Samoa tekee aikahypyn
julkaistu tänään klo 09:27, päivitetty tänään klo 09:32
"Tyynellämerellä sijaitseva saarivaltio Samoa tekee paluun tulevaisuuteen. Maa siirtyy uuteen aikavyöhykkeeseen ja samalla vuorokausirajan yli. Muutoksen myötä Samoa palaa samalle aikavyöhykkeelle, jonka se hylkäsi 119 vuotta sitten.
Pääministeri Tuilaepa Sailele Malielegaoin mukaan asiointi maan tärkeimpien kauppakumppaneiden, Australian ja Uuden-Seelannin kanssa helpottuu, kun Samoassa on sama vuorokausi kuin näissä maissa. Pääministeri muistuttaa, että nykyisellään Samoa menettää joka viikko kaksi työpäivää aikarajan vuoksi.
- Kun täällä on perjantai, Uudessa-Seelannissa on lauantai. Kun me olemme kirkossa sunnuntaina, tehdään Sydneyssa ja Brisbanessa jo bisnestä, Tuilaepa sanoi.
Samoa siirtyi vuonna 1892 itäisemmälle aikavyöhykkeelle helpottaakseen asiointia Yhdysvaltojen ja Euroopan kanssa. Nykyisin Australia ja Uusi-Seelanti ovat kuitenkin Samoalle Yhdysvaltoja ja Eurooppaa tärkeämpiä kauppakumppaneita.
Muutos astuu voimaan 29. joulukuuta. Muutoksen jälkeen Samoa joutuu hylkäämään mainoksensa, jonka mukaan se on maa, jossa on mahdollista nähdä aurinko viimeisen kerran joka päivä.
Vuonna 2009 Tuilaepa vaihtoi Samoan liikenteen oikeanpuoleisesta vasemmanpuoleiseksi, eli samanlaiseksi kuin Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. "
AP, AFP
Lähde: http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/05/samoa_tekee_aikahypyn_2575274.html?origin=rss
Viikkojärjestykseen tehtiin siis Samoalla taas muutos. Maalliset viranomaiset saavat siis jälleen kerran oikeuden päättää, mitä päivää kutsutaan lauantaiksi.
Sääliksi käy niitä samoalaisia adventisteja, jotka taas kerran joutuvat pähkäilemään, minä päivänä kirkonmenojen viettäminen merkitsee pedon merkin ottamista.
Varminta kai olisi olla kirkkoon menemättä perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina?
Onko maailmassa niin etevää adventistia, joka osaisi kertoa Samoalla asuville uskonveljilleen ja -sisarilleen,
miksi viikonpäiväksi noin 2000 vuotta sitten Samoalla kutsuttiin sitä päivää, jolloin Jeesus "tapansa mukaan meni synagogaan"?
Pedon merkki Samoalla!
19
110
Vastaukset
- pyh!
Kyl oot typerä.
- ☻
Samoalla adventistyit noudattavat ihmisten päätöstä!
Niinkuin adventismissa ainakin! "pyh!" väitti:
"Kyl oot typerä. "
Hänen pettymyksekseen voin kertoa, että kuulun niihin harvoihin henkilöihin tässä maassa, joilla on lukuisa määrä viisaustodistuksia. Enkä tarkoita mitään Mensan jäsenyyspapereita, vaan laajoihin, puolesta päivästä useisiin päiviin kestäviä tutkimuksia.
Joissakin ammateissa työntekijän viisauden tarkistaminen aika ajoin kuuluu asiaan.
Mutta sitähän "pyh!" ei taida tietää.
Mutta osaako pyh! kertoa meille, kuinka asiat ovat niissa maissa, joissa adventistien kirkollinen lepopäivä alkaa auringon laskiessa päivänä, jota adventistit ovat tottuneet kutsumaan perjantaiksi, mutta jota heidän ei-adventistinaapurinsa viranomaisten määräyksestä ovat alkaneet tai pian alkavat kutsua lauantaiksi?
Nukutaan yö, ja seuraavana päivänä adventisti klo 10 paikallista aikaa istuu sapattikoulussa, mutta samanaikaisesti hänen ei-adventistinaapurinsa istuu sunnuntaiksi julistettuna päivänä vaikkapa metodistikirkossa.
Sitten aikanaan, kun adventistien mielestä sunnuntailaki on lopulta säädetty, onko pyh!:n mielestä tosiaan niin, että kahdesta kristitystä (lasketaan nyt kristillisen armahtavaisuuden takia adventistikin kristityksi) se, joka luulee pyhittävänsä sunnuntaita, on ottanut pedon merkin, mutta se adventisti, joka luulee pyhittävänsä sapatin ihan samoina tunteina kuin se "sunnuntainpyhittäjä", on saanut Jumalan sinetin?
Joten herää kysymys:
Miksi adventistit vouhkaavat paavista ja katolisesta kirkosta puhuessaan ja kirjoittaessan pedon merkistä, kun viime kädessä ne ovat ylikansalliset suuryritykset, jotka kertovat valtioiden parlamenteille, miksi tiettyä viikonpäivää kulloinkin pitäisi kutsua.
Ja tiettävästi adventistit eivät ole käytännössä lainkaan panneet hanttii, edes yhtä kertaa. Vai voiko pyh! esittää todisteet tuollaisesta vastarinnasta?
Joten ilmeisesti adventistit tulkitsevat Jeesuksen sanat verorahasta seuraavasti:
"Antakaa keisarille, mikä keisarin on, myös viikkojärjestyksen määrääminen. Muun voitte antaa Jumalalle, jos sitä adventtikirkolle antamiselta liikenee."- pyh!
Tuomas-kuoma kirjoitti:
"pyh!" väitti:
"Kyl oot typerä. "
Hänen pettymyksekseen voin kertoa, että kuulun niihin harvoihin henkilöihin tässä maassa, joilla on lukuisa määrä viisaustodistuksia. Enkä tarkoita mitään Mensan jäsenyyspapereita, vaan laajoihin, puolesta päivästä useisiin päiviin kestäviä tutkimuksia.
Joissakin ammateissa työntekijän viisauden tarkistaminen aika ajoin kuuluu asiaan.
Mutta sitähän "pyh!" ei taida tietää.
Mutta osaako pyh! kertoa meille, kuinka asiat ovat niissa maissa, joissa adventistien kirkollinen lepopäivä alkaa auringon laskiessa päivänä, jota adventistit ovat tottuneet kutsumaan perjantaiksi, mutta jota heidän ei-adventistinaapurinsa viranomaisten määräyksestä ovat alkaneet tai pian alkavat kutsua lauantaiksi?
Nukutaan yö, ja seuraavana päivänä adventisti klo 10 paikallista aikaa istuu sapattikoulussa, mutta samanaikaisesti hänen ei-adventistinaapurinsa istuu sunnuntaiksi julistettuna päivänä vaikkapa metodistikirkossa.
Sitten aikanaan, kun adventistien mielestä sunnuntailaki on lopulta säädetty, onko pyh!:n mielestä tosiaan niin, että kahdesta kristitystä (lasketaan nyt kristillisen armahtavaisuuden takia adventistikin kristityksi) se, joka luulee pyhittävänsä sunnuntaita, on ottanut pedon merkin, mutta se adventisti, joka luulee pyhittävänsä sapatin ihan samoina tunteina kuin se "sunnuntainpyhittäjä", on saanut Jumalan sinetin?
Joten herää kysymys:
Miksi adventistit vouhkaavat paavista ja katolisesta kirkosta puhuessaan ja kirjoittaessan pedon merkistä, kun viime kädessä ne ovat ylikansalliset suuryritykset, jotka kertovat valtioiden parlamenteille, miksi tiettyä viikonpäivää kulloinkin pitäisi kutsua.
Ja tiettävästi adventistit eivät ole käytännössä lainkaan panneet hanttii, edes yhtä kertaa. Vai voiko pyh! esittää todisteet tuollaisesta vastarinnasta?
Joten ilmeisesti adventistit tulkitsevat Jeesuksen sanat verorahasta seuraavasti:
"Antakaa keisarille, mikä keisarin on, myös viikkojärjestyksen määrääminen. Muun voitte antaa Jumalalle, jos sitä adventtikirkolle antamiselta liikenee."jep. olet edelleen tyhmä. valtioiden määräykset eivät merkitse mitään. sapatti on edelleen sapatti ja tulee silloin kuin se tulee, ihan sama vaikka valtio kutsuisi sitä vaikka juustoksi.
pyh! kirjoitti:
jep. olet edelleen tyhmä. valtioiden määräykset eivät merkitse mitään. sapatti on edelleen sapatti ja tulee silloin kuin se tulee, ihan sama vaikka valtio kutsuisi sitä vaikka juustoksi.
Voi pyh! parkaa!
Sapatti tulee milloin tulee, mutta valtiot sen määräävät, milloin se tulee, ja aikanaan saavat nähdä ne, ketkä saavat, että adventistit ympäri maailmaa "pyhittävät sapattia" juuri sinä päivänä, jota valtio kulloinkin saa päähänsä kutsua lauantaiksi, eli perjantai-illasta lauantai-iltaan.
Ei tämä mitään arvailua ole. Näin on tapahtunut historian kuluessa jok'ikinen kerta, kun viikkojärjestystä on muutettu, sikäli kuin historiallisiin asiakirjoihin on luottaminen.
Kaikkein härkeintä asiassa ovat nämä:
- adventistit eivät ole ymmärtävinään, että he yllä kuvatulla tavalla antavat valtiolle sen vallan, joka kuuluisi Jumalalle.
- adventistit ovat olleet hipohiljaa näistä kirkkokuntansa pyhäpäivän muutoksista, vaan ovat toitottaneet slogania "viikkojärjestys ei ole koskaan muuttunut".
- adventististit eivät koskaan ole perusteellisesti pohtineet, mitä kansainvälisen päivämäärärajan siirrot, joita 180. pituuspiirin vaiheilla on silloin tällöin tapahtunut, oikein merkitsevät heidän lepopäiväteologiansa ja eskatologiansa kannalta.
Ja mikä pahinta, EGW:llä ei ole ollut asian suhteen antaa yhtäkään järkevää neuvoa. Asiasta kun ei ollut olemassa mitään sellaista aineistoa, jota olisi kannattanut plagioida.Tuomas-kuoma kirjoitti:
Voi pyh! parkaa!
Sapatti tulee milloin tulee, mutta valtiot sen määräävät, milloin se tulee, ja aikanaan saavat nähdä ne, ketkä saavat, että adventistit ympäri maailmaa "pyhittävät sapattia" juuri sinä päivänä, jota valtio kulloinkin saa päähänsä kutsua lauantaiksi, eli perjantai-illasta lauantai-iltaan.
Ei tämä mitään arvailua ole. Näin on tapahtunut historian kuluessa jok'ikinen kerta, kun viikkojärjestystä on muutettu, sikäli kuin historiallisiin asiakirjoihin on luottaminen.
Kaikkein härkeintä asiassa ovat nämä:
- adventistit eivät ole ymmärtävinään, että he yllä kuvatulla tavalla antavat valtiolle sen vallan, joka kuuluisi Jumalalle.
- adventistit ovat olleet hipohiljaa näistä kirkkokuntansa pyhäpäivän muutoksista, vaan ovat toitottaneet slogania "viikkojärjestys ei ole koskaan muuttunut".
- adventististit eivät koskaan ole perusteellisesti pohtineet, mitä kansainvälisen päivämäärärajan siirrot, joita 180. pituuspiirin vaiheilla on silloin tällöin tapahtunut, oikein merkitsevät heidän lepopäiväteologiansa ja eskatologiansa kannalta.
Ja mikä pahinta, EGW:llä ei ole ollut asian suhteen antaa yhtäkään järkevää neuvoa. Asiasta kun ei ollut olemassa mitään sellaista aineistoa, jota olisi kannattanut plagioida.korjaan typon:
härkeintä piti olla härskeintä- pyh!
Tuomas-kuoma kirjoitti:
Voi pyh! parkaa!
Sapatti tulee milloin tulee, mutta valtiot sen määräävät, milloin se tulee, ja aikanaan saavat nähdä ne, ketkä saavat, että adventistit ympäri maailmaa "pyhittävät sapattia" juuri sinä päivänä, jota valtio kulloinkin saa päähänsä kutsua lauantaiksi, eli perjantai-illasta lauantai-iltaan.
Ei tämä mitään arvailua ole. Näin on tapahtunut historian kuluessa jok'ikinen kerta, kun viikkojärjestystä on muutettu, sikäli kuin historiallisiin asiakirjoihin on luottaminen.
Kaikkein härkeintä asiassa ovat nämä:
- adventistit eivät ole ymmärtävinään, että he yllä kuvatulla tavalla antavat valtiolle sen vallan, joka kuuluisi Jumalalle.
- adventistit ovat olleet hipohiljaa näistä kirkkokuntansa pyhäpäivän muutoksista, vaan ovat toitottaneet slogania "viikkojärjestys ei ole koskaan muuttunut".
- adventististit eivät koskaan ole perusteellisesti pohtineet, mitä kansainvälisen päivämäärärajan siirrot, joita 180. pituuspiirin vaiheilla on silloin tällöin tapahtunut, oikein merkitsevät heidän lepopäiväteologiansa ja eskatologiansa kannalta.
Ja mikä pahinta, EGW:llä ei ole ollut asian suhteen antaa yhtäkään järkevää neuvoa. Asiasta kun ei ollut olemassa mitään sellaista aineistoa, jota olisi kannattanut plagioida.Nyt olet puhdas räksyttäjä.
- mncvb
pyh! kirjoitti:
Nyt olet puhdas räksyttäjä.
Sinä luet päivämäärärajaa siten kuin sen ovat ihmiset päätelleet ja muutat sitä kun ihmiset rajaa muuttavat!
Oletko vain tahallasi ymmärtämättä?
Missä kohden maapalloa oli luomisessa aamun raja? Maapallollahan on aina jossainpäin puoli palloa koko ajan päivää ja toinen puoli yötä !
- jessus sentään
Seitsensivuinen noppa on ihan oiva väline arpomaan sapatin papatin.
Advarille kun muodot ovat a ja o, kaikki muu saa mennä.- hyräillään kaverin
kohdalla aina tässäkohdin.
Kun on toisessa kädessä vanha-aatu "jessus sentään" ja toisessa rienaaja, niin minä poika se jaksan hypätä narua päivästä päivään, korkeammalle ja korkeammalle, ne minua kehottaa, nyt katsokaa kuinka tässäkin pääsin näin korkealle...
lallati lallaa lallatilaa, minä se hyppään naruaa....
et sellainen laulu se sinulla.
Kuulin itse eilen radiosta saman uutisen kuntoillessani ja ajattelin, että tuostapa saakin tänne oivan postauksen, mutta ehdit ensin.
Sinä unohdat nyt sen asian, että ei perusadventisti kykene tuollaisia ajattelemaan, joita puolia toit esiin.
Kyseessä on epärationaalisen maailmankuvan kultti, joka on itse kirjoittanut uusiksi maailmanhistorian ja sen eri vaiheet.
Ensimmäinen puhuttu kieli on tietenkin heprea. Ensimmäinen kirjoitettu kieli on tietenkin heprea. Heprealaiset ovat tietenkin keksineet myös almanakan, tai sitten itse Jumala antoi Aatamille almanakan paratiisissa, jotta sapattia on heti kyetty pitämään oikeana päivänä maailman luomisesta asti, joka siis tapahtui n. 6000 vuotta sitten lokakuun 23. päivä.
Mutta olisi hauska tietää, että pitävätkö samoalaiset sapattia uudesta almanakasta huolimatta nyt sitten perjantaisin, mikä ennen oli heidän sapattinsa paikka, vai kuinka he toimivat?
Lisäksi siinä rajalla on valtioita, jotka ovat täsmälleen samalla pituuspiirillä, mutta he ovatkin päättäneet olla eri päivämäärärajan puolella, eli käytännössä heillä pitäisi olla sapatti samana päivänä, mutta valtiojohto on päättänyt siirtää maan päivämäärärajan toiselle puolelle, joten siellä sapatti on eri päivänä
Samoalaisten elämä hyppää yhden päivän eteenpäin joulukuun 29. päivä, jolloin he siirtävät kelloa 24 tuntia eteenpäin, eli kokonaisen vuorokauden ja hyppäävät päivämäärärajan toiselle puolelle.
Wikipediassa on asiasta mielenkiintoinen kirjoitus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Päivämääräraja
Toivottavasti pienten samoalaisten adventiestien päät nyt eivät mene täysin pyörälle kansainvälisen kauppapolitiikan kiemuroissa.
Suomessahan kävi hiukan vastaava tilanne, kun vaihdoimme vuonna 1753 gregoriaanisen ajanlaskun mukaan parannettu ajanlaskuuun ja silloin siirryttiin kalenterissa 11 päivää eteenpäin hyppäämällä helmikuun 17. päivästä suoraan maaliskuun 1. päivään.
Eli tällä hetkellä viikon seitsemäs päivä on täysin eri kohdassa kuin vuonna 1753, ennen päivää helmikuun 17.
Onneksi adventtikirkkoa ei silloin ollut, sillä kyseessä olisi ollut hirvittävä paniikki, kun he olisivat joutuneet hyppäämään ainakin yhden sapatin yli ja mitähän se Jumala olisikaan ajatellut siitä, että ei olisi yhtä sapattia pyhitetty ollenkaan. Olisi varmaan kironnut helvettiin koko puljun.
Suomessa viikonpäivät merkittiin aikoinaan kirjaimilla A-G ja viikonpäivien nimet otettiin käyttöön vasta vuonna 1787 ja silloinkin vain viikonpäivien ensimmäisillä kirjaimilla. Eli ei ollut lauantaita tai sunnuntaita, vaan oli päivä A, päivä B, päivä C ja niin edelleen. Vuonna 1787 oli sitten ma, ti, ke, to jne.
Aika on kuitenkin suhteellinen käsite. Vuosi perustuu maapallon pyörähdykseen auringon ympäri. Kuukausi perustuu kuun kiertoon maan ympäri. Vuorokausi perustuu maan pyörähdykseen itsensä ympäri. Sen jälkeen mikään ei sitten perustukaan mihinkään. Viikko on jo täysin mielivaltainen käsite ja perustuu jumalten nimiin. Kuukaudessa voisi olla yhtä hyvin kymmenpäiväinen viikko. Vuorokaudessa voisi olla yhtä hyvin kymmenen tuntia tai tunnissa sata sekuntia.
Mutta tuollainen menee jo keskivertoadventistin ajattelun ulkopuolelle että heilahtaa.- pyh!
Otahan ne lääkkeesi ja mene hölmöilemään muille palstoille.
- tööt!
Mikään kalenterimuutos ei ole muuttanut viikkojärjestystä, joten esität typerän argumentin, joka ei ole argumentti ollenkaan.
tööt! kirjoitti:
Mikään kalenterimuutos ei ole muuttanut viikkojärjestystä, joten esität typerän argumentin, joka ei ole argumentti ollenkaan.
>>> Mikään kalenterimuutos ei ole muuttanut viikkojärjestystä, joten esität typerän argumentin, joka ei ole argumentti ollenkaan. >>>
Tuomas-Kuomalle jo kerroinkin, että ei perusadventisti kykene näkemään tätä asiaa sen syvemmälle, mutta selitän sen sinulle kuitenkin. Jospa täällä joku ajatteluun kykeneväinenkin olisi linjoilla.
Vuonna 1753 hypättiin kalenterissa 11 päivää eteenpäin yhden yön aikana.
Eli jos silloin olisi ollut sellaisia uskovaisia Suomessa, jotka viettivät sapattia, niin he olisivat olleet ihmeissään. En löytänyt mistään netistä kalenteria, josta olisin voinut tarkistaa sen, mistä viikonpäivästä hypättiin ja mihin, joten nyt vain oletamme muutaman päivän.
Oletamme, että silloin 17. maaliskuuta oli maanantai. Sapattilaiset olisivat pitäneet sapattinsa pe illasta (14.3) la iltaan (15.3) normaalisti ja sitten tuli sunnuntai 16.päivä ja tuli sunnuntai-ilta ja yö alkoi. Yhtä äkkiä kalenteri hyppäsi 11 päivää eteenpäin.
Kun kello löi sunnuntaina 23.59, ei tullutkaan maanantai klo 00.00 vaan tulikin perjantai klo 00.00 1. päivä maaliskuuta ja perjantaina tulee yleensä ilta, jolloin alkoi taas sapatti sapatin pitäjille.
Ymmärsitkö nyt?
Sapatissa on kysymys vain ja ainoastaan siitä, että 7-päiväinen viikko on ihmisen mielivaltainen käsite. Vuosi ei ole mielivaltainen, koska se perustuu siihen, että Maa pyörähtää Auringon ympäri. Kuukausi ei ole mielivaltainen, koska se perustuu Kuun kiertoon Maan ympäri ja vuorokausi ei ole mielivaltainen, koska se perustuu Maapallon pyörähdykseen akselinsa ympäri, mutta kaikki muu ajanlasku on mielivaltaista.
Tunnissa voisi olla 120 sekuntia, vuorokaudessa 48 tuntia ja viikossa 14 päivää, mutta olemme päättäneet toisin.
Vuonna 1753 (esimerkiksi) sapatin pitäjät pitivät kalenterimuutoksen jälkeisen sapatin joko vain kahden päivän päästä uudelleen, koska hypyn takia uusi lauantai tulikin jo muutaman päivän päästä edellisestä tai sitten heiltä jäi yksi lauantai väliin, jos hyppy osui toiseen kohtaan. Eli jos hyppy tapahtui vaikkapa torstaina, niin seuraava sapatti jäi pitämättä, koska torstain jälkeen tulikin yllättäen maanantai ja sapattiin olikin taas useita päiviä.
Samoalla kalenterimuutoksessa adventisteille sapatti tulee vain viiden päivän päästä uudelleen, sillä 29. päivä joulukuuta hypätään suoraan 30. joulukuuta.
Eli 7-päiväinen viikko on ihmisen mielivaltainen käsite, joten Samoalla joulukuussa on yhden kerran vain 6-päiväinen viikko, koska he päättivät siirtyä päivämäärärajan toiselle puolelle.
Jos sapatti ei olisi mielivaltainen käsite, niin sitten sitä vietettäisiin 7 päivän välein, riippumatta kulloisestakin kalenterista. Tälläkin hetkellä viettäisitte sapattia seitsemän päivän välein, riiippumatta siitä, mihin kalenteriuudistus heitti päivät vuonna 1753, tai lukemattomissa kalenterimuutoksissa, joita tehtiin kun siirryttiin Ruotsin valllasta Venäjän valtaan ja taas takaisin ja taas takaisin.
Useat maat ovat useita kertoja muuttaneet kalenterijärjestelmiään, jolloin viikkojen pituudet ovat olleet milloin mitäkin. On jäänyt välistä jopa kokonaisia viikkoja, kuten Suomessa 1700-luvulla.bushmanni kirjoitti:
>>> Mikään kalenterimuutos ei ole muuttanut viikkojärjestystä, joten esität typerän argumentin, joka ei ole argumentti ollenkaan. >>>
Tuomas-Kuomalle jo kerroinkin, että ei perusadventisti kykene näkemään tätä asiaa sen syvemmälle, mutta selitän sen sinulle kuitenkin. Jospa täällä joku ajatteluun kykeneväinenkin olisi linjoilla.
Vuonna 1753 hypättiin kalenterissa 11 päivää eteenpäin yhden yön aikana.
Eli jos silloin olisi ollut sellaisia uskovaisia Suomessa, jotka viettivät sapattia, niin he olisivat olleet ihmeissään. En löytänyt mistään netistä kalenteria, josta olisin voinut tarkistaa sen, mistä viikonpäivästä hypättiin ja mihin, joten nyt vain oletamme muutaman päivän.
Oletamme, että silloin 17. maaliskuuta oli maanantai. Sapattilaiset olisivat pitäneet sapattinsa pe illasta (14.3) la iltaan (15.3) normaalisti ja sitten tuli sunnuntai 16.päivä ja tuli sunnuntai-ilta ja yö alkoi. Yhtä äkkiä kalenteri hyppäsi 11 päivää eteenpäin.
Kun kello löi sunnuntaina 23.59, ei tullutkaan maanantai klo 00.00 vaan tulikin perjantai klo 00.00 1. päivä maaliskuuta ja perjantaina tulee yleensä ilta, jolloin alkoi taas sapatti sapatin pitäjille.
Ymmärsitkö nyt?
Sapatissa on kysymys vain ja ainoastaan siitä, että 7-päiväinen viikko on ihmisen mielivaltainen käsite. Vuosi ei ole mielivaltainen, koska se perustuu siihen, että Maa pyörähtää Auringon ympäri. Kuukausi ei ole mielivaltainen, koska se perustuu Kuun kiertoon Maan ympäri ja vuorokausi ei ole mielivaltainen, koska se perustuu Maapallon pyörähdykseen akselinsa ympäri, mutta kaikki muu ajanlasku on mielivaltaista.
Tunnissa voisi olla 120 sekuntia, vuorokaudessa 48 tuntia ja viikossa 14 päivää, mutta olemme päättäneet toisin.
Vuonna 1753 (esimerkiksi) sapatin pitäjät pitivät kalenterimuutoksen jälkeisen sapatin joko vain kahden päivän päästä uudelleen, koska hypyn takia uusi lauantai tulikin jo muutaman päivän päästä edellisestä tai sitten heiltä jäi yksi lauantai väliin, jos hyppy osui toiseen kohtaan. Eli jos hyppy tapahtui vaikkapa torstaina, niin seuraava sapatti jäi pitämättä, koska torstain jälkeen tulikin yllättäen maanantai ja sapattiin olikin taas useita päiviä.
Samoalla kalenterimuutoksessa adventisteille sapatti tulee vain viiden päivän päästä uudelleen, sillä 29. päivä joulukuuta hypätään suoraan 30. joulukuuta.
Eli 7-päiväinen viikko on ihmisen mielivaltainen käsite, joten Samoalla joulukuussa on yhden kerran vain 6-päiväinen viikko, koska he päättivät siirtyä päivämäärärajan toiselle puolelle.
Jos sapatti ei olisi mielivaltainen käsite, niin sitten sitä vietettäisiin 7 päivän välein, riippumatta kulloisestakin kalenterista. Tälläkin hetkellä viettäisitte sapattia seitsemän päivän välein, riiippumatta siitä, mihin kalenteriuudistus heitti päivät vuonna 1753, tai lukemattomissa kalenterimuutoksissa, joita tehtiin kun siirryttiin Ruotsin valllasta Venäjän valtaan ja taas takaisin ja taas takaisin.
Useat maat ovat useita kertoja muuttaneet kalenterijärjestelmiään, jolloin viikkojen pituudet ovat olleet milloin mitäkin. On jäänyt välistä jopa kokonaisia viikkoja, kuten Suomessa 1700-luvulla.Aika on suhteellinen kästite ja hauska nähdä, mitä Samoan adventistit tekevät. Tongassa valtio jo iät ajat sitten päätti laittaa vuorokausirajan mutkalle, mutta adventistit päättivät pitää sen suorana ja ovat pitäneet sapattia, kun muut pitävät sunnuntaita. Käytännöllistä, vai mitä. :) Olisikohan samoalaisilla samantapainen kiusaus?
Tuon gregoriaaniseen kalenteriin siirtymisen suhteen olet kyllä väärässä. Euroopan maat siirtyivät gregoriaaniseen kalenteriin eri aikoina ja jos se olisi tehty niin kuin ajattelet, eri maihin olisi tullut toisistaan poikkeava viikkorytmi. Siksi se toteutettiin niin, että kalenterin muutos ei vaikuttanut viikkorytmiin, muutti vain kalenterin päivämääriä.
Ruotsi-Suomen kohdalla muutos vuonna 1753 merkitsi sitä, että keskiviikkoa, helmikuun 17. päivää seurasi torstai maaliskuun 1. päivä. Kun Suomi siirtyi Venäjän alaisuuteen muutama vuosikymmen myöhemmin, niin Venäjä ei ollut vielä siirtynyt gregoriaaniseen kalenteriin. Koska Suomi oli autonomia, se sai pitää kalenterinsa, mutta valtion viralliset asiakirjat saivan kaksinkertaisen päiväyksen toinen Suomen ja toinen Venäjän kalenterin mukaan.
Ruotsihan alkoi muuten muutoksen gregoriaaniseen kalenteriin jo vuonna 1700 sillä idealla, että kun 11 kertaa jätetään karkausvuosi pitämättä ollaan noin 40 vuoden kuluttua gregoriaanisessa kalenterissa. Kalenterintekijät kuitenkin unohtivat tämän pariinotteeseen ja muutoksessa jäätiin pahasti jälkeen. Niinpä Kaarle XII lopetti tämän siirtymäyrityksen, kun totesi kansainvälisten asioiden hoidon hankalaksi sellaisen kalenterin kanssa, jollaista ei ollut kenelläkään muulla - muistaaksen 8 päivää jäljessä gregoriaanisesta ja 3 päivää edellä juliaanisesta.
Iloista kevättä!
KaiKai_A kirjoitti:
Aika on suhteellinen kästite ja hauska nähdä, mitä Samoan adventistit tekevät. Tongassa valtio jo iät ajat sitten päätti laittaa vuorokausirajan mutkalle, mutta adventistit päättivät pitää sen suorana ja ovat pitäneet sapattia, kun muut pitävät sunnuntaita. Käytännöllistä, vai mitä. :) Olisikohan samoalaisilla samantapainen kiusaus?
Tuon gregoriaaniseen kalenteriin siirtymisen suhteen olet kyllä väärässä. Euroopan maat siirtyivät gregoriaaniseen kalenteriin eri aikoina ja jos se olisi tehty niin kuin ajattelet, eri maihin olisi tullut toisistaan poikkeava viikkorytmi. Siksi se toteutettiin niin, että kalenterin muutos ei vaikuttanut viikkorytmiin, muutti vain kalenterin päivämääriä.
Ruotsi-Suomen kohdalla muutos vuonna 1753 merkitsi sitä, että keskiviikkoa, helmikuun 17. päivää seurasi torstai maaliskuun 1. päivä. Kun Suomi siirtyi Venäjän alaisuuteen muutama vuosikymmen myöhemmin, niin Venäjä ei ollut vielä siirtynyt gregoriaaniseen kalenteriin. Koska Suomi oli autonomia, se sai pitää kalenterinsa, mutta valtion viralliset asiakirjat saivan kaksinkertaisen päiväyksen toinen Suomen ja toinen Venäjän kalenterin mukaan.
Ruotsihan alkoi muuten muutoksen gregoriaaniseen kalenteriin jo vuonna 1700 sillä idealla, että kun 11 kertaa jätetään karkausvuosi pitämättä ollaan noin 40 vuoden kuluttua gregoriaanisessa kalenterissa. Kalenterintekijät kuitenkin unohtivat tämän pariinotteeseen ja muutoksessa jäätiin pahasti jälkeen. Niinpä Kaarle XII lopetti tämän siirtymäyrityksen, kun totesi kansainvälisten asioiden hoidon hankalaksi sellaisen kalenterin kanssa, jollaista ei ollut kenelläkään muulla - muistaaksen 8 päivää jäljessä gregoriaanisesta ja 3 päivää edellä juliaanisesta.
Iloista kevättä!
Kai>> Tuon gregoriaaniseen kalenteriin siirtymisen suhteen olet kyllä väärässä. >>
No niinpäs olinkin. Kiitos oikaisusta.
Mutta sitten suositan sinullekin kirjaa "ajan historia", jossa Gerald James Whitrowin tutkimusten saattelemina käydään hyvin läpi ajan käsitys eri aikakausina.
Euroopassakin elettiin vielä 1600-1700-luvuilla eri viikonpäivissä eri maissa ja jopa saman maan sisällä. Jos lähdit hevosella Napolista 26.3 ja ratsastit kolme päivää, saavuit toiseen Italian kaupunkiin, jossa elettiin marraskuun alkua edellisen vuoden puolella.
Jokaisella kylällä ja kaupungilla saattoi olla esim. sunnuntai eri paikassa, etenkin jos olivat kaukana toisistaan ja yhteisöt elelivät omia aikojaan ilman sen suurempia murheita.
Tämä siksi, koska asialla ei ollut mitään merkitystä. Ei ollut tehtaita, johon olisi pitänyt mennä juuri oikeaan aikaan tai mitään muutakaan, jossa olisi ollut samalle ajalle mitään käyttöä. Valtioissa oli teoriassa käytössä sama aika ja päivä eri osissa, mutta ei käytännössä.
Valtiot eivät usein edes laskeneet vuosia, vaan vuodet "mitattiin" hallitsijan nimen mukaan ja vallassaolovuosien mukaan. Elettiin vuotta 6 Edward Toisen valtaannoususta. Sitten kun Edward kuolla kupsahti, elettiin uutta aikaa uuden hallitsijan kanssa. Tämä oli ihmisen käsityskyvylle helpompaa kuin sellaiset tuhansia vuosia sisällään pitävät numerot, joita ihmiset eivät olisi kyenneet hahmottamaan.
Kirkko oli hyvin kiinnostunut vuosista ja ajoista, mutta kirkon innostus ei usein tarttunut muihin.
Vasta postilaitos, ruvettuaan kuljettamaan ihmisiä paikasta toiseen, pakotti maat noudattamaan samaa viikonpäivää ja kellonaikaa samalla aikavyöhykkeellä, koska joukkoliikkenne ei olisi muuten toiminut. Siihen asti elettiin kalenterin kanssa kuin pellossa. Seuraava etappi oli tehtaiden saapuminen 1800-luvulla, joka pakotti ihmiset vielä tarkempaan ajan seuraamiseen.
Vanhassa ajassa olisi olleet sapatin viettäjät ihmeissään.
Pistetäänpä vielä linkki wikipediaan, jossa oli hyvä, joskin suppea juttu ajanlaskusta kautta historian.
Toki juttu saa sellaisen otsan rypistymään, joka kuvittelee jonkin taikaukkelin luoneen Maapallon elämän 6000 vuotta sitten ja iskeneen taikasavesta luomalleen ihmiselle kalenterin käteen sapatin viettämistä varten.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajanlasku
Ja kalenterin historiaa englanniksi:
http://www.webexhibits.org/calendars/calendar.html
Ja vielä yksi:
http://astro.nmsu.edu/~lhuber/leaphist.html
Voikaa hyvin ja varokaa aikahyppyjä!Pedon tunnusmerkki on julmuus, senkaltainen julmuus jopa omia kohtaan kuin on mm. teurastaja Gaddafin sisimmässä. Pedot hajottavat lauman ja raatelevat yksin jääneet.
Ap. t. 20:29
Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,
Rukoilkaamme Herraa, että hän antaisi kaikkiin seurakuntiin kaikkialla sellaisia pastoreita, jotka tekevät työtä Herralle, kokosydämisesti.
Joh. 10:12
Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.- hattu silmillä
Niin Antti!
Sellaisia petojahan me kaikki ihmiset olemme ja lisäksi kovia osoittelemaan muita heidän tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Syytämme toisia jopa omista virheistämme!
En voi muuta sanoa kuin, että: "Herra ole minulle syntiselle armollinen!"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394983Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734219Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192105MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711483OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941144