Vapaa kuvaus

Aloituksia

15

Kommenttia

618

1. Ja+tulipa+vielä+mieleeni+myös+aikaisemmassa+yhteydessä+mainitsemasi+maalämpöpumppu,+joka+olisi+meille+molemmille+erinomainen+ratkaisu.+Ilmapumppuraasuni+hönkyy+kovalla+pakkasella+huonolla+hyötysuhteella.+Maalämpöpumppu+olisi+tunteeton+pakkasella+ja+hyötysuhde+koko+ajan+hyvä,+varsinkin+varaavalla+vesikiertoisella.+Mutta+investointina+maalämpö+olisi+tosi+kallis,+eli+en+ainakaan+minä+siihen+leikkiin+ryhdy,+kuten+muistaakseni+et+sinäkään+päätynyt+siihen.+No+näillä+mennään,+ja+tulipahan+taas+pohdiskeltua+näitä+”yksinkertaisia+perusasioita”.+Se+miten+tästä+eteenpäin,+jääköön+mietintämyssyyn.+Minun+pitäisi+vaan+lämmittää+kovilla+pakkasilla+ahkerammin+puulla,+se+kun+on+minulle+omasta+”lepikosta”+vain+raskaan+raadannan+takana;)+Toivottavasti+asiat+selkiintyivät+hieman+muillekin+lukijoille+kuin+minulle.
  2. No+niin.+Nyt+pääsin+Omawattiin+kun+tuli+sähköpostiin+uudet+tunnukset.+2017+laskut:2024,30€+/+13180+kWh+=+15,4+snt/kWh,+eli+juuri+tuo+mainittu+keskihinta+Suomessa.Eli+tästä+voisin+vetää+pikaisen+johtopäätöksen,+että+wanhalla+on+parempi+sähkösopimus+kuin+minulla!Ero+euroissa+minun+kulutuksellani+ja+sopimuksellani:2024,3+€+-+(13180kWh++x+12,2+snt)+=+416,35+€+!!!+vuonna+2017.+Nyt+iski+ns.+tervehenkinen+kateus,+ja+erään+kuuluisan+kodintekniikkaketjun+lausahdus+”se+nyt+vaan+on+tyhmää+maksaa+liikaa”...Ilmoittakaa+ihmeessä+jos+laskelmissani+on+virhe.+Tämä+antaa+myös+ilmiselvän+pohdiskelun+aiheen,+mikä+sopimus+on+niin+hyvä+kuin+wanhalla+on?+++Toki+kysymykseen+ei+tarvitse+vastata+jos+se+aiheuttaa+sopimusoikeudellisia+häiriötekijöitä.+Sopimushan+on+pääsääntöisesti+kahden+välinen.PKS:n+tarjoukset+välilehdeltä+löytyy+sähkötuotteet+Omakoti+Vihreä,+Omakoti+Oiva,+Omakoti+Optimi+ja+Omakoti+Priima.+Tuo+Priima+näyttää+aika+haasteelliselta+laskettavalta.Ja+noihin+Fortumin+myyjiin+en+minäkään+heti+luottaisi+tarkemmin+tutkimatta.+Fortumin+sivuilta+voi+käydä+myös+laskemassa+Fortum+Vaaka+ja+Fortum+Tuuli+mukaiset+hinnat+lisäten+sitten+noihin+4,99+snt+/+kWh+hintoihin+muut+”mausteet”,+kuten+siirtohinnan+jne.+Kannattaa+myös+ottaa+selvää+sopimuksen+sitovuudesta,+kun+siellä+on+maininta+”jatkuva+sopimus”.+Käsitteistä+on+syytä+olla+selvillä,+onko+määräaikainen+vai+toistaiseksi+voimassa+oleva.+Itse+suosin+aina+toistaiseksi+voimassa+olevaa.+Tulevilla+sopimukseen+sidotuilla+muutosoikeuksilla,+varsinkin+energian+toimittajan+taholta,+on+suurta+merkitystä.Tuo+4,99+tuntuu+kyllä+tosi+edulliselta.+Nyt+se+suurin+kysymys+kuuluukin,+miten+siirtohinta+muodostuu+jos+esimerkiksi+minä+vaihtaisin+Fortumille?+PKS+hinnoittelee+talviarkipäivän+ja+muun+ajan+sähkönsiirron+aivan+eri+hinnoilla.Ei+näitten+koukeroitten+kanssa+heikompi+pärjää.+Toiset+hyväkkäät+ovat,+mainitakseni,+nämä+puhelin+ja+nettioperaattorit.+Niiden+kanssa+kannattaa+kanssa+olla+tarkkana.+Onkohan+tullut+oltua+hyvässä+Uskossa,+sano+entinen+lapamato.Ja+kiitos+wanhalle+lisävinkeistä,+joita+näkyi+tulevan+tuohon+väliin+tätä+kirjoittaessani.++Ne+tulen+huomioimaan+ja+arvioimaan+nykytilannetta+kartoittaessani.Todella+mielenkiintoista.+Hyvä+aloitus.
  3. Siinäpä+tuli+lieksalaisille+selkeät+ja+täsmälliset+ohjeet+sähkölaskun+tulkitsemisen+ja+kokonaishinnan+laskemiseen+vuositasolla,+miksei+myös+kuukausitasolla.+Sen+verran+vertailun+vuoksi+kiinnostus+heräsi,+että+omawattiin+siitä+kirjautumaan,+mutta+on+vierähtänyt+sen+verran+pitkä+tovi,+että+sähköpostiosoitteeni+kun+oli+vaihtunut+ja+en+nyt+muista+käyttäjätunnustani+ja+niin+edelleen,+niin+pitää+jättää+huomiseksi+tuo+koko+vuoden+laskun+vertailu.Marraskuun+lasku+on+tallessa+(eräpv.+1.2.)+ja+siitä+sain+vertailuluvukseni+15.8+snt/kWh.+Eli+talviarkipäivät+ilmeisesti+nostavat+hintaa+talvikuukausilta.+Oletan,+että+energian+perusmaksuilla+tarkoitat+kuukausimaksuja.+Niitä+minulla+on+kaksi+eri+maksua+laskussa.+Omakoti+Oiva+plus+ja+yleissiirto+vuodenaika,+3X25A+maksut,+josta+jälkimmäinen+on+huomattavasti+suurempi.Noin+kolme+kuukautta+sitten+soitteli+jonkun+sähköfirman+puhelinmyyjä+ja+tarjosi+sähkösopimusta+jollakin+hinnalla+jota+en+muista.+Totesin+hänelle,+että+laita+tarjous+sähköpostiin+ja+sanoin+myös,+että+sitten+otan+tarjouksen+vakavasti+jos+pystyt+vaikuttamaan+siirtohintoihin.+Hän+totesi,+että+sähköposti+tarjouksia+he+eivät+tee,+ja+siirtohintoihin+ei+pysty+vaikuttamaan.+Siihen+päättyi+se+puhelu+päivänjatkoja+toivotellen+ja+sopimus+jäi+tekemättä.Säästövinkki+lienee+se+paras+mahdollinen+juuri+noin.+Lämpöpumpputekniikalla+tai+jollakin+muulla,+kuin+sähköllä,+lämmitettäessä+kodin+energiaa+säästävillä+sähkölaitteilla+on+merkitystä.+Suoralla+sähkölämmityksellä+lämmitettäessä+ei+mielestäni+ole+juuri+merkitystä,+onko+esim.+valaistukseen+käytettävä+lamppu+hehkulamppu+vai+led-lamppu.+Jos+poltat+viittä+100+W:n+hehkulamppua,+niin+sehän+lämmittää+jo+noin+400+W:n+suoralämmityspatterin+verran.+Ulkovalaistukseen+kannattaa+käyttää+led-lamppuja,+siellä+menee+hehkulampun+lämpö+harakoille.+Hehkulamppuja+ei+taida+olla+enää+myynnissä,+minulla+on+vielä+muutama,+kun+tuli+aikoinaan+hamstrattua.
  4. Tuo+korvenkunkun+teksti+sai+hymyn+huulilleni.+Uuninpankon+ja+monen+muunkin+kanssa+olen+varmaan+samaa+mieltä+siitä,+että+tarkoituksellinen+maahanmuuttajien+ja+jonkun+muun+pilkkaaminen+on+väärin+ja+asiatonta+keskustelua.+Mutta+jatkan+seuraavalla+tavalla.+Säännöt+eivät+mielestäni+kiellä+keskustelemasta+tällä+palstalla+muustakin+kuin+Lieksan+asioista.+Se+on+tulkintani+mukaan+vain+suosituksellinen+ja+tiettyyn+ryhmään+ohjaava+ohjeistus+keskustelijoiden+yhteenkuuluvuuden+ja+asioiden+samankaltaisuuden+hakemiseksi.+On+helpompi+ymmärtää+lieksalaisena+tiettyjä+globaalejakin+asioita+paikkakunnan+tasolla+kun+keskustelukumppaniksi+löytyy+henkilö+jolla+on+tuntemusta+ja+aiempaa+näkemystä+paremmin+kuin+muilla+piireillä.+Jos+lieksalainen+haluaa+ottaa+esille+tolkun+ihmiset,+heidän+määrän+ja+arvot+niiden+suhteen,+kuuluu+se+silloin+mielestäni+Lieksa+palstalle.+Silloin+pohdiskelemme+Lieksassa+olevien+tolkun+ihmisten+mielipiteitä+ja+siitä+voi+syntyä+hyväkin,+lieksalainen+keskustelu.+En+tietenkään+voi+tietää+mikä+on+lukuharrastuksesi+taso,+esim.+hyvä+Pääpumppu,+mutta+olet+antanut+”runsaista+ja+monipuolisista”+kommenteistasi+päätellen+tälle+palstalle+monessa+eri+yhteydessä+lukuisia+indisioita+eli+aihetodisteita+siitä,+että+ko.+harrastuksesi+on+aika+lailla+suppea.+Suosittelisin+sinulle+lämpimästi+esimerkiksi+kaunokirjallisuuden+runsaampaa+ja+enempi+määrällistä+lukemista.Ahkerasta+lukemisesta+hyödyt+monin+eri+tavoin.+Sanavarastosi+kasvaa,+kirjoitustaitosi+kohenee+ja+ajattelukykysi+kehittyy.+Oppisit+todennäköisesti+kirjoittamaan+pitemmällä+kaavalla+ja+paremmin+jäsenneltyjä+kommentteja+tälle+palstalle.+Lukiessasi+kirjaa,+pääset+ikään+kuin+ilmaiselle+matkalle.+Ei+tarvitse+Aurinkomatkoille+mitään+maksaa+ja+hymiöösikin+tulisi+eri+ilme;)Köyhyyttäkään+ei+tarvitse+syyttää,+sillä+Suomen+maassamme+on+todella+hyvä+kirjastoverkosto+ja+sieltä+saat+lukemista+aivan+ilmaiseksi.+On+vain+oma+valintasi+kuinka+tämän+hyvän+mahdollisuuden+käytät+hyväksesi.+Suosittelen+siis+lämpimästi+lukemista+enenevin+määrin.+Siinä+sitten+sivistyt+ikään+kuin+huomaamatta.+Ja+tutkimusten+mukaan+se+vähentää+stressiä.+On+siinä+vaan+monta+hyvää+syytä,+lukea+enemmän.Tämä+sama+koskee+luonnollisesti+meitä+kaikkia+lieksalaisia,+ei+ainoastaan+Pääpumppua.+Lieksassa+on+ihan+kelpo+kirjasto.