Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. LiisaO,+en+ole+moneen+päivään+enää+lukenut+Alipapparaisen+kirjoituksia+yksinpuheluketjuissaan.+Ne+ovat+ankeaa+luettavaa+monine+linkkeineen.++Alkuun+kävin+niitä+katselemassa+ja+jonkun+kommentinkin+heittämässä.+Samaa+tuubaa+kaiken+aikaa:+omaa+ylivertaisuutta,+(muka)+maailmankansalaisuutta,+suomalaisen+ja+suomalaisten+halveksuntaa,+meidän+moukkien+opettamista+ja+lähes+joka+viestissä+joku+ivaus+sinun+suuntaasi,+joiden+aiheuttaman+tunteen+sattuneesta+syystä+tiedän.+Tuskin+kuitenkaan+mikään+ulkopuolinen+taho,+meistä+elämäläisistä+puhumattakaan+noita+Alin+juttuja+voi+lopettaa,+jos+ei+ylläpito+puutu.+Eikä+puutu.+Sekin+on+nähty+moneen+kertaan.+Jospa+A+itse+väsyisi+tuohon+jatkuvaan+katkeruutensa+osoittamiseen+sinun+suuntaasi.Edsonin+tavoin+toivon,+että+sota+ei+alkaisi+uudelleen.+Nyt+on+täällä+Elämässä+rauhaisaa+ihmisten+kirjoitella,+mitä+mieleen+mällähtää,+myös+kommentoida+akuutteja,+yleisiä+asioita+ja+muita+elämän+kuvioita,+ilman+että+on+pelko+turpiin+saamisesta.+Elämähän+on+kaikkea+maan+ja+taivaan+välillä+ja+siksi+näiden+kirjoitustenkin+pitää+saada+kuvastaa+sitä.+Itselläni+just+nyt+kirjoitushalu+vähissä+xminiän+viimeisimpien+toimien+lamaannuttamana.+Mutta+tästä+noustaan,+kuten+koronastakin.
  2. Seuraan+aika+paljon+kaikenlaisia+ruoka-ohjelmia.+On+kyllä+nyt+hieman+hinku+hiipunut.+Lähes+joka+ohjelmassa+tehdään+vegeä.+Usein+on+vielä+tullut+mukaan+gluteenittomat+sapuskat.+Siitäkin+on+tullut+muoti-ilmiö.+Joku+lääkäri+radiossa+sanoi,+että+ei+ole+suositeltavaa+siirtyä+gluteenittomaan,+jos+ei+ole+keliakiaa.+Viljoissa+on+sellaisia+ravinto-+ja+hivenaineita+ja++gluteenin+valkuaisaineita,+joita+ihminen+tarvitsee+ja+joita+vastaavia+ei+saa+muualta.+Tiettyjä+aminohappoja+(on+gluteenissa)+ennen+kaikkea+pitäisi+saada.+Mutta+gluteeniton+on+nyt+muotia.Erään+ystäväni+tytär+valittaa+mahaansa+aina+ruoan+jälkeen.+Syö+gluteenitonta,+ja+kipu+vähenee+muttei+häviä.+En+ymmärrä:+miksei+mene+keliakiatestiin,+niin+asia+olisi+sillä+selvä.+Minua+ottaa+tuo+gluteenittomuusmuoti+senkin+takia+pannuun,+että+kun+se+muoti+tuli,+niin+gluteenittomat+tuotteet+kaupoissa+kallistuivat+selvästi.+Ovat+muutenkin+kalliita.+Aikuiset+keliaakikot+eivät+enää+saa+"ruokarahaa"+Kelasta,+mutta+lapset+sentään+vielä+n.+90/kk,+mutta+sekin+vain+16v:ksi+saakka.+"Meidänkin"+tytöltä+se+loppuu+ensi+syksynä.+Hänen+perheelleen+ei+korvaus+niin+hengentärkeä+ole,+kun+vanhemmilla+kohtuulliset+tulot,+mutta+monissa+perheissä+korvaus+on+tärkeä+lisä+perheen+ruokatalouden+kustannuksiin.+Eikä+ruoan+tarve+lopu+16v:een.+Ei+muuten+lapsilisäkään.+Sitä+sentään+kai+maksetaan+17v:een.Ja+varmaan+on+taas+pikkusieluisuuttani,+mutta+telkkariohjeomien+kokit,+joiden+kädet+ovat+täynnä+tatuointeja+nostavat+karvani+pystyyn.+Minun+silmissäni+täyteen+tatuoidut+kätensä+ja+käsivartensa+vaikuttavat+likaisilta.+En+haluaisi+ottaa+sellaisista+käsistä+ruokalautasta+ravintolassa.+Ja+tatskat+ovat+lisääntyneet+naisillakin.+Minusta+rumia,+mutta+mää+olenkin+mää.
  3. Minäkin+illalla+kuuntelin+ja+katselin,+mitä+meille+70+:ille+kuuluu+tänä+päivänä.+Varmaan+johtuen+siitä,+että+itse+olen+-+nykymittapuun+mukaan+-+aika+epäaktiivinen+"vanhus"+minusta+tuntui+ihan+käsittämättömältä,+että+jollakulla+ikäiselläni+on+kahdeksan+harrastusta,+kuten+po.+ohjelmassa+haastatellulla+"vanhuksella".+Mielessä+käväisi,+että+mitähän+tuo+ihminen+mahtaa+paeta.+Arvioin,+että+kunto+täytyy+nuoremmallakin+olla+kova,+jos+noin+monen+harrastuksen+kesken+itsensä+jakaa.+Mutta+meitähän+on+niin+moneen+junaan.Minäkin+hieman+ihmettelin+sitä,+että+joku+pahoittaa+mielensä+näistä+meidän+vanhojen+koronaohjeista.+No,+tietysti+itse+hankkimani+päänsärky+on+se,+että+pelkään+tautia+enemmän+kuin+eristäytymistä.+Sen+kuitenkin+ymmärrän,+että+jo+ennen+koronaakin+yksinäinen+vanha,+joka+nyt+vielä+enemmän+yksinäinen,+pelossaan+ja+kaikkien+kontaktien+puutteessa+kokee+ahdistusta+ja+hätää+ja+tarvitsisi+jotain+apua.+Pelkkä+kaupassa+tai+apteekissa+käynti+ei+varmaankaan+silloin+riitä.Po.++telkkariohjelman+toimittajasta,+Annikasta+en+oikein+koskaan+ole+tykännyt.+Jotenkin+tulee+kuva+hieman+haastateltaviaan+ylemmäksi+asettautuneesta+jankkaajasta.+Ja+kun++se+joskus+ärsyttää+kunnolla,+niin+tulee+jo+hänen+kampauksestaankin+silmätikkuni.+Laittaisi+joskus+hiuksensa+vaikka+hännälle.++Välillä+näyttää+siltä+kuin+kuontalonsa+olisi+tärkeämpi+kuin+ohjelman+asia.Ulkona+on+todella+kolea+sää,+jota+tuuli+vielä+pahentaa.+Piti+pukea+kettislenkillekin+melkein+kuin+talveen.+Kevät+näköjään+kuitenkin+etenee+hitaasti+mutta+varmasti+kohti+kesää.+Ketunleipäkin+jo+kukkii!Nyt+lounaan+kimppuun,+Tänään+on+naapurin+ovelle+tuomaa+thai-ruokaa.+Etukäteen+tiedetään,+että+hyvää+on.+On+kokeiltu+monet+kerrat.+Leppoisaa+alkavaa+viikonloppua!
  4. Toivontorstaita+kaikille!Eilen+minäkin+kirjoitin+tänne,+mutta+ei+näy+ilmaantuneen.+No,+ei+siinä+taaskaan+mitään+asiaa+ollut,+muuta+kuin+Rapusen+tavoin+ihan+tätä+ykstotista+arkea.+Ei+meidänkään+elämässä+kovin+ihmeitä+tapahdu+normaalistikaan.+Tämä+aika+on+lähes+jatkumoa+elämäämme+ennen+koronaa.+Konsertti-+ja+oopperailtoja+tai+ystävän+kanssa+kaffella+käyntejä+naapurikaupungin+ostarilla+silloin+tällöin.+Ne+puuttuvat+nyt.+Siipalla+vielä+vähemmän+menoja,+kotona+suntsailee+yhtä+sun+toista+ja+auttelee+poikia+erinäisissä+korjaamis-+ja+nyt+autotallin+rakennusprojektissa.++Nyt+on+hänellä+kyllä+lisäksi+aika+paljon+hommaa+asoy:n+asioissa.Itse+olen+liiankin+introvertti,+joten+en+kovasti+oikein+osaa+kaipailla+edes+ystävien+tapaamista.+Puhelinkeskustelutkin+ovat+aika+harvassa.+Siskon+kanssa+puhutaan+ehkä+kerran+viikossa.Koulujen+avaaminen+jonkin+verran+askarruttaa.+Tähän+saakka+lapsenlapsiakin+tavattiin+ja+nyrkkitervehdyksiä+sentään+vaihdettiin,+eli+metrin+etäisyys+ei+silloin+toiminut.+Nyt+sitten+täytyy+tuo+etäisyys+ottaa+käyttöön,+eikä+nyrkkeilläkään.Jännä+juttu+ovat+nuo+kankaiset+naamarit,+joita+porukat+ovat+nyt+itse+urakoineet+ja+joita+moni+yksittäinen+vähänkin+alaa+hiippaava+firma+on+alkanut+tehdä+sarjatyönä+ja+myydä.+Minäkin+sain+ystävältäni+niitä,+mutta+kertaakaan+en+vielä+ole+käyttänyt.+Maskeistahan+on+alun+alkaen+sanottu,+että+ne+eivät+estä+samasta+virusta,+mutta+voivat+estää+sitä+jakamasta.+Tänään+sanottiin+uutisissa+että+em.+toteamus+on+nyt+tutkimuksilla+todistettu.+Saas+nähdä+tuleeko+siitä+huolimatta+maskipakko+meillekin.+Olen+kyllä+kokeillut+maskia,+enkä+tykkää+sen+läpi+hengittää.+Tuntuu+kuin+ilma+loppuisi.+Vaan+jos+tulee+pakko+niin+sitten+on+pakko.
  5. Täällä+sataa+lunta!+Maa+on+valkoinen!+Ja+autossa+tietysti+kesikset!+No,+äkkiähän+tuo+taas+sulaa,+kun+himpun+lämpimämpää+tulee.+Silti+tuntuu+kurjalta,+kun+tässä+jo+oli+ihan+keväisiä+päiviä.+Eilen+parhaimmillaan+mittarissa+oli+17+graadia.+Vaan+näinhän+se+menee:+kesä+keikkuen+tulevi.+Vaan+kettiksetpä+nauttivat+puhtaassa+lumessa+peuhaamisesta.Mökilläkin+tarkeni+ilman+takkia,+mutta+ei+sentään+spagettiolkaintopissa,+mikä+tuntuu+olevan+nykyään+naisten+kansallispuku+oli+keli+melkein+mikä+tahansa.+Eilen+jo+sellaiseen+pukeutuneen+naisen+näin.+Alkoi+kyllä+palella,+kun+häntä+autossa+istuen+tölläsin.Nyt+sitten+mökillä+vierailijakin+tallentuu+kameraan+ja+täällä+silmä+tarkkana+heti+tarkistetaan,+jos+systeemi+kilauttaa+-+eilen+illalla+kettu+kilautti.++Semmoiset+vensterit+virittivät+siippa+ja+poika,+että+"kyllä+lähtee".+Alkoi+todella+oottaa+päähän+tuo+ihmisten+röyhkeys+mennä+noin+vain+toisen+tonteille.Alkaa+myös+huolestuttaa+tuo+Alipapparaisen+tila.+Ainakin+on+näköjään+hankkinut+nimmarigeneraattorin.+Uutta+nimmaria,+kirjattuna+kaiken+lisäksi,+pukkaa+melkein+joka+toinen+tunti+ja+rivikaupalla+linkkejä.+Kärsii+inflaation+tuo+linkkienkin+suoltaminen.+Kuka+niitä+enää+jaksaa+edes+aukoa+saati+lukea;+kun+yhtä+katsoo,+niin+sinä+aikana+tulee+jo+kymmenen+uutta.Mutta+hyvää+alkanutta+viikkoa,+toivottavasti+myös+keväisempää+kuin+tämä+päivä.
  6. Kaunista+päivää!Vaikka++korona+on+globaali+"päivän+sana",+ja+siitä+tietysti+minäkin+imen+tietoa,++niin+kyllä+jotkut+asiat+ovat+niin+alkaneet+suututtaa,+että+kohta+lopetan+tiedon+haalimisen+ja+annan+muiden+haalia+sitä.+Vähän+väliä+saa+lukea+-+nimenomaan+näitä+huoltovarmuusjuttuja+-+että+Suomi+on+luopunut+lähes+kaikesta+omavaraisuudesta+ja+nojaa+muihin+maihin.Tänään+luin+just+artikkelia,+missä+kirjoitettiin+suomalaisen+koronarokotteen+kehittämisestä,+joka+ei+penniäkään+ole+saanut+rahoitusta.+Rokotteen+testaaminen+voitaisiin+aloitta+jo+ensi+kuussa.+Jo+v.+2003+lopetettiin+oma+rokotetuotanto+sen+kalleuteen+vedoten.+Jos+pandemia+tai+vastaava+tulee,+niin+ostetaan+rokotteet++ja+hengityssuojaimet+-+halvalla!?+-+muista+maista.+Ihan+varmasti+Suomi+onkin+ensimmäisenä+saamajoukossa+silloin,+kun+jotain+tarvitaan+joka+puolella+maailmaa:(.+Sama+on+ruoan+kanssa.+Senkin+omaa+tuotantoa+monet+haluaisivat+ajaa+alas.+Muualta+maailmasta+saa+ruokaa+halvemmalla.+Kun+puute+iskee,+niin+eiköhän+tuotantomaan+oma+tarve+ole+ykkönen.Jospa+tämä+korona+nyt+vihdoin+opettaisi+sen,+että+Suomessa+pitää+myös+olla+omaa+tuotantoa,+ainakin+vähintään+Euroopassa.+Kaikkea+ei+voi+aina+punnita+hinnalla,+ahneudella+on+kakkainen+loppu.+Ja+jos+rahat+meinaa+loppua,+niin+sitten+pitää+miettiä,+mistä+tingitään.Huomenna+pitäisi+lähteä+käymään+taas+eestaas+mökillä.+Siippa+osti+sinne+tuntemattomien+vierailijoiden+varalta+valvontakamerasysteemin+ja+se+pitäisi+nyt+sinne+virittää.+Toinen+poikamme+tulee+homman+hoitamaan,+ei+tarvitse+vanhan+enää+kiipeillä.+Poika+eilen+myös+laittoi+yhteydet+kameran+ja+tietsikan+ja+puhelimen+välille.+Ennenvanhaan+siippa+olisi+semmoiset+hommat+tehnyt+itse,+mutta+sanoi+nyt,+että++ei+enää+jaksa+kiinnostaa.+Onkohan+hän+tullut+vanhaksi;).+Sellaista+on++nimittäin+liikkeellä.Pitäisi+lähteä+kaupassa+käymään.+Kuonokoppakin+minulla+on,+mutta+en+vielä++kertaakaan+ole+käyttänyt,+mutta+nimenomaan+kaupassa+olen+saanut+joiltakin+suojuksen+käyttäjiltä+murhaavia+mulkoiluja.+Pitäisiköhän+tänään+teettää+omallani++neitsytmatka.Olen+noteerannut+tiedon,+että+kuonokoppaa+on+hyvä+käyttää+suojelemaan+tartunnalta+muita,+jos+on+oireinen,+mutta+se+ei+estä+tartuntaa+saamasta.+Minusta+kyllä+tuntuu+perin+kummalta,+että+jos+oireita+jollain+on,+niin+miksi+lähteä+ollenkaan,+kuonokopankaan+kanssa,+ihmisten+ilmoille.+Eikö+silloin+pitäisi+kaikin+konstein+yrittää+pysytellä+kotona.+No,+en+kaikkia+muitakaan+ohjeita+välillä+ymmärrä.Hyvää+alkanutta+viikonloppua+itse+kullekin.+Pysykää+terveinä.
  7. Täälläkin+ongelma+hammashoidossa.+Siipalle+aloitettiin+juurihoito,+joka+ei+tullut+valmiiksi,+kun+koronarajat+lyötiin.+Samaan+aikaan+juurihoidon+kanssa+häneltä+irtosi+yksi+implantti,+mutta+sitä+ei+ruvettu+korjaamaan.+Aika+sille+kyllä+oli,+mutta+peruutettiin+hoitolan+taholta.+Siippa+on+kysellyt+kylän+yksityisiltä+aikoja,+mutta+eivät+ota+vastaan.+Isoille+kylille+siippa+ei+lähde,+joten++hän++kuuluu+nyt+sitten+harvahampaisten+joukkoon.+No,+pitää+vain+vähän+hillitä+alituista+nauramistaan,+niin+kukaan+ei+huomaa+mitään;)).Jännä+juttu+tuo+hammasläkärihommakin.+Erään+ystäväni+tytär+on+hammaslääkäri+kunnalla,+mutta+hänet+on+määrätty+töihin,+juuri+sinne+hammashoitolaan+eikä+koronasairaalaan,+kuten+jotkut+muut+hammaslääkärit.+Näköjään+yhteisiä+ohjeita+ei+ole+heillekään.Jotenkin+aika+hassulta+tuntui,+kun+äsken+lenkille+lähtiessämme+eräässä+kävelytien+ja+ison+tien+yhtymäkohdassa+vastaan+oli+tulossa+(ikä)mies.+Hän+kokonaan+seisahtui+ja+jäi+sivuun+odottelemaan,+kunnes+menimme+ohi.+Etäisyyttä+koko+ajan+oli+5m+.+Siinä+tuntui+hetken,+että+olikohan+liioittelua.+Mutta+sitten+totesin,+että+varmaan+ainkaan+hänen+puoleltaan+ei.LiisaO+puhui+penkeistä.+Täällä+meillä+kahden+ruokakaupan+aulassa+on+kyllä+penkkejä,+ja+aina+niissä+istuu+joku,+kun+ohitse+kuljen.+Kävelyteiden+varsille+on+myös+nyt+lisätty+penkkejä.+Äskenkin+lenkillä+huilasimme+yhdellä+niistä.+Tekee+mieli+ajatella,+että+niitä+on+laitettu+meille+vanhoille,+jotka+nyt+sitten+edes+väännymme+lenkille,+kun+muu+liikehtiminen++on+poissa+laskuista.+Muuta+syytä+en+keksi+monelle+ihan+äskettäin+tuodulle+penkille.+Ne+ovat+aika+raskasrakenteisia,+joten+saattavat+saada+olla+paikoillaan.+Mopopojat+niitä+eivät+ainakaan+voi+viedä,+kaataa+kylläkin.+Eikä+kaatunutta+penkkiä+vanha+ihminen+yksi+ylös+saa.+Sen+verran+painavia+ovat.Nyt+omatekoisen+lounaan+kimppuun.+Hyvää+päivää+kaikille!
  8. Aikani+kuluksi,+herkullisen+thai-aterian+melkein+ähkyttämänä+selailin+IS:n+antamia+linkkejä.+Sattuipa+siihen+mukaan+testi,+missä+saattoi+mitata+vanhojen+tavaroiden+tunnistamistaan.+Jos+tunsi+ne,+niin+nuoruusvuodet+ovat+jo+takanapäin.+Ja+niinhän+ne+tietysti+ovatkin,+mutta+testillä+tuli+todistettua,+että+minä+OLEN+vanha.+Tunnistin+kaikki+esitetyt+härpäkkeet.+Hauskin+niistä+oli+kynänteroitin.+Aika+monta+kynää+minäkin+sellaisella+olen+teroitellut.+Ovatkohan+nykykoululaiset+semmoista+nähneetkään.https://www.is.fi/asuminen/art-2000006492558.htmlSaas+nähdä,+minkälaisia+rajoitushölläyksiä++hallitus+keksii.+Olen+lukenut+monet+kirjoitukset,+missä+tätä+meidän+vanhojen+osaa+taistelussa+koronaa+vastaan+ruoditaan.Aika+moni+kirjoitus+perää+jo+vanhojen+vapautusta.+Aika+kakspiippuinen+juttu.+Itse+ainakaan+en+halua+sairastua,+eikä+minulla+muutenkaan+ole+mikään+hinku+ihmisten+sekaan,+joten+ihan+mielelläni+pysyttelen+edelleen+kotosalla.Sitä+vastoin+on+paljon+vanhoja+ja+vanhahkoja,+jotka+kokevat+tämän+(semi)karanteenin+pakottamisena+oloihin,+joista+nuorempien+ei+tarvitse+kärsiä.+Monille+tilanne+onkin+vaikea.+Ikäihmisetkin+ovat+tottuneet+menemään+ja+tulemaan+omien+mieltymystensä+ja+kuntonsa+mukaisesti,+ja+nyt+kun+ei+niin+saa+toimia,+kokevat+olevansa+toisen+luokan+kansalaisia,+ahdistusta,+jopa+mielenterveydellisiä+ongelmia.Jos+sitten+meidät+vanhat+päästetään+"kesälaitumille",+niin+miten+käy+tartuntojen?+Veikkaan,+että+lisääntyvät,+kuten+kuolematkin,+mutta+kuinka+paljon,+sitä+ei+kai+kukaan+tiedä.++Itse+kyllä+mieluummin+elän+hiljaiseloa+ja+odottelen,+että+virus+talttuu+ja+siihen+löytyisi+rokotus+tai+lääkitys+kuin+nyt+suinpäin+vapaudesta+innoissani+ryntäilisin+erilaisiin+tapahtumiin+ja+seuroihin,+mistä+sitten+ehkä+taudin+saisin+ja+pahimmassa+tapauksessa+menot+loppuisivat+kokonaan+muutamassa+viikossa.+No,+joka+tapauksessa+tilanne+on+problemaattinen+jatkuu+karanteeni+tai+koittaa+vapaus.Ainakin+vielä+tänään+karanteeniterkuin
  9. 70 / 86