Voisitko tulla kertomaan minulle kuka sinä olet kun ei tuolta Googlesta mitään löytynyt...Kysyn tätä siksi kun olin riemastunut lukiessani sinun kirjoituksiasi.Kerrankin joku joka tajuaa tämän lut.kirkon tilanteen.Mutta sitten olin pettynyt,kun luin jostain muualta,että et enään hyväksy Lutheria ja katakismusta.Miksi ihmeessä?Jos hänen seuraajansa ovat menneet harhaan,niin eihän se ole Lutherin vika.Kyllä Luther oli Jumalan mies.
Teuvo Suni
16
960
Vastaukset
- tarvita
Kirjoita S24:n hakulokeroon teuvo suni, niin jo alkaa tulla: teuvo rakastaa sinua teuvo rakastaa sinua....
SofiaDaan kirjoitti:
sinä sitten mikä mies tämä on?
löysin jo tarpeeksi valaistusta asiaan.Jos Teuvo Suni kerkiäisi joskus minun kysymykseeni vastata,niin olisin kiitollinen.
SofiaDaan kirjoitti:
löysin jo tarpeeksi valaistusta asiaan.Jos Teuvo Suni kerkiäisi joskus minun kysymykseeni vastata,niin olisin kiitollinen.
En osannut odottaa, että tällä pysäkillä joku
kaipaisi minua. Viime aikoina olen ollut vain
Raamattu-keskustelussa, josta nytkin löydät
sen etusivulta kaksi avaustani.
Sieltä löytyy myös monta muuta avaustani.
Lauantaina kävin vanhoilislestadiolaisten palstalla
osallistumassa hoitokokouskeskusteluun, kun sinne
pyydettiin, koska noiden raatelevien susien hirmuteot
koskettivat myös hyvin julmalla tavalla omaa lastani.
Siinä jo joku ehti ilkkumaan tuolla Suomi24
haussa olevasta jostakin toisesta Teuvosta.
Kaikki ne kirjoitukset, joissa on minun
täydellinen nimi, ne ovat lähtöisin tältä
koneelta. Syksyllä olin pitkään luterilaisten
palstalla, muuta kun Saatanan ilkkujat tulivat
sinnekin, niin Pyhä Henki johdatti pois.
Tähän hakuun on tallennettu varmaankin kohta
1000 kirjoitustani. Tämän aluksi tahdon sinulle
antaa tässä yhden linkin, joka kertoo paljon
siitä, minkä tehtävän Pyhä Henki on minulle antanut:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000012388886
Jos et vierasta tuota Raamattu-keskustelua, niin
tervetuloa sinne, koska tunnen sen omakseni.
Siitä syystä, kun Kristus minulle ensimmäisen
kerran ilmestyi, 11. elokuuta 1985, se tapahtui
Lappeenrannan kirkossa annetussa näyssä. Se
alkoi siitä, kun kirkon alttariseinälle, yhden
virren aikana vedettiin kuin musta samettiverho,
johon isoin kultakirjaimin ilmestyi sanat:
RAAMATTU ON TOTTA.
Tästä löydät paljon tietoa aikaisemmista keskusteluista.
Tässä kuitenkin paria asiaa, joista kyllä
paljastuu, ettei Luther ollut koskaan
elämässään ahtaasta portista sisälle mennyt, eikä
Kristusta kohdannut ja häneltä Totuuden Henkeä
sydämeensä saanut.
Jokainen, joka on tuon prosessin saanut elämässään
läpi käydä ja Kristuksen kohdata, on siinä
paikassa yksin se ainoa ja suurin syntinen, jonka
takia hänet ristiinnaulittiin.
Luther syytti tästä hirveällä raivolla vain
juutalaisia.
Paavali koki syntisyytensä siinä, että vainosi
kristittyjä. Minut taas Kristus otti kiinni
aviorikoksesta.
Kun vuonna 1525 olivat maaorjuuden ikeen alla
kärsivät talonpojat nousseet vaatimaan itselleen
ihmisarvoista elämää, niin Luther koki heidät
kehittelemänsä uskonopin mukaan harhaoppisiksi,
jotka voitiin ilman armoa ja oikeutta tappaa.
Tämä kaikki paljastui minulle, kun Pyhä Henki
Ilmestyskirjan salaisuuksia paljastaessaan,
pisti minut lukemaan läpi maailmanhistorian ja
kirkkohistorian. Ja sieltä löytyi todella
karmeita asioita Lutherista.
Tuo talonpoikaiskapinan seurauksena jäi silloin
taistelutantereelle yli 100 000 köyhän talonpojan ruumiit.
Tämä luku tuotiin esille eräässä Lutherista
tehdystä televisio dokumentista.
Kyllä Luther viisas oli, kun Raamatunkin saksaksi
käänsi, mutta ei sitä ymmärtänyt. Jos olisi
ymmärtänyt, olisi asettunut köyhien puolelle
rikkaita ruhtinaita vastaan, kuten kirjoitettu on:
"Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te
tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä
yhdessäkään murhaajassa.
Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että
Jeesus antoi mhenkensä meidän puolestamme. Samoin
olemme me velvolliset panemaan henkemme alttiiksi
veljiemmen puolesta.
Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä
kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä,
kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä?"
Entä sitten vielä vaikka Lutherin selitys
neljänteen käskyyn? Minä olen katekismuksen
polttanut, joten katso se itse, ja vertaa sitä
tähän Jeesuksen käskyyn:
"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole
valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan
ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä
omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni,
ei voi olla minun opetuslapseni."- sama
Kiitos kun vastasit minulle.Olen saanut siunausta sinun kirjoituksistasi ja paljon myös kokenut aivan sitä samaa,kuin sinäkin.Tiedän, että se on Herran profeetan kohtalo vielä nykyäänkin,vaikken kyllä voikaan sitä nimitystä itselleni omistaa.
Lutherin olen kokenut rakkaana taistelutoverina, koska hän sai aikanaan kokea yksinäisen tienraivaajan osan. Ja siinä taistelussa hänellä ei ollut ketään muuta tukena,kuin Jumala.Aivan väärin hänet moni nykyään omistaa oppi-isäkseen,vaikka on ihan eri linjoilla kuin Luther oli.Tiedän,että Luther olisi kauhuissaan, jos näkisi tämän sekasotkun, mikä hänen nimeään kantavassa kirkossa vallitsee.
Hain vanhan katekismukseni ja luin oikein ajatuksella 4.käskyn selityksen.Sitten luin vielä Isostakatekismuksesta sen pitkän ja perusteellisen selityksen,mikä siellä on.
Siinähän Luther laajentaa asian käsittelyn myös vanhempiin,ja sanoo heille näin:
"Jumala on uskonut haltuumme lapset sitä varten,että me kasvattaisimme heitä hänen tahtonsa mukaisesti-muussa tapauksessa hän ei ollenkaan tarvitsisi isää ja äitiä.
Tietäköön siis jokainen jumalallisen armon menettämisen uhalla olevansa velvollinen kasvattamaan lapsensa ennenkaikkea jumalanpelkoon ja Jumalan tuntemiseen.Jos näin tekisimme,Jumala meitä myös runsaasti siunaisi.
Mietippä itse,minkä kauhean vahingon sinä aiheutat,jos tässä asiassa olet huolimaton ja viaksesi jää ettei lapsesi saa Jumalan tahdon mukaista kasvatusta.Jumala rankaiseekin maailmaa moisen halveksimisen tähden niin hirmuisesti, ettei meillä ole mitään kuria, ei mitään järjestystä eikä rauhaa. Tätä me kaikki valitammekin, mutta emme huomaa, että vika on meissä itsessämme. Niin,sellaisia meillä sitten on, millaisiksi heidät kasvatamme: pahankurisia ja tottelemattomia lapsia." (Martti Luther)
Luther vaatii Jumalanpelkoa ennenmuuta ja ensimmäiseksi vanhemmilta ja esivallalta,niinkuin tekee myös Jumalan sana.
Neljäs käsky selityksineen ei sodi mainitsemiasi raamatunkohtia vastaan, vaan ne ovat vain toistensa kääntöpuolia.
Kaikki kumoutuu, jos Jumalaa ei kunnioiteta.Jumalaa pelkäävä lapsi haluaisi sydämestään täyttää Jumalan käskyä ja kunnioittaa, rakastaa ja totella vanhempiaan, mutta ei voi, kun he ovat jumalattomia ja vaativat häntä Jumalaa vastaan.
Piispat ja papit, seurakunnan vanhimmat, olisivat luonnostaan isän ja äidin rinnalla kunnioituksemme ja rakkautemme kohteina ja ohjaajina taivaan tiellä. Mutta mitä voimme tehdä,he ovat langenneet pois! Kuuliaisuudessa on siunaus, tottelemattomuudessa kirous.
Toisessa Aikakirjassa kerrotaan(15)kuinka Aasa puhdisti jumalanpalveluksen Jerusalemissa.Sitten kerrotaan:
"Kuningas Aasan erotti äitinsäkin Maakan kuningattaren arvosta, koska tämä oli pystyttänyt inhotuksen Aseralle. Aasa kukisti inhotuksen, rouhensi ja poltti sen Kidronin laaksossa." Siinä oli oikeaa kunnioitusta jumalattomalle äidille. Ensimmäinen käsky on aina ennen muita!
Luulen, että olet jostain syystä saanut väärän käsityksen Lutherista. Hän on ehdottomasti veljesi taistelussa, jota käyt! sama kirjoitti:
Kiitos kun vastasit minulle.Olen saanut siunausta sinun kirjoituksistasi ja paljon myös kokenut aivan sitä samaa,kuin sinäkin.Tiedän, että se on Herran profeetan kohtalo vielä nykyäänkin,vaikken kyllä voikaan sitä nimitystä itselleni omistaa.
Lutherin olen kokenut rakkaana taistelutoverina, koska hän sai aikanaan kokea yksinäisen tienraivaajan osan. Ja siinä taistelussa hänellä ei ollut ketään muuta tukena,kuin Jumala.Aivan väärin hänet moni nykyään omistaa oppi-isäkseen,vaikka on ihan eri linjoilla kuin Luther oli.Tiedän,että Luther olisi kauhuissaan, jos näkisi tämän sekasotkun, mikä hänen nimeään kantavassa kirkossa vallitsee.
Hain vanhan katekismukseni ja luin oikein ajatuksella 4.käskyn selityksen.Sitten luin vielä Isostakatekismuksesta sen pitkän ja perusteellisen selityksen,mikä siellä on.
Siinähän Luther laajentaa asian käsittelyn myös vanhempiin,ja sanoo heille näin:
"Jumala on uskonut haltuumme lapset sitä varten,että me kasvattaisimme heitä hänen tahtonsa mukaisesti-muussa tapauksessa hän ei ollenkaan tarvitsisi isää ja äitiä.
Tietäköön siis jokainen jumalallisen armon menettämisen uhalla olevansa velvollinen kasvattamaan lapsensa ennenkaikkea jumalanpelkoon ja Jumalan tuntemiseen.Jos näin tekisimme,Jumala meitä myös runsaasti siunaisi.
Mietippä itse,minkä kauhean vahingon sinä aiheutat,jos tässä asiassa olet huolimaton ja viaksesi jää ettei lapsesi saa Jumalan tahdon mukaista kasvatusta.Jumala rankaiseekin maailmaa moisen halveksimisen tähden niin hirmuisesti, ettei meillä ole mitään kuria, ei mitään järjestystä eikä rauhaa. Tätä me kaikki valitammekin, mutta emme huomaa, että vika on meissä itsessämme. Niin,sellaisia meillä sitten on, millaisiksi heidät kasvatamme: pahankurisia ja tottelemattomia lapsia." (Martti Luther)
Luther vaatii Jumalanpelkoa ennenmuuta ja ensimmäiseksi vanhemmilta ja esivallalta,niinkuin tekee myös Jumalan sana.
Neljäs käsky selityksineen ei sodi mainitsemiasi raamatunkohtia vastaan, vaan ne ovat vain toistensa kääntöpuolia.
Kaikki kumoutuu, jos Jumalaa ei kunnioiteta.Jumalaa pelkäävä lapsi haluaisi sydämestään täyttää Jumalan käskyä ja kunnioittaa, rakastaa ja totella vanhempiaan, mutta ei voi, kun he ovat jumalattomia ja vaativat häntä Jumalaa vastaan.
Piispat ja papit, seurakunnan vanhimmat, olisivat luonnostaan isän ja äidin rinnalla kunnioituksemme ja rakkautemme kohteina ja ohjaajina taivaan tiellä. Mutta mitä voimme tehdä,he ovat langenneet pois! Kuuliaisuudessa on siunaus, tottelemattomuudessa kirous.
Toisessa Aikakirjassa kerrotaan(15)kuinka Aasa puhdisti jumalanpalveluksen Jerusalemissa.Sitten kerrotaan:
"Kuningas Aasan erotti äitinsäkin Maakan kuningattaren arvosta, koska tämä oli pystyttänyt inhotuksen Aseralle. Aasa kukisti inhotuksen, rouhensi ja poltti sen Kidronin laaksossa." Siinä oli oikeaa kunnioitusta jumalattomalle äidille. Ensimmäinen käsky on aina ennen muita!
Luulen, että olet jostain syystä saanut väärän käsityksen Lutherista. Hän on ehdottomasti veljesi taistelussa, jota käyt!kerron sinulle vielä Lutherista vähän.
Eivätkö nuo kaksi esimerkkiä: vähäosaisten veljien
sortaminen, ruhtinaiden ja sotilaiden yllyttäminen
heidän tappamiseen ja juutalaisiin kohdistunut viha
Jeesuksen tappamisesta, sinulle mitään kertoneet
siitä, ettei hän ollut koskaan Kristusta kohdannut.
Kun ihmisen omalle tunnolle jää noinkin monen
köyhän ihmisen ruumiit, niin mitä arvelet, eikö
koskaan hänen omatunto ruvennut siitä häntä
muistuttamaan? Varmasti muistutti, mutta siinä
tuli murhia rakastava ystävä väliin ja näytti
Lutherille tuon armopykälän. Ja siksi ei vielä
tänäkään päivänä tällä kirkolla ole ihmisille
muuta sanottavaa kuin vain hokea Jumalan armoa ja
rakkautta.
Lutherista on historiankirjoissa muistissa myös
hänen ns. mustepullokohtaus, jossa hän oman
tulkintansa mukaan luuli Saatanan häntä omista
synneistä muistuttavan, ja siksi heitti
mustepullon tuota ääntä kohti.
Pyhä Henki näytti tämän tapauksen niin, että
todellisuudessa siinä Kristus kutsui häntä
tulemaan pimeyden töittensä kanssa valkeuteen,
ja tuo mustepullo lensi suoraan häntä kohti.
"Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule
valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi.
Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon,
jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat
lähtöisin Jumalasta."
Toivon, että sinäkin todella pystyisit käymään
läpi historian kirjat tuolta ajalta. Sieltä
selviää myöskin se, miksi Lutherilla oli
hirvittävä Paholaisen pelko. Tämäkin on todistus
siitä ettei hän ollut koskaan Kristusta kohdannut,
sillä ei hänen Totuuden Hengen saaneella ihmisellä
voi tuollaisia pelkotiloja olla:
"Jumalan rakkaus on saavuittanut meissä täyttymyksensä,
kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin.
Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin
tässä maailmassa.
Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen
rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo
rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut
täydelliseksi rakkaudessa."
Tuo Jeesuksen tuoma tulkinta neljänteen käskyyn
juontaa Vanhan liiton ajalta, jossa isät luopuivat
Jumalasta ja turvautuivat isiltä perittyihin
mitä ihmeellisimpiin säädöksiin. Siksi Jumala tuon
kansan Golgatalla hylkäsi. Kun samalla hylkäsi
myöskin ihmiskäsin tehdyt temppelit ja niissä
palvelleet papit.
Jos vanhemmat tottelevat ihmisoppeja opettavia
pappeja enemmän kuin Jumalaa, on tuo Jeesuksen
käsky aivan ehdoton. Se ei kuitenkaan oikeuta
ketään jättäämään omia vanhempia taloudellisesti
heitteille.
Onko silmiisi sattunut tämä marraskuun lopulla
kirjoitettu kirje Kirkolliskokoukselle?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000012031572- sama
TeuvoSuni kirjoitti:
kerron sinulle vielä Lutherista vähän.
Eivätkö nuo kaksi esimerkkiä: vähäosaisten veljien
sortaminen, ruhtinaiden ja sotilaiden yllyttäminen
heidän tappamiseen ja juutalaisiin kohdistunut viha
Jeesuksen tappamisesta, sinulle mitään kertoneet
siitä, ettei hän ollut koskaan Kristusta kohdannut.
Kun ihmisen omalle tunnolle jää noinkin monen
köyhän ihmisen ruumiit, niin mitä arvelet, eikö
koskaan hänen omatunto ruvennut siitä häntä
muistuttamaan? Varmasti muistutti, mutta siinä
tuli murhia rakastava ystävä väliin ja näytti
Lutherille tuon armopykälän. Ja siksi ei vielä
tänäkään päivänä tällä kirkolla ole ihmisille
muuta sanottavaa kuin vain hokea Jumalan armoa ja
rakkautta.
Lutherista on historiankirjoissa muistissa myös
hänen ns. mustepullokohtaus, jossa hän oman
tulkintansa mukaan luuli Saatanan häntä omista
synneistä muistuttavan, ja siksi heitti
mustepullon tuota ääntä kohti.
Pyhä Henki näytti tämän tapauksen niin, että
todellisuudessa siinä Kristus kutsui häntä
tulemaan pimeyden töittensä kanssa valkeuteen,
ja tuo mustepullo lensi suoraan häntä kohti.
"Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule
valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi.
Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon,
jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat
lähtöisin Jumalasta."
Toivon, että sinäkin todella pystyisit käymään
läpi historian kirjat tuolta ajalta. Sieltä
selviää myöskin se, miksi Lutherilla oli
hirvittävä Paholaisen pelko. Tämäkin on todistus
siitä ettei hän ollut koskaan Kristusta kohdannut,
sillä ei hänen Totuuden Hengen saaneella ihmisellä
voi tuollaisia pelkotiloja olla:
"Jumalan rakkaus on saavuittanut meissä täyttymyksensä,
kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin.
Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin
tässä maailmassa.
Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen
rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo
rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut
täydelliseksi rakkaudessa."
Tuo Jeesuksen tuoma tulkinta neljänteen käskyyn
juontaa Vanhan liiton ajalta, jossa isät luopuivat
Jumalasta ja turvautuivat isiltä perittyihin
mitä ihmeellisimpiin säädöksiin. Siksi Jumala tuon
kansan Golgatalla hylkäsi. Kun samalla hylkäsi
myöskin ihmiskäsin tehdyt temppelit ja niissä
palvelleet papit.
Jos vanhemmat tottelevat ihmisoppeja opettavia
pappeja enemmän kuin Jumalaa, on tuo Jeesuksen
käsky aivan ehdoton. Se ei kuitenkaan oikeuta
ketään jättäämään omia vanhempia taloudellisesti
heitteille.
Onko silmiisi sattunut tämä marraskuun lopulla
kirjoitettu kirje Kirkolliskokoukselle?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000012031572kun vielä niin myöhään olit jaksanut vastata. Löysin sen aamulla.Nyt vasta pääsin kirjottamaan.
En ollut sitä kirjettä lukenut, mutta allekirjoitan joka ainoan sanan. Kaikki, paitsi sen, missä Martti Luther nähdään syyllisenä 100.000 :n oikeuksiensa tähden taistelemaan lähteneen talonpojan kuolemaan.
Oli riemullista lukea, että sinä jo olet sen sanoiksi pukenut, mitä minäkin niin monta kertaa olisin heille halunnut sanoa...Ja paljon vielä muuta samanlaista olisi sanottavaa!
Mitä tulee niihin talonpoikiin, niin minun mielestäni he itse valitsivat tien, joka on Jumalan sanan vastainen. "Joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion."
On pahakin esivalta Jumalalta, näkyyhän se monesta paikkaa Raamatusta. Hän antaa sen rankaisuksi ja parannukseksi. Kääntää ihmisten sydämet rukoilemaan hänen apuansa. Hän tahtoo antaa apunsa, mutta ihminen usein työntää Jumalan avun pois ryhtymällä itse ajamaan asioitaan. Siihen taisteluun Hän ei siunaustansa anna, vaan Hän haluaa ihmisen koko luottamuksen ja haluaa antaa avun ajallaan ja tavallaan, meiltä neuvoja kyselemättä. Ja kaikki meidän sielumme parhaaksi.
Tätähän sai Israelin kansa usein kokea. Kun he hädässänsä huusivat ja odottivat apua, hän aina auttoi. Egyptissä he pitkäksi aikaa joutuivat nöyrtymään orjuuttajan kynsiin, mutta saivat lopulta niin valtavan avun, että saivat lähteä kullalla ja hopealla varustettuina!
"On autuas se ihminen
ken turvaa yksin Hänehen-
ei mitään hältä puutu."
"Ole luja
ja vahva olkoon sinun sydämesi,
Odota Herraa!"
Olen kyllä tutustunut historiaankin, mutta vielä enemmän olen lukenut Lutherin omia kirjoituksia. Minulla on kaikki hänen kootut teoksensa, kolme paksua kirjaa. En ole mikään Lutherin seuraaja, vaan Kristuksen, mutta tiedän, että hän on veljeni Kristuksessa ja sinäkin saat hänet tavata kun tästä viheliäisestä taistelusta pääset sinne perille!
Mutta nämä monet, jotka nyt vetoavat hänen nimeensä, mutta eivät tiedä koko taistelusta, eivätkä mitään mistä siinä on kysymys - eivät he sinne ikävä kyllä ikinä pääse-eivät Lutherin nimellä. Eivät sillä "armoa,armoa"-opilla, jota luulevat Lutherin opiksi - jota se ei kylläkään ole. He ovat Lutherin opetuksista, kuten Raamatustakin, noukkineet vaan itselleen mieluisimmat lauseet.
Ei Luther paholaista pelännyt sitten kun oli Vapahtajan löytänyt. Aikansahan se kesti ennen kuin selvisi. Mutta sitten hän oli järkkymätön ja peloton.
Paholainen kyllä pelkäsi ja vihasi Lutheria, ja senpä takia se oli hänen kintereillään alinomaa, melkeinpä näkyvässä muodossa ja teki jos minkälaista kiusaa. Mutta Luther oppi ja tottui sen kujeisiin ja tiesi, että vain Jeesuksen veren ja ristin suojassa hän on turvassa.
Näitä minä mietiskelen ja toivotan sinulle Jumalan siunausta.
PS. Haluaisin muuttaa nimimerkkini. Luin tänään kauhuissani Aamulehdestä (asumme täällä etelässä)
Ruotsin kirkon touhuista! Ollaan siellä vielä vähän pitemmällä näissä mielettömyyksissä, kuin täällä meillä. Nimi Sofia liittyy niihin... sama kirjoitti:
kun vielä niin myöhään olit jaksanut vastata. Löysin sen aamulla.Nyt vasta pääsin kirjottamaan.
En ollut sitä kirjettä lukenut, mutta allekirjoitan joka ainoan sanan. Kaikki, paitsi sen, missä Martti Luther nähdään syyllisenä 100.000 :n oikeuksiensa tähden taistelemaan lähteneen talonpojan kuolemaan.
Oli riemullista lukea, että sinä jo olet sen sanoiksi pukenut, mitä minäkin niin monta kertaa olisin heille halunnut sanoa...Ja paljon vielä muuta samanlaista olisi sanottavaa!
Mitä tulee niihin talonpoikiin, niin minun mielestäni he itse valitsivat tien, joka on Jumalan sanan vastainen. "Joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion."
On pahakin esivalta Jumalalta, näkyyhän se monesta paikkaa Raamatusta. Hän antaa sen rankaisuksi ja parannukseksi. Kääntää ihmisten sydämet rukoilemaan hänen apuansa. Hän tahtoo antaa apunsa, mutta ihminen usein työntää Jumalan avun pois ryhtymällä itse ajamaan asioitaan. Siihen taisteluun Hän ei siunaustansa anna, vaan Hän haluaa ihmisen koko luottamuksen ja haluaa antaa avun ajallaan ja tavallaan, meiltä neuvoja kyselemättä. Ja kaikki meidän sielumme parhaaksi.
Tätähän sai Israelin kansa usein kokea. Kun he hädässänsä huusivat ja odottivat apua, hän aina auttoi. Egyptissä he pitkäksi aikaa joutuivat nöyrtymään orjuuttajan kynsiin, mutta saivat lopulta niin valtavan avun, että saivat lähteä kullalla ja hopealla varustettuina!
"On autuas se ihminen
ken turvaa yksin Hänehen-
ei mitään hältä puutu."
"Ole luja
ja vahva olkoon sinun sydämesi,
Odota Herraa!"
Olen kyllä tutustunut historiaankin, mutta vielä enemmän olen lukenut Lutherin omia kirjoituksia. Minulla on kaikki hänen kootut teoksensa, kolme paksua kirjaa. En ole mikään Lutherin seuraaja, vaan Kristuksen, mutta tiedän, että hän on veljeni Kristuksessa ja sinäkin saat hänet tavata kun tästä viheliäisestä taistelusta pääset sinne perille!
Mutta nämä monet, jotka nyt vetoavat hänen nimeensä, mutta eivät tiedä koko taistelusta, eivätkä mitään mistä siinä on kysymys - eivät he sinne ikävä kyllä ikinä pääse-eivät Lutherin nimellä. Eivät sillä "armoa,armoa"-opilla, jota luulevat Lutherin opiksi - jota se ei kylläkään ole. He ovat Lutherin opetuksista, kuten Raamatustakin, noukkineet vaan itselleen mieluisimmat lauseet.
Ei Luther paholaista pelännyt sitten kun oli Vapahtajan löytänyt. Aikansahan se kesti ennen kuin selvisi. Mutta sitten hän oli järkkymätön ja peloton.
Paholainen kyllä pelkäsi ja vihasi Lutheria, ja senpä takia se oli hänen kintereillään alinomaa, melkeinpä näkyvässä muodossa ja teki jos minkälaista kiusaa. Mutta Luther oppi ja tottui sen kujeisiin ja tiesi, että vain Jeesuksen veren ja ristin suojassa hän on turvassa.
Näitä minä mietiskelen ja toivotan sinulle Jumalan siunausta.
PS. Haluaisin muuttaa nimimerkkini. Luin tänään kauhuissani Aamulehdestä (asumme täällä etelässä)
Ruotsin kirkon touhuista! Ollaan siellä vielä vähän pitemmällä näissä mielettömyyksissä, kuin täällä meillä. Nimi Sofia liittyy niihin..."Lakatkaa jo luottamasta ihmiseen, vain kevyt
elämänhenkäys on hänellä sieraimissaan.
Mikä hän on, mihin hän kelpaa?"
"Näin sanoo Herra: - Kirottu on se mies (nainenkin).
joka turvaa ihmisiin, katoavaisten ihmisten voimaan.
Mies (nainenkin), jonka sydän luopuu Herrasta!
Hän on kuin piikkipensas, joka yksin kituu aavikolla,
kasvaa kivierämaassa, suolaisella kamaralla,
missä kukaan ei asu.
Siunattu on se mies (nainenkin), joka luottaa Herraan.
Hän on kuin puron partaalle istutettu puu, joka
kurottaa juurensa veteen. Ei se pelkää helteen
tuloa, sen lehvät pysyvät aina vihreinä.
Vaikka tulee kuiva vuosi, ei sillä silloinkaan ole
mitään hätää, silloinkin se kantaa hedelmää.
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton
vailla vertaa! Kuka sen tuntee?
Minä, Herra, tutkin sydämet, tiedän salaisimmatkin
ajatukset.
Minä annan kullekin sen mukaan, miten hän elää
ja millaisia ovat hänen tekojensa hedelmät."
Jumala todella halusi johdattaa kansansa, ensin
luvattuun maahan, ja sitten perille taivaaseen.
Mutta Golgatalalla hän sen kuitenkin hylkäsi,
koska isiltä perityr opit olivat heille rakkaampia
kuin Kristuksen tuoma totuus.
Ennen Lutheria on kuitenkin muistettava, että
Ilmestyskirjan aika ihmiskunnan historiassa alkoi
jo vuonna 90, jolloin ensimmäiset antikristukset
ilmestyivät Efeson seurakunnan keskelle. Ja kaikki
sen jälkeiset tapahtumat ihmiskunnan historiassa
on peilattava sitä totuutta vasten.
Kaikella rakkaudella sinulta kysyn. Mihin sinä
perustat sen näkemyksen, että Luther olisi
jossakin elämänvaiheessa kohdannut Kristuksen?
Minulle riitti siitä todistukseksi hänen lähes
raivonaomainen viha juutalaisia kohtaan, juuri
Kristuksen surmaamisesta. Enkä mistään ole
lukenut siitä,
mitä Kristus hänelle puhui, ja minkälainen tuo tapaaminen oli.
Paavali on sen kertonut tarkoin, samoin kuin minäkin.
ikä siitä puhuttelusta kukaan lähde entiseen elämään,
eikä syyttämään ketään muuta, kuin vain itseään Kristuksen tappamisesta.
Minulla olisi todella paljon kerrottavaa kaikesta
siitä, miten Jumala on minua kuljettanut. Paljon
löydät täältä netistäkin tämän Suomi24-keskustelun
haun kautta.
Kun helmikuun alussa rekisteröin nimimerkkini
(oman nimeni) niin kaikki sen jälkeiset kirjoitukset
köytyvät: Lue kaikki nimimerkin kirjoittamat viestit.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000
0000003&conference=1500000000000005&posting=22000000013013389
Tämän halusin sinulle tähän loppuun linkittää.- sama
TeuvoSuni kirjoitti:
"Lakatkaa jo luottamasta ihmiseen, vain kevyt
elämänhenkäys on hänellä sieraimissaan.
Mikä hän on, mihin hän kelpaa?"
"Näin sanoo Herra: - Kirottu on se mies (nainenkin).
joka turvaa ihmisiin, katoavaisten ihmisten voimaan.
Mies (nainenkin), jonka sydän luopuu Herrasta!
Hän on kuin piikkipensas, joka yksin kituu aavikolla,
kasvaa kivierämaassa, suolaisella kamaralla,
missä kukaan ei asu.
Siunattu on se mies (nainenkin), joka luottaa Herraan.
Hän on kuin puron partaalle istutettu puu, joka
kurottaa juurensa veteen. Ei se pelkää helteen
tuloa, sen lehvät pysyvät aina vihreinä.
Vaikka tulee kuiva vuosi, ei sillä silloinkaan ole
mitään hätää, silloinkin se kantaa hedelmää.
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton
vailla vertaa! Kuka sen tuntee?
Minä, Herra, tutkin sydämet, tiedän salaisimmatkin
ajatukset.
Minä annan kullekin sen mukaan, miten hän elää
ja millaisia ovat hänen tekojensa hedelmät."
Jumala todella halusi johdattaa kansansa, ensin
luvattuun maahan, ja sitten perille taivaaseen.
Mutta Golgatalalla hän sen kuitenkin hylkäsi,
koska isiltä perityr opit olivat heille rakkaampia
kuin Kristuksen tuoma totuus.
Ennen Lutheria on kuitenkin muistettava, että
Ilmestyskirjan aika ihmiskunnan historiassa alkoi
jo vuonna 90, jolloin ensimmäiset antikristukset
ilmestyivät Efeson seurakunnan keskelle. Ja kaikki
sen jälkeiset tapahtumat ihmiskunnan historiassa
on peilattava sitä totuutta vasten.
Kaikella rakkaudella sinulta kysyn. Mihin sinä
perustat sen näkemyksen, että Luther olisi
jossakin elämänvaiheessa kohdannut Kristuksen?
Minulle riitti siitä todistukseksi hänen lähes
raivonaomainen viha juutalaisia kohtaan, juuri
Kristuksen surmaamisesta. Enkä mistään ole
lukenut siitä,
mitä Kristus hänelle puhui, ja minkälainen tuo tapaaminen oli.
Paavali on sen kertonut tarkoin, samoin kuin minäkin.
ikä siitä puhuttelusta kukaan lähde entiseen elämään,
eikä syyttämään ketään muuta, kuin vain itseään Kristuksen tappamisesta.
Minulla olisi todella paljon kerrottavaa kaikesta
siitä, miten Jumala on minua kuljettanut. Paljon
löydät täältä netistäkin tämän Suomi24-keskustelun
haun kautta.
Kun helmikuun alussa rekisteröin nimimerkkini
(oman nimeni) niin kaikki sen jälkeiset kirjoitukset
köytyvät: Lue kaikki nimimerkin kirjoittamat viestit.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000
0000003&conference=1500000000000005&posting=22000000013013389
Tämän halusin sinulle tähän loppuun linkittää.ei pysty katsomaan. Onko tämä nyt sitä "ylöstempaamista" vai?
sama kirjoitti:
ei pysty katsomaan. Onko tämä nyt sitä "ylöstempaamista" vai?
Oletko lukenut tämän ketjun?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000012388886TeuvoSuni kirjoitti:
Oletko lukenut tämän ketjun?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000012388886Minne ne ovat napanneet tuon sivun!?
No, nyt vasta pääsen taas vastaamaan.
Olen lukenut aika paljon Lutherin nuoruuden taisteluista ja etsinnästä. Häntähän ei päästetty kovin helpolla - niinkuin hänen tulevasta tehtävästänsäkin voi arvata. Eihän siinä olisi kestänyt sellainen, joka jostain olisi raapaissut kevyen armon syntiensä peitoksi!
Kyllä hänet nöyryytettiin syntiensä tunnossa aivan alas. Hän oli herkkätuntoinen nuorukainen, joka todella halusi saada selvän totuudesta ja päästä Jumalan armosta osalliseksi. Mutta siinä olikin pitkä tie kuljettavana omien yritysten epäonnistuessa ja Jumalan vihan painaessa omaatuntoa.
Se, joka ei omasta kokemuksestaan tiedä, mikä Jumalan viha on synnin päällä, se ei koskaan voi antaa armolle sitä arvoa joka sille kuuluu. Lutherin löytämä armo, kun se hänelle viimein kirkastui, ei ollut kevyt ja helppo - kuin joku koriste, joka tänään otetaan ja huomenna taas jätetään, miten milloinkin sattuu huvittamaan.
Jumala valmisti tätä kautta miehen, jonka jalat olivat kovalla pohjalla - Kristuksessa. Siinä hän seisoi, eikä kaatunut.
Surkea eksytys syntyy, kun ilman omakohtaisia taisteluita, ilman synnin vihaamista, ilman sanottavaa parannuksen haluakaan, otetaan vain se ilmainen armo, kuin kaupan tarjouksesta ja viedään kotiin. Sen jälkeen sitten kaikki on hyvin. Otetaan Lutherilta se lopputulos ja kypsä hedelmä ja syödään ahnaasti suihinsa.
Siitä vaivasta ja taistelusta, jonka Luther omalla kohdallaan ensin kävi, asettaen elämänsä ja omatuntonsa Jumalan pyhyyden eteen, etsien ja rukoillen Jumalan todellista yhteyttä - siitä ei kovin moni halua tietää mitään. "Kyllä Sana riittää, ei muuta tarvita." Niin, kyllähän se riittää - etsivälle. Siinä on kaikki tarpeellinen neuvo, päästäksemme Kotiin. Mutta kuka etsii tietä Kotiin? Ei yksikään sellainen, jolle tämä maailma on kodikas.
Ei tietenkään voi vaatia, että jokaisella se täytyy tapahtua juuri samalla tavalla. Eihän Raamatussakaan kaikille annettu näkyjä. Mutta tapahduttava sen silti on! Tavalla tai toisella se on saatava pinnalta sisuksiin. Jumala tekee sen murtamalla meidät itsemme pois tieltä ja uusimalla sydämemme.
Minulla on eräs hyvä vanha Lutherin kirja, "Lohdutussanoja elämän taistelussa." Siinä on monta Lutherin kirjettä ahdistetuille ja masentuneille ja monissa vaivoissa oleville henkilöille. Kirjan lopussa on myös kuvaus Lutherin viimeisestä taistelusta ihan tarkkaan kerrottuna. Se oli rohkaiseva ja voitokas!SofiaDaan kirjoitti:
Minne ne ovat napanneet tuon sivun!?
No, nyt vasta pääsen taas vastaamaan.
Olen lukenut aika paljon Lutherin nuoruuden taisteluista ja etsinnästä. Häntähän ei päästetty kovin helpolla - niinkuin hänen tulevasta tehtävästänsäkin voi arvata. Eihän siinä olisi kestänyt sellainen, joka jostain olisi raapaissut kevyen armon syntiensä peitoksi!
Kyllä hänet nöyryytettiin syntiensä tunnossa aivan alas. Hän oli herkkätuntoinen nuorukainen, joka todella halusi saada selvän totuudesta ja päästä Jumalan armosta osalliseksi. Mutta siinä olikin pitkä tie kuljettavana omien yritysten epäonnistuessa ja Jumalan vihan painaessa omaatuntoa.
Se, joka ei omasta kokemuksestaan tiedä, mikä Jumalan viha on synnin päällä, se ei koskaan voi antaa armolle sitä arvoa joka sille kuuluu. Lutherin löytämä armo, kun se hänelle viimein kirkastui, ei ollut kevyt ja helppo - kuin joku koriste, joka tänään otetaan ja huomenna taas jätetään, miten milloinkin sattuu huvittamaan.
Jumala valmisti tätä kautta miehen, jonka jalat olivat kovalla pohjalla - Kristuksessa. Siinä hän seisoi, eikä kaatunut.
Surkea eksytys syntyy, kun ilman omakohtaisia taisteluita, ilman synnin vihaamista, ilman sanottavaa parannuksen haluakaan, otetaan vain se ilmainen armo, kuin kaupan tarjouksesta ja viedään kotiin. Sen jälkeen sitten kaikki on hyvin. Otetaan Lutherilta se lopputulos ja kypsä hedelmä ja syödään ahnaasti suihinsa.
Siitä vaivasta ja taistelusta, jonka Luther omalla kohdallaan ensin kävi, asettaen elämänsä ja omatuntonsa Jumalan pyhyyden eteen, etsien ja rukoillen Jumalan todellista yhteyttä - siitä ei kovin moni halua tietää mitään. "Kyllä Sana riittää, ei muuta tarvita." Niin, kyllähän se riittää - etsivälle. Siinä on kaikki tarpeellinen neuvo, päästäksemme Kotiin. Mutta kuka etsii tietä Kotiin? Ei yksikään sellainen, jolle tämä maailma on kodikas.
Ei tietenkään voi vaatia, että jokaisella se täytyy tapahtua juuri samalla tavalla. Eihän Raamatussakaan kaikille annettu näkyjä. Mutta tapahduttava sen silti on! Tavalla tai toisella se on saatava pinnalta sisuksiin. Jumala tekee sen murtamalla meidät itsemme pois tieltä ja uusimalla sydämemme.
Minulla on eräs hyvä vanha Lutherin kirja, "Lohdutussanoja elämän taistelussa." Siinä on monta Lutherin kirjettä ahdistetuille ja masentuneille ja monissa vaivoissa oleville henkilöille. Kirjan lopussa on myös kuvaus Lutherin viimeisestä taistelusta ihan tarkkaan kerrottuna. Se oli rohkaiseva ja voitokas!Tuli monta kertaa mieleen Jeesuksen opetus
itsestään elämän leipänä, jossa hän sanoi:
"Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni,
on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
Kun tämän jälkeen monet hänen opetuslapsistaan sanoivat:
"Sietämätöntä puhetta. Kuka voi kuunnella tuollaista?"
"Monet Jeesuksen opetuslapset vetäytyivät tämän
jälkeen joukosta eivätkä enää kulkeneet hänen mukanaan."
Ajattelin, että erilainen näkemys Lutherista,
sai sinut lähtemään pois.
Toivon kuitenkin, ettei näin tapahtuisi, sillä
todella harvassa ovat täälläkin ne, jotka sinun
tavoin ovat totuudesta selvillä.
Kyllä Pyhä Henki sinullekin selvittää Lutherin
taustat perusteellisesti.
Kyllä minäkin, ollessani vielä tämän yhden porttokirkon
erittäin aktiivinen jäsen, kiivailin kovasti
Lutherin puolesta. Mutta, kuten sanoin, kun Pyhä
Henki pisti minut lukemaan läpi maailman- ja
kirkkohistorian, niin silmäni avattiin, ja siihen
päättyi kiivailuni. Samalla tavoin kuin se päättyi
Paavaliltakin, joka kiivaili juutalaisuutensa puolesta.
Syksyllä tuolla luterilaisuuden palstalla käytiin
kiivaita keskusteluja tästä samasta Lutherista.
Silloin sinne ilmestyi kirjoitus: "Minna tietää,
että tämä on totta!" kirjoittanut Minna.
Siinä oli paljon sellaista asiaa Lutherista, josta
minullakaan ei ollut mitään tietoa. Onneksi ehdin
sen tulostaa, ennen kuin se sieltä ylöstemmattiin.
Erittäin mielelläni sen sinulle lähettäisin, jos
ilmoittaisit osoitteen, johon sen voisin lähettää.
Haluatko käydä Raamattu-keskustelusta lukemassa
tämän avauksen: "Kysymys Teuvo Sunille", ja tästä
keskustelusta: "Voisko joku uskovaisista kertoa."
Siitäkin näet miten Saatana jokaiseen keskusteluun,
jossa vain nimeni näkee, lähettää jonkun
palvelijansa ivaamaan ja pilkkaamaan.
Oletko sinä vielä tämän kirkon jäsen? Minä erosin
siitä 1.4.1996, jonka jälkeen poltin nuo Lutherin
kirjat. Täältä löytyy erokirjeeni:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000012991977TeuvoSuni kirjoitti:
Tuli monta kertaa mieleen Jeesuksen opetus
itsestään elämän leipänä, jossa hän sanoi:
"Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni,
on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
Kun tämän jälkeen monet hänen opetuslapsistaan sanoivat:
"Sietämätöntä puhetta. Kuka voi kuunnella tuollaista?"
"Monet Jeesuksen opetuslapset vetäytyivät tämän
jälkeen joukosta eivätkä enää kulkeneet hänen mukanaan."
Ajattelin, että erilainen näkemys Lutherista,
sai sinut lähtemään pois.
Toivon kuitenkin, ettei näin tapahtuisi, sillä
todella harvassa ovat täälläkin ne, jotka sinun
tavoin ovat totuudesta selvillä.
Kyllä Pyhä Henki sinullekin selvittää Lutherin
taustat perusteellisesti.
Kyllä minäkin, ollessani vielä tämän yhden porttokirkon
erittäin aktiivinen jäsen, kiivailin kovasti
Lutherin puolesta. Mutta, kuten sanoin, kun Pyhä
Henki pisti minut lukemaan läpi maailman- ja
kirkkohistorian, niin silmäni avattiin, ja siihen
päättyi kiivailuni. Samalla tavoin kuin se päättyi
Paavaliltakin, joka kiivaili juutalaisuutensa puolesta.
Syksyllä tuolla luterilaisuuden palstalla käytiin
kiivaita keskusteluja tästä samasta Lutherista.
Silloin sinne ilmestyi kirjoitus: "Minna tietää,
että tämä on totta!" kirjoittanut Minna.
Siinä oli paljon sellaista asiaa Lutherista, josta
minullakaan ei ollut mitään tietoa. Onneksi ehdin
sen tulostaa, ennen kuin se sieltä ylöstemmattiin.
Erittäin mielelläni sen sinulle lähettäisin, jos
ilmoittaisit osoitteen, johon sen voisin lähettää.
Haluatko käydä Raamattu-keskustelusta lukemassa
tämän avauksen: "Kysymys Teuvo Sunille", ja tästä
keskustelusta: "Voisko joku uskovaisista kertoa."
Siitäkin näet miten Saatana jokaiseen keskusteluun,
jossa vain nimeni näkee, lähettää jonkun
palvelijansa ivaamaan ja pilkkaamaan.
Oletko sinä vielä tämän kirkon jäsen? Minä erosin
siitä 1.4.1996, jonka jälkeen poltin nuo Lutherin
kirjat. Täältä löytyy erokirjeeni:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000012991977kun taas jouduit näin kauan odottamaan. Ehdin vähän harvakseltaan kirjoittamaan, mutta nyt taas on tilaisuus.
Omistamissani Lutherin valituissa teoksissa on kolmannessa osassa kaikki Talonpoikaissotaa koskevat kirjeet ja dokumentit. Olen lukenut nyt niitä läpi ja todennut, kuinka mielestäni oikean ja Raamatunmukaisen kannan Luther siinä otti. Alusta alkaen hän yritti saada heidät sopimaan keskenään, jotta verinen sota olisi voitu välttää.
Hän kirjoitti ruhtinaille ja herroille: "että te herrat antaisitte ylpeytenne mennä menojaan, niin kuin teidän lopulta kuitenkin täytyy tehdä, tahdoitte tai ette, ja lieventäisitte itsevaltiuttanne ja sortoanne, niin että köyhäkin saisi elintilaa."
"Toisaalta tulee myös talonpoikien luopua liian monista ja suurista vaatimuksista."
Luther jatkaa: "Ellette tahdo seurata tällaista neuvoa - siitä Jumala varjelkoon - niin minun täytyy antaa teidän iskeä yhteen. Mutta minä olen silloin syytön teidän sielunne, verenne ja omaisuutenne menetykseen. Teidän täytyy itse kantaa seuraukset."
Luther yritti saada heidät "neuvottelemaan ystävällisessä hengessä."Silloin olisi jotakin parannusta vielä ollut mahdollista saavuttaa. Mutta paholainen yllytti omiaan puolin ja toisin ja sai heidät iskemään yhteen.Jos Jumalaa olisi toteltu ja Raamatun sanaa, ei näin olisi tapahtunut.
Mitä minuun itseeni tulee, niin olen alunperinkin Herran herättämä,enkä ole koskaan ollut sidottu keneenkään tai mihinkään muuhun. Olen silti luterilaisen kirkon jäsen. Etsiskelin sitten, onko missään sitä samaa, mitä olin itse löytänyt. Ainoat, joita löysin, olivat luterilaisen kirkon piiristä ja samoin kohdeltuina kuin sinä.
Jeesus meni tapansa mukaan synagoogaan. Hän sanoi pitaalista parannetulle: mene ja näytä itsesi papeille. Olihan siellä niitäkin, jotka Häntä odottivat: Simeon, joka riemuitsi hengessä, ja Hanna, joka ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Herraa. Hän puhui Jeesuksesta kaikille, jotka odottivat Israelin lunastusta. Jeesus aikanansa oli toisille riemu ja toisille kauhu. Niin on hänen toinen tulemisensakin.
"Ja niin kaikki Israel on pelastuva." Mitä on 'kaikki Israel'?
"Ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se mikä käsin lihassa tehdään, vaan se on juutalainen, joka sisäisesti on juutalainen ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä." Ja se saa kiitoksensa ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. Kaikki hengelliset Israelilaiset pelastuvat.
Kun olet maailmanhistorioita lukenut, niin nehän saattavat olla jumalattomien ihmisten tekemiä, joilla ei ole mitään hengellistä näköalaa. Luther pystytään varmasti esittämään mitä kamalimmassa valossa. Jumalan teot ovat pyhät ja vanhurskaat - mutta niitä ei aina edes Herran omatkaan pysty ymmärtämään. Tästä on Raamatussa esimerkkinä Ussan kuolema 1.Aikakirja 13:6-14.
Olen lukenut Lutherin kotielämästä, suhteesta vaimoonsa ja lapsiinsa, miten hän kasvatti, miten kohteli palvelijoitansa ym. Niistä ovat kertoneet ylioppilaat, jotka asuivat hänen kotonaan ja ruokapöydässäkin kirjoittivat pikakirjoituksella muistiin hänen puheitansa. Pidän näitä luotettavimpina tietolähteinä siitä, millaisia hedelmiä hänen puussaan kasvoi.
Jumalan Sanan hän ehkä vielä olisi omalla viisaudellaan voinut kääntää, mutta hyvät hedelmät kotielämässä - ne tulevat Jumalalta. Lutherillahan oli kodissaan sekin Jumalan siunaus, että hänelle oli annettu hurskas ja Jumalaa pelkäävä puoliso, ettei tarvinnut muitten lisäksi sitä ristiä kantaa, mikä monella on jumalattoman kanssa.
Ymmärrän, että varsinkin uudestikastajat mielellään keräävät tietoa Lutheria vastaan, saadakseen hänet todistettua vääräksi.
Minä en sinua hylkää tämän erimielisyyden takia.Mutta ymmärrän sen, että toinen meistä on väärässä. Jos molemmat rukoilemme ja pyydämme Herralta, niin miksi ei Hän sitä selvittäisi.
Mutta voitko myös sinä rukoilla, että jos se olet sinä.SofiaDaan kirjoitti:
kun taas jouduit näin kauan odottamaan. Ehdin vähän harvakseltaan kirjoittamaan, mutta nyt taas on tilaisuus.
Omistamissani Lutherin valituissa teoksissa on kolmannessa osassa kaikki Talonpoikaissotaa koskevat kirjeet ja dokumentit. Olen lukenut nyt niitä läpi ja todennut, kuinka mielestäni oikean ja Raamatunmukaisen kannan Luther siinä otti. Alusta alkaen hän yritti saada heidät sopimaan keskenään, jotta verinen sota olisi voitu välttää.
Hän kirjoitti ruhtinaille ja herroille: "että te herrat antaisitte ylpeytenne mennä menojaan, niin kuin teidän lopulta kuitenkin täytyy tehdä, tahdoitte tai ette, ja lieventäisitte itsevaltiuttanne ja sortoanne, niin että köyhäkin saisi elintilaa."
"Toisaalta tulee myös talonpoikien luopua liian monista ja suurista vaatimuksista."
Luther jatkaa: "Ellette tahdo seurata tällaista neuvoa - siitä Jumala varjelkoon - niin minun täytyy antaa teidän iskeä yhteen. Mutta minä olen silloin syytön teidän sielunne, verenne ja omaisuutenne menetykseen. Teidän täytyy itse kantaa seuraukset."
Luther yritti saada heidät "neuvottelemaan ystävällisessä hengessä."Silloin olisi jotakin parannusta vielä ollut mahdollista saavuttaa. Mutta paholainen yllytti omiaan puolin ja toisin ja sai heidät iskemään yhteen.Jos Jumalaa olisi toteltu ja Raamatun sanaa, ei näin olisi tapahtunut.
Mitä minuun itseeni tulee, niin olen alunperinkin Herran herättämä,enkä ole koskaan ollut sidottu keneenkään tai mihinkään muuhun. Olen silti luterilaisen kirkon jäsen. Etsiskelin sitten, onko missään sitä samaa, mitä olin itse löytänyt. Ainoat, joita löysin, olivat luterilaisen kirkon piiristä ja samoin kohdeltuina kuin sinä.
Jeesus meni tapansa mukaan synagoogaan. Hän sanoi pitaalista parannetulle: mene ja näytä itsesi papeille. Olihan siellä niitäkin, jotka Häntä odottivat: Simeon, joka riemuitsi hengessä, ja Hanna, joka ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Herraa. Hän puhui Jeesuksesta kaikille, jotka odottivat Israelin lunastusta. Jeesus aikanansa oli toisille riemu ja toisille kauhu. Niin on hänen toinen tulemisensakin.
"Ja niin kaikki Israel on pelastuva." Mitä on 'kaikki Israel'?
"Ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se mikä käsin lihassa tehdään, vaan se on juutalainen, joka sisäisesti on juutalainen ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä." Ja se saa kiitoksensa ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. Kaikki hengelliset Israelilaiset pelastuvat.
Kun olet maailmanhistorioita lukenut, niin nehän saattavat olla jumalattomien ihmisten tekemiä, joilla ei ole mitään hengellistä näköalaa. Luther pystytään varmasti esittämään mitä kamalimmassa valossa. Jumalan teot ovat pyhät ja vanhurskaat - mutta niitä ei aina edes Herran omatkaan pysty ymmärtämään. Tästä on Raamatussa esimerkkinä Ussan kuolema 1.Aikakirja 13:6-14.
Olen lukenut Lutherin kotielämästä, suhteesta vaimoonsa ja lapsiinsa, miten hän kasvatti, miten kohteli palvelijoitansa ym. Niistä ovat kertoneet ylioppilaat, jotka asuivat hänen kotonaan ja ruokapöydässäkin kirjoittivat pikakirjoituksella muistiin hänen puheitansa. Pidän näitä luotettavimpina tietolähteinä siitä, millaisia hedelmiä hänen puussaan kasvoi.
Jumalan Sanan hän ehkä vielä olisi omalla viisaudellaan voinut kääntää, mutta hyvät hedelmät kotielämässä - ne tulevat Jumalalta. Lutherillahan oli kodissaan sekin Jumalan siunaus, että hänelle oli annettu hurskas ja Jumalaa pelkäävä puoliso, ettei tarvinnut muitten lisäksi sitä ristiä kantaa, mikä monella on jumalattoman kanssa.
Ymmärrän, että varsinkin uudestikastajat mielellään keräävät tietoa Lutheria vastaan, saadakseen hänet todistettua vääräksi.
Minä en sinua hylkää tämän erimielisyyden takia.Mutta ymmärrän sen, että toinen meistä on väärässä. Jos molemmat rukoilemme ja pyydämme Herralta, niin miksi ei Hän sitä selvittäisi.
Mutta voitko myös sinä rukoilla, että jos se olet sinä.Tarkoitan tämän; miksi luterilainen kirkkokin on
yksi Saatanan lopun ajan synagooga, eli porttoseurakunta
muiden kaltaistensa joukossa, koska Saatana on
senkin saanut rakennuttamaan itsellen nämä lopun
ajan ihmiskäsin tehdyt temppelit. Jumalahan nämä,
samoin kuin niissä palvelleet papitkin Golgatalla
hylkäsi, ja antoi vielä roomalaisten tuhoa oman
temppelinsäkin vuonna 70 niin perusteellisesti,
että Jeesuksen ennustus sen kohtalosta täydellisesti toteutui:
"Kun Jeesus oli tullut ulos temppelistä ja oli
lähdössä pois, opetuslapset tulivat hänen luokseen
näyttääkseen hänelle temppelialueen rakennuksia.
Mutta Jeesus sanoi heille: "Näettekö kaiken tämän?
Totisesti; kaikki revitään maahan, tänne ei jää
kiveä kiven päälle."
Jumala antoi tämän hävittää siksi, ettei näiden
lopun ajan Saatanan syngaogien; temppelien,
kirkkojen, moskeijoitten ja rukoushuoneiden joukossa
olisi ainuttakaan, joka olisi Jumalan tahdon
mukaisesti rakennettu.
Kyllä sinä todella olet Pyhän Hengen opetuksessa
ollut, sen todistaa tuon sinun näkemyksesi lopun
ajan juutalaisista, jota todella harva ihminen
ymmärtää. Kun lähes kaikki itsensä kristittyinä
pitävät uskovat edelleen, että tämän maallisen
Israelin asukkaat ovat todella edelleenkin
Jumalan valittu kansa. Vaikka Jeesus sen näin
selvästi heille sanoi:
"Ettekö ole koskaan kirjoituksista lukeneet:
- Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi.
Herralta se on tullut, ja se on ihmeellinen meidän
silmissämme. Tämän takia minä sanon teille, että
Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan
kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
Joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, ja jonka
päälle tämä kivi kaatuu, sen se murskaa."
Tästä löydät yhden tällaisen väittelyn, joka
täällä äskettäin tästä lopun ajan oikeasta
juutalaisesta käytiin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000013601322
Mielelläni lähettäisin sinulle myös tuon ÄLÄ HEITÄ PELKÄÄ
kirjan luettavaksesi, jos vaikka kirjeitse sitä
pyydät, koska olisi niin paljon kerrottavaa, ja
täällä se on tosi hankalaa, kun jatkuvasti Saatana lähettää ilkkujiaan totuutta halveksimaan.TeuvoSuni kirjoitti:
Tarkoitan tämän; miksi luterilainen kirkkokin on
yksi Saatanan lopun ajan synagooga, eli porttoseurakunta
muiden kaltaistensa joukossa, koska Saatana on
senkin saanut rakennuttamaan itsellen nämä lopun
ajan ihmiskäsin tehdyt temppelit. Jumalahan nämä,
samoin kuin niissä palvelleet papitkin Golgatalla
hylkäsi, ja antoi vielä roomalaisten tuhoa oman
temppelinsäkin vuonna 70 niin perusteellisesti,
että Jeesuksen ennustus sen kohtalosta täydellisesti toteutui:
"Kun Jeesus oli tullut ulos temppelistä ja oli
lähdössä pois, opetuslapset tulivat hänen luokseen
näyttääkseen hänelle temppelialueen rakennuksia.
Mutta Jeesus sanoi heille: "Näettekö kaiken tämän?
Totisesti; kaikki revitään maahan, tänne ei jää
kiveä kiven päälle."
Jumala antoi tämän hävittää siksi, ettei näiden
lopun ajan Saatanan syngaogien; temppelien,
kirkkojen, moskeijoitten ja rukoushuoneiden joukossa
olisi ainuttakaan, joka olisi Jumalan tahdon
mukaisesti rakennettu.
Kyllä sinä todella olet Pyhän Hengen opetuksessa
ollut, sen todistaa tuon sinun näkemyksesi lopun
ajan juutalaisista, jota todella harva ihminen
ymmärtää. Kun lähes kaikki itsensä kristittyinä
pitävät uskovat edelleen, että tämän maallisen
Israelin asukkaat ovat todella edelleenkin
Jumalan valittu kansa. Vaikka Jeesus sen näin
selvästi heille sanoi:
"Ettekö ole koskaan kirjoituksista lukeneet:
- Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi.
Herralta se on tullut, ja se on ihmeellinen meidän
silmissämme. Tämän takia minä sanon teille, että
Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan
kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
Joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, ja jonka
päälle tämä kivi kaatuu, sen se murskaa."
Tästä löydät yhden tällaisen väittelyn, joka
täällä äskettäin tästä lopun ajan oikeasta
juutalaisesta käytiin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000013601322
Mielelläni lähettäisin sinulle myös tuon ÄLÄ HEITÄ PELKÄÄ
kirjan luettavaksesi, jos vaikka kirjeitse sitä
pyydät, koska olisi niin paljon kerrottavaa, ja
täällä se on tosi hankalaa, kun jatkuvasti Saatana lähettää ilkkujiaan totuutta halveksimaan.Minä täällä taas.
Kysyit jossain välissä, että 'mihin perustan käsitykseni, että...'
Piti siihen vastata.
Perustan kaiken kahteen asiaan: Raamatun sanaan ja Hengen todistukseen.
"Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa..."
Pidän tätä hengen todistusta hyvin tärkeänä. Sitä kautta vain voin sanoa 'minä tunnen Hänet, johon minä uskon.' Kuuntelen sisimmässäni, mitä Hän minulle puhuu ja luen Pyhää Sanaa. Teen tämän aina rukouksella ja Herralta valoa pyytäen.
Minä itsessäni en voi ymmärtää mitään, mutta Kaikkivaltias Taivaallinen Isä tahtoo Hengellänsä ohjata minut (ja jokaisen)kaikkeen Totuuteen.
Näinhän Jumala Pyhän Henkensä kautta ohjaa omiaan Ap.t.16:6-10
"Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta. sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa.
Ja tultuaan Mysian kohdalle, he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä."
Sitten Paavali näki yöllä näyn, josta selvisi, että Jumala halusi heidän menevän Makedoniaan julistamaan Jumalan Sanaa.
Toisesta asiasta
Israelin kansa on edelleen Jumalan valittu kansa.Jumala on valinnut sen kansaksi, jonka historiassa Hän osoittaa pyhyytensä kaikkien pakanakansojen silmien edessä loppuun asti. Tämä ei tarkoita sitä, että he kaikki pelastuisivat - heistä niinkuin meistäkin pelastuvat vain ne, joille saa tapahtua sydämen ympärileikkaus Hengessä.
Jumala on kaiken ohjannut heidän kohdallaan tähän saakka. Hän hajoitti heidät ympäri maailmaa.Hän laski pyhät, ankarat tuomionsa heidän päälleen, heidän omien sanojensa mukaan: "Tulkoon hänen verensä meidän ja meidän lastemme päälle!" Nyt Hän on koonnut heidät sinne Israelin maahan takaisin.Kaiken Hän vie oman suunnitelmansa mukaiseen päätökseen ja puhuu koko maailmalle Israelin kansan kautta loppuun asti.
Otan sinuun yhteyttä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa762509En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721597Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181204
- 131146
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91116- 201019