Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

263

1. Lähetyskäsky+Matt.+28:18-20+"Minulle+on+annettu+kaikki+valta+taivaassa+ja+maan+päällä.Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni,kastamalla+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+nimeen+jaopettamalla+heitä+pitämään+kaikki,+mitä+minä+olen+käskenytteidän+pitää.+ja+katso,+minä+olen+teidän+kanssanne+joka+päivämaailman+loppuun+asti."Lähetyskäsky+sisältää+kastekäskyn.+Kastekäskyä+ei+saa+käsittäälähetyskäskystä+irralliseksi+säädökseksi.+Lähetyskäskyä+ei+ole+ilmankastekäskyä+ja+päinvastoin.Ylläoleva+lähetyskäsky+sisältää+käskyn+lasten+kastamisesta+ja+onlapsikasteopin+sijaintipaikka.+Lapsikaste+perustuutähän+selvään+Raamatun+sanaan:+"Tehkää+kaikki+kansat+minunopetuslapsikseni+kastamalla+heitä...”Jeesus+käski+kastamaan+"kaikkia+kansoja".+Heihin+kuuluvat+lapsetkin.+Lapsetonta+kansaa+ei+ole.+Jeesus+ei+aseta+mitään+ikärajaa,+jolloin+vasta+lapsia+saisi+kastaa.+Muualtakaan+Raamatusta+ei+löydy+sellaista,+ei+edes+viittausta.
  2. Kauniita+lauluja.
  3. Monet+seikat+kyseenalaistavat+vedenpaisumuskertomuksen+paikkansa+pitävyyden.Rekisteriraamatun+eli+Biblia+1776:n+alussa+on+kaavio,+jossa+on+esitetty+Calovin,+Calvinin+ja+Lutherin+laskemia+aikoja+Raamatussa+mainituille+tapahtumille.+Niiden+mukaan+vedenpaisumus+alkoi+2344...2314+eKr.Egyptologien+tutkimusten+mukaan+faaraot+hallitsivat+Egyptiä+vuodesta+3000+eKr+alkaen+vuoteen+30+eKr.+Hallituskausissa+ei+näy+katkosta,+joten+mahdollisen+vedenpaisumuksen+on+täytynyt+alkaa+tätä+aikaisemmin.+Australian+alkuasukkaiden+eli+aboriginaalien+on+todettu+harjoittaneen+metsästäjä-keräilijäkulttuuriaan+yhtäjaksoisesti+40+000+vuoden+ajan,+joten+joudutaan+yhä+kauemmas.+Uusinta+tietoa+on+saatu+Grönlannin+ja+Etelämantereen+jäätiköistä+poratuista+vuosilustoista+(Grönlanti+100+000+vuotta+ja+Antarktis+500+000+vuotta).+Niihin+vangiksi+jääneistä+pienistä+ilmakuplista+on+voitu+määrittää+ilmasto-olosuhteet+satojen+tuhansien+vuosien+ajalta.+Mitään+merkkiä+maailmanlaajuisen+tulvan+aiheuttamasta+ilmastomuutoksesta+ei+ole+löytynyt.+Lisäksi+jos+tulvavesi+olisi+peittänyt+nämä+jäätiköt,+ne+olisivat+nousseet+irti+alustastaan,+pilkkoutuneet+eri+suuruisiksi+jäävuoriksi,+ajautuneet+jonnekin+muualle+ja+sulaneet+suurelta+osin.+Tällöin+ei+olisi+mahdollista+porata+näytteitä,+jotka+ulottuvat+satojen+tuhansien+vuosien+päähän.+Myös+eräiden+järvien+pohjasedimentteihin+vedenpaisumuksen+olisi+pitänyt+jättää+selvät+jäljet.+Sen+sijaan+niiden+on+todettu+syntyneen+kymmenien+tuhansien+vuosien+aikana+tasaiseen+tahtiin+vuodenaikojen+vaihtelunkin+näkyessä+niissä.Ihmispopulaation+geneettisten+tutkimusten+mukaan+ihmiskunta+on+pienimmillään+käsittänyt+2000+yksilöä.+Tämän+pullonkaulan+kerrotaan+johtuneen+Toba-tulivuoren+purkauksen+aiheuttamasta+ilmaston+jäähtymisestä+70+000+vuotta+sitten.Jeesus+viittaa+Uudessa+Testamentissa+vedenpaisumuskertomukseen:Matt.+24:37-39:+”Niin+kuin+kävi+Nooan+päivinä,+niin+on+käyvä+silloinkin,+kun+Ihmisen+Poika+tulee.+Vedenpaisumuksen+edellä+ihmiset+söivät+ja+joivat,+menivät+naimisiin+ja+naittivat+tyttäriään+aina+siihen+päivään+asti,+jona+Nooa+meni+arkkiin.+Kukaan+ei+aavistanut+mitään,+ennen+kuin+tulva+tuli+ja+vei+heidät+kaikki+mennessään.+Samoin+käy,+kun+Ihmisen+Poika+tulee.”Luuk.+17:26-27:+”Niin+kuin+oli+Nooan+päivinä,+niin+on+Ihmisen+Pojan+päivinä+oleva.+Ihmiset+söivät+ja+joivat,+menivät+naimisiin+ja+naittivat+tyttäriään+aina+siihen+päivään+asti,+jona+Nooa+meni+arkkiin,+ja+tulva+tuli+ja+tuhosi+heidät+kaikki.”Jeesus+näyttää+pitäneen+Vanhassa+Testamentissa+mainittua+vedenpaisumusta+historiallisena+tositapahtumana.+Jeesus+oli+kristinuskon+mukaan+sekä+Jumala+että+ihminen.+On+mahdollista,+että+Jeesus+oli+ihmisluontonsa+puolesta+sidottu+sen+ajan+maailmankuvaan.+Toinen+vaihtoehto+on,+että+Jeesus+tiesi,+ettei+vedenpaisumusta+ole+tapahtunut,+mutta+hän+kuitenkin+käytti+sitä+vertauskuvallisessa+mielessä+puheensa+osana,+koska+se+kertomus+oli+kuulijoille+yleisesti+tunnettu.Jos+luonnossa+oleva+ilmoitus+ei+tue+Vanhan+Testamentin+kertomusta,+on+perustellumpaa+pitää+todennäköisempänä+luonnossa+olevaa+ilmoitusta.+Luomakunnan+ilmoitus+sisältää+suuren+määrän+jokaisen+havaittavissa+olevia+objektiivisia+merkkejä+siitä,+ettei+globaalia+vedenpaisumusta+ole+tapahtunut.+Ainoa+tapa+pelastaa+vedenpaisumuskertomus+myyttien+maailmasta+todelliseksi+tapahtumaksi+on+uskoa,+että+Jumala+tarkoituksella+poisti+luonnosta+vedenpaisumuksesta+kertovat+todisteet+johtaakseen+ihmisiä+harhaan.
  4. Tämä+on+tiedossa.+Vapakirkollista+hapatusta+on+pässyt+leviämään+Kokkolan+rauhansanassa.+Käy+LFF:n+seuroissa.