Vapaa kuvaus

Aloituksia

15

Kommenttia

618

1. Mikä+ihmeen+pakkomielle+sinulla+on+vainota+yhtä+tiettyä,+palstan+kautta+aikojen+mielenkiintoisimpia+ja+parhaimpia,+kuten+rapakon+takana+sanottaisiin,+Reader´s+Digest.+Itse+et+oikein+pysty+rykimään+edes+omaan+poskeesi.+Kirjoituksesikin+ovat+täysiä+tynkiä+ja+tylsiä+toistoja+samoista+ala-arvoisista+solvauksista+sekä+erhemielikuvista+kaiken+muun+suhteen.+Muukin+tyylisi+tänne+kirjoittelun+suhteen+on+täysin+ahterista.+Ei+sinulla+hissanmaikk+ole+yhtään+varaa+huudella+kenenkään+yrittäjyydestä+tai+yrittämättä+jättämisestä+Lieksan+suhteen.+Evääsi+eivät+siihen+riitä.+Kaikki+jotka+jotain+uskaltavat+Lieksassa+yrittää,+ovat+tervetulleita.+Se+on+totta,+että+rohkea+olla+pitää,+ja+rautainen+liikeidea+näillä+markkinoilla+pärjätäkseen.+Siinä+on+haastetta+jota+arvostan.+Tiedän+kokemuksesta.Loppukevennykseksi+linkitän+lukemista+viime+vuonna+80+vuotta+täyttäneen+Mustanaamion+historiasta.+Minä+tunnustan+muuten+edelleen+lukevani+tätä+sarjakuvaa.+Mustanaamio+ilmestyy+jatkosarjakuvana+monessa+sanomalehdessä.+Ja+on+sitä+muutenkin+viime+aikoina+vielä+julkaistu.http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2302
  2. Annan+suuren+kiitoksen+palautteestasi+ja+asiapitoisen+ryhdikkäästä+lauseiden,+sanojen+ja+ymmärryksen+loistavasta+käytöstäsi+koko+palstahistoriamme+aikana.+Tiedostan+sen,+miten+oikeassa+oletkaan+tuon+tekstini+tietyn+vaikeaselkoisuuden+vuoksi.+Jos+olisin+esimerkiksi+kirjailija,+voisi+tämäkin+olla+helpommin+luettavissa,+ja+ennen+kaikkea+ymmärrettävissä.Yrjö+Kokko+oli+nuorena+minuna+lukemistooni+kuuluva+mieltymykseni.+Kaikkeen+hänen+laajahkoon+tuotantoon+en+kyllä+ole+tutustunut.+Mutta+ei+olisi+ihme+jos+käyn+Lean+luona,+ja+etsimme+niitä+kirjoja+Kokon+tuotannosta,+jotka+olisivat+nykyhetken+takia+kiinnostavia+minulle.+Hänen+asiantuntemuksensa+luontokirjailijana+viehätti.+”Yksimielisyys+on+voimaa”.1960+luvulta+minulla+on+hatara+muistikuva+siitä,+että+olisinko+tavannut+aivan+hänet+itsensä.+Muistikuvaan+kuuluu+myös+se,+että+olisiko+ollut+kalareissusta+Pielisen+selille+Porosaari,+Patvin+saret,+Turakka+seutuville+silloin+aikoinaan+kysymys.+En+todellakaan+mene+takuuseen,+mutta+ovathan+ne+mukavia+muistikuvia+silloisen+erään+keskenkasvuisen+pojan,+Pielisjärven+erään+kylältä.++Aalto+jotenkin+ajattelutti+minua,+ja+yhdisti+tietyissä+asioissa;)Sanon+näin,+seuraavaa.+Sinun+tyylisi+on+monin+tavoin+sortin+selkeämpää.+Muutenkin+olet+harkitsevampi.+Ja+helposti+voisin+kuvitella+sinut+pystyväsi+suomen+kielen+opettajaksi,+muun+lisäksi.Mielestäni+sanavalintasi+”erikoinen”+tuon+sensuurin+suhteen+on+erittäin+osuva.+Siitä+aistii+selkeästi+myös+diplomaattista+ainesta,+vaikka+kaikki+eivät+näin+kohteliaaseen+sanankäyttöön+asiat+huomioiden+pysty.Olkaamme+kaikki,+hieman+erikoisia,+mutta+oikeamielisiä.
  3. Aloituksesta+sain+seuraavaan+kirjoitteluuni+inspiraation;)Täällä+näyttää+VOK+paikkakunnan+"kirous”+ilmentyvän+ja+tulehduttavan+asiallisen+kirjoittelun.+Se+että+paikkakunnallamme+on+vastaanottokeskus+ja+paljon+maahanmuuttajia,+ei+sinällään+ole+kirous.+Se+on,+että+tiettyjen+molempien+kiistaosapuolten+(suvakit+ja+rasset)+toimesta+palstasta+on+tullut+ykköshiekkalaatikko+oman+suppean+ajatusmaailmansa+esilletuomisessa.+Epäilen+heidän+molempien+olevan+yhtä+syyllisiä+automaattipoistajaa+poistattajien+näkövinkkelistä+arvioittaessamme.+Voin+toki+olla+väärässä,+mutta+pidätän+itselleni+oikeuden+olla+väärässä.+Kaikki+muuthan+saavat+olla+kernaasti+oikeassa;)+Joskus+aiemmin+olen+muistaakseni+todennut+täällä,+että+on+asioita+jotka+eivät+kuulu+Lieksa+palstalle.+Selkeä+rajanveto+on+todella+vaikeaa.+Miellämme+asioita+yksilöinä+eri+tavoin.+Siksi+asialliset+ja+kohteliaansävyiset+keskustelut+kuuluvat+mielestäni+kaikille+palstoille.+Hyvä+esimerkki+on+vaikkapa+murresanojen,+historian+ja+some-kulttuurin+käsittely+hyvässä+hengessä.+Nykyisin+palstasta+on+todellakin+tullut+kaluttu+maahanmuuton+luuranko.+Siitäkään+ei+osata+keskustella+asiapitoisesti,+objektiivisesti+ja/tai+sääntöjen+mukaisesti.+Tässä+ketjussa+lienee+sopivaa+pohdiskella,+miksi,+mitä,+milloin+ja+minkä+intressin+vuoksi?+Minulla+ei+ole+valmiita+vastauksia.+Ehkä+jollakulla+on.+Tietyt+trendit+ja+tavat+ovat+viime+vuosina+tähdänneet+jonkinasteiseen+tehokkuuteen,+tai+pitäisikö+sanoa+tuottotehokkuuteen.+Tässä+on+hyvä+esimerkki,+miten+polkaistaan+paskaan,+kun+joka+asiassa+yritetään+säästää+ja+kone+valjastetaan+ammattitaitoisen,+asiansa+tietävän+ihmisen+suitsiin.+Valvontaa,+vatvontaa,+ihmettelyä,+tuskailua,+ivaa+ja+ironian+huipennuksia+älyn+jättiläisen,+ihmisen+toimesta.Sosiaalinen+kanssakäyminen+on+nykytekniikalla+niin+helppoa,+että+on+tavallaan+mukavaa+olla+siinä+mukana.+Voimme+ajatella+näin:+Ei+minulla+ole+mitään+salattavaa.+Kun+olen+rehellinen,+niin+olen+osallistunut+rehellisesti+keskusteluun+ja+se+on+siinä.+Ei+se+ihan+niin+mene.+Tämä+on+aika+salakavala.+Täällä+on+kaikkea+tallennusta.+Täällä+on+kaikkea+eri+kerääjää,+tutkijaa,+asennetta+ja+lukematon+määrä+sellaista+joka+ei+edes+mieleeni+juuri+nyt+juolahda.+Valvokaa+ja+käyttäkää+kaikkea+tekniikkaa.+Siinä+on+vain+se,+että+vapaa+elämä+on+joka+sanalla+rajoitettu,+kun+kirjoitat,+tai+minä+kirjoitan+tänne.+Olen+heti+jotenkin+nykytekniikan+puitteissa+valvottu,+kuten+sinä.Minua+ei+kovin+haittaa,+mutta+ajatelkaamme+niitä+nuoria,+joilla+saattaa+olla+työpaikan+saanti+kyseessä.+Voit+menettää+mahdollisuutesi+vaikka+tulevaisuuden+toivetyöpaikkaasi+jonkun+typerän+jutun+takia.+Minä+en+usko+enää+pätkääkään+näennäiseen+tietoturvaan.Ei+toimi+ei.+Tekisi+mieleni+kirota+koko+netti+ja+älypuhelimet+alimpaan+helvettiin.+Mutta+enhän+sitä+tee,+pieni+hetki+riittänee,+vai+riittääkö.+Viitseliäisyyteni+tänne+kyllä+hiipuu.+Hukkaan+heitetyltä+ajalta+hetkikin+tuntuu.Loppukevennys.++Kun+nettiin+pääsee,+siellä+pysyy.+http://www.meemit.net/category/politiikka/