Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. No+niin,+lennot+on+lennetty+ja+hengissä+selvitty,+mutta+nyt+pitää+heti+tässähuhtikuun+ensimmäisenä+päivänä+vihjaista+erään+ajankohtaisen+tuotteenkauneuteen+vaikuttavasta+ominaisuudesta,+joten+älkää+syökö+tänään+kaikkea+mämmiä+vaan+säästäkää+hieman+ja+kokeilkaa+sitä+kasvonaamiona!https://www.facebook.com/SRSisuradio/videos/1645866672164212/
  2. Itselläni+on+hyvin+sekavat+tunteet+tätä+sote-uudistusta+kohtaan,+kun+vaikuttaa+siltä+että+päättäjät+puhuvat+asiasta+aivan+keskenään+ja+riitelevät+sisällöstä,+Ei+tunnu+päättäjilläkään+olevan+vielä+käsitteet+täysin+selvät,+eikä+selkosuomella+pystytä+ihmisille+kertomaan+kuinka+hommat+tulevat+hoitumaan+jatkossa.Itselläni+on+terveyskeskus+alle+kilometrin+päässä.+Siellä+on+kaksi+lääkäriä.++Monta+tarpeellista+toimintaa+on+sieltä+jo+ulkoistettu+lähimpään+kaupunkiin+puoliyksityiseen+sairaalaan,+kuten+laboratorio+ja+röntgen,+joka+tietenkin+aiheuttaa+turhan+tuntoista+pompotusta+varsinkin+vanhemmille+potilaille.+Kaupunkiin+tulee+sitten+erikoislääkäreitä+ottamaan+vastaan+lähetepotilaita,+esim.+kirurgisten+toimenpiteitten+päättämisestä.Olen+jo+saanut+hieman+esimakua,+mihin+suuntaan+sote-suunnitelmia+viedään,+eli+iäkkäät+ja+monisairaat+potilaat+palautetaan+kunnalliseen+terveyskeskukseen,+koska+heihin+kuluu+liikaa+rahaa+ja+hoitopäiviä+jos+heille+suotaisiin+esim.+jokin+leikkaus.Oma+diagnoosini+oli+päivänselvä,+rontgenkuvat+ja+sairaushistoria+ja+kirurgin+lähete+yliopistosairaalaan,+joka+puolestaan+siirsi+sen+uudelle+erikoisosastolleen,+josta+sitten+sain+kieltävän+leikkauspäätöksen.++Syynä+ikä.++Fyysistä+kuntoa+ei+otettu+ollenkaan+huomioon+ja+olen+varma+että+moni+nuorempi,+joka+esim.+tupakoi+tai+elää+muuten+epäterveellisesti,+on+riskialttiimpi++kuin++meikäläinen.+Mutta+itse+tiesin,+että+syynä+oli+pelko+siitä+että+ikäihmisiä+joutuu+hoitamaan+useampia+päiviä,+eikä+määrätty+hoitoraha+ehkä+riittäisi.+Rahan+on+kierrettävä+nopeasti,+muuten++koko+rahoitusidea+kaatuu+ja+yksityistäminen+ei+kannata.+Potilasmaksut+ovat+vaarassa+kohota+tuntuvasti.Terveysasemalla+minulla+on+vanhempi+naislääkäri,+jolla+on+ollut+aikaa+riittävästi+ja+hänelle+olenkin+antanut+potilaspalautetta,+koska+hän+on+ollut+kovin+kiinnostunut,kuinka+asiat+on+hoidettu+Ruotsissa.+Olen+mielelläni+kertonut+mitä+siellä+on+mennytpieleen.Olemme+olleet+samaa+mieltä+hänen+kanssaan,+että+hyvin+toimivia+terveysasemia+pitäisi+vahvistaa+ja+ajan+mittaan+selviäisi+moni+asia+ja+systeemiä+voitaisiin+pikku+hiljaa+parantaa.++Minunkin+tapauksessani+jouduin+käymään+yksityissairaalassa+kolme+eri+kertaa,+vaikka+hyvällä+organisaatiolla+olisi+selvinnyt+yhdellä+kerralla.+Siitä+tuli+tietysti+ylimääräisiä+kuluja+3+x+41,70€+poliklinikkamaksu+++3x50€+kela-taksi.++Sairaalan+sisällä+kun+oli+pienempiä+yksityisyrittäjiä,+joitten+kaikkien+piti+saada+oma+palansa+kakusta.+Minkäänlaista+yhteistyötä+osastojen+välillä+ei+ole,+ei+edes+kommunikoida+ja+kysellä+voisiko+joku+pitkän+matkan+päästä+tullut+potilas+tulla+otattamaan+verikokeen+saman+tien.++Ei+käy.+On+oltava+lähete+ja+uusi,+oma+varattu+aika.++Kuitenkin+kyseinen+sairaala+on+akuuttisairaala+ja+potilaitten+pitäisi+päästä+osastolle+kuin+osastolle+ilman+aikavaausta.Tuntuu+kauhealta+ajatella+tällaista++"kerta+rysäys"-uudistusta,+jonka+seurauksista+ei+ole+minkäänlaista+aavistusta.++Poliittista+valtataistelua+huonoimmillaan.
  3. Aktiivialoitteen+tekiä+on+täysin+lusmu,+hän+pilkkaa+järjestelmäämme...murr+sietäisi+keppiä.+""Lusmu"++vastaa+puskasta+huutelijalle+hyi.olkoon,+joka+lusmuilee+anonyyminä,+että+en+ole+pilkannut+järjestelmäänne,+vaan+verrannut+niihin+virheisiin+mitä+Ruotsi+teki+ja+joita+nykyinen+hallitus+nyt+yrittää+siellä+korjata.+Ruotsin+virheitten+toivoi+naapurimaan+edellinen+hallitus+kantavan+hyvää+hedelmää+täällä+Suomessa,+kun+ne+ei+ottaneet+tulta+siellä.+Oikein+ex-talousministeri+sanansaattajana.+Yhdessä+he+sopivat+Juhana+Vartiaisen+kanssa,+kuinka+työttömiä+tulee+nöyryyttää.+Kaiken+voit+lukea+Strategia+Suomelle.+Tämä+siitäkin+huolimatta+että+sekä+Ruotsin+pääministeri+ja+ex-talousministeri+häipyivät+häntä+koipien+välissä,+eivätkä+historian+kirjat+taatusti+tule+heitä+muistamaan+sen+merkittävimmistä+asioista+kuin+hyvinvointivaltion+tuhoamisesta.Täällä+ei+ole+edes+viitsitty+tarkistaa+kuinka+Ruotsin+"reformit"+epäonnistuivat.Mielestäni+tämä+aktiivimalli+on+epäluottamuslause+kaikille+työttömille,+kun+kaikki+vedetään+saman+kamman+läpi,+ikäänkuin+kaikkki+työttömät+olisivat+työtävieroksuvia+ja+luullaan+että+työttömyys+olisi+heidän+oma+syynsä.+Suurin+osa+työttömistä+käyttävät+varmasti+päivänsä+hakemusten+kirjoittamiseen+ja+yrittävät+vielä+henkilökohtaisilla+käynneillä+jahdata+työtä.Mitä+pitemmän+aikaa+työttömyys+jatkuu,+sen+vaikeampaa+on+varmasti+löytää+työnantaja+joka+uskaltaisi+ottaa+töihin+ihmisen+joka+on+ollut+vuosia+poissa+työelämästä.++Miltä+tuntuu+jatkuvasti+saada+"ei+oota"+kun+on+hakenut+satoja+työpaikkoja?+Ja+kuinka+järkevää+on++hallitustaholta+lisätä+orjan+leimaa+näihin+ihmisiin?
  4. Huomenta+pirttiin!++Olin+kirjautunut+ja+aloittanut+"keskustelua"+(?)+aktiivimallista.+Saa+nähdä+miksi+se+kehittyy.++Mutta+poikkesin+pirttiin+aamukahville.,+vaikka+äsken+joinkin+presidenttikahvit,+kun+kuulin+että+presidenttiparille+on+tullut+poikavauva.Olin+Kela-taksilla+Tampereella+silmieni+vuoksi+ja+naispuolisen+kuljettajan+kanssaarvailimme+tulisiko+poika+vai+tyttä.+Minä+arvailin+että+voi+tulla+poika.+Hän+taas+unelmoi+pikkuprinsessasta,+jota+sitten+saataisiin+nähdä+lehdissä+näteissä+vaatteissa++Mutta+lapsi+on+terve+ja+se+on+pääasia,+joten+onnea+vaan+pikku-Saulin+elämäntielle!Täällä+Päijänteen+rannoilla+on+paljon+lunta+ja+pakkastakin+on+-8º.+Kunhan+päivä+valkenee+niin+lähden+lenkille.+Niemen+ympäri+on+aurattu+tie,+niin+siellä+on+kiva+kävellä.+Pilkkimiehiä+näkee+jäällä.++Pilkkiminen+ei+ole+hätäisen+ihmisen+puuhaa.+Ei+siellä+voi+kaloja+hoputtaa+että+alkakaahan+sieltä+napata,+on+kiire+kotiin.+Kyllä+siellä+on+oltava+evästä+ja+kahvitermos+mukana,+lämpimät+vaatteet+ja+hyvä+keskittyminen+omiin+ajatuksiinsa.Lenkin+jälkeen+on+"laatuaikaa"+poikani+ja+miniäni+kanssa+netin+välityksellä.+Ratkomme+Ruotsin+radion+melodiaristikkoa+lauantaiaamuisin.+Teemme+yhteistyötä,+kun+poikani+on+aika+hyvä+tietämään+nykymusiikkikysymykset,+miniä+tietää+paljon+kansanmusiikista+ja+minä+on+aika+hyvä+klassillisisen+musiikin+kysymyksissä.++Siinä+kappaleitten+välillä+voidaan+vaihtaa+ajankohtaisia+kuulumisia+viikon+varrelta.Hyvää+viikonloppua+kaikille+pirtissä+poikkeaville!+:)
  5. Tämä+Anders+Borgin+ja+Juhana+Vartiaisen+kirjoituspöytäkyhäelmä+sisältyy+Strategia+Suomelle-aineistoon+ja+tulee+menemään+roskakoriin.+Sen+laiksi+nuijiminen+hukkui+ennen+joulua+viinalimujen+ja+vahvempien+oluitten+vähittäismyyntiin+saamisen+höyryihin,+joka+tuntui+olevan+valtakunnan+asukkaille+tärkeämpi+laki+kuin+aktiivimalli,+jota+vastaan+oli+kansalaisaloitteen+nimikeräys+aloitettu,+mutta+jota+päättäjät+eivät+jääneet+odottelemaan.+Nyt+se+on+kuitenkin+pakko+ottaa+keskusteluun+ja+taaskin+ollaan+lyöty+huti+ilmaan.+-+Eikö+ole+enää+aikaa+ajatella+asioita+ja+niitten+seurauksia+pitemmälle+kuin+muutaman+kuukauden+jaksolla+eteenpäin+ja+se+hintaan+mihin+hyvänsä?+-++Ihmiset+ja+koko+maa+voisi+paremmin,+jos+sekä+taloudelliset+että+yhteiskunnalliset+suunnitelmat+olisivat+johdonmukaisempia+ja+pitkäkantoisia.