15 vuotias raskaana? apua!

aaaapuapua

Kuukautiseni ovat myöhässä, tein testin joka oli negatiivinen. Kuitenkin tullut mustaa/ruskeaa vuotoa vähän. Ei siis ole menkat. Mitäköhän mahtaa olla? Ehkäisynä olen käyttänyt kondomia.

Ja minkälaisia kokemuksia aborteista? Kerrotaanko alaikäisen vanhemmille jos kieltää kertomasta? Paljon maksaa?

Enkä kaipaa nyt mitään "abortti on murha" kommentteja vaan neuvoja. kiitos.

33

1171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen20

Lääkäreillä on vaitiolo velvollisuus, joten he eivät saa kertoa alaikäisenkään vanhemmille jos hän ei tahdo. Kannattaa kuitenkin kääntyä edes jonkun aikuisen puoleen tässä asiassa esim. koulun terveydenhoitajan puoleen, jos tuntuu ettei vahemmille voi kertoa. Parasta tietysti olisi jos voisit puhua vanhempiesi kanssa. (Jos vahinko on nyt sattunut)

Oma aborttini maksoi muistaakseni jotain 60-70e luokkaa. Tosin itse olin jo täysi-ikäinen joten piti maksaa ihan perus sairaala käynnistäkin.. Minulle tehtiin lääkkellinen raskauden keskeytys, joka sujui kaiken kaikkiaan hyvin. Ei ollu pahempia kipuja yms. (suunnilleen menkka kipujen luokkaa). Tämä oli tosin vain minun kokemukseni ja raskaus oli hyvin alussa.. Kokemukset ovat hyvin yksillöllisiä ja laidasta laitaan..

Vuodosta en tiedä, mutta toivotaan nyt että ne menkat alkavat ja selviät säikähdyksellä! Tsemppiä!

• no onhan

toi nyt sen verran iso asia (ihmiselämän lopettaminen!) että se tulee ilmi vanhemmille ennemmin tai myöhemmin. Eiköhän sossulla oo siitä melkeinpä velvollisuus ilmottaa jos kyse on 15-vuotiaasta.
      Tuskin kuitenkaan edes olet raskaana ja kannattas jättää ne aikuisten leikit niin pitkäks aikaa että oot valmis kantaan vastuusikin mahdollisista seurauksista. Ei tartte tollasia kohtaloita lapsille sitten hautoo.

• aaaapuapua

"Kantaa vastuusikin mahdollisista seurauksista" No tässähän mä just yritän tehdä asialle jotain, olen huolehtinut ehkäisystä mutta ne nyt saattaa pettää. Ja mikä ihmiselämän lopettaminen? Mun mielestä mikään millien pitunen solumöhky ei ole vielä ihminen. Siitä voisi tulla ihminen, mutta miksi pitäisi?

• sun mielestä..

se vaan ei muuta sitä faktaa että alkiokin ON ihminen ja kohdussasi on oma lapsesi jos olet raskaana. Lapsesta eroon hankkiutuminen tappamalla on pelkkää surkeaa pelkuruutta ja vastuun raukkamaista pakenemista.

• ...
        sun mielestä.. kirjoitti:

se vaan ei muuta sitä faktaa että alkiokin ON ihminen ja kohdussasi on oma lapsesi jos olet raskaana. Lapsesta eroon hankkiutuminen tappamalla on pelkkää surkeaa pelkuruutta ja vastuun raukkamaista pakenemista.

Vastuun!? 15-vuotias ei pysty kunnolla ottamaan vastuusta edes itsestään, saati sitten mukulasta. Ja kyllä, aborttikin on vastuunottamista

• aivanniin...

ei kylllä ole raukkamaista, jos siitä ei pysty huolehtimaan, eikä todellakaan 15 vuotiaan edes tarvi on silkkaa huolenpitoa. itsekkään 15 kesäisenä olisi lasta pitänyt. ja muistaakohan kukaan omasta alkioajasta yhtään mitään?

• mistä...
        ... kirjoitti:

Vastuun!? 15-vuotias ei pysty kunnolla ottamaan vastuusta edes itsestään, saati sitten mukulasta. Ja kyllä, aborttikin on vastuunottamista

lähtien heikomman tappaminen on ollu vastuun ottamista eikä sen raukkamaista pekenemista??

• pekenemista =
        mistä... kirjoitti:

lähtien heikomman tappaminen on ollu vastuun ottamista eikä sen raukkamaista pekenemista??

pAkenemista.

• ...
        mistä... kirjoitti:

Lapsen pakottaminen synnyttämään vastoin tahtoaan ei toki ole raukkamaista ja säälittävää

• eli joistain
        ... kirjoitti:

Lapsen pakottaminen synnyttämään vastoin tahtoaan ei toki ole raukkamaista ja säälittävää

siis heikomman ja puolustuskyvyttömän lapsen koko ihmiselämän suojelu on raukkamaista ja säälittävää.

• Maaaax6

Toisalta...saihan sustakin tulla :P

• nunuuc

Kyllä joka kuukausi nainen voisi saada lapsen, on niin väärin kun munasolua ei hedelmöitetä.

• ...

Älä kuuntele näitä elämäänsä kyllästyneitä valittajia. Tottakai, jos siltä tuntuu, jatkat vain elämääsi eteenpäin, ei sulla minkäänlaista velvollisuutta ole tonikäsenä synnyttää lasta ja pilata elämääsi

• hellä-äiti

Ja mistä sinä kenenkin traumat tiedät..? Osaat varmasti nyt kertoa millaiset traumat minullakin on ja miten ne ilmenevät? Ja en ole lapsivihaaja,olen yhden lapsen äiti ja rakastan häntä ehdoitta. Eipä ole tullut mieleeni aivopestä ketään kuten se tuntuu olevan pyrkimys monella abortin vastustajalla.

• ja mistä
        hellä-äiti kirjoitti:

Ja mistä sinä kenenkin traumat tiedät..? Osaat varmasti nyt kertoa millaiset traumat minullakin on ja miten ne ilmenevät? Ja en ole lapsivihaaja,olen yhden lapsen äiti ja rakastan häntä ehdoitta. Eipä ole tullut mieleeni aivopestä ketään kuten se tuntuu olevan pyrkimys monella abortin vastustajalla.

toi ykskään tietää kenenkään elämään kyllästymisistä saati sen pilaantumisista??

Voi että, onhan se nyt ihan kauheeta jos koitetaan "aivopestä" (kannustaa) joitain säästään lapsensa henki ja kokonainen ihmiselämä!!

• Maaaaaaax6

Lapsen synnyttäminen ei tarkoita elämän pilaamista.Lapsen kasvattaminen voi olla antoisaa, onhan kyse omasta lapsesta.;)

• ...
        Maaaaaaax6 kirjoitti:

Lapsen synnyttäminen ei tarkoita elämän pilaamista.Lapsen kasvattaminen voi olla antoisaa, onhan kyse omasta lapsesta.;)

No ainakin mulle synnyttäminen merkkais elämän pilaamista. Kakaroiden kasvattaminenkaan ei kiinnosta, eikä mua kyllä muutenkaan huvita saattaa ketään maailmaan

• ...

Niin aivan, täysin totta tuokin

• Jokutyyppivain

Laitetaan nyt tämäkin sitten. :) Sieltä kun nyt löytyy kuitenkin vähän puolueettomammin tietoa. Jos olet siis menossa aborttia tekemään, niin sieltä löytyy myös tietoa toimenpiteistä ym.

http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/raskaus/

• juu, on..

"puolueetonta".. että nyt tappamisesta on tehty oikein seksuaalioikeuskin! :D

>* oikeus ajoissa ja oikein tehtyyn raskauden keskeytykseen >

Lisäksi abortti"tietoudessa" ei kerrota sanallakaan miten lapselle siinä käy, ei puhuta edes alkiosta/sikiöstä, esim. minkä kokoinen ja näköinen se on milläkin viikolla, vain pelkästä "raskaudesta"... ja keskeyttämisestä jopa "hoitona"!

• Jokutyyppivain
        juu, on.. kirjoitti:

"puolueetonta".. että nyt tappamisesta on tehty oikein seksuaalioikeuskin! :D

>* oikeus ajoissa ja oikein tehtyyn raskauden keskeytykseen >

Lisäksi abortti"tietoudessa" ei kerrota sanallakaan miten lapselle siinä käy, ei puhuta edes alkiosta/sikiöstä, esim. minkä kokoinen ja näköinen se on milläkin viikolla, vain pelkästä "raskaudesta"... ja keskeyttämisestä jopa "hoitona"!

Moni olisi varmasti hyvin kiitollinen, jos jaksaisit käydä vastaamassa tähän ketjuun! --> http://keskustelu.suomi24.fi/node/9751909

""puolueetonta".. että nyt tappamisesta on tehty oikein seksuaalioikeuskin! :D

>* oikeus ajoissa ja oikein tehtyyn raskauden keskeytykseen >"

En tajua ponttiasi, Suomessa naisella tosiaan on oikeus aborttiin. Vai abortti onko nyt yhtäkkiä viimeisen päivän aikana tullut laittomaksi?

"Lisäksi abortti"tietoudessa" ei kerrota sanallakaan miten lapselle siinä käy, ei puhuta edes alkiosta/sikiöstä, esim. minkä kokoinen ja näköinen se on milläkin viikolla, vain pelkästä "raskaudesta"... ja keskeyttämisestä jopa "hoitona"!"

Lapsesta ei ehkä puhuta siksi, koska yleensä ottaenhan se on alkio/sikiö joka abortoidaan ei lapsi (ja syntymätön lapsi taas (saattaa) tarkoittaa eri ihmisille käsitteenä vähän eri asioita.).

Ja ehkäpä sivun nyt ei ole tarkoitus olla mikään eettisen pohdinnan kohde, vaan tosiaan antaa apua jos nuori on raskaana ja miettii päätöstä suuntaan tai toiseen.

• Jokutyyppivain
        Jokutyyppivain kirjoitti:

Moni olisi varmasti hyvin kiitollinen, jos jaksaisit käydä vastaamassa tähän ketjuun! --> http://keskustelu.suomi24.fi/node/9751909

En tajua ponttiasi, Suomessa naisella tosiaan on oikeus aborttiin. Vai abortti onko nyt yhtäkkiä viimeisen päivän aikana tullut laittomaksi?

"Lisäksi abortti"tietoudessa" ei kerrota sanallakaan miten lapselle siinä käy, ei puhuta edes alkiosta/sikiöstä, esim. minkä kokoinen ja näköinen se on milläkin viikolla, vain pelkästä "raskaudesta"... ja keskeyttämisestä jopa "hoitona"!"

Lapsesta ei ehkä puhuta siksi, koska yleensä ottaenhan se on alkio/sikiö joka abortoidaan ei lapsi (ja syntymätön lapsi taas (saattaa) tarkoittaa eri ihmisille käsitteenä vähän eri asioita.).

Ja ehkäpä sivun nyt ei ole tarkoitus olla mikään eettisen pohdinnan kohde, vaan tosiaan antaa apua jos nuori on raskaana ja miettii päätöstä suuntaan tai toiseen.

Ja lisäänpä vielä, että käytin tosiaan sanaa "puolueettomampi", koska arvasin että joku takertuu siihen "puolueettomuuteen" ja tarkoitus ei ole nyt väitellä siitä. (tälle asialle kun on jo kuitenkin ketju johon odotetaan vastauksia) ja koska on väestöliitto nyt kuitenkin puolueettomampi kuin "tuo oikeuselämään", joka on abortin vastainen sivusto niin kuin varmaan kaikki tietävät. ( Antaa myös kaiken lisäksi väärää tietoa abortointi menetelmistä yms. Osaa ei käytetä Suomessa ja eipä niistä muutenkaan löydy tietoa mistään muualta. Ainakaan minä en löytänyt)

• seksuaalioikeudet..

katsotaan kuuluviksi ihmisoikeuksiin, mutta ei niihin ainakaan Yk:n tai Eu:n mukaan aborttia oo kuulunu. Ja juridiset oikeudet onkin taas asia erikseen.

"Ja ehkäpä sivun nyt ei ole tarkoitus olla mikään eettisen pohdinnan kohde, vaan tosiaan antaa apua jos nuori on raskaana ja miettii päätöstä suuntaan tai toiseen. "

Siis jos rehellisesti kerrottaisiin mitä lapselle (alkiolle/sikiölle) abortissa tapahtuu tai miltä se milloinkin näyttää (vältyttäisiin yllätyksiltä kun on jo liian myöhäistä), se olisi eetisen pohdinnan kohde?
        Ei ole epäilystäkään mihin suuntaan noin ykspuolinen tiedonanto vie...

• ...

Itse asiassa Suomen lain mukana abortti on rikos, eikä ole vapaa. Äiti voi pyytää aborttia tietyissä tapauksissa. Jollei ole syy aborttia ei voi tehdä. Sen lisäksi abortista päättä lain mukaan viranomainen.

http://oikeuselamaan.org/aborttilaki/

• moivaaaansullekkin

alkio EI OLE ihminen kai sen nyt idioottikin ymmärtää:) se ei ole VIELÄ. ja en ymmärrä miksi siitä pitäisi ikinä tullakkaan ihminen? halooooo

• oi voi :D

Älä nyt enää enempää nolaa itseäsi :DD no antaapa tulla sitten miten ihmeen lajia se mahtaakaan olla jollei IHMINEN?!! ;)) Kato kun JOKAINEN olento on kuitenki jotain lajia, eikä alkio/sikiö oo mikään oma lajinsa, vaan tiettyjen lajien yksilöiden kehitysvaihe :)
        Mut joo, onhan se varmaan helpompaa lähtee myrkyttään jotain 'ei vielä ihmistä' ja 'solumöhkyä'.. kurjempaahan se ois aatella että siellä se OMA LAPSI nyt käy kuolinkamppailuaan koska MINÄ halusin niin!!

• Hei! 15-vuotias tyttäreni ilmoitti alkuvuodesta, että kuukautiset on myöhässä. Ok, haimme raskaustestin, näytti negatiivista. Kumminkaan kuukautisia ei kuulunut joten kehotin menemään kouluterveydenhoitajalle. Virtsa- ja verikokeen jälkeen tieto oli, että raskaus on 8:lla vkolla. Tottakai olin äitinä järkyttynyt, mutta mesoaminen ei siinä vaiheesa auta, vaan terve järki!
      Tyttö ei halunnut teiniäidiksi joten raskaudenkeskeytys oli ainut vaihtoehto. Hän sai lääkkeet ja ohjeet sairaalasta ja asia hodettiin kotona, hänen poikaystävä oli tukena ja turvana, koska itse jouduin olemaan töissä.
      Rankka kokemus hänelle varsinkin, mutta myös minulle äitinä. Asia kunnossa, hän sai E-pillerireseptin lääkäriltä ja nyt toivottavasti "vahinko" ei enään tule. Kondomi suojaa taudeilta, niinkuin sanotaan, mutta varmempi suoja raskaudenehkäisyyn on pillerit. Ei pidä syyllistää vaan tukea nuoria tilanteessa. Ei sillä, että olisin ollut mielissäni, pidin kyllä vavisuttavan puhuttelun niin tyttärelleni kuin poikaystävällekin asiasta, mutta huuto ja syyttäminen ei asia korjaa.
      Toivottavasti voit puhua asiasta vanhempiesi kanssa ilman korkeita kirjaimia, mutta ei toivottua raskautta ei pidä pitkittää. Alle 12 rv:n raskaus voidaan keskeyttää lääkkeillä, esim. 16 rv:n rasukaudenkeskeytykseen vaaditaan lupa.
      Voimia ja jaksamisia, en osaa sanoa muuta kuin, että vastuulliset vanhemmat kyllä auttaa.

• "asia hoidettiin"

eli lapsenlapsesi lähetettiin "terveellä järjellä" ja sinun "tuellasi" kylmästi viemäriin kotioloissa. Ja sinä kehtaat paasata vastuullisuudesta ja auttamisesta! Sinäkin olisit voinut isoäitinä edes yrittää pelastaa lapsenlapsesi julmalta kohtalolta. Joissain valinnoissa kannattaa muistaa pitää sitä sydäntäkin mukana (jos sellainen löytyy).

• 16v raskaana..

Hei!
      Itse olin 16v raskaana. Olin jo 10vk ja mun sen hetkinen "poikaystävä" oli 19v ja puoliks suomalainen. Päädyin vasta sen takia aborttiin kun sillä oli tuoretten syntrooma, joka periytyyn 50%. Sinuna miettisin asiaa ja juttelisit vanhempiesi kanssa. Tottakai se jännittää ja pelottaa uusi tietämätön asia, mutta kukaan vanhempi ei voi sua pakottaa tekemään mitään päätöstä.
      Ekana mun äippä ei uskonu asiaa kun kerroin sille, mutta lopulta se usko ja tuki mua. Uskon että kaikkien äidit auttavat ja tukevat. Muista että abortti on iso teko.
      Mua masentaa vieläkin se minkä tein (aborttin), muistan kun kaveri kerto että siitä ei pääse koskaan yli. Jos sitä 50% juttua ei olisi ollut olisin tietenkin pitänyt lapsen. Itse olen kohta 19v ja oon ja haluan saada pienokaisen..

Abortti ei maksa mitään ja se tehään alle 18v sairaalassa, lääkkeiden avulla.
      Muistan kun söin 2 taplettia ja seuraavana päivänä alapäähäni laitettiin 3 taplettia, se vasta sitten oli menoa.

Mieti tarkkaan mitä teet, koska siinä on tulevaisuus.
      Onnea kertomiseen. Uskon että kaikki menee hyvin! :)

• llllll

MOI!

MInä sain tietää että olen raskaana 15 vuotiaana.
      Mun poikaystävä oli sillon 17v.
      Se oli tosi pelottavaa ku sain tietää et olin raskaana, mut mä tein abortin koska meil ei olis ollu rahaa, ku meidän vanhemmat eivät suostuneet auttaa.

• Joo joo :D

Keksikää nyt välillä edes vähän uskottavampia provoja :D palstahäiriksellämme on taas näköjään tylsä ilta....

• juupa juu

Neuvoisin sua odottamaan muutaman päivän, ja jos sun kuukautiset ei ole sen muutaman päivän jälkeenkään alkanut niin, sitten tekisin uudestaan sen testin. Ja jos testi näyttää edelleen negatiivista, niin ota yhteyttä lääkäriin.
      Hienoa että osaat ottaa vastuuta teoistasi!! (harmi vain ettei kaikki ole samaa mieltä)

• Juu-u,..

no kaipa tilanne on jo aikaa sitten selvinny kun alotuksesta on melkein vuosi..

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2077
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1174
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94