Vapaa kuvaus

Aloituksia

98

Kommenttia

1423

1. Minun kohdalla tuo heikko koulu menestys ei pidä paikkaansa. Olin hyvinkin menestynyt ja kävin kaikki luokat kahdesti tai kolmasti. Muut oli vielä vitosluokalla pikku poikia mutta minulla oli jo tuuheat muna karvat ja parta. Uima hallilla naureskelin pikku pojille ja esittelin heille miehuuttani heilutellen sitä puku kopissa naaman edessä ja komensin nuuhkimaan miltä haisee miehen ballit.
    Kun sain päästö tokarin, olin vasta kolmeseiska pojan viikari ja muistan kuinka opettaja kehui minua kyyneleet silmissä kun lähdin esittelemään tokaria kotiin. Ope sanoi että "kyllä sinustakin vielä mies tulee" ja sitten se huusi että kuljen väärään suuntaan, jos kotiin olet menossa. Huomasin sen itsekkin ja tein uukäännöksen.

Kotona ei ollut ketään ja koko koti tölli oli tyhjä. Jää kaapin ovessa oli lappu jossa luki "EMME JAKSANEET ENÄÄ, JÄÄKAAPISSA ON MUREKETTA JA MAITOA"
    En koskaan enää kuullut isästä ja äidistä mitään, joku sanoi että olisivat muuttaneet Ruotsiin ja vaihtaneet nimeä. Monena kesänä matkustin Tallinnaan ja kyselin ihmisiltä onko ne nähneet Torspo Kustaata ja Muna Hilkkaa? Näytin omaa naamaani että ne on tämän näköisiä. Ei olleet nähneet ainakaan siellä Ruotsin pää kaupunnissa ja naiset totesi vaan että "hyi kamala".

Koti töllistä katkesi sähköt jo seuraavassa kuussa kun jäin siihen asumaan. Kokeilin kaikista töpseleista kielellä ja sukka puikolla seisoen vesi lammikossa ja mihinkään ei tullut virtaa. Onneksi oli oma pora kaivo josta sain vettä ja jossa kävin pesulla ja johon kävin pisulla. Tiesittekö muuten että naapurin nurmelle ei saa kakata? Minä en tiennyt. Sattuu muuten nuo suola rakeet aika perhanasti haulikolla ammuttuna paljaaseen kankkuun. Meinasin tulla hulluksi....
  2. Vain uus avuttomat kädettömät ottaa selville minne on menossa. Maailman parhaat matkailijat eivät tiedä edes mistä ovat tulossa. Aimo ei välillä tiedä edes sitä missä on tai kuka on. Maailman parhaat ravintolat löytyy syömällä ja ovelta katsomalla.
    Syöt viisi kertaa siellä ensin ja jos on tosi hyvää niin voit syödä siellä 10.000 kertaa uudelleen lisää ja silloin todella tiedät missä olet.
    Jos se on pahaa, kurkkaa seuraavasta ovesta.

Tilatessa ruokia ei tarvi tietää mitä niissä on ja kukaan ei muutenkaan saa mitään selvää väärällä kielellä kirjoitetuista ruokala listoista. Usein otan tarjoilijaa paidan helmasta kiinni, osoitan sormella ja sanon että "otan samaa ku toi flösö akka, paa tupla ranskiksilla ja ketsubilla"

Näkyvyydet on helppo löytää, koska ne näkyy siinä kävellessä. Jos on sisään pääsy maksu niin kuka hullu sinne menee? Kannattaa katsoa vaan sieltä aidan takaa, sillä se on ilmaista. Kerran ei löydetty Pisan vinoa tornia aimon kanssa niin laitettiin päät kallelleen ja katsottiin hesassa makkara taloa. Vinossahan se oli ja ilmaiseksi! Samalla kuvattiin kuksa! Siitä riitti juttua kun palattiin seura kunnan bussilla takaisin Paraisten palvelukoti HuIlun MuIkkuun.

Kun täytin viisi vuonna 1955, isä osti minulle safari kortit. Opiskelin niistä kaikki eläimet moneen kertaan. Karahvilla on euroopan pisin kaula ja opossumi voi juosta aikuisen miehen kiinni ja sillä on raatoilu hampaat. Kannattaa olla varovainen kun liikkuu luonnossa. Kaikkein rankimpiin luonto poluille on ikä rajat sitä varten ettei sinne sitten jää diabeteksen tai sepel valtimo taudin vuoksi matkan varrelle.

Lomalla kannattaa seurata tarkkaan liikenne onnettomuuksia. Mopo parkkiin osittain ajo radalle ja sitten höntyilemään huitoen käsillä sinne tänne. Pelastus tehtävissä oleville tulee esittää kysymyksiä kuten että "montako kuollutta ja onko sulla heittää röökiä?" Ota rohkeasti palo mies yhteis kuvaan, vaikka kesken kun hän on leikkaamassa uhria ulos autosta. Hänkin saa pienen tauon siinä samalla ja voitte vetää siinä yhdet spaddut ja jutella niitä näitä. Elämä on liian lyhyt mököttämiseen ja itsensä uuvuttamiseen töissä. Aina on hyvä hetki tauolle ja valokuvaukselle!