Monet matkoja tekevät motoristit ajavat customeilla eivätkä matkapyörillä. Siinä ei ole kuitenkaan mitään järkeä koska matkapyörä on oikea pyörä matkojen ajamiseen eikä custom-pyörä. Custom ei ole hyvä missään ajo-olosuhteissa joissa moottoripyöräilyä voi harrastaa. Ei ole mitään syytä valita matkantekoon customia, kun voi valita oikeasti matka-ajoa varten suunnitellun moottoripyörän, jossa on paremmat ajo-ominaisuudet ja vielä lisäksi parempi suorituskyky kuin customissa, eli siis matkapyörän. Kuten lähes kaikki moottoripyöriä harrastavat tietävät, niin customhan on kaikista moottoripyörätyypeistä, joita on olemassa, kaikkein suorituskyvyttömin verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa.
Mitä ajoasentoon tulee niin matkapyörää on turha sanoa epämukavaksi. Niiden ajo-asennolla ei ole mitään tekemistä kyykky-pyörien ajoasennon kanssa. Custom-kuskeilla tuntuu olevan monesti customeita puolustellessa sellainen järjetön argumentti että customit ovat mukavia ajoasennoltaan ja kaikki muut moottoripyörät kuin customit taas ovat "epämukavia pyöriä joissa kyykitään". Itseasiassa lähes kaikissa muissa moottoripyörissä kuin kyykyissä on mukava ajoasento, eikä niissä ole suurta nojausta eteenpäin. Kyykkypyörä on epämukava ajoasennoltaan mutta sitäpä ei olekaan matkan tekoon tarkoitettukaan, vaan se on nimenomaan sporttipyörä, jossa suorituskyky ja ajo-ominaisuudet ovat ainoat tärkeät asiat ja ajomukavuutta ei ajatella ollenkaan. Jos haluaa sporttisuutta, hyviä ajo-ominaisuuksia ja selvästi customeita parempaa suorituskykyä niin ei ole todellakaan pakko valita kyykkyä. Voi valita nakupyörän tai ns. streetfighterin tai supermoton tai vaikkapa sporttisen matkapyörän niin ajomukavuus on ok mutta suorituskyky on aivan eri tasoa mitä se on saman kokoluokan custom-pyörillä. Koko custom on moottoripyörätyyppinä huono sekä ideanakin täysin järjetön. Peruspyörästähän se on ammoinaan jalostettu, kun haluttiin erottua joukosta ja saada "siistiä ulkonäköä". Hintana sitten uhrattiin ajo-ominaisuudet. Ei mitään kovin järkevää touhua. Nykyisinkin jos joku ajaa customilla, niin hän kyllä tietää että hänen moottoripyöränsä on joka sektorilla huonompi kuin muut moottoripyörät, mutta hän haluaakin että hänellä on jotakin erikoista, "siistiä", jolla saa huomiota, varsinkin kun kulttuurissamme vielä on median ja viihteen aikaansaamana muotoutunut kuva customeista "kovien miesten pyörinä".
Tässä video suunnilleen samaa kuutiotilavuutta edustavien matkapyörän ja customin välisestä 200 metrin matkalla otetusta kiihdytyskisasta. Video havainnollistaa hyvin matkapyörän ja customin välisen eron suorituskyvyssä. Kyseessähän ei ole edes sporttinen matkapyörä, vaan aivan perus matkapyörä.
BMW RT 1100 vs Harley-Davidson 1200 Sportster:
http://www.youtube.com/watch?v=NU45IqK1OYY
Custom verrattuna matkapyöriin ja yleisesti muihin pyöriin.
34
4483
Vastaukset
- By the way
Millaisen pyörän itse omistat?
- Mika++
Ajelin pari viikkoa sitten E75:sta Joutsan tienoilla. Perässä tuli bemarin R1200RT. Oli tietyö ja lyhyt kiertotie. Vedin tiukat kanttaukset ja kakkosella kahva kaakkoon. Bemari jäi kuin paska rattaasta. Että se siitä matkapyörän suorituskyvystä.
Muutama vuosi takaperin ajelin Ruotsin puolella pohjoiseen kohti Haaparantaa. Jostain liittymästä taakse putkahti bemarin R1200GS. Kokeiltiin miten pyörät kulkee. Kun mittarissa oli 180 kmh niin rupespa enduro pienenemään peilissä. Ei ne pikkupyörät kule kun on tavaraa kyydissä. Powercruiser vetää väännöllä vaikka kuuhun.- Mika++
Ai niin. Unohtu mainita eräs streetfighterin nöyryytys. Ajelin Keravalta Sipoon suuntaan Kulloontietä pitkin. Edellä meni joku ketjuvetoinen lelu. Lähdettiin liikennevaloista rivakasti liikkeelle. Kaveri luuli vetäissensä etumatkaa. Horjahti ja meinasi kaataa pyöränsä kun huomasi mut peilistä. Olin melkein perseessä kiinni. En viihtiny mennä ohi, kun Ahjon risteys lähestyi ja vauhtia oli jo riittävästi. Että se siitä streetfigterin suorituskyvystä.
- Enzz
Mika++ kirjoitti:
Ai niin. Unohtu mainita eräs streetfighterin nöyryytys. Ajelin Keravalta Sipoon suuntaan Kulloontietä pitkin. Edellä meni joku ketjuvetoinen lelu. Lähdettiin liikennevaloista rivakasti liikkeelle. Kaveri luuli vetäissensä etumatkaa. Horjahti ja meinasi kaataa pyöränsä kun huomasi mut peilistä. Olin melkein perseessä kiinni. En viihtiny mennä ohi, kun Ahjon risteys lähestyi ja vauhtia oli jo riittävästi. Että se siitä streetfigterin suorituskyvystä.
Jos oikeasti BMW R 1200 RT:llä tai BMW R 1200 GS:llä tai millään uudenaikaisella sporttisella nakulla (ns. streetfighterillä) häviää niin suoralla tai mutkaisella tiellä kisattaessa Honda VTX 1800:lle, niin silloin on kuskissa todella vikaa. Honda VTX 1800:ssa on noin 70 kW tehoa ja kuivapaino on yli 300 kg, ja se on onneton kaarreajo-ominaisuuksiltaan. R 1200 RT:ssä on tehoa 81 kW ja kuivapaino on sillä 229 kg. R 1200 GS:ssä on myös tehoa tuo 81 kW ja kuivapaino sillä on 203 kg. Sitten taas streetfightereissä on tehoa vähintään 70 kW ja paino ei ole koskaan ajokunnossakaan niissä paljoa yli 200 kg. Kiihtyvyydessä VTX häviää armotta noille kaikille ja häviää myös huippunopeudessa ainakin R 1200 RT:lle ja streetfightereille.
Tässä on video BMW R 1200 RT P:n kiihtyvyydestä:
http://www.youtube.com/watch?v=RHqgVdM7mqE
Kyseessä on BMW R 1200 RT:n poliisien käyttämä versio, jossa ainoa suorituskykyyn vaikuttava "viritys" on se että vaihteiston välitykset on vaihdettu paremman kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Kiihdytyskisassa ei sinun VTX:lläsi olisi mitään sijaa ellei viimeistä sijaa lasketa. - Mika++
Enzz kirjoitti:
Jos oikeasti BMW R 1200 RT:llä tai BMW R 1200 GS:llä tai millään uudenaikaisella sporttisella nakulla (ns. streetfighterillä) häviää niin suoralla tai mutkaisella tiellä kisattaessa Honda VTX 1800:lle, niin silloin on kuskissa todella vikaa. Honda VTX 1800:ssa on noin 70 kW tehoa ja kuivapaino on yli 300 kg, ja se on onneton kaarreajo-ominaisuuksiltaan. R 1200 RT:ssä on tehoa 81 kW ja kuivapaino on sillä 229 kg. R 1200 GS:ssä on myös tehoa tuo 81 kW ja kuivapaino sillä on 203 kg. Sitten taas streetfightereissä on tehoa vähintään 70 kW ja paino ei ole koskaan ajokunnossakaan niissä paljoa yli 200 kg. Kiihtyvyydessä VTX häviää armotta noille kaikille ja häviää myös huippunopeudessa ainakin R 1200 RT:lle ja streetfightereille.
Kyseessä on BMW R 1200 RT:n poliisien käyttämä versio, jossa ainoa suorituskykyyn vaikuttava "viritys" on se että vaihteiston välitykset on vaihdettu paremman kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Kiihdytyskisassa ei sinun VTX:lläsi olisi mitään sijaa ellei viimeistä sijaa lasketa.VTX:n alhaalla olevat jalkatapit on ainoa rajoittava tekijä kaarreajossa. Mun astinlaudat on noin sentin korkeammalla. Kanttausvara parani niin, että oma uskallus on ainoa rajoittava tekijä.
- Anonyymi
Enzz kirjoitti:
Kyseessä on BMW R 1200 RT:n poliisien käyttämä versio, jossa ainoa suorituskykyyn vaikuttava "viritys" on se että vaihteiston välitykset on vaihdettu paremman kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Kiihdytyskisassa ei sinun VTX:lläsi olisi mitään sijaa ellei viimeistä sijaa lasketa.Vähän sama kuin Pravda testissä Ford-Lada? Lada jäi toiseksi. Pravda kirjoitti, suuressa autotestissä neuvosto Lada sijoittui toiseksi, imperialistinen Ford oli toiseksi viimeinen.
- Anonyymi
Niin kun et sitten ymmärrä että ei nopeus tai sen puuttuminen johdu siitä pyörän suorituskyvystä, vaan kuski päättää kuinka kovaa mennään? Mulle ei tulisi mieleenkään lähteä kisaamaan tieliikenteessä kenenkään kanssa. On oma henki sen verran kallis että sitä ei riskeerata jonkun tyhmän kisan takia, varsinkaan kun en ole motogp kuski? Kun katsoo tuolla teillä näiden sankarien kaahaamista, ei ole ihme että moottoripyöräilijöitä menehtyy?
- TimoEv
Minä ajelin jokunen viikko sitten omalla cruiserilla normaalia nautittavaa matkavauhtia. Takaa tulla pöllähti ohi heittämällä jokin jaappanilainen riemunkirjava kuttaperkkapyörä.
Eipä sitä ajanut poika ehtinyt sitten huomata edessä sillanvarjossa seisoskelevaa virkapukuista miestä. Huomasi kyllä - onnekseen - sen seuraavan virkapukuisen. Tämä virkamies pysäytti ko. pyörän. Minua ei pysäytetty, enkä viitsinyt pysähtyä kysäisemään pojalta, mitä se kyykkyriemu maksoi. Nopeuserosta päätellen taisi mennä kortti hyllylle.
Täällä(kin) suuria cruisereita moittivat he, joilla ei ole varaa ostaa isoa matkapyörää tai ja he, jotka ihannoivat lapsellisuuttaan reikäpäistä kaahailua. Monikaan heistä ei ole koskaan edes ajanut isoa cruiseria.
Typerintä asiassa on se, että po. henkilöt vertaavat kahta aivan eri asiaa rinnakkain. Ihan kuin vertaisi kumpi on parempi: teltta vai asuntovaunu? Kannapas asuntovaunu umpimetsään lammen rannalle vs. ota reppuun metsään parisänky ja kemiallinen wc...
Nooh...kunhan ette ole pahanteossa... - Vaikeeta on.. joo
Niin..jotkut kiipeilee huvikseen vuorinen harjalle tai hyppää laskuvarjolla alas lentokoneesta vaikka pääsisi koneen mukana alas mukavasti, paljon pienemmällä vaivalla.
Maailmassa on vaikeasti käsitettäviä asioita, jotkut normaalisti toimeentulevat matkustaa polkupyörällä vaikka omistamallaan autollakin pääsisi.
Olen kuullut,että jotkut purjehtii, vaikka olisi varaa moottoriveneeseenkin..turha selittää, kun ei ymmärrä. - Vetäkää kaikki...
"Custom pyörä ideana" Custom moottoripyöriä ei missään valmisteta teollisesti, koko aloitus on kuvaa asiantuntemattomuutta asiantiimoilta.
Customointi on muuntelua, eikä sellaista pyörätyyppiä ole olemassakaan.
Customointi voidaan suorittaa kaikkeen tarkoitukseen valmistetuille pyörille.
Myös matkapyörä voidaan customoida..oikeastaan tarvikehimmeleiden, kuten laukkujen ym. kiinnäminen on jo customointia.
Eräs tyypillinen Europankuski kerran sanoi, ettei pyörään saa lisätä tai poistaa siitä mitään...no, tämä olikin tympeän virkamiehen näköinen jolle ei mikään sovi, eikä mikään ole mitään...paitsi europan. - Yahamanainen
Ketjun aloittaja haluaa provota, joten pakkohan munkin on osallistua keskusteluun. Olen naispuolinen customin omistaja, joten hauska ajatus tuo "kovien miesten pyörä".
Hankin ekan pyöräni kuukausi sitten, ajelu tuntuu mukavalta ja rennolta 650:sen Dragstarin puikoissa. Kilsoja takana vajaat 2000 ja hyvin olen joka paikkaan ehtinyt vaikka valoista en pääsekkään 0sta 100aan 4 sekunnissa. Ajoasennostakaan en kyllä moittimista keksi. Pyörä on painava, mutta minkäs teet, kun se oli ns. "rakkautta ensi silmäyksellä".
Mulla ei ole ollut vielä kiire yhtään eikä minnekkään ja kiireisemmille annan kyllä tietä mieluusti, ei mun päivä siitä pilalle mene. Ihanaa jos joku tietää itsetuntonsa kohenevan siitä, että voi jättää jonkun kuin "tikku pas*aan" valoista lähtiessään.
Pyörän ostin fiilistelyjä varten enkä kertaakaan edes vaihtoehtoja harkitessani katsellut muiden kuin customien myynti-ilmoituksia. Ulkonäköhän se siinä miellytti.
Turvallisia kilsoja kaikille. Niillekkin, jotka painavat tuolla tienpäällä peräsuoli pitkällään ja ovat miehuutensa huipulla ;-) - Ajo-asennosta vielä.
Customissa on oikein mukava lähes sohvamainen ajo-asento, kyykyissä, nakuissa ym ns. "oikeissa" pyörissä ajo-asentohan on kokolailla oikea, kaiken koheltamisen jälkeen lentää leppänä sarvien yli lepikkoon kun asento on jo sopivasti eteen kumartunut....vai mitä???
Mielummin perille pikkuisen myöhässä kun ei ollenkaan...- Huvin pärjää
Minulla taasen on muutamanlainen vanha rakkine jota kai Chopperiksi voisi kutsua mutta hyvinpä matka ( pitkäkin ) on sillä taittunut !
Pelittää tämä tarvittaessa 170 h ja jopa enemmänkin enkä ole näinollen edes harkinnut muunlaista edes matkailuun !
Kokemusta kyllä löytyy toisnlaisistakin vehkeistä eikä se ole nyt muutenkaan rahasta kiini että en uuttamatkapyörää irti saisi mutta nykyinen on niin hyvä ettei paremmasta väliä !
- Tankkaatko edes
Ai su romu pelittää tarvittaessa vaikka 170 h? Mahtaa olla perse kipeä ajaa yhtämittaa 170 tuntia!
- Tankaan kyllä
Mutta oletko tosiaankin noin tollo ?
- srink
Tankaan kyllä kirjoitti:
Mutta oletko tosiaankin noin tollo ?
Eksyin vahingossa näille sivuille. Tv-ykkösellä tulee laadukas sarja,Terapiassa.
- Mika++
srink kirjoitti:
Eksyin vahingossa näille sivuille. Tv-ykkösellä tulee laadukas sarja,Terapiassa.
Paulin turhaumat ei nyt kovin laadukas ole.
- isoHDretee
Taitaa tämän vänkäämisen aloittajalla olla kova
CUSTOM KUUME kun on noin huolella asiaan
paneutunut !! Mutta,pannaas vähän vänkärille
terapiaa.125cc kevarilla pärjää KAIKISSA
sallitun nopeuden tilanteissa.
Siis ihan oikean MOOTTORIPYÖRÄN
ei tarvitse kulkea kuin noin 150km/h
Ja kiihtyvyys n.8sec 0-100 km/h !!
Jos kiihdytät kovemmin,joudut ajamaan
käytännössä autojen kattojen yli !!
Näin siis suomessa.
Meneekö jakeluun ? Jos ei,niin suosittelen
TERAPIAA !!
Mutta on se komiaa ku "tosi äijä" pölähtää
kurvin takaa tennarit suorassa,ja ääni on
MAHTAVA, samaa uljautta ei ole missään
muussa pyörässä kuin CUSTOMissa.
Limukoneiden vieno vihellys tai puu,uhkutus
ei ole muuta kuin joutavaa melua aikaMIEHILLE.
Jotenkin tympii nämä kymppitonnin kiekujat
kaikkine plastiikka ihmeinee. - löysää vähän pipoasi
Taitaa aloittajalla olla hyvinkin paha itsetunto ongelma?
Eiköhän moottoripyöräily yleensä ole fiilisten mukaan,
eli tunne ratkaisee millaisen pyörän ostaa, ei järki.
Eihän tässä ajelemisessa mitään järkee muutenkaan
ole mutta huvia senkin edestä, ei tarvi olla otsa rypyssä
jos jollain on toisenlainen pyörä kuin itsellään. - huulipyäreenä
Tämä nyt on jo vähän vanha horina,mut pannaanpas
faktaa tulemaan.
Olin viime kesänä kaverin kanssa mutka tietä ajelemassa,
minä kokemattomampana kuskina jäin vähän jälkeen,
niin meidän väliin tuli jostakin "pusikosta" kaksi jermua
sellaisilla isoilla ja tehokkaan näköisillä ,kait matka
pyörillä.Tällä ajokaverillani on kawa neljä puolikas LTD,
siis custom sekin.Niin nämä körmyt tuumailivat
että josko ohi kosauttaisivat. Kaverini oli eri mieltä,
ja anto kawalle hanaa,muutama mutka,niin hän ei nähnyt
näitä kahta jermua enää missään !! Minä yritin pysyä näiden
jermujen vauhdissa mut se kolmas mutka,niin etes
perävalot ei vilkkassu missään.Että kovaa menivät nekin!!
Tämä ajokaverini on ajanut ihan kersasta lähtien
kaksi pyöräisillä, ja pystyy sellaisiin mutka nopeuksiin
mikä tuntuu järjettömältä/käsittämättömältä.
ELI , kun lörpötellään eri pyörä mallien nopeuksista,
NIIN KYLLÄ SE NOPEUS TULEE SIELTÄ KUSKIN
AJOTAIDOSTA , aika suurelta osin !! - Vaikeeta vaikeeta...
Aloittajalla on tosi vaikeata? Vai onko itsetunnon ja libidon muija lintannut littuun linttakoroillaan?
Matkaa voi tehdä pyörällä kuin pyörällä. Itse olen tehnyt tavallisella eli K-mallin Hondalla, muutamalla customilla ja yhdellä endurolla, jossa oli puolijoukkueteltta keppeineen kyydissä.
Tiedän muutaman kaverin, jotka ovat tehneet pitkiä reissuja pappa tunskallakin, joten......
Mutta.... meidän nyt vaan pitää ymmärtää aloittajaa, koska hän yrittää todistaa jotakin, ja varsinkin itselleen.- jäläs
Kyl miekii vähä niiku arvelisin,että kun tuo kyykän revittely
alkaa aikaa myöten tympimää, niin siinä vaiheessa
moni lähtee ettimää sitä laatua ja fiilistä ! (Esim. Custom.) - Mika++
jäläs kirjoitti:
Kyl miekii vähä niiku arvelisin,että kun tuo kyykän revittely
alkaa aikaa myöten tympimää, niin siinä vaiheessa
moni lähtee ettimää sitä laatua ja fiilistä ! (Esim. Custom.)Uutta Wingiä katellu. Oon vaan semmonen tönkkökustaa etten saa nostettua jalkaa satulan yli.
- Cagiva rider
Mika++ kirjoitti:
Uutta Wingiä katellu. Oon vaan semmonen tönkkökustaa etten saa nostettua jalkaa satulan yli.
Minulle sopii parhaoiten tällainen voimakas nakupyörä, Cagiva River 500.
Avopotalla ajellessa on suu pidettävä tiukasti viivana, muuten tuulenpaine heittää tekarit suusta!
- V2
S-Moto tarjoaa kaikille kyykkypyörä jäsenilleen V2:sen käyntiäänen puhelimeen soittoääneksi.
- Route 81
Millasella ajat itse?
Mulla iso custom, ja parempaa matkapyörää en tarvi enää. Niitäkin ollut, bemaria ja guzzia sekä japseja. Ja mua nyt ei niin hirveesti tuo kiihtyvyys kiinnosta, tulee matkanteosta niin helvetin nykivää, jos pitää koko ajan kiihdytellä ja hidastaa, ja taas kiihdyttää. Onko siinä sun mielestä jotain järkeä? - Järjetöntä !
Jos ajelee vain yhdellä pyörällä, on mahdoton vertailla !
- custu
mitä oon aloittajan juttuja seuraillut niin on tainnu HD mies viedä junnulta naisen....
miten on enzz miten sitten perustelet ne "ihqut" kyykkyrimpulat liikenteeseen? radalle ne on tehty eikä kadulle, ja mitä tulee tohon sun jatkuvaan tehottomuuden jahkaamiseen niin custom pyöriä viedään väännöllä nautiskellen. kyykky on tehty revittelyyn ja siinä on luonteeseen sopiva kierrosmotti mikä ei sopisi mitenkään leppoisaan nautiskeluun mitä taas customilla harrastetaan toiset tytöt tykkää poikasista ja toiset tytöt tykkää miehistä ja elämästään joten siks se sunkin muijas hyppäs custom miehen tarakalle.... - Anonyymi
Joko olet reilut vuosikymmenen jälkeen päässyt customia ja sen ominaisuuksia testaamaan.
- Anonyymi
Moottoripyörän valinta on aina henkilökohtainen mieltymys, kun jätät sen kadunreunaan tai halliin/parkkipaikalle jos et käänny katsomaan vielä kerran, olet valinnut väärän prätkän? Jokainen ajaa millä haluaa, siihen ei vaikuta muiden mielipiteet.
- Anonyymi
Moottoripyöräilyyn kuuluu oleellisena osalla kurjuus ja epämukavuus ja kaikkein kovin tyyppi on se joka ajaa kaikkein epämukavimmalla mopolla vääränlaisessa vaatetuksessa ja suttuinen olemus on vain hyväksi.
- Anonyymi
Moposta moottoripyörään.. Pienei talissa >HelkamaTossu,, painavin raakkine Suzuki gs 1100 1980 luvulta. Kummalakkan en tykkää ajella. MP pitää olla kuskin koolle sopiva ja ominaisuudet fyysisen terveyden mukaan. Kyykyllä olen jumissa 150km jälkeen koska olen Fossiili. 500cc Kavalla puudun koska olen 183cm pitkä ja pyörä on minulle aivan liian pieni. Parhaiten Perseelleni sopii BMW1100 - 95 siinä paino tulee reisien väliin ja pyörän hallinta on napakasti hallinassa. Hauskoja ajettavia ovat 1400 intikka -92 ja Hondan 1100 Power Cruiseri -85 nämä soveltuvat ereinomaisesti päivän matkan ajeluihin. Parhaiten tietä nielee Yamahan TDM 850 jousitus ei ole liian löysä mutta syö lähes kaiken routaheittoja myöden. Hondien jousitus on Keinulauta luokkaa mutta asian voip korjata etuhaarukassa laittamalla jäykempää öljyä. Lujinpia käytössäni on Suzukit jopa 200 t vain Jarruvalokatkaisimet piti vaihtaa lopuksi alko hyd venttiilin säätimet pitää ääntä.
Pyörä piutää siis valita pituuden käyttötarkoituksen ja kuskin Iän ja terveyden mukaan.
Turvallisia kilometrejä hauskan harrastuksen parissa Ajelu on miltei Terapeuttista pikkuteitä cruisaillen. - Anonyymi
Ja mikä tämän avauksen tarkoitus oli?? Kylvää epäsopua? Olen minä omalla customillani tehnyt hyvin pitkiäkin reissuja ilman ongelmia. Eikö se nyt ole jokaisen oma asia minkälaisella pyörällä haluaa matkansa taittaa?
- Anonyymi
Varmaan aikoinaan aloitta on pohtinut customin ja matkapyörän välillä, päätynyt lopulta matkapyörään.
Sen jälkeen pitää hoivata omaa epävarmuuttaan ja vakuutella itselleen että tuli tehtyä oikea valinta. Ja siitähän selviää sillä, kun alkaa mollaamaan sitä toista vaihtoehtoa.
Surullinen esimerkki epävarmasta ihmisestä, joka hakee tuota kautta hyväksyntää itselleen.
Tosiaan jokainen ajaa just sillä millä haluaa, se ei kuulu muille pätkääkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225494- 324810
- 282731
- 342354
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191647- 121601
- 231472
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons251449