Pari ropleemaa ...

YKAMan_Rode67

Moottorin lämpötilamittari

Lämmönsäätö on punaisella alueella, aivan sama millä puhallinnopeudella ja mihin kohdistettuna, niin sisätiloissa kuitenkin lämpöä tulee puhaltimista ja on kännykän Nokia 5140 lämpömittarilla n. 25 ̊C. Tällöin lämpömittarissa osoitin on lähes aina vasemman puolimmaisessa asennossa, tyhjäkäynnillä nousee noin 80 ̊C. Ongelman kohde
o nestemäärä? on hyvä, tosin hiukan voisi lisätä. Käyttöoppaassa on maininta, että mittari osoittaa oikeaa lämpötilaa vain, kun jäähdytysnesteen määrä on riittävä ja että lämpötilaa ohjataan elektronisesti polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi, joten lämpötilanäyttö voi vaihdella hieman. Onko elektroniikka luettavissa vikakoodeista?
o termostaatti? Onkohan vielä alkuperäinen?
o vesipumppu? On vaihdettu 2009 km-lukemalla 62200 yhdessä jakopään osien kanssa, ei tiedä, onko alkuperäinen vai tarvikevaraosa - luultavasti tarvikevaraosa, kun on Gates-hihna.
o moottorin lämpötilatunnistin? On ilmaistu netissä tyyppivikana, netissä ilmaistu myös vaikeana vaihtaa, sillä tehtävä vähintään jakopään osien purku ja asennus (tällöin voisi vaihdattaa termostaatinkin).


Vilkut, mittari-/kojetauluvalot, nopeus ja jarrutus

Kytkettäessä vilkku toimimaan aivan sama kummalle puolelle, toisinaan mittari-/kojetauluvalot menevät pois toiminnasta hetkeksi, toisinaan ei. Tämä ilmiö tapahtui toisinaan alhaisella nopeudella, toisinaan moottoritienopeuksilla. Yhdessä kohdin ajossa mittari-/kojetauluvalot normaalissa ajonopeudessa 80 km/h ”diskoilivat” eli menivät kaikki pois ja heti syttyivät noin puolen tusinaa kertaa peräkkäin. Ilmeni myös kerran ihan paikallaan mittari-/kojetauluvalojen tuikahdus; ei ole muistikuvaa jarrutusten ja/tai mahdollisten tietärinöiden suhteen. Missä on vika? Onko selvitettävissä vikakoodeilla?

8

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YKAMan_Rode67

      Täsmennän vielä, että kyseessä on Astra G 1.6 8V Z16SE -moottori vm. 2003

    • Paljon tietoa kysyvä
    • YKAMan_Rode67

      Lisähuomio:

      Mittarivalot syttyvät ja sammuvat, kun käyttää varoitusvilkkuakin ...

    • YKAMan_Rode67

      Ei parantunut valaistus, kun vaihdettiin viiksi - tuskin ratkaisu löytyisi uudesta valokytkimestä saatikka valo-, vilkku- tai hätävilkkureleestä. Keskustelujen tuloksena olen päätyvä siihen, että valaistuksen ongelman ratkaisu löytynee mittaristosta sisempää kuin kytkennästä taikka sieltä monitoimiajastimesta ...

      Siis: kun ongelma ilmenee, ongelma on sähkövirran kulkemisesta väärin jonkun tekijän vaikutuksesta. Oisko mahdollista, että virta "hypähtäisi" jonkin ohuen johtimen liikkumisesta täsmälleen epäsäännöllisen säännöllisesti sellaisen vähäisen tärinän vaikutuksesta, jota ratin takana ei rekisteröidä?

      Onkos kukkaan kurkkinut mittariston sisuksiin saatikka tuon ajastimen sisuksiin ... ? Uusi mittaristo maksaa, kai myös ajastin - maltaita!

      Lämpömittariongelma on vielä ratkaisematta.

      • tokkopa tuota noin

        Jaahas näytästäis jonkinasteiselta maadoitusvialta, kato ne/käy mittauttamassa ammattilaisella.


    • alä osta

      Opel on täynnä ongelmia.

    • YKAMAN_Rode67

      MultiTimer on nyt yhden kaverin toimesta vaihdettu ja kiitos aurinkoisten päivien viikonloppuna sekä ajojen valoisana aikana, ei ole tietoa vaikutuksesta mittari-/keskikonsolivalaistukseen - täytyy joskus tässä yrittää tähdätä ajoa vähintään hämärään aikaan. Ei ainakaan hätävilkut häiritse mittaristovaloja, se sanottakoon nyt, kun kokeilin niitä parkkialueilla kotona ja Kuopion asunnolla. Ehkä tuo MultiTimer-vaihdos on ollut myös osaratkaisu lämpömittarin toimimattomuuteen/toimintaan, sillä sunnuntaina ajellessa etenkin Kuopion motarilla 120 km/h nopeudella mittariviisari oli lähellä 80 C-asteen rajaa ja hiljennettäessä laski noin 70 C-asteeseen, muttei ihan pohjaan asti kuitenkaan. Ehkei se anturi olekaan viallinen, mutta silti jossain vaihessa - ennen talvea - olis kai hyvä vaihtaa tämä ja etenkin termari, sillä eihän ne termarit ikuisia ole - ikääkin sillä jo kahdeksan (8) vuotta. MultiTimer-vaihto muuten vaikutti ihan yksinkertaiselta ja aika lailla englanninkielen ohjeitten mukaisena, kun sen tekee kokenut kaveri eikä siinä mennyt aikaa ku alle puolisen tuntia (ei tarttenu koskea akkuun eikä katkoa nippusidettä).

    • i

      Sökö akkukin saattaa saada mittarivalot diskoilemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5164
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4358
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2471
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2254
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe