Harjoittelutyöllistetyt

Varkkila

TV1 aamulähetyksessä olikin mielenkiintoista kuultavaa tukityöllistetyistä ja ikuisista harjoittelijoista, jotka työkkäri lähetti "avoimeen työpaikkaan harjoitteluun". Jos ei ottanut vastaan palkatonta työharjoittelua, jäi 3 kk ajaksi ilman peruspäivärahaa.
Pieni paikka, jossa oli "työnantajan" lisäksi 5 palkatonta työtä tekevää harjoittelijaa, ei muita työntekijöitä jne.
Lisäksi ongelmina kuntien aktivoimiskampanja, jossa pitkäaikaistyöntekijät pakoitetaan aktivoitumaan noiden työllistymistukipakettien kautta, mutta kunnon palkkaa ei tehdystä työstä kuitenkaan saa, koska sitten aloitetaan työaikakikkailut yms.
Kuulostaako tutulta Varkaudessakin?

14

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrankin olen Varkkilan kanssa samaa mieltä. Aikoinaan Liisa Jaakonsaari aloitti tämän orjatyövoiman käytön. Katainen tämän ulkomailta rikollisin keinoin tuotavan työvoiman.

• Water Haloo

Bruno, voitko kuvitella että suomalaiset ovat olleet itse alotteellisi ulkomailla työskentelyyn, sanottaisko kyseen alaisin konstein. Jo 1970 luvulla joukko varkautelaisia metallimiehiä kävi kesälomansa aikana Ruotsissa töissä. Pitkää päivää ja rahat puhtaana käteen. Sittemmin 80-luvulla tulikin alihankintafirmat jotka palkkasivat Ruotsiin "pimeisiin töihin" suomalaisia metalli ja rakennus ammattilaisia. Ketjussa saattoi olla viisikin yrittäjää. Äijät kiersivät firmasta toiseen. Mukana oli myös varkautelaisia yrityksiä ja tekijöitä. Suomesta nostettettiin työttömyyskorvaukset tai sairausajan palkka. Jokunen pyörittäjä on vieläkin kuviossa mukana "arvostettuina yrittäjinä". Nyt vasta häly nousee kun naapurin pojat on hommat viemässä pimeiltäkin markkinoilta. Olen itse nähnyt kun varpaansa murtanut Porilainen putkifirman työntekijä, sairauslomansa aikana, oli kaksi kuukautta varkautelaisen työnantajan alihankkijan palveluksessa Ruotsissa. Ei yhtään vapaapäivää ja 12 tuntia joka päivä töissä. Soitimme miehestä Varkauteen suuren firman luottamusmiehelle. Vastaus oli, että olemme vaan kateellisia. Aiheessa saatettaisiin törmätä jopa paikallispolitiikkaan. Aiheesta " alihankinta" ja pimeä työ voisi kirjoittaa kirjan. Jostain kumman syystä aihe ei päättäjiä kiinnosta, Varkaudessakaan.
        Kuten Varkkila kysyi kuullostaako tutulta. Kikkailut muuttavat muotoaan ja sitä on kaikkialla missä raha liikkkuuu

• Varkkila

Luitkos Truuno taas läpyskästä, kuinka homma menee. "Työttömien määrä on pudonnut...Ei vaan kerrota, että työttömien määrä on pudonnut, koska he muuttavat pois töiden perässä. Kas kummaa, että taas oltiin palstalla taas päivää aikaisemmin asialla, kuin läpyskässä :)

• Varkkila
        Water Haloo kirjoitti:

Bruno, voitko kuvitella että suomalaiset ovat olleet itse alotteellisi ulkomailla työskentelyyn, sanottaisko kyseen alaisin konstein. Jo 1970 luvulla joukko varkautelaisia metallimiehiä kävi kesälomansa aikana Ruotsissa töissä. Pitkää päivää ja rahat puhtaana käteen. Sittemmin 80-luvulla tulikin alihankintafirmat jotka palkkasivat Ruotsiin "pimeisiin töihin" suomalaisia metalli ja rakennus ammattilaisia. Ketjussa saattoi olla viisikin yrittäjää. Äijät kiersivät firmasta toiseen. Mukana oli myös varkautelaisia yrityksiä ja tekijöitä. Suomesta nostettettiin työttömyyskorvaukset tai sairausajan palkka. Jokunen pyörittäjä on vieläkin kuviossa mukana "arvostettuina yrittäjinä". Nyt vasta häly nousee kun naapurin pojat on hommat viemässä pimeiltäkin markkinoilta. Olen itse nähnyt kun varpaansa murtanut Porilainen putkifirman työntekijä, sairauslomansa aikana, oli kaksi kuukautta varkautelaisen työnantajan alihankkijan palveluksessa Ruotsissa. Ei yhtään vapaapäivää ja 12 tuntia joka päivä töissä. Soitimme miehestä Varkauteen suuren firman luottamusmiehelle. Vastaus oli, että olemme vaan kateellisia. Aiheessa saatettaisiin törmätä jopa paikallispolitiikkaan. Aiheesta " alihankinta" ja pimeä työ voisi kirjoittaa kirjan. Jostain kumman syystä aihe ei päättäjiä kiinnosta, Varkaudessakaan.
        Kuten Varkkila kysyi kuullostaako tutulta. Kikkailut muuttavat muotoaan ja sitä on kaikkialla missä raha liikkkuuu

Wateris Hoi! Taas oli tosiaan läpyskässä "asiaa" näistä kursseista. Kertoivat jopa muutaman työllistyneen, mutta eivät kerro, kuinka moni on tässä kurssi/harjoitteluputkessa kerrasta toiseen....ja pakon sanelemana.
        Lisäksi työttömyys laskee, kun työtön muuttaa työn perässä toiselle paikkakunnalle.

• Water Haloo
        Varkkila kirjoitti:

Wateris Hoi! Taas oli tosiaan läpyskässä "asiaa" näistä kursseista. Kertoivat jopa muutaman työllistyneen, mutta eivät kerro, kuinka moni on tässä kurssi/harjoitteluputkessa kerrasta toiseen....ja pakon sanelemana.
        Lisäksi työttömyys laskee, kun työtön muuttaa työn perässä toiselle paikkakunnalle.

Niinpä on. Lainaus. "Äkkimuutos-hanke ja muut työvoimapoliittiset ratkaisut ovat auttaneet uuden työ hakemisessa ja löytymisessä. Paljon rummutetut korvaavat työpaikat ovat kuitenkin jääneet pelkiksi puheiksi." Paljon sanottu pääkirjoituksessa!

Äkkimuutos on auttanut hakijat kokoamaan työtodistukset nettitikulle jonka työnhakija on itse maksanut. Siis skanneri ja tietokone on tarvittu välineitä. Sen jälkeen on hakija laitettu hatun-nosto koulutukseen ja etsimään Mol: in sivuilta töitä tai itse kyselemään ovelta ovelle ja jakamaan ansioluotteloitaan. Sehän on tiedetty jo kauan.
        Kukaan ei puhu että Varkauden teknologiateollisuudella mene lujaa ja ne hoitavat työvoimapolitiikan itse. Olisi kiva tietää mihin miljoonat eurot ovat menneet. Mielenkiintoinen olisi luettelo uusista työpaikoista. Ei kai meitä sumuteta? Eihän.
        Varmat voittajat ovat olleet vuosikausia projekteissa pyörineet poliitikkojen lähipiirit
        Varkkila, työttömyyslukuja taitaa siivota eniten eläköityminen. Se on nyt Varkaudessa kiivaimmillaan. Muuto on yksi syy ja metallin vahva tilauskanta tuli jo mainittua.

• Water Haloo
        Water Haloo kirjoitti:

Niinpä on. Lainaus. "Äkkimuutos-hanke ja muut työvoimapoliittiset ratkaisut ovat auttaneet uuden työ hakemisessa ja löytymisessä. Paljon rummutetut korvaavat työpaikat ovat kuitenkin jääneet pelkiksi puheiksi." Paljon sanottu pääkirjoituksessa!

Äkkimuutos on auttanut hakijat kokoamaan työtodistukset nettitikulle jonka työnhakija on itse maksanut. Siis skanneri ja tietokone on tarvittu välineitä. Sen jälkeen on hakija laitettu hatun-nosto koulutukseen ja etsimään Mol: in sivuilta töitä tai itse kyselemään ovelta ovelle ja jakamaan ansioluotteloitaan. Sehän on tiedetty jo kauan.
        Kukaan ei puhu että Varkauden teknologiateollisuudella mene lujaa ja ne hoitavat työvoimapolitiikan itse. Olisi kiva tietää mihin miljoonat eurot ovat menneet. Mielenkiintoinen olisi luettelo uusista työpaikoista. Ei kai meitä sumuteta? Eihän.
        Varmat voittajat ovat olleet vuosikausia projekteissa pyörineet poliitikkojen lähipiirit
        Varkkila, työttömyyslukuja taitaa siivota eniten eläköityminen. Se on nyt Varkaudessa kiivaimmillaan. Muuto on yksi syy ja metallin vahva tilauskanta tuli jo mainittua.

Meni arvio vahingossa kohilleen. Päivää ennen, kuten Varkkila sanoit.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/foster-wheelerin-suurkauppa-tuo-työtä-varkauteen/686817

Joutuukohan Navitas Kehitys lomauttamaan henkilökuntaansa kun firmat hoitaa hommansa itse. Ai niin, Kaupunkihan pumppa vain lisää rahaa Navitaskehityksen Lautta Ja Lossi osastolle. Matti Mäkelän sanoin suojaan kaupunkilaisilta.

• Varkkila
        Water Haloo kirjoitti:

Meni arvio vahingossa kohilleen. Päivää ennen, kuten Varkkila sanoit.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/foster-wheelerin-suurkauppa-tuo-työtä-varkauteen/686817

Joutuukohan Navitas Kehitys lomauttamaan henkilökuntaansa kun firmat hoitaa hommansa itse. Ai niin, Kaupunkihan pumppa vain lisää rahaa Navitaskehityksen Lautta Ja Lossi osastolle. Matti Mäkelän sanoin suojaan kaupunkilaisilta.

Läpyskä voisikin ottaa peruspolitiikakseen kysäistä meiltä, mikä juttu on IN tällä hetkellä :)
        Lomautukset noinkin suurellä työllistäjällä aiheuttavat välittömästi kriisitilanteen ja äkkimuutosprojektin uudelleen käynnistämisen. Silloin tuhkasta nousee Feenix-linnun lailla joku uusi ja uljas työllistämistukipumppu, joka pelastaa ahdinkoon jääneet projektinsa siipien suojaan :)

• Water Haloo
        Varkkila kirjoitti:

Läpyskä voisikin ottaa peruspolitiikakseen kysäistä meiltä, mikä juttu on IN tällä hetkellä :)
        Lomautukset noinkin suurellä työllistäjällä aiheuttavat välittömästi kriisitilanteen ja äkkimuutosprojektin uudelleen käynnistämisen. Silloin tuhkasta nousee Feenix-linnun lailla joku uusi ja uljas työllistämistukipumppu, joka pelastaa ahdinkoon jääneet projektinsa siipien suojaan :)

Olisiko projektihautomo oikea ratkaisu säilöä kaupungin varainhäivytysyhtiöt silloin kun oikeilla yrityksillä menee paremmin. Mainitsemasi linnun lailla nämä työllistämistukiryhmät ovat vuodesta toiseen kimmonneet siivilleen. Nimen keksiminen projektille tullee olemaan yksi vaikeimpia ja haasteellisempia tehtäviä tulevaisuudessa. Nimen etsiminen vaatii muutaman vakiintuneen soittokierroksen työnantajille ja sen jälkeen toimittajakunta paikalle. Kerrotaan että niin montasataa yrittäjää harkitsee työllistämistä jos meiltä löytyy vain tukirahaa.
        Nimen keksimisessä olisi parasta noudattaa maataloudesta tuttua, vuosi ja sama etukirjain, kaavaa. Tänä vuonna: Äkkimuutos, Äly, Älytön, Ähäpäs jne.........

• tunarit Navitaksessa
        Varkkila kirjoitti:

Valtuutettuja harhautettiin myöntämään 800 000 euron laina Keski-savon teollisuuskylälle Tristanin hallin osatamista varten. Ei kerrottu, että vene yrittäjien kanssa oli neuvoteltu jo keväästä asti tilasta, joka on tehty veneenrakentamista varten. Kuinkahan monta työpaikkaa jäi tämän keissin alle ja yrittäjävastaisuus leviää sen myötä kaupungistamme.

• Varkkila
        tunarit Navitaksessa kirjoitti:

Valtuutettuja harhautettiin myöntämään 800 000 euron laina Keski-savon teollisuuskylälle Tristanin hallin osatamista varten. Ei kerrottu, että vene yrittäjien kanssa oli neuvoteltu jo keväästä asti tilasta, joka on tehty veneenrakentamista varten. Kuinkahan monta työpaikkaa jäi tämän keissin alle ja yrittäjävastaisuus leviää sen myötä kaupungistamme.

Tuntuu siltä pikkuhiljalleen, että vieläkään ei osata koordinoida oikein voimavaroja. Jos kerran jatkaja on löytynyt toiminnalle, niin olisi ollut luonnollista tukea tätä toimintaa.
        Nyt haalitaan halleja ja tuetaan erityistoimilla vielä niiden takauksia, vaikka hallitilaa on tyhjillään hehtaaritolkulla. No, pyörä pitää keksiä täällä Varkaudessa joka viikko uudelleen.
        Onneksi voimakattilateollisuus mennä porskuttaa.

• Rupen Oskar i
        tunarit Navitaksessa kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on että veneenrakentajat harhauttivat.Harhauttaminen on Pekun Paanasen termi joka on lainattu PerSulien oppaasta. Eikös se ollut jo todistettu ettei veneenrakennus siinä kannata.

• Varkkila
        Rupen Oskar i kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on että veneenrakentajat harhauttivat.Harhauttaminen on Pekun Paanasen termi joka on lainattu PerSulien oppaasta. Eikös se ollut jo todistettu ettei veneenrakennus siinä kannata.

Kannattaa, tai ei kannata, mutta itse ottavat sen riskin. Nyt yritetään kelluttaa tukirahaa huruslahdella ja monikaan ei todellisuudessa ole valmis laittamaan omia siihen lisäksi kiinni. Onko se siis kannattavaa?

• Water Haloo
        Varkkila kirjoitti:

Kannattaa, tai ei kannata, mutta itse ottavat sen riskin. Nyt yritetään kelluttaa tukirahaa huruslahdella ja monikaan ei todellisuudessa ole valmis laittamaan omia siihen lisäksi kiinni. Onko se siis kannattavaa?

Mites se menikään. Kannattaminen. Jaa niin.
        Kun veteen astuu, jalka kastuu.
        Mitä myöten astuu, sitä myöten kastuu.
        Väittämä pitänee paikkansa ellei Navitas Kehitys ole sitä päässyt rukkaamaan.

• Suo siellä.....

Alunperin idean isä oli PerSulaisten edeltäjän SMP:n Urpo Leppänen, jonka aikana tuli kuntien työllistämisvelvollisuus. Huonolla lapsella on monta isää ja äitiä. Käytäntö noista palkattomista harjoittelijoista on tosiaan ongelma esim. ravintola alalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1558
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1549
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1353
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1319
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1255
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1008
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      971
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      901
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe