Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ilpo.havunen
profiilit
ilpo.havunen
ilpo.havunen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
59
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Homoseksuaalisuutta pidetään lestadiolaisuudessa (käsittääkseni kaikissa ryhmissä) syntinä ja Jumalasta erottavana asiana. Raamattu opettaa asiasta hyvin yksiselitteisesti, vaikka toisaalta homouden puolustajat vetoavat Raamattuun mm. lähimmäisenrakkauden nimissä. Homous kuuluu tähän samaan perisynti-pakettiin, josta me kaikki olemme osallisia eli perimme geeniemme myötä taipumuksen erilaisiin himoihin ja haluihin. Homouttakin meissä on kaikissa enemmän tai vähemmän. Kristittyinä joudumme vain taistelemaan tätäkin vaikutusta vastaan.
24.01.2005 18:21
taas nostetaan Laestadiuksen postillan fundamentalistinen tulkinta Raamatun rinnalle. Tuohon totuuden vääristelemiseen en ota kantaa. Välillä tuntuu, että jokainen edustaa "totuutta" omassa uskossaan.
21.01.2005 09:04
>Yksi asia jäi tietysti vielä kaivelemaan. >Mitähän merkitystä sillä on, minkä maalainen >saarnaaja saarnaa jostain asiasta?
Minun mielestäni Ruotsin Lapin vanhimmilla on suurempi painoarvo tällaisissa yhteisissä neuvoissa. Minua on ainakin opetettu että hengellinen hallitus on Ruotsin Lapin esikoisten seurakunnassa. Sen tähden heitä kuullaankin yleensä tarkalla korvalla.
17.01.2005 18:10
Itse en kuullut kys. saarnaa. Oliko se joku Lapin vanhimmista vai joku norjalainen saarnaaja. Olen joskus aikaisemmin jonkun norjalaisen kuullut saarnaavan naisilta housut.
15.01.2005 16:05
Luotan esikoisten seurakunnan sananpalvelijoihin. En laita heitä enkä muitakaan kristittyjä eri karsinoihin. Arvostan myös suomalaisia lähetysmiehiä enkä vaadi heitä saarnaamaan parannussaarnaa mikäli he eivät ala julkisesti arvostelemaan Lapin vanhimpia. Lestadiolaisia ryhmiä on nyt jo parikymmentä. Tarvitsemmeko niitä lisää? Voidaanhan me tuomita toisaalta koko lestadiolaisuus villiuskona jos sille tielle lähdemme.
15.01.2005 15:58
Näin minäkin asian ymmärrän. Valvovilla kristityillä on oltava sellainen mieli, että luotetaan vielä uskollisiin työmiehiin, eikä kaivella kaikkia sivulauseita ja aleta niitä katkeruudella päässä pyörittämään. Ei Herran lauma muuten koossa pysy.
15.01.2005 08:26
Kannattaa kuunnella useampia saarnoja, jottei jää paha mieli. 12 apostolin oppihan elävässä kristillisyydessä saarnataan. Kyllä sitä suloista evankeliumiakin kuultiin.
14.01.2005 15:14
Raamatussa puhutaan seurakunnan vanhimmista ja perinteisesti esikoisuudessa vanhimmat ovat vaikuttaneet siellä mistä tämä etsikkoaika on saanut alkunsa eli Ruotsin Lapissa. Kaikki eivät ole jellivaaralaisia. Heidän saarnojaan kuunnellaan yleensä (puhelimella) joulun aikaan Jellivaarasta ja helluntaina Kiirunan seuroista. Vanhimmat käyvät tällä Suomessa lähetysmatkoilla muutaman vuoden välein. Raattamaa oli yksi Lapin vanhimmista aikoinaan. Vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksyneet hänen seuraajiensa asemaa enää samalla tavalla ja siitä lestadiolaisuus jakautui itäläisyydeksi (Suomen lestadiolaisuus, joka sittemmin jakautui vanhoillisiin ja uusheräykseen) ja länsiläisyydeksi (esikoisuus Ruotsin puolella). Esikoisuus tuli vasta tämän jälkeen Etelä-Suomeen lähetyksen kautta. Tätä ennen hajoamista oli jo tapahtunut Amerikassa.
14.01.2005 14:04
Eniten minä itse vanhoillislestadiolaisuudessa pelkään juuri tuota kristuksen kirkkolain tulkintaa, joka antaa mahdollisuuden erottaa ja tavallaan sulkea yhteisön ulkopuolelle. Esikoisuudessa voi loukaantua ja siten erottaa itsensä, mitään virallisia erottamisia ei siis liikkeen historiassa ole tunnettu. Käytännössä eroaminen tapahtuu siten, että jättää seuroissa käynnin. Tuhlaajapoikia ja -tyttäriä ikävöidään aina takaisin niin kuin varmasti vanhoillislestadiolaisuudessakin.
Kyllä tämä esikoisuuskin on hyvin elävää ja palavaa kun vain jaksaa ahkeroida ja kilvoitella uskossa.
Ruotsin Lapin seurakunta ei muuten ole mikään pää ja muu seurakunta ruumista. Kyllä mekin uskomme, että seurakunnan pää on Herra Jeesus Kristus.
Siunausta teille kaikille!
13.01.2005 18:51
Todella hävytöntä ja röyhkeää alkaa in memoriam -otsikon alla tuomitsemaan vainajaa. Voimiensa päivinä olen saanut paljon lohdutusta ja voimaa hänen puheistaan, silloin vielä tietämättä että Lapin suhteet eivät aivan olleet kohdallaan. Olen kuullut, että EH kuitenkin kävi vielä sairaanakin Jellivaaran jouluseuroissa ja teki siellä parannuksiakin, joten turha täällä on enää asiasta tuomiohengellä jauhaa.
13.01.2005 11:32
Esikoisuudessa annetaan tosiaan neuvoja monista asioista. Ainakin Lapin vanhimmat ovat varoitelleet Internetin hankkimisesta kotiin lasten ulottuville. Se on hyvä neuvo ja tiedämme itsekin mihin synteihin täällä voi joutua.
Ainakin valtauoman esikoislestadiolaiset hyväksyvät radion nykyään, samoin valokuvauksen. Eli niistä ei enää saarnata. Leeviläiset (kutsuvat itseään myös esikoislestadiolaisiksi) eivät näitä tietääkseni hyväksy. Olen usein kuullut saarnattavan ettei kristityn paikka ole urheilukatsomoissa, teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa (ruokaravintoloissa toki). Samoin televisiota ei juurikaan nähdä vielä kodeissa.
Oma kokemukseni on että jos on kovakorvainen eikä välitä yhteisistä neuvoista, oman vanhurskauden perkele alkaa hyvin pian saarnata että mikäs kristitty sinä oikein olet? Kyllä maailma helposti kristityn sydämen vie. Olet varmaan itsekin saman kokenut.
12.01.2005 14:16
Syntejä tosiaan saarnataan anteeksi varmaan ihan yhtä paljon kuin VL:ien seuroissakin ja kotona turvaudutaan usein ns. matkasauvaan.
Pukeutumiseen liittyvät asiat eivät mielestäni kristittyjä saa eri karsinoihin laittaa vaan ne tulevat vapaaehtoisina uskon hedelminä. Esikoisuudessa ollaan tässä suhteessa lähempänä Lestadiuksen neuvoja. Hän kovasti varoitteli aikanaan koreasta pukeutumisesta. Aika on kuitenkin muuttunut ja nykyään "rahvaallakin" on varaa ostaa koreat vaatteet.
Puvun käyttö ei mielestäni poikkea VL:istä. Tosin esikoiset eivät käytä kravattia, mistä asiasta näillä palstoilla on keskusteltu aikaisemminkin.
12.01.2005 14:01
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta esikoislestadiolaisessa liikkeessä. Kaikki kristityt ovat osallisia hengellisestä pappeudesta. Myöskään Jellivaaran vanhimmat eivät ole mitenkään tässä suhteessa erityisasemassa.
11.01.2005 17:52
Heikolla ymmärrykselläni voin jotain vastata. Kysymykseesi tulee varmasti vielä hyviä vastauksia ellei sitten taas hiekka ala lentää laatikolta toiselle.
Olen itse kokenut valtavirran esikoislestadiolaisuuden seurakunnaksi, jossa saarnataan 12 apostolin oppi. Toisaalta saarnataan valvomisesta ja uskonhedelmistä, toisaalta uskosta ja rakkaudesta. Jokaisella saarnaajalla on omat lahjat tehdä kristillisyyden työtä. Paavali ja Apollos tekevät molemmat omilla lahjoillaan työtä ja Jumala antaa tälle työlle kasvun. Valitettavasti koko lestadiolaisuuden historian ovat lahkolaisuuden rakentajat halunneet tehdä vastakkainasetteluja eri "apostolien" välille. Juhani Raattamaa jaksoi tehdä työtä näiden kaikkien kanssa suuressa kärsivällisyydessä ja pitkämielisyydessä. Näitä lahkolaisia on noussut kaikista lestadiolaisryhmistä kautta liikkeen historian. Itse asiassa voin kohdistaa sormen myös itseeni, sillä vanha ihminen haluaa olla kovasti aina jotain sanomassa.
Varsinaiseen kysymykseen: molemmilla on seurakuntaoppi (eli ihminen vanhurskautetaan Jumalan seurakunnassa maan päällä eikä Jumalan edessä taivaassa). Vanhoilliset uskovat, että vain heidän seurakunnassaan voi pelastua, esikoiset ovat jonkin verran avarakatseisempia tässä asiassa.
Pyhitysopissa on eroa. Esikoislestadiolaisuudessa on korostettu vanhoillislestadiolaisia enemmän ulkoisia asioita, mm. pukeutumiseen liittyviä asioita (liittyen koreuteen). Samoin kodit voivat olla jonkin verran askeettisempia mm. huonekasveja vähemmän (tai puuttuvat kokonaan), joulukuusta ei tuoda sisälle jne. Juuri pyhitysopista on eniten väännetty kättä kautta historian.
VL:istä joku joskus vastasi, että rippioppi oli sata vuotta sitten suurin erottava tekijä. Siihen voi joku viisaampi vastata. Omasta mielestäni rippi on uskon hedelmä, jota voi käyttää jos siltä tuntuu. Voi ottaa rippi-isän ja puhua asioista hänen kanssaan. Mitään pitkiä syntilistoja hän ei edes viitsi kuunnella, pääasia on, että mieli on sellainen että on voimaa mennä rippi-isän puheille. Seurakunnan edessä ei toki pidä syntejä mennä luettelemaan eikä sitä ole kai tehtykään sitten lestadiolaisuuden alkuaikojen.
11.01.2005 09:17
Esikoislestadiolaisilla on näkynyt näillä palstoilla kaikenlaisia "omiakin" ymmärryksiä, jotka sotivat seurakunnan yhteistä ymmärrystä vastaan. Kyllähän sieltä Jellivaarasta kovasti tästä Internetistäkin on varoiteltu, heti -95-96 vuodesta lähtien. Täällä kirjoitettuja juttuja esikoislestadiolaisuudesta ei siis aina kannata ottaa vakavasti. Itse olen huomannut, että viime aikoina "leeviläiset" (isaksonilaiset) ovat tulleet keskusteluihin kovasti mukaan vai onko joukossa niitä "kaappi-isaksonilaisiakin" kuten el-kirahwi osuvasti joskus kirjoitti. Leeviläiset ovat viime aikoina keksineet meille VALTAVIRRAN el-kristityille uusia nimityksiä mm. tämä huvittava boremannilaisuus. Sen jälkeen kun näitä 60-70 -luvulla eriseuran rakentaneita "esikoislestadiolaisia" on tänne ilmestynyt, olemme joutuneet käyttämään aina nimitystä valtavirran tai valtauoman esikoislestadiolaiset. Enemmistö sana on huono, kun vähemmistö on kuin kärpäsen kakka Tyynessä valtameressä. Mutta onhan niitä valituitakin todella vähän, ei sen puoleen. Itse yritän ymmärtää jollakin tavalla sekä leeviläisten että vanhoillislestadiolaisten näkemyksiä. Suvaitsevaisuutta, rakkaat pienokaiset!!
10.01.2005 18:21
Olen lukenut yhden Seppo Lohen kirjoittaman kirjan, joka taisi olla nimeltään "Sydämen kristillisyys". Kovasti olen ollut kiinnostunut lukemaan Seppo Lohen väitöskirjan, mutta en ole saanut vielä käsiini. Onkohan sen pohjalta julkaistu juuri tämä "Pohjolan kristillisyys" -niminen kirja? Kuinka näitä SRK:n kirjoja voisi tilata?
07.01.2005 09:56
Miksi leeviläiset sitten eivät rekisteröineet yhdistystänsä esikoislestadiolaiset ry:ksi ennen 80-90 -lukua? Kutsuivatko "valtavirran" esikoislestadiolaiset sitten itseään ensin vanhalestadiolaisiksi vai mistä moinen nimikiista?
07.01.2005 09:42
En ole kyllä koskaan aikaisemmin kuullut, että joku pitää valkoisia paitoja syntinä. Olen kyllä jonkun kuullut joskus haikailevan esiliinojen perään. Seppelten laskemisia hautajaisissa ei taideta juurikaan vielä "valtavirran" esikoislestadiolaisuudessa tehdä. Samoin syytökset arpapeleihin ja urheilukilpailuihin osallistumisista tuntuvat vierailta.
04.01.2005 18:23
Kertoisiko joku tästä Isakssonista, jonka nimi on täällä usein mainittu. Liittyykö hän jotenkin leeviläisyyteen tai steeniläisyyteen. Leevi Pudaksesta ja Sten Johanssonista olen sentään kuullut/lukenut.
03.01.2005 19:00
3 / 3