Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Palstahahmo.
  2. Mä+en+saa+toimeentulotukea,+enkä+sitä+kautta+myöskään+mitään+muitakaan+avustuksia,+jotka+muuten+tulee+nykyään+Kelan+kautta,+kun+mulla+on+pahan+päivän+varalle+vähän+säästössä.+Niihin+rahoihin+en+halua+toistaiseksi+koskea.+Koska+koska+tahansa+voi+tulla+eteen+tilanne,+että+pitää+maksaa+vaikka+joku+ehdottomasti+välttämätön+leikkaus+yllättäen,+johon+ei+kuukausiin+julkisella+puolella+pääsis,+ja+johon+olisi+välttämätöntä+mennä+pikaisesti.+Oon+kerran+maksanut+yksityisellä+yhden+tähystysleikkauksen,+ja+siitä+lähtien+pyrkinyt+pitämään+aina+pahan+päivän+varalle+rahaa+säästössä.+Rupeen+pikkuhiljaa+vähän+kerrallaan+pistään+rahaa+säästöön,+kun+saan+läppärin+vikat+osamaksut+maksettua,+ja+sit+kun+mulla+on+tarpeeksi+säästönsä,+hankin+täysin+uuden+ja+just+mun+selälle+sekä+lantiolle+sopivan+runkopatjasängyn.+Siihen+menee+vaan+vuosia.+Toi+mun+edellinen+"perintösänky"+provosoi+kipuja,+ja+sillä+se+lopulta+vaihdettiin+tohon+nykyiseen.+Tää+nykynen+provosoi+vähemmän.+Mulla+vaan+on+toi+ristiselkä/lantio+alueena+jäykkä,+ja+siellähän+ne+pahimmat+murtumat+oli.+Lantio+meni+kolmeksi+kappaleeksi,+ja+selässä+rintarangan/-lastan+nikamia+murtui+parista+kohtaa.+Kun+mulla+ei+ole+säännöllisiä,+ja+pakollisia+aikaisia+herätyksiä,+ei+haittaa+vaikka+en+saa+nukuttua+öitä+rauhallisesti.+Mulle+riittää+kunhan+vaan+saan+nukuttua+jotenkin.
  3. Lainaamisen+suhteen+olen+epäileväinen+siksi,+koska+tarvetta+olisi+vähintään+40+vuodeksi,+ja+hyvällä+tuurilla+jopa+huomattavasti+pitempään.+Mun+tilanne+kipujen+suhteen+ei+ole+muuttumassa,+koska+ne+tulee+pysymään+jossain+muodossa+mukana+kuolemaan+asti.+Siis+hyvällä+tuurilla+vielä+50-60+vuotta+eteenpäin.+Ja+vaikka+ei+jatkuvasti+olisi+kivut+päällä,+ei+mun+selkäni+muuksi+muutu+vuosien+varrella.+Eihän+näitä+hermokipuja+oo+ollu+kuin+vasta+lähes+14+vuotta.+Missään+vaiheessa+ton+13+vuoden+ja+10+kuukauden+aikana+hermokivut+eivät+ole+olleet+täysin+poissa.+Tossa+oli+5+vuotta+välissä,+jolloin+niitä+oli+yhtäjaksoisesti+noin+kolme+neljä+kuukautta+vuodesta,+lopun+ajan+niiden+ollessa+poissa.+Sitä+ennen+kivut+oli+päällä+364+päivää+vuodessa+yhteensä+8+vuotta.+Syksystä+-19+ne+on+olleet+päällä+ensin+muutaman+päivän+viikosta,+jättäen+hermokivuttomia+välipäiviä,+mutta+9.4.20+lähtien+maaliskuun+alkuun+asti+ne+olivat+joka+päivä,+kunnes+maaliskuun+alussa+pitivät+vajaan+viikon+taukoa+huimauksen+tullessa+siksi+aikaa+tilalle.+Siitä+maaliskuun+alkupäivistä+lähtien+ovat+olleet+taas+jokapäiväisiä.+Kauanko+kestää+vielä+näin...ei+mitään+hajua.+Voi+mennä+jopa+vuosia.+Mulla+oli+juurikin+sellainen+ilmapatja,+johon+sängyn+päädyssä+ollut+neliökoneisto+syötti+ja+sääteli+sitä+ilmaa.+Sellanen+mulla+oli+käytössä+noin+kolme+kuukautta,+kun+pääosin+makasin+sängyssä.+Ne+estää+makuuhaavoja+syntymästä,+jos+joutuu+pitkään+makaamaan+sängyssä.+Mutta+kun+nosti+päätyä+pystyyn,+sillä+patjalla+istuessa+valui+aina+jalkopäähän,+ja+joutui+kiskomaan+itseään+ylöspäin.+Ei+nekään+täysin+pysty+sitä+ilmaa+pitämään+samanlaisena.+Mulla+ei+niihin+makuuhaavojen+ehkäisyyn+ole+tarvetta,+mihin+niitä+pääosin+käytetään.+https://b2b.familon.fi/fi/tuote/familon-pro-mediflex-safe-hygieniapatja-sl1-1472/
  4. Joo+siis+en+ole+salaillut+lääkäreiltä+mitään,+ja+itse+asiassa+se+oli+psykiatri+joka+toissa+talvena+ehdotti+ketipinorin+annostuksen+nostamista,+kun+valitin+etten+saa+tarpeeksi+nukutuksi+kropan+ollessa+ylirasitustilassa+ja+unen+liian+vähäistä,+kun+valvoin+aamuyölle+koska+en+saanut+unta.+Olen+sanonut+psykiatrille+suoraan+ja+useamman+kerran,+että+jos+en+saa+nukuttua+tarpeeksi,+mun+pää+ei+kestä,+ja+siinä+tapauksessa+tulen+tappamaan+itseni.+Niin+kauan+kun+saan+jotenkin+nukutuksi,+pää+kestää+ja+jaksan+kipuja,+jolloin+myös+pysyn+hengissä.+Ei+mulla+ole+silloin+ollut,+tai+edes+tälläkään+hetkellä+ole+mitään+haluja+kuolla.+Se+on+vain+fakta+asia,+mitä+tapahtuu+jos+pää+ei+kestä.+Pidän+sormet+ristissä,+että+yhä+edelleen+ja+tästä+eteenpäin+saisin+nukuttua+edes+jotenkin.+Siis+ei+mullakaan+ihan+täysin+kivutonta+se+uni+ole,+vaikka+en+sitä+kipua+varsinaisesti+unessa+tunne.+Se+kipu+esiintyy+nukkuessa+sängyssä+pyörimisenä,+ja+jatkuva+kyljeltä+toiselle+vaihtaminen+huonontaa+unen+laatua,+samalla+kun+lisää+kropan+väsymystä.+Mulla+selkä+väsyy+ja+menee+jumiin/puutuu+yhdessä+asennossa+aika+nopeesti,+etenkin+jos+olen+kääntynyt+selälleen+unissani,+ja+se+tarkoittaa+asennon+vaihtamista.+Mitä+kipeempi+olo+on,+sitä+enemmän+pyörin+sängyssä.+Kun+unen+laatu+on+huono,+tarvitaan+sitä+unta+määrällisesti+enemmän.+Kun+kävin+sen+pari+vuotta+koulua+vajaa+10+vuotta+sitten,+ja+kävin+omalla+autolla+(äidin+auto+lainassa)+neljänä+päivänä+viikossa+koulussa+noin+50+kilsan+päässä,+tarvitsin+silloin+12+tuntia+yössä+unta.+Mulla+oli+sillon+käytössä+vielä+mm.+panacodit+ja+fentanyl+-laastari,+jotka+mahdollistavat+koulussa+käymisen,+lievittäen+samoja+kipuja+sen+verran+että+pystyin+siellä+sen+reilun+vuoden+käymään,+mitä+valmistumiseen+vielä+tarvitsin.+Heräsin+joka+yö+noin+kahden+tunnin+välein,+kun+selkä+väsyi+selällään+makaamiseen,+ja+yleensä+vieläkin+havahdun+joka+kerta+hereille+kun+joudun+kääntämään+kylkeäni.+Jouduin+siis+vähintään+kahden+tunnin+välein+vaihtamaan+asentoa,+koska+olin+unissani+kääntynyt+kyljeltä+selälle.+Välillä+heräsin+jopa+tunnin+välein.+Pisimmillään+nukuin+3+tuntia+yhtäjaksoisesti+ilman+heräämistä.+Tuon+heräämisen+takia+unen+tarve+oli+se+12+tuntia.+Se+tarkoitti+sitä,+että+kun+tulin+neljän+viiden+välillä+kotiin+koulusta,+oli+mun+pakko+mennä+jo+puoli+kuudelta+tai+viimeistään+kuudelta+illalla+nukkumaan,+jotta+sain+riittävästi+unta,+koska+kello+oli+jo+viiden+jälkeen+herättämässä.+Joten+ei+ole+ensimmäinen+kerta+kun+tarvitsen+enemmän+unta+kuin+terveet+tai+semiterveet+ihmiset.+Koska+mulla+on+lisäksi+vaikea+uniapnea,+kulkisin+muutoin+päivät+sumussa+tarvittavan+unimäärän+saatuanikin,+jos+mulla+ei+olisi+tota+c-papia+käytössä.+Se+on+yksi+syy+sille,+että+oon+saanu+ylipäätään+jotenkin+nukuttua+reilun+vuoden+verran.+Jos+sitä+ei+olisi,+olisin+hyvin+todennäköisesti+tappanut+itseni+jo+viime+syksynä,+kun+pää+ei+olisi+kestänyt.+Joten+jaksaminen+on+välillä+hyvin+pienestä+kiinni.+Päivä+kerrallaan+pitää+mennä,+ja+hyväksyä+se,+että+tämä+on+tilanne+tällä+hetkellä,+ja+joka+voi+parantua,+mutta+yhtä+hyvin+huonontua+joku+päivä.+En+valita.+Tai+ainakaan+yritä+valittaa+paljoa..+Elämän+realiteetit.
  5. Ota+huomioon+se,+että+mä+en+ole+fyysisesti+terve,+enkä+ole+ollut+sitten+vuoden+2004,+joten+siksi+mun+unentarvetta+ei+voi+verrata+normaaliin+fyysisesti+terveen+ihmisen+unentarpeeseen+ja+siihen,+mikä+on+terveelle+riittävä+ja+sopiva+määrä+unta.+Mun+kroppa+tarvitsee+tuon+9-10+tuntia+unta,+ja+lääkärit+ovat+tietoisia+asiasta.+Olen+saanut+heiltä+palautetta+että+tuo+on+mulle+sopiva+määrä+unta,+ottaen+huomioon+mun+kokonaisvoinnin.Menneen+reilun+vuoden+ajan+uni+on+ollut+se+ainoa+asia+mikä+on+pitänyt+mut+kirjaimellisesti+hengissä.+Mulla+kivut+alkaa+yleensä+aika+pian+heräämisen+jälkeen,+ja+kestää+aikalailla+nukahtamiseen+asti.+Siis+noin+13-15+tuntia+vuorokaudessa,+ja+pääsääntöisesti+joka+päivä,+kivun+ollessa+voimakkuudeltaan+7-10+(jos+0=ei+kipua+ja+10=suurin+kuviteltavissa+oleva+kipu),+ja+ilman+että+mikään+lievittää+tai+poistaa+sitä.+Siis+nyt+puhun+sellaisesta+kivun+voimakkuudesta,+jolloin+reiän+aiheuttamaa+hammassärkyä+ei+edes+ollenkaan+tunne.+Ainakin+hammaslääkäri+katsoi+monttu+auki+ihmetyksestä,+kun+kerroin+ettei+hammasta+särkenyt+yhtään,+vaikka+kyseessä+oli+niin+iso+reikä+että+koko+hammas+piti+poistaa.Se+joka+päiväinen+kipu+rasittaa+ja+kuormittaa+elimistöä,+vaikka+vain+istuisin+sohvalla+mitään+tekemättä,+yhtä+paljon+päivän+aikana+kuin+vaikka+maajoukkuetason+hiihtäjällä+tai+jalkapalloilijalla+päivittäinen+treenaaminen.+Uni+on+ainoa+aika+vuorokaudessa,+jolloin+sekä+kroppa+että+mieli+saa+levätä+tuntematta+kipua.+Täysin+kivuton+en+ole+ollut+sitten+marraskuun+2004,+joten+sama+pätee+myös+silloin+kun+hermokivut+on+pääosin+tauolla.+Lisäksi+hermokivun+liitännäisenä+uupuminen+lisää+unen+tarvetta.Mitä+noihin+lääkkeisiin+tulee,+niin+ilman+ketipinoria+ja+noritreniä+valvoisin+joka+yö+aamuun+asti+sängyssä+pyörien+ja+unta+saamatta.+Mulla+iltanukahtaminen+on+se+ongelma.+Nuo+kaksi+lääkettä+yhdessä+tuo+sen+"tavallisen"+nukahtamiseen+tarvittavan+väsymyksen,+ja+sitä+myötä+nukahdan+helpommin.+Yleensä+jos+herään+yöllä+vaikka+vessaan,+nukahdan+uudelleen+heti+sänkyyn+palattua.+Jos+en+saa+yöllä+herättyäni+uudelleen+unta,+on+kivut+ehtineet+iskeä+päälle.+Sitä,+etten+saa+herättyäni+uudelleen+unta,+tapahtuu+todella+harvoin.
  6. Enää+ei+ole+noita+itsensä+vihaamista+juurikaan+tullut,+mutta+parikymppisenä+aika+usein+seuraavana+päivänä,+kun+olin+edellisenä+iltana/yönä+taas+kerran+jotain+törttöillyt.Nykyään+ne+on+lieventynyt+vaan+itsesyytöksiksi+vailla+varsinaista+vihaa.+Täs+on+parin+päivän+aikana+ollu+aikamoinen+vitutus+päällä,+ja+mieli+hieman+apeana.+Piti+mennä+juhannukseks+porukoille,+niin+mitä+vielä,+oon+kököttäny+tän+ja+eilisen+päivän+yksin+himassa,+kun+on+ollu+sen+verran+kovat+kivut+päällä,+etten+pystynytkään+lähteen.+Tuskin+huomennakaan.
  7. Mutta+omaa..+😎
  8. Kiitos+samoin.