Alfan osto

ville.muttonen

Hei moi!
Harkitsen tässä tuollaisen 147. 1.6 l twin sparks koneella olevan alfan ostamista.
Kenelläkään tälläisestä kokemuksia?
hyviä ja huonoja puolia?
vikalistoja?
auton vuosimalli: 2003 ja ajettu 176 000

8

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miki-66

      Kyllä se on jo loppuun ajettu rassi!

    • gs birotor
    • 16

      Turhaan täältä kyselet oikea osoite on alfabbs.fi

      Reilu 170000km on kyllä Alfalle melko paljon, ei siinä että nämä olisi jotenkin merkittävästi erilaisia autoja kuin joku muu merkki mutta monet ovat olleet ennemminkin kaupunkirasseja ja kyseessä ei kumminkaan viimmekädessä ole joku teutooni jossa tärkeintä on kestävyys ja jällenmyyntiarvo.

      2003 16v TS moottorista oli jo lastentaudit karsittu, TS tuli markkinoille joskus 1995 ja muuttui hieman 156 mallin tullessa markkinoille. Moottoria vaivasi aina kuitenkin jakopään vauriot joten sen puolen huollon pitäisi olla kunnossa. Mitenkään merkittävästi bensapihimpi ei 1.6l versio ole kuin 2l ja muutoinkin moottorit ovat lähes identtiset. Eroja TS eri versioiden välillä on siinä löytyykö ajoituksenmuunninta, muuttuvapituuksista imusarjaa, tasapainoakselia, iskun pituus, sylinterin halkaisija, ym, mutta periaatteessa aina sama peruskonstruktio ja lohko.

      Trakastettavaa:
      - Huoltohistoria ja auton yleinen kunto - Tämä voi kieliä suurpiirteisestä auton pidosta ja Alfa ei ole sellaisille ihmisille, jos autoa on pidetty jossain vaiheessa vähän sinne päin unohda se
      - Kolahtelut ajossa voi kieliä välyksistä alustan nivelissä, ei kannata hankkia sellaista yksilöä johon joutuu seuraavaksi vaihtamaan kaikki pallonivelet, ja yleensä myös niihin liittyvät tukivarret
      - Tasainen veto ja riittävät menohalut - Menohalujen vähittäinen hiipuminen johtuu yleensä imamäärämittarin likaantumisesta, periaatteessa ilmiä voi jotenkin putsaillakkin mutta ainoa oikea lääke on ko putkenpätkän vaihtaminen, helppo homma mutta osa makssaa joitain satasia.
      - 2l versiossa voi olla dieselmäistä käyntiä, johuu väljähtäneestä ajoituksenmuuntimesta (plotti nokka-akselin päässä), maksaa joitakin satasia ja yleensä vaihto tehdään jakopään huollon yhteydessä kun paikkoja muutoinkin availlaan siellä suunnassa. Monet twinsparkit rallattelee heti käynnistyksen jälkeen mutta kalkatusta ei saa jatkua muutamaa sekuntia kauempaa.
      - Pakoputket näissä yleensä kestää mutta tuossa iässä voi vaihto olla lähellä
      - Koska sytytystulpat on vaihdettu, yksi sarja kestää kauan, yli 100000km, mutta uudet on kalliita (liki 30e/kpl) ja niitähän tarvitaan 16kpl.

      Jotenkin tulee mieleen että noita voisi löytyä vähemmänkin ajettuna, mutta tärkeämpää taitaa olla auton hyvä yleiskunto. Mielummin hyväkuntoinen vaikka vähän enemmän ajettuna kuin vähän ajettu ja jo pilattu. Kaikki halpis teinituning on Alfassa ei ei, kieliin pienen budjetin ylläpidosta ja kovasta käytöstä, hyvällä maulla tehdyt tunaukset voi kieliä taas täysin päinvastaista. Moni Alfa pilattiin myös takavuosina myyntimiesten leasing autona, haluttiin ajaa Alfalla mutta ei niin välitetty auton pidosta ja kohtelusta, toisaalta taas myyntimiehellä maantieajossa ollut auto voi olla hyväkuntoinen vaikka olisikin enemmän ajettu.

      • urpokarhu

        TS tuli markkinoille vuonna 92.


      • urpokarhu
        urpokarhu kirjoitti:

        TS tuli markkinoille vuonna 92.

        Niin ja itselläni on 380 000km ajettu Alfa Romeo 155 2.0 TS '92 joka ei ole vielä lähellekään loppuun ajettu.


      • 16
        urpokarhu kirjoitti:

        TS tuli markkinoille vuonna 92.

        Siis se oikea mutta ei 16v


      • Camaro SS -69
        urpokarhu kirjoitti:

        TS tuli markkinoille vuonna 92.

        urpo hei, ohessa hieman faktaa:
        8V TS on ollut markkinoilla vuodesta -87 malleissa 75TS ja 164TS, 16V TS tuli vuonna -95 155:n nokalle ja melkein samassa yhteydessä spideriin ja gtv:n, 8V TS kone oli viimmeinen täysin alfan omaan suunnitteluun pohjautuva rivinelonen, tuo uudempi 16V - kone perustuu Fiat/lancia - pohjaiseen rivineloseen..


      • Urpokarhu
        Camaro SS -69 kirjoitti:

        urpo hei, ohessa hieman faktaa:
        8V TS on ollut markkinoilla vuodesta -87 malleissa 75TS ja 164TS, 16V TS tuli vuonna -95 155:n nokalle ja melkein samassa yhteydessä spideriin ja gtv:n, 8V TS kone oli viimmeinen täysin alfan omaan suunnitteluun pohjautuva rivinelonen, tuo uudempi 16V - kone perustuu Fiat/lancia - pohjaiseen rivineloseen..

        Joo tajusin itsekin jälkikäteen tuon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2028
    Aihe