Tärinä ratissa

JaniPoloinen14tdi

Tärinä, värinä, yms.
Autoon Polo 9N tuli vaihdettua alusta, H&R Kyb iskareilla.
Ihan kivan matala tuli mutta alkoi värisemään kuskin puoli, ihan kaikissa tapauksissa.
Vaihdettiin renkaat, raidetangot, ohjaustehostimenöljy, tukivarret nivelineen ja kumeineen, iskarit Koni Street, yläpääntukilaakerit kumeineen, pyörännapa laakerilla, ulompi vetonivel edelliset kuskinpuolelle.

Arvatkaa auttoiko?

Autoa oli siis tutkinut katsastusmiehet, 2 perusautokorjaamoa, Laakkonen ja minä itse useita kertoja.

Rahaa on mennyt n.2000euroa plus tietysti tuo alkuperäinen alusta 800e töineen.

Tänään sitten tuli mieleen että jos ottaisi kuskin puolen renkaan irti ja putsaisi vanteen ja jarrulevyn välin. Siitä irtosi katkoterä veitsellä puolesta millistä milliin kovaa likaa.

Niin nyt ei värise.


Onko autoon huolto lapsen kengissä vai onko perus asiat unohdettu kertoa koulussa?

15

1936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      :D Mitä tästä opimme, ei kannata alkaa virittää jos ei vaan osaa. Nyt sieltä sitten välittyy kaikki tärinä suoraan teikäläisen penkkiin.

      • JaniPoloinen14tdi

        Itse asiassa rattiin.
        Kun rengas menee portaalle alkaa koko auto täristä, myös penkki.

        Se tärinä nimittäin ei lähtenyt kokonaan pois puhdistuksella.
        Voihan nyt olla syynä huonolaatuiset Nokian talvirenkaat joissa on muillakin ongelmia ollut.

        Voisiko ylipitkät koiranluut jämäköittää liikaa ja tehdä värinää?
        Valmiina on lyhyemmät jotka olivat kiinni aiemmin kun autossa oli säädettävä alusta.

        Ongelma alkoi alunperin yhden merkittävän tuning firman asennuksen jälkeen että ei taida olla osaamisesta kiinni.

        Mutta jos jollain olisi jotain hyviä vinkkejä niin oltaisiin kiitollisia.


      • .
        JaniPoloinen14tdi kirjoitti:

        Itse asiassa rattiin.
        Kun rengas menee portaalle alkaa koko auto täristä, myös penkki.

        Se tärinä nimittäin ei lähtenyt kokonaan pois puhdistuksella.
        Voihan nyt olla syynä huonolaatuiset Nokian talvirenkaat joissa on muillakin ongelmia ollut.

        Voisiko ylipitkät koiranluut jämäköittää liikaa ja tehdä värinää?
        Valmiina on lyhyemmät jotka olivat kiinni aiemmin kun autossa oli säädettävä alusta.

        Ongelma alkoi alunperin yhden merkittävän tuning firman asennuksen jälkeen että ei taida olla osaamisesta kiinni.

        Mutta jos jollain olisi jotain hyviä vinkkejä niin oltaisiin kiitollisia.

        Ettei vaan olisi siellä tuning firmassa menty sössimään jotain "koeajolla" pahemman kerran, ja nyt on sitten vanne kierona...Se täristää, samoin kun se että osa pyöränpulteista on rikki...


    • JaniPoloinen14tdi

      Noniin nyt on vaihdettu taas lyhyemmät koiranluut. Vakaajatanko jää jännitykseen jos tukitangot on liian pitkät. Värinä siis pieneni, tosin tangot on vain 2cm lyhyemmät ja madallus on 4,5cm.
      Nykyset on Mondeon etu vuosimallia -99 ennen.
      Missäköhän olis lyhyemmät?

      Tuning osaa löytyy 99e/pari. Mut Motonet olis tossa vieressä.

    • JaniPoloinen14tdi

      Kesärenkaat alla 215/35-18 ja nyt tärisee ratti kuin hieromasauva. Nopeuden mukaan lisääntyen, 120 on jo raju. Rattia puristamalla tärinä vaimenee. Vasemmalle kaartamalla lähtee hetkeksi pois.

      Uudet jarrulevyt ja palat vaihdetaan seuraavaksi.

      Sen jälkeen nelipyöräsuuntaus ja ehkä noiden renkaiden tasapainotus.

      • Belomorsk

        Kun kerran alustan osia on vaihdettu, niin olisi pitänyt heti tehdä se nelipyöräsuuntaus ja tasapainoitus (puhtaille vanteille tietysti).
        Eikö kannata ensin tehdä nämä yksinkertaiset ja halvat toimenpiteet ja sitten vasta arpoa, mikä alustan osa vaihdetaan seuraavaksi.
        JOs jossakin olisi ollut löysää, niin olisihan se katsastajan tärinäkoneessa löytynyt !!! Nyt siis vaihdettiin vanhat, mutta ehjät osat uusiin. Onko tämän "asiantuntijaliikkeen" korjaustoiminta siis totaalisesti tuuliajolla, vai miten tolkuton osien vaihto on selitettävissä.
        Ja sitten vielä aikuiset ihmiset lähtee mukaan tähän vedätykseen.


    • JaniPoloinen14tdi

      Koiranluiden eli etuvakaajan tukitankojen lyhennys vaikuttaa oleellisesti.
      Maailmalla ehdotettujen Mondeo -03 tankojen pituus menee ehkä alkuperäisen sport alustan kanssa mutta 45-50mm madalluksella ei riitä. Kokeilin tuning kauppojen ehdottamia 160mm luita. Ne ottavat kiinni auton runkoon ja ohjauksesta tuli yliherkkä (ralliautossa ehkä kiva). Värinä kyllä katosi lyhyen koeajon perusteella.
      Olen tullut tulokseen että koiranluun olisi oltava madalluksen verran lyhyempi mikäli iskunvaimentimen luun kiinnityspiste pysyy samalla paikalla kuin alkuperäisen.

    • JaniPoloinen14tdi

      Lyhensin vakio koiranluuta 60mm. Vaikuttaa huomattavasti paremmalta.
      Eli pituudeksi jäi 21cm. Mistä vain löytäisi kaupallisen tuotteen?

      Ensi viikolla ehkä saapuvat jarrulevyt ja palat. Ennen niiden vaihtoa ei kannata käyttää nelipyöräsuuntauksessa koska mittalaitteet tulevat vanteisiin kiinni. Jolloin pienikin lika/kuluma jarrulevyn ja navan välissä muuttaa mittaustuloksen.

    • JaniPoloinen14tdi

      Renkaiden tasapainotus helpotti nopean ajon tärinää. Englannista tullut tasapainotettu rengasvanne paketti oli epätasapainossa.
      Lisää outoja ääniä alustasta on havaittavissa, samanlaista kuin jumittuneet yläpäänlaakerit. Mutta ne on vaihdettu alle 10tkm sitten.
      Taas nostetaan ylös ja ihmetellään.

    • JaniPoloinen14tdi

      Kuljettajan puolen yläpäänlaakeri kanittaa jonkun verran. Onko nyt todellakin ettei nuo kestä hetkeäkään.

    • typerä mies oot

      :D Mitä tästä opimme, ei kannata alkaa virittää jos ei vaan osaa...

    • JaniPoloinen14tdi

      Täs nyt koitetaan varmaan löytää muita ongelman kanssa painijoita.
      Vielä ei näytä olevan tullut yhtään viestiä jossa olisi ollut jotain tietoa.
      Outoa tästä tekee se että on useassa osassa ensimmäinen joka niitä on Laakkoselta koskaan ostanut.

    • EI ONGELMIA

      Muilla vain ei satu olemaan mitään ongelmia Polon kanssa, kun eivät ole sitä alkaneet mitenkään tuunata!!!

      Poloa parempaa autoa ei olekkaan!!

    • JaniPoloinen14tdi

      Nyt vaihdettiin uudet koiranluut. Yläpäät oli kuluneet ja alkoivat ääntelemään. Klappia oli useita millejä.
      Autossa oli pientä värinää 1800-2200krm.
      Nyt renkaiden vaihtuessa alkuperäisiin ja koiranluiden vaihto lisääntyi värinä oikein reilusti. Isommissa vauhdeissa ei värise.
      Paikallaan kone värinätön.

      Alatuki vaihdettu.

      • hasssssu

        Miksi ihan oikeesti pitäisi jotain 14tdi:tä alkaa tuunaamaan? Ihan sama kun laittais takaspoilerin vanhaan kanttiladaan tai silikonitissit johanna tukiaiselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe