Vapaa kuvaus

Ihminen on juuri niin onnellinen kuin päättää olla.
— Abraham Lincoln

- meren äärellä asustava hitaasti askeltava persoona

- lähipiirin 'rakastama' anarkisti

Hokema: kevväämmällä

Aloituksia

132

Kommenttia

1626

1. Saapi nähdä mitä tuleman pitää. Pahalta näyttää, melkeinpä yltympäri koko Telluksen. Ideaali olisi, että kuitenkin suursodalta katastrofeineen vältyttäisiin. Mene ja tiedä. Minä en tiedä. Mukavaa jatkoa, moooi.
  2. "Sachsin taloudelliset neuvot shokkitaloudesta saivat aikaan sekaserron Venäjällä ja ovat ehkä syy siihen, että putlerin tapainen diktaattoria nousi valtaan."

Varsinkin tämä viimeinen kappale kirjoituksessasi herättää paljon ajatuksia. Palatkaamme aikaan, jona Neuvostoliitto lakkasi olemasta. Moni euroopassa ajatteli, että nyt Venäjä demokratisoituu ja länsimaistuu vauhdilla. Siltähän tilanne aluksi näyttikin, mutta siirtymäyritys kohti länsimaisia demokratiaihanteita oli tunnetusti katastrofaalinen epäonnistuminen. Olenkin mielessäni joskus pohtinut, mikä mahtoi olla suurin syy tälle mahalaskulle... Jospa se tosiaan oli väärien neuvojen aikaansaama toiminta, missä Sachs lienee siis ollut hyvinkin suuressa roolissa. Kun sekasorto konkretisoitui, kaivattiin vahvaa johtajaa, joka poistaisi korruption ja nostaisi Venäjän ahjosta. Näin he sitten hairahtuivat moraalittomaan vallanhaluiseen Putiniin ja loppu onkin sitten koettua historiaa.

Maailmanpoliittinen tilanne on nyt niin vaikea ja arvaamaton - jopa olemassaolomme jatkuvuuden suhteen - , että nyt tarvittaisiin syvää pohdintaa ja malttia ettei taas lapsi valuisi pesuveden mukana viemäriin. Itse poistun taas takavasemmalle ja pyrin välttämään ottamasta enempää kantaa politiikkaan, sillä olen mielestäni toiminut elämässäni pääsääntöisesti omantuntoni ehdoilla ja nyt tarkoitukseni on nauttia viimeisistä vuosistani kaltaisteni hyväntahtoisten ihmisten seurassa. Omassa kuplassani siis pyrin pitkälti pysymään; jääköön hössötykseni puuhastelkoon muut.

Olen lopultakin oppinut olemaan armollinen itselleni ja nauttimaan elämän pienistä positiivisista asioista. Mieli on seesteinen ja olen nyt melko onnellinen sekä varsin tyytyväinen niihin valintoihin, mitä olen taipaleellani tehnyt.
  3. Ei kun siis näin:

https://www.paratiisinagu.fi/