuulosti tuoreelta.

Mutta nuo muut on kuluneita kliseitä, huh. Koettakaa nyt keksiä uusia tai vääntää niistä jotain tuoreempaa.

Sanonnat vanhenevat ja kuluvat nopeasti, se on havaittu myös näistä uudemmista ilmauksista. Siksi ei kannata toistaa papukaijan lailla vanhoja "viisauksia", vaan ilmaista asiat ihan omin sanoin ja siten, että ilmaisee sen mitä tarkoittaa.

Arvelen, että vanhat ihmiste käyttivät sanontoja aikanaan korvaamaan aitoa ajattelua, todellisia mielipiteitään. Taikka omien näkemysten puutetta.

• Postiivisuutta!

Kivojahan nuo sanonnat ovat! Niiden merkitykset joskus muuttuukin.

Tutuilta kuulostivat useimmat, mitä pikaselauksella luin. Hyvä tämäkin: On sitä kierretty muutakin kun tahkoo.

• Lisään kun muistan..

Ja näitähän riittää:

Ympäri mennään ja yhteen tullaan.

Tyhjän saa pyytämättäkin.

Tuuli se huulia heiluttaa.

Uni on puoli ruokaa.

Itku pitkästä ilosta, pieru kauan nauramisesta.

Lyhyesti virsi kaunis.

Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

• ja näitähän riittää

jtk.

Hiki laiskan syödessä.

Routa porsaan kotiin ajaa.

Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee.

Ei lämmin luita riko.

Kerta kiellon päälle.

Kissa kiitoksella elää, koira pään silityksellä.

Rumat vaatteilla koristelee.

Hosumalla ei saa kuin kusipäisiä lapsia.

Eletään kuin pellossa ja veräjät auki.

Ei huolta huomisesta, eikä tästä päivästä parempaa.

Vanhassa vara parempi.

Tulee se mies räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta.

Ahneella on paskanen loppu.

Etäällä kun on niin ammuu, likellä kun on, niin puskee.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Ei ole kuin siniset suolet ja tuulen huuhtoma perse. (=tosiköyhä)

Ei ole leivän päälle pantavaa muuta kuin ylähuuli.(=nälkä vieraisilla)

Paljon puhetta vähän villoja.

• näinhän se on
        ja näitähän riittää kirjoitti:

jtk.

Hiki laiskan syödessä.

Routa porsaan kotiin ajaa.

Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee.

Ei lämmin luita riko.

Kerta kiellon päälle.

Kissa kiitoksella elää, koira pään silityksellä.

Rumat vaatteilla koristelee.

Hosumalla ei saa kuin kusipäisiä lapsia.

Eletään kuin pellossa ja veräjät auki.

Ei huolta huomisesta, eikä tästä päivästä parempaa.

Vanhassa vara parempi.

Tulee se mies räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta.

Ahneella on paskanen loppu.

Etäällä kun on niin ammuu, likellä kun on, niin puskee.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Ei ole kuin siniset suolet ja tuulen huuhtoma perse. (=tosiköyhä)

Ei ole leivän päälle pantavaa muuta kuin ylähuuli.(=nälkä vieraisilla)

Paljon puhetta vähän villoja.

ja vielä muistui yksi, joka aina vappuna tulee mieleeni eli

"Sen lauluja laulat kenen leipää syöt"

• Hei kun keikuskelen

Aurinkoa vaan...äh...eiku päivää täältä.

Käyttökelpoisia sanontoja, jospas tälläilisin:

-Ei auttaja kiitosta kysy, mutta raha ei olisi pahitteeksi.

Tääkin on ihan vähäkö faktaa:

-Millään ei ole kovin suurta väliä, ja vain hyvin harvoilla asioilla on ollenkaan väliä.

Kutkutuksesta:

- Kutinan voimakkuus on kääntäen verrannollinen sormien ulottuvuuteen.

-Puhdas solmio vetää puoleensa päivän keittoa.

No niin, seuraavan sanonnan meinaan kuiskata. Ihan hiljaa siis.

-Kerma nousee pintaan.
      Samoin pökäleet.

*Tirsk* *Pyrsk* Hyi hyi mua.

• Tosi on

Ja ikäneito tuumasi, jotta näin ikkäänsä: "Ellei pakkanen pane, niin ruoste raiskaa"

• Expimot

"Kiitos Jeesus ruoastamme ja kokki haistakoon paskan!"

• Expimot

"Kauas on pitkä matka"

"Painava on raskas kantaa"

Ei ehkä sanonta, mutta varmaankin totta: "mustat hampaat on kesällä kiusallisen kuumat"

• höpöti röpöti

Lilleri lalleri laudalla makasa
      Lilleri lalleri laudalta putosi
      Eikä ole koko Suomen maassa
      joka lilleri lallerin parantaa

• Puhun vain asiaa

Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

Erittäin hyvä ja tänä päivänä ajankohtainen sanonta suunnattuna kaikille tyhjänpuhujille hölpöttäjille.

• Pulputin

Tuo vanha sanonta lohduttaa jotenkin vain sosiaalisesti kehittymättömiä, vähäpuheisia, ja sanattomaksi jääviä nössyköitä, ihan sama sanan parsi, joka tyhmä kuin vasemman jalan saapas on tämäkin: Puhuminen hopeaa, ja vaitiolo kultaa. Edellä mainittu ei joka tilan ja asian kohdalla edes pidä paikkansa likipitäenkään. Parempi on joskus puhua suunsa puhtaaksi kuin pantata!

• voihan villat
        Pulputin kirjoitti:

Tuo vanha sanonta lohduttaa jotenkin vain sosiaalisesti kehittymättömiä, vähäpuheisia, ja sanattomaksi jääviä nössyköitä, ihan sama sanan parsi, joka tyhmä kuin vasemman jalan saapas on tämäkin: Puhuminen hopeaa, ja vaitiolo kultaa. Edellä mainittu ei joka tilan ja asian kohdalla edes pidä paikkansa likipitäenkään. Parempi on joskus puhua suunsa puhtaaksi kuin pantata!

....samaa sarjaa on tämäkin sananparsi: Vaitiolo on viisautta.
        Aina tuokaan ei pidä paikkansa.

• Puhun vain asiaa
        Pulputin kirjoitti:

Mielestäni maailma on liian täynnä pölöttäjiä, jotka puhuvat kahvipöydässä samat jutut vuodesta toiseen, mutta kun pitäisi puhua asiaa, eivät saa suutaan auki esimerkiksi, jos salissa on kaksisataa muuta.

Aion edelleenkin jättää turhat löpinät väliin. Kun minulla on asiaa, minua kuunnellaan ja saamani palautteen perusteella olen varsin vakuuttava.

Mielestäni puhuminen hipeaa, vaitiolo kultaa on erilaisen vivahteen omaava sanonta ja jätin sen ihan tietoisesti mainitsematta. Sitä nimittäin en allekirjoita. Se sopii ainoastaan siihen, että ihmisellä on tilannetajua, milloin avata suunsa ja milloin jättää toisia loukkaavia asioita sanomatta.

On muuten kiinnostavaa, miten paljon turhanpuhujat keksivät puolustuksia pölötyksilleen. Esimerkiksi tuon, että jos jättää hölötyksen väliin, on aikaansaamaton nössykkä.

Ja noin paljon puhuvan pitäisi toki tunnistaa yhdyssanat.

• Täsänyjtn

Hyviä sanontoja oli paljon,kiitos siitä!

Minut on tavallaan ajanut sairaslomalle lausahdus:

Sen minkäs teet,niin tee kuin tervan kanssa.

Eli liika tunnollisuus kostautuu ja voi aiheuttaa ongelmia.

Ei niin pientä pilaa,ettei totta toinen puoli.Kas kun huumorin varjolla voi laukoa
      totuuksia.

Ei niin pitkää pimeää,ettei päivä joskus paistaisi.
      Katsoo kuin sika uutta porttia.

Nahkurin orsilla tavataan.

Et tunne toista ennenkuin olet kävellyt hänen kengissään.

• wanhakansaaanoo

Se joka pierua pidättää on sillä muutakin salattavvoo

• sitroen.

Pakko se on pierrä kun henkeä ahdistaa...

• Just nyt, kun ulos katsoo sataa kuin Esterin pers.....

• perikuntasta päiovää

- Tuhnupierua ja supinapuhetta Jumalakin vihaa.

- Huhhuh kun heitättää, muttei tän talon viinasta.

- Paksu jää Vappuna miehen kantaa, heikko ei juuri ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94