Vapaa kuvaus

Aloituksia

4

Kommenttia

503

1. En vielä kerinnyt lukea antamaasi kohtaa, mutta piti vielä tarkentaa, että vaino on ollut totista totta jo pitkään ja tarkoitukseni oli sanoa, että olen valmistautunut henkisen vainon lisäksi myös vähän pahempaan.
  2. minua vai Muukalaista?
  3. Jumalan siunausta myös sinulle, Laurentius.

Kehoitit minua miettimään, kumpi on parempi vaihtoehto tuomita vai siunata.

Jos lapsesi juoksee tulta kohti, kumpi on parempi, pysäyttää hänet, vai huutaa perään: siunausta matkaan.

Jos ystäväsi on pyrkimässä Tampereelta Helsinkiin ja hyvästellessäsi häntä huomaat, että hän on aikeissa lähteä pohjoiseenpäin vievää tietä, kumpi on parempi, että sanot hänelle:rakas ystävä, olet nyt kyllä lähdössä ihan väärää tietä, joudut aina vaan kauemmaksi Helsingistä.Vai toivotatko siunattua matkaa ja rukoilet hiljaa mielessäsi, että hän kuitenkin jotenkin selviäisi sinne, minne oli pyrkimässä.

Kumpi itseasiassa on oikeaa, välittävää rakkautta?

Tottakai nämä kaikki on ensin täytynyt itse elää ja kokea, ennenkuin voi toista varoittaa.

Jumalan Sana puhuu tästä asiasta näin:
    "Pelasta ne, joita kuolemaan viedään, pysäytä ne, jotka surmapaikalle hoippuvat.
    Jos sanot: 'Katso, emme tienneet siitä', niin ymmärtäähän asian sydänten tutkija;sinun sielusi vartijoitsija sen tietää, ja hän maksaa ihmiselle hänen tekojensa mukaan." Snl.24:11,12

Jumalan Sanan totuus on se, että Hän tulee vaatimaan tilille sen, joka tiesi, eikä varoittanut.

Ja kaiken takanahan on vain Jumalan suuri rakkaus jokaista lastansa kohtaan. Kaiken aikaa Hän etsii eksyneitä, yhtä sieltä, toista täältä, sitoo haavoja, repii juurineen irti vääriä istutuksia, pehmittää, kylvää, kastelee, hoitaa suurella kärsivällisyydellä, koska me olemme Hänelle niin kallisarvoisia! Kenen parasta Hän etsii. Eikö vain ja yksin meidän. Ohjatakseen meidät todelliseen ja kestävään onneen, rauhaan, siunaukseen - perille yhteyteen Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajan kautta.

Vielä kerran Laurentius: Todella, Jumala siunatkoon sinua.
  4. Minä täällä taas.

Kysyit jossain välissä, että 'mihin perustan käsitykseni, että...'

Piti siihen vastata.

Perustan kaiken kahteen asiaan: Raamatun sanaan ja Hengen todistukseen.

"Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa..."
    Pidän tätä hengen todistusta hyvin tärkeänä. Sitä kautta vain voin sanoa 'minä tunnen Hänet, johon minä uskon.' Kuuntelen sisimmässäni, mitä Hän minulle puhuu ja luen Pyhää Sanaa. Teen tämän aina rukouksella ja Herralta valoa pyytäen.

Minä itsessäni en voi ymmärtää mitään, mutta Kaikkivaltias Taivaallinen Isä tahtoo Hengellänsä ohjata minut (ja jokaisen)kaikkeen Totuuteen.

Näinhän Jumala Pyhän Henkensä kautta ohjaa omiaan Ap.t.16:6-10
    "Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta. sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa.
    Ja tultuaan Mysian kohdalle, he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä."
    Sitten Paavali näki yöllä näyn, josta selvisi, että Jumala halusi heidän menevän Makedoniaan julistamaan Jumalan Sanaa.

Toisesta asiasta

Israelin kansa on edelleen Jumalan valittu kansa.Jumala on valinnut sen kansaksi, jonka historiassa Hän osoittaa pyhyytensä kaikkien pakanakansojen silmien edessä loppuun asti. Tämä ei tarkoita sitä, että he kaikki pelastuisivat - heistä niinkuin meistäkin pelastuvat vain ne, joille saa tapahtua sydämen ympärileikkaus Hengessä.
    Jumala on kaiken ohjannut heidän kohdallaan tähän saakka. Hän hajoitti heidät ympäri maailmaa.Hän laski pyhät, ankarat tuomionsa heidän päälleen, heidän omien sanojensa mukaan: "Tulkoon hänen verensä meidän ja meidän lastemme päälle!" Nyt Hän on koonnut heidät sinne Israelin maahan takaisin.Kaiken Hän vie oman suunnitelmansa mukaiseen päätökseen ja puhuu koko maailmalle Israelin kansan kautta loppuun asti.

Otan sinuun yhteyttä
  5. sitä,että ajattelemme ehkä näin: jos nyt Jeesus itse tulisi tähän selittämään näitä, niin kyllä minä Hänet tunnistaisin. Mutta niin salattu Hän oli myös aikanaan täällä maanpäällä, että varsinkaan ne jotka pitivät itseään Jumalan omina, eivät ollenkaan tunnistaneet Häntä. "Halveksittu Hän oli, kipujen mies ja sairauden tuttava emmekä häntä minään pitäneet."

Hänen lähettämänsä ihmisen käy tänä päivänä samoin.'Jonka Jumala lähettää, se puhuu Jumalan sanoja.' Kuitenkin, vaikka hän puhuu Jumalan antamia sanoja, saa hän helpommin lähtöpassit hoitoon, kuin pääsyn ihmisten sydämiin.

Olisi luullut, että ainakin Maria olisi ymmärtänyt, hän kun oli sentään kokenut kaiken sen ihmeellisen, mitä Jeesuksen syntymään liittyi. Enkelien ilmestymiset, paimenien ja tietäjien todistukset, vanhan
    Simeonin ja Hanna-profeetan todistukset ja kaikki.

Mutta niin vain kerrotaan evankeliumissa, että Jeesuksen äiti ja veljet luulivat hänen olevan suunniltaan ja tulivat hakemaan häntä pois.

Jeesushan ei silloin heistä piitannut, vaan sanoi:'Ketkä ovat minun äitini ja veljeni.' Hän katsoi ympärilleen niihin jotka Häntä olivat kuuntelemassa:'katso, minun äitini ja veljeni!' 'Sillä jokainen, joka kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan, on minun sisareni, veljeni ja äitini.

Ja yhä taidat ihmetellä, mitä minä näitä selitän. Tätä vain yksinkertaisesti tarkoitan: Herran lähettämää ei ole koskaan tunnistettu, eikä tunnisteta meidänkään aikana.

Rukouksemme tulisi sen takia mielestäni olla harras ja totinen pyyntö: Herra, sinun lähettilääsi on aina vaijennettu, tapettu ja halveksittu. Anna minulle Henkesi valo ja se armo, etten olisi näin tekemässä nyt omana aikanani.
  6. lähettää tässä kaikki uudelleenkastetut helvettiin, joilla ei ole enää mitään mahdollisuutta pelastua." kirjoitit.

Näin Teuvo tekisi, jos hän kaikista Herran kutsuista huolimatta ei olisi lähtenyt varoittamaan vääristä hengistä.Eihän Pyhän Hengen pilkan tehnyttä enää tarvitse varoittaa. Hän ei ole eksynyt, vaan hän on tuntenut Totuuden ja sen tunnettuaan halunnut kääntyä pois. Hän on valintansa tehnyt.

Jumala osoittaa edelleen rakkautensa ja kärsivällisyytensä meitä kaikkia ihmislapsiansa kohtaan siten, että Hän lähettää varoittamaan ja ohjaamaan pois eksyksistä:'tule pois, sillä tiellä sinulla ei ole mitään mahdollisuutta pelastua.Se on eksytyksen tie ja vihollisen henki pettämässä.' Vihollinen on pettämässä. Taivaallinen Isä näkee, että niissä pyörteissä on monta vilpitöntä etsijää, jotka ovat tulleet petetyiksi ja heidät täytyy sieltä auttaa ja ohjata Totuuteen - elävän, kaikkivaltiaan Jumalan yhteyteen.

Jumala on edelleen kaikkien Pyhän Sanansa lupauksien takana. Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

"Jokainen anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan."

"Odota Herraa, kyllä hän sen tekee."
  7. Raamatussahan sanotaan: "Jokainen anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan." Jokainen vilpitön anova, etsivä ja kolkuttava saa omalle kohdalleen aivan henkilökohtaisen ohjauksen totuuteen. Jumalalle kaikki on alastonta ja paljastettua, myös meidän sydämemme. Hän kuulee vilpittömän pyyntömme: "Ohjaa minut oikealle tielle Herra!"

Lupaus siellä myös on Pyhästä Hengestä:
    "Jos te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin Taivaallinen Isä antaa Pyhän Henkensä niille, jotka sitä Häneltä anovat."

Saamme sitä Taivaalliselta isältä rukouksessa anoa. Samalla meidän tulee luottavaisesti jättäytyä Hänen käsiinsä. Silloin Hän saa vapaasti raivata sisimmästämme ja elämästämme kaiken, mikä on estämässä. Hän ei anna Pyhää Henkeänsä sinne synnin ja saastan sekaan, vaan raivaa ja puhdistaa ensin.

Jeesukse verellä puhdistettuun sydämeen Hän sitten haluaa antaa Pyhän Henkensä valoksi, voimaksi ja viisaudeksi. Hän meidät ohjaa askele askeleelta kaikkeen Totuuteen ja vie perille Taivaan Kotiin.

Ei Pyhä Henki tule salaa, kyllä Hänen tekonsa ovat ilmiselvät. "Minä tunnen Hänet, keneen minä uskon."

Pyhän Hengen pilkan voi tehdä vain ihminen, jossa koko Jumalan armotyö - puhdistus ja pyhitys - on päässyt ensin tapahtmaan. Hän on maistanut Jumalan suurta hyvyyttä ja 'tulevan maailmanajan voimia'.

Jos ihminen tästä kaikesta kuitenkin vielä haluaa mennä pois ja valita synnin vapauden, menee hän pois viimeisen kerran. Hän tiesi, mistä luopui - hän on tehnyt Pyhän Hengen pilkan. Siitä ei ole enää paluuta Jumalan luo.

Pilkkaamista on paljon, mutta:
    "Kaikki pilkkaamiset annetaan ihmisten lapsille anteeksi (jos niitä anteeksi pyydetään) kuinka paljon pilkannevatkin. Mutta Pyhän Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta, ei tässä elämässä, eikä tulevassa."

Huomasin nyt, että olen ruvennut vastaamaan sellaiseen, mitä on toiselta henkilöltä kysytty. Anteeksi. Otan nyt kuitenkin osaa keskusteluun...
  8. kun taas jouduit näin kauan odottamaan. Ehdin vähän harvakseltaan kirjoittamaan, mutta nyt taas on tilaisuus.

Omistamissani Lutherin valituissa teoksissa on kolmannessa osassa kaikki Talonpoikaissotaa koskevat kirjeet ja dokumentit. Olen lukenut nyt niitä läpi ja todennut, kuinka mielestäni oikean ja Raamatunmukaisen kannan Luther siinä otti. Alusta alkaen hän yritti saada heidät sopimaan keskenään, jotta verinen sota olisi voitu välttää.

Hän kirjoitti ruhtinaille ja herroille: "että te herrat antaisitte ylpeytenne mennä menojaan, niin kuin teidän lopulta kuitenkin täytyy tehdä, tahdoitte tai ette, ja lieventäisitte itsevaltiuttanne ja sortoanne, niin että köyhäkin saisi elintilaa."

"Toisaalta tulee myös talonpoikien luopua liian monista ja suurista vaatimuksista."

Luther jatkaa: "Ellette tahdo seurata tällaista neuvoa - siitä Jumala varjelkoon - niin minun täytyy antaa teidän iskeä yhteen. Mutta minä olen silloin syytön teidän sielunne, verenne ja omaisuutenne menetykseen. Teidän täytyy itse kantaa seuraukset."

Luther yritti saada heidät "neuvottelemaan ystävällisessä hengessä."Silloin olisi jotakin parannusta vielä ollut mahdollista saavuttaa. Mutta paholainen yllytti omiaan puolin ja toisin ja sai heidät iskemään yhteen.Jos Jumalaa olisi toteltu ja Raamatun sanaa, ei näin olisi tapahtunut.

Mitä minuun itseeni tulee, niin olen alunperinkin Herran herättämä,enkä ole koskaan ollut sidottu keneenkään tai mihinkään muuhun. Olen silti luterilaisen kirkon jäsen. Etsiskelin sitten, onko missään sitä samaa, mitä olin itse löytänyt. Ainoat, joita löysin, olivat luterilaisen kirkon piiristä ja samoin kohdeltuina kuin sinä.

Jeesus meni tapansa mukaan synagoogaan. Hän sanoi pitaalista parannetulle: mene ja näytä itsesi papeille. Olihan siellä niitäkin, jotka Häntä odottivat: Simeon, joka riemuitsi hengessä, ja Hanna, joka ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Herraa. Hän puhui Jeesuksesta kaikille, jotka odottivat Israelin lunastusta. Jeesus aikanansa oli toisille riemu ja toisille kauhu. Niin on hänen toinen tulemisensakin.

"Ja niin kaikki Israel on pelastuva." Mitä on 'kaikki Israel'?
    "Ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se mikä käsin lihassa tehdään, vaan se on juutalainen, joka sisäisesti on juutalainen ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä." Ja se saa kiitoksensa ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. Kaikki hengelliset Israelilaiset pelastuvat.

Kun olet maailmanhistorioita lukenut, niin nehän saattavat olla jumalattomien ihmisten tekemiä, joilla ei ole mitään hengellistä näköalaa. Luther pystytään varmasti esittämään mitä kamalimmassa valossa. Jumalan teot ovat pyhät ja vanhurskaat - mutta niitä ei aina edes Herran omatkaan pysty ymmärtämään. Tästä on Raamatussa esimerkkinä Ussan kuolema 1.Aikakirja 13:6-14.

Olen lukenut Lutherin kotielämästä, suhteesta vaimoonsa ja lapsiinsa, miten hän kasvatti, miten kohteli palvelijoitansa ym. Niistä ovat kertoneet ylioppilaat, jotka asuivat hänen kotonaan ja ruokapöydässäkin kirjoittivat pikakirjoituksella muistiin hänen puheitansa. Pidän näitä luotettavimpina tietolähteinä siitä, millaisia hedelmiä hänen puussaan kasvoi.

Jumalan Sanan hän ehkä vielä olisi omalla viisaudellaan voinut kääntää, mutta hyvät hedelmät kotielämässä - ne tulevat Jumalalta. Lutherillahan oli kodissaan sekin Jumalan siunaus, että hänelle oli annettu hurskas ja Jumalaa pelkäävä puoliso, ettei tarvinnut muitten lisäksi sitä ristiä kantaa, mikä monella on jumalattoman kanssa.

Ymmärrän, että varsinkin uudestikastajat mielellään keräävät tietoa Lutheria vastaan, saadakseen hänet todistettua vääräksi.

Minä en sinua hylkää tämän erimielisyyden takia.Mutta ymmärrän sen, että toinen meistä on väärässä. Jos molemmat rukoilemme ja pyydämme Herralta, niin miksi ei Hän sitä selvittäisi.

Mutta voitko myös sinä rukoilla, että jos se olet sinä.