Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. LiisaO:n+runo+taas+toi+mieleen+elämäni+pahimman+painajaisen.+Unessa+pojanpoika,+2v.+oli+hukkunut+saunarantaamme.+Katselin+häntä+kalliolta.+Poika+makasi+veden+alla+silmät+auki,+valkoiset+pitkät+hiukset+pilvenä+ympärillään.+Se+oli+kammottava+uni,+joka+melkein+toteutui+l
  2. Onpas+teillä+ollut+rasvaiset+jutut!;)+Minulla+on+kolesterolilääkitys,+vaikka+kolestesrolit+ilman+niitäkin+pysyvät+kurissa.+Ja+se+hyvä+kolesteroli+on+minulla+korkea.+Mutta+kun+minulla+on+tuolla+kaalin+uumenissa+se+aneurysma,+niin+lekuri+tykkäsi,+että+lääkitys+varmistaa,+ettei+kolesteroli+pääse+salaa+livahtamaan+huonoihin+lukemiin.+Seuraavissa+kuvissahan+se+taas+nähdään,+onko+kupla+muuttunut+mihinkään.Oivariini+on+meillä+leivän+kanssa+käytössä,+ruoanlaitossa+erilaiset+öljyt:+oliivi-,+seesami-.+rypsi-+ja+välillä+jopa+kookosöljy.+Minä+syön+päivässä+maksimissaan+kaksi+palaa+leipää,+aamuleivällä+on+vähärasvainen+sulatejuustoviipale,+iltapalaleivälle+pistän+Oivariinia.+Olen+sanonut+lääkärille,+että+haluan+hyvän+makuisen+rasvatahran+sen+kerran,+kun+jotain+levitettä+leipäni+päälle+laitan.+Ei+hän+kauheesti+mukuttanut.Ostinpa+sitten+uuden+ompelukoneen.+Oli+pikkupakko.+Vanhan+olisi+saanut+rikkoutuneen+osan+kohdalta+korjattua+-+kalliilla+-+mutta+kaikki+muut+osat+sitten+olisivat+ollleet+edelleen+vanhoja,+n.+45v,+joten+joku+muu+paikka+olisi+voinut+pian+prakata.Raskain+mielin+luovutin+hyvän+palvelijani+ompelukoneiden+taivaskeikalle.+Uudessa+ei+ole+niin+paljon+hienouksia+kuin+vanhassa,+mutta+enpä+enää+niin+ihmeitä+tarvitsekaan.+Ompeluni+nykyään+on+etupäässä+korjaamista,+ja+siihen+riittää+vähempikin+tekniikka.+Vaatteita+en+enää+rupea+kellekään+tekemään,+tein+sitä+aikoinaan+vuosikaudet.+No,+vetskarin+ompelua+on+välillä,+mutta+siihen+onkin+koneessa+oma+tekniikka.+Ja+elektroniikkaakin+on+apuna+helpottamassa+joitakin+muita+juttuja.+Ekana++tehtävänä+on+ommella+pojan+huushollin+sohvaan+irtopäällinen,+2mx3,5m+tikkikangas.++Pitäisi+aloittaa+tänään,+jahka+saan+itseni+ryhtymään.Tänään+oli+HS:ssa+juttu+toivotutkijasta.+Yksi+asia,+mistä+hän+ei+luovu+on+oikea+kirja.+Kun+istuu+työkseen+ruutua+tuijottamassa,+niin+hän+saoo,+että+kirjassa+silmä+lepää.+Vaikka+en+itse+työkseni+ruutua+töllää,+niin+silti+kirja+on+silmille(ni)+paras+tapa+lukea.+Sitäpaitsi+kirja+tuntuu+käsissä+ja+tuoksuu+kirjalle.+Mitäs+tähän+sanoo+Dr+W?!+Rapunen+ainakin+on+oikean+kirjan+kannattaja.+Missähän+hän+muuten+luuraa!+HS:+ssa+on+kyllä+näkynyt.Oli+tosiaan+hauska+kuva+noista+Aran+tyttären+koirista+mustikkametsässä.+"Meidänkin"+kettikset+syövät+mustikoita+puskasta,+jos+semmoiselle+paikalle+pääsevät.+Viimeksi+juuri+mökillä+niitä+napsivat.Ja+nyt+sitten+kohti+viikonloppua+ja+Helenan+päivää!+Nimpparikahveille+menemme+naapurikaupunkiin.+Päivänsankari+lupasi+mansikkakakkua😋
  3. Onkin+sitten+taas+tämän+vuoden+viimeinen+heinäkuun+sunnuntai.+Aika+menee+kuin+siivillä+vaikka+ei+mitään+teekään.+Luulisi,+että+tällainen+oleilu+pitkästyttäisi.+Minua+ei+kuitenkaan.+Vaan+moni+on+ollut+elämänsä+kanssa+viime+kuukaudet+ihan+täissä,+ja+nyt+kun+hihnaa+on+löysätty,+niin+överiksihän+se+monilta+on++mennyt+ja+menee,+ellei+vastuuntunto+nouse+valtaan.+Tai+edes+itsesuojeluvaisto.+Se+jää+nähtäväksi.+Ja+se+näkee+joka+elää.Olen+pitkään+seurannut+WWF:n+sääksiliveä.+Muutama+päivä+sitten+kaksi+kolmesta+poikasesta+lähtivät+lentoon.+Yksi+on+vain+kököittänyt+pesässä;+luulen,+että+se+on+viimeisimmäksi+kuoriutunut+poikanen.++Äskenkin+kun+avasin+tietsikan,+niin+raukka+siellä+yksinään+päätään+pyöritteli.+Sitten+se+yhtäkkiä+lehahtikin+pesän+reunalta+lentoon+ja+teki+pienen+lenkin++-+näkyi+koko+ajan+kamerassa+-+palaten+hetikohta+takaisin.+Sen+perässä+pesään+pölähti+myös+emo;+liekö+ollut+lähistöllä+rohkaisemassa+poikastaan+lentoýritykseen.No,+minähän+en+pesän+elämää+ole+seurannut+joka+hetki,+joten+voihan+olla,+että+tuo+pahnan+pohjimmainen+on++lentoharjoituksia+tehnyt+jo+aiemminkin.+Nyt+kuitenkin+sain+todistuksen,+että+lentää+se+osaa+ja+varmaan+kohta+jo+pyytää+oman+sapuskansankin,+joten+enää+ei+tarvitse+jännittää+sen+kykyä+"lähteä+maailmalle".Puolueesta+puheen+ollen+minua+suorastaan+säälittää+tuo+Kulmuni.+Jo+silloin,+kun+ilmoitti+erostaan+ministerin+pestistä+tuli+mieleen+eksynyt+pikkutyttö.+Ja+se+vaikutelma+minun+silmissäni+vain+jatkuu,+jopa+voimistuu.+Uskottavuuskin++näyttää+olevan+hakusessa+ainakin+noissa+lyhyissä+uutispätkissä,+joita+telkkarissa+olen+nähnyt.Telkkarin+uutisistahan+ei+kokonaiskuvaa+ainakaan+ihmisestä+saa.+Minusta+kuitenkin+tuntuu+siltä,+että+tytön+pitäisi+vielä+mennä+johonkin+muuhun+(puolueen?)+pestiin+kasvamaan.Ihan+sama,+mikä+puolue+ja+mikä+salkku+on+kyseessä,+mutta+ministerin+pesti+ei+ole+paikka,+mihin+mennään+"oppimaan+uutta".+Sellaisiakin+lausuntoja+silloin+tällöin+on+kuultu.+Ministerin+pitäisi+jo+osata.+Avustajiahan+tietysti+on,+sitä+enemmän+mitä+kokemattomamapi+pomo,+mutta+kyllä+ministerillä+itsellään+asioiden+pitää+olla+hanskassa.+Muuten+menee+niin+kuin+Bernerin+Annella,+joka+laittoi+menemään,+kun+toiset+käskivät."Maha+huutaa+leippä,+leippä",+joten+on+tästä+mentävä+kaivelemaan+eilisillan+tähteitä.+Pitkästä+aikaa+oli+ystäväpariskunta+kylässä+ja+syötiin+ja+juotiin+kaikenlaista+hyvää.+Apetta+jäi,+joten+hellan+tai+grilliin+viereen+ei+tarvitse+nyt+kummankaan+meistä+asettua,+riittää+kun+lastaa+lautasensa+ja+painaa+mikron+nappulaa.Hyvää+pyhäiltaa!
  4. Jaa,+että+kirpputoribuumi+on+nyt+teillä.+Joitakin+vuosia+sitten,+kun+siivoilin+huushollia+remontin+tieltä+vein+jotain+tavaroita+-+etupäässä+vaatteita+ja+kirjoja+-+kirppareille,+Hesyyn,+SPR:n+konttiin+ja+Fidaan.+Minusta+ei+ole+myyntipöydän+pitäjäksi,+joten+se+raha,+joka+minun+tarvaroistani+mahdollisesti+tuli+meni+hyväntekeväisyyteen.+Niin+uskon.Mutta+tietäisin+kyllä+paljon,+mitä+meiltä+voisi+viedä+myyntiin;))+-+tosin+niitäkään+ei+ehkä+kukaan+enää+ostaisi.+Meillä+on+kaappikaupalla+kaikenlaista+siipan+vaalimaa,+sähköllä+käyvää+(savulla+käynyttä;)+vempelettä,+atk-rojua,+puhelimia,+kolme+vanhaa+läppäriäkin,+kajareita,+näppäimistöjä,+ym.+siipan+tavaraa.+Yksi+pöytätietsikan+"konehuonekin"+töröttää+tuolla+minun+telkkarihuoneessani:(.+Siippa+sanoi+tekevänsä+siitä+koneen.+No,+ei+tee.+Hänellä+on+käytössään+jo+kaksi+muuta+konetta.+Ja+kuka+eläkeläinen+jaksaa+könöttää+toimistuolilla,+pöydän+ääressä+jumittamassa+niskojaan,+kun+paremman+asennon+saa+sohvassa+löhöten,+läppäri+sylissä,+mihin+se+jo+nimensäkin+mukaan+kuuluu.+Itse+en+kirppareilla+käy+juuri+koskaan.+Joskus+jonkun+ystäväni+kaverina+olen+käynyt+selaamassa+myyntipöytiä,+mutta+ostanut+en+ole+juuri+mitään,+samaa+kamaa+on+kotonakin.+Kautta+aikain+olen+ostanut+muutaman+kirjan+ja+yhden+jakun,+jota+pidin+tasan+kerran;+se+oli+päällä+kauan+sitten+iltana,+jolloin+olin+Senaatintorilla+kuuntelemassa+Leningrad+Cowboys'ia.+Huomaan,+että+minulla+ei+taida+olla+vaimon+päätäntävaltaa.+Siippahan+noita+rojuja+meille+kerää,+enkä+minä+saa+niihin+edes+koskea,+pelkää,+että+hävitän+ne.++Juuri+joku+päivä+sitten+eräs+tuttavarouva+kertoi,+kuinka+oli+käskenyt+miehensä+kiikuttaa+huitsin+nevadaan+puutarhastaan+kaksi+harmaata+ämpäriä,+joihin+miehensä+oli+istuttanut+perunoita,+ja+jotka+jo+hyvin+kasvoivatkin.+Ämpärit+olivat+kuulemma+niin+rumia+siinä+pihassaan.+Ja+mies+totteli!Letkeää+lauantaita+kaikille!
  5. Nuorena+haaveeni+oli,+että+saisin+juuri+Naamiaisvalssin+tahdissa+tanssia+hienossa,+leveähelmaisessa+iltapuvussa.+Iltapukua+olen+elämässäni+kerran+käyttänyt,+RUK:n+kurssijuhlassa,+eikä+siellä+tietenkään++po.+valssia+soitettu.+Mutta+tanssittiinpa+sitten+vastaavasti+enemmän+muuta+sorttia.+-+Jospa+sitten+seuraavassa+elämässä:)
  6. Kyllä+vähän+ottaa+päähän,+kun+porukat+ei+malta+olla+matkustelematta.+Ja+nyt+sitten+joudutaan+uudelleen+kiristämään+rajoituksia.Erään+tuttavamme+aikuinen+lapsi+läksi+ystävänsä+kanssa+viime+viikolla+Itävaltaan+-+laskettelemaan!+-+joka+nyt+sitten+tulee+uudestaan+rajoitusten+piiriin.+Eikö+sitä+hiihtoa+olisi+voinut+nyt+vähän+pantata++ja+sitten+kun+korona+sallii,+niin+laskettelisi+niin++juman+tulen+perkuleesti.+Ei+ole+kivaa+arvostella+ihmisten+tekemisiä,+mutta+aikamoista+välinpitämättömyyttä++muista+kyllä+osoittaa+matkaileminen+nyt,+kun++korona+vielä+hyvävoimaisena+kaataa+ja+tappaakin+porukkaa.+Tällä+pelillä+se+kyllä+meilläkin+kääntyy+uuteen+nousuun.+No,+se+jää+nähtäväksi,+kuinka+käy.Tulipas+minulle+nyt+uutta+pähkittävää.+Tuli+juuri+puhelu+ompelukoneeni+korjaajalta,+joka+kertoi,+että+vanhan+koneeni+korjaus+tulee+maksamaan+niin+paljon,+että+vähän+lisää+laittamalla+saan+jo+uuden+koneen.+Sitä+kyllä+vähän+uumoilinkin,+sillä+onhan+koneeni+jo+yli+40v+vanha.Nyt+sitten+meneekin+viikonloppu+ompelukoneita+tutkaillessa,+maanantaina+pitää+päättää+korjuutanko+vanhan+vain+hankinko+uuden.+Ties+vaikka+nuortuisin,+kun+samalla+varmaan+muistelen+tekemiäni+ompeluksia,+joita+sentään+syntyi+kuin+hihnalta+aikoinaan,+kun+mm.+poikiemme+vaatteetkin+tein+itse+melkein+kalsareista+alkaen.+Kouluun+lähdettyään+sitten+keksivät,+että+kavereillahan+on+kaupasta+ostetut+vaatteet.+Pitkän+pennin+kyllä+säästin+silloin.Katsotaan,+mikä+on+maanantina+tulos.+No,+sen+taidan+kyllä+tietää+jo+nyt.+Siippakin+on+omituisen+kiinnostunut+ompelukoneasiasta,+joten+taitaapa+hänellä+olla+uusi+harrastus+mielessä.+Syytä+onkin.+Aikoo+lopettaa+asoy:n+hommat,+joten+luppoaikaa+jää+rutkasti.
  7. Hyvä,+Edson😁