Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Ivan Paninin tapaus ei ole enää ihan tuore. Hän kuoli vuonna 1942.

Hän perustelee Raamatun erityisasemaa mystisen oloisilla laskelmilla.

Luin tuolta: http://www.telusplanet.net/public/tsgibson/panin.pdf

Olen tutustunut eri tyylisiin numerologioihin ja osallistunut niitä koskeviin keskusteluihin jonkin verran.

Panin on löytänyt Raamatun käsikirjoituksista ihan tunnetun ja tunnustetun ominaisuuden. Hebrealaisilla ja myös varhaisilla kreikankielisillä kirjoittajilla oli tapana varta vasten muistamisen helpottamiseksi rakennella sanojen ja kirjainten lukumääristä sekä kirjainten lukuarvoista näppäriä matemaattisia paketteja.

Mutta sen lisäksi hän on näkevinään numeroiden magiaa vähän siellä ja täällä muutenkin.

Ongelma numerologioissa on se, että laskelmat ja niiden tulkinnat tehdään aina jälkeenpäin. Aina tulee jotakin numeroita ja niitä sopivasti pyörittelemällä löytyy aina jotakin säännönmukaisuutta ja merkitysviittauksia.

Sellaista ihmettä, että etukäteen olisi asetettu, mitä numerologisia ominaisuuksia tekstistä pitäisi löytyä, jotta se olisi todistettu luotettavaksi, ja sitten juuri nuo ominaisuudet löytyisivät, sellaista ei kerta kaikkiaan vain tapahdu.

Numerologiassa ei myöskään koskaan ennalta laadita kriteeriä sille, mikä todistaisi tutkitun tekstin epäluotettavuudesta. Niinpä sellaiseen johtopäätökseen ei koskaan ymmärrettävästi päädytä.

Niinpä Paninin esittämät todennäköisyyslaskelmat ovat yksinkertaisesti pähkähulluja. On helppo esittää mille tahansa asialle typerryttävän pieniä todennäköisyyksiä, että asiat ovat juuri niin kuin ovat.
  2. ann-elina: «Vaikka Raamattu on annettu ensi sijassa meille uskonnolliseksi oppaaksi, niin se koskettelee myöskin historiaa ja tieteitä, ja samalla puhuu jumalallisella erehtymättömyydellä.»

Minusta Raamatun maininnat luonnontieteellisistä asioista ovat aikansa käsityksiä, joista monet ovat kauan sitten osoittautuneet vääriksi. Historiankin osalta siinä on ongelmansa. Toki sieltä löytyy vahvistettuja historian käänteitä, kuten Babylonin pakkosiirtolaisuus. Mutta myös on paljon epäilyttävää aineistoa.

Yhtenä esimerkkinä voisi verrata Jeesuksen oletetun isän eli Joosefin sukuluetteloita Luuk 3:23 ja Matt 1:6 alkaen. Niissä on hämmästyttävän vähän samoja nimiä. Näyttää siltä, että ainakin jompikumpi on selvästi väärässä. Yhtenä poimintana — kulkeeko sukulinja Daavidin pojan Salomon vaiko Natanin kautta?

«Paras todistus Raamatun luottettavuudesta on kuitenkin löydettävissä sen kansien välistä, se todistaa itse luotettavuutensa ja innoituksensa.
    Suorin tie ja yksinkertasin keino on tulla vakuutetuksi Jumalan sanan voimasta ja vaikutuksesta.»

Minkälainen vakuuttava kokemus tuo sitten on? Miksi se ei tule kaikille vilpittömin mielin Raamattua lukeville?

«Jeesus sanoi; Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tunetemaan, onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani. Joh. 7:17.»

Minkälaisia tekoja mielestäsi ovat ne teot, jotka ovat Jeesuksen "lähettäjän" tahdon mukaisia? Kuuluuko niiden joukkoon uskominen Raamatun erehtymättömyyteen ja innoitukseen?
  3. alex,kasi: «.. hyvä kysymys .. jos otetaan asia kerrallaan .. niin ensin voisimme vaikka katsoa mitä elämällä ja kuolemalla Raamatussa tarkoitetaan .. ja onko se uskottavaa vai ei .. Sillä siitähän Raamatussa oikeastaan on kysymys elämästä ja kuolemasta .. »

Otetaan vain asia kerrallaan. Miksi hylkäsit ehdottamani asian ja otit toisen asian sen tilalle? Onko siitä jokin johtolanka esittämääni kysymykseen?

"Elämä"-alkuisia sanoja esiintyy Raamatun uusimmassa suomennoksessa 427 kertaa ja "kuolema"-alkuisia 354 kertaa. Asiayhteydet ja sitä myöten merkitykset vaihtelevat niin paljon, että mitään yhtä vastausta ei ole.

Et vastannut itse edes kysymykseen, jonka vaihdoit alkuperäisen tilalle. Onko tarkoituksesi oikeasti vastata vai siirtää huomio ja keskustelu muualle?
  4. alex.kasi kirjoitti: «Mutta pakkohan ei ole uskoa .. jos ei kerran usko.. »

Mitä tarkoitat tuossa tapauksessa pakolla? Eivätkö ns pelastuminen tai ns kadotus vaihtoehtoina ole hyvin lähellä pakottamista? Ainakin kuolemalla uhaten käskemistä yleensä pidetään pakottamisena.

Tarkoitatko, että voi pelastua ilman että uskoo Raamattuun? Vai tarkoitatko, että ihan vapaasti saa joutua kadotukseenkin?

Minä en tiedä enkä usko mitään kuolemanjälkeisistä tapahtumista, mutta yritän nyt järjestää päässäni sen, mitä sinä ajattelet ja yrität viestittää.

«Tämä palsta on jopa ihan tarkoitettu Raamatulliseen keskusteluun ... joten jos ei se sinua miellutä niin miksi osallistut ollenkaan??»

Palstan ohjeellinen alaotsikko on "Keskustele Adventismista". Eräs adventismin keskeinen piirre on fundamentalistinen usko Raamattuun. Kai siitä silloin voi täällä keskustella eri lähtökohdista?

«Minulle Raamattu on oikein hyvä kirja - jos sen lukee oikein - siis siten että ei ensin usko johonkin ja sen jälkeen ala hakemaan Raamatusta lauseita jotka näennäisesti tukevat sitä omaa uskoa...Oma usko on nimittäin lähes aina epäraamatullinen..»

Mistä voit tietää, ettet itse ole tehnyt juuri noin? Millä voit erottaa "oman uskon" "oikeasta" tai "Pyhän hengen opastamasta" uskosta?

Minä olen lukenut Raamatun. Kuulun siihen vähemmistöön. Minusta fundamentalistit tekevät tismalleen tuolla tavoin: etsivät Raamatusta vaikka millä vääntämisellä tukea ennalta valituille uskomuksille ja opeille ja jättävät huomiotta suuren määrän tekstiä.