Mistä on otettu vanhoillislestadiolaisilla käytäntöön ns. hoitokokoukset. Onko niitä
nykyisin ja missä muodossa. Perustuuko se raamatun sanaan. Se tuntuu vaan niin kylmältä
ja että on niin vailla rakkautta.
En ainakaan löydä apostoliselta ajalta sellaista käytäntöä.
Kysymys VL:lle
23
2222
Vastaukset
- STT
Eräänalaisia "hoitokokouksia" on ollut aina. Silloin kun on keskusteltu uskon perusteista ja neuvottu uskon toinen toisiamme, silloin on kysessä ollut "hoitokokous". Esimerkiksi saarnaaja juho Takkinen kiersi järjestämässä "hoitokokouksia" Amerikassa 1870-luvun lopulla kaikkialla missä uudella mantereella oli lestadiolaisuutta.
- Leevi
Juho Takkisesta on turha hakea vanhoillisille esikuvaa. Takkinen ei ole pitänyt ainuttakaan vanhoillistyyppistä hoitokokousta, joissa viallista lyödään ja kielletään syntein anteeksi antamusta. Vanhoilliset tuovat heikon matkamiehen kaikkien paikalla olijoiden tuomittaviksi ja vaativat anteeksi pyyntöä niillä sanoilla jotka hänen suuhun laitetaan hoitokokuksen pitäjien vaatimilla sanoilla. Sanat tulevat heillä pelkän vanhan aatamin vaikutuksesta. Tälläistä Takkinen ei koskaan ole tehnyt, eikä Esikoisuudessakaan ole tehty eikä tulla tekemään.
- STT
Leevi kirjoitti:
Juho Takkisesta on turha hakea vanhoillisille esikuvaa. Takkinen ei ole pitänyt ainuttakaan vanhoillistyyppistä hoitokokousta, joissa viallista lyödään ja kielletään syntein anteeksi antamusta. Vanhoilliset tuovat heikon matkamiehen kaikkien paikalla olijoiden tuomittaviksi ja vaativat anteeksi pyyntöä niillä sanoilla jotka hänen suuhun laitetaan hoitokokuksen pitäjien vaatimilla sanoilla. Sanat tulevat heillä pelkän vanhan aatamin vaikutuksesta. Tälläistä Takkinen ei koskaan ole tehnyt, eikä Esikoisuudessakaan ole tehty eikä tulla tekemään.
Nyt sinä Leevi-ystäväni et ymmärtänyt koko asiaa. Se, että "hoitokokouksissa" on joskus tapahtunut mitä on, ei tee "hoitokokouksista" sinänsä vääriä. Juho Takkinenkin oli aikoinaan Raattamaan, Erkki Antin ja muiden vanhojen saarnaajien sekä Tornion ja Ruotsin Lapin seurakunnan "hoidon" alla.
- Leevi
STT kirjoitti:
Nyt sinä Leevi-ystäväni et ymmärtänyt koko asiaa. Se, että "hoitokokouksissa" on joskus tapahtunut mitä on, ei tee "hoitokokouksista" sinänsä vääriä. Juho Takkinenkin oli aikoinaan Raattamaan, Erkki Antin ja muiden vanhojen saarnaajien sekä Tornion ja Ruotsin Lapin seurakunnan "hoidon" alla.
Kyllä Leevi nyt jotakin ymmärtää, mutta en hyväksy sitä että vanhoillisten hoitokokouksia sotketaan uskollisiin Herran työntekijöihin. Nämä uskolliset työmiehet eivät ole käyttäneet lihan aseita evankeliumin etenemisen apuna. Sensijaan nuo vanhoillisten hoitokokoukset ovat juuri omanvanhurkauden aseilla tehtyjä, joissa ovat viha, kateus, panettelu, vallanhimo ja toisen alistaminen niitä aseita joita he ovat käyttäneet.
- STT
Leevi kirjoitti:
Kyllä Leevi nyt jotakin ymmärtää, mutta en hyväksy sitä että vanhoillisten hoitokokouksia sotketaan uskollisiin Herran työntekijöihin. Nämä uskolliset työmiehet eivät ole käyttäneet lihan aseita evankeliumin etenemisen apuna. Sensijaan nuo vanhoillisten hoitokokoukset ovat juuri omanvanhurkauden aseilla tehtyjä, joissa ovat viha, kateus, panettelu, vallanhimo ja toisen alistaminen niitä aseita joita he ovat käyttäneet.
Leevi-ystäväni, kaikki uskonnolliset liikkeet syyllistyvät/ovat syyllistyneet aika ajoin jäseniensä epäasialliseen kohteluun joko muutamien hölmöyden, hyväuskoisuuden, valtapyyteiden, vajavaisuuden tai väärintulkintojen takia. Ei siltä ole välttynyt kiivaasti puolustamasi liikekään.
- me...
STT kirjoitti:
Leevi-ystäväni, kaikki uskonnolliset liikkeet syyllistyvät/ovat syyllistyneet aika ajoin jäseniensä epäasialliseen kohteluun joko muutamien hölmöyden, hyväuskoisuuden, valtapyyteiden, vajavaisuuden tai väärintulkintojen takia. Ei siltä ole välttynyt kiivaasti puolustamasi liikekään.
kun nuo toisetkin, aivan!
- Hynde
On pidetty raamatun aikanakin ja on raamatullista ja nykyäänkin. Jos ei hyväksytä opillisesti sitomisia on kyseeessä harhaoppi.
Matteus 18
17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.
18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa--
---------
Se mikä tulee siihen väitteeseen ettei joillain paikkakunnílla annettu katuvalle anteeksi niin sellainen kovuus tuli väärästä hengestä. Siksi ei vääriä henkiä hyväksytä.- Leevi
Tässä kohdassa jätitit kirjoittamatta, juuri ne jakeet, joilla Kristuksen kirkkolaissa kehoitetaan langennutta kohtelemaan.
Aiemmissa jakeissa kehoitetaan nuhtelemaan kahden kesken, ellei hän kuule ota mukaasi yksi tai kaksi muuta todistajaa, sillä jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla. Näin raamattu opettaa käsittelemään langennutta.
Näinhän eivät vanhoilliset tee, vaan he kurittavat heikkoa seurakunnan edessä julkisesti nöyryyttäen. - koko
Leevi kirjoitti:
Tässä kohdassa jätitit kirjoittamatta, juuri ne jakeet, joilla Kristuksen kirkkolaissa kehoitetaan langennutta kohtelemaan.
Aiemmissa jakeissa kehoitetaan nuhtelemaan kahden kesken, ellei hän kuule ota mukaasi yksi tai kaksi muuta todistajaa, sillä jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla. Näin raamattu opettaa käsittelemään langennutta.
Näinhän eivät vanhoilliset tee, vaan he kurittavat heikkoa seurakunnan edessä julkisesti nöyryyttäen.asia....ellei hän seurakuntaa kuule jne
eivät ne ole "heikkoja", joita ovat seurakunnan eteen tulleet; kyllä ne on niitä kovakorvaisimpia
joillekin on kyllä sielläkin vielä auennut ymmärrys parannukseen
kaikkein "kovimmat" ovat menneet ulos - Debora
Leevi kirjoitti:
Tässä kohdassa jätitit kirjoittamatta, juuri ne jakeet, joilla Kristuksen kirkkolaissa kehoitetaan langennutta kohtelemaan.
Aiemmissa jakeissa kehoitetaan nuhtelemaan kahden kesken, ellei hän kuule ota mukaasi yksi tai kaksi muuta todistajaa, sillä jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla. Näin raamattu opettaa käsittelemään langennutta.
Näinhän eivät vanhoilliset tee, vaan he kurittavat heikkoa seurakunnan edessä julkisesti nöyryyttäen.Kirkkolaki alkaa sanoilla: Jos veljesi rikkoo sinua vastaan...
Se koskee siis vain kahden uskovaisen välien selvittelyä. Se ei koske sitä, jos jollakulla väitetään olevan "väärä henki" tms, sillä nehän ovat opillisia asioita.
Rovasti Koivunevan aiheesta pitämän alustuksen mukaan (minulla oli sellainen ennen, mutta en enää löydä sitä) tuo kirkkolaki on tehty nimenomaan heikomman suojelemiseksi.
Riita-asioissa kahden uskovaisen välillä on tavallisesti vain sana sanaa vastaan eikä todistajia ole. Toinen näistä uskovaisista voi olla toista korkeammassa asemassa maallisesti tai seurakunnassa, esimerkiksi puhuja ja tavallinen kristitty. Korkeammassa asemassa oleva voi syyttää heikommassa asemassa olevaa ihan ilman syytä. Miten asiat silloin etenevät? Kirkkolain mukaan ne etenevät kaikkien tietämässä järjestyksessä aina siihen saakka, jossa asia on seurakunnan edessä. Ja miten onkaan loppulause? "Jos hän ei seurakuntaakaan kuule, pidä SINÄ häntä pakanana ja publikaanina".
Miksi näin? Rovasti K. selitti, että koska on vain sana sanaa vastassa, vain sinä itse tiedät, että tuo toinen on rikkonut eikä kuuntele edes seurakunnan sanaa. Mutta muut eivät voi olla siitä varmoja. Sen takia vain SINÄ eikä koko seurakunta, pitäköön häntä pakanana ja publikaanina.
Jos olisikin niin (kuin usein näissä väärissä hoitokokouksissa on ollut) että kyseessä on viaton ihminen, niin tuo loppukaneetti pelastaa tämän ihmisen väärältä tuomiolta, jos sitä noudatettaisiin. Koko seurakunta ei pidä häntä vikaan joutuneena. Se olikin vain tuo paha vainooja, joka syyttä suotta vainosi oikeassa olevaa vähäistä kristittyä veljeä. Hän on edelleen oikea uskovainen.
Juuri näin on oikea Kristuksen kirkkolainmukainen menettely. Jokainen asioita vähänkin tunteva tietää, että näin ei menetelty -70-luvun kokouksissa. Tuon menettelyn on kuitenkin kaikkien tuntema vl-rovasti alustuksessaan opettanut vl-uskovaisille.
--- Vl-oppi on siis muuttunut pahasti:( - sitten
Debora kirjoitti:
Kirkkolaki alkaa sanoilla: Jos veljesi rikkoo sinua vastaan...
Se koskee siis vain kahden uskovaisen välien selvittelyä. Se ei koske sitä, jos jollakulla väitetään olevan "väärä henki" tms, sillä nehän ovat opillisia asioita.
Rovasti Koivunevan aiheesta pitämän alustuksen mukaan (minulla oli sellainen ennen, mutta en enää löydä sitä) tuo kirkkolaki on tehty nimenomaan heikomman suojelemiseksi.
Riita-asioissa kahden uskovaisen välillä on tavallisesti vain sana sanaa vastaan eikä todistajia ole. Toinen näistä uskovaisista voi olla toista korkeammassa asemassa maallisesti tai seurakunnassa, esimerkiksi puhuja ja tavallinen kristitty. Korkeammassa asemassa oleva voi syyttää heikommassa asemassa olevaa ihan ilman syytä. Miten asiat silloin etenevät? Kirkkolain mukaan ne etenevät kaikkien tietämässä järjestyksessä aina siihen saakka, jossa asia on seurakunnan edessä. Ja miten onkaan loppulause? "Jos hän ei seurakuntaakaan kuule, pidä SINÄ häntä pakanana ja publikaanina".
Miksi näin? Rovasti K. selitti, että koska on vain sana sanaa vastassa, vain sinä itse tiedät, että tuo toinen on rikkonut eikä kuuntele edes seurakunnan sanaa. Mutta muut eivät voi olla siitä varmoja. Sen takia vain SINÄ eikä koko seurakunta, pitäköön häntä pakanana ja publikaanina.
Jos olisikin niin (kuin usein näissä väärissä hoitokokouksissa on ollut) että kyseessä on viaton ihminen, niin tuo loppukaneetti pelastaa tämän ihmisen väärältä tuomiolta, jos sitä noudatettaisiin. Koko seurakunta ei pidä häntä vikaan joutuneena. Se olikin vain tuo paha vainooja, joka syyttä suotta vainosi oikeassa olevaa vähäistä kristittyä veljeä. Hän on edelleen oikea uskovainen.
Juuri näin on oikea Kristuksen kirkkolainmukainen menettely. Jokainen asioita vähänkin tunteva tietää, että näin ei menetelty -70-luvun kokouksissa. Tuon menettelyn on kuitenkin kaikkien tuntema vl-rovasti alustuksessaan opettanut vl-uskovaisille.
--- Vl-oppi on siis muuttunut pahasti:(joutuisi se Raamatussa mainittu uskovaisten "yksi sydän ja yksi mieli" ja "yksi puheenparsi"? - Jos siis seurakunnassa joku pitäisi jotakuta uskovaisena, toinen taas ei....? Sekavaa, sekavaa.
Väärän henki saa aikaan riitoja, eripuraa ja pahennusta seurakunnassa; ei se oli mikään ilmassa leijuva irrallinen ilmiö. Synnistä ja sydämen lankeemisesta alkaa ja paljon tuhoa saa aikaan.
Tällaista Deboran yllä muotoilemaa tulkintaahan eslest seurakunnasta päin on esitetty.
- Tällä palstalla heidän sekaseuraisuutensa näkyykin oikein hyvin kun he kamppailevat isaksonilaisten, jönssonilaisten, leeviläisten, enemmistöläisten, boremannilaisten ties minkä suuntauksen välillä.
Ja päällisin puolin ovat (kai) "rakkaudessa" ja samaa seurakuntaa. - Leevi
Debora kirjoitti:
Kirkkolaki alkaa sanoilla: Jos veljesi rikkoo sinua vastaan...
Se koskee siis vain kahden uskovaisen välien selvittelyä. Se ei koske sitä, jos jollakulla väitetään olevan "väärä henki" tms, sillä nehän ovat opillisia asioita.
Rovasti Koivunevan aiheesta pitämän alustuksen mukaan (minulla oli sellainen ennen, mutta en enää löydä sitä) tuo kirkkolaki on tehty nimenomaan heikomman suojelemiseksi.
Riita-asioissa kahden uskovaisen välillä on tavallisesti vain sana sanaa vastaan eikä todistajia ole. Toinen näistä uskovaisista voi olla toista korkeammassa asemassa maallisesti tai seurakunnassa, esimerkiksi puhuja ja tavallinen kristitty. Korkeammassa asemassa oleva voi syyttää heikommassa asemassa olevaa ihan ilman syytä. Miten asiat silloin etenevät? Kirkkolain mukaan ne etenevät kaikkien tietämässä järjestyksessä aina siihen saakka, jossa asia on seurakunnan edessä. Ja miten onkaan loppulause? "Jos hän ei seurakuntaakaan kuule, pidä SINÄ häntä pakanana ja publikaanina".
Miksi näin? Rovasti K. selitti, että koska on vain sana sanaa vastassa, vain sinä itse tiedät, että tuo toinen on rikkonut eikä kuuntele edes seurakunnan sanaa. Mutta muut eivät voi olla siitä varmoja. Sen takia vain SINÄ eikä koko seurakunta, pitäköön häntä pakanana ja publikaanina.
Jos olisikin niin (kuin usein näissä väärissä hoitokokouksissa on ollut) että kyseessä on viaton ihminen, niin tuo loppukaneetti pelastaa tämän ihmisen väärältä tuomiolta, jos sitä noudatettaisiin. Koko seurakunta ei pidä häntä vikaan joutuneena. Se olikin vain tuo paha vainooja, joka syyttä suotta vainosi oikeassa olevaa vähäistä kristittyä veljeä. Hän on edelleen oikea uskovainen.
Juuri näin on oikea Kristuksen kirkkolainmukainen menettely. Jokainen asioita vähänkin tunteva tietää, että näin ei menetelty -70-luvun kokouksissa. Tuon menettelyn on kuitenkin kaikkien tuntema vl-rovasti alustuksessaan opettanut vl-uskovaisille.
--- Vl-oppi on siis muuttunut pahasti:(Kyllä tuota kirkkolakia voidaan "soveltaa" kaikenlaiseen rikkomukseen, eikä yksinomaan kahdenvälisiin rikkomuksiin. Ei kristuksen kirkkolaki niin kapea-alainen ole etteikö sitä voisi myöskin käyttää opillisiin erhetyksiin. Tällä tavoin on pyritty ettei tämän rikkomuksen tekijän syntejä alettaisi levittämään yleisesti seurakunnassa. Lutherin Galatalaiskirjeen mukaan on hyvä varoittaa ja nuhdella jos joku on joutunut vikaan, kristillinen rakkaus silloin vaatii,että tuota viallista nuhdellaan, olipa kyseessä juoppous tai opilliset vääristymät
sitten kirjoitti:
joutuisi se Raamatussa mainittu uskovaisten "yksi sydän ja yksi mieli" ja "yksi puheenparsi"? - Jos siis seurakunnassa joku pitäisi jotakuta uskovaisena, toinen taas ei....? Sekavaa, sekavaa.
Väärän henki saa aikaan riitoja, eripuraa ja pahennusta seurakunnassa; ei se oli mikään ilmassa leijuva irrallinen ilmiö. Synnistä ja sydämen lankeemisesta alkaa ja paljon tuhoa saa aikaan.
Tällaista Deboran yllä muotoilemaa tulkintaahan eslest seurakunnasta päin on esitetty.
- Tällä palstalla heidän sekaseuraisuutensa näkyykin oikein hyvin kun he kamppailevat isaksonilaisten, jönssonilaisten, leeviläisten, enemmistöläisten, boremannilaisten ties minkä suuntauksen välillä.
Ja päällisin puolin ovat (kai) "rakkaudessa" ja samaa seurakuntaa.Esikoislestadiolaisilla on näkynyt näillä palstoilla kaikenlaisia "omiakin" ymmärryksiä, jotka sotivat seurakunnan yhteistä ymmärrystä vastaan. Kyllähän sieltä Jellivaarasta kovasti tästä Internetistäkin on varoiteltu, heti -95-96 vuodesta lähtien. Täällä kirjoitettuja juttuja esikoislestadiolaisuudesta ei siis aina kannata ottaa vakavasti. Itse olen huomannut, että viime aikoina "leeviläiset" (isaksonilaiset) ovat tulleet keskusteluihin kovasti mukaan vai onko joukossa niitä "kaappi-isaksonilaisiakin" kuten el-kirahwi osuvasti joskus kirjoitti. Leeviläiset ovat viime aikoina keksineet meille VALTAVIRRAN el-kristityille uusia nimityksiä mm. tämä huvittava boremannilaisuus. Sen jälkeen kun näitä 60-70 -luvulla eriseuran rakentaneita "esikoislestadiolaisia" on tänne ilmestynyt, olemme joutuneet käyttämään aina nimitystä valtavirran tai valtauoman esikoislestadiolaiset. Enemmistö sana on huono, kun vähemmistö on kuin kärpäsen kakka Tyynessä valtameressä. Mutta onhan niitä valituitakin todella vähän, ei sen puoleen. Itse yritän ymmärtää jollakin tavalla sekä leeviläisten että vanhoillislestadiolaisten näkemyksiä. Suvaitsevaisuutta, rakkaat pienokaiset!!
- utelias
ElDorado kirjoitti:
Esikoislestadiolaisilla on näkynyt näillä palstoilla kaikenlaisia "omiakin" ymmärryksiä, jotka sotivat seurakunnan yhteistä ymmärrystä vastaan. Kyllähän sieltä Jellivaarasta kovasti tästä Internetistäkin on varoiteltu, heti -95-96 vuodesta lähtien. Täällä kirjoitettuja juttuja esikoislestadiolaisuudesta ei siis aina kannata ottaa vakavasti. Itse olen huomannut, että viime aikoina "leeviläiset" (isaksonilaiset) ovat tulleet keskusteluihin kovasti mukaan vai onko joukossa niitä "kaappi-isaksonilaisiakin" kuten el-kirahwi osuvasti joskus kirjoitti. Leeviläiset ovat viime aikoina keksineet meille VALTAVIRRAN el-kristityille uusia nimityksiä mm. tämä huvittava boremannilaisuus. Sen jälkeen kun näitä 60-70 -luvulla eriseuran rakentaneita "esikoislestadiolaisia" on tänne ilmestynyt, olemme joutuneet käyttämään aina nimitystä valtavirran tai valtauoman esikoislestadiolaiset. Enemmistö sana on huono, kun vähemmistö on kuin kärpäsen kakka Tyynessä valtameressä. Mutta onhan niitä valituitakin todella vähän, ei sen puoleen. Itse yritän ymmärtää jollakin tavalla sekä leeviläisten että vanhoillislestadiolaisten näkemyksiä. Suvaitsevaisuutta, rakkaat pienokaiset!!
Mitkä opilliset erot erottavat e-l ja v-l Lestaadiolaiset?
utelias kirjoitti:
Mitkä opilliset erot erottavat e-l ja v-l Lestaadiolaiset?
Heikolla ymmärrykselläni voin jotain vastata. Kysymykseesi tulee varmasti vielä hyviä vastauksia ellei sitten taas hiekka ala lentää laatikolta toiselle.
Olen itse kokenut valtavirran esikoislestadiolaisuuden seurakunnaksi, jossa saarnataan 12 apostolin oppi. Toisaalta saarnataan valvomisesta ja uskonhedelmistä, toisaalta uskosta ja rakkaudesta. Jokaisella saarnaajalla on omat lahjat tehdä kristillisyyden työtä. Paavali ja Apollos tekevät molemmat omilla lahjoillaan työtä ja Jumala antaa tälle työlle kasvun. Valitettavasti koko lestadiolaisuuden historian ovat lahkolaisuuden rakentajat halunneet tehdä vastakkainasetteluja eri "apostolien" välille. Juhani Raattamaa jaksoi tehdä työtä näiden kaikkien kanssa suuressa kärsivällisyydessä ja pitkämielisyydessä. Näitä lahkolaisia on noussut kaikista lestadiolaisryhmistä kautta liikkeen historian. Itse asiassa voin kohdistaa sormen myös itseeni, sillä vanha ihminen haluaa olla kovasti aina jotain sanomassa.
Varsinaiseen kysymykseen: molemmilla on seurakuntaoppi (eli ihminen vanhurskautetaan Jumalan seurakunnassa maan päällä eikä Jumalan edessä taivaassa). Vanhoilliset uskovat, että vain heidän seurakunnassaan voi pelastua, esikoiset ovat jonkin verran avarakatseisempia tässä asiassa.
Pyhitysopissa on eroa. Esikoislestadiolaisuudessa on korostettu vanhoillislestadiolaisia enemmän ulkoisia asioita, mm. pukeutumiseen liittyviä asioita (liittyen koreuteen). Samoin kodit voivat olla jonkin verran askeettisempia mm. huonekasveja vähemmän (tai puuttuvat kokonaan), joulukuusta ei tuoda sisälle jne. Juuri pyhitysopista on eniten väännetty kättä kautta historian.
VL:istä joku joskus vastasi, että rippioppi oli sata vuotta sitten suurin erottava tekijä. Siihen voi joku viisaampi vastata. Omasta mielestäni rippi on uskon hedelmä, jota voi käyttää jos siltä tuntuu. Voi ottaa rippi-isän ja puhua asioista hänen kanssaan. Mitään pitkiä syntilistoja hän ei edes viitsi kuunnella, pääasia on, että mieli on sellainen että on voimaa mennä rippi-isän puheille. Seurakunnan edessä ei toki pidä syntejä mennä luettelemaan eikä sitä ole kai tehtykään sitten lestadiolaisuuden alkuaikojen.- onko totta että?
ElDorado kirjoitti:
Esikoislestadiolaisilla on näkynyt näillä palstoilla kaikenlaisia "omiakin" ymmärryksiä, jotka sotivat seurakunnan yhteistä ymmärrystä vastaan. Kyllähän sieltä Jellivaarasta kovasti tästä Internetistäkin on varoiteltu, heti -95-96 vuodesta lähtien. Täällä kirjoitettuja juttuja esikoislestadiolaisuudesta ei siis aina kannata ottaa vakavasti. Itse olen huomannut, että viime aikoina "leeviläiset" (isaksonilaiset) ovat tulleet keskusteluihin kovasti mukaan vai onko joukossa niitä "kaappi-isaksonilaisiakin" kuten el-kirahwi osuvasti joskus kirjoitti. Leeviläiset ovat viime aikoina keksineet meille VALTAVIRRAN el-kristityille uusia nimityksiä mm. tämä huvittava boremannilaisuus. Sen jälkeen kun näitä 60-70 -luvulla eriseuran rakentaneita "esikoislestadiolaisia" on tänne ilmestynyt, olemme joutuneet käyttämään aina nimitystä valtavirran tai valtauoman esikoislestadiolaiset. Enemmistö sana on huono, kun vähemmistö on kuin kärpäsen kakka Tyynessä valtameressä. Mutta onhan niitä valituitakin todella vähän, ei sen puoleen. Itse yritän ymmärtää jollakin tavalla sekä leeviläisten että vanhoillislestadiolaisten näkemyksiä. Suvaitsevaisuutta, rakkaat pienokaiset!!
Esikoislestaadiolaisille synnit voi saarnata anteeksi vain saarnamies? (jällivaaran papit ovat erityis asemassa)v-l:lille kuka tahansa v-l(sen tiedän itse kun kuulun itse v-l seurakuntaan)
PS. eikä minulla ole mitään tarvetta alkaa heittämäään hiekkaa...:) onko totta että? kirjoitti:
Esikoislestaadiolaisille synnit voi saarnata anteeksi vain saarnamies? (jällivaaran papit ovat erityis asemassa)v-l:lille kuka tahansa v-l(sen tiedän itse kun kuulun itse v-l seurakuntaan)
PS. eikä minulla ole mitään tarvetta alkaa heittämäään hiekkaa...:)En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta esikoislestadiolaisessa liikkeessä. Kaikki kristityt ovat osallisia hengellisestä pappeudesta. Myöskään Jellivaaran vanhimmat eivät ole mitenkään tässä suhteessa erityisasemassa.
- sitä keksinyt
ElDorado kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta esikoislestadiolaisessa liikkeessä. Kaikki kristityt ovat osallisia hengellisestä pappeudesta. Myöskään Jellivaaran vanhimmat eivät ole mitenkään tässä suhteessa erityisasemassa.
Eräs vl kertoi mulle siitä tossa naapuri palstalla.
V-l palstalla on ollut sama kysymys jonka sulta alussa kysyin jo kaksi päivää. Kukaan ei ole pystynyt antamaan siihen kunnon vastausta...
Voiko pukeutuminen olla eroittava tekijä uskonnoissa? Sen tiedän teidän pukeutumisesta että. Naiset peittävät pään saarnojen ajaksi. Olen myös huomannut että monet miehet ovat pukupääällä seuroissa. Selitys tähän?
Äitini on josk - Utelias
ElDorado kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta esikoislestadiolaisessa liikkeessä. Kaikki kristityt ovat osallisia hengellisestä pappeudesta. Myöskään Jellivaaran vanhimmat eivät ole mitenkään tässä suhteessa erityisasemassa.
Olen muuten joskus käynyt teidän seuroissa...
Muistan äitini joskus sanoneen että esikoisilla ja tiukemmat säänät... tiedän että .esim netti on teillä killettyjen listoilla(sori ei tarkoitettu kettuiluksi) Meillä taas netti hyväksytään. Mutta miten te suhtaudutte esim radioon tai urheilutahmissa käyntiin(esim jääkiekko ottelu) kilpaurheluun? Olen ymmärtänyt että teillä on (ns tiukemmat säänöt mutta noudatatte niitä väljemmin - heikki
se sitten käytännössä on.Kuulutetaanko teillä rikkomukset suoraan pöntöstä. Ja mikä on raja, minkäkaltaiset rikkomukset ilmoitetaan seurakunnalle tai siis otetaan "käsittelyyn".
Eikö se ole aika julmaa, koska ihminen voi erehtyäkin(siis neuvosto) ja varsinkin heikko sellainen. Ymmärrän, että jos rikkeet käsitellään sananpalvelijoiden keskuudessa, niin se on paljon seurakuntaa rakentavampaa. Nyt jos heikko kristitty kuulee että se ja se on joutunut siihen ja siihen syntiin ja sekin jonka luulin vakaaksi jumalan lapseksi on sillai tehnyt, niin eikö se ole omiaan kannustamaan heikkoa vielä heikommaksi.
Jokseenkin oudolta kuulostaa tuo logiikka josta en kyllä löydä raamatusta yhtään esimerkkiä, noin niinkuin käytännössä. Ja miten sitten se langennut, kuinka helppo on hänen palata vaikka tulisi oikea sydämen katumus.
Vielä sellainen ajatus tuli, että suu voi tunnustaa ja korjata, mutta ei sydän. Eikö tässä joudu aika kovaan sotaan perkeleen kanssa korjattava ja korjaajat. Onko näissä tulaisuuksissa tapana rukoilla Jumalalta apua. - tosissas
heikki kirjoitti:
se sitten käytännössä on.Kuulutetaanko teillä rikkomukset suoraan pöntöstä. Ja mikä on raja, minkäkaltaiset rikkomukset ilmoitetaan seurakunnalle tai siis otetaan "käsittelyyn".
Eikö se ole aika julmaa, koska ihminen voi erehtyäkin(siis neuvosto) ja varsinkin heikko sellainen. Ymmärrän, että jos rikkeet käsitellään sananpalvelijoiden keskuudessa, niin se on paljon seurakuntaa rakentavampaa. Nyt jos heikko kristitty kuulee että se ja se on joutunut siihen ja siihen syntiin ja sekin jonka luulin vakaaksi jumalan lapseksi on sillai tehnyt, niin eikö se ole omiaan kannustamaan heikkoa vielä heikommaksi.
Jokseenkin oudolta kuulostaa tuo logiikka josta en kyllä löydä raamatusta yhtään esimerkkiä, noin niinkuin käytännössä. Ja miten sitten se langennut, kuinka helppo on hänen palata vaikka tulisi oikea sydämen katumus.
Vielä sellainen ajatus tuli, että suu voi tunnustaa ja korjata, mutta ei sydän. Eikö tässä joudu aika kovaan sotaan perkeleen kanssa korjattava ja korjaajat. Onko näissä tulaisuuksissa tapana rukoilla Jumalalta apua.vai pilkkaatko???
ei kenenkään rikkomuksia "pöntöstä" kuuluteta..,
olen katsellut sun viestejäs heikki...sulla ei taida olla tietoa siitä, mitä on vl-kristillisyys.
tule seuroihin rauhanyhdistykselle, paikkoja on ympäri maata
tuo mitä yllä kirjoitit on kyllä tietämättömän kuvittelua, sua hävettäis jos ymmärtäisit kuinka outoja luulet
siis mihin ei löydy raamatusta esimerkkiä? sitä keksinyt kirjoitti:
Eräs vl kertoi mulle siitä tossa naapuri palstalla.
V-l palstalla on ollut sama kysymys jonka sulta alussa kysyin jo kaksi päivää. Kukaan ei ole pystynyt antamaan siihen kunnon vastausta...
Voiko pukeutuminen olla eroittava tekijä uskonnoissa? Sen tiedän teidän pukeutumisesta että. Naiset peittävät pään saarnojen ajaksi. Olen myös huomannut että monet miehet ovat pukupääällä seuroissa. Selitys tähän?
Äitini on joskSyntejä tosiaan saarnataan anteeksi varmaan ihan yhtä paljon kuin VL:ien seuroissakin ja kotona turvaudutaan usein ns. matkasauvaan.
Pukeutumiseen liittyvät asiat eivät mielestäni kristittyjä saa eri karsinoihin laittaa vaan ne tulevat vapaaehtoisina uskon hedelminä. Esikoisuudessa ollaan tässä suhteessa lähempänä Lestadiuksen neuvoja. Hän kovasti varoitteli aikanaan koreasta pukeutumisesta. Aika on kuitenkin muuttunut ja nykyään "rahvaallakin" on varaa ostaa koreat vaatteet.
Puvun käyttö ei mielestäni poikkea VL:istä. Tosin esikoiset eivät käytä kravattia, mistä asiasta näillä palstoilla on keskusteltu aikaisemminkin.Utelias kirjoitti:
Olen muuten joskus käynyt teidän seuroissa...
Muistan äitini joskus sanoneen että esikoisilla ja tiukemmat säänät... tiedän että .esim netti on teillä killettyjen listoilla(sori ei tarkoitettu kettuiluksi) Meillä taas netti hyväksytään. Mutta miten te suhtaudutte esim radioon tai urheilutahmissa käyntiin(esim jääkiekko ottelu) kilpaurheluun? Olen ymmärtänyt että teillä on (ns tiukemmat säänöt mutta noudatatte niitä väljemminEsikoisuudessa annetaan tosiaan neuvoja monista asioista. Ainakin Lapin vanhimmat ovat varoitelleet Internetin hankkimisesta kotiin lasten ulottuville. Se on hyvä neuvo ja tiedämme itsekin mihin synteihin täällä voi joutua.
Ainakin valtauoman esikoislestadiolaiset hyväksyvät radion nykyään, samoin valokuvauksen. Eli niistä ei enää saarnata. Leeviläiset (kutsuvat itseään myös esikoislestadiolaisiksi) eivät näitä tietääkseni hyväksy. Olen usein kuullut saarnattavan ettei kristityn paikka ole urheilukatsomoissa, teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa (ruokaravintoloissa toki). Samoin televisiota ei juurikaan nähdä vielä kodeissa.
Oma kokemukseni on että jos on kovakorvainen eikä välitä yhteisistä neuvoista, oman vanhurskauden perkele alkaa hyvin pian saarnata että mikäs kristitty sinä oikein olet? Kyllä maailma helposti kristityn sydämen vie. Olet varmaan itsekin saman kokenut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164