Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. Pistänpä+minäkin+omia+"hiljaisia+tietojani"+saunavastoista+ja++-vihdoista.++Olen+aina+kuvitellut+että+vihta+ja+vasta+olisivatmurteista+riippuvaisia.+Ehkä+ovat+sellaiseksi+tulleetkin,+muttaYLEn+uutisissa+oli+pieni+videon+pätkä,+jossa+vanha+tottunutvastantekijä+kertoi+että+vastan+tuntee+siitä+että+sen+kädensijaon+kunnolla+sidottu.++Vihta+taas+on+sellainen,+jonka+kädensijassaon+yksinkertainen+panta.++Itse+olen+kokemuksen+perusteella+tullut+siihen+tulokseen+ettärauduskoivu+on+paras+laji+vihtoihin+ja+vastoihin.Riippakoivu+on+liian+"letkua",+hieskoivun+lehdet+tarttuvat+ihoon,mutta+rauduskoivussa+on+sopivan+napakat+oksat+ja+lehdet.Minulla+on+tapana+pakastaa+muutamia+vihtoja+joulusaunaa+varten.Teen+sopivan+pituisia+että+mahtuvat+pakastekaapin+laatikkoon.Kieputan+vastan+ympärille+vaikka+kalastajalankaa+tai+ohutta+narua,niin+että+siitä+tulee+"makkara".+Makkarat+laitan+pitkiin+muovipusseihintai+kasseihin+ja+pakasteeseen.Kun+ne+sitten+otetaan+käyttöön,+niin+on+tärkeätä+että+ne+sulatetaan+kylmässä+vedessä,+ennenkuin+narut+irrotetaan+ympäriltä.+Kylmä+vesi+sen+vuoksi+etteivät+lehdet+irtoa+lämminshokissa.Kuivatetut+vastathan+haudotaan+pehmeiksi+lämpimässä+vedessä.Kannattaa+kokeilla!+Ihanat+kesän+tuoksut+joulusaunassa+saavat+kaipaamaan+tulevaa+kesää!
  2. Kaunista maanantaita pirttiin!
    Äitienpäivä on ohitettu. Äitienpäivä on monessa maassa aivan
    eri aikaan kuin täällä Suomessa. Ruotsissa esim. sitä vietetään
    toukokuun viimeisenä sunnuntaina, mutta poika oli muistanut
    lähettää viestin mammallensa.
    Oman äidin haudalle on matkaa runsaat 40 km. Kävin siistimässä
    hautaa jo helatorstaina ja istutin sinne pienen äitienpäiväruusun.
    Oma äitini oli kuin luoto myrskyisessä meressä, turvallinen ja järkkymätön. Mitä meistä lapsista olisi tullut ilman sellaista äitiä?

Valkovuokkoja minäkin keräilin aamulenkillä keittiön pöydälle.
    Luonto on kauneimmillaan niin kauan kuin vihreän eri sävyt voi
    vielä erottaa toisistaan. Elämä suorastaan kiehuu luonnossa, on
    ääniä ja kasvuvoimaa.

Illan päätteeksi katsoin elokuvan Äideistä parhain, erään sotalapsen
    tarinan, joka on filmattu minulle tutuissa maisemissa Skoonessa
    Ystadin tuntumassa. Oscar-nominoitu, saanut muutamia Jusseja.
    Kyläläiset olivat saaneet hieraista silmiään, kun kumpuilevaan maastoon oli ykskaks ilmaantunut kirkko, jota siellä ei oikeasti koskaan ole ollut! Mutta hyvin kirkkokulissit sulautuivat maisemaan.
    Kirkossa oli kohtaus, missä erästä hyvää ystävääni oli pyydetty
    soittamaan urkuja. Hän oli saanut ohjeet soittaa vähän "falskisti",
    että kuullostaisi tavalliselta maalaiskanttorilta. Siitä olikin tullut
    aikamoinen ongelma tälle ystävälle, joka on tottunut konsertoimaan
    ulkomaillakin. Ohjaaja oli tullut välillä sanomaan "du spelar för bra"
    (soitat liian hyvin), mutta lopulta oli soitto-osuus mennyt purkkiin.

Itse filmi oli koskettava tarina, samaistin filmin pojan ex-mieheeni,
    joka oli veljensä kanssa sotalapsena Ruotsissa. Heillä oli kyllä
    ihana perhe, johon heidät olisi haluttu adoptoida, mutta sodan
    jälkeen poikien oli palattava takaisin Suomeen, kielitaidottomina
    ja muuten kurjiin oloihin. Äiti oli kuollut, isä meni uusiin naimisiin
    ja pojat saivat ns. ilkeän äitipuolen. Heidän asemansa huononi
    entisestäänkin kun saivat kaksi sisarta. Lapsuusaikana pojat
    olivat kaikki lomansa Ruotsissa, puhuivat ruotsia ja taas kotiin
    tultua oli suomen kieli hakusessa. Kunnon miehiä pojista tuli, mutta
    sota-aika on jättänyt ikuiset arvet heidän mieliinsä.

Sota on ollut julmaa aikaa koko perheille ja sen vaikutukset ovat
    saattaneet kestää vuosikymmeniä.
  3. Nyt näyttää vanha rakas Suomi olevan sellaisessa pyörityksessä
    näitten uudistusaikeittenkin ansiosta että millä ihmeellä talous
    saadaan kasvuun jos koko yhteiskunta hajoitetaan kaikenmaailman
    huijareitten käsiin.

Miksi Ruotsin mallia halutaan väen väkisin seurata "Suomen malliin",
    vaikka tällä hetkellä pitäisi olla selvää miten naapurimaassa kävi kun
    porvarihallitus alkoi repiä "kansankotia" hajalle?
    Kun porvarit tulivat valtaan niin he aloittivat hallituskautensa tekemällä
    heikot entistä heikommaksi, eli aloitettiin sairaista, työttömistä, lapsista ja vanhuksista.

Sairaitten uskottiin kokevan ihmeparantumisen, jos sairausaika oli
    kalenteriin rajattu. Olipa vaikak kuolemansairas syöpäpotilas tai mikä tahansa, niin sai ilmoittautua työnvälitykseen kun sairausaika virallisesti loppui.

Työttömien käsittely oli pelkkää huijausta, kun annettiin jopa rikollisille
    mahdollisuus hankkia rahaa jos he keksivät pientä puuhastelua työttömille ja saivat vastineeksi 5000 kr/henkilö. Heidän itsensä ei
    tarvinnut tehdä muuta kuin kääriä rahaa taskuihinsa!
    Oikea lääke olisi ollut jos hallitus olisi hankkinut itse työpaikkoja ja alkanut sitten pakottaa työttömiä töihin, oikeisiin töihin.

Yksityisiä kouluja perustettiin ja karmein tapaus oli kun John Bauer- yhtiö, jolla oli kouluja ympäri Ruotsia, ilmoitti elokuussa 2013 olevansa konkurssin partaalla ja 14500 oppilasta olivat yhtäkkiä ilman koulua.
    John Bauerin omistajat veivät rahat veroparatiiseihin ja hyväuskoiset
    vanhemmat ja oppilaat näkivät kuinka hyvä tämä eliittikouluksi mainostettu koulu oli vastuunotossaan.

Ja sitten esim. rautateitten yksityistäminen! Markkinoille tuli monenlaista yrittäjää. Seurauksena pelkkää kaaosta. Kävi ilmi että kukaan ei katsonut olevansa vastuussa rautateitten kunnossapidosta tai uusien yhteyksien rakentamisesta. Onnettomuuksia sattui tuhka tiheään, aikataulut eivät pitäneet paikkaansa. Joskus kävi niinkin että jos ei linjoille ollut riittävästi matkustajia niin vuoro peruutettiin ja
    asemalaiturilla seisoi piruuntuneita matkustajia.

Toinen "hyvä keksintö" oli taxiliikenteen vapauttaminen. Ruotsin kuuluisat taxihuijarit hurrasivat kun kyyditsivät turisteja ja käyttäytyivät kuin maffia Tukholman liikenteessä.

Täällä olisi hallituksella mielestäni täysi työ yrittää saada suomalaisiin turvallisuuden tunnetta ja yrittää saada Suomen talous kasvuun, eikä hajoittaa toimintaa tuollaisella kiihkolla joka suuntaan, jolloin kaikki toiminnot riskeeraavat kaatua päälle.
    Jos ei sota hajoita Suomea, niin nykyinen hallitus ehtii sen tehdä itse, jos ei järki ala pelata.