Omenapuun leikkaus

kilkutin2

Joo tiedän, että täällä Uudellamaalla olisi voinut aloittaa jo maaliskuussa, mutta.. jos nyt pääsiäisenä tulisi leikattua. Tiedän, että toiset kasvattaa omenoita ja toiset omenapuita... taidan olla niitä jälkimmäisiä. Siis kyseessä noin 5-6 v vanhat puut. Olen käynyt pari puutarhakurssia oppiakseni ja leikannut niitä osaajienkin kanssa, mutta aina sama lopputulos: puu kasvaa entistä tuuheampana. Tiedän perusniksit: uusista oksista jätetään 3-4 silmua, uloimman yläpuolelta poikki, hankaavat ja ahtaaseen paikkaan kasvavat pois, vaakaoksia syytä suosia ja latvaa poikki kovalla kädellä ettei tule liian korkea. Pyritään ilmavaan sisäosaan. Lannoituksena kolme nyrkillistä hedelmäpuurakeita ympäri puuta ulkokehälle keväisin, sen kovan oksakasvun vuoksi en ole enää keskikesällä laittanut.
Kadehdin tuossa Lohjalla ammattilaisten bonsaityyppisiä puita ja heille omenaa tulee, meille ei. Mikä tässä menee pieleen?

1

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsö

Olen lohjalainen omenanpuidenomistaja:).Me leikataan ylöspäinkasvavat "vuosikasvut" joka kevät pois,eikä mitään silmuja jätetä.Mutta pitää siis ola vuosikasvuja,ei oksia.Lannoitettu ei olla koskaan ja omenoita tulee vaivaksi asti joka syksy.Johtuisiko siitä,että puusi niin nuoria vielä?Meidän omppupuut vuodelta-40.Tai kasvualustasta?Mikä lie,omenapuu ei ole edes mikään kovin nirso puu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6973
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2929
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2706
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2020
    Aihe