Työttömäksi jääminen melkein valmistuneena

Kyselijä321

Hei,

olen valmistumassa ammattikorkeakoulusta kesäkuussa (noin 6.6.2011). Ainoastaan opinnäyte on enää palauttamatta. Voinko jäädä työttömäksi jo nyt toukokuussa. Olen tällä hetkellä kotihoidontuella ja haaveilen, että voisin jäädä työttömäksi ja saada liiton työttömyystukea. Työssäoloehto on täyttynyt. Kuinka minun kannattaa toimia?

Kiitos neuvosta! =)

3

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------------

Et voi olla työtön työnhakija ennen kuin päättötodistus on hyppysissä.

Työkkäriin voit tietysti ilmoittautua milloin vain, mutta työttömyyspäivärahaa et voi ennen päättötodistusta saada.

• tyokkari

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi!

Opinnot eivät estä työnhakijaksi ilmoittautumista, eli voit olla (päätoimisena opiskelijana) työnhakijana halutessasi vaikka heti. Mikäli olet työttömyysturvalain tarkoittama päätoiminen opiskelija, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Opinnoilla voi siis olla vaikutusta siihen, pidetäänkö sinua julkisessa työvoimapalvelulaissa tarkoitettuna työttömänä työnhakijana.

Opinnot katsotaan päättyneiksi, kun henkilö esittää selvityksen siitä, että hän on todisteellisesti päättänyt opintonsa. Kotihoidontukea saavan tulee olla kokoaikatyöhön käytettävissä.

Voit käyttää työnhakijaksi ilmoittautumiseen sähköistä työnhakijalomaketta.
      https://asiointi.mol.fi/asva/asiointivalikko

Palvelun käyttö on mahdollista sirullisella henkilökortilla tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

Työttömyysetuusasiasi saat kuitenkin vireille vasta kun käyt henkilökohtaisesti työ- ja elinkeinotoimistossa. Käydessäsi TE-toimistossa, ota mukaasi työ- ja koulutodistukset. Myös Kelan päätös kotihoidontuesta kannattaa ottaa mukaan esitettäväksi.

terveisin Teppo työkkäristä

• tyottomyyskassat

Hei ja kiitos kysymyksestäsi myös työttömyyskassan puolesta!

kun olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon ja selvittänyt siellä opiskeluasiaasi, voit lähettää omaan työttömyyskassaasi ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan hakemuksen siitä päivästä lukien, kun työ- ja elinkeinotoimisto katsoo, että et ole enää päätoiminen opiskelija. Hakemuskaavakkeita saat työ- ja elinkeinotoimistosta tai omasta työttömyyskassastasi. Omasta työttömyyskassastasi saat myös tarkempia hakuohjeita koskien esimerkiksi juuri sinun tilanteessasi tarvittavia liitteitä (tarvitset hakemuksesi liitteeksi palkkatodistuksen ja muiden työsuhteeseen liittyvien todistusten lisäksi mitä todennäköisimmin ainakin opiskelutodistuksen kopion, päätöskopion lasten kotihoidon tuesta sekä mahdollisesti äitiys- ja vanhempainrahakausia koskevat päätöskopiot riippuen siitä, milloin työssäoloehtosi on käytännössä täyttynyt). Yleisiä ohjeita ansiopäivärahan hakemisesta löydät täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=22 ja kassojen yhteystiedot löydät täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=0&docid=1836 .

Ystävällisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5770
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5263
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2984
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2434
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2068
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      36
      1922
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1681
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1624
    Aihe