Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

31

Kommenttia

523

1. Olen ilahtuneempi kuin uskotkaan tilanteen kääntymymisestä parempaan suuntaan. Ehditkö saada eiliset viestini. Niitä poistettiin pian sen jälkeen kun olin lähettänyt ne.
    Asia on niin, että minä ehdotin Conscientiaa lähettämään niitä tekstejä. Ne oli tarkoitettu alunperin omaan sisäiseen käyttöön keskusteluryhmille, mutta he ilahtuivat, kun ehdotin niitä tälle pasltalle. Siksi ne eivät ollet loppuun asti hiottuja. Huokasen helpotuksesta, kun vastaat viimeiseen.
    Olen opiskellut Integraalista psykoanalyysiä Suomessa ja sisäistänyt sen ideologian. Olen myös ollut analyysissä. Se varmaan näkyy kirjoituksissani. Useimmiten se otetaan vastaan, mutta saan myös "turpiini" toisinajattelijana.
    En omista tietokonetta, en voi kovin usein vastata viesteihin.
  2. Kristinuskolla oli todellinen kriisikohta, kun siitä poistettiin v.553 Konstantinopolin kirkolliskokouksesa jälleeensyntyminen Rooman keisarin painostuksesta. Tällöin julistettiin kirkonkiroukseen kirkkoisä Origenes(joka oli ollut lähes pyhimys) sekä filosofit Platon ja Pythagoras, joita Origenes oli suosinut. Jälleensyntyminen julistettiin harhaopiksi ja määrättiin ankaria rangaistuksia niille, jotka tunnustivat sen.

Ymmärrettävästi kristinuskon ihmiskuvassa on ristiriitaisuutta.

Tämä johti sovitusoppiin. Täytyihän ihmisen synnit jotenkin käsitellä, kun ihminen ei itse päässyt korjaamaan virheitään ja näin kehittymään rakkaudessa, mikä oli ollut mahdolista ihmisen syntyessä uudelleen maan päälle. Asia on hyvin vaikea kirkolle, siksi siitä ei puhuta.
    Sovitusoppi on kirkon luoma teoria. Alkuperäinen kristinusko oli lähellä hindulaisuutta. Olen keskustellut tästä teologien kanssa.

Augustinuksen näkemyksessä paha on sekundäristä hyvään verrattuna, on mielestäni lähellä todellisuutta. Pahuus häviää heti, kun ihminen hyväksyy rakkauden. Sen sijaan rakkautta on vaikea kieltää, koska se kuuluu ihmisen rakenteeseen. Syntiinlankeemus ei muuttanut ihmisen perusrakennetta. Pahuus on ihmisen luomus.