Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Katuvankka
profiilit
Katuvankka
Katuvankka
Vapaa kuvaus
Aloituksia
15
Kommenttia
618
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Korjataanpa+hieman+virheellistä+tietoasi.+Jos+muistelet+pakkosiirtoa+talvisodan+jaloista,+niin+se+oli+kyllä+suunnitteilla+Alaskaan,+ei+Kanadaan.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/oulun-yliopiston-tutkija-loysi-hurjan-ehdotuksen-laivataan-suomalaiset-sodan-jaloista-alaskaan/773772/
Muun+kommentointisi+jätän+omaan+arvoonsa.+On+parempiakin+ratkaisuja.
20.01.2018 20:54
Ja+tulipa+vielä+mieleeni+myös+aikaisemmassa+yhteydessä+mainitsemasi+maalämpöpumppu,+joka+olisi+meille+molemmille+erinomainen+ratkaisu.+Ilmapumppuraasuni+hönkyy+kovalla+pakkasella+huonolla+hyötysuhteella.
+Maalämpöpumppu+olisi+tunteeton+pakkasella+ja+hyötysuhde+koko+ajan+hyvä,+varsinkin+varaavalla+vesikiertoisella.+Mutta+investointina+maalämpö+olisi+tosi+kallis,+eli+en+ainakaan+minä+siihen+leikkiin+ryhdy,+kuten+muistaakseni+et+sinäkään+päätynyt+siihen.+No+näillä+mennään,+ja+tulipahan+taas+pohdiskeltua+näitä+”yksinkertaisia+perusasioita”.+Se+miten+tästä+eteenpäin,+jääköön+mietintämyssyyn.+Minun+pitäisi+vaan+lämmittää+kovilla+pakkasilla+ahkerammin+puulla,+se+kun+on+minulle+omasta+”lepikosta”+vain+raskaan+raadannan+takana;)+
Toivottavasti+asiat+selkiintyivät+hieman+muillekin+lukijoille+kuin+minulle.
18.01.2018 22:52
Eikös+tuo+ole+sama+tariffi+meillä.+Suora+kopio+sopimuksestani:
Verkkosopimus
Sopimus
YLEISSIIRTO+Vuodenaika.
Tuo+varaava+sähkölämmitys+on+käsittääkseni+nyt+tämän+asian+pointti.+Minulla+on+halvemmalle+sähkölle+ja+siirrolle+toisin+sanoen+järjestelmässäni+ainoastaan+käyttöveden+varaava+lämmitys.+Vaatisi+hieman+ko.+investointeja+tuo+sähköllä+lämmittäminen.
Siirrät+sähköä+muuna+aikana+huomattavasti+paljon+enemmän+kuin+minä.+Siirtohinnoissa+on+ainakin+todella+suuri+ero+talviarkipäivä/+muu+aika,+5,59+snt+/+kWh+/+1,71snt+/+kWh
Jos+ajastaisin+kaiken+lämmityskulutukseni+muuhun+aikaan,+eli+yöaikaan,+tilanne+olisi+edullisempi.
Välilehdeltä+lisäpalvelut+suoritin+pikaisen+energialaskuritestin+ja+tulos+oli+seuraava:
Kylmäsäilytys+ja+ruoanlaitto+7+%,+Valaistus+3+%,+Viihde-+ja+tietotekniikka+2+%,+Vaatehuolto+2+%,+Lämmitys+67+%,+Käyttöveden+lämmitys+17+%,+Auton+lämmitys+1+%.
18.01.2018 22:17
No+niin.+Nyt+pääsin+Omawattiin+kun+tuli+sähköpostiin+uudet+tunnukset.+2017+laskut:
2024,30€+/+13180+kWh+=+15,4+snt/kWh,+eli+juuri+tuo+mainittu+keskihinta+Suomessa.
Eli+tästä+voisin+vetää+pikaisen+johtopäätöksen,+että+wanhalla+on+parempi+sähkösopimus+kuin+minulla!
Ero+euroissa+minun+kulutuksellani+ja+sopimuksellani:
2024,3+€+-+(13180kWh++x+12,2+snt)+=+416,35+€+!!!+vuonna+2017.+Nyt+iski+ns.+tervehenkinen+kateus,+ja+erään+kuuluisan+kodintekniikkaketjun+lausahdus+”se+nyt+vaan+on+tyhmää+maksaa+liikaa”...
Ilmoittakaa+ihmeessä+jos+laskelmissani+on+virhe.+Tämä+antaa+myös+ilmiselvän+pohdiskelun+aiheen,+mikä+sopimus+on+niin+hyvä+kuin+wanhalla+on?+++Toki+kysymykseen+ei+tarvitse+vastata+jos+se+aiheuttaa+sopimusoikeudellisia+häiriötekijöitä.+Sopimushan+on+pääsääntöisesti+kahden+välinen.
PKS:n+tarjoukset+välilehdeltä+löytyy+sähkötuotteet+Omakoti+Vihreä,+Omakoti+Oiva,+Omakoti+Optimi+ja+Omakoti+Priima.+Tuo+Priima+näyttää+aika+haasteelliselta+laskettavalta.
Ja+noihin+Fortumin+myyjiin+en+minäkään+heti+luottaisi+tarkemmin+tutkimatta.+Fortumin+sivuilta+voi+käydä+myös+laskemassa+Fortum+Vaaka+ja+Fortum+Tuuli+mukaiset+hinnat+lisäten+sitten+noihin+4,99+snt+/+kWh+hintoihin+muut+”mausteet”,+kuten+siirtohinnan+jne.+Kannattaa+myös+ottaa+selvää+sopimuksen+sitovuudesta,+kun+siellä+on+maininta+”jatkuva+sopimus”.+Käsitteistä+on+syytä+olla+selvillä,+onko+määräaikainen+vai+toistaiseksi+voimassa+oleva.+Itse+suosin+aina+toistaiseksi+voimassa+olevaa.+Tulevilla+sopimukseen+sidotuilla+muutosoikeuksilla,+varsinkin+energian+toimittajan+taholta,+on+suurta+merkitystä.
Tuo+4,99+tuntuu+kyllä+tosi+edulliselta.+Nyt+se+suurin+kysymys+kuuluukin,+miten+siirtohinta+muodostuu+jos+esimerkiksi+minä+vaihtaisin+Fortumille?+PKS+hinnoittelee+talviarkipäivän+ja+muun+ajan+sähkönsiirron+aivan+eri+hinnoilla.
Ei+näitten+koukeroitten+kanssa+heikompi+pärjää.+Toiset+hyväkkäät+ovat,+mainitakseni,+nämä+puhelin+ja+nettioperaattorit.+Niiden+kanssa+kannattaa+kanssa+olla+tarkkana.+Onkohan+tullut+oltua+hyvässä+Uskossa,+sano+entinen+lapamato.
Ja+kiitos+wanhalle+lisävinkeistä,+joita+näkyi+tulevan+tuohon+väliin+tätä+kirjoittaessani.++Ne+tulen+huomioimaan+ja+arvioimaan+nykytilannetta+kartoittaessani.
Todella+mielenkiintoista.+Hyvä+aloitus.
18.01.2018 20:02
Hehkulamppuja+myydään+näköjään+vielä+ns.+vasaralamppuina+ja+erikoislamppuina+erikoisliikkeissä.+Se+täsmennyksenä+todettakoon+vielä.+Niitä+eivät+EU-direktiivit+koske.
17.01.2018 20:41
Siinäpä+tuli+lieksalaisille+selkeät+ja+täsmälliset+ohjeet+sähkölaskun+tulkitsemisen+ja+kokonaishinnan+laskemiseen+vuositasolla,+miksei+myös+kuukausitasolla.+Sen+verran+vertailun+vuoksi+kiinnostus+heräsi,+että+omawattiin+siitä+kirjautumaan,+mutta+on+vierähtänyt+sen+verran+pitkä+tovi,+että+sähköpostiosoitteeni+kun+oli+vaihtunut+ja+en+nyt+muista+käyttäjätunnustani+ja+niin+edelleen,+niin+pitää+jättää+huomiseksi+tuo+koko+vuoden+laskun+vertailu.
Marraskuun+lasku+on+tallessa+(eräpv.+1.2.)+ja+siitä+sain+vertailuluvukseni+15.8+snt/kWh.+Eli+talviarkipäivät+ilmeisesti+nostavat+hintaa+talvikuukausilta.+Oletan,+että+energian+perusmaksuilla+tarkoitat+kuukausimaksuja.+Niitä+minulla+on+kaksi+eri+maksua+laskussa.+Omakoti+Oiva+plus+ja+yleissiirto+vuodenaika,+3X25A+maksut,+josta+jälkimmäinen+on+huomattavasti+suurempi.
Noin+kolme+kuukautta+sitten+soitteli+jonkun+sähköfirman+puhelinmyyjä+ja+tarjosi+sähkösopimusta+jollakin+hinnalla+jota+en+muista.+Totesin+hänelle,+että+laita+tarjous+sähköpostiin+ja+sanoin+myös,+että+sitten+otan+tarjouksen+vakavasti+jos+pystyt+vaikuttamaan+siirtohintoihin.+Hän+totesi,+että+sähköposti+tarjouksia+he+eivät+tee,+ja+siirtohintoihin+ei+pysty+vaikuttamaan.+Siihen+päättyi+se+puhelu+päivänjatkoja+toivotellen+ja+sopimus+jäi+tekemättä.
Säästövinkki+lienee+se+paras+mahdollinen+juuri+noin.+Lämpöpumpputekniikalla+tai+jollakin+muulla,+kuin+sähköllä,+lämmitettäessä+kodin+energiaa+säästävillä+sähkölaitteilla+on+merkitystä.+Suoralla+sähkölämmityksellä+lämmitettäessä+ei+mielestäni+ole+juuri+merkitystä,+onko+esim.+valaistukseen+käytettävä+lamppu+hehkulamppu+vai+led-lamppu.+Jos+poltat+viittä+100+W:n+hehkulamppua,+niin+sehän+lämmittää+jo+noin+400+W:n+suoralämmityspatterin+verran.+Ulkovalaistukseen+kannattaa+käyttää+led-lamppuja,+siellä+menee+hehkulampun+lämpö+harakoille.+Hehkulamppuja+ei+taida+olla+enää+myynnissä,+minulla+on+vielä+muutama,+kun+tuli+aikoinaan+hamstrattua.
17.01.2018 20:29
Kiitos+infosta.+Laitan+kalenteriini.+Minulla+tuo+viikonloppu+vielä+vapaata+täynnä+ja+matkakaan+ei+ole+pitkä,+vaikkapa+traktorilla.+👍🚜
16.01.2018 22:13
Nykyajan+markkinoille+on+tullut+uudehkona+ilmiönä+viime+vuosina+rompepäivät.+Eli+inflatorinen+markkinat+sana+on+korvattu+päivä+sanalla.+Rompepäiviin+on+kuulunut+oleellisena+osana+vanhojen+ajoneuvojen,+autojen+ja+traktoreiden+näytteille+asettelua.+Mobilistit+ja+masinistit+ovat+olleet+mukavasti+mukana+tapahtumissa.+Minua+sen+verran+kiinnostaa,+että+aion+jatkossakin+käydä+noilla+”markkinoilla”.+Nurmeksessa+pidettiin+viime+kesänä+peräti+kahdet+päivät.+Aika+paljon+oli+väkeä+ainakin+lomarompepäivillä.+
Näin+naapurikaupungissa.
https://www.youtube.com/watch?v=7OpN1YgoFeI
Lieksassakin+järjestettiin+kesäkuussa+raviradalla+vastaavanlainen+tapahtuma.+Olin+valitettavasti+silloin+Etelä-Suomessa,+joten+siitä+ei+ole+omakohtaista+kokemusta.+Videolta+sitten+oli+mahdollisuus+katsella.+Jos+jatkossa+järjestetään,+en+jätä+väliin,+mikäli+mahdollista.
Ja+Lieksan+2017+tapahtuman+video.
https://www.youtube.com/watch?v=A3oZO1I4_P8
PS.+Tuosta+videosta+päätellen+vain+on+harmittavan+vähän+porukkaa,+vai+miten?+Kertokaa+jotka+kävitte+Lieksan+päivillä.
14.01.2018 20:14
Veikkaisin+että+kyse+on+sanonnaksi+puettu+vastaväittämä+johonkin+sellaiseen+epäuskottavaan+tarinaan+tai+kertomukseen+kuulemistilanteessa,+että+noita+selityksiä+ei+uskota+ensinkään.+
Tai,+jos+kaksi+pojannaskalia+on+jäänyt+kiinni+pahanteosta,+vanhempi+henkilö+tokaisee+toista+puolustavalle+näin.+Todetakseen,+että+ei+usko+kummankaan+tarinointia.
12.01.2018 22:18
Näin+kävi.+Sen+verran+jäi+mietityttämään+käyttämäni+sana+tappuroida,+että+taisin+käyttää+sitä+aivan+väärin.+Se+vain+tuli+jotenkin+ajattelematta+jostakin+syvän+mielen+sopukoista.+Taitaa+kuitenkin+tarkoittaa+aivan+muuta+kuin+oli+tarkoitukseni+tuossa+yhteydessä.
Pitäisi+näitä+outoja+sanoja+ensin+tutkia+ennen+hutkimista.
Taitaa+liittyä+viljan+puintiin+jotenkin.
12.01.2018 21:38
Niin,+ja+se+jäi+sanomatta+täsmentäen,+että+en+tuota+välikommentia+kirjoittanut.+Joku+hämääjä+siellä+taas+tappuroi;)
12.01.2018 21:06
Enpä+tuota+kokenut+ensinkään+siten,+että+wanha+olisi+hermostunut.+Päinvastoin.+Hyvän+linkin+laitoit+ja+mielenkiinnolla+sen+luin.+Itse+en+olisi+varmaankaan+tuota+aivan+heti+löytänyt+googlen+miljoonaviidakosta.
Tieteellisyydestä+huolimatta+ei+ollut+raskasta+luettavaa.+Aihe+oli+sellainen,+että+koin+sen+jopa+hieman+humoristisena.+Jälleen+kerran+mielipiteeni+vankistui+suomen+kielen+rikkaudesta+ja+sen+värikkyydestä+niin+kirjoitetun+tekstin,+kuin+puhekielenkin+osalta.+Tässä+sanonnassa+on+kyse+ns.+idiomista.+Mukaviahan+ne+ovat+meille+suomalaisille,+mutta+kauhistus+arvatenkin+vierasmaalaiselle+suomen+kieltä+opiskelevalle.+
Asia+selvisi+ilman+että+tarvitsi+miettiä+päätään+puhki;)+Kiitos.
PS.+Onhan+tuota+käytetty+meidän+ihmistenkin+seksuaalisen+käyttäytymisen+yhteydessä,+kuten+eräistä+esimerkeistä+kävi+ilmi.
”+10)+Piia+taitaa+olla+vähän+härillään.+Vaihtoi+push-upit+päälleen.
+++11)+Olisiko+Ike+siis+jo+hieman+härillään+ja+siitä+syystä+tuo+keskittyminen+näissä++++++++++++++++++++++++++++++++++
++++++++++++ruotsalaisvierailuissa+on+päässyt+häiriytymään?”
12.01.2018 21:04
Epäilemättä+wanhan+väittämä+pitää+paikkansa,+mutta+kuitenkin+rupesin+miettimään,+että+kun+lehmä+on+kiimassa,+miksi+sitten+käytetään+sanontaa:+lehmä+on+härillään?+Tuohan+on+vähän+ristiriitaista;)
12.01.2018 18:33
Aivan+loistava+selvennys+ja+vastaus+on+tuo+tuossa+asia+yhteydessä.+Kasvatuksellisesti+on+varmasti+tehokas+ja+ajatuksia+antava+epäsuora+käsky+lapsosille+rauhoittua.+Tuollaista+soisi+vieläkin+käytettävän+suoran+komennuksen+sijasta.+Siihen+aikaan+oli+vanhemmilla+vielä+hieman+enemmän+auktoriteettia.+Tiedä+häntä.
11.01.2018 23:09
Tuo+korvenkunkun+teksti+sai+hymyn+huulilleni.+
Uuninpankon+ja+monen+muunkin+kanssa+olen+varmaan+samaa+mieltä+siitä,+että+tarkoituksellinen+maahanmuuttajien+ja+jonkun+muun+pilkkaaminen+on+väärin+ja+asiatonta+keskustelua.+Mutta+jatkan+seuraavalla+tavalla.+
Säännöt+eivät+mielestäni+kiellä+keskustelemasta+tällä+palstalla+muustakin+kuin+Lieksan+asioista.+Se+on+tulkintani+mukaan+vain+suosituksellinen+ja+tiettyyn+ryhmään+ohjaava+ohjeistus+keskustelijoiden+yhteenkuuluvuuden+ja+asioiden+samankaltaisuuden+hakemiseksi.+On+helpompi+ymmärtää+lieksalaisena+tiettyjä+globaalejakin+asioita+paikkakunnan+tasolla+kun+keskustelukumppaniksi+löytyy+henkilö+jolla+on+tuntemusta+ja+aiempaa+näkemystä+paremmin+kuin+muilla+piireillä.+Jos+lieksalainen+haluaa+ottaa+esille+tolkun+ihmiset,+heidän+määrän+ja+arvot+niiden+suhteen,+kuuluu+se+silloin+mielestäni+Lieksa+palstalle.+Silloin+pohdiskelemme+Lieksassa+olevien+tolkun+ihmisten+mielipiteitä+ja+siitä+voi+syntyä+hyväkin,+lieksalainen+keskustelu.+
En+tietenkään+voi+tietää+mikä+on+lukuharrastuksesi+taso,+esim.+hyvä+Pääpumppu,+mutta+olet+antanut+”runsaista+ja+monipuolisista”+kommenteistasi+päätellen+tälle+palstalle+monessa+eri+yhteydessä+lukuisia+indisioita+eli+aihetodisteita+siitä,+että+ko.+harrastuksesi+on+aika+lailla+suppea.+Suosittelisin+sinulle+lämpimästi+esimerkiksi+kaunokirjallisuuden+runsaampaa+ja+enempi+määrällistä+lukemista.
Ahkerasta+lukemisesta+hyödyt+monin+eri+tavoin.+Sanavarastosi+kasvaa,+kirjoitustaitosi+kohenee+ja+ajattelukykysi+kehittyy.+Oppisit+todennäköisesti+kirjoittamaan+pitemmällä+kaavalla+ja+paremmin+jäsenneltyjä+kommentteja+tälle+palstalle.+Lukiessasi+kirjaa,+pääset+ikään+kuin+ilmaiselle+matkalle.+Ei+tarvitse+Aurinkomatkoille+mitään+maksaa+ja+hymiöösikin+tulisi+eri+ilme;)
Köyhyyttäkään+ei+tarvitse+syyttää,+sillä+Suomen+maassamme+on+todella+hyvä+kirjastoverkosto+ja+sieltä+saat+lukemista+aivan+ilmaiseksi.+On+vain+oma+valintasi+kuinka+tämän+hyvän+mahdollisuuden+käytät+hyväksesi.+Suosittelen+siis+lämpimästi+lukemista+enenevin+määrin.+Siinä+sitten+sivistyt+ikään+kuin+huomaamatta.+Ja+tutkimusten+mukaan+se+vähentää+stressiä.+On+siinä+vaan+monta+hyvää+syytä,+lukea+enemmän.
Tämä+sama+koskee+luonnollisesti+meitä+kaikkia+lieksalaisia,+ei+ainoastaan+Pääpumppua.+Lieksassa+on+ihan+kelpo+kirjasto.
11.01.2018 22:35
En+ole+minäkään+kuullut,+mutta+tarkoittanee+minun+tulkintani+mukaan,+että+jopas+nyt+osaa+yllin+kyllin+vastustaa.+Eli+vähän+eri+linjoilla+kuin+muistelua.+Voisin+myös+todeta:+”Johan+nyt+on+piru+merrassa”.+Liikaa+innostumistakin+se+voi+tarkoittaa.+Innostuinkohan+liikaa?
11.01.2018 21:27
Lehmällisen+kysymyksen+mukaisen+sanontaan+törmään+nyt+ensi+kertaa,+"autto+enemmillä+kun+lehmän+liholla".
+Minä+käsitän+tuon+lähinnä,+sanonta+kun+on,+täten:+Auttoi+paljon+enemmän+kuin+oli+tarkoituskaan.+Tai,+auttoi+enemmän+kuin+oli+tarvettakaan.+Eli+paremmin+autettu+kuin+odotettiin.
Tuosta+Afrikasta+sen+verran,+että+sillä+kehitys-+ja+avustusrahamäärällä+mitä+länsimaat+ovat+sinne+upottaneet,+pitäisi+koko+Afrikan+olla+jämäkästi+hyvin+voiva+Hyväntoivon+niemestä+aina+Tunisiaan+asti.+Olisikin+varmaan,+jos+siellä+olisi+kansassa+suomalaista+sisua.+Eli+ei+lehmän+lihatkaan+auta+mitään,+saati+omien+antilooppien.
11.01.2018 19:56
Ei+ollut+minulla+harmainta+aavistusta.+Eikä+oikein+vieläkään.+Mutta+jos+edelliset+ovat+jäljillä,+johdattelisin+sanaa+vaaka+ja+valita+sanoista.+
+Hyvällä+mielikuvituksella+siis+voisi+olla+tasapainoiluakin.+Jostain+syystä+tulee+mieleen+myös+harhauttaminen+yhtenä+vaihtoehtona.+Todennäköisesti+olen+johdatellut+itseni+harhaan,+eli+täysin+eksyksissä;)
10.01.2018 20:45
Korjaan+aiempaa+kommenttiani+hieman.+Kun+puhutaan+navetasta,+navetalla+tarkoitetaan+paremminkin+nautakarjan+suojaa.+Sikoja+kasvatetaan+sikalassa.+Se+on+sanana+parempi,+kun+puhutaan+sikojen+kasvatuksesta,+jos+oikein+tarkkoja+ollaan.
09.01.2018 19:01
Minun+mieleeni+tulee+rönkymisestä+parkumainen+mylviminen.+Eli+lähinnä+eläimellistä+ääntelyä,+kuten+aiemmin+jo+todettu+hieman+eri+sanoin.+Sika+mielestäni+rönkyy,+silloin+kun+se+ilmoittaa+navetassa+olevansa+nälkäinen.
09.01.2018 18:47
14 / 31