Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

191

1. Jos+laitatte+minulle+viestiini+vastauksia+joista+minun+pitäisi+saada+linkki+talteen+niin+kirjoittakaa+se+linkki+viestinne+sataan+ENSIMMÄISEEN+merkkiin.+Sen+enempää+ei+viestistänne+jää+minulle+luettavaksi+jos+se+poistetaan.+Kannattaa+siis+lyhentää+linkki+ja+antaa+se+lyhytlinkkinä.+Nytkin+näen+että+joku+halusi+tässä+keskustelussa+linkin+talteen+eilen+klo+20:50+mutta+kun+se+linkki+ei+ollut+viestin+alussa+niin+en+sitä+saanut.+Siinä+oli+jotakin+mainittu+luonnonsuojelijan+nerokkaasta+ajattelusta+mutta+linkistä+näkyi+vain+yhdeksän+ensimmäistä+merkkiä+ja+loput+katkesivat+pois.
  2. "CO+ei+absorboi+infrapunasäteilyä.+Ei+vaikka+jönssi+kuinka+toivoisi"Oletko+asiasta+aivan+varma+eli+tarkistitko+väitteesi+todenperäisyyden+ennenkuin+sen+esitit?+Olisi+kannattanut+tarkistaa.Kun+väitteen+todenperäisyyden+tarkistaa+niin+huomaa,+että+hiilimonoksidi+absorboi+pitkäaaltoista+infrapunasäteilyä+eli+voisi+toimia+kasvihuonekaasuna+sen+puoleen.+Onneksi+se+on+ilmakehässä+kemiallisen+reaktiivisuutensa+vuoksi+niin+lyhytikäinen+että+esiintyvinä+pitoisuuksinaan+sitä+ei+tarvitse+sen+vuoksi+huomioida+muuten+kuin+myrkyllisyytensä+vuoksi.+Siksi+ei+sitä+eikä+muitakaan+reaktiivisuutensa+vuoksi+lyhytikäisiä+mutta+pitkäaaltoista+infrapunaa+absorboivia+myrkkykaasuja+yleensä+mainita+kasvihuonekaasuna.+Esimerkkinä+vaikkapa+kloorivety+HCl.Hiilimonoksidilla+on+absorptioviivoja+pitkäaaltoisen+eli+yli+2.5+µm+infrapunaisen+lämpösäteilyn+alueella+ainakin+4.5...4.6+µm+paikkeilla+ja+niitä+käytetään++hiilimonoksidipitoisuuksien+mittaamiseen.+Tästä+löytyy+tietoa+esimerkiksi+artikkelista,+jonka+doi+koodi+on+10.1088/1742-6596/85/1/012020+ja+jonka+voi+vapaasti+lukea+tuolla+doi+-+koodilla+googlettamalla+löytyvästä+pdf+-+tiedostosta.