Vapaa kuvaus

Aloituksia

135

Kommenttia

5094

  1. Suomessa ei varsinaisesti ole pulaa oikeustieteen maistereista, pikemminkin päinvastoin. Ei siis ole mitenkään erikoista, ettei ulkomailla tutkintonsa suorittanut, ja luultavasti suomalaista oikeusjärjestystä tuntematon henkilö tule palkatuksi työhön, johon haetaan oikeustieteen maisteria. Tutkintonimikkeellä "oikeustieteen maisteri" tarkoitetaan yleisesti ottaen suomessa suoritettua oikeustieteen maisterin tutkintoa. Tämä siksi, että käytännössä vain Suomessa koulutetaan tuntemaan Suomen oikeusjärjestys. Kaiken lisäksi edellytetään yleensä jonkun tietyn oikeusalan tuntemista. Ei ole mielekästä palkata esimerkiksi esineoikeuden asiantuntijaa tehtävään, jossa tulee olla vaikkapa henkilöoikeuden asiantuntija.
  2. Yhteistyötaidot ovat tietenkin tärkeät, mutta ihan rehellisesti ryhmätyöt koulussa ovat sitä varten, ettei opettajan tarvitse tarkastaa 30 työtä, vaan ainoastaan 6. Jos työskentelyn optimointi ryhmässä olisi opetuksen pääasia, silloin opetus painottuisi toimimiseen ryhmänä ja ohjaisi sitä. Nythän asia ei ole näin, vaan "ryhmät" heitetään altaan syvään päähän ja niiden vain odotetaan jotenkin räpiköivän sinne, missä jalat yltävät pohjaan. Projektin hallinnasta, suunnittelusta ja aikataulutuksesta ei ole tietoakaan.

    En muista saaneeni ryhmätöihin minkäänlaista ohjaamista ikinä ala-/yläasteelta alkaen. Ilmeisesti aina luotetaan siihen, että ryhmä opettaa toimimaan ryhmässä. Tämä ei tietenkään ole totta, koska kouluryhmätehtävissä harvoin osataan tai edes pystytään auktoriteettipuutteen vuoksi jakamaan töitä tasapuolisesti ryhmän kesken, tai jakamaan millään tavalla. Kouluryhmätehtävät eivät siten juuri millään tavalla harjoita toimimaan osana työyhteisöä taikka ryhmässä tehtävää oikeaa työtä. Työelämässä nimittäin ei ole vapaamatkustajia, ainakaan kovin pitkään. Sen sijaan kouluryhmätöissä vapaamatkustajat ja sivuunjätetyt ovat pääsääntö.

    Jos kouluryhmätöiden tarkoituksena on ainoastaan saada oppilaat toimimaan yhdessä, ei siihen tarvitse käyttää koulun opetusresursseja. Lapset toimivat hiekkalaatikolla ihan sujuvasti keskenään, vaikka kukaan ei ole heille tehtäviä antamassa. Sen sijaan hiekkalaatikolla ei optimoida ryhmätyöskentelyn tuomia etuja yhteiseen päämäärän saavuttamiseksi. Projektit eivät ole vain yhdessä tekemistä, ne ovat suunnitelmallista ja johdettua toimintaa alusta loppuun saakka. Sitä ryhmätyötharjoitukset eivät opeta millään tavalla, siis johdettua suunnitelmallisuutta, aikataulutusta ja hyväksyttävään lopputulokseen pääsemistä annetuilla resursseilla. Kouluryhmätehtävissä on vain annettu tehtävä ja ryhmän kokoonpano, josta jotkut ehkä haluavat tehdä jotain, mutta ilman johtoa, kontrollia ja vastuuta.
  3. Esimerkiksi toiminimen perustaminen on helppoa. Siihen löytyy ohjeet netistä. Käytännössä OmaVeron kautta voi perustaa toiminimen ja saada y-tunnuksen sekä ilmoittautua ennakkoperintärekisteriin.

    Verottajan (ja asiakkaiden) kannalta oleellista on, että yrittäjä on ennakkoperintärekisterissä. Tämä tarkoittaa, ettei se taho (asiakas), joka teettää yrittäjällä työtä, ota "palkasta" ennakonpidätystä, vaan suorittaa korvauksen tehdystä työstä yrittäjälle. Yrittäjä hoitaa sitten itse veronsa.

    Yrittäjänä toimiessa on pidettävä huolta kirjanpidosta, alveista, veroilmoituksista (varsinkin, jos haluaa vähentää veroista kulujaan) ja monesta muustakin asiasta. Näitä varten voi esimerkiksi mennä tilitoimiston asiakkaaksi, mikä tietysti maksaa. Yrittäjänä maksat myös yrittäjän työeläkemaksua, minkä suuruus saattaa hämmästyttää ainakin aluksi. Myös vakuutuksia kannattaa ottaa kattavasti. Näistä voit kysyä lisää vakuutusyhtiöiltä.