ONKO KUKAAN SELVINNYT VIHANNESPUNKEISTA??

Whyyyyy?!

Olen kasvattanut siemenestä sitruunapuita, jotka ovat jo kuusivuotiaita. Kesän ne ovat olleet ulkosalla, mutta viime syksynä (2010) niihin ilmestyi pieniä hämähäkkejä. En sillon tiennyt mistä ne olivat kasveihin ilmestyneet ja enkä ajatellut niiden olevan uhkana.

Talven aikana olen kuitenkin menettänyt kaksi puuta sekä vasta kasvuun päässeen päärynäpuun. Vasta näin keväällä tajusin ongelman johtuvan näistä pienistä perkeleistä, jotka asustavat puissa. Vihdoin tartuin hyönteiskirjaan ja kauhukseni huomasin kyseessä olevan vihannespunkit.

Suurimmat puut ovat vielä elossa ja yrittävät kovasti kasvattaa uusia lehtiä mutta punkit onnistuvat aina pysäyttämään lehden puhkeamisen.

Siksi pyydänkin apua. Onko kukaan onnistunut hävittämään vihannespunkkeja täydellisesti? Miten voisin pelastaa puut?

Puut ovat minulle kummalista kyllä hyvin tärkeitä. Haluaisin säilyttää niitä vielä monet vuodet silmäilona ikkunalla tuoksumassa.

4

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • susan73.fi

Käyppä sivustolla : Kodinruukkukasvit/Hoito-ohjeita (fi.wikibooks.org) Sieltä löysin kohtuullisen hyviä neuvoja, itse aloitan meinaan tänään sodan ko. otuksia kohtaan. Huomasin eilen iltapäivällä kukkien kanssa puuhaillessani, että paprikani oli aivan nuokuksissa, sitten kun katsoin lähempää, niin melkoiset bileethän siellä oli harsohunnussa meneillään. Laitoin koko "komeuden" biojätteisiin saman tien. Nyt on vain muiden kukkien pelastamista ja "jälkihoivausta" tiedossa tämä päivä. Aloitan kohta mäntysuopa-vesi sumuttelun.= 20-50ml nestemmäistä mäntysuopaa sekoitetaan hyvin litraan lämmintä vettä, neem-öljy olisi myös kuulemma hyvä juttu. Kaikki em. löytyy sieltä Kodinkukka.... sivuilta.

ONNEA TUHOISKUUN !!!

• pukit

Punkkiin pitäisi tehota hyvin tuo valkosipuli vesi.
      Murskataan 200g valkosipulia ja laitetaan 10litraa kiehuvaa vettä päälle . Annetaan seistä vuorokausi. Siivilöidään ja sumutetaan. Uusitaan käsittely viikossa noin kolme kertaa.
      Toivottavasti tuosta on apua.

• O-mukulakiurunkannus

Jos tuo ei välttämättä ötököitä häädäkään, niin ihmiset kyllä häätää. Kolme kertaa viikossa! Kun talo on täynnä isoja fiikuksia, liuska-aralioita...

• pyykkikäri

Minä olen pienenpiä ruukkukasvia pessyt.
      Saaviin laitoin kylää vettä. Rutistelin mullan päälle sanomalehtipaparia ja sitten pahvista leikkasin kauluksen josta kukan varsi tulee. .
      Kukka sitten ylösalaisin sinne veteen. Ystävä piti ruukusta ja multasuojasta kiinni ja minä pesin kukan varoen. En siis kastanuut ruukkuneen vain pesin vain vihreät osat.
      Olin tosin ennen sitä suihkutellut tuolla mäntysuopa vedellä. Ötököitä oli kyllä pesuveden pinnalla.
      Näytti virkistyvän pesun jälkeen.
      Yksin tuota en kyllä saanut tehtyä.
      Tuo valkosipuli suihke ei loppujen lopuksi haissut kun teko vaiheessa.
      Ruoallehan se vain tuoksui.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2834
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2040
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2027
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      34
      1920
    Aihe