"Helsingin hätäkeskuksen päivystäjää, joka sanoi hätäpuhelun soittaneelle: ” Jos olette kilttejä, apu tulee 20 minuutissa, muutoin kahdessa ja puolessa tunnissa".
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/hatakeskuspaivystaja_lupasi_apua_nopeasti_jos_soittaja_on/
Hätäpuhelun soitti huoltomies, joka on soittanut useita hätäpuheluja aiemminkin. Huoltomiehelle jäi tilanteesta vaikutelma, ettei hätäkeskuspäivystäjällä ollut hyvä päivä.
Hätäpuhelun kuuli avuntarpeessa olleen vanhuksen tytär. Hän oli tapahtumapaikalla ja soittajan puhelimen kaiutin oli auki. Huoltomiehen mukaan hätäkeskuspäivystäjä myös puhui huutamalla.
Hätäkeskus: Kiltisti siellä tai ette saa apua
62
3646
Vastaukset
- kukamitähäh*
Eikös ne kaikki hätäpuhelut nauhoiteta, niin että tästäkin varmaan totuus saadaan selville.
- .
et sitten lukenut linkkiä?
Nauhoituksia ei säilytetä kuin vuosi, ja käsittely aloitettiin nauhojen hävityksen jälkeen?
- kukamitähäh*
Miksi Suomi24:n ylläpito nostaa näitä nimimerkittömien idioottien avauksia Pääuutisiksi? "muutamaan tuntiin" on täysin typerä nimimerkkivalinta = avaus poistoon.
- herääs
Ketä kinnostaa aloittajan nimimerkki? Huoh mikä tyyppi oot...
- Kansalainen02
Lopputili välittömästi tuommoiselle mielivaltaiselle päivystäjälle, jos osoittautuu puhelu todeksi.
Mitähän sinä kukamitähäh oikein höpiset? Ei tämä kenenkään idiootin avaus ollut vaan vielä hetki sitten Iltasanomien ykkösuutinen.
Näitä tuntuu sattuvan liian usein. Onneksi ei sentään poliiseille tai palomiehille. Jos heillä olisi yhtä välinpitämätön asenne kuin päivystäjillä, tulisi aika paljon ruumiita.
Tuntuu, että nykyään saa taksin ambulanssia nopeammin ja ei sen varmaan niin kuuluisi mennä.- .
Ruumilla mitään väliä, mutta aineelliset vahingot on vältettävä.
Vakuutusyhtiöillä on kokopäivä palkattuja asianajajia, tulee kalliiksi, jos vakuutusyhtiö on maksaja ei maksa hakee maksajan. - Leipääntynyt auttaja
On siellä ambulanssipuolellakin niitä työhönsä leipiintyneitä vaikka kuinka paljon.
Esimerkki: Humalainen henkilö, joka oli jo entuudestaan tuttu ambulanssimiehille, putosi portaat alas ja lonkka murtui.
Menin itse auttamaan ko. henkilöä ja soitin hätäkeskukseen. Siellä tokaistiin vaan että taasko se juoppo sekoilee. Pitkän inttämisen jälkeen sain kuitenkin heidät lähettämään apua paikalle kun jalat eivät pitäneet alla yhtään ja mies huusi kivusta.
Tällä kertaa promillet eivät olleet kovin korkeat, yhden luokkaa.
Apu tuli, kovakouraisesti painettiin lantiota alaspäin ja kun ei rutinaa kuulunut, huutoa kylläkin, tuumasivat että ei oteta kyytiin.
Naapurin kanssa sitten raahasimme huutavan miehen kotiinsa ja laitoimme sängylle makaamaan. Otin häneltä vara-avaimen itselleni jotta pääsen vointia katsomaan seuraavana aamuna.
Menin aamulla paikalle, mies oli selvinnyt humalastaan, mutta kuset olivat alla kun ei päässyt ylös vessaan.
Soitto uudestaan hätäkeskukseen ja taas kaamea vääntö saako apua paikalle vai ei. Lopulta tuli auto ja mies pääsi sairaalaan. Löydös, 8 cm murtuma lantiossa ja monen viikon sairaalareissu.
En puolustele humalaisia, mutta hoidettava on nekin. Itse olin täysin selvinpäin ja sain samaa tylyä kohtelua vaikka menin vain auttamaan ihmistä. Jos en olisi mennyt, olisin rikkonut kansalaisvelvollisuutani.
Eihän se minun vikani ole jos joku avun tarvitsija on humalassa, mutta osani sain kuulla minäkin, vaikka täysin asiallinen olin.
Että tämmöistä. Leipääntynyt auttaja kirjoitti:
On siellä ambulanssipuolellakin niitä työhönsä leipiintyneitä vaikka kuinka paljon.
Esimerkki: Humalainen henkilö, joka oli jo entuudestaan tuttu ambulanssimiehille, putosi portaat alas ja lonkka murtui.
Menin itse auttamaan ko. henkilöä ja soitin hätäkeskukseen. Siellä tokaistiin vaan että taasko se juoppo sekoilee. Pitkän inttämisen jälkeen sain kuitenkin heidät lähettämään apua paikalle kun jalat eivät pitäneet alla yhtään ja mies huusi kivusta.
Tällä kertaa promillet eivät olleet kovin korkeat, yhden luokkaa.
Apu tuli, kovakouraisesti painettiin lantiota alaspäin ja kun ei rutinaa kuulunut, huutoa kylläkin, tuumasivat että ei oteta kyytiin.
Naapurin kanssa sitten raahasimme huutavan miehen kotiinsa ja laitoimme sängylle makaamaan. Otin häneltä vara-avaimen itselleni jotta pääsen vointia katsomaan seuraavana aamuna.
Menin aamulla paikalle, mies oli selvinnyt humalastaan, mutta kuset olivat alla kun ei päässyt ylös vessaan.
Soitto uudestaan hätäkeskukseen ja taas kaamea vääntö saako apua paikalle vai ei. Lopulta tuli auto ja mies pääsi sairaalaan. Löydös, 8 cm murtuma lantiossa ja monen viikon sairaalareissu.
En puolustele humalaisia, mutta hoidettava on nekin. Itse olin täysin selvinpäin ja sain samaa tylyä kohtelua vaikka menin vain auttamaan ihmistä. Jos en olisi mennyt, olisin rikkonut kansalaisvelvollisuutani.
Eihän se minun vikani ole jos joku avun tarvitsija on humalassa, mutta osani sain kuulla minäkin, vaikka täysin asiallinen olin.
Että tämmöistä.no tuo on tuttu tilanne. Itse käytin yhden päivän elämästäni saadakseni ihmisen, joka olis parin päivän jälkeen luultavasti ollu monosen haettavissa, ambulanssin kyytiin ja sairaalaan sisään. Lähtökohtana oli että kun ambulanssin porukka huomasi että kyseinen henkilö oli tavallaan saanut itse itsensä siihen tilaan, eli toki oli ensin ko,me viikkoa ryypänny putkeen ja kun oli särkeny ittensä kuntoon ettei enää asunnosta päässy edes kauppaan, viikon eläny vedellä niin päättelivät etteivät halua ottaa kyytiin. Siihen tepsi ainoastaan sitkeä painostus ja vaatimus että jätetään kotiin sitten jos lanssiväki allekirjoittaa paperin missä ottavat vastuun henkilön mahdollisesta kuolemasta. Sama jatkui sairaalassa, eteenpäin päästiin esittämällä sama allekirjoitusehdotus. Ensimmäinen lääkäri joka sanoi että mistään muusta riippumatta henkilö on niin huonossa kunnossa että otetaan sisään oli sisätautilääkäri noin kymmenen tunnin odottelun ja muiden kanssa väännön jälkeen.
Mä ymmärrän että kaikki me ollaan ihmisiä ja varmasti leipääntyy kun näkee paljon samaa. Mutta työt hoidetaan töinä, ei henklöiden vaan tarpeen perusteella. Jos ei onnistu niin ammatinvaihdos on paikoillaan. En mäkään työssäni mene mielialojen mukaan vaan sen mukaan mitä työt vaatii.- Anonyymi
emosus kirjoitti:
no tuo on tuttu tilanne. Itse käytin yhden päivän elämästäni saadakseni ihmisen, joka olis parin päivän jälkeen luultavasti ollu monosen haettavissa, ambulanssin kyytiin ja sairaalaan sisään. Lähtökohtana oli että kun ambulanssin porukka huomasi että kyseinen henkilö oli tavallaan saanut itse itsensä siihen tilaan, eli toki oli ensin ko,me viikkoa ryypänny putkeen ja kun oli särkeny ittensä kuntoon ettei enää asunnosta päässy edes kauppaan, viikon eläny vedellä niin päättelivät etteivät halua ottaa kyytiin. Siihen tepsi ainoastaan sitkeä painostus ja vaatimus että jätetään kotiin sitten jos lanssiväki allekirjoittaa paperin missä ottavat vastuun henkilön mahdollisesta kuolemasta. Sama jatkui sairaalassa, eteenpäin päästiin esittämällä sama allekirjoitusehdotus. Ensimmäinen lääkäri joka sanoi että mistään muusta riippumatta henkilö on niin huonossa kunnossa että otetaan sisään oli sisätautilääkäri noin kymmenen tunnin odottelun ja muiden kanssa väännön jälkeen.
Mä ymmärrän että kaikki me ollaan ihmisiä ja varmasti leipääntyy kun näkee paljon samaa. Mutta työt hoidetaan töinä, ei henklöiden vaan tarpeen perusteella. Jos ei onnistu niin ammatinvaihdos on paikoillaan. En mäkään työssäni mene mielialojen mukaan vaan sen mukaan mitä työt vaatii.Eli suomennettuna.
Ryyppämällä aiheutunut ongelma ajoi sellaisen edelle jolla joku muu akutti tilanne.
Sama jatkui sairaalassa, saitte etuiltua öykkärimäisellä käytöksellä toisten edelle joilla ei ollut itseaiheutettu ongelma.
Tunnen tuollaiset öykkärit hyvin, he käyttävät tuota huutamista ja yhkailua hyväksi kaikkialla, esim myymälöissä saavat hyvityksiä kun heidät halutaan mahdollisimman pian ulos liikkeestä.
Minuun ei vai öykkäröinti tehoa, olen vienyt heitä käräjille ja myös voittanut jutut.
- Ihme porukka!
Mistä ne kaivaa ne päivystäjät? eikö ne tajua että jokainen minuutti on tärkeä ja asialla ei voi leikkiä juupäs eipäs?
Se on mielestäni rikosilmoituksen paikka!- Anonyymi
Tämäkin on luultavasti ala, jolle hakeutuu narsisteja ja psykopaatteja töihin. Valta toisen ihmisen elämään kiinnostaa ja kiihottaa. 🤤
- oodes
salainen valtion ohjeistus käskee hidastamaan avunsaantia, jotta päästään eroon vanhuksista joita nyt on paljon suurten ikäluokkien ikääntyessä. hssss.. ei saa paljastaa valtiosalaisuuksia. Samoin lääkäriin pääsee vanhus 1-2 kk:n päästä, kun taas itse 38 vuotiaana nuorempana sain ajan viikon päähän. hysssss hysssss... näin heitä lahdataan ilman et kukaan tajuuuuuuu
- Anonyymi
Älä viitsi paskaa puhua.
- vihainenNn
Justjoo.. kyllä nyt mummon vointi on 1000 kertaa tärkeämpi kuin jonkun ego. Kaikkee ne sinne töihin valitseekin.
Pitääkö ihan hellittelynimien säestyksellä saada apua? Niin ehkä kiltti hätäkeskuksen päivittäjä lähettäskin apua... naurettavaa. - Onko kyse murhasta?
Jos päivystäjä rettelöi ja sen päälle Ambulanssi, ei hyvää seuraa...
http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&hs=VTn&rls=org.mozilla:fi:official&sa=X&ei=uW3KTaqEI4bOswavysSZAw&ved=0CBYQBSgA&q=Ambulanssin saanti helsingissä&spell=1 - tätä se on
Tämä on niin sairas maailma. Yksi ihminen isoa laitosta vastaan mitä siitä seuraa kuin kyykyttämistä. Toivottavasti jokainen saa ansionsa mukaan, kyllä se sieltä kostautuu. Kun sitten tulee vanhaksi niin kuka on auttamassa, muistaa sitten kuinka itse tulikaan sanottua.
- arvaaja***
En usko, että tuosta käy koko tarina ilmi. Itse olen soitellut hätäkeskukseen (töiden vuoksi). Kerron aina rauhallisesti faktat. Muistuttaisin, että hätäkeskukseen soittaa myös henkilöitä, jotka eivät malta kertoa päivystäjälle rauhallisesti infoa aiheesta vaan laittavat kommenttia että "laita se ambulanssi tulemaan jo perkele!!".
Tällaiset aloituksessa kuvatut tapaukset saavat jotkut ihmiset vain siihen uskoon, että hätäkeskukseen voi aina soittaa ja huutaa "lähettäkää ambulanssi osoitteeseen Mansku B 12!!!" ja näin tapahtuu heti. Hätäkeskuksen päivystäjän pitää kuitenkin tehdä arvio tapauksen kiireellisyydestä, minkä vuoksi pitäisi jaksaa kuvailla tilannetta.
Mitä hankalampia ne hätäkeskukseen soittavat ovat, sitä enemmän tulee tällaisia tilanteita. Sitä niitää mitä kylvää.- Kiinteistönhoitaja..
"Apulaisoikeusasiamies moittii Helsingin hätäkeskuksen päivystäjää, joka sanoi hätäpuhelun soittaneelle: ” Jos olette kilttejä, apu tulee 20 minuutissa, muutoin kahdessa ja puolessa tunnissa.”
Hätäpuhelun soittaja soitti hätäkeskukseen, koska avuntarpeessa oli 93-vuotias vanhus, joka oli kaatunut lattialle.
Hätäpuhelun soitti huoltomies, joka on soittanut useita hätäpuheluja aiemminkin. Huoltomiehelle jäi tilanteesta vaikutelma, ettei hätäkeskuspäivystäjällä ollut hyvä päivä".
Eiköhän tuosta irto koko tarina. - arvaaja****
Kiinteistönhoitaja.. kirjoitti:
"Apulaisoikeusasiamies moittii Helsingin hätäkeskuksen päivystäjää, joka sanoi hätäpuhelun soittaneelle: ” Jos olette kilttejä, apu tulee 20 minuutissa, muutoin kahdessa ja puolessa tunnissa.”
Hätäpuhelun soittaja soitti hätäkeskukseen, koska avuntarpeessa oli 93-vuotias vanhus, joka oli kaatunut lattialle.
Hätäpuhelun soitti huoltomies, joka on soittanut useita hätäpuheluja aiemminkin. Huoltomiehelle jäi tilanteesta vaikutelma, ettei hätäkeskuspäivystäjällä ollut hyvä päivä".
Eiköhän tuosta irto koko tarina.No voin vaan kuvitella, millaisia tyyppejä sinne soittaa jos ei enää jaksa olla asiallinen. Minulle on joka kerta oltu asiallisia, paitsi kerran, jolloin päivystävä lohkaisi jo vähän vitsiä (se oli meistä molemmista hauskaa sillä hetkellä).
Koska olen itsekin aspa, pidän tuota lähinnä osoituksena siitä, miten päivystäjien jaksaminen on koetuksella. Ja edelleen: porukalle tulee halu olla entistä vittumaisempia kun soittavat sinne. Mikä ei auta asiaa yhtään.
Mutta totta on, varmasti resurssit on rajalliset. Päivystäjän pitää tarkkaan harkita, mitä lähetetään minnekin. Jos vaikka vanhus kaatuu, on tosi oletettavaa, ettei vanhus ole hengenvaarassa, vaikka parin tunnin odotuttaminen onkin epäinhimillistä. Jos taas päivystäjä lähettäisi aina kaikille kaatuneille vanhuksille saman tien ambulanssin, resurssit eivät riittäisi. Eli jos vaikkapa samaan aikaan joku puukottaisi jotakuta tai saisi yhtäkkisen sairaskohtauksen, ei taas apu ehtisi ajoissa paikalle ja resurssien väärästä suuntaamisesta seuraisi se, että joku kuolee. - t43aqt
joo mutta sinun asenteesi mukaan siis tavallinen ihminen ei voisi tietää itsekkin että nyt sitä ambulanssia tarvitaan ja heti. Vaan oletat että vasta hätäkeskuspäivystäjä puhelimessa ainoastaan voi tietää.Tämmöinen kysely vie kallista aikaa silloin kun tarve on aivan varma ja ilmiselvä kenelle tahansa. Kyllä muutkin näkee ja monilla muillakin voi olla tietoa.
- joku on pielessä
arvaaja**** kirjoitti:
No voin vaan kuvitella, millaisia tyyppejä sinne soittaa jos ei enää jaksa olla asiallinen. Minulle on joka kerta oltu asiallisia, paitsi kerran, jolloin päivystävä lohkaisi jo vähän vitsiä (se oli meistä molemmista hauskaa sillä hetkellä).
Koska olen itsekin aspa, pidän tuota lähinnä osoituksena siitä, miten päivystäjien jaksaminen on koetuksella. Ja edelleen: porukalle tulee halu olla entistä vittumaisempia kun soittavat sinne. Mikä ei auta asiaa yhtään.
Mutta totta on, varmasti resurssit on rajalliset. Päivystäjän pitää tarkkaan harkita, mitä lähetetään minnekin. Jos vaikka vanhus kaatuu, on tosi oletettavaa, ettei vanhus ole hengenvaarassa, vaikka parin tunnin odotuttaminen onkin epäinhimillistä. Jos taas päivystäjä lähettäisi aina kaikille kaatuneille vanhuksille saman tien ambulanssin, resurssit eivät riittäisi. Eli jos vaikkapa samaan aikaan joku puukottaisi jotakuta tai saisi yhtäkkisen sairaskohtauksen, ei taas apu ehtisi ajoissa paikalle ja resurssien väärästä suuntaamisesta seuraisi se, että joku kuolee.Tuo uhka kuva on resurssien puutetta, joka on korjattavissa, ajatella jos pieni 8 vuotias koululainen näkee uhrin tajuttomana ja uskaltaa soittaa 112 ja siellä päivystäjä rupeaa kovistelemaan, hän menee lukkoon.
- arvaaja*****
t43aqt kirjoitti:
joo mutta sinun asenteesi mukaan siis tavallinen ihminen ei voisi tietää itsekkin että nyt sitä ambulanssia tarvitaan ja heti. Vaan oletat että vasta hätäkeskuspäivystäjä puhelimessa ainoastaan voi tietää.Tämmöinen kysely vie kallista aikaa silloin kun tarve on aivan varma ja ilmiselvä kenelle tahansa. Kyllä muutkin näkee ja monilla muillakin voi olla tietoa.
^Ai sinusta voitaisiin aina lähettää heti ambulanssi, jos vain joku tajuaa ottaa luurin käteen ja sanoa puhelimeen, että "Ambulanssi osoitteeseen XXX". Arveletko, että sitä henkilökuntaa ja kalustoa on ihan rajattomasti tuohon?
Hätäkeskuspäivystäjä nimenomaan EI VOI TIETÄÄ. Siksi hänen pitääkin kysellä soittajalta, millainen hätä on. Kannattaa käyttää se 20-50 sekuntia sen selittämiseen, mikä on hätänä. Normaalijärkinen yleensä pystyy tällaiseen (ei ole tajuissaan, löi itsensä, makaa lattialla jne.) Otetaan esimerkki: joku soittaa hätäkeskukseen, että on lähetettävä paloauto. Käytössä on vain yksi paloauto. Tulee kaksi tapausta, toinen on kissa puussa ja toinen oikea tulipalo. Kumpaankohan paikkaan se paloauto mielestäsi lähetetään?
Luuletko tosiaan, että niitä ambulansseja on rajaton määrä lähetettäväksi, jos nyt joku vaan sattuu hätäkeskukseen soittamaan?
Lähetetään vaan kaikille pilailijoillekin ne ambulanssit, sekä muille uusavuttomille. Hätäkeskukseenhan soitetaan myös, jos joku ei osaa keittää perunoita tms. Ehkä heillekin voi mielestäsi lähettää kaiken varalta ambulanssin? - maitsku11223
arvaaja***** kirjoitti:
^Ai sinusta voitaisiin aina lähettää heti ambulanssi, jos vain joku tajuaa ottaa luurin käteen ja sanoa puhelimeen, että "Ambulanssi osoitteeseen XXX". Arveletko, että sitä henkilökuntaa ja kalustoa on ihan rajattomasti tuohon?
Hätäkeskuspäivystäjä nimenomaan EI VOI TIETÄÄ. Siksi hänen pitääkin kysellä soittajalta, millainen hätä on. Kannattaa käyttää se 20-50 sekuntia sen selittämiseen, mikä on hätänä. Normaalijärkinen yleensä pystyy tällaiseen (ei ole tajuissaan, löi itsensä, makaa lattialla jne.) Otetaan esimerkki: joku soittaa hätäkeskukseen, että on lähetettävä paloauto. Käytössä on vain yksi paloauto. Tulee kaksi tapausta, toinen on kissa puussa ja toinen oikea tulipalo. Kumpaankohan paikkaan se paloauto mielestäsi lähetetään?
Luuletko tosiaan, että niitä ambulansseja on rajaton määrä lähetettäväksi, jos nyt joku vaan sattuu hätäkeskukseen soittamaan?
Lähetetään vaan kaikille pilailijoillekin ne ambulanssit, sekä muille uusavuttomille. Hätäkeskukseenhan soitetaan myös, jos joku ei osaa keittää perunoita tms. Ehkä heillekin voi mielestäsi lähettää kaiken varalta ambulanssin?noooooooh...kun nyt ottaa puheeksi niin ei ne päivystäjät saisi kovistella KELLEKKÄÄNja kyllä mää luulen että jos kissa on puussa jossain muualla palaa nii kuka sanoo että nyt pelastakaa ke kolli sieltä puustä palo voi odottaaa että sitä mä vaa ihmettelen toki tmmärrän että jos oma kissa on puussa nii tetenkin halutaan että se pelastetaan eka mutta kumpi ?ihmisen vai eläimen henki?????????????
- 112233
arvaaja**** kirjoitti:
No voin vaan kuvitella, millaisia tyyppejä sinne soittaa jos ei enää jaksa olla asiallinen. Minulle on joka kerta oltu asiallisia, paitsi kerran, jolloin päivystävä lohkaisi jo vähän vitsiä (se oli meistä molemmista hauskaa sillä hetkellä).
Mutta totta on, varmasti resurssit on rajalliset. Päivystäjän pitää tarkkaan harkita, mitä lähetetään minnekin. Jos vaikka vanhus kaatuu, on tosi oletettavaa, ettei vanhus ole hengenvaarassa, vaikka parin tunnin odotuttaminen onkin epäinhimillistä. Jos taas päivystäjä lähettäisi aina kaikille kaatuneille vanhuksille saman tien ambulanssin, resurssit eivät riittäisi. Eli jos vaikkapa samaan aikaan joku puukottaisi jotakuta tai saisi yhtäkkisen sairaskohtauksen, ei taas apu ehtisi ajoissa paikalle ja resurssien väärästä suuntaamisesta seuraisi se, että joku kuolee.Se on saatana palveluammatti siinä missä esim kaupan kassaneitikin, jos asiakas sanoo,niin tai näin, niin sinä poika palvelet ja pidät ne mölyt mahassasi, vai onko se sulta ja muilta aspoilta pois,menee sinne sitten vaikka neljä ambulanssia sitä vanhusta heti katsomaan? Mieti saatanan luuseri mitä puhut ja opettele ammattis ja ihmisten kunnioitusta hieman enemmän
- arvaaja****
112233 kirjoitti:
Se on saatana palveluammatti siinä missä esim kaupan kassaneitikin, jos asiakas sanoo,niin tai näin, niin sinä poika palvelet ja pidät ne mölyt mahassasi, vai onko se sulta ja muilta aspoilta pois,menee sinne sitten vaikka neljä ambulanssia sitä vanhusta heti katsomaan? Mieti saatanan luuseri mitä puhut ja opettele ammattis ja ihmisten kunnioitusta hieman enemmän
Siis mielestäsi on järkevää että ei-akuuttia tapausta menee katsomaan neljä ambulanssia ja joku sairauskohtauksen saava tai muu äkillisen onnettomuuden uhri ei saa hoitoa ja kuolee?
Niinkö?
Ja muuten se, että joku on palvelualalla töissä, ei tarkoita sitä, että tätä voi kohdella alempiarvoisesti. Kannattaisiko itse opetella ihmisten kunnioitusta ennen kuin vaatii sitä muilta? - Anonyymi
Näin on. Kaikkialla elämässä. Oma vanhus kun kaatui soitin rauhallisesti. Kerroin osoitteen ,potilaan iän (83v) apu tuli kymmenessä minuutissa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
- Anonyymi
112233 kirjoitti:
Se on saatana palveluammatti siinä missä esim kaupan kassaneitikin, jos asiakas sanoo,niin tai näin, niin sinä poika palvelet ja pidät ne mölyt mahassasi, vai onko se sulta ja muilta aspoilta pois,menee sinne sitten vaikka neljä ambulanssia sitä vanhusta heti katsomaan? Mieti saatanan luuseri mitä puhut ja opettele ammattis ja ihmisten kunnioitusta hieman enemmän
Nono. Joko persupiireissä noustiin haukkumaan.
- Anonyymi
arvaaja**** kirjoitti:
Siis mielestäsi on järkevää että ei-akuuttia tapausta menee katsomaan neljä ambulanssia ja joku sairauskohtauksen saava tai muu äkillisen onnettomuuden uhri ei saa hoitoa ja kuolee?
Niinkö?
Ja muuten se, että joku on palvelualalla töissä, ei tarkoita sitä, että tätä voi kohdella alempiarvoisesti. Kannattaisiko itse opetella ihmisten kunnioitusta ennen kuin vaatii sitä muilta?Aivan näin.
- Hitto vieköön!
Ei tämä varmaan ihan tavatonta ole. Appeni soitti hätäkeskukseen kun pelkäsi kuolevansa hirvittävään päänsärkyyn (sydänkohtauksia ollut jo 3 kpl). Heidän mielestään ei ollut kiire joten tulivat 1,5 tunnin kuluttua, veivät terveyskeskukseen. Sieltä kiireesti sairaalaan tiputukseen. Olikin paha keuhkokuume. Että sellasta meillä Suomessa...
Kun minä olen eläkkeellä joudun varmaan itse kävelemään rollaattorilla päivystykseen, otan itse verenpaineeni ja kerron diagnoosin.- Anonyymi
Älä yleistä.
- maksuun
Miksi ei Suomessa ole enää kodinturvajoukkoja?
Eiköhän heille töitä riittäisi, joku 1000 € löytyisi, vaikka vuositulot alle 10 000 €. Silloin, kun perheellä ja kodilla ei ole arvoa, ei sitä sitten ole. - suomi on paska maa
Ei mikään ihme ,kun maassa on sisäministerinä läskiperse yo merkonomi Holmlund ja hätekeskuslaitoken johtajina on suomenhurrit.Tälläistä sattuu.
- piipapapipa
Kaveri yritti saada ambulanssia verissään olevalle ihmiselle (todennäköisesti pahoinpitelyn uhri) niin oli todettu, että eivät lähetä kun ei uhri kuitenkaan suostu kyytiin. Millähän perusteella ne meediot tällaista väitti?
Itse en saanut ambulanssia tajuttomana löytämälleni henkilölle, kun en tiennyt mikä häntä vaivaa. Että pitäisi osata tietää, kun löytää random ihmisen taju kankaalla??? Ei helvetti sentään....... Onneksi oli muitakin paikalla ja soitimme niin monta kertaa, että tulivat. - arvaaja******
^ kuulostaa spugeilta yms. päihteiden liikakäyttäjiltä. Niitähän se hätäkeskus roudaa joka päivä, luulisi, että on kokemusta asiasta!
Joo, tyhmäähän se on kun spuge kuolee jossain kadunkulmassa omaan okseksennukseen.
Vähintään yhtä tyhmää on se, että sitä ennen spugea on roudattu ees taas kadulta yhteiskunnalle kalliiseen sairaalahoitoon ja pidetty kalliissa hoidossa kun varsinainen ongelma on alkoholismi ja asunnottomuus ja se, ettei henkilö itse halua muuttaa elämäänsä. Eli miksi yhteiskunta säästää näiden ihmisten hoidosta, luulisi sen olevan halvempaa kuin lähettää joka päivä ambulanssia näille. - sdfsdfsdf
Nimenomaan se oli siis myös huutanut!
Mutta eihän noille mitään voi, ne tekee mitä tekee, ei niitä voi mistään syyttää, jatkavat kaikessa rauhassa ja saavat päänsilitystä, todennäköisesti esimiehen kanssa keskustelevat hankalista asiakkaista, ja kyllä ne asiakkaat on niin kamalia, että kyllä se tästä, ota rauhassa vaan!
Juu! Noita riittää, koko "pelastaja, auttaja"-porukassa. Ne taitavat ottaa jokaisen ihmisen siltä kannalta, että se on joku arvoton spurgu, joo, ei sillä mitään ole, ja mitäs tänne soittelee, kohta se jo haistattelee, ja jäkäkäkkäkkää.
Eikä ole ensimmäinen kerta eikä viimeinen.
Puhui huutamalla, eli huusi! - gfgdfgdfg
Siitä ne kyllä on tarkkoja, jos niitä hiukankaan ns. loukkaa, sen jälkeen ne vasta huutakin ja lyövät luurin korvaan. Siis jo ne saa tietää, että on loukattu esim. nettiin kirjoittamalla vaikka vain nimettömänä olis kirjoitettu, mutta jostain ne saa tietää kuka kirjoitti. Hehe, sitten ne vasta huutakin ja luuria lyö korvaan!
Ja ovat niin olevinaan, että juu, hyväntekijöitä tässä ollaan ja yritetään auttaa ja kiitos on se että kirjoitetaan nettiin. No, mitä - niinhän sitä tullaan ihmisen naaman eteen naureskelemaan ja vitsailemaan! Sellainen on "hyväntekijä" - hahahaa...... Eivät muka tee muuta kuin parhaansa mukaan.... ja ihan harkiten ja osaten ja taiten. No, mutta siis!!!!! Väittäisin muuta! Törppöjä, runkkareita, pelleilijöitä, ihmisen halveeraajia, arvottomaksi heittäviä, millään ei ole väliä silloin kun jostain päästään oikein kunnolla ja suojattuina pelleilemään! Noin! Sitä voi mennä virkapuvussa vaikka tv-kameroiden eteen herjaamaan ihmistä! Eikös vaan! Mitenkäs se olikaan siellä Vantaan poliisivankilan vartijan keississä, mitäs se yksi sinisiin haalareihin pukeutunut "suojelija" möykkäsi paskasen lumivuorensa päällä? Joo, sääli nauhoitus on hävitetty.....- arvaaja*****
^ Ai vittuilu ja loukkaaminen sinusta kuittaa kaikki ongelmat?
- peli menetetty!
arvaaja***** kirjoitti:
^ Ai vittuilu ja loukkaaminen sinusta kuittaa kaikki ongelmat?
No, paskaaks siinä jauhat, niinhän ne vittuilee ja vitsailee ja loukkaa nämä herrat palomiehet, ambulanssijätkät ja sairaanhoitajat. Mitäs heitetään sitten takasin, mutta siinä vaiheessa ne rupeekin itkemään ja kiroamaan että mitäs meille soitat poskeas, mehän tässä raadetaan niska limassa ja milloin missäkin hengenvaarassa ollaan! Että joo. Jos kerran herrasväki itse kokee asiakseen ja oikeudekseen kohdella ihmisiä epäasiallisesti, niin ei tarvitse sitten ihmetellä jos samaa rupeaa satamaan takaisin!
Että sillai. Ei se että on joku puku päällä ja ammatti anna oikeutta viedä ihmiseltä arvoa, pelleillä, vitsailla, nauraa päin naamaa! Mitä.
Joo, ja sitten sitä vasta tuleekin, sitä tulee oikein, että mitäs, ethän sinä ole mitään, mitäs tänne soittelet, kyllä sulle kaikki ihan niin kuin oikein on mitä sulle tehdään - mitäs tänne soittelet. Toisten pitää saada pelleillä sun kanssa. Että joo!
Sillai!
Jos ei kerran asiallista kohtelua saa, niin mitäs, eikös sitä sitten saa tehdä sinne "auttajille" päinkin vaikka mitä vittuilua!
Puntit tasan! Jatkakaa vaan arvottomaksi tekemistä, mitäs, ei sulla oo mitään arvoo!!!!!!!!
Ja mitä nää tyypit sitten on, onks ne niitä polleita vaaleita urheilijanuorukaisia, jotka Pelastusopiston puvuissa rautatieasemilla lirkuttelevat lipunmyyjänneideille ja heitä häiritsemättömille ihmisille rupeavat naama norsunperseen rypyissä poskeaan soittaan! Voi herranlettas sentään!!!!!!!!!!
Ihan kuule: Vetäkööt vitun päähänsä! - arvaaja****
peli menetetty! kirjoitti:
No, paskaaks siinä jauhat, niinhän ne vittuilee ja vitsailee ja loukkaa nämä herrat palomiehet, ambulanssijätkät ja sairaanhoitajat. Mitäs heitetään sitten takasin, mutta siinä vaiheessa ne rupeekin itkemään ja kiroamaan että mitäs meille soitat poskeas, mehän tässä raadetaan niska limassa ja milloin missäkin hengenvaarassa ollaan! Että joo. Jos kerran herrasväki itse kokee asiakseen ja oikeudekseen kohdella ihmisiä epäasiallisesti, niin ei tarvitse sitten ihmetellä jos samaa rupeaa satamaan takaisin!
Että sillai. Ei se että on joku puku päällä ja ammatti anna oikeutta viedä ihmiseltä arvoa, pelleillä, vitsailla, nauraa päin naamaa! Mitä.
Joo, ja sitten sitä vasta tuleekin, sitä tulee oikein, että mitäs, ethän sinä ole mitään, mitäs tänne soittelet, kyllä sulle kaikki ihan niin kuin oikein on mitä sulle tehdään - mitäs tänne soittelet. Toisten pitää saada pelleillä sun kanssa. Että joo!
Sillai!
Jos ei kerran asiallista kohtelua saa, niin mitäs, eikös sitä sitten saa tehdä sinne "auttajille" päinkin vaikka mitä vittuilua!
Puntit tasan! Jatkakaa vaan arvottomaksi tekemistä, mitäs, ei sulla oo mitään arvoo!!!!!!!!
Ja mitä nää tyypit sitten on, onks ne niitä polleita vaaleita urheilijanuorukaisia, jotka Pelastusopiston puvuissa rautatieasemilla lirkuttelevat lipunmyyjänneideille ja heitä häiritsemättömille ihmisille rupeavat naama norsunperseen rypyissä poskeaan soittaan! Voi herranlettas sentään!!!!!!!!!!
Ihan kuule: Vetäkööt vitun päähänsä!No, kylvä sitten vaan hyvää mieltä valitsemallasi tavalla!
Itseäni ei ilahduta, jos joku on asiaton mutta vielä vähemmän se, että se antaisi luvan vastaavaan käyttäytymiseen.
Mutta hei - ehkä olet huomannut, että tuo toimintapa toimii omassa elämässäsi niin mitäpä hyvää ja toimivaa tapaa muuttamaan. - haistakoot paskan!
arvaaja**** kirjoitti:
No, kylvä sitten vaan hyvää mieltä valitsemallasi tavalla!
Itseäni ei ilahduta, jos joku on asiaton mutta vielä vähemmän se, että se antaisi luvan vastaavaan käyttäytymiseen.
Mutta hei - ehkä olet huomannut, että tuo toimintapa toimii omassa elämässäsi niin mitäpä hyvää ja toimivaa tapaa muuttamaan.Joo, se on se raamatullinen hyvä: "käännä toinenkin poski"
Tuollainen touhu ei johda muuhun kuin siihen että se porukan solvaus ja herjaus sen kun jatkuu vaan!
Eli se on yks ja sama meneekö itse peliin mukaan vai ei!!!!!
Ja mikäs helvetin oikeus nimenomaan sillä "auttajalla" on olla asiaton! Kun sehän ei saa missään nimessä olla asiaton tai ruveta pelleilemään, katsos silloin kun ihminen kokee olevansa avun tarpeessa ja on niin lapsellinen että luottaa että sitä apua saa niiltä joitten asia on auttaa, niin siinä lähteekin jätkät ja ämmät vetämään omaa shoutaan!
No, katso vaan, eikös se ole viranomaisen yksi velvollisuus olla asiallinen!
Ei näköjään!!!!!!
Että vedä vittu päähäs vaan! Mielelläni syljen vaikka päin naamaa! Vieläkö sen jälkeen naurattaa niin että vedet valuu silmistä ja kaiketi ihan meinas pissat tulla housuun..... ja niin oli ylivetotilanne! - arvaaja****
haistakoot paskan! kirjoitti:
Joo, se on se raamatullinen hyvä: "käännä toinenkin poski"
Tuollainen touhu ei johda muuhun kuin siihen että se porukan solvaus ja herjaus sen kun jatkuu vaan!
Eli se on yks ja sama meneekö itse peliin mukaan vai ei!!!!!
Ja mikäs helvetin oikeus nimenomaan sillä "auttajalla" on olla asiaton! Kun sehän ei saa missään nimessä olla asiaton tai ruveta pelleilemään, katsos silloin kun ihminen kokee olevansa avun tarpeessa ja on niin lapsellinen että luottaa että sitä apua saa niiltä joitten asia on auttaa, niin siinä lähteekin jätkät ja ämmät vetämään omaa shoutaan!
No, katso vaan, eikös se ole viranomaisen yksi velvollisuus olla asiallinen!
Ei näköjään!!!!!!
Että vedä vittu päähäs vaan! Mielelläni syljen vaikka päin naamaa! Vieläkö sen jälkeen naurattaa niin että vedet valuu silmistä ja kaiketi ihan meinas pissat tulla housuun..... ja niin oli ylivetotilanne!^ Jos olet täysikasvuinen ihminen niin säälipisteet lähtivät juuri jakoon.
Hätäkeskus ei saa mielestäni olla asiaton, mutta täsmälleen yhtä tyhmää on ajatella, että vittuilulla asiat hoituu jatkossakin puolin ja toisin.
Suomi24:ään kirjoittaminen on kuin olisi astunut hullujenhuoneelle kommentoimaan, nää vastakommentit laittaa todella ihmettelemään ihmisten ajattelukykyä. - Anonyymi
peli menetetty! kirjoitti:
Sillai!
Ihan kuule: Vetäkööt vitun päähänsä!Ihan Kuule. Ei sinunlaistasi huutajaa kannatakaan auttaa ensimmäisenä.
- Anonyymi
arvaaja**** kirjoitti:
^ Jos olet täysikasvuinen ihminen niin säälipisteet lähtivät juuri jakoon.
Hätäkeskus ei saa mielestäni olla asiaton, mutta täsmälleen yhtä tyhmää on ajatella, että vittuilulla asiat hoituu jatkossakin puolin ja toisin.
Suomi24:ään kirjoittaminen on kuin olisi astunut hullujenhuoneelle kommentoimaan, nää vastakommentit laittaa todella ihmettelemään ihmisten ajattelukykyä.Tämä on hullujen palsta.
- adamiranta
Ollaan lehdenjakajia ja aamuvarhaisella siistin näköinen mies tuli pyytämään apua. Hän kertoi, että vasemmalle puolelle rintaan sattuu ja olo on huono. Soitettiin hätäkeskukseen ja sieltä kysyttiin, jotta haiseeko "asiakas" viinalle. Sanottiin, että haisee. Kysyttiin henkilöltä, jotta paljonko hän on nauttinut. Hän sanoi, että otti yhden konjakkipaukun, kun aina on sanottu, että pieni tilkkanen konjakkia auttaa sydänvaivoihin.
Hän todellakaan ei ollut humalassa ja muutenkin oli siistin oloinen. Tämä sama sanottiin myös hätäkeskukseen. Hän kertoi olevansa aamuvarhaisella liikkeellä ihan siitä syystä, että häntä pelotti rintakivut ja jäädä yksin asuntoonsa, jos sydäri sattuisi oikein kunnolla tulemaan. Hän oikeesti pelkäsi tilaansa ja selkeesti hän voi hyvin huonosti.
Ei tullu ambulanssi ei, koska he eivät kuulemma ole juoppokuskeja. No otettiin sitten naisporukassa henkilö kyytiin ja kuskattiin ensiapuun. Päätettiin, että tästä lähin, kun joku on ensiapua vailla vaaditaan poliisi paikalle toteamaan tilanne.- arvaaja***
^No tossa tapauksessa on ymmärretty hätäkeskuksen tehtävä ihan väärin.
Hätäkeskus hälytetään, kun on akuutti hätä, eikä sellainen, että voi vielä omin avuin mennä terveyskeskukseen. Ei hätäkeskus voi lähettää ambulanssia "kaiken varalta". Tällä logiikallahan kenen tahansa, joka voi yllättäen saada sairaskohtauksen, pitäisi saada "varmuuden vuoksi" ambulanssikuljetus. Eli kaikkien sydänvikaisten, epileptikkojen, astmaatikkojen jne.
Itsestäni tuntuu omituiselta, ettei ihmisillä ole ketään läheisiä tai ystäviä, jotka voisivat tukea näissä tilanteissa vaan odotetaan, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Minustakin olisi mukavaa, jos yhteiskunta hoitaisi kaiken, mutta sikäli kun se ei rajallisilla resursseilla hoida, odotan, että hätäkeskus hoitaa sen osansa minkä sille kuuluukin eikä ylimääräisiä juttuja. - adamiranta
arvaaja*** kirjoitti:
^No tossa tapauksessa on ymmärretty hätäkeskuksen tehtävä ihan väärin.
Hätäkeskus hälytetään, kun on akuutti hätä, eikä sellainen, että voi vielä omin avuin mennä terveyskeskukseen. Ei hätäkeskus voi lähettää ambulanssia "kaiken varalta". Tällä logiikallahan kenen tahansa, joka voi yllättäen saada sairaskohtauksen, pitäisi saada "varmuuden vuoksi" ambulanssikuljetus. Eli kaikkien sydänvikaisten, epileptikkojen, astmaatikkojen jne.
Itsestäni tuntuu omituiselta, ettei ihmisillä ole ketään läheisiä tai ystäviä, jotka voisivat tukea näissä tilanteissa vaan odotetaan, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Minustakin olisi mukavaa, jos yhteiskunta hoitaisi kaiken, mutta sikäli kun se ei rajallisilla resursseilla hoida, odotan, että hätäkeskus hoitaa sen osansa minkä sille kuuluukin eikä ylimääräisiä juttuja.Niinpä, mutta hätäkeskus siirsi vastuun tuosta henkilöstä meille. Eihän me nyt herranjestas pystytä arvoimaan autettavan henkilön tilaa muuta kuin päällisin puolin. Joku voi kivuissaan kävellä ja juoda vettä litrakaupalla. Joku voi olla hiljaa siihen vimeiseen tilttiin asti ja jotkut vaan ovat hiljaa ja vaikertamatta. Jotkut taas voivat lähteä kämpästään ulos, vaikka millaiset kivut raastais rintaa. Luulis nyt kuitenkin hätäkeskuksen ymmärtävän, että heiltä pyytää apua kaksi ihan selväjärkistä sielun ja ruumiin voimissa ollutta naisimmeistä. Ja tasan tarkkaan oltiin selvinpäin, eikä oltu tilaamassa "taxia", vaan oikeesti pyytämässä apua.
Meillä on hyvin muistissa tilanne, jossa lehdenjakaja tuomittiin siitä, että oli jättänyt henkilön omiin hoteisiinsa ja tämä henkilö sitten aamuvarhaisella löydettiin kuolleena tienposkesta. Tuomio oli heitteellejättö. - arvaaja*****
adamiranta kirjoitti:
Niinpä, mutta hätäkeskus siirsi vastuun tuosta henkilöstä meille. Eihän me nyt herranjestas pystytä arvoimaan autettavan henkilön tilaa muuta kuin päällisin puolin. Joku voi kivuissaan kävellä ja juoda vettä litrakaupalla. Joku voi olla hiljaa siihen vimeiseen tilttiin asti ja jotkut vaan ovat hiljaa ja vaikertamatta. Jotkut taas voivat lähteä kämpästään ulos, vaikka millaiset kivut raastais rintaa. Luulis nyt kuitenkin hätäkeskuksen ymmärtävän, että heiltä pyytää apua kaksi ihan selväjärkistä sielun ja ruumiin voimissa ollutta naisimmeistä. Ja tasan tarkkaan oltiin selvinpäin, eikä oltu tilaamassa "taxia", vaan oikeesti pyytämässä apua.
Meillä on hyvin muistissa tilanne, jossa lehdenjakaja tuomittiin siitä, että oli jättänyt henkilön omiin hoteisiinsa ja tämä henkilö sitten aamuvarhaisella löydettiin kuolleena tienposkesta. Tuomio oli heitteellejättö.Ok, ymmärrän kuvauksesi. Ehkä tapaus menee harmaalle alueelle, josta pitäisi antaa palautetta hätäkeskuksen toiminnasta.
Olen kuitenkin itse muodostanut sen tulkinnan, että jos tilanne ei ole akuutti tai mikään ei todistaa, että näin olisi, hätäkeskuksen kanta on, että pitäisi itse hypätä taksiin ja mennä päivystykseen. - adamiranta
arvaaja***** kirjoitti:
Ok, ymmärrän kuvauksesi. Ehkä tapaus menee harmaalle alueelle, josta pitäisi antaa palautetta hätäkeskuksen toiminnasta.
Olen kuitenkin itse muodostanut sen tulkinnan, että jos tilanne ei ole akuutti tai mikään ei todistaa, että näin olisi, hätäkeskuksen kanta on, että pitäisi itse hypätä taksiin ja mennä päivystykseen.Etenkin, kun kyse on iäkkäämmästä henkilöstä, täytyy miettiä asioita monelta kantilta. Ei silleen äkkipäätä osaa heittäytyä huonokuntoisen vanhuksen "housuihin". Miksi hän ei ole soittanut taxia? Onko hänellä huonoja kokemuksia aikaisemmista reissuista ensiapuun? Syökö hän nitroja onko hän ottanut niitä ja kuinka paljon? Onko hänellä puhelinta? Osaako hän käyttää sitä? Onko hänellä rahaa taxiin? Miksi hän hortoilee ulkona, jos on sairas? Onko hänellä omaisia, jotka voivat jelppiä? Niitä kysymyksiä on pirun paljon esitettäväksi. Muutamassa minuutissa ei ehdi tutustua henkilöön niin, että osaisi tehdä oikeita päätöksiä henkilön ymmärryksestä/ymmärtämättömyydestä. Sitä vaan toteaa, että henkilö on sairas ja tarttee apua. Jos me oltiin se taho keihin hän uskalsi turvautua, niin hyvä niin. Ainakin pääsi hoitoon ammatti-ihmisten arvioitavaksi.
- PompulaPampula
Olkoonkin spuge tai narkkari tai mikä hyvänsä IHMINEN tarvitsee avun aina nopeasti/oikea aikaisesti! Ei ihmisiä luokitella sen mukaan kuinka paljon hän ansaitsee, mitä sukupuolta hän edustaa tai puhuuko hän ruotsia vai suomea.
Hätäkeskus on hätäkeskus ja sinne soitetaan HÄDÄSSÄ. Hädässä ihmiset reagoivat hyvin eri tavoin ja siten hätäkeskuksen päivystäjät tulisi kouluttaa siten, että he voivat palvella monenlaisia hätääntyneitä ihmisiä oikein.
Itsekin hätäkeskukseen soittaneena, muistan AINA miten ensimmäisenä kyseltiin onko henkilö päihteiden alaisena. Että odotettavissa ei sitten ole kuljetusta, jos sattuu olemaan.. Mistä minä tiesin onko vai eikö (tuntematon ihminen) - EIKÄ SILLÄ PITÄISI OLLA MITÄÄN MERKITYSTÄ - ONKO VAI EIKÖ!
IHMISHENKI ON AINA IHMISHENKI JA SAMANARVOINEN MEILLÄ IHAN JOKAISELLA!
Tässä keskustelua herättäneestä tapauksessa onnellista oli, että vanhus sai avun.- arvaaja***'
Puhut ihmishengestä, mutta ymmärrät varmaan (tai toivottavasti), että kaikissa tapauksissa kyse ei ole hengenvaarasta, kun soitetaan hätäkeskukseen.
Porukka soittaa oikeasti hätäkeskukseen kun jossain on loukkaantunut lintu tai kissa puussa. Ystäväni joutui soittamaan kerran hätäkeskukseen kun hänen lapsensa oli kateissa. Tietysti äidin huoli lapsesta on kova mutta kuten tuolla edellä kuvailin, niin on olemassa akuutimpiakin tapauksia kuin kadoksissa oleva pikkulapsi, niin pahalta kuin se vanhemmasta tuntuukin. Ihmiset luonnollisesti kokevat, että heidän hätänsä on tärkein. Ei paljon lohduta, että hälytyspartio lähti hoitamaan jotain akuutimpaa ja se saatiin hoidettua.
- ei mitään tapoja!
Sielläkin alkaa olemaan sitä ikäluokkaa porukka, että ne on kasvaneet vapaan IRC-gallerian kautta Facebookeihin ja kun ei näissäkään mitään käytöstapoja ole, vaan skidit voivat tehdä ja kirjoitella ihan mitä vaan ja sama peli jatkuu nuorina ammattiopiskelijoina joissain Facebookissa, ja lopulta käytösmallit ja -tavat ovat siellä realityssä...
Eiväthän ne opi edes normaalia puhekäytöstä - pitää huutaa....- Parannusehdotus
Olen eläissäni soittanut hätäkeskukseen ehkä 5 kertaa. Aina on tullut asiallinen vastaus, mutta noin 3 kerralla minua on hävettänyt soittaa. On nimittäin ollut sellainen poliisintarve virka-ajan ulkopuolella, johon ei ole tarve tulla pillit päällä vaan sitten kun partio ehtii jos ehtii. Mutta kuitenkin katsoin aiheelliseksi ilmoittaa heti, eikä että etsisin maanantaina klo 8.00 puhelinluettelosta Mökkivaaran kihlakunnan poliisipiirin Lampivaaran poliisipisteen numeroa tietämättä edes minkä kihlakunnan alueella tapaus on, ja koska tapauksen tuoreus olisi sitten ollut auttamatta ohi.
Mielestäni 112 pitäisi pyhittää vain tapauksille, joihin pitää tulla pillit päällä, siis on välitön vakava terveyden (= ambulanssi), turvallisuuden (= poliisi) tai omaisuusvahingon leviämisen (= tulipalo).
Sitten olisi eri numero, vaikka 224, johon voisi soittaa ellei taritse tulla pillit päällä. Siis vaikka kolari, jossa ei loukkaantuneita. Tai ilkivalta jonka jäljet poliisi voisi tarkistaa tuoreeltaan sitten jos ja kun ehtii. Tai myrskyn tielle kaatama tielle, jonka VPK voisi raivata sitten kun ehtii. Hätäkeskus vastaisi 224:ään vain ellei ole puheluja jonossa 112:een - siten kiireelliset saisivat avun heti.
P.S. Välttääkseni hätäkeskuksen turhaa kuormaa kaivoin kerran puhelinluettelosta paikkakunnan VPK:n numeron kun puu kaatui myrskyssä latva omakotitaajaman kadulle, että jos tulisivat moottorisahan kanssa ellei ole kiireellisiä keikkoja päällä. Vastaus oli tyly, eivät ota vastaan sellaisia yleisötoimeksiantoja ja kehottivat minua etsimään metsurin! No sitten naapuritalosta löytyi moottorisaha.... - hgfghghjghjkhjlk
Niin joo, pakko laittaa tää ykskin myöhäisteini tähän: Se meuhkas tossa taannoin oven takana, että "kumpis tässä ennemmin pukeutuu kohta jo kokovalkoseen" - no, mä veikkaan että se on se joka meuhkas. No, mitä, sitte kun on kokovalkonen päällä, niin sittenhän sitä voi tehdä ja herjata alamaisiaan ihan miten vaan, ja täydestä menee! Sitten voi vielä oikein nauraa päin naamaa.
Kaikesta päätellen se tyyppi on IRC-gallerian kautta just siirtynyt "aikuismaisempiin" kuvagallerioihin - ja siellähän voi sitten brassailla vaikka kielitaidolla - no, enpä viitti tähän laittaa niitä juttuja.
Mutta sanotaas vielä kerran: Senkun vedätte vitun päähänne vaan!
ootte te siellä "ammattilaisten" joukoissa!!!!!! Joko repes taas, naurua piisaa ja voi sitten vaikka jonkun vanhainkodin tupakkiparvekkeella vielä möykätä räkäsellä äänellä!!!!
- häkäkäkäkäkäkä
Tässä pitäis kuulla koko puhelu että vois tehdä mitään johtopäätöksiä,
päivystäjäkin on syytön kunnes toisin todistetaan.
Tuut tuut.. häke.. juu paappa kompuroi laattialle ja frouva halus välttämättä tilata ambmalanssin. - huokaus.
Kaikenlaisia on kaikenlaisissa töissä... Kuten lääkäreitä ja poliiseja... työhönsä leipääntyneitä ja soveltumattomia osa jo alunperin.
Vastuu on se joka jokaisen on kannettava.
Tässä maassa on vaan tapana ettei kenenkään tarvitse ottaa vastuuta mistään vaan riittää että kiistää, ei muista tai oli sekavassa tilassa. - X
Tämän tapauksen luonnevikainen sadisti lopetti (sai potkut) hätäkeskuksesta ja siirtyi poliisiin.
On onneksi vähemmän vaaraksi siellä.
Näitä hätäkeskusongelmia tulee nykyään julki harva se päivä.- byrokratian kukka
mahtoi olla sama joka poliisina tuli lankoni kotiin ja hihkaisi....ONKO TÄÄLLÄ MITÄÄN ULOSMITATTAVAA ....perintöveroja tässä ulosmitataan. Lankomies tähän jotta ettepä ole lähettäneet edes ilmoitusta että moinen perintö muka on verollepantu.Ja toinen tapaus,ei liity poliisin toimintaan, kun sain perintöverolipun korkeimman vero-asteikon mukaan vaikka olen rintaperillinen.Verojohtajalle sanoin että kun teillä on tiedot perinnönjättäjästä ja per. saajasta ja perinnöstä on tehty ilmoitus sekä perinnöstä on jo maksettu vero määrä-ajassa,sen mukaan kuin rintaperilliselle kuuluu,niin eikö se riitä teille,vai kumpi meistä tään veron maksaa sinä vai minä,no ö-mappiinhan se verolippu meni v-johtajan käden kautta.
- Työn orja
2000-luvun puolivälissä muutama ministeri, pari nohevaa virkamiestä ja silloinen hätäkeskuslaitoksen päällikkö tekivät "loistavia" muutoksia koskien hätäkeskustoimintaa. Täysin toimivasta järjestelmästä tehtiin torso. Muutoksien seuraukset olivat mm. useampi sata turhaa menehtymistä ainoastaan pääkaupunkiseudulla sekä vanhojen ammattitaitoisten hätäkeskuspäivystäjien joukkopako työpaikoiltaan. Ammattilaisten tilalle puhelimiin vastaamaan palkattiin eri koulutuksen omaavia ihmisiä. Sen jälkeen työn "jälki" muistutti vuosia täyttä katastrofia. Tätä virhettä ollaan paniikinomaisesti paikattu näihin päiviin asti ja paikkaaminen jatkuu edelleen.
- Anonyymi
Itsellä vastaava kokemus että hätäkeskuksen työntekijä oli epäystävällinen ja vittumainen.
- Anonyymi
Päivystäjänä toimii usein luonnevikainen narsisti, joka vaatii hätäkeskukseen soittajalta tiettyä nöyryyttä, tai muuten apua ei lähetetä. Soittajaa voidaan myös vaikkapa pompotella suorittamaan erilaisia merkityksettömiä tehtäviä. Niistä saa vallankäyttäjä nautintoa.
- Anonyymi
Kannattaa tehdä valitus jos kokee vääryyttä. Noin ne saadaan karsittua. Kaikki nauhoitetaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081