Rauhan sana kiinnostaa

vielä vl

Onko täällä rauhan sanaan kuuluvia vaikka palsta onkin vanhoillislestadiolaisuus. Alkaa nimittäin mitta olemaan täynnä tätä SRK:n kieroilun alla elämistä. En voi tässä organisaatiossa enään elää puhtaalla omallatunnolla enkä yhtyä vaadittuun "yhteiseen" puheenparteen.

Kysymyksiä: Miten rauhan sanassa käsitetäään kaste. Onko lapsi uskovainen syntyessään vai saako hän uskon vasta kasteessa?

Millainnen keskustelukulttuuri on rauhan sanassa?

Onko käytössä synninpäästön evankeliumi Jeesuksen nimessä ja veressä?

Onko siellä riitaista ja toteutuuko omakohtainen usko ennen kollektiivistä uskoa?

45

3474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha vaimo

Kaste: lapsi on uskovainen syntyessään eikä vasta kasteenjälkeen. Kastamatta kuollut lapsi pääsee taivaaseen.

Keskustelukulttuuri on vapaa, saa olla eri mieltä asioista ja esittää ne, kukaan ei osoittele sinulle ovea.

Käytössä on synninpäästön evankeliumi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Voi tietysti olla erimielisyyksiä, mutta en ole huomannut riitaisuuksia. Omakohtaista uskoa painotetaan, mistään kollektiivisesta uskosta en ole koskaan kuullutkaan. Sellaista ei yksinkertaisesti ole. Eihän se ole Raamatunkaan mukaista:(

• Leena Huovinen

siinä missä rauhanyhdistysläisyyskin.

Kaste käsitetään samoin kuin rauhanyhdistyksessä.
      Keskustelukulttuuri vaihtelee paikkakunnittain, mutta keskusjärjestövetoisuuden puute antaa väljyyttä.
      Synninpäästön evankeliumi Jeesuksen nimessä ja veressä.
      Usko on omakohtaista, ei kollektiivista.
      En ole kuullut hajaannuksista.

Tämän verran minä tiedän, joku voi tietää enemmän ja paremmin. Korjatkaa, lisätkää.

• admata.

Tunnen henkilökohtaisesti joitain Rauhan sanassa vaikuttavia uskovaisia ja olen käynyt Rauhan sanan seuroissa. Opillisesti he ovat hyvin lähellä vanhoillislestadiolaisuutta, tai siis hehän ovat osa vanhoillislestadiolaisuutta.

>>
      Miten rauhan sanassa käsitetäään kaste. Onko lapsi uskovainen syntyessään vai saako hän uskon vasta kasteessa?
      >>

Samoin kuin SRK:ssakin. Kaikki lapset syntyvät uskovaisina.

>>
      Millainnen keskustelukulttuuri on rauhan sanassa?
      >>

Avoin. Puhujia saa arvostella ja heidän kanssaan saa olla eri mieltä. Silti pidetään uskovaisena.

>>
      Onko käytössä synninpäästön evankeliumi Jeesuksen nimessä ja veressä?
      >>

On. Saarnoissa saarnataan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

>>
      Onko siellä riitaista ja toteutuuko omakohtainen usko ennen kollektiivistä uskoa?
      >>

Rauhan sanassa toteutuu juuri omakohtainen usko ennen kollektiivista uskoa. Tämän varjopuoli on erilaisten mielipiteiden eläminen liikkeen sisällä. "Tiukkuudessa" ja käsityksissä mikä on uskovaiselle sopivaa, on sekä seurakuntakohtaisia, maantieteellisiä että saman paikallisseurakunnan sisällä eriäviä mielipiteitä. Nämä eivät kuitenkaan vaikuta siten että erilaisen käsityksen omaavat tulkittaisiin epäuskoisiksi, vaan erilaisia mielipiteitä saa olla.

Fil. 3:15,16
      "...jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on. Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!"

Itse pidän Rauhan sanan toimintaa liian kaavoihin kangistuneina kuten lestadiolaisuutta ylipäätä. Jos eri lestadiolaisista joukoista pitäisi kuitenkin valita, niin valitsisin Rauhan sanan lestadiolaisuuden.

Tästäpä voit tutustua:

http://www.lyrs.fi/

• vl-kristitty

Rauhan Sana = pikkuesikoisuutta = eriseura

• !!!!!
        vl-kristitty kirjoitti:

ei muuta kun turpa rullalle, jos ei oo mitään muuta ku pas*an jauhaminen mielessä.

• provoja
        vl-kristitty kirjoitti:

ja vl-vastustajia.Älä ota niin vakavasti kaikkea mitä täällä kirjoitellaan.
        Jos he haluavat pitää itsepäisesti kiinni siitä mitä he puhuvat, nin minkä me sille voimme. Minä ainakin olen luopunut kauan sitten.

Jos ei Jumala käännä näiden ihmisten mieliä, niin turhaan me ihmisinä täällä itseä väsytämme. Huolehtikaamme siitä että ei itse eksy kuitenkaan, sehän se on tärkein asia.

Terv. vl itsekin

• vanha vaimo
        provoja kirjoitti:

ja vl-vastustajia.Älä ota niin vakavasti kaikkea mitä täällä kirjoitellaan.
        Jos he haluavat pitää itsepäisesti kiinni siitä mitä he puhuvat, nin minkä me sille voimme. Minä ainakin olen luopunut kauan sitten.

Jos ei Jumala käännä näiden ihmisten mieliä, niin turhaan me ihmisinä täällä itseä väsytämme. Huolehtikaamme siitä että ei itse eksy kuitenkaan, sehän se on tärkein asia.

Terv. vl itsekin

Kaikki tekstit lukuunottamatta vl-kirjoittajien epätoivon parahduksia, ovat asiallisilta kirjoittajilta, jotka tietävät, mitä kirjoittavat.

Sinä annat väärän todistuksen lähimmäisistäsi, silläme kaikki olemme lähimmäisiäsi:)

Muuten, Rauhan Sanan ero vl-liikkeestä johtui siitä, että muutamat rohkeat saarnamiehet lähtivät Amerikkaan saarnaamaan, kun heitä siihen pyydettiin. He tottelivat ennemmin Jumalan sanaa mennä kaikkeen maailmaan saarnaamaan evankeliumia kuin ihmisten, SRK:n johtomiesten sanaa. Nämä johtomiehet kielsivät näitä muutamia menemästä Amerikkaan.

Opillista eroa siis ei silloin ollut. Jumalaa ja Raamattua pitää totella enemmän kuin ihmisiä. Kolmen kyynärän jumala-oppi alkoi tuolloin vl-liikkeessä, eli heidän mielestään SRK:ta piti totella ennemmin kuin Jumalan sanaa.

• tai väittää niin

ADMATA: "Itse pidän Rauhan sanan toimintaa liian kaavoihin kangistuneina kuten lestadiolaisuutta ylipäätä. Jos eri lestadiolaisista joukoista pitäisi kuitenkin valita, niin valitsisin Rauhan sanan lestadiolaisuuden"

RAAMATTU OPETTAA, ETTÄ JUMALA VALITSEE! EI IHMINEN VALITSE KUIN VÄÄRÄN HENGELLISEN KOTINSA VÄÄRIEN HENGELLISTEN KOTIEN JOUKOSTA. JUMALAN VALTAKUNTAAN KUULUVAT VAIN NE, JOTKA JUMALA ON VALINNUT.

• saanko kysyä?

Oletko sama vielä vl, joka kirjoittelit täällä sairaudestasi jokin aika sitten. Jos olet, voimia Sinulle ja Jumalan siunausta! Pelkäsinkin, että otat liian raskaasti nämä kirjoittelut täällä. Täällä on liian paljon provoilevaa kirjoittelua. Tämä ainakin minua masentaa täällä.
      Nettiystäväsi.

• jos kysymykseni

oli tungetteleva. En kyllä tarkoittanut niin, mutta sellainen ajatus tuli mieleeni, että koet sen niin. Eihän se ollut tässä tietenkään sopivaa kysellä.

• vielä vl

En varmaankaan ole se keneksi luulet koska en tiedä keneksi minua oikein luulet. Varmaan täällä on ollut muitakin epävarmoja ja uskon kanssa kipuilevia liikkeellä.

• täällä
        vielä vl kirjoitti:

En varmaankaan ole se keneksi luulet koska en tiedä keneksi minua oikein luulet. Varmaan täällä on ollut muitakin epävarmoja ja uskon kanssa kipuilevia liikkeellä.

joku muukin sitten käyttää samaa nimimerkkiä.

• Met

Rauhan Sanan sisällä vaikuttaa sama jako kuin vanhoillisuudessakin: Konservatiivit vastaan liberaalit. Ääripäät taivat olla vielä kauempana toisistaan. Konservatiivien mielestä saattaa jopa joulukuusikin sisällä olla syntiä. Samalla kun joissakin asioissa ollaan liberaaleja, saattavat samat henkilöt olla hiippakunnan kiihkeimpiä naispappeuden vastustajia. Onpa jotkut kiihkeimmät tainneet erota kirkostakin.
      Olen minä tavannut asiallisia, mukavia rauhansanalaisia, mutta myös niitä toisenlaisia. Mutta niitähän löytyy niin vanhoillisista, esikoisista kuin körttiläisistäkin ja päinvastoin.

• kääntyi vanhoillisuuteen

Oulussa Rauhan sanan vanha saarnamies kääntyi jokin aika sitten SRK-vanhoillisuuteen. Häneltäkin voi kysyä liikkeiden eroja.

Tietääkseni rannikon ruotsinkieliset rauhansanalaiset eivät hyväksy televisiota ja heillä on todella suuret perheet. Siis elämäntavoiltaan todella lähellä SRK-lestadiolaisuutta. Suomenkieliset ovat sitten liberaalimpia, mutta virallisesti ovat samaa joukkoa.

Esikoislestadiolaisuus on vieläkin hajanaisempaa, konservatiivien ja liberaalien välinen kuilu on paljon suurempi kuin rauhanyhdistyksissä.

Nämä ovat tosin vain kuulopuheita, korjata saa jos meni väärin.

• vanha vaimo

Vanha saarnamies (93 v) kääntyi vl-liikkeeseen, mutta palasi takaisin Rauhan sanaan. Pian sen jälkeen kääntyi uudelleen vl-liikkeeseen (kun kaikki sukulaiset olivat siellä).

Viimeisen tiedon mukaan (hänen pojaltaan)hän käy sekä Rauhan Sanan että vanhoillisten seuroissa ja valittaa, kun kummassakaan ei oikein luoteta häneen;)

Ei ihme. Ikääkin on jo sen verran paljon, että ymmärrys voi jo hieman heikentyä. Hän nimittäin ei ollut huomannut, että hänen täytyisi, ollakseen kunnon vl, pitää entiset uskonystävät Rauhan Sanassa eriseuraisina ja väärähenkisinä.

Nykyään hän pitää kuitenkin molempia joukkoja oikeana. Mitenkähän tähän muut vl:t suhtautuvat?

• sanovat
        vanha vaimo kirjoitti:

Vanha saarnamies (93 v) kääntyi vl-liikkeeseen, mutta palasi takaisin Rauhan sanaan. Pian sen jälkeen kääntyi uudelleen vl-liikkeeseen (kun kaikki sukulaiset olivat siellä).

Viimeisen tiedon mukaan (hänen pojaltaan)hän käy sekä Rauhan Sanan että vanhoillisten seuroissa ja valittaa, kun kummassakaan ei oikein luoteta häneen;)

Ei ihme. Ikääkin on jo sen verran paljon, että ymmärrys voi jo hieman heikentyä. Hän nimittäin ei ollut huomannut, että hänen täytyisi, ollakseen kunnon vl, pitää entiset uskonystävät Rauhan Sanassa eriseuraisina ja väärähenkisinä.

Nykyään hän pitää kuitenkin molempia joukkoja oikeana. Mitenkähän tähän muut vl:t suhtautuvat?

...ettei kaikilla ole hengen erottamisen lahjaa...

• pidät**'
        vanha vaimo kirjoitti:

tarkkaa lukua kuka missäkin käy, liikennelaskentaa

• kirjoitat
        pidät**' kirjoitti:

aika halventavaan sävyyn

• admata.
        pidät**' kirjoitti:

...Että vanhoillislestadiolaiset tekevät itse suuren numeron jokaisesta, joka on kääntynyt muusta joukosta heihin. Vanhan vaimon kommentti oli vastaus tähän vl:ien "liikennelaskentaan", ellet sattunut huomaamaan;)

• meille,
        admata. kirjoitti:

...Että vanhoillislestadiolaiset tekevät itse suuren numeron jokaisesta, joka on kääntynyt muusta joukosta heihin. Vanhan vaimon kommentti oli vastaus tähän vl:ien "liikennelaskentaan", ellet sattunut huomaamaan;)

"...Että vanhoillislestadiolaiset tekevät itse suuren numeron jokaisesta, joka on kääntynyt muusta joukosta heihin. Vanhan vaimon kommentti oli vastaus tähän vl:ien "liikennelaskentaan", ellet sattunut huomaamaan;)"

jos joku tekee parannuksen. Ei ole kyse vähäisestä asiasta maan päällä, kun ihminen tekee parannuksen, koska se on suuri asia taivaassakin.

Luuk. 15
        7. Minä sanon teille: niin pitää ilo oleman taivaassa yhdestä syntisestä, joka itsensä parantaa, enemmin kuin yhdeksästäkymmenestä ja yhdeksästä hurskaasta, jotka ei parannusta tarvitse.

• vanha vaimo
        meille, kirjoitti:

"...Että vanhoillislestadiolaiset tekevät itse suuren numeron jokaisesta, joka on kääntynyt muusta joukosta heihin. Vanhan vaimon kommentti oli vastaus tähän vl:ien "liikennelaskentaan", ellet sattunut huomaamaan;)"

jos joku tekee parannuksen. Ei ole kyse vähäisestä asiasta maan päällä, kun ihminen tekee parannuksen, koska se on suuri asia taivaassakin.

Luuk. 15
        7. Minä sanon teille: niin pitää ilo oleman taivaassa yhdestä syntisestä, joka itsensä parantaa, enemmin kuin yhdeksästäkymmenestä ja yhdeksästä hurskaasta, jotka ei parannusta tarvitse.

että tuo vanha saarnaaja ei ollutkaan uskomassa, ollessaan Rauhan Sanassa?

Mitenkäs sitten joku vl väitti vastaan admatan sivuston tietoa, jossa hän(admata)sanoi, että vl:t eivät pidä uskovaisina edes toisissa lestadiolaisuusryhmissä olevia? Hän siis sanoi, että admata kertoi tuon asian väärin.

Sinähän nyt todistat admatan tiedon täysin oikeaksi, eli muissa lestadiolaisuusryhmissä olevat eivät sinun käsityksesi mukaan ole uskovaisia. Samalla todistat vääräksi M Lääkön sanonnan: olemme löytäneet rauhan tässä liikkeessä ja muita emme lähde arvioimaan.

On teillä vl:llä sitten hajanainen tuo opin käsitys:))

• löysin
    • rauhansanalainen

Tervetuloa kuuntelemaan Jumalan Sanaa Kokkolaan uudenvuodenseuroihin. Siellä on oikea kaste ja ehtoollisoppi. Pyhässä Kasteessa ihminen uudestisyntyy ja nimi kirjoitetaan taivaan kirjoihin. Pyhässä ehtoollisessa kristitty saa syntinsä anteeksi. Seurat alkavat la klo 12 seminaarilla. Puhujavieraina mm. professori Jouko Talonen, pastori Kurt Hellstrand, kirkkoherra Per Stenberg, lähetysopin kandidaatti Jorma Aspegren ym. Seurat ovat kaksikieliset. Tervetuloa Välkommen järjestäjinä: Kokkolan ruotsalainen seurakunta ja Närvilän rukoushuoneyhdistys.

• etsivä-xx

Kuuleeko sen netistä. Nimittäin tuskinpa tällä palstalla oleilevat ovat Kokkolaan matkaamassa ainakaan kun kirjoitat suunnilleen päivää ennen.
        Laita linkki mistä kuulee jos joku täällä on kiinnostunut.

• Pikkuesikoinen

Täytyy muistaa että pikkuesikoisuudessa opetetaan myös vanhoillislestadiolaisten tavoin, että lapsi on autuas ilman kastetta.

• rauhansanalainen
        Pikkuesikoinen kirjoitti:

Täytyy muistaa että pikkuesikoisuudessa opetetaan myös vanhoillislestadiolaisten tavoin, että lapsi on autuas ilman kastetta.

Mutta luterilaisen kirkon tunnustuskirjat ja katekismus ja Luther opettavat yksiselitteisesti että oikea kasteoppi on se että Kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen. Pieni lapsi ei ole taivaskelpoinen ilman kastetta.

• etsivä-xx

Rayhansanalainen ei ole yhtä opetusta vaan on arka aihe. Eikä Lutherkaan opettanut että pieni lapsi ei olisi taivaskelpoinen ilman kastetta. Luther opettaa että kastetta ei saa halveksia, mutta jo sitä ei ole saatavilla ei sen puuttuminen ole este. Kasteen halveksija on silloin lapsen huoltaja joka ei anna kastaa lasta.
        Kirkkopostillassa on tätä Lutherin teologista pohdintaa. Eipä kastettu ristin ryöväriäkään, hänellä oli pätevä este. Luther kirjoittaa että parannuksessa on länä kaikki mita tarvitaan.

Toisessa kohden postillaa hän kirjoittaa:

18. Toiseksi: kukaan ei meistä kostu eikä tule uskoon, ellemme julkisesti tunnusta evankeliumia ja ellei meillä ole julkista merkkiä, josta tiedetään, missä kristityitä on ja keitä he ovat. Jumala on siis järjestänyt siten, että meidän uskomme on tuleva ilmeiseksi pakanoille: ken vain on kristitty ja on kastattanut itsensä, on jo sellaisenaan vaarassa joutua pakanoiden ja epäkristittyjen käsiin ja surmattavaksi. On siis välttämätöntä, että me, jos olemme kristityitä, kastatamme itsemme, tai, ellei se ole mahdollista, ainakin sanomme: Halusta tulisin kastetuksi.

19. Tämä merkki on sitä paitsi annettu meille senkin tähden, että me Jumalan omalla armollisella avulla olisimme varmoja hänen armostansa, ja että jokainen voisi sanoa: Jumala on antanut minulle tämän merkin sitä varten, että olisin varma autuaaksitulemisestani, minkä hän on luvannut evankeliumilla. Hän on näet antanut meille sanansa, kirjeen, ja sanojen ohella kasteen, sinetin; näin usko, joka käsittää sanan, vahvistuu merkin ja sinetin avulla.

• rauhansanalainen

www.lff.fi

• rrewdfghj

Nyt kaikki vanhoilliset kuulolle, että saatte vihdoinkin kuulla aitoa elävää evankeliumia, eikä vain SRK:n omaa julistusta!

• Anonyymi

närvilän puhujat opettavat että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa

• Anonyymi

Rauhan sanan porukat vois otta ton "rauhanyhdistys" sanan käyttöönsä
      Vanhoillislestaadiolaiset voisivat taas nimetä toimitalonsa vaikkapa "hoitokokoushuoneiksi"

Eiks oiski aikas iskevää ja osuvaa?

Jotta oikeesti palio tervetulloo Oulun hoitokokkoushuoneelle professorintielle..

• Anonyymi

Samaan syssyyn SRK voi vaihtaa nimensä SHKK:ksi (SuomenHoitoKokoustajienKeskusyhdistys)

Oikeinkin osuva ja kuvaava lyhenne : )

• Rauhan Sana on liberaali, pitävät esim. kastetta uudesti synnyttävänä ja ehtoollisessa saa synnit anteeksi. Synninpäästöäkään ei juuri nykyisin kuule.

Puolestaan Rauhan Sanaan kuuluva Pikkuesikoisuus on toisenlainen, varsinkin LFF.
      He ovat melkein samanlaisia kuin vl:t. Heidän kanssaan pitäisi käydä neuvotteluja.
      1940-luvulla käytiin neuvotteluja, päästiin muuten yhteisymmärrykseen mutta jäi seurakuntaopista kiinni. Heillä on laajempi käsitys siitä.

• Tähtiryhmä on oikeassa siinä että suomenkielinen Rauhan Sana oli liberaalisempi kuin LFF. Valitettavasti ryhmästä ei ole enää paljon jäljellä. He evät enää edes pystyvät järjestämään perinteiset suvijuhlat itse, vaan yhdistävät niitä LFF:n kesäseuroihin. Näin on nyt käynyt monta vuotta. Saa nähdä tuleeko tänä vuonna Suvijuhlia.

Luulen että LFF:n kannalta yhteisymmärrys vanhoillislestadiolaisten kanssa on vieläkin samasta asiasta kiinni, nimittäin seurakuntaopista. On pikkuesikoisilla vaikea hyväksyä että vain vanhoillislestadiolaisuudessa voisi pelastautua, kun itse ollaan ulkopuolella.

• Anonyymi

kokkolaan on tulossa naispappi ruots seurakuntaan mihin närvilän väki menee ehtoolliselle

• Anonyymi

Voivoi teitä ...

• Anonyymi

En voi uskoa että oikeasti kaste tai ehtoollinen olisi syynä siihen että kuulutaan eri lestaporukoihin. Lapsethan kastetaan kuitenkin pieninä vauvoina, joten onko sillä väliä saako sen uskon siinä kasteessa vai jo äidin kohdussa tai synnyttyään tähän maailmaan? Tai jos ennen ehtoollista saarnataan synnit anteeksi, niin onko sillä väliä jos uskoo että vasta pyhällä aterialla saa ne oikeasti anteeksi? kyllä tässä on pakko olla joku muu syy taustalla, aivan naurettavaa tuollainen on, hyvät uskovaiset!

• Anonyymi

Etkö tiedä SRK:n oppia, lapsi on uskovainen jo äidin kohdussa, jos lapsi kuolee kohtuu tai synnytyksessä, se pääsee taivaaseen.
        Toinen asia, tämä ehtoollinen, vl-uskon mukaan ehtoollisella ei voi saada syntejä anteeksi, se on muistotilaisuus.
        Nämä on kyllä aika isoja ristiriitoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö tiedä SRK:n oppia, lapsi on uskovainen jo äidin kohdussa, jos lapsi kuolee kohtuu tai synnytyksessä, se pääsee taivaaseen.
        Toinen asia, tämä ehtoollinen, vl-uskon mukaan ehtoollisella ei voi saada syntejä anteeksi, se on muistotilaisuus.
        Nämä on kyllä aika isoja ristiriitoja.

> Toinen asia, tämä ehtoollinen, vl-uskon mukaan ehtoollisella ei voi saada syntejä anteeksi, se on muistotilaisuus.

Ei se SRKn mukaan ole pelkkä muistotilaisuus. Näin poimittu SRK:n "Näin me uskomme" sivulta.

"Keskeistä ehtoollisessa on se, että ehtoollisvieras uskoo nauttivansa siinä Kristuksen ruumiin ja veren."

Jos ehtoollisessa kirjaimellisesti syödään Kristuksen ruumiin ja veren, se on paljon muuta kuin muistoateria.

Kasteesta pikkuseikoisuudessa esintyy sama oppi kun SRK-vanhoillislestadiolaisuudessa, mutta kaikki ei opeta noin.

• Anonyymi

Ite oon käyny muutamissa Rauhan Sanan seuroissa, vaikka olenkin paikallisen Rauhanyhdistyksen jäsen. Raitista saarnaa sielläkin julistettiin, mitä nyt kuulijakunta oli vähän "ehostetumpaa". Toisaalta, miksipä sitä ei sais kohtuudella kaunistautua.

• Anonyymi

risöhällin kaikilla puhujilla on väärä kasteoppi

• Anonyymi

Häh: "Kaste: lapsi on uskovainen syntyessään eikä vasta kasteenjälkeen. Kastamatta kuollut lapsi pääsee taivaaseen."

No silloinhan kasteella ei ole mitään merkitystä! Turhaa touhua koko seremonia.

• Anonyymi

Häh: "Kaste: lapsi on uskovainen syntyessään eikä vasta kasteenjälkeen. Kastamatta kuollut lapsi pääsee taivaaseen."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaste on uskon merkki ja siksi kaikki uskovaiset kastetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaste on uskon merkki ja siksi kaikki uskovaiset kastetaan.

Totta, mutta uskomattomien vauvojen kastaminen on turhaa. Jeesuskin vain siunasi lapsia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe