Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Vielä+paistaa+aurinko+täällä+susirajan+takanakin.+Niin+oli+kyllä+eilenkin+samaan+aikaan,+mutta+siitä+jo+tunti+etiäppäin+vettä+tuli+kuin+sieltä...Tänään+saa+raksaporukka+uunimakkaraa.+Sellainen+toivomus+eilen+esitettiin,+ja+eikun+tuumasta+toimeen.+Kyseinen+ruokalaji+on+kyllä+tosi+hyvää,+etenkin+kun+makkaran+viiltoihin+vielä+lisää+juustoa,+sipulirenkaita+ja+omenaviipaleita.+Ruoan+valmistelut+on+tehty,+joten+tunnin+päästä+vain+perunat+kiehumaan+muusia+varten+ja+makkarat+uuniin.+Porkkana-kukkakaalisalaattikin+on+tehty+ja+sen+kastikekin+vain+vatkausta+vailla.+Jaa-a,+taidan+kyllä+syyllistyä+matala-asteisen+tulehduksen+kehittymiseen+duunareille.+Mutta+eikös+punaviini+mainittu+jossain+jutussa+sen+sammuttajana,+siis+punkkuakin+eväskoriin;))Nostalgia+iski+äsken+kun+radiossa+oli+juttua+Helsinki+Cupista.+Kuinkahan+monet+kerrat+sielläkin+tuli+käytyä+poikien+joukkueiden+kanssa!+Meillä+on+tallella+HS:ssa+v.+-85+Cupin+tiimoilta+julkaistu+puolen+sivun+kokoinen+valokuva,+missä+toinen+poikamme+ja+vastusjoukkueen+kaveri+taistelevat+pallosta,+ja+se+vastapuolen+poika+roikkuu+poikamme+pelipaidassa.+Junnufutisajoista+jäi+kontillinen+hyviä+muistoja+ja+hyviä+ystäviä+loppuelämän+ajaksi.Suututti+taas,+kun+HS:n+juttu+tänään+kertoi+ihmisten+huolettomuudesta+Tallinnan+risteilyillä,+vaikka+niillä+on+todettu+korona-tartuntoja.+Lehden+mukaan+jonkun+seurueen+oli+ihan+pakko+tulla+laivalle,++seisovaan+pöytään,+kun+ovat+niin+kovia+syömään.Muutenkin+olen+sitä+mieltä,+että+"hulinointi"+vapautettiin+ihan+liian+aikaisin.+No,+jotkut+tietysti+huolehtivat+etäisyyksistä+ja+käsien+pesusta,+mutta+vastaavasti+monet+muut+eivät.+Ja+kun+promilleja+kertyy,+niin+siinä+äkkiä+yksi+korona+unohtuu,+ei+olla+köyhiä+eikä+kipeitä.++Minun+mielestäni+tiukempaa+linjaa+olisi+ollut+hyvä+jatkaa,+kunnes+rokote+ja/tai+tehoava+lääke+saadaan+markkinoille.Kaikesta+huolimatta+kepeätä+keskiviikkoa+kaikille!
  2. En+ole+taaskaan+moneen+aikaan+lukenut+Alin+vuodatuksia,+mutta+nyt+oli+pakko,+kun+hänet+olette+niin+usein+maininneet+viimeisimmissä+kirjoituksissanne.+Ja+se+mitä+taas++luin+pisti+melkein+nauramaan+ellei+olisi+itkettänyt.+Olisi+siinä+miehessä+terapeutilla+työmaata.+Jotain+peruuttamattoman+kummaa+on+hänen+psyykessään+tapahtunut.Tekstinsä+on+välillä+ihan+mahdotonta+solkkausta,+osin+varmaan+öisten+vaikutusaineiden+tulosta,+mutta+päiväsaikaankin+aika+koukeroita+lauseet+ovat,+pitää+olla+pirteässä+kunnossa,+että+jaksaa+luke+jorinat+loppuun.+Aran+solvaamisessa+AB+mennyt+sellaiselle+tasolle,+että+vain+demonin+sisuksiinsa+saanut+sellaiseen+kykenee.+Entisen+kaverinsa,+Edsoninkin+parjaus+on+näköjään+hänellä+kehittämisen+kohteena.+Mihin+vielä+siinäkin+pääsee.Minun+"stoorissani"+miniäni+on+herättänyt+hänessä+suojelijan.+No,+eipä+lasten+kaltoin+kohtelijalla+niitä+liikaa+olekaan.+Minä+olen+se+pahis,+jonka+kanssa+muuten+voisi+keskustella,+jos+ei+tuota+miniä-juttua+olisi.+Ei+kai+raukka+vain+luule,+että+minä+tässä+odotan+malttamattomana,+että+pääsisin+hänen+armonsa+suosioon.+Että+voi+vanha+ukko+luulla+itsestään+isoja!+Ei+taida+kohta+ego+mahtua+paitaan.+-+No,+joo,+meitä+on+moneen+junaan+ja+jokunen+jää+asemallekin.Minä+pari+tuntia+sitten+taas+tein+ja+vein+kuudelle+raksamiehelle+sapuskat,+tänään+jopa+jälkiruokakin+kuului+listalle.+Se+oli+kyllä+vain+eilen+pakastamista+varten+pilkkomiani+mansikoita+ja+jätskiä,+mutta+hyvin+näkyi+maistuvan.+Omalla+autollani+pääsin+asian+tänään+toimittamaan.+Nyt+kytkin+taas+toimii+ja+syytä+onkin,+kun+korjaaminenkin+maksoi+lähes+maltaita.Nyt+pitää+ruveta+pilkkomaan+vielä+toinen+satsi+mansikoita.+Kaupassamme+oli+Polkaa+samaan+hintaan+kuin+eilen+ostamaani+toista+merkkiä,+joka+ei+niin+ihmeen+herkullista+ollut.+Hyvät+kiisselit+ja+kakun+täytteet+siitä+kyllä+saa,+mutta+nyt+tuosta+Polka-lootasta+ensin+syömme+napamme+täyteen+ja+se+mitä+jää+menee+pakastimeen,+on+sen+verran+hyvän+makuinen+marja.+Muistelen,+että+Dr.:kin+olisi+joskus+kehunut+Polkaa.Vielä+ihan+ystävällisellä+mielellä+aiempaan+sanaleikkiinne+lisäys:+on+siis++alinomAA+mutta++nimenomaaN.+Elkää+suuttuko+"pilkun+siirtelystäni"!
  3. Ootte+kirjoitelleet+taas+paljon.+En+ole+lukenut+läheskään+kaikkia.+Silmääni+sattuivat+jonkun+-+olikohan+edsonin?+-+kommentit+pakkauksista.+Minä+olen+jo+kauan+manannut+ylenpalttista+paketointia.+Itse+välttelen+valmiiksi+pakattuja+tuotteita+aina+kun+vain+mahdollista.Hyvänä+esimerkkinä+pakkausteollisuuden+ylivoimasta+ovat+eräät+gluteenittomat+leivonnaiset,+joita+silloin+tällöin+ostan+pojantytölle.+Jokainen+pieni+leivonnainen+on+omassa+kääreessään,+sen+jälkeen+ne+on+laitettu+rasiaan,+joka+taas+työnnetty+sellofaanipussiin+ja+koko+komeus+vielä+pahviseen+päällikääreeseen,+jossa+mm.+tuoteseloste.+Gluteenittomat+leivonnaiset+ovat+hyvin+hauraita+ja+tarvitsevat+varovaisen+kohtelun,+mutta+nelinkertainen+pakkaus+tuntuu+kyllä+jo+liioittelulta.Mutta+nyt+korona-+aikaan+olen+ollut+mielissäni+pakkauksista.+Tietyt+tuotteet,+esim.+tomaatit+ja+monet+muutkin+vihannekset+olen+ostanut+pakattuina,+samoin+monet+hedelmät.+On+kamalaa+katsella++kun+ihmiset+puristelevat+esim.+tomaatteja+ja+persikoita+etsien+sitä+parasta+eksemplaaria,+ja+sitten+murjottuaan+ne+monesta+kohdasta+heittävät+epäkelpona+takaisin+laariin+ja+käyvät+seuraavan+kimppuun.+Sama+on+leipien+kanssa,+joissa+tosin+useimmiten+ainakin+paperipussi+päällä.Kunhan+korona+hellittää,+niin+alan+taas+omalla+mitättömällä+osuudellani+aiheuttaa+pakkausteollisuudelle+takapakkia:)Päiväkahvi+on+vielä+juomatta,+joten+lähdenpä+tästä+avaamaan+uuden+kahvipaketin.+Edellinen+tyhjeni+aamukahvin+keitossa.Pyhäillan+rauhaa!
  4. Meillekin+joku+vuosi+sitten+tehdyn+salaojaremontin+jälkeen+tehtiin+upeat+kivikäytävät.+Niissä+kuitenkin,+vastoin+tekijän+lupausta+on+(siis+olisi)+melkoinen+hoitaminen.+Ainakin+tällaisessa+ympäristössä,+missä+kaikenlaista+ainesta+puista+ja+kasveista+pyörii+koko+ajan+myös+kulkukäytävillä.+Kivien+välejä+pitäisi+puhdistaa+usein,+jotta+niihin+ei+tuo+luonnon+aines+pääse+muodostamaan+kasvustoa:+sammalta,+ruohotuppaita,+siemenistä+kasvavia++muita+kasveja.+Omalta+käytävältämme+löysin+kolme+koivun+alkuakin.+Ja+kun+en+(eikä+kukaan+muukaan+käytävämme+varrella+asuva)+omaa+käytäväämme+ole+hoitanut,+niin+nyt+siinä+onkin+kova+työ+-+ainakin+minun+selälleni.+Siippa+ei+po.+hommista+välitä.+Tykkää+tehdä+kaikkea,+mutta+koneilla.Äsken+pesimme+omassa+pihassa+keittiön+maton+painepesurilla.+Olen+sen+aikaisemmin+aina+pessyt+kylppärissä,+kun+se+ei+koneeseen+mahdu.++Inhoan+painepesurin+kovaa+ääntä,+kuten+kaikkia+muitakin+kovia+ääniä,+ja+olen+pesurin+siksi+jättänyt+käyttämättä.+Nyt+siippa+kuitenkin+vaati,+että+eikun+pesuri+käyttöön.+Minä+nimittäin+valitan+usein+kaikista+siipan+ostamista+vehkeistä,+jotka+täyttävät+varaston+ja+kohta+kotona+huoneetkin,+ja+joita+ei+käytetä+kuin+kerran+viidessä+vuodessa.Juuri+eilen+hämmästyksekseni+siippa+kaivoi+varastoistaan+painesyöttömaaliruiskun.+En+tiennyt,+että+sellainenkin+meillä+oli.+Oli+kuulemma+ostettu,+kun+vanhemman+pojan+talo+piti+maalata.+No,+nyt+sille+tulee+TAAS+käyttöä+toisen+pojan+autotallin+maalaamisessa.+Siis+käyttöä+vallan+kahdesti+seitsemässä+vuodessa+!!.+Jos+Ramirent+tietäisi,+kuinka+paljon+meillä+on+sen+toimialaan+kuuluvia+vehkeitä,+se+nostaisi+varmaan+syytteen+luvattomasta+kilpailusta;).Harvoin+minua+harmittaa+ihmisten+tekemiset,+mutta+eilen+niin+kävi.+Eräs+ystäväpariskunta,+jolla+aina+on+ollut+"levottomat+jalat"+lähettivät+viestin+Hesasta.+Olivat+lähteneet+stadin+hulinaan,+kun+se+vihdoin+oli+mahdollista.+Olivat+käyneet+syömässä,+Senaatintorin+jättiterdellä,+ajelleet+kaljaratikallakin+ja+kulkeneet+matkat+junalla.+Ja+toinen+heistä+on+tuplasti+riskiryhmään+kuuluva;+ikä+ja+sairaudet.+Harmittaa+heidän+puolestaan.+Tauti+ei+suinkaan+ole+ohi,+vaikka+moni+niin+luulee+(=toiveajattelee?).++Itse+uskon,+että+nyt+on+vain+tyyntä+myrskyn+edellä.+Tiedän,+että+olen+rajoittunut,+mutta+itse+pistän+kyllä+ykkössijalle+oman+ja+lähipiirini+terveyden+ennen+omia+menoja+ja+huvituksia.Viikonloppuja!
  5. Pitäisi+lailla+kieltää+siivoaminen+huusholleissa,+missä+tavaraa+on+yli+tarpeen.+Ja+kalusteiden+pitäisi+olla+leijuvia,+että+pääsisi+sujuvasti+niiden+alle+imurilla+ja+luutulla.+Siinä+jollekin+businessidea.+Saa+vapaasti+käyttää.Tulin+pienelle+tauolle+lattioiden+kuivamisen+ajaksi,+että+saan+kohta+matot+heittää+paikoilleen.+Olen+selkäkipuni+takia+joutunut+panttaamaan+kaikenlaista+kumartelua,+konttaamista+ja+muuta+ähkäämistä,+eli+juuri+siivousta.+Mutta+enää+selkä+ei+ole+kipeä+ja+tuntuukin+vetristyvän,+kun+kaikenlaisissa+epäinhimillisissä+asennoissa+yritän+saada+nurkatkin+koluttua.+Pölytehdas+on+vissiin+pyörittänyt+koneitaan+yölöysiä+myöten,+kun+sen+tuotteita+oli+kaikki+paikat+pullollaan.Suuntavaistosta+olette+puhuneet.+En+kehu,+mutta+oma+suuntavaistoni+on+melko+hyvä.+En+ole+koskaan+missään,+ennestään+tuntemattomassakaan,+paikassa+eksynyt,+en+autolla+enkä+jalan+kulkiessani.+En+tiedä,+onko+suuntavaisto+-+hyvä+tai+huono+-++joku+syntymässä+saatu+ominaisuus,+vai+muodostuuko+se+vuosien+mittaan+joksikin.+Minä+uskon+enempi+jälkimmäiseen.+Olen+melkein+koko+työurani+käsitellyt+paljon+erilaisia+karttoja+ja+luulen,+että+se+on+harjaannuttanut+suuntien+ottoon.Eikun+nyt+pitää+jatkaa+raatamista.+Illalla+porukat+tulevat+kakulle+ja+kuohikselle;+on+siipan+synttäri+ja+toinen+poika+sai+hakemansa+viran.+Ja+vaikka+ei+niitäkään+olisi,+niin+aina+on+syy+kuohikseen+kun+saan+porukat+kasaan.+Sitä+on+tapahtunut+viime+aikoina+vähänlaisesti.Mukavaa+kesätorstaita!
  6. Kaksi+puuta+on+meillekin+erittäin+rakas+kipale.+Lapsenlasten+ollessa+pieniä+olivat+hyvin+usein+meidän+kyydissämme+menossa+kanssamme+milloin+mihinkin,+ja+lähes+joka+kerta+duettona+lauloivat+tuota+Juha+Tapion+kappaletta.+Sanatkin+osasivat+alusta+loppuun.+Siitä+on+meille+vanhoille++jäänyt+ihana+muisto,+ja+aina+kun+po.+laulu+kuuluu+radiosta+ailahduttaa+se+sydäntä+lämpimästi.Minäkin+olen+Korkmanista+tykännyt.+Joku+kyllä+särähti+korvissani+joitakin+vuosia+sitten+ja+samalla+pisteeni+tippuivat.+Hän+oli+radiossa+haastateltavana.+Toimittajan+kysyessä+häneltä+viettääkö+hän+aikaa+lastenlastensa+kanssa,+kun+juuri+oli+jäänyt+eläkkeelle,+niin+hän+vastasi+(en+tarkkoja+sanoja+muista),+että+hän+on+sanonut+omille+lapsilleen,+että+ei+sitten+ryhdy+miksikään+kokopäiväisoisäksi,+koska+on+niin+paljon+muuta+tekemistä.+En+tiedä,+oliko+vastaus+tarkoitettu+niin+tylyn+kuuloiseksi+kuin+se+silloin+kuullosti.+-+Ei+mennyt+kovin+kauan,+kun+hän+uudelleen+oli+radiossa,+ja+selkeästi+paikkaili+siinä+ohjelmassa+sanojaan+koskien+(lapsen)lapsia.Minusta+on+aika+pöljää+jo+nyt+kohkata+seuraavasta+presidentistä.+Valintaan+on+sentään+vielä+neljä+vuotta,+jos+Niinistö+kykenee+kautensa+loppuun+hoitamaan.++Ettäkö+Haavistosta+pressa.+No,+ei+ja+ei!!+En+minä+Hallaakaan+äänestäisi.+En+edes+Marinia.+Neljässä+vuodessa+voi+tapahtua+-+toivottavasti+tapahtuukin+-+vaikka+ihmeitä.+Sellaisiahan+tapahtuu+näköjään+muutamassa+viikossakin.Häätyypä+tästä+ruveta+hätyyyttämään+jotain+korjaamoa,+jos+vaikka+piankin+saisi+hoitoon+autoni+kytkimen,+joka+eilen+sanoi+sopimuksen+irti.+15v+se+on+kestänytkin.+Potuttaa+vähän,+kun+en+pääse+liikkeelle+oman+pääni+mukaan,+kun+siippakin+on+raksakeikalla+toisella+autolla.+No,+eipä+minulla+juuri+nyt+niin+ihmemenoja+kyllä+olekaan,+mutta+tietoisuus+siitä,+että+jos+olisi,+niin+pitäisi+neuvotella+siipan+kanssa+auton+käytöstä.+Ei+hyvä.+En+ole+sitä+joutunut+tekemään+moneen+kymmeneen+vuoteen.
  7. Oottepa+kerinneet+kirjoitella+vaikka+mistä+tällä+välin.+Minä+en+eilen+konetta+avannut+ollenkaan.+Ja+tänäänkin+on+mennyt+koko+päivä,+ensin+matkatessa+mökiltä+kotiin+ja+sitten+kaikenmaailman+hommien+hoidossa.Eilen+kävimme+mökiltä+käsin+naapurikaupungissa+sukulaiskierroksella+ja+siinä+se+päivä+vilahti.+Illalla+vielä+istuskelimme+terassilla+nauttimassa+oikeasta+kesäillasta.+Uusia+lintuja+oli+ilmaantunut+rantaamme:+tukkasotkia.+Aiempi+vakiporukka+on+koostunut+joutsenista,+kuikista+(vai+sanotaanko+kuikoista;)+ja+kahdesta+jonkun+sortin+lokista.+Joskus+on+ollut+myös+sorsia,+ja+nyt+on+vesilintulauma+siis+rikastunut+yhdellä+uudella+lajilla.+Vain+yksi+aikuinen+oli,+mutta+kolme+poikasta.+Emo+opetti+meidän+rannassa+poikiaan+sukeltamaan.+Sitä+oli+mukava+seurata.Huomenna+onkin+taas+kotijoukkojen+ja+vähän+vierasjoukkojenkin+muonitusta.+Siippa+lähtee+aamusella+pojan+raksahommiin+ja+kun+minusta+ei+niihin+ole,+niin+laitan+sitten+sapuskat+kuudelle+duunarille,+joista+yksi+on+miniäni,+muut+eri+ikäisiä+miehiä+välillä+45v+-+75v.+Koirat+saavat+mitä+"herrojen"+pöydältä+tippuu.Joku+teistä+totesi+tuolla+ylempänä,+että+lapset+on+vanhemmilleen+aina+lapsia,+minkä+ikäisiä+ikinä+ovatkin.+Pitää+just+niin+paikkansa.+Tässä+yhtenä+päivänä+huomasin,+että+nuoremmallakin+pojallamme+on+jo+harmaata+ohimoilla.+Siinä+kyllä+tuli+tippa+linssiin.Taitaa+Dr.+elätellä+toivetta,+että+ryhtyisin+minäkin+lukemaan+sähkökirjoja;).+Vain+villit+hevoset+saisivat+minut+sen+tekemään,+eivätkä+nekään.+Paperista+kirjaa+ja+sanomaa+ei+voita+mikään+sähköinen+systeemi.+Oikea+kirjahan+tuoksuukin+kirjalle.+Ja+auta+armias,+jos+olisi+vain+e-kirjoja,+niin+jäisivätpä+kirjat+minulta+lukematta.+Toivottavasti+huusholliimme+ei+koskaan+iske+tulipalo,+että+edes+omat+vähintään+kertaalleen+luetut+kirjat+pysyvät+saatavilla+niin+kauan+kuin+henki+minussa+pihisee+ja+lukutaito+säilyy.+Tiedä+vaikka+kirjastot+ja+kirjakaupatkin+siirtyisivät+jossain+vaiheessa+myymään+pelkkiä+e-+tai+äänikirjoja.+No,+sitä+vaihetta+en+ehkä+joudu+näkemään+ja+suremaan+etenkin+lasten+puolesta,+etteivät+pääse+tutustumaan+oikeisiin+kirjoihin.+E-Aapinen+-+painajainen!Jokohan+huomenna+jo+tarvitaan+sontikkaa.+Ainakin+villatakki+voi+olla+tarpeen.+Vaan++johan+näitä+helteitä+jo+olikin.+Luvattiin+johonkin+päin+Suomea+niin+kovia+sateita,+että+snorkkelikin+voisi+olla+hyvä+kapistus.Hyvää+alkanutta+viikkoa!
  8. Voi+hittomölli+näitä+vehkeitä.+Kirjoitin+äsken+melko+pitkän+jorinan,+ja+sen+lopussa++huomasin,+etten+taaskaan+ollut+kirjautunut+ja+aattelin,+että+robo+sen+vie.+Niinpä+sitten+käytin+kopipeistiä++viedäkseni+tekstin+nimmarini+alle,+mutta+se+samperin+peistaus+onnistunutkaan;+syytä+en+tiedä.+Niin+olen+tehnyt+ennenkin+silloin,+kun+viitsin+kirjautua+jälkikäteen.Olen+viettänyt+tänään+pitkät+tovit+selaten+Helsingin+kaupunginmuseon+sivuilta+kuvia+Hesan+kouluista.+Niitä+oli+jo+1800-luvun+lopulta+ainakin+1990-luvulle.+Kaikkia+en+vielä+kerinnyt+käydä+läpi.+Omat+ja+siippani+koulut+olivat+hyvin+edustettuina.+Yhdessä+kuvassa+oli+tyttönorssin+opettajat+v.+1939,+mutta+luulisi,+että+ainakin+joku+opettajista+oli+vielä+virassaan+50-luvullakin,+eli+mahdollisesti+Arankin+maikkana.Olemme+nyt+mökillä+ja+minua+palelee!!.+Siippa+pitää+jäähdytystä+niin+kovalla,+että+ripset+ovat+huurteessa.+Hän+inhoaa+hellettä.+En+minäkään+sitä+rakasta,+mutta+joku+tolkku+pitäisi+kylmyyden+ihannoinnissakin+olla?!+No,+en+valita.+Ulos+pääsee+lämmittelemään.+Ja+juuri+sieltä+tulinkin.+Söimme+terdellä+ja+kun+siihen+alkoi+aurinko+paistaa,+niin+aika+tuskaiseksi+muuttui+olo,+vaikka+järveltä+pieni+tuulenvirekin+tuli.Kohta+sauna+palamaan,+ettei+lämpö+kesken+lopu.+Uimaankin+voisi+mennä,+vesi+on+25C,+mutta+laiturin+portaiden+könyäminen+ei+tällä+selällä+kiinnosta.+Eikä+tuo+vesikään+niin+tuhottoman+lämmintä+ole,+että+sinne+väkisin+pitäisi+päästä.+Siippa+kyllä+uhkaili+heittää+talviturkkinsa,+mutta+katsotaan+nyt,+kuinka+siinä+käy.+Ehkä+käy+niinkuin+ennen+Oulussa,+eikä+sielläkään+käynyt+mitenkään.Lempeätä+kesäiltaa+kaikille!
  9. Kyllä+todella+on+helle.+Ulkona+olen+käynyt+vain+sen+verran,+mitä+tarvitaan+pyykkien+narulle+viemiseen+ja+toisten+pois+ottamiseen.+Ja+jo+siinä+ajassa+tuli+hiki.Kettislenkille+en+tänäänkään+pystynyt+lähtemään.+Selkä+juilii+edelleen+pahasti.+Kai+tässä+pitää+kohta+lääkäriä+yrittää+yhyttää.+Vaikka+melkein+tiedän,+että+siellä+saa+uuden+burana-+ja+panadolireseptin.+Ei+ne+meille+vanhoille+oikein+muuta+keksi.+Selkä+on+muutenkin+niin+lääkäreille+kuin+potilaillekin+usein+arvoitus:+kipeä+on,+mutta+miksi,+se+jää+monesti+selvittämättä.Tuolla+ylempänä+Rapunen+kertoi+lettukesteistään.+Minunkin+alkoi+sitä+lukiessani+tehdä+mieli+plättyi,+ja+nimenomaan+jätskin+ja+mansikoiden+kanssa.+Juhannuksena+tein+kakun,+jonka+välissä+oli+mansikoita+ja+mascarponea.+Päälle+piti+tuleman+jätski-+ja+mansikkaviipaleita.+Ei+tullut+kuin+mansikkaa.Mökin+jääkaappi+on+keljuillut+jo+pitkään,+ei+jäähdy+kunnolla.+Lisäsin+jäähdytyshötyä+maksimiin+saakka,+ja+niin+kävi,+että+pakastus+meni+täysille,+itse+kaapissa+ei+tapahtunut+mitään.+Ja+pakastelokerossa+ollut+jätski+oli+sitten+niin+kivikovaa,+ettei+kirveskään+siihen+olisi+pystynyt.+Mikrossakin+sitä+käytettiin,+mutta+alkoi+vain+valua+reunoilta.+Eli+syötiin+kakku+mansikoineen,+ja+nuoriso+söi+myöhemmin+erikseen+jäätelön,+kun+se+oli+pehmennyt+niin,+että+hampaat+siihen+pystyivät.Tänään+siippa+kävi+ostamassa+uuden+jääkaapin,+ja+luultavasti+lähdemme+kuskaamaan+sen+paikalleen+lauantaina+tai+sunnuntaina,+kun+naapurin+mies+on+kotona+ja+lupasi+auttaa+uuden+sisään+ja+vanhan+ulos+kantamisessa.+Minun+kantokykyni+on+nyt+nollilla:)Kohta+alkaa+uusintana+Takaisin+kotiin-sarja.+Meinaan+katsoa+sen.+Tykkäsin+siitä+ekallakin+kerralla.+Se+on+viihdyttävää+ja+helppoa+katsottavaa+näin+kesähelteillä.Leppeää+iltaa!
  10. Tyttönorssin+jälkeen+tuo+Yrjönkadun+ja+Bulevardin+kulmassa+oleva+koulu+jatkoi+ensin+Helsingin+toisena+tyttökouluna+ja+myöhemmin+Kirkkopuiston+tyttökouluna,+jonka+oppilas+siis+minäkin+olin.+-+Kirkkopuisto+tunnetaan+nykyään+Ruttopuiston+nimellä.+Koulun+virallinen+osoite+minn+aikanani+oli+Yrjönkatu18.+Siitä+talo+ja+sen+ravintolakin+nimensä+sai:+G18.Hakusanalla+G18+löytyy+linkki,+missä+paljon+kuvia+juuri+juhlasalista.+Parissa+kuvassa+näkyy+flyygeli,+jolla+minäkin+niin+monissa+koulun+juhlissa+soitin+(käydessämme+talossa+mjuutama+vuosi+sitten+kysyin,+onko+flyygeli+se+sama+vanha+ja+vastaus+oli+kyllä).+Yksi+kuva+on+otettu+kolmannesta+kerroksesta,+missä+kutosluokkalaiset+"asuivat".+Aamuhartauksiin+saimme+osallistua+oviaukoissa+kuunnellen+ja+katsellen.+Ovet+olivat+muuten+aina+kiinni,+mutta+salin+tapahtumien+veuraamista+varten+ne+avattiin.+Ja+rexin+vaklaamista+varten.Joskus+juhlasalissa+jouduttiin+pitämään+tunteja+ja+kummatkin+minun+aikanani+rexinä+toimineet+naiset+olivat+melkoisia+kerberoksia.+Muistan+erään+hissatunnin,+jota+piti+sijainen.+Rexi+vakoili+meitä+yläkerran+oviaukossa,+ja+jakoi+tunnin+jälkeen+monta+muikkaria.+Me+likat+kun+emme+sijaisen+-+nuoren+miehen!!+-+tunnilla+noudattaneet+tyttökoululaisen+sääntöjä,+vaan+puhelimme,+tirskuimme,+kiusasimme+punastelevaa+opettajaa,+jotkut+lakkasivat+kynsiäänkin+-+kynsilakka+oli+ehdottomasti+kielletty.Nykyään+monet+ihmettelevät+ja+tuomitsevat+sen,+että+oli+tyttö-+ja+poikakoulut+erikseen.+Sisareni,+joka+oli+peruskoulun+yläasteen+matikan,+kemian+ja+fysiikan+opettaja+oli+sitä+mieltä,+että+tyttö-poikajakoa+saisi+noudattaa+vieläkin.+Vaikka+ei+olisikaan+kokonaisia+kouluja+sillä+jaolla,+mutta+joissakin+aineissa+se+saisi+olla.+Ja+juuri+nuo+em.+aineet+voisivat+olla+sellaisia.++Opettaminen+ja+oppiminen+olisi+tehokkaampaa.+Ei+menisi+aikaa+oppilaiden+keskinäisiin+kuhinoihin+ja+kähinöihin.+Monella+yläasteikäisellä+on+niin+paljon+muuta+mielenkiintoista;+mm.+tytöillä+pojat+ja+päinvastoin.Minun+sukupolveni+kouluissa+järjestettiin+kouluhippoja,+missä+tyttö-+ja+poikakoululaisillakin+oli+mahdollisuus+tutustua+vastakkaiseen+sukupuoleen.+Yhdessä+sellaisessa+minäkin+siippani+pokasin.+Siipan+koulun+teinikunnalla+oli+rahaa+ja+siellä+kävi+jo+silloin+suosittuja+bändejä+ja+solisteja,+mm.+Danny+sekä+Eero+ja+Jussi+and+The+Boys.+Monen+bändin+tie+suosioon+lähti+noista+kouluhipoista.+Oi+niitä+aikoja!
  11. Vaikea+minunkin+on+mieltää+noita+ylempänä++mainittuja+sanoja+haukkumasanoiksi.+Eskimosta+tulee+mieleen+Yrjönkadun+Eskimo-+baari,+josta+aikoinaan+koululikkana+silloin+tällöin+ostin+eskimon.+Baari+oli+oppikouluni+korttelissa,+ihan+koulutalon+kyljessä.++Se+on+nykyään+mm.+Teemalla+maanantaisin+näkyvän+Efter+nio-ohjelman+"näyttämö".Koulurakennuksen+Yrjönkatu18:ssa+omistaa+Svenska+folkskolans+vänner-järjestö.+Koulu+on+remontoitu+uuteen+uskoon+joskus+2000-luvun+alkupuolella.+Etenkin+sen+upea+juhlasali+on+laitettu+tosi+hienoksi.+Ei+se+ainakaan+minun+sukupolveni++koululikkojen+käytössä+pahaksi+mennyt.+Salia+arvostettiin+kovasti+jo+silloin,+ja+meidän+likat+opetettiin+olemaan+siellä+(kuten+joka+paikassa+muutenkin)+siivosti.+Joka-aamuinen+aamuhartaus+siellä+pidettiin+ynnä+kaikki+koulun+juhlat.Juhlasali+näkyi+viime+syksynä+olevan+mm.+Tanssii+tähtien+kanssa-ohjelman+jonkinlainen+varustetila.+Se+näkyi+osin+ohjelman+esittelyjaksossa+ja+jotenkin+tuntui,+että+sali+oli+alennustilassa,+kun+kuvassa+näkyi+kaikenlaista+rekvisiittaa++pitkin+lattioita+ja+vaatteita+rekeissä.+Nykyään+talossa+on+erilaisia+tiloja,+joita+voi+vuokrata.+Juhlasalia+vuokrataan+myös+erilaisiin+tapahtumiin,+esim.+hääjuhliin.+Olen+käynyt+pari+kertaa+syömässä+koulun+jumppasaliin+tehdyssä+ravintolassa,+joka+nykyään+on+pitseria,+aiemmin+ravintola+G18.Kummatkin+kouluni+ovat+nyt+arvokkaassa+käytössä.+Lukionikin+on+nykyään+Tieteiden+talo.+Sielläkin+me+viisi+luokkakaverimummoa+olemme+käyneet+muistamassa+menneitä+tiloissa,+jotka+myöskin+ovat+kokeneet+täydellisen+remontin.+Hyvä,+että+vanhoista,+hienoista+rakennuksista+pidetään+huolta.+Kuriositeettinä+mainitsen+vielä,+että+siippani+kolulu+Svenska+lyceum+on+nykyään+Sibelius-lukio.Hitsi,+olemmekohan+me+olleet+kulttuurin+edelläkävijöitä;))
  12. Nyt+oomma+taas+omassa+kotona.+Ajeltiin+pikkuteitä,+kuten+usein+muulloinkin,+eikä+niillä+ruuhkaa+ollut.+Parhaimmillaan/phimmillaan+meitä+oli+peräkanaa+kolme+autoa+ja+siinä+välissä+yksi+motoristi.Tänään+kyllä+meinaan+katsoa+telkkaria,+tallennuksia,+itse+asiassa.+Mökillä+en+katsonut+edes+uutisia.+Radiosta+sentään+kuulin+niitä+pätkittäin.+Oli+kaiken+aikaa+muuta,+pientä+äksöniä.+Joku+mainitsi+Shetlandin+murhat.+Minä+tykkään+siitä.+On+minulle+tarpeeksi+synkkää.+Kun+on+murhasta+kyse,+niin+ei+siinä+nauru+raikaa.+Nyt+juuri+alkoi+Agatha+C:kin,+mutta+en+katso,+vaan+tallennukseen+sekin+menee.+Mutta+nämä+Miss+Marple-jutut+ovat+vähän+liian+keposia.+Kuten+sanoin,+murha+ynnä+synkkyys,+se+tekee+kunnon+krimin.Oli+muuten+mökillä+lämpötila+just+passeli.+Ja+niin+kävi+kuin+muutamia+päiviä+sitten++kehuin+yhtä+uutta+sääsivustoa.+Se+oli+Keski-Suomen+kohdalla+ihan+oikeassa.+Ei+tullut+sitä+läkähdyttävää+hellettä,+mitä+täkäläiset+laitokset+ennustivat.+Olisikohan+meiän+metelookeilta+jäänyt+huomioimatta+pari+ylemmän+ilmakehän+juttua,+mitkä+kertoivat,+että+hirmulämpöihin+ei+päästä.+No,+tekevälle+sattuu.+Alkavalla+viikolla+kyllä+po.+ennustemallikin+uhkaa+helteillä.+Jopa+32graadia+näkyy+ennusteissa.+Se+on+kyllä+meikälle+jo+himpun+liian+kuuma.+Mutta+pitää+sitten+lymytä+viilennetyssä+kämpässä+ja+käydä+ulkona+vain+äärimmäisessä+hädässä.+Tai+kettisten+hädässä.Nyt+täytyy+pistää+mökiltä+tuotuja+täkkejä+ja+muita+varavuodevaatteita+pesuun.+Niiden+keskeltä,+kaapista+löytyi+kuollut+hiiri.+Miniä+meinasi+saada+slaagin.+En+kyllä+ymmärrä,+miksi.+Nuoret+naiset+on+niin+herkkiä:)+Hiirulaisethan+ovat+niin+söpöjä.+Ihan+oikeasti+ovat!+Mutta+saattavat+kuljettaa+varpaissaan+myyräkuumetta,+joten+vieraskamari+pistettiin+siivoten+ja+pesten+ja+nyt+sitten++tekstiilit+saavat+kyytiä.+Onkin+hyvä+pyykinpesuviikko+tulossa.+Ulkona+saa+kuivattua+paksummatkin+peitot+ja+tyynyt.Hyvää+alkavaa+viikkoa+toivottelen+niin+työn+raskaan+raatajille+kuin+vapaaherrattarille+ja+-herroillekin.