Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. En+tiedä,+onko+iän+vai+median+tuomaa+se,+että+huomaan+skeptisyyteni+lisääntyvän+päivä+päivältä.+Mahtaisiko+olla+esim.+Trumpin+vaikutusta:+totuus+ja+toinen+totuus;))Olen+jo++vuosia+osallistunut+erään+järjestön+huumevastaiseen+nuorisotyöhön+lahjoittamalla+sille+kerran+vuodessa+pienen+summan+silkkaa+rahaa.+Palkkioksi++nimeämälleni+koululle+lähetetään+kirjallista+materiaalia+henkilökunnan+ja+oppilaiden+luettavaksi.+Jotain+pikkutavaraa+itsekin+sieltä+saisin,+mutta+ei+ole+sellaiselle+tarvetta.Kyseisen+järjestön+maksulappu+tulikin+sitten+aika+pian+taas+myyntipuhelun+jälkeen+-+tosin+minulle+sitä+ei+tarvitse+enää+myydä,+kun+se+on+jo+rutiinijuttu.+Mutta+tulipa+sitten+viikon+päästä+toinenkin+lasku+samalle+summalle.+Ensimmäisen+kerran+niin+tapahtui+ainakin+minulle.+No,+hetihän+heräsi+minussa+epäily:+lähettävät+maksulapun+kahteen+kertaan,+koska+uskovat+että+ainakin+joku+hajapää+maksaa+sen+kahdesti,+kun+ei+muista+sitä+jo+maksaneensa.+Minä+kyllä+soitin+kyseiseen+yhdistykseen+ja+kerroin,+maksavani+vain+kerran,+enkä+halua+toisesta+laskua+karhua+saada.+No,+puhelimen+toisessa+päässä+todettiin,+että+laskuja+on+tällä+kertaa+lähtenyt+tuplana+monille.+Syytä+ei+moiseen+osannut+poika+sanoa.+aSiis+vähän+niinkuin+se,+että+uskon+Kelan+tukiviidakon+olevan+tarkoituksella+monimutkallisen+siksi,+että+kaikki+tukiin+ja+saamisiin+oikeutetut+ihmiset+eivät+viitsi,+jaksa+tai+osaa+niitä+anomuslomakkeita+täytellä,+joten+rahaa+säästyy.+Tuet+tietysti+on+budjetoitu,+ja+kun+budjetti+alittuu+niin+bonukset+laukeavat.+Tämä+kaikki+siis+omaa+skeptistä+huonoa+ajatteluani.+Hyi+amummua!Nyt+pitää+lähteä+saumaamaan+puhdistettuja+käytävälaattojen+välejä😉
  2. Rapuselle+sen+verran+noista+asoy:n+hoito-+ja+rahoitusvastikkeista,+että+niistähän+tosiaan+päätetään+joko+sääntö-+tai+ylimääräisessä+yhtiökokouksessa,+ja+jo+kokouskutsussa+pitää+käydä+ilmi+päätettävät+asiat,+siis+myös+tulevat+vastikkeet.+Eli+epämieluisilta+yllätyksiltä+välttyy,+kun+tutustuu+ainakin+kokouspapereihin,+vaikka+ei+kokoukseen+menisikään+-+mikä+on+kyllä+paras+tapa+vaikuttaa+asumiseensa+ja+sen+kustannuksiin+-+ja+antaa+vaikka+valtakirja+jollekin+osallistujalle,+joka+on+asioista+samoilla+linjoilla+sinun+kanssasi.Aika+pieni+on+onneksi+kustannuksenne+putkirempasta+(tehtiinkö+se+vain+ulkotiloissa?+ei+siis+asunnoissa).+Yleensähän+nykyään+yhtiölainoja+otetaan+-+ja+saadaankin+-+pitkälle+maksuajalle++(25v:kin+on+aika+yleinen+maksuaika+varsinkin+isoissa+lainoissa),+joten+kuukautta+kohden+maksut+pysyvät+usein+kohtuullisina.Mikä+sitten+on+kohtuullista,+se+onkin+jo+toinen+juttu.+Esim.+meidän+yhtiössä+joidenkin+osakkaiden+vaatima+lähes+täyssaneeraus+kaikissa+asunnoissa+tulisi+maksamaan+meille+maltaita.+Isännöitsijä+(tosin+jo+pois+potkittu)+tykkää,+että+kohtuullinen+rahoitusvastike/kk+olisi+suunnilleen+sama+kuin+olisi+po.+asunnon+vuokra.+Siihen+kun+vielä+lisätään+hoitovastike,+mikä+vanhassa+yhtiössä+usein+on+korkea,+voi++koko+yhtiövastike+nousta+niin+suureksi,+että+kaikkien+osakkaiden+rahkeet+eivä+sitä+kestä.+Näin+olisi+meillä+jo+käynyt,+ellemme+me+kaikkien+asuntojen+täysremonttia+vastustavat+osakkaat+olisi+osallistuneet+kokouksiin+ja+saaneet+asian+hoitoa+järkevämmälle+tolalle:+korjataan+se,+mikä+on+rikki.+Eli+olisi+tosi+tärkeää+osallistua+yhtiökokouksiin,+mutta+ainakin+tutustua+etukäteen+niissä+päätettäviin+asioihin.Hyvää+päivän+jatkoa!
  3. Iloista+iltapäivää!Ei+ole+meilläkään+yhtä+ainutta+maksukanavaa,+eikä+tule.+Nyt+saatavilla+olevista+ilmaiskanavistakin+tulee+ihan+liikaa+tavaraa,+ainakin+meidän+huusholliin.+Omat+kanavani+rajoittuvat+Ylen+ykköseen,+Teemaan+sekä+silloin+tällöin+Maikkariin.+Avalta+katson+joskus+jotain+krimejä.Siippa+otti+jonkun,+oiskohan+ollut+Ceemore,+tjms,+kukkuadeksi+kokeilukäyttöön.+Mutta+ei+siitäkän+tullut+katsottua+yhtään+mitään+sen+kuukauden+aikana.+Po+kanava+kyllä+mainostaa+ohjelmia,+joita+ehkä+minäkin+voisin+katsoa.+Useimmat+niistä+kuitenkin+tulevat+myöhemmin+kolmoselta,+joten+en+niidenkään+perään+ole+lähtenyt.Kävin+äsken+viemässä+jo+melkein+miehen+ikään+varttuneen+ompelukoneeni+huoltoon.+Se+on+kyllä+yksi+parhaista+(ennenvanhasista)+merkeistä,+Pfaff,+mutta+saa+nyt+sitten+nähdä,+saavatko+sen+työkuntoiseksi.+Ommeltavaa+on+minullekin+kertynyt++vaikka+mitä,+mutta+ne+vain+odottavat+tekijäänsä+kaapin+nurkassa.+Nyt+vauhtia+koneen+korjaukseen+sain+pojalta,+joka+vaimonsa+kanssa+hankki+lähes+bränikkään+sohvaansa+suojakankaan,+kettisten+varalta,+ja+se+nyt+sitten+pitäisi+ommella+muotoonsa.+No,+vielä+saavat+odottaa.+Koneen+mahdollisesta+kuntoutumisesta+kuulen+vasta+parin+viikon+päästä.+Sanoi+korjaamon+ihminen,+että+korona+on+pistänyt+porukat+ompelemaankin,+joten+huoltojono+on+pitkä.Meillä+on+koneissamme+F-securen+turvapalvelu.+Maksaa+vuodessa+vähän+yli+40€+ja+sillä+hinnalla+vahtii+viittä+laitetta.+Eli+ei+paljon+mitään+ja+luotan+siihen+enemmän+kuin+kaikenmaailman+ilmaisohjelmiin.+Se+oli+käytössä+siipalla+jo+firmassaan,+ja+hyväksi+havaittu.Mutta+nyt+pitää+saada+iltpäiväkaffet.+Tässä+on+jo+koko+päivä+toimitettu+kaikenlaista+lounasta+myöten+ja+nyt+siis+kaffelle+ja+parille+mahjongille.
  4. Johan+taas+vilahti+monta+päivää.+Torstaina+läksimme,+systerini+takapenkillä+istuen+kohti+mökkimaisemia.+Ja+sillä+reissulla+menikin+sitten+nämä+päivät.+Oli+kaikenlaista+asiaa,+etenkin+siskolla,+jolta+keväällä+paloi+mökkitontiltaan+varastorakennus.Myös+poika+lapsineen+kävi.+Ja+yhteensä+ottaen+minulta+taas+meni+aika+paljon+aikaa+huushollihommiin+ja+muihin+oheistoimintoihin.+Tietsikalle+pääsin+vasta+joku+tunti+sitten,+kun+taas+palasimme+kotinurkkiin.+Aloittamaan+normaalia+"työ"viikkoa:+herätys,+aamupala,+(paperi)lehtien+luku,+kenttislenkki,+lounas,+päikkärit,+"Kotiin+takaisin",+kuuden+uutiset,+ihmettelyä+tuleeko+ennen+puoli+yhdeksän+uutisia+mitään+katsottavaa,+jne.+Ja+metelookien+mukaan+pitää+kaivaa+raappahousut;+puolen+viikon+maissa+koleaa.Edsonille+ihan+aluksi:+ei+valitettavasti+enää+tule+Kuhmoisten+Sanomia.+Siippa+tilasi+sitä+useamman+vuoden+ajan,+mutta+nyt+on+jäänyt.+Minä+välillä+netistä,+katson,+mitä+sieltä+löytyy.+Pitää+pistää+naapurille+viesti,+että+jättävät+mainitsemasi+lehden+talteen.Olen+pikaisesti+taas+silmäillyt+kirjoituksianne,+joten+nyt+just+en+muista+kaikkia+teemoja.+Sen+huomasin,+että+vaimon+kouluttaminen+on+ollut+aiheena.+Minua+siippani+yritti+nuorena+miehenä+kouluttaa,+mutta+onneksi+aika+pian+huomasi+kovapäisyyteni+ja+luovutti.+No,+kyllä+joskus+vieläkin+yrittää+sitä+tehdä+"ketunhäntä+kainalossa".+Mutta+ei+vanha+koira+enää+opi,+ei+halua+oppia.+No,+minähän+en+tietenkään+häntä+yritä+kouluttaa.+Herrestavarjele,+pois+se+minusta!:)Minänkin+olen+vaikka+kuinka+monta+juttua+lukenut,+missä+kerrotaan+ikääntyneen+parin+kulkevan+"käsi+kädessä",+seestyneinä,+yhdessä+kohti+auringonlaskua,++jne...+Ei+kyllä+ole+ihan+meidän+juttu.+Juuri+ne+omat+mieltymykset+ikäänkuin+käyvät+vain+lujemmin+kiinni.Meilläkin+esim.+telkkarin+katsominen+on+kummallakin+ihan+omansa.+Otsaanlyöntikisa+alkaisi,+jos+ei+olisi+kahta+telkkaria+(ja+kahta+kakea).+Nykyään+yhdessä+katsomme+jotain+Teeman+ohjelmia,+esim.+just+nyt++ohjelmassa+olevaa+Country-musiikin+historia,+saksalaisia+polissisarjoja+ja+eläin-+ja+luonto-ohjelmia.+Muu+menee+jakaen.Ruokamieltymyksetkin+ovat+meillä+hyvin+erilaiset,+mutta+niissä+sentään+saamme+kompromissin+aikaan+(lue:+minä+annan+periksi;))).+No,+se+ei+ole+ongelma.+Minä+olen+kaikkiruokainen,+joten+minun+on+helpompi+sopeutua.+Siipalla+kala-allergia+sanelee+aika+paljon.++Mutta+on+sitten+muitakin+syömisiä,+joista+hän+vain+kronaa+-+minun+mielestäni.Huomasin+myös,+että+esim.+Edge+on+käytössä.++Minulla+on+koneessa+W10+ja+Edge+vain+yks+päivä+ilmaantui+selaimeksi.+Käytän+sitä+joissakin+toiminnoissa.+Kettua+käytän+myös.+Pankkiyhteyksissä,++ja+vain+niissä+käytän+Chromea.+Duckduckgo:n+meinaan+ladata.+Sillä+vähän+rajoitetumpi+maailma,+mutta+en+minä+niin+ihmeitä+tarvitsekaan.+Vastaavasti+yksityisyys+säilyy+paremmin.Mutta+nyt+pitää+pistää+vähän+murua+rinnan+alle.+Aamu(päivä)palan+söimme+mökillä+ja+nyt+jo!!+alkaa+vähän+huikoa.+Ei+mitään+erikoista;+minulle+eilen+itse+savustamaani+lohta,+sipuli-tilli-jugurttikastiketta+ja+muutama+mikrossa+lämmitettävä,+eilen+keitetty+siikli.+Siipalle+samoja+siiklejä,++pieniä+grillattuja+jauhelihapihvejä.+Coleslaw'ta+lisukkeeksi.Rauhallista+pyhäiltaa.
  5. Mustia+tomaatteja+olen+syönyt+muutaman+kerran,+kun+olen+kaupasta+ostanut+sellaisen+mix-pakkauksen,+missä+on+eri+värisiä+tomaatteja.+Muistikuvani+mustista+on+,+että+olivat+hapokkaampia+kuin+muut.+Ihan+hyviä+kuitenkin.+Ekan+kerran+ostin+niitä+ihan+pakkauksen+väri-ilon+takia;+vv=+väriä+ja+vitamiineja.Täällä+meilläkin+kauppias+myi+pitkin+kevättä+terttutomaatteja,+ja+ne+todella+olivat+hyviä,+Ehkä+jopa+sama+lajike,+mitä+Dr:kin+kehui.+Ja+olivat+kohtuuhintaisia,+vähän+päälle+5€/kg.+Omituisinta+oli,+että+S-market+myi+samoja,+hinta+oli+vähän+päälle+15€/kg.+JA+kävi+kuten+arvelin,+että+pian+sen+jälkeen+K:sta+po.+"halvat"+tomaatit+hävisivät.+Nyt+kuitenkin+on+tullut+luumutomaatteja,+jotka+myös+n.+5€/kg+ja+ovat+melkein+yhtä+hyviä+kuin+ne+terttutomaatit.+Saa+nähdä+kuinka+kauan+niitä+on+myytävänä.+Meillä+on+pikkutomaatteja+aina+kulhossa+kuin+talvisaikaan+hedelmiä+ja+siitä+napsitaan+mennen+tullen+vitamiineja.Juuri+söimme+lounaa,+siiklejä+ja+grillibroiskua+ynnä+kahta+salaattia.+Pojanpoika+oli+raapimassa+käytäväkivien+välejä+ruokapalkalla.+No,+ei+vaineskaan.+Vähän+pitää+palkkaakin+maksaa,+ettei+mene+ihan+lapsityövoiman+väärinkäytöksi;).+Minun+selkäni+ei+sitä+hommaa+kestä.+Poikakin+sanoi,+että+käy+hällekin+selän+päälle.+Huomenna+jatkuu.Huomenna+tulevat+koiratkin+hoitoon+ja+saavat+pojasta+leikkikaverin.+Koirien+omistajat+lähtivät+muutaman+päivän+lomalle+Itä-Suomeen,+missä+löytyy+upeita+maisemia+ja+ystävällisiä+ja+iloisia+ihmisiä.+Jaamme+kettisten+hoidon+miniän+vanhempien+kanssa.+Siellä+koirat+muutenkin+käyvät+välillä+"lomailemassa";+on+oma+tarha+ja+uimarantakin.Mukavaa+alkanutta+viikkoa+kaikille.PS,+niin+ja+kiitokset+vanhasta+ja+uudesta!+Nyt+on+taas+tilaa,+mihin+piirrellä+elämän+ja+Elämän+kuvioita.
  6. Kukkuluuruu+evribadi,+täällä+ollaan.+Ja+huomenta!Juu,+vasta+olen+herännyt.+Kuulun+myöhäisherännäisiin;).+Kaksi+edellistä+yötä+meni+taas+harakoille+ja+nyt+sitten+tuli+otettua+kompensaatiot.Olin+kyllä+eilen+illalla+kirjoittavinani,+mutta+nyt+kun+äsken+avasin+koneen+tuli+se+ruudulla+vastaan.+Joko+en+ole+painanut+lähetä-namiskukkelia+lainkaan+tai+sitten+viesti+on+vain+jäänyt+lähtemättä+niin+kuin+silloin+tällöin+käy.+Oli+kiire+telkkarin+viereen,+ja+siksi+en+katsonut,+miten+lähetyksen+kävi+ennen+kuin+suljin+koneen.+En+jaksa+selata,+koska+viimeksi+kirjoitin,+luultavasti+perjantaina,+jolloin+taisin+mainita,+että+mökkimiasemat+jo+silloin+häämöiytivät.+Ja+täällä+seassa+nyt+ollaan.+Eilen+satoi+koko+herran+päivän,+nyt+on+ilma+kuin+morsian.+Illemmalla+tulossa+taas+ukkosia+ja+kuuroja.Itse+enimmäkseen+katselen+lentopaikkaennusteita,+kun+lyhyt+ennustejakso+kiinnostaa.+Ne+ovat+ilmailun+vaatimuksista+johtuen+paljon+tarkempia+kuin+yleisennusteet,+ja+niitä+myös+korjataan,+kun+ennuste+näyttää+menevän+poskelleen.+Niitä+on+pakko+korjata+-+viranomainen+niin+määrää+-+ja+jos+niin+ei+tapahdu,+niin+ei+hyvä+heilu.+No,+sanktioita+ei+ole+määritelty,+mutta+esim.+huonot+tulokset+laatuseurannassa+ovat+tahra+ennustuskeskuksen+maineessa.++Itse+aikoinaan+töissäni++jouduin+mm.+selvittämään+m+ennustusmokia+ja+niiden+mahdollisia+vaikutuksia+johonkin+tutkinnan+alla+olevaan+lento-operaatioon.+Harvoin+sää+yksin+aiheuttaa+esim.+onnettomuuksia,+mutta+kaupallisessa+liikenteessä+joskus+isojakin+taloudellisia+menetyksiä.Jaa,+että+nyrkkeilyä.+Se+pitäisi+lailla+kieltää.+Ääliömäistä+hommaa+yrittää+"reilun+urheilun"+nimikkeen+alla+saada+vastustajalta+taju+kankaalle.++No,+vastaavasti+tolkuttomia+matkoja+juoksevat+tekevät+(omille!!)+aivoilleen+ihan+samaa,+mutta+hidastettuna.+Etenkin+jos+juoksee+huonoilla+tossuilla+kovalla+alustalla,+niin+"tulosta"+alkaa+syntyä.Mutt+nyt+pitää+ruveta+lounaan+valmisteluun.+Poika,+vaimonsa+ja+koirat+tulossa+myös+loman+viettoon.+Ovat+olleet+länsirannikon+kiertueella+ja+"maha+huutaa+leippä,+leippä"+kun+tänne+ennättävät.+Onkin+taas+koirissa+pitelemistä,+kun+autosta+hypättyään+ryntäävät+suoraan+järveen.+Siinä+ei+mummulla+kantapäät+maata+tapaa,+kun+niiden+perässä+yrittää+pysyä.Leppoisaa+pyhäpäivää!
  7. Rupesin+Rapusen+kertoman+luettuani+miettimään,+milloin++itse+olen+käynyt+Hesassa+viimeksi.+Se+oli+paljon+ennen+koronaa.+Rajoitukset+astuivat+voimaan+juuri+päivänä,+jolloin+piti+taas+lähtemäni+Musiikkitaloon+HKO:n+konserttiin.+Tai+itse+asiassa+koronauutisten+takia+olin+jo+pääättänyt,+etten+mene+ja+pärmensin+siskollekin,+kun+hän+silti+oli+aikeissa+mennä.+Konsertti+onneksi+sitten+peruttiin,+niin+ei+hänenkään+menostaan+tullut+mitään.+Sitä+ennen+oli+käynyt+Hesassa+14.2.+Eikä+nytkään+ole+edes+suunnitteilla+stadissa+käynti.+Syyskuussa+olisi+yksi+tapahtuma,+mutta+saa+nyt+sitten+nähdä,+mikä+on+tilanne.+Epävarmoihin+oloihin+en+lähde.Cee+siivoaa+uunia.+Se+on+yksi+inhottavimmista+huushollihommista,+etenkin+kun+sitä+aina+vain+siirtää+ja+silti+käyttää,+kuten+minä.+Luin+jostain+taannoin+kikan,+millä+uuni+siivoutuu+"itsestään".+Siinä+neuvottiin+pistämään+uunin+pohjalle+joku+vaate,+esim.+paksuhko+pyyhe+tai+vastaava,+joka+on+kasteltu+etikka-soodaseoksessa.+Uunin+lämpö+50C:een+ja+pyyhkeen+annetaan+olla+pitkään+paikallaan.+Sen+jälkeen+sitten+vain+pyyhitään+irronnut++lika+pois.+Kuullostaa+helpolta,+mutta+yleensä+on+niin,+että+jos+joku+asia+vaikuttaa+liian+hyvältä,+niin+se+on+huijausta;+melkein+kuin+pyramidihuijauksetkin.Nyt+en+kuitenkaan+muista+soodan+ja+etikan+sekoitussuhdetta,+vettäkin+siihen+varmaan+tarvitaan.+Itselläni+olisi+tosiaan+sama+homma,+ja+pitääkin+nyt+lähteä+etsimään+em.+juttu,+josta+ohjeen+saisin+tarkennettua.Aurinkoisempaaa+päivän+jatkoa!