Kuuntelin yhden saarnan joulun aikaan Lapista.
Ajallisesti saarnaaja käytti yli tunnin lakihenkiseltä vaikuttavaan puhumiseen mm. siitä, miten äidit käyttävät housuja huonona esimerkkinä lapsille. Myös nuoria kehotettiin välttämään maailman seuraa, ja pukeutumaan kunnollisesti (pukeutuminen koski ilmeisesti tyttöjä, koska saarnaaja mainitsi vaatteiden paljastavan mahdollisimman paljon).
Edelleen ajallisesti saarnaaja käytti saarnan lopussa noin 5-10 minuuttia siihen, että "meidän ei kuitenkaan tarvitse pelätä mitään."
Minulle jäi sellainen tunne, että ei tässä jaksa enää uskoa, kun painetaan niin maan rakoon kuin vain voi. Kun on painettu, niin sen päälle julistetaan ettei tarvitse pelätä. Eihän tässä enää muuta tarvitsekaan kuin pelätä joka hetki, ettei käyttäydy kunnon kristityn lailla.
Eikö paljon tärkeämpää ole se miten minä elän, kuin se miltä minun elämäni näyttää. Ulkonäkö nimittäin pettää. Tiedämme sen jokainen. Emme pysty lakia täyttämään. Sisimmässämme tiedämme, mitä surkimuksia olemme. Miksi siis pitää näyttää jotakin tiettyä mallia, koska sen kuitenkin joku muu näkee oman käsityksensä mukaan vääräksi.
Lisäksi voisin sanoa, että jo pidemmän aikaa ne "synnit" joista on saarnattu, ovat ns. naisten syntejä. Jos kerran niitä luetellaan, meidän on p a k k o luetella sitten kaikki muutkin: Miehille voisi vastaavasti ottaa komeat ja kalliit autot ja tupakan näin esimerkkeinä. En ole kuullut ainakaan vähään aikaan.
Iloitsin siitä, että on pikkuhiljaa päästy eroon ajatuksesta, että vain el:t pääsevät taivaaseen. Hyvä asia!
Laki vai armo?
89
6566
Vastaukset
- Teukka
Kirjoitatko tuon saarnaajan nimikirjaimet, haluan kuulla tuon saarnan. Olen todella kiinnostunut onko noin. Vai onko pelkkää panettelua. Kiitos jo etukäteen. Tiedätkö mikä on lainsaarnan ja parannussaarnan ero sekä mitä on evankeliuminsaarna.
- 2nd
Laki ja evankeliumi ovat tuttuja. On mielenkiintoista kuulla lakisaarnan ja parannnussaarnan ero, tunnustan itseni tässä(kin) kohtaa tyhmäksi.
Jumalan täydellinen ja armoton lakihan paljastaa ihmisen syntisyyden, ja Kristuksen täydellinen evankeliumi vuodattaa armon öljyä syntihaavoihin Pyhän Hengen kirkastamana.
Olen ilmeisesti aina ajatellut laki- ja parannussaarnan samaksi asiaksi, mutta jos niin ei ole, tuleepahan asia nyt oikaistua. Olisiko niin, että parannussaarna -nimitys on otettu käyttöön herätysliikkeesä?
Päätin, etten laita edes nimikirjaimia, voipi olla että joku pitää tätäkin kalliiden saarnaajien arvosteluna. Voithan kuunnella vaikka kaikki saarnat, niin silloin voit itse todeta, miten asia on.
Mistä muuten tiedän, koska panettelen saarnaajaa, ja koska kuulen omaa sisäistä ahdistusta? Onko yksiselitteistä se, että seurakunta on kuuliainen k a i k e l l e mitä saarnataan? Vai onko seurakunnan tehtävä keskustella saarnaajan kanssa?
Pidän tärkeänä rakentavassa hengessä keskustella tärkeistä asioista. Mielestäni on jopa oikeus sanoa mielipiteensä.
Tiedämme, että aika muuttuu. Joskus 60-luvulla naiset (huom. naiset) eivät saaneet käyttää t-paitaa. Miehet saivat pullistella hauiksiaan vaikka ilman paitaa. Nykyisin asia ei varmasti ole näin. Jos "isälliset kehotukset" muuttuvat, miksi sitten joku voi kovistella tällaisilla asioilla? Mihin voi luottaa, jos asiat muuttuvat? Sana ei muutu, ja siinä pysyminen onkin tärkeää. Nämä t-paidat eivät tietysti ole tärkeitä, vaan asian ydin: Saammeko uskoa rakkauden hengessä, vai joudummeko painetuksi lakihenkisyyteen?
Oman ahdistuksen keskellä siunausta kaikille työntekijöille "Herran viinimäessä" ympäri maailman.
- Old
Ei ole raamatun mukaista, että lakia saarnataan ihmisille, joita saarnamies pitää uskovaisina. Vai pitääkö hän sittenkään? Kun ihminen uskoo evankeliumin ja saa syntinsä anteeksi, hän ei ole enää lain alla, näinhän opettaa raamattu aivan selvästi. Miksi enää raskauttaa heikon vaeltajan taakkaa? Lammas ei ole kuormaeläin, sanoo vertaus.
- Pilatus
Raamatun mukaista on saarnata Jumalan laki kaikille ihmisille. Niinhän myös Martti Luther asian ymmärsi. Hän sanoo eräässä kirjoituksessaan, että jokainen ihminen tulee kohtaamaan Jumalan vanhurskaan lain viimeisenä ( tuomion ) päivänä; Kristukseen ja hänen ansioonsa turvautuvat kohtaavat sen täytettynä, epäuskoiset ja Kristuksen hylkääjät kohtaavat lain silloin täyttämättömänä ( heidän kohdallaan )! Myös Juhani Raattamaa opetti, että ei yksikään tämän kristillisyydeen saarnaaja saarnaa yksistään evankeljumia vaan lain ja evankeliumin; kuitenkin laki ( kadotustuomioidensa kanssa ) niille, joille se kuuluukin. Näin uskotaan ainakin esikoisten joukossa.
Saarnoja kuunnellut
- Uskova_
Laki vai armo -> (osittainen) ansio, vai lahja, kokonaan ilman ansoita.
Lainvanhurskaus vai uskonvanhurskaus. Tästä on kysymys.
Armollinen ja elävä Jumala, vai ihmisen näköinen heikko jumala. Uskolla omistettu Jumalan vanhurskaus, vai ainakin osittain omilla teoilla ansaittu ihmisen vanhurskaus
Hyvin monilla ihmisillä on vääristynyt kuva Jumalasta. Tämä puolestaan johtaa pinnalliseen syntikäsitykseen. Ja tästä seuraa kaikkinainen pyrkimys synniksi tiedostettujen erilaisten syntien välttelemiseen.
Tätä syntien vahtimista ja välttely-yrityksiä Raamattu kutsuukin sikopaimenen hommaksi ns. tuhlaajapojan vertauksessa. Tämä onkin hyvin kuvaava vertaus omassa parannuksessa elävän elämästä.
Siat tulevat ja menevät kuitenkin paimenen jalkojen välistä sinne ja tänne, hyvistä yrityksistä huolimatta. Syntyy syyllisyys, ja tunne Jumalan hylkäämäksi tulemisen vaarasta, (en onnistunut taaskaan, nyt Jumala vihastuu.) Syntyy hyljätyn häpeä.
Mutta syntyy muutakin. Harva edes tiedostaa elävänsä syvällä itsensä hylkäämisessä, häpeässä.
HÄVYTTÖMYYS on yksi häpeän ilmenemismuoto. Ja ylpeys on se, jolla tätä tiedostamatonta häpeää pyritään peittämään. Siksi uskonnolliset ihmiset ovat hyvin ykpeitä ja luoksepääsemättömiä omassa olemuksessaan. Jeesukseen uskovat eivät ole tällaisia, he ovat hyvin empaattisia.
Ja jotta Jumalalle kuitenkin kelvattaisiin, aikesta huolimatta, niin nyt pitää teeskennellä sellaista, jollainen sisimmässään toivoisi olevansa. Elää siis valheessa itsensä kanssa.
Pahin tästä syntyvä vamma on lakihenkisyys, eli legalismi. Kun ihminen ponnistelee kaikin voimin, ettei hän tulisi Jumalan hylkäämäksi, niin tietenkin hän edellyttää myös muiden ponnistelevan yhtä intensiivisesti.
Ja hän alkaa vahtaamaan oman kilvoituksensa lisäksi sitä, kuinka toiset kilvoittelevat. Hän on itse turvaton ja vailla varmuutta pelastuksesta. Hän vailla hänet sellaisenaan hyväksyvää ja rakastavaa Isää Jumalaa.
Vailla todellista Jumalaa, joka Jeesuksessa Kristuksessa on sovittanut hänen kaikki syntinsä.
Siksi hän myös hyvin usein epäilee autuudestaan.
Kaikki autuus riippuu näet hänestä itsestään, ja hänen onnistumisistaan, tai epäonnistumisistaan, ei Jumalasta joka ARMAHTAA ja rakastaa häntä.
Tällöin syntejä ovat vain ne synnit, joita synniksi tiedostan nimellisesti. Niistä sitten tehdään "parannusta", huomaamatta lainkaan että ihminen on kokosyntinen hamaasta syntymästään asti.
Kokosyntinen ei pelastu muutoin, kun saamalla LAHJAKSI kokoarmon, USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.
Tiedostetut synnit, ja tekosynnit ovat vain jäävuoren huippu. Piilossa on sekunnista toiseen sisimmässä virtaava kokonainen synnin joki.
Siksi koska syntikin on virtaava joki, jota me emme kukaan voi yhtään valinnoillamme padota, niin armokin on virta, joka vuotaa Jumalan ja Karitsan istuimesta, niinkuin luemme Ilmestyskirjasta.
Kiitos sinulle Herra Jeesus Kristuks, joka olet minutkin synnistä, se on synnin ja kuoleman laista vapahtanut Pyhän Veresi voimalla. Siihen veren virtaan me saamme jokainen tänäänkin panna syntimme ja USKOLLA omista Kristuksen vanhurskauden. Muuta tietä taivaaseen ei ole, eikä mkoskaan tule.- +kirjavinkki
Tällaista oivaltavaa tekstiä on miellyttävä lukea! Olet aivan oikeassa monessakin asiassa..
ps. Kannattaa myös lukea Tommy Hellstenin kirja: Saat sen mistä luovut.
Se avaa silmät melko moneen asiaan..
Kannattaa kuunnella useampia saarnoja, jottei jää paha mieli. 12 apostolin oppihan elävässä kristillisyydessä saarnataan. Kyllä sitä suloista evankeliumiakin kuultiin.
- Tepa
Mikähän se mahtaa olla nykyään sopiva hameenmitta?...joskus ammoin se oli 8.5cm polven alapuolelle.
- Teukka
Se mitta on uskon mitta, et tainnut tietää, tämän mitan antoi äsken pois mennyt uskonveli. Joten lopeta tuo viisastelusi.
- Tepa
Teukka kirjoitti:
Se mitta on uskon mitta, et tainnut tietää, tämän mitan antoi äsken pois mennyt uskonveli. Joten lopeta tuo viisastelusi.
Ei tuo ollut viisastelua. Olen itse kuullut hameenmittasaarnan saarnaspöntöstä.Voi olla että muistini ei ihan puolen sentin tarkkuudella muista.Saattaa olla että se soveliain mitta oli 8,5--9,7cm...ei varmaan tuosta paljoa heitä
- ggg
Tepa kirjoitti:
Ei tuo ollut viisastelua. Olen itse kuullut hameenmittasaarnan saarnaspöntöstä.Voi olla että muistini ei ihan puolen sentin tarkkuudella muista.Saattaa olla että se soveliain mitta oli 8,5--9,7cm...ei varmaan tuosta paljoa heitä
hyvä neuvo kuitenkin
- matkalainen
Tepa kirjoitti:
Tämäkö nyt oli niin oleellinen asia? Hameen mitta? Oli se sitten niin ja niin monta senttiä, mutta autuutta sillä ei tienata, ja TUSKIN saarnaspöntöstäkään niin sanotaan. Omaa pahaa oloa taidat nyt vaan yrittää helpottaa?
- ggg
matkalainen kirjoitti:
Tämäkö nyt oli niin oleellinen asia? Hameen mitta? Oli se sitten niin ja niin monta senttiä, mutta autuutta sillä ei tienata, ja TUSKIN saarnaspöntöstäkään niin sanotaan. Omaa pahaa oloa taidat nyt vaan yrittää helpottaa?
oleellista, mutta hyvä neuvo. Ei autuutta yhdellä neuvolla voi tienata, mutta ne kaikki neuvot on annettu rakkaudella.
- Helmoja tsiikaillut
Tepa kirjoitti:
Oikea hameen helman pituushan oli "vaaksan verran polven alle" ( UT, 60-luku ). Varoittavana esimerkkinä hameen helman liiallisesta lyhyydestä oli maininta eräässä saarnassa; "... jos ei (naisella) housuja olis ( jalassa ) niin korsiranta näkyis!" (BN, 70-luku)
Diorin muotihuone, Pariisi
- Hiippailia
Oletko varma ettei suuttumuksesi saarnaan, Johtunut siitä että se kolahti niin rajusti omaan nilkkaan...Uskon että puhujaveli sen tähden halusi painottaa naisten pukeutumiseen liittyviä asioita. Koska hän nähnyt ympärilläään paljon seksikkäästi pukeutuvia uskovaisia nuoria naisia... Itsekin olen huomannut että moni pukeutuu liian seksikkäästi nykyään
Miksi teidän naisten täytyy kiusata meitä sinkku miehiä? Onko oikein saattaa lähimmäisesi kiusaukseen? Ettekö ota pukeutumisessanne olenkaan miesten himoja huomioon?
Aina jos joltain tiukkoihin vaatteisiin pukeutuneelta naiselta kysytään. Että miksi käytät noin kireitä vaatteita. Vastaus on aina joku tämän tyylinen... Ne ovat muodikkaita tai mukavia päällä. Miksi kukaan nainen pysty myöntämään että MIESTEN takia me näin pukeudumme? Sitä ole aina ihmetellyt?...
Eikö muuten pojat tykkää jos ei käytä kiretä vaatteita?:)...Itse tykkäänmäni tyttö ei muotojaan esittele...:) Kyllä me miehet vastoin kaikkia juttuja muutakin ajttelemme kuin pelkkää seksiä... On niitä muitakin taktiikoita loytää mies ku pukeutua kireisiin vaatteisiin....- Hiippailia
Tekstistäsi kävi ilmi että olisit sitä mieltä. Että puhujat haluavat painottaa nimenomaan ns(naisten synteja) Mielestäni se ei pidä paikkansa
Esimerkiksi kun saarnataan juuri tastä pukeutumiseta niin. Usein mainitaan myös ettei miestenkään tarvitsisi pukeitua niin että se herättäisi kiusauksia naisissa... Mutta naistenhan on helponpi (kiusata) miestä pukeutumisellaan... Sen takia varmasti ymmärrät miksi naisia painotetaan
Ja sitten Esim. yksi (naisten synti) joka sallitaan aeropig. Mielestäni sitä ei pitäisi sallia
Eli mielestäni Naisille ei saarnata ýhtään sen enempää syntejä kuin miehillekkään... Mutta muuten olen kyllä valmis keskustelemaan siitä asiasta että vallitseeko kristittyllisyydessämme tasa-arvo? - Piia
Toi sinun nikkisi...vai tarkoititko Hiippari?
- Hiippailia
Piia kirjoitti:
Toi sinun nikkisi...vai tarkoititko Hiippari?
Hiippari ois sapinu paremmin vai... Mutta täyttä asiaa kirjoitin vai mitä
- Piia
Hiippailia kirjoitti:
Hiippari ois sapinu paremmin vai... Mutta täyttä asiaa kirjoitin vai mitä
En käsitä,lessumiehiä. Ne näkee seksiä varmaan reikäleivässäkin.Kyllä sinun Hiipailia on varmaan vaikeaa elää.
- p_EL_erin
Piia kirjoitti:
En käsitä,lessumiehiä. Ne näkee seksiä varmaan reikäleivässäkin.Kyllä sinun Hiipailia on varmaan vaikeaa elää.
En tiedä näkeekö miehet seksiä reikäleivässä, mutta eräs tuttavani (ei-lesta) väitti ihan tosissaan, että lestadiolaisille on karjalan piirakat syntiä, koska ne on niin riettaan näköisiä. Sanoin hänelle, että tuota nyt ei usko pirukaan. Tosin en ole kysynyt keneltäkään vanhoilliselta, josko heillä ei suvaittaisi piirakoita... :)
Muuten olen sitä mieltä, että lakisaarna on aivan eri asia kuin parannussaarna kristityille. Molemmat tulee olla, mutta omalla paikallaan.
Keskustelin jokin aika sitten erään Ruotsin Lapin saarnaajan kanssa. Hän sanoi, että häntä oli kerran moitittu (Suomessa tietenkin) jostain pitämänsä saarnan sivulauseesta. Hän kysyi moittijalta: Eikö siinä saarnassa ollut mitään muuta? Moittija vastasi: Oli siinä korkea evankeliumin saarna. Johon ko. saarnamies sanoi vastanneensa: Usko se.
Minusta kaikki saarnat Jellivaarassa olivat kokoavia. "Ei tääl' ketään lykitä, eikä ulos sysitä...". Ja kuulostivat samanlaisilta kuin edesmenneiden vanhintenkin saarnat. Se luo turvallisuuden tunteen, kun huomaa, että meistä välitetään. - Uskova_
Hiippailia kirjoitti:
Tekstistäsi kävi ilmi että olisit sitä mieltä. Että puhujat haluavat painottaa nimenomaan ns(naisten synteja) Mielestäni se ei pidä paikkansa
Esimerkiksi kun saarnataan juuri tastä pukeutumiseta niin. Usein mainitaan myös ettei miestenkään tarvitsisi pukeitua niin että se herättäisi kiusauksia naisissa... Mutta naistenhan on helponpi (kiusata) miestä pukeutumisellaan... Sen takia varmasti ymmärrät miksi naisia painotetaan
Ja sitten Esim. yksi (naisten synti) joka sallitaan aeropig. Mielestäni sitä ei pitäisi sallia
Eli mielestäni Naisille ei saarnata ýhtään sen enempää syntejä kuin miehillekkään... Mutta muuten olen kyllä valmis keskustelemaan siitä asiasta että vallitseeko kristittyllisyydessämme tasa-arvo?Miksi he eivät miehet lapissa eivät saarnaa siitä synnistä missä he itse elävät jo kohta kaulaansa myöden tuntematta syntiään lainkaan synniksi?
Nimittäin omasta vanhurskaudesta, ei siitä saarnata juuri muuta kun valehtelevat sen asuvan muka vain kirkossa ja elävät oman vanhurskauden liivassa eli tekojen ja tekemättä jättämisen opissa.
Sen sijaan että he saarnaisivat puhdasta evankeliumia, eli uskoa Kristukseen, joka ainoastaan pelastaa ihmisen helvetistä.
Ja saarnaisivat oman vanhurskauden perkeleen työt synniksi jota ne ovat.
Vaateusko on puhdasta munkkien uskoa, se ei selittelemisestä muuksi muutu, sellaista pitää vastustaa.
Mitä sellainen äijä ajattelee joka pukee naisensa säkkiin ja kuitenkin heti ulos päästyään tuijottaa kuitenkin vieraita naisia, jotka ovat pukeutuneet kauniisti ja tyylikkäästi, siis naisellisesti.
Jos naista katsellessa tulee miehelle himon synti, niin se ei todellakaan ole naisen synti, hyvät "projektorit". Hävetkää jos osaatte! - Jo Vain
Uskova_ kirjoitti:
Miksi he eivät miehet lapissa eivät saarnaa siitä synnistä missä he itse elävät jo kohta kaulaansa myöden tuntematta syntiään lainkaan synniksi?
Nimittäin omasta vanhurskaudesta, ei siitä saarnata juuri muuta kun valehtelevat sen asuvan muka vain kirkossa ja elävät oman vanhurskauden liivassa eli tekojen ja tekemättä jättämisen opissa.
Sen sijaan että he saarnaisivat puhdasta evankeliumia, eli uskoa Kristukseen, joka ainoastaan pelastaa ihmisen helvetistä.
Vaateusko on puhdasta munkkien uskoa, se ei selittelemisestä muuksi muutu, sellaista pitää vastustaa.
Mitä sellainen äijä ajattelee joka pukee naisensa säkkiin ja kuitenkin heti ulos päästyään tuijottaa kuitenkin vieraita naisia, jotka ovat pukeutuneet kauniisti ja tyylikkäästi, siis naisellisesti.
Jos naista katsellessa tulee miehelle himon synti, niin se ei todellakaan ole naisen synti, hyvät "projektorit". Hävetkää jos osaatte!Heh heh tulipa täyttä puppua, eipä olisi uskonut. Oletpa sokea näkemään, kun itse kulkee laput silmillä.
- Uskova_
Jo Vain kirjoitti:
Heh heh tulipa täyttä puppua, eipä olisi uskonut. Oletpa sokea näkemään, kun itse kulkee laput silmillä.
Sinäkin olet yksi niistä jotka ovat vain näkevinään. Mutta anna palaa ei käy kateeksi ollenkaan.
Me jotka Kristuksessa olemme, siis uskosta vanhurskaat, meille tämä on selviö, eikä tässä munkkilaisuuden harhassa ole kyllä mitään puolustettavaa.
Kuitenkin on niin Jumalan kiitos, että Jumala omansa senkin rujun ja rääpäleiden keskeltä löytää, sitä ei voi omavanhurskaus estää.
Silloin ihminen kiittää onnellisena Jumalaa siitä etteivät tuollaiset ihmiopit ole totta, eivätkä ne voi estää Jumalan valittuja pelastumasta uskolla Kristukseen. p_EL_erin kirjoitti:
En tiedä näkeekö miehet seksiä reikäleivässä, mutta eräs tuttavani (ei-lesta) väitti ihan tosissaan, että lestadiolaisille on karjalan piirakat syntiä, koska ne on niin riettaan näköisiä. Sanoin hänelle, että tuota nyt ei usko pirukaan. Tosin en ole kysynyt keneltäkään vanhoilliselta, josko heillä ei suvaittaisi piirakoita... :)
Muuten olen sitä mieltä, että lakisaarna on aivan eri asia kuin parannussaarna kristityille. Molemmat tulee olla, mutta omalla paikallaan.
Keskustelin jokin aika sitten erään Ruotsin Lapin saarnaajan kanssa. Hän sanoi, että häntä oli kerran moitittu (Suomessa tietenkin) jostain pitämänsä saarnan sivulauseesta. Hän kysyi moittijalta: Eikö siinä saarnassa ollut mitään muuta? Moittija vastasi: Oli siinä korkea evankeliumin saarna. Johon ko. saarnamies sanoi vastanneensa: Usko se.
Minusta kaikki saarnat Jellivaarassa olivat kokoavia. "Ei tääl' ketään lykitä, eikä ulos sysitä...". Ja kuulostivat samanlaisilta kuin edesmenneiden vanhintenkin saarnat. Se luo turvallisuuden tunteen, kun huomaa, että meistä välitetään.Näin minäkin asian ymmärrän. Valvovilla kristityillä on oltava sellainen mieli, että luotetaan vielä uskollisiin työmiehiin, eikä kaivella kaikkia sivulauseita ja aleta niitä katkeruudella päässä pyörittämään. Ei Herran lauma muuten koossa pysy.
- Jeesuksenuskoinen
ElDorado kirjoitti:
Näin minäkin asian ymmärrän. Valvovilla kristityillä on oltava sellainen mieli, että luotetaan vielä uskollisiin työmiehiin, eikä kaivella kaikkia sivulauseita ja aleta niitä katkeruudella päässä pyörittämään. Ei Herran lauma muuten koossa pysy.
Ei pidä luottaa Jumalan sanaa oman siivilänsä lävitse tulkiteviin ihmisiin, vaan Jumalan sanaan.
On olemassa nytkin todella paljon puhujia es.lestadiolaisuudessa jotka eivät ymmärrä uskonvanhurskautta ja ovat siksi kasvattajan eli lain alaisessa tilassa.
Heille on tyyppilistä sekoittaa saarnoissaan uskonvanhurskauden ja lainvanhurskauden sikin sokin yhdeksi mössöksi.
Ja sitten he itkevät, ja saarnaavat raivoten syvällä itsesäälissä, kun voisivat armossa eläen, vapaina Jumalan lapsina ja arnmahdettuina syntisinä, ylistää senkin ajan Jumalaa uskossa ja yletyin käsin.
He ovat sekottaneet pyhitysopin ihmisopiksi.
Jumalan lahjaopin Armon, he ovat sekottaneet ihmisen yritysopiksi.
He eivät ymmärrä pyhitystä oikein. Pyhitys merkitsee erottaa Herralle. Kristus on meidät pyhittänyt, erottanut Herralle, uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon ja uskoon, pukien meidät lahjavanhurskauteensa uskon kautta Kasteessa.
Elämän pyhitys, eli elämän erottaminen Herralle ei ole suinkaan oman lihan pyhyyden rakentamista, vaan Kristuksen pyhyyden omistamista lahjana Kristukselta uskon kautta.
Uskon kautta rakentuu se voima erottaa elämäänsä Herralle sen verran kun Jumala voimaa antaa.
Itse emme voi elämäämme yhtään pyhittää.
Jumala yksin on Pyhä ja vain hän voi pyhittää.
Oikea pyhitys tapahtuu vanhurskauttamisessa, ei suinkaan omaa elämää muka pyhäksi itse rakentamalla.
Omavanhurskaus saatana on vaan niin ovela, että se estää ihmistä omistamasta Kristuksen lahjavanhurskautta ilman omia tekoja ja ansioita.
Heti kohta kun ihminen on syntynyt lapseksi Jumalalle, niin tuo katala saatana panee hänet tavalla tai toisella ansaitsemaan autuuttaan.
Ja niin ikävää kun se onkin, niin moni on vielä vanhana partanakin tuolla samalla ansion tiellä.
Monille kirkastuukin uskonvanhurskaus vasta kuolinvuoteellaan. - Hiippailia
Piia kirjoitti:
...Nyt et oikein ymmärtänyt mitä tarkoitin..
Onko se nyt muka joku ihme, jjos miesten himot herää. Jos uskon sisaret pukeutuvat paljastavammin kuin tämän maailman ihmiset
Ei saarnaja varmaan turhasta saarnannut.. - Hiippailia
Hiippailia kirjoitti:
...Nyt et oikein ymmärtänyt mitä tarkoitin..
Onko se nyt muka joku ihme, jjos miesten himot herää. Jos uskon sisaret pukeutuvat paljastavammin kuin tämän maailman ihmiset
Ei saarnaja varmaan turhasta saarnannut..Huomasin juuri että olen vääräuskoisten palstalla...
Ihmekaan kun ei saarna uppoa...
Maaperä ei ole hedelmällinen. Kun ei ole sitä pyhää henkeä...
Joo nyt tiedän mitä tarkoitit sillä että saarna oli lakihenkinen...
Esikoissethan ovat kauttaaltaan lain orjia...!! - pohjanakka
ElDorado kirjoitti:
Näin minäkin asian ymmärrän. Valvovilla kristityillä on oltava sellainen mieli, että luotetaan vielä uskollisiin työmiehiin, eikä kaivella kaikkia sivulauseita ja aleta niitä katkeruudella päässä pyörittämään. Ei Herran lauma muuten koossa pysy.
Vaikka jo aiemmin päätin olla tänne kirjoittelematta, täytyy vähän tähän kommentoida..
Satuin minäkin kuuntelemaan ko saarnaa, jossa kehotettiin naisia pukeutumaan kristityn tavoin ja oltiin huolestuneita siitä, miten nuoret äidit käyttävät pitkiä housuja ja myssyjä ollen siten huonona esikuvana lapsilleen. En muista asiaa sanantarkasti, mutta asiasisältö oli kuitenkin tämä. - Jokke
Hiippailia kirjoitti:
Huomasin juuri että olen vääräuskoisten palstalla...
Ihmekaan kun ei saarna uppoa...
Maaperä ei ole hedelmällinen. Kun ei ole sitä pyhää henkeä...
Joo nyt tiedän mitä tarkoitit sillä että saarna oli lakihenkinen...
Esikoissethan ovat kauttaaltaan lain orjia...!!Vanhoillislestat ne omavanhurskaita on, essuista on vain puolet. Meillä saa kuitenkin olla se kun on ja uskoa vapaasti. Keskustellakin saa, toisin kun omavanhurskailla, siellä saa Kristukseen uskova helposti monoa.
- Albin
pohjanakka kirjoitti:
Vaikka jo aiemmin päätin olla tänne kirjoittelematta, täytyy vähän tähän kommentoida..
Satuin minäkin kuuntelemaan ko saarnaa, jossa kehotettiin naisia pukeutumaan kristityn tavoin ja oltiin huolestuneita siitä, miten nuoret äidit käyttävät pitkiä housuja ja myssyjä ollen siten huonona esikuvana lapsilleen. En muista asiaa sanantarkasti, mutta asiasisältö oli kuitenkin tämä.Vaatteisiin uskotaan kun munkit ja nunnat vielä 2000 luvulla. Omavanhurskas saa olla vapaasti niin että haisee, mutta kytätään naisten lämpimiä ja olosuhteisiin tarkoitettuja sopivia asuja. Kyllä on aikoihin eletty.
Jeesuksenuskoinen kirjoitti:
Ei pidä luottaa Jumalan sanaa oman siivilänsä lävitse tulkiteviin ihmisiin, vaan Jumalan sanaan.
On olemassa nytkin todella paljon puhujia es.lestadiolaisuudessa jotka eivät ymmärrä uskonvanhurskautta ja ovat siksi kasvattajan eli lain alaisessa tilassa.
Heille on tyyppilistä sekoittaa saarnoissaan uskonvanhurskauden ja lainvanhurskauden sikin sokin yhdeksi mössöksi.
Ja sitten he itkevät, ja saarnaavat raivoten syvällä itsesäälissä, kun voisivat armossa eläen, vapaina Jumalan lapsina ja arnmahdettuina syntisinä, ylistää senkin ajan Jumalaa uskossa ja yletyin käsin.
He ovat sekottaneet pyhitysopin ihmisopiksi.
Jumalan lahjaopin Armon, he ovat sekottaneet ihmisen yritysopiksi.
He eivät ymmärrä pyhitystä oikein. Pyhitys merkitsee erottaa Herralle. Kristus on meidät pyhittänyt, erottanut Herralle, uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon ja uskoon, pukien meidät lahjavanhurskauteensa uskon kautta Kasteessa.
Elämän pyhitys, eli elämän erottaminen Herralle ei ole suinkaan oman lihan pyhyyden rakentamista, vaan Kristuksen pyhyyden omistamista lahjana Kristukselta uskon kautta.
Uskon kautta rakentuu se voima erottaa elämäänsä Herralle sen verran kun Jumala voimaa antaa.
Itse emme voi elämäämme yhtään pyhittää.
Jumala yksin on Pyhä ja vain hän voi pyhittää.
Oikea pyhitys tapahtuu vanhurskauttamisessa, ei suinkaan omaa elämää muka pyhäksi itse rakentamalla.
Omavanhurskaus saatana on vaan niin ovela, että se estää ihmistä omistamasta Kristuksen lahjavanhurskautta ilman omia tekoja ja ansioita.
Heti kohta kun ihminen on syntynyt lapseksi Jumalalle, niin tuo katala saatana panee hänet tavalla tai toisella ansaitsemaan autuuttaan.
Ja niin ikävää kun se onkin, niin moni on vielä vanhana partanakin tuolla samalla ansion tiellä.
Monille kirkastuukin uskonvanhurskaus vasta kuolinvuoteellaan.Luotan esikoisten seurakunnan sananpalvelijoihin. En laita heitä enkä muitakaan kristittyjä eri karsinoihin. Arvostan myös suomalaisia lähetysmiehiä enkä vaadi heitä saarnaamaan parannussaarnaa mikäli he eivät ala julkisesti arvostelemaan Lapin vanhimpia. Lestadiolaisia ryhmiä on nyt jo parikymmentä. Tarvitsemmeko niitä lisää? Voidaanhan me tuomita toisaalta koko lestadiolaisuus villiuskona jos sille tielle lähdemme.
- Pilav
Albin kirjoitti:
Vaatteisiin uskotaan kun munkit ja nunnat vielä 2000 luvulla. Omavanhurskas saa olla vapaasti niin että haisee, mutta kytätään naisten lämpimiä ja olosuhteisiin tarkoitettuja sopivia asuja. Kyllä on aikoihin eletty.
He pilaavat ja hajottavat ihmisopeillaan lopulta koko esikoislestadiolasisuuden, sen sijaan että menisivät omaan amissi- lohkoonsa elämään ja hyijyttelemään, rauhassa koko maailmalta.
Onhan täällä amisseillekin hyvin tilaa, eikä tarvitsisi tuollaisen aatteen vuoksi Kristusta sentää hyljätä. pohjanakka kirjoitti:
Satuin minäkin kuuntelemaan ko saarnaa, jossa kehotettiin naisia pukeutumaan kristityn tavoin ja oltiin huolestuneita siitä, miten nuoret äidit käyttävät pitkiä housuja ja myssyjä ollen siten huonona esikuvana lapsilleen. En muista asiaa sanantarkasti, mutta asiasisältö oli kuitenkin tämä.Itse en kuullut kys. saarnaa. Oliko se joku Lapin vanhimmista vai joku norjalainen saarnaaja. Olen joskus aikaisemmin jonkun norjalaisen kuullut saarnaavan naisilta housut.
- Hiippailia
Jokke kirjoitti:
Vanhoillislestat ne omavanhurskaita on, essuista on vain puolet. Meillä saa kuitenkin olla se kun on ja uskoa vapaasti. Keskustellakin saa, toisin kun omavanhurskailla, siellä saa Kristukseen uskova helposti monoa.
Sanoit että teillä saa uskoa vapaasti. Sen kyllä huomaa. Esim ehkäisy teillä saarnataan synniksi... Mutta esikoisten seuroissa näkee aika vähän yli 8 lapsisia perheitä!!
Mikäs se sellainen uskonto on kun jokaisella on oma oppi...? Meillä sentaan kaikki ovat yksimielisiä... Jos ei muuten niin laitetaan ne yksimielisiksi!!... tai sitten heitetaan pellolle seurakunnasta!!. Niin kuin Kristuksen kirkkolaki kehoittaa... Kun esikoisissa taas annetaan kaikkien maailman rikkaruohojen rehottaa... Ja tukahduttaa se vähäinenkin valo mitä siinä porukassa voisi olla!! - Hiippailia
Hiippailia kirjoitti:
Sanoit että teillä saa uskoa vapaasti. Sen kyllä huomaa. Esim ehkäisy teillä saarnataan synniksi... Mutta esikoisten seuroissa näkee aika vähän yli 8 lapsisia perheitä!!
Mikäs se sellainen uskonto on kun jokaisella on oma oppi...? Meillä sentaan kaikki ovat yksimielisiä... Jos ei muuten niin laitetaan ne yksimielisiksi!!... tai sitten heitetaan pellolle seurakunnasta!!. Niin kuin Kristuksen kirkkolaki kehoittaa... Kun esikoisissa taas annetaan kaikkien maailman rikkaruohojen rehottaa... Ja tukahduttaa se vähäinenkin valo mitä siinä porukassa voisi olla!!Milloin on Vanhoilliset sanoneet etteivät he usko Jeesukseen!! En minä ainakaan ole koskaan kuullutkaan sellaista!!
Se on toinen juttu nämä kirkkouskovaiset. Jotka elävät tämän maailman himoissa... Vain juovat syövät ja naivat... Ja he kuvittelat että pelastumiseen riittää vain että uskoo Jeesukseen. Ja elämä saa olla millaista huvittaa!! - heikki
Jokke kirjoitti:
Vanhoillislestat ne omavanhurskaita on, essuista on vain puolet. Meillä saa kuitenkin olla se kun on ja uskoa vapaasti. Keskustellakin saa, toisin kun omavanhurskailla, siellä saa Kristukseen uskova helposti monoa.
sain vatsani kipeäksi naurusta tuosta monojutusta, se osui niin oikeaan.
- pohjanakka
ElDorado kirjoitti:
Itse en kuullut kys. saarnaa. Oliko se joku Lapin vanhimmista vai joku norjalainen saarnaaja. Olen joskus aikaisemmin jonkun norjalaisen kuullut saarnaavan naisilta housut.
Minusta ei asiassa ole oleellista se, kuka näin saarnasi. Saarnaaja oli ruotsalainen.
Olen samalla linjalla kuin se henkilö, joka mainitsi 12 apostolista ..eli siis, seuratapahtumat ovat kokonaisuus ja yhdellä pikkuasialla ei kokonaisuuden kannalta voi olla kovin suurta merkitystä uskonasioissa.
Itse naisihmisenä olen tosin ollut enemmänkin surullinen siitä asiasta, että naiselle usein asetetaan miehiä enemmän ohjeistusta juuri nimenomaan ulkonaisen esikuvan suhteen niinkin mitättömisä asioissa kuin mikä päähine on sopiva. Eihän sillä esikuvankaan kannalta voi olla merkitystä,- täällä pohjolassa on ainakin niin kylmää, etten voisi kuvitellakaan meneväni hyiseen pohjatuuleen huivi päässä ja jonkun mielestä huivi ei kertakaikkiaan ole se luonteva päähine.
Kristityn esikuvan pitäisi näkyä kaikessa, arkielämässä perheen keskellä, naapurusten ja työtovereiden keskinäisissä suhteissa. Näissäkin kaikissa olen itse puutteellinen...
Nuorisoa kasvattaessa, me vanhukset olemme olleet useinkin törmäyskurssilla pukeutumisen jne suhteen. Olen joutunut miettimään, mistä lähteestä kumpuaa oma ajottainen tuomionhenki nuorten pukeutumisen suhteen. Nuorten ajatusmaailma ei suinkaan ole niin turmeltunutta kuin meidän vanhempien, moni vilpitön nuori hakee omaa itseään myös kokeilemalla pukeutumistyyliä, motiivina ei tarvitse olla huoramaisuus, siitähän harvalla teini-ikäisellä on kokemusta.
Lain ja omakunnian käsivarsillakin omia nuoriani ohjanneena tiedän sen, että olen paljon omia nuoriani ajtuksistani asti turmeltuneempi.
Ei tietenkään ole samantekevää, miten me käyttäydymme, pukeutuminen mukaanlukien. Itseäni vanhempien naisten kanssa keskustellen olen ymmärtänyt sen, että naisen ei tarvitse (ei kenenkään naisen) ajatella niinkään sitä asiaa, kuinka paljon omalla pukeutumisella voi pahentaa jonkun huoruuden kiusauksissa kamppailevan miehen olemista, vaan sitä, millä tavoin haluaa naisena säilyttää naisen omanarvontuntonsa.
Itseään rakastava ja kunnioittava nainen , varsinkin kristitty, joka on vielä ymmärtänyt olevansa aivan ainutlaatuinen Jumalan luomana, nimeltä kutsuttuna ja lunastamana, haluaa säilyttää sellaisen ulkoasun ja kuvan itsestään, ettei sen perusteella voi tehdä vääriä johtopäätöksiä.
Olemme onneksi persoonia ja kaikilla oma tyylimme ja Jumalanlapsina löydämme kyllä sen oikean tavan ilmaista itseämme myös ulkonaisella tavalla.
En halua näin arvioida seurapuheiden oikeellisuutta missään muussa suhteessa kuin siinä, että joskus näissä ulkonaisissa asioissa olen kuulevinani astian kalinaa ja perinteet voivat korostua liikaa.
Amisheista puheenollen...käykäähän tutustumassa heihin. Vanhanaikaisuudestaan huolimatta sieltä olisi paljon oppimistakin. Väki on ystävällistä ja myötämielistä. Useat nuoret elävät yhteisön ulkopuolella, valtakulttuurin parissa, vuoden, voidakseen siten olla varmoja siitä, kumpi tapa elää on se oma ja oikea. - pohjanakka
pohjanakka kirjoitti:
Minusta ei asiassa ole oleellista se, kuka näin saarnasi. Saarnaaja oli ruotsalainen.
Olen samalla linjalla kuin se henkilö, joka mainitsi 12 apostolista ..eli siis, seuratapahtumat ovat kokonaisuus ja yhdellä pikkuasialla ei kokonaisuuden kannalta voi olla kovin suurta merkitystä uskonasioissa.
Itse naisihmisenä olen tosin ollut enemmänkin surullinen siitä asiasta, että naiselle usein asetetaan miehiä enemmän ohjeistusta juuri nimenomaan ulkonaisen esikuvan suhteen niinkin mitättömisä asioissa kuin mikä päähine on sopiva. Eihän sillä esikuvankaan kannalta voi olla merkitystä,- täällä pohjolassa on ainakin niin kylmää, etten voisi kuvitellakaan meneväni hyiseen pohjatuuleen huivi päässä ja jonkun mielestä huivi ei kertakaikkiaan ole se luonteva päähine.
Kristityn esikuvan pitäisi näkyä kaikessa, arkielämässä perheen keskellä, naapurusten ja työtovereiden keskinäisissä suhteissa. Näissäkin kaikissa olen itse puutteellinen...
Nuorisoa kasvattaessa, me vanhukset olemme olleet useinkin törmäyskurssilla pukeutumisen jne suhteen. Olen joutunut miettimään, mistä lähteestä kumpuaa oma ajottainen tuomionhenki nuorten pukeutumisen suhteen. Nuorten ajatusmaailma ei suinkaan ole niin turmeltunutta kuin meidän vanhempien, moni vilpitön nuori hakee omaa itseään myös kokeilemalla pukeutumistyyliä, motiivina ei tarvitse olla huoramaisuus, siitähän harvalla teini-ikäisellä on kokemusta.
Lain ja omakunnian käsivarsillakin omia nuoriani ohjanneena tiedän sen, että olen paljon omia nuoriani ajtuksistani asti turmeltuneempi.
Ei tietenkään ole samantekevää, miten me käyttäydymme, pukeutuminen mukaanlukien. Itseäni vanhempien naisten kanssa keskustellen olen ymmärtänyt sen, että naisen ei tarvitse (ei kenenkään naisen) ajatella niinkään sitä asiaa, kuinka paljon omalla pukeutumisella voi pahentaa jonkun huoruuden kiusauksissa kamppailevan miehen olemista, vaan sitä, millä tavoin haluaa naisena säilyttää naisen omanarvontuntonsa.
Itseään rakastava ja kunnioittava nainen , varsinkin kristitty, joka on vielä ymmärtänyt olevansa aivan ainutlaatuinen Jumalan luomana, nimeltä kutsuttuna ja lunastamana, haluaa säilyttää sellaisen ulkoasun ja kuvan itsestään, ettei sen perusteella voi tehdä vääriä johtopäätöksiä.
Olemme onneksi persoonia ja kaikilla oma tyylimme ja Jumalanlapsina löydämme kyllä sen oikean tavan ilmaista itseämme myös ulkonaisella tavalla.
En halua näin arvioida seurapuheiden oikeellisuutta missään muussa suhteessa kuin siinä, että joskus näissä ulkonaisissa asioissa olen kuulevinani astian kalinaa ja perinteet voivat korostua liikaa.
Amisheista puheenollen...käykäähän tutustumassa heihin. Vanhanaikaisuudestaan huolimatta sieltä olisi paljon oppimistakin. Väki on ystävällistä ja myötämielistä. Useat nuoret elävät yhteisön ulkopuolella, valtakulttuurin parissa, vuoden, voidakseen siten olla varmoja siitä, kumpi tapa elää on se oma ja oikea.puoliksi norjalainen, puoliksi ruotsalainen eli siis voisi tuolla norjalaisuudella tosiaankin olla vaikutusta asiaan...
mutta vaikka keskustelu naisten pukeutumisesta voisi lyödä yli laidan, ei kai kuitenkaan ole kysymys siitä, että tästä oltaisiin tekemässa ehdonvallan asiaa ja orjuuttamassa. Itse en edes ahdistu asiasta, ohitan sen kohteliaasti koska en ymmärrä asian merkitystä tässä kontekstissa. Tärkeää on se, että keskustelemme emmekä ulkoista itseämme emmekä toinen toisiamme mitättömyyksien takia, vaan pidämme uskonyhteyden, yksin uskosta yksin armosta, niinhän kuitenkin saarnataan edelleen... - Hiippailia
heikki kirjoitti:
sain vatsani kipeäksi naurusta tuosta monojutusta, se osui niin oikeaan.
Rikkaruoho siinä inisee?
Ole hiljaa tai tulen pitämään sulle HOITOKOKOUSTA!! - el-kirahwi
pohjanakka kirjoitti:
puoliksi norjalainen, puoliksi ruotsalainen eli siis voisi tuolla norjalaisuudella tosiaankin olla vaikutusta asiaan...
mutta vaikka keskustelu naisten pukeutumisesta voisi lyödä yli laidan, ei kai kuitenkaan ole kysymys siitä, että tästä oltaisiin tekemässa ehdonvallan asiaa ja orjuuttamassa. Itse en edes ahdistu asiasta, ohitan sen kohteliaasti koska en ymmärrä asian merkitystä tässä kontekstissa. Tärkeää on se, että keskustelemme emmekä ulkoista itseämme emmekä toinen toisiamme mitättömyyksien takia, vaan pidämme uskonyhteyden, yksin uskosta yksin armosta, niinhän kuitenkin saarnataan edelleen...Ja vielä vaimokin on norjalainen, joten ruotsalaisuus taitaa itse asiassa olla aika ohutta siinä perheessä... :)
Norjassa on muuten se hamejuttu yleensäkin enemmän tapetilla lestadiolaisten keskuudessa, ei siis vain esikoislestadiolaisten. En ole koskaan onnistunut selittämään, mistä se voisi johtua. Mutta myös lyngenlestadiolaisilla ja altanlestadiolaisilla, joista viimeksi mainittu hengailee Suomen rauhansanalestadiolaisuuden kanssa, naisten ehdoton seura-asu on hame, ja on hyvin tavallista, että hametta käytetään myös arkipäiväelämässä. - el-kirahwi
Hiippailia kirjoitti:
Rikkaruoho siinä inisee?
Ole hiljaa tai tulen pitämään sulle HOITOKOKOUSTA!!Mahdatkohan sinä olla aito vl? Kuulostat sen verran pahasti vanhoillislestadiolaisen kauhuesimerkiltä, että ei edes oikein todeksi voi uskoa... ;)
- Eliza
pohjanakka kirjoitti:
Amisheista puheenollen...käykäähän tutustumassa heihin. Vanhanaikaisuudestaan huolimatta sieltä olisi paljon oppimistakin. Väki on ystävällistä ja myötämielistä. Useat nuoret elävät yhteisön ulkopuolella, valtakulttuurin parissa, vuoden, voidakseen siten olla varmoja siitä, kumpi tapa elää on se oma ja oikea.Onneksi lämmittäväinen kasvihuoneilmiö on taltuttanut hyiset pohjatuulet niin, että huivin käyttö on jälleen mahdollinen. Kangaslaatu pitää valita oikein, siihen voi kysyä neuvoa hurskailta wanhoilta waimoilta, jos ei itse osaa.
- pohjanakka
Eliza kirjoitti:
Onneksi lämmittäväinen kasvihuoneilmiö on taltuttanut hyiset pohjatuulet niin, että huivin käyttö on jälleen mahdollinen. Kangaslaatu pitää valita oikein, siihen voi kysyä neuvoa hurskailta wanhoilta waimoilta, jos ei itse osaa.
onneksi ainakin ajottain puhaltelee ja sulattaa sydämiä keskittymään olennaisiin asioihin, hatut ,huivit ja myssyt jäävät silloin omaan arvoonsa. Seuroissa ja leipoessa huivi on edelleen ykkönen, esiliinaakin käytän, mutta vain leipoessa.
- Eliza
pohjanakka kirjoitti:
onneksi ainakin ajottain puhaltelee ja sulattaa sydämiä keskittymään olennaisiin asioihin, hatut ,huivit ja myssyt jäävät silloin omaan arvoonsa. Seuroissa ja leipoessa huivi on edelleen ykkönen, esiliinaakin käytän, mutta vain leipoessa.
Länsituuli on kumma, tuulihan ei lännessä pysy vaan kiertyy joko lounaiseksi tai luoteiseksi. Luodetuuli, taivaan luuta, saa kuunkin kumottamaan kirkkaammin. Tähtitaivaalta helposti jää näkemättä revontulet, kun kaupungistunut valosaaste sumentaa taivaan valot. Mutta minne asti on mentävä, jotta Etelän Risti näkyy ?
- Eliza
el-kirahwi kirjoitti:
Ja vielä vaimokin on norjalainen, joten ruotsalaisuus taitaa itse asiassa olla aika ohutta siinä perheessä... :)
Norjassa on muuten se hamejuttu yleensäkin enemmän tapetilla lestadiolaisten keskuudessa, ei siis vain esikoislestadiolaisten. En ole koskaan onnistunut selittämään, mistä se voisi johtua. Mutta myös lyngenlestadiolaisilla ja altanlestadiolaisilla, joista viimeksi mainittu hengailee Suomen rauhansanalestadiolaisuuden kanssa, naisten ehdoton seura-asu on hame, ja on hyvin tavallista, että hametta käytetään myös arkipäiväelämässä.Käytetäänkö Norjassa tai Ruotsissa tuulipukuja, "suomalaisten kansallisasua" ?
- Ensio(vl)
ElDorado kirjoitti:
Itse en kuullut kys. saarnaa. Oliko se joku Lapin vanhimmista vai joku norjalainen saarnaaja. Olen joskus aikaisemmin jonkun norjalaisen kuullut saarnaavan naisilta housut.
Tulin uteliaisuuttani tänne teidän palstallenne.Kuinka harvoin te oikein pidätte seurojanne kun tunnutte muistavan tarkasti kaikki saarnat?Ja haluaisin senkin tietää, että miten te eroatte vl:stä.Kun tuntuu olevan tarkkaan tuo hameen mitta ja muukin sellainen ainakin joillekin.Ja oonpa jostakin kuullut, että kun es.lestadiolainen(nainen) menee seuroihin, hänellä on hattu päässä, mutta käydään nurkan takana vaihtamassa huivi päähän ja ollaan sitten hurskaita uskovaisia.Pitääkö paikkaansa?
- pohjanakka
Ensio(vl) kirjoitti:
Tulin uteliaisuuttani tänne teidän palstallenne.Kuinka harvoin te oikein pidätte seurojanne kun tunnutte muistavan tarkasti kaikki saarnat?Ja haluaisin senkin tietää, että miten te eroatte vl:stä.Kun tuntuu olevan tarkkaan tuo hameen mitta ja muukin sellainen ainakin joillekin.Ja oonpa jostakin kuullut, että kun es.lestadiolainen(nainen) menee seuroihin, hänellä on hattu päässä, mutta käydään nurkan takana vaihtamassa huivi päähän ja ollaan sitten hurskaita uskovaisia.Pitääkö paikkaansa?
"oonpa jostakin kuullut, että kun es.lestadiolainen(nainen) menee seuroihin, hänellä on hattu päässä, mutta käydään nurkan takana vaihtamassa huivi päähän ja ollaan sitten hurskaita uskovaisia.Pitääkö paikkaansa? "
Hatunvaihtajia en ole tavannut muualla kuin naisten hattuliikkeissä.
Olemme vähän leikkimielisestikin keskustelleet minkälainen päähine on naiselle sopiva.
Esikoislestadiolaiseen seurakäytäntöön kuuluu se, että naiset peittävät päänsä sanankuulossa, useimmiten huivilla. Pään peittäminen on tietenkin esikoislestadiolaisuuden historiaa vanhempi ja on käytössä myös nykyaikana muuallakin kuin esikoislestadiolaisten keskuudessa.Ennen vanhaan, eli minun lapsuudessani, myös isoäitini, joka oli vanhoillislestadiolainen, peitti päänsä huivilla seuroissa, äitini käytti hattua. Naisen päänpeittäminen perustuu Raamatun kehotukseen.
Olemme keskustelleet täällä siitä, pitäisikö kristityn naisen käyttää huivia päähineenään myös seurojen ja kirkonmenojen ulkopuolella.
Kaikkia vanhoja tapoja ei tulisi suinkaan hylätä, mutta minun mielestäni erilaisten päähineiden välillä ei ole eroa hengellisessä mielessä, päänsä voi peittää kylmässä viimassa vaikka koivistolaisella ja seuroissa kelpaa hattu siinä missä baskerikin. Esikoislestadiolaisnaiset käyttävät seuroissa useimmiten huivia, se ei kuitenkaan ole uskon kulmakivi.
Liity Suomi24:n jäseneksi ja rekisteröi ikioma nimimerkki!
Rekisteröinti kannattaa, koska sama nimimerkki on käytössäsi sekä chatissa että keskusteluissa eikä kukaan muu voi samaa nimimerkkiä palveluissa käyttää.
Varaa oma nimimerkki - puhtaat jauhot
pohjanakka kirjoitti:
"oonpa jostakin kuullut, että kun es.lestadiolainen(nainen) menee seuroihin, hänellä on hattu päässä, mutta käydään nurkan takana vaihtamassa huivi päähän ja ollaan sitten hurskaita uskovaisia.Pitääkö paikkaansa? "
Olemme vähän leikkimielisestikin keskustelleet minkälainen päähine on naiselle sopiva.
Esikoislestadiolaiseen seurakäytäntöön kuuluu se, että naiset peittävät päänsä sanankuulossa, useimmiten huivilla. Pään peittäminen on tietenkin esikoislestadiolaisuuden historiaa vanhempi ja on käytössä myös nykyaikana muuallakin kuin esikoislestadiolaisten keskuudessa.Ennen vanhaan, eli minun lapsuudessani, myös isoäitini, joka oli vanhoillislestadiolainen, peitti päänsä huivilla seuroissa, äitini käytti hattua. Naisen päänpeittäminen perustuu Raamatun kehotukseen.
Olemme keskustelleet täällä siitä, pitäisikö kristityn naisen käyttää huivia päähineenään myös seurojen ja kirkonmenojen ulkopuolella.
Kaikkia vanhoja tapoja ei tulisi suinkaan hylätä, mutta minun mielestäni erilaisten päähineiden välillä ei ole eroa hengellisessä mielessä, päänsä voi peittää kylmässä viimassa vaikka koivistolaisella ja seuroissa kelpaa hattu siinä missä baskerikin. Esikoislestadiolaisnaiset käyttävät seuroissa useimmiten huivia, se ei kuitenkaan ole uskon kulmakivi.
Rekisteröinti kannattaa, koska sama nimimerkki on käytössäsi sekä chatissa että keskusteluissa eikä kukaan muu voi samaa nimimerkkiä palveluissa käyttää.
Varaa oma nimimerkkiHyvää sonerasunnuntaita toivovat löytöretkeilijät Marco Polo ja Tarja Halonen.
- Pena Artjärvi
puhtaat jauhot kirjoitti:
Hyvää sonerasunnuntaita toivovat löytöretkeilijät Marco Polo ja Tarja Halonen.
Ohoo ! Könninkelloni näyttää kohta sunnuntaita ! Tarja onkin jo kännykkä kädessä valmiina wastaanottamaan puheluita pohjoiskalotista päin, olkaa hyvä ! Marco Polo tuossa käärii karttarullaansa kokoon ja ompelee purjeisiin vahvikkeita.
- Aikuinen Nainen
Jos olisit nainen niin tietäisit,
että toiset naiset ovat meidän naisten pahimpia arvostelijoita!
Emme me siis pukeudu miesten vuoksi muodikkaasti,
vaan niiden toisten naisten jotka meitä kulmiensa alta katsovat..!
Ja miksi meidän naisten tulisi ottaa vastuu hiippailian -tyylisten miesten katseista?
Etkö itse ole edes siitä vastuussa mihin katsot?
Syytätkö meitä naisia siitäkin?
Tuollaisessa sokeassa vastuuttomuudessa ei ole tasa-arvoa ainakaan..
Ja jos hunnut hommattaisiin tänne kylmään pohjolaankin, niin silti nilkan vilautus voisi olla miehille "liian seksikästä". Aina tulee jotain selityksiä oman vastuun peittämiseksi.
Eikö jossain historian vaiheessa peitetty pianon jalatkin verholla piiloon, koska ne muistuttivat jostain mistä ei saanut ääneen puhua?! - aeropik
Hiippailia kirjoitti:
Eli mielestäni Naisille ei saarnata ýhtään sen enempää syntejä kuin miehillekkään... Mutta muuten olen kyllä valmis keskustelemaan siitä asiasta että vallitseeko kristittyllisyydessämme tasa-arvo?mistä ilmaporsaasta puhut? miten se on kielletty? OK minä inhoan kaikkea liikuntaa joten ne on syntiä minustakin
- eräs vaan
aeropik kirjoitti:
mistä ilmaporsaasta puhut? miten se on kielletty? OK minä inhoan kaikkea liikuntaa joten ne on syntiä minustakin
aeropik on varmaan ilmasta tuleva piikki, joten niitä on syytä varoa ja urheilun voi minunkin puolestani kieltää, mutta musiikkia ei, inhoan urheilua ja rakastan musiikkia
- el-kirahwi
Eliza kirjoitti:
Käytetäänkö Norjassa tai Ruotsissa tuulipukuja, "suomalaisten kansallisasua" ?
Eipä juuri käytetä. Entisessä kotikaupungissani Norjassa suomalaiset turistit (eläkeläisryhmät)tunnisti parin sadan metrin päästä - mistäpä muusta kuin tuulipuvuistaan... ;)
- Maija
Hiippailia kirjoitti:
Rikkaruoho siinä inisee?
Ole hiljaa tai tulen pitämään sulle HOITOKOKOUSTA!!Oletko lääkityksellä?Miksi sinä olet täällä pilkkaamassa ja uhkaamassa uskovia?Olet kai sellainen ateisti.Saisit hävetä mutta et kai sinä siihen pysty pakana.
- el-kirahwi
eräs vaan kirjoitti:
aeropik on varmaan ilmasta tuleva piikki, joten niitä on syytä varoa ja urheilun voi minunkin puolestani kieltää, mutta musiikkia ei, inhoan urheilua ja rakastan musiikkia
Onkohan se "aeropig" joku puhallettava sika... :)
Tai sitten se oli kirotusvirhe, ja oikeasti tarkoitettiin aerobic? - el-kirahwi
Ensio(vl) kirjoitti:
Norjassa olen nähnyt el-seuroissa, ja itse asiassa tarkemmin ajatellen Suomessakin, että nuorempia naisia saattaa tulla seuroihin hattu päässä ja vaihdetaan huiviin sitten eteisessä (ei siis nurkan takana). Ja Venäjältä muuttaneillakin on joillain sama käytäntö.
- p_EL_erin
el-kirahwi kirjoitti:
Onkohan se "aeropig" joku puhallettava sika... :)
Tai sitten se oli kirotusvirhe, ja oikeasti tarkoitettiin aerobic?siihen tuli panovirhepaholainen, kuten kaikkialle se itsensä tunkee... nim. paholainen
- p_EL_erin
el-kirahwi kirjoitti:
Norjassa olen nähnyt el-seuroissa, ja itse asiassa tarkemmin ajatellen Suomessakin, että nuorempia naisia saattaa tulla seuroihin hattu päässä ja vaihdetaan huiviin sitten eteisessä (ei siis nurkan takana). Ja Venäjältä muuttaneillakin on joillain sama käytäntö.
kun vanhoja mummoja tuli seuroihin Lahden vanhalle rukoushuoneelle, niin niillä saattoi kovalla pakkasella olla sekä huivi että karvalakki päässä. Huivi oli joko karvalakin alla tai päällä, eivätkä menneet nurkan taakse mitään toimittamaan.
- Hiippailia
Maija kirjoitti:
Oletko lääkityksellä?Miksi sinä olet täällä pilkkaamassa ja uhkaamassa uskovia?Olet kai sellainen ateisti.Saisit hävetä mutta et kai sinä siihen pysty pakana.
Kai mulla nyt on oikeus PUOLUSTAUTUA!. Etkö olenkaan huomannut kun Heikki Tuossa edellä ninoili V-l:ällien suuntaan...?
Miten niin Uhkailemassa!? Etkö tajunnut se että (Tuun pitämään hoitokokoustta sinne) Oli vitsi... MIten täältä netin välityksellä vois muka tulla pitämään hoitokokousta...?
Ootteko niin LAKIHENKISIÄ! ettei teillä saa edes vitsejä kertoa!
Vai että jäikö lääkkeet ottamatta. Kyllä sitä heti aletaan KETTUILEMAAN, Kun osutaan arkaan paikkaan...Ette voi vaittää Etteikö Kristuksen kirkkolaki Ole raamatun mukainen... Eli jos mikään muu auta niin kehoitetaan pitämään veljeä pakanana...
ELI MEILTÄ LENTÄÄ JENGIÄ PELLOLLE!!
Oon aito. Voisi sanoa että oon ääri vanhoillinen... - Eliza
p_EL_erin kirjoitti:
kun vanhoja mummoja tuli seuroihin Lahden vanhalle rukoushuoneelle, niin niillä saattoi kovalla pakkasella olla sekä huivi että karvalakki päässä. Huivi oli joko karvalakin alla tai päällä, eivätkä menneet nurkan taakse mitään toimittamaan.
Pahinta onkin eri elämä kirkossa ja kirkon takana. Itse en ikinä ole nähnyt hatun vaihtoa huiviksi rukoushuonealueella, en myöskään kuullut muitten nähneen. Ne, jotka väsyvät huiviin, ovat sekä hatutta että huivitta kirkko/rukoushuone-matkoillaan.
- Maija
Hiippailia kirjoitti:
Kai mulla nyt on oikeus PUOLUSTAUTUA!. Etkö olenkaan huomannut kun Heikki Tuossa edellä ninoili V-l:ällien suuntaan...?
Miten niin Uhkailemassa!? Etkö tajunnut se että (Tuun pitämään hoitokokoustta sinne) Oli vitsi... MIten täältä netin välityksellä vois muka tulla pitämään hoitokokousta...?
Ootteko niin LAKIHENKISIÄ! ettei teillä saa edes vitsejä kertoa!
Vai että jäikö lääkkeet ottamatta. Kyllä sitä heti aletaan KETTUILEMAAN, Kun osutaan arkaan paikkaan...Ette voi vaittää Etteikö Kristuksen kirkkolaki Ole raamatun mukainen... Eli jos mikään muu auta niin kehoitetaan pitämään veljeä pakanana...
ELI MEILTÄ LENTÄÄ JENGIÄ PELLOLLE!!
Oon aito. Voisi sanoa että oon ääri vanhoillinen...Olet varmaan kauhea juoppo ja juovuspäissäsi tänne kirjoittelet kun käytät tuollaista kieltä. Ethän sinä kirjoita edes Raamattua isolla kirjaimella kuten uskovaiset tekevät niin että älä pelleile enään täällä.
- Hiippailia
Aikuinen Nainen kirjoitti:
Jos olisit nainen niin tietäisit,
että toiset naiset ovat meidän naisten pahimpia arvostelijoita!
Emme me siis pukeudu miesten vuoksi muodikkaasti,
vaan niiden toisten naisten jotka meitä kulmiensa alta katsovat..!
Ja miksi meidän naisten tulisi ottaa vastuu hiippailian -tyylisten miesten katseista?
Etkö itse ole edes siitä vastuussa mihin katsot?
Syytätkö meitä naisia siitäkin?
Tuollaisessa sokeassa vastuuttomuudessa ei ole tasa-arvoa ainakaan..
Ja jos hunnut hommattaisiin tänne kylmään pohjolaankin, niin silti nilkan vilautus voisi olla miehille "liian seksikästä". Aina tulee jotain selityksiä oman vastuun peittämiseksi.
Eikö jossain historian vaiheessa peitetty pianon jalatkin verholla piiloon, koska ne muistuttivat jostain mistä ei saanut ääneen puhua?!Kyllä osaan sen arvata että toiset naiset arvostelevat toisia naisia... Mutta tarviiko sitä aina välittää jos toiset vähän arvostelevat...
Kyllä minuakin pilkataan tällä palstalla.. Mutta silti suostun ottamaan osaa hedelmälliseen keskusteluun kanssanne...
Ootko koskaan miettinyt että Miehet ovat marssista ja naiset Venuksesta.olemme erilaisia ja se pitää ottaa huomioon monessa asiassa... Esim. Jos mies ja nainen ovat reffeillÄ ja mennään johonkin syömään. Niin mieshän on maksaja yleensä... Minä ainakin itse kiltisti maksan naisenkin aterian... Enkä rupea heti ruikkuttamaan tasa-arvosta!!...Lue se kirja niin ymmärrät paremmin miesten ja naisten eroista
Eli tekstistäsi sai sen kuvan että kun arvostelin naisten pukeutumista... Niin olisin siis ihan PERVERSSI... Lokiikkasi mukaan saarnamieskin olisi PERVERSSI! Koska nuhteli naisia heidän pukeutumisestaan...
Mutta mitäs minä saarnaan täällä väärä uskoisten palstalla.Kunei se kuitenkaan uppoa hedelmälliseen maaperään!! Se on vähän niinkuin PUULLE puhuis.. se ero tosin on että puu ei jäkättäisi kokoajan vastaan!! - Hiippailia
Maija kirjoitti:
Olet varmaan kauhea juoppo ja juovuspäissäsi tänne kirjoittelet kun käytät tuollaista kieltä. Ethän sinä kirjoita edes Raamattua isolla kirjaimella kuten uskovaiset tekevät niin että älä pelleile enään täällä.
Miten niin kauheaa kieltä?... Pitäähän seurakuntaa aina välillä vähän RUOSKIA!. Ei saa aina olla liian lempea
- pohjanakka
Eliza kirjoitti:
Pahinta onkin eri elämä kirkossa ja kirkon takana. Itse en ikinä ole nähnyt hatun vaihtoa huiviksi rukoushuonealueella, en myöskään kuullut muitten nähneen. Ne, jotka väsyvät huiviin, ovat sekä hatutta että huivitta kirkko/rukoushuone-matkoillaan.
En tiedä, onko kirkossa ja kirkon takana elämä pahinta...soittoruokalat väkevineen taitavat olla vielä pahempia.
Huiviin en ole väsynyt, muuten kyllä aika lailla näin harmaana päivänä. Mutta eiköhän se väsymys karisi kun reippaasti kävelen ruksalle. Pakkasta yli 10 ja viimaakin on, taitaa olla turkishatun aika ja huivi kulkeutuu kätevästi mukana vaikkapa käsilaukussa. Reipasta iltaa teille kaikille t pohjanakka - Aikuinen Nainen
Hiippailia kirjoitti:
Kyllä osaan sen arvata että toiset naiset arvostelevat toisia naisia... Mutta tarviiko sitä aina välittää jos toiset vähän arvostelevat...
Kyllä minuakin pilkataan tällä palstalla.. Mutta silti suostun ottamaan osaa hedelmälliseen keskusteluun kanssanne...
Ootko koskaan miettinyt että Miehet ovat marssista ja naiset Venuksesta.olemme erilaisia ja se pitää ottaa huomioon monessa asiassa... Esim. Jos mies ja nainen ovat reffeillÄ ja mennään johonkin syömään. Niin mieshän on maksaja yleensä... Minä ainakin itse kiltisti maksan naisenkin aterian... Enkä rupea heti ruikkuttamaan tasa-arvosta!!...Lue se kirja niin ymmärrät paremmin miesten ja naisten eroista
Eli tekstistäsi sai sen kuvan että kun arvostelin naisten pukeutumista... Niin olisin siis ihan PERVERSSI... Lokiikkasi mukaan saarnamieskin olisi PERVERSSI! Koska nuhteli naisia heidän pukeutumisestaan...
Mutta mitäs minä saarnaan täällä väärä uskoisten palstalla.Kunei se kuitenkaan uppoa hedelmälliseen maaperään!! Se on vähän niinkuin PUULLE puhuis.. se ero tosin on että puu ei jäkättäisi kokoajan vastaan!!En ole feministi, enkä koskaan halua ollakaan.
Kysymys oli siitä, että ottaako kukaan uskovainen mies VASTUUTA omasta käytöksestään vai tarviiko meidän naisten ottaa vastuu miesten rivoista ajatuksistakin??
Mistä silloin koskaan tietää missä se "pervouskynnys" kelläkin miehellä menee?
Toiset voivat nimittäin suhtautua luontevasti siihen, mikä on toisille ihan jotain muuta..?
(ps. Sen kirjan olen lukenut...) - Hiippailia
Aikuinen Nainen kirjoitti:
En ole feministi, enkä koskaan halua ollakaan.
Kysymys oli siitä, että ottaako kukaan uskovainen mies VASTUUTA omasta käytöksestään vai tarviiko meidän naisten ottaa vastuu miesten rivoista ajatuksistakin??
Mistä silloin koskaan tietää missä se "pervouskynnys" kelläkin miehellä menee?
Toiset voivat nimittäin suhtautua luontevasti siihen, mikä on toisille ihan jotain muuta..?
(ps. Sen kirjan olen lukenut...)Käitöksestään? Jos se tarkoittaa lähentelyä tai ihan sairasta kyylläämistä...(mitä en usko että uskovaiset miehet tekevat) Niin vastuu on tottakai miehen...
Mutta jokainen mies sortuu siihen että. Katsoo himoiten naisia(sen olen itse huomannut). Mutta tämä tapahtuu huomaattomasti...
Mutta edelleen mielestäni naisten tulisi katsoa vähän mitä päällensä laittaa... - Aslak
p_EL_erin kirjoitti:
Lapissa useilla lappalaisilla naisilla on lappalaisten päähine, eivätkä he sitä vaihda kirkossa eikä kirkon takana.
- Anna vain RUOSKAN HEILUA!!
Hiippailia kirjoitti:
Miten niin kauheaa kieltä?... Pitäähän seurakuntaa aina välillä vähän RUOSKIA!. Ei saa aina olla liian lempea
....
- ålle
Uskova_ kirjoitti:
Miksi he eivät miehet lapissa eivät saarnaa siitä synnistä missä he itse elävät jo kohta kaulaansa myöden tuntematta syntiään lainkaan synniksi?
Jos naista katsellessa tulee miehelle himon synti, niin se ei todellakaan ole naisen synti, hyvät "projektorit". Hävetkää jos osaatte!Tuliko kirjoituksesta esiin kimpaatumisen merkkejä? Kyseisessä puheessa mainittiin vaatetuksesta parilla lauseella. Ilmeisesti se oli kuitenkin muutamalle liikaa koska polttivat päreensä.
- p_EL_erin
Eliza kirjoitti:
Tämä huivijuttu sai mielestäni kohtuuttoman suuren huomion. Toisaalta on mielenkiintoista todeta, kuinka samanlaisena julistus on pysynyt aikojen kuluessa. Tässä katkelma Gunnar Jönssonin saarnasta Jellivaarassa reilu vuosi ennen hänen kuolemaansa. Eipä silloin kuulunut protesteja, kun tämä saarna pidettiin.
"Juudas myi Kristuksen 30 hopearahasta. Eesau myi esikoisuutensa oikeuden ryynivellistä, mutta on myös niin, että moni on myynyt ensimmäisen siunauksensa jostain koreuden rievusta tai jostakin markkinahuvista tai jostain aivan mitättömästä pikkuasiasta. Sen tähden rakkaat ystävät ja nuoret, uskon että kristillisyys tuntuu niin kalliilta teidän sydämissänne, että ette halua myydä sitä jonkun koreuden rievun takia. Joku voi tulla sanomaan teille nuoret tytöt, että yhtä hyvin voi olla kristitty, vaikka hankkii itselleen hatun tai myssyn ja ettei sitä nyt välttämättä tarvitse pitää huivia päässä. Ja vaikka ei synti olisikaan niin suuri, mutta siinä tulee esiin tottelemattomuus. Ja Raamattu sanoo, että tottelemattomuus on noituuden synti. Ja siksi on ollut siunaukseksi sekä nuoremmille että vanhemmille, sekä miehille että naisille, että olemme ahkeroineet vaeltaa uskon kuuliaisuudessa myös ulkonaisen elämän suhteen siinä esikuvassa, jota on pidetty sopivana."
Muuten vielä toinen juttu. Kun Paavali puhuu korinttolaiskirjeessä (1 Kor. 11) naisten ja miesten hiuksista ja pään peittämisestä (--- orjuuttaako Paavali aikansa kristittyjä sääntöjen alle???---), niin hän ottaa perusteluksi sen, että Jumalan seurakunnissa ei ole sellaista tapaa: "Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla." - huuhaa
el-kirahwi kirjoitti:
Mahdatkohan sinä olla aito vl? Kuulostat sen verran pahasti vanhoillislestadiolaisen kauhuesimerkiltä, että ei edes oikein todeksi voi uskoa... ;)
Vl-nimimerkin käppäilijä kirjoituksista, luulen ma. Pahinta on, että voisi vaikka mennä täydestä "käppäilijänä"...
- KIUSAA HIIPPAILIJAA
Hiippailia kirjoitti:
Kyllä osaan sen arvata että toiset naiset arvostelevat toisia naisia... Mutta tarviiko sitä aina välittää jos toiset vähän arvostelevat...
Mutta mitäs minä saarnaan täällä väärä uskoisten palstalla.Kunei se kuitenkaan uppoa hedelmälliseen maaperään!! Se on vähän niinkuin PUULLE puhuis.. se ero tosin on että puu ei jäkättäisi kokoajan vastaan!!Hiippailijassa asustelee räyhähenki.
Rukoilkaa Hiippailijan puolesta että tämä häneen perkeleen lähettämä räyhähenki jättäisi hänet! - Hiippailia
KIUSAA HIIPPAILIJAA kirjoitti:
Hiippailijassa asustelee räyhähenki.
Rukoilkaa Hiippailijan puolesta että tämä häneen perkeleen lähettämä räyhähenki jättäisi hänet!"Pukekaa päällenne Uskon kilpi ja sanan miekka" Olen noudattanut näitä Raamatun ohjeita yritän noudattaa...
Eikä se ole mitää räyhäämista jos tuon asiani painokkaasti esille!!
Ja on se kumma homma kun itse väittelyssä jäädään toiseksi. Niin heti aletaan menemään henkilö kohtaisuuksiin!! - pohjanakka
p_EL_erin kirjoitti:
Tämä huivijuttu sai mielestäni kohtuuttoman suuren huomion. Toisaalta on mielenkiintoista todeta, kuinka samanlaisena julistus on pysynyt aikojen kuluessa. Tässä katkelma Gunnar Jönssonin saarnasta Jellivaarassa reilu vuosi ennen hänen kuolemaansa. Eipä silloin kuulunut protesteja, kun tämä saarna pidettiin.
"Juudas myi Kristuksen 30 hopearahasta. Eesau myi esikoisuutensa oikeuden ryynivellistä, mutta on myös niin, että moni on myynyt ensimmäisen siunauksensa jostain koreuden rievusta tai jostakin markkinahuvista tai jostain aivan mitättömästä pikkuasiasta. Sen tähden rakkaat ystävät ja nuoret, uskon että kristillisyys tuntuu niin kalliilta teidän sydämissänne, että ette halua myydä sitä jonkun koreuden rievun takia. Joku voi tulla sanomaan teille nuoret tytöt, että yhtä hyvin voi olla kristitty, vaikka hankkii itselleen hatun tai myssyn ja ettei sitä nyt välttämättä tarvitse pitää huivia päässä. Ja vaikka ei synti olisikaan niin suuri, mutta siinä tulee esiin tottelemattomuus. Ja Raamattu sanoo, että tottelemattomuus on noituuden synti. Ja siksi on ollut siunaukseksi sekä nuoremmille että vanhemmille, sekä miehille että naisille, että olemme ahkeroineet vaeltaa uskon kuuliaisuudessa myös ulkonaisen elämän suhteen siinä esikuvassa, jota on pidetty sopivana."
Muuten vielä toinen juttu. Kun Paavali puhuu korinttolaiskirjeessä (1 Kor. 11) naisten ja miesten hiuksista ja pään peittämisestä (--- orjuuttaako Paavali aikansa kristittyjä sääntöjen alle???---), niin hän ottaa perusteluksi sen, että Jumalan seurakunnissa ei ole sellaista tapaa: "Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."Huiviasiaan keskittyminen tosiaankin vie huomion tärkeämmiltä asioilta. Koska oma ymmärrykseni on rajallinen, olen kirjoittanut vain sen mukaan, miten itse koen oikeaksi, en ohjeistanut muita. En tahdo tässäkään asiassa luoda eripuraa, mutta en myöskään ahdistua siitä tosiasiasta, että meillä kristityillä voi näissä ulkonaisissa asioissa olla erilaisia näkemyksiä ja siitä huolimatta olemme sisaria ja veljiä keskenämme. Raamatussa puhutaan päänpeittämisestä rukouksen aikana ja seurakunnassa on tästä asiasta niin päätetty, että pidämme tämän käytännön.
Suuresti arvostamani ja rakastamani GJ on saarnannut myös aiheesta ja varottanut .."mutta on myös niin, että moni on myynyt ensimmäisen siunauksensa jostain koreuden rievusta tai jostakin markkinahuvista tai jostain aivan mitättömästä pikkuasiasta. Sen tähden rakkaat ystävät ja nuoret, uskon että kristillisyys tuntuu niin kalliilta teidän sydämissänne, että ette halua myydä sitä jonkun koreuden rievun takia. Joku voi tulla sanomaan teille nuoret tytöt, että yhtä hyvin voi olla kristitty, vaikka hankkii itselleen hatun tai myssyn ja ettei sitä nyt välttämättä tarvitse pitää huivia päässä. Ja vaikka ei synti olisikaan niin suuri, mutta siinä tulee esiin tottelemattomuus. Ja Raamattu sanoo, että tottelemattomuus on noituuden synti. Ja siksi on ollut siunaukseksi sekä nuoremmille että vanhemmille, sekä miehille että naisille, että olemme ahkeroineet vaeltaa uskon kuuliaisuudessa myös ulkonaisen elämän suhteen siinä esikuvassa, jota on pidetty sopivana."
Muuten vielä toinen juttu. Kun Paavali puhuu korinttolaiskirjeessä (1 Kor. 11) naisten ja miesten hiuksista ja pään peittämisestä (--- orjuuttaako Paavali aikansa kristittyjä sääntöjen alle???---), niin hän ottaa perusteluksi sen, että Jumalan seurakunnissa ei ole sellaista tapaa: "Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."
En osaa tähän mitään muuta sanoa kuin sen, että olisin varmaankin keskustellut asiasta henkilökohtaisesti, jos olisin ollut paikalla. Minun on hyvin vaikeaa ymmärtää sitä, että päähineestä voi tulla näin iso asia enkä edelleenkään aio itse asiasta ahdistua enkä ketään muutakaan siinä orjuuttaa. Korvatulehduksista jatkuvasti kärsivänä pidän sitä päähinettä, mikä kulloinkin on lämpimin.
2ndille haluaisin muistella GJ:n usein toistamia kehotuksia meille silloisille nuorille..nostakaat te vain päät ylöspäin, olette Jumalanlapset...sanantarkasti en muista, mutta GJ:n myötämielinen ja rakkaudellinen asenne meitä horjuvaisiakin nuoria kohtaan veti meitä lähemmäs Jumalaa, parannukseen ja ennenkaikkea uskonvapauteen. Muistelen joskus omissa ahdistuksissani lupauksia siitä, miten mikään tai kukaan ei meitä voi erottaa Hänen kädestään, Hänen, joka on meidät lapsikseen ottanut. Valin´ta uskomisen asiassa ei onneksi ole meidän, Hän on Sinut valinnut, ole hyvässä turvassa.
Anteeksi näin pitkä teksti,hyvää jatkoa kaikille t pohjanakka - p_EL_erin
pohjanakka kirjoitti:
Huiviasiaan keskittyminen tosiaankin vie huomion tärkeämmiltä asioilta. Koska oma ymmärrykseni on rajallinen, olen kirjoittanut vain sen mukaan, miten itse koen oikeaksi, en ohjeistanut muita. En tahdo tässäkään asiassa luoda eripuraa, mutta en myöskään ahdistua siitä tosiasiasta, että meillä kristityillä voi näissä ulkonaisissa asioissa olla erilaisia näkemyksiä ja siitä huolimatta olemme sisaria ja veljiä keskenämme. Raamatussa puhutaan päänpeittämisestä rukouksen aikana ja seurakunnassa on tästä asiasta niin päätetty, että pidämme tämän käytännön.
Suuresti arvostamani ja rakastamani GJ on saarnannut myös aiheesta ja varottanut .."mutta on myös niin, että moni on myynyt ensimmäisen siunauksensa jostain koreuden rievusta tai jostakin markkinahuvista tai jostain aivan mitättömästä pikkuasiasta. Sen tähden rakkaat ystävät ja nuoret, uskon että kristillisyys tuntuu niin kalliilta teidän sydämissänne, että ette halua myydä sitä jonkun koreuden rievun takia. Joku voi tulla sanomaan teille nuoret tytöt, että yhtä hyvin voi olla kristitty, vaikka hankkii itselleen hatun tai myssyn ja ettei sitä nyt välttämättä tarvitse pitää huivia päässä. Ja vaikka ei synti olisikaan niin suuri, mutta siinä tulee esiin tottelemattomuus. Ja Raamattu sanoo, että tottelemattomuus on noituuden synti. Ja siksi on ollut siunaukseksi sekä nuoremmille että vanhemmille, sekä miehille että naisille, että olemme ahkeroineet vaeltaa uskon kuuliaisuudessa myös ulkonaisen elämän suhteen siinä esikuvassa, jota on pidetty sopivana."
Muuten vielä toinen juttu. Kun Paavali puhuu korinttolaiskirjeessä (1 Kor. 11) naisten ja miesten hiuksista ja pään peittämisestä (--- orjuuttaako Paavali aikansa kristittyjä sääntöjen alle???---), niin hän ottaa perusteluksi sen, että Jumalan seurakunnissa ei ole sellaista tapaa: "Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."
En osaa tähän mitään muuta sanoa kuin sen, että olisin varmaankin keskustellut asiasta henkilökohtaisesti, jos olisin ollut paikalla. Minun on hyvin vaikeaa ymmärtää sitä, että päähineestä voi tulla näin iso asia enkä edelleenkään aio itse asiasta ahdistua enkä ketään muutakaan siinä orjuuttaa. Korvatulehduksista jatkuvasti kärsivänä pidän sitä päähinettä, mikä kulloinkin on lämpimin.
2ndille haluaisin muistella GJ:n usein toistamia kehotuksia meille silloisille nuorille..nostakaat te vain päät ylöspäin, olette Jumalanlapset...sanantarkasti en muista, mutta GJ:n myötämielinen ja rakkaudellinen asenne meitä horjuvaisiakin nuoria kohtaan veti meitä lähemmäs Jumalaa, parannukseen ja ennenkaikkea uskonvapauteen. Muistelen joskus omissa ahdistuksissani lupauksia siitä, miten mikään tai kukaan ei meitä voi erottaa Hänen kädestään, Hänen, joka on meidät lapsikseen ottanut. Valin´ta uskomisen asiassa ei onneksi ole meidän, Hän on Sinut valinnut, ole hyvässä turvassa.
Anteeksi näin pitkä teksti,hyvää jatkoa kaikille t pohjanakkaMe saamme olla vapaat vapaitten laumassa edelleenkin.
Minähän en mitenkään halunnut ko. asiaa ottaa luupin alle, mutta kun sen joku otti, niin vähän vaan kommenttia. Voisin kirjoittaa enemmänkin, mutta en näin julkisesti luettavalle palstalle.
Terveisin pELerin
PS. Minulle jäi muuten tästä saarnasta sellainen mielikuva, että saarnaaja ei puhunut ollenkaan asiasta syntinä eikä ottanut keneltäkään kristillisyyttä pois, ei myöskään asettanut kenenkään kristillisyydelle mitään ehtoja. Minusta ajatuksena oli se, onko kristityllä yksinkertainen esikuva ainoastaan seurauniformuna ja muulloin ei sitten ole mitään eroa maailman ihmisiin. - 2nd
p_EL_erin kirjoitti:
Me saamme olla vapaat vapaitten laumassa edelleenkin.
Minähän en mitenkään halunnut ko. asiaa ottaa luupin alle, mutta kun sen joku otti, niin vähän vaan kommenttia. Voisin kirjoittaa enemmänkin, mutta en näin julkisesti luettavalle palstalle.
Terveisin pELerin
PS. Minulle jäi muuten tästä saarnasta sellainen mielikuva, että saarnaaja ei puhunut ollenkaan asiasta syntinä eikä ottanut keneltäkään kristillisyyttä pois, ei myöskään asettanut kenenkään kristillisyydelle mitään ehtoja. Minusta ajatuksena oli se, onko kristityllä yksinkertainen esikuva ainoastaan seurauniformuna ja muulloin ei sitten ole mitään eroa maailman ihmisiin.En tosin huiviasiaa, se tuli mukaan tuossa matkan varrella.
Asia, johon puutuin, oli se, että nimenomaan naisten koreuden synti on se, josta saarnataan ehkä voimakkaimmin. Minulla on se käsitys, että aika vähän ylilyöntejä tapahtuu naisten pukeutumisessa, mutta voin olla väärässä. Paljon suurempi ylilyönti on 40-50000 euron auto, olkoon oma taikka firman. Tai tupakointi rukoushuoneen rappusilla. Turha kenenkään höpöttää, etteikö olisi tottelemattomuutta. Noituudesta en tiedä, mutta olkoon sitäkin, jos saarnaajat niin sanovat.
Sitten kun näistäkin ja kaikista muista mahdollisista maailmallisista asioista "neuvotaan" seurakuntalaiaisia samaan tapaan, kuin naisten koreudesta, silloin on asialinja sama. Onko se sitten oikea, pohtikoon jokainen omassa sydämessään. Minä en koe siinä linjassa suurtakaan vapautta.
Tunnen kyllä rehellisesti sanottuna hiukan "vanhaa aatamia" tässä asiassa, ja olisi ilmeisesti parempi, etten kirjoittaisi ollenkaan.
Näen kuitenkin niin voimakkaasti sen vaikutuksen, kun ulkoisista asioista saarnataan. Enkä ole ainoa, vaikka kenenkään selän taakse en halua mennä. Tottakai saarnaaja varoittaa kaikesta mahdollisesta "mikä liikkuu", silloin hän ei ole ainakaan yllyttänyt seurakuntalaisia mihinkään luvallisuuteen.
Mutta sen taakse ja alle jää meidän kaikkein kovin ja mustin pahuutemme, joka välillä houkuttelee tekemään irstaisuuksia, ja välillä nousemaan omavanhurskauden (ehkä pahin) muodossa esiin.
Välillä tuntuu, että olen pääsemässä irti näistä "rikkaruohoista", mutta lieneekö se vanha aasi sitten, joka potkii ne asiat esiin. Kaipaan kyllä sellaista oikeaa kristityn vapautta, josta useat kirjoittajat tällä palstalla ovat oikein kauniisti kirjoittaneet. Nyt tuntuu kyllä vaikealta. - Jusib
ålle kirjoitti:
Tuliko kirjoituksesta esiin kimpaatumisen merkkejä? Kyseisessä puheessa mainittiin vaatetuksesta parilla lauseella. Ilmeisesti se oli kuitenkin muutamalle liikaa koska polttivat päreensä.
Perusasia on silloin pielessä, jos autuus sidotaan ulkoisiin ja tätä elämää koskeviin asioihin. Mielet johdetaan niihin kuin alhaalla ovat, ja ei niihin kuin ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu. Siitä on kysymys.
Kun saarnataan Kristusta syntien sovittajaa, niin siitä ihminen saa uskon voimia, saa ilon vapauden ja rauhan syddämeensä, ei silloin tarvitse enää liiaksi korostaa itseään myöskään ulkoisilla seikoilla, kunten rumuudella, tai liiallisella koreudella. - eipä käy...
Uskova_ kirjoitti:
Sinäkin olet yksi niistä jotka ovat vain näkevinään. Mutta anna palaa ei käy kateeksi ollenkaan.
Me jotka Kristuksessa olemme, siis uskosta vanhurskaat, meille tämä on selviö, eikä tässä munkkilaisuuden harhassa ole kyllä mitään puolustettavaa.
Kuitenkin on niin Jumalan kiitos, että Jumala omansa senkin rujun ja rääpäleiden keskeltä löytää, sitä ei voi omavanhurskaus estää.
Silloin ihminen kiittää onnellisena Jumalaa siitä etteivät tuollaiset ihmiopit ole totta, eivätkä ne voi estää Jumalan valittuja pelastumasta uskolla Kristukseen.Näillä sanoilla maailman lapset pilkkaavat niitä, jotka turvautuvat yksin armoon, uskoon ja kristukseen lunastajananaan, ja jotka eivät hae maailman papeilta mitään väärää ja pettävää kuolleen uskon lupauksia.
- Arvo
Jusib kirjoitti:
Perusasia on silloin pielessä, jos autuus sidotaan ulkoisiin ja tätä elämää koskeviin asioihin. Mielet johdetaan niihin kuin alhaalla ovat, ja ei niihin kuin ylhäällä ovat, kussa Kristus istuu. Siitä on kysymys.
Kun saarnataan Kristusta syntien sovittajaa, niin siitä ihminen saa uskon voimia, saa ilon vapauden ja rauhan syddämeensä, ei silloin tarvitse enää liiaksi korostaa itseään myöskään ulkoisilla seikoilla, kunten rumuudella, tai liiallisella koreudella.Sinä et tiedä Jeesuksen lähetyskäskystä yhtään mitään, mitä Jeesus käski opetuslasten saarnaamaan.
- Hatuton
pohjanakka kirjoitti:
Varaa oma nimimerkkisai mun laulamaan! Hatunvaihtajiakin pahempia ovat Takinkääntäjät ( saarnamiehissä, varsinkin ns. Lähetysmiehissä. Ja niitä on )
Sanan kätkijä - Tyttö
Hiippailia kirjoitti:
Mikäs se sellainen uskonto on kun jokaisella on oma oppi...? Meillä sentaan kaikki ovat yksimielisiä... Jos ei muuten niin laitetaan ne yksimielisiksi!!... tai sitten heitetaan pellolle seurakunnasta!!. Niin kuin Kristuksen kirkkolaki kehoittaa... Kun esikoisissa taas annetaan kaikkien maailman rikkaruohojen rehottaa... Ja tukahduttaa se vähäinenkin valo mitä siinä porukassa voisi olla!!Vai että sellainen seurakunta teillä! En ole koskaan kuullut Kristuksen kirkkolaista, mistäs kohtaa Raamatusta löydän??? Kristushan nimenomaan täytti lain ristillä!
- Tie-Doksi
Hiippailia kirjoitti:
Eli mielestäni Naisille ei saarnata ýhtään sen enempää syntejä kuin miehillekkään... Mutta muuten olen kyllä valmis keskustelemaan siitä asiasta että vallitseeko kristittyllisyydessämme tasa-arvo?sekä miestä, joka katselee naisten kurvikkaita muotoja ja rakentelee milikuvituksissaan valloitusretkiä heihin, kuin naista, joka pukee itsensä kovin vartalonmukaisiin ja paljastaviin kuteisiin, joilla pyrkii ( ehkä itse sitä tiedostamatta) niillä kiinnittämään miesten katseet itseensä. Tämä synti kutsutaan Huoruudeksi, jonka esiaste on himo ja jonka Laestadius sanoo piileskelevän koreuden alla!
- heikki
Epäilen, että taisit kuunnella useamman saarnan.Jos tuolla mielentilalla kuuntelet Jumalan sanaa, niin et kyllä paljoa saanut.Minuutteja en ehtinyt laskeskella, mutta sana sai taas vaikuttaa. Kyllä Jumala sanassaan näyttää miten kristityn kuuluu pukeutua ja käyttäytyä, mutta rakkaus maailmaan näyttää voittavan monet. Olen ihmetellyt miten esim. monilla vl naisilla on leikatut ja laitetut hiukset, vaikka siihenkin sanassa on neuvo annettu. Uskon niin, että kun niitä neuvoja mitä Jumala sanassaan antaa, noudatetaan, niin siitä tulee siunaus kristillisyyteen. Mutta nyt varmaan joku sanoo, että kun ihminen on niin heikko. Mutta sellainen ihminen elää lankeemuksessa joka ei tahdo olla kuuliainen sanalle. On kokonaan eri asia joutua syntiin kuin rakastaa syntiä. Ihminen saattaa kiivaudessaan joutua syntiin(kirosana,rumasana,
paha ajatus lähimmäisestä jne...) Ja sitten ihminen saattaa tuntea esim. kateutta, ajatukset
karkaavat huoramaiseen hekumaan, anteeksiantamattomuus, sydämen kylmyys jne.. Mutta niistä kristitty saa uskoa itsensä armosta synnit anteeksi ja sitä ei saa sekoittaa sellaiseen syntiin minkä tekee vakaasta harkinnasta, toisinsanoen antaa sille luvan.
Vielä saattaa ajatella, että saahan sen sitten anteeksi koska olen niin heikko. Siinä tehdään syntiä armon päälle ja se on pilkkaa pyhäähenkeä vastaan, jota ei saa anteeksi.
Toi auto ja tupakkakommentti oli ihan asiallinen, siitä varmaan voisi olla enemmän
keskustelua, että voiko esim. autossa olla kalliit kevytmetallivanteet tai jotain muita turhuuksia vai voisiko tuon ylimääräisen rahan laittaa kristillisyyteen.- 2nd
Kuuntelin sen yhden saarnan. Miksi kirjoittaisin jotain muuta? Ja eipähän minullakaan sekuntikelloa ollut. Asia saarnaajan ajankäytöstä vain kiinnitti minun huomioni jostain syystä.
Pohjanakan kommentit olivat kyllä hyviä, olen aivan samaa mieltä. Niissä oli vanhemman ihmisen näkemystä ja kokemusta. Sinunlaisiasi tarvitaan, Pohjanakka.
Yksi asia jäi tietysti vielä kaivelemaan. Mitähän merkitystä sillä on, minkä maalainen saarnaaja saarnaa jostain asiasta? Minun käsittääksen ollaan aika pitkällä totuudesta, jos vaikkapa Norjassa "saa" saarnata housujen käytöstä, mutta Suomessa ei.
Asia on edelleen täysin merkityksetön, mutta peräänkuulutan vieläkin sitä asian ydintä: Saako uskoa armosta vai lisätäänkö siihen vielä jotakin?
Nimim. Teukka kyseli, erotanko lakisaarnan parannussaarnasta, mutta ei vaivautunut sitten edes kommentoimaan. - heikki
2nd kirjoitti:
Kuuntelin sen yhden saarnan. Miksi kirjoittaisin jotain muuta? Ja eipähän minullakaan sekuntikelloa ollut. Asia saarnaajan ajankäytöstä vain kiinnitti minun huomioni jostain syystä.
Pohjanakan kommentit olivat kyllä hyviä, olen aivan samaa mieltä. Niissä oli vanhemman ihmisen näkemystä ja kokemusta. Sinunlaisiasi tarvitaan, Pohjanakka.
Yksi asia jäi tietysti vielä kaivelemaan. Mitähän merkitystä sillä on, minkä maalainen saarnaaja saarnaa jostain asiasta? Minun käsittääksen ollaan aika pitkällä totuudesta, jos vaikkapa Norjassa "saa" saarnata housujen käytöstä, mutta Suomessa ei.
Asia on edelleen täysin merkityksetön, mutta peräänkuulutan vieläkin sitä asian ydintä: Saako uskoa armosta vai lisätäänkö siihen vielä jotakin?
Nimim. Teukka kyseli, erotanko lakisaarnan parannussaarnasta, mutta ei vaivautunut sitten edes kommentoimaan.armosta synnit anteeksi.
Älä kuitenkaan rakasta syntiä. 2nd kirjoitti:
Nimim. Teukka kyseli, erotanko lakisaarnan parannussaarnasta, mutta ei vaivautunut sitten edes kommentoimaan.>Yksi asia jäi tietysti vielä kaivelemaan. >Mitähän merkitystä sillä on, minkä maalainen >saarnaaja saarnaa jostain asiasta?
Minun mielestäni Ruotsin Lapin vanhimmilla on suurempi painoarvo tällaisissa yhteisissä neuvoissa. Minua on ainakin opetettu että hengellinen hallitus on Ruotsin Lapin esikoisten seurakunnassa. Sen tähden heitä kuullaankin yleensä tarkalla korvalla.- Tyttö
ElDorado kirjoitti:
>Yksi asia jäi tietysti vielä kaivelemaan. >Mitähän merkitystä sillä on, minkä maalainen >saarnaaja saarnaa jostain asiasta?
Minun mielestäni Ruotsin Lapin vanhimmilla on suurempi painoarvo tällaisissa yhteisissä neuvoissa. Minua on ainakin opetettu että hengellinen hallitus on Ruotsin Lapin esikoisten seurakunnassa. Sen tähden heitä kuullaankin yleensä tarkalla korvalla.Eikö hengellinen hallitus ole itse Herra Jeesus Kristus? Olen aina ihmetellyt lessujen ihmiskeskeisyyttä...Raamatun mukaan Jeesus yksin on "ylipappi",muita nimiä ei ole!
- Anonyymi
Ajattelen, että Raamatussa ei puhuta mitään housuista. Tuntuu kyllä turhalta koko aihe.
- Anonyymi
Mää oon luterilainen kanssa, mutta en mää teitä lestadiolaisia ymmärrä. Voiko siis olla että oikeesti tämmöstä asioita. Aatelkaa nyt miten Jeesus kumosi perinnäissääntöjä. Ja Jeesushan sanoi että mitä te huolehditte siitä, mitä päällenne pukisitte. Ei tosiaankaan ole semmonen asia mistä tarttis huolta kantaa. Oon niin varma, että Jeesus hermostui noin tyhjänpäiväisestä asiasta. Jeesus hermostui siitäkin pyydettiin auttamaan perintöasian selvittämisessä, kun vemli ei suostunut perinnön jakoon. Vielä enemmän kyllä hermostui, jos pyydettäis otetaan kantaa hameisiin ja housuihin. Niin kuin ei nyt laista tärkeämpää saarnattava löytyis. Aina on niitä, jotka kokonaan eksyy väärälle polulle. Jos kulkee oikeaa polkua, on ihan se ja sama käyttääkö housuja vai hametta. Ja jos joku mies poikkeaa polulta sen takia, että nainen käyttää housuja, nii menköön terapiaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164