Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Ei+kuitenkaan+jokaisen+sanavarastoon.+En+usko,+että+ole+termiä+kertaakaan+käyttänyt.Minä+en+myöskään+usko,+että+olen+haistattanut+koskaan+ketään,+vaikka+lapsuuden+riitatilanteet+ovatkin+jääneet+pois+mielestä.Aikuiselämästä+tiedän.+Vieläkään+ei+kieleni+kääntyisi+loukkaamaan+ketään+niin+syvästi.Konfliktitilanteissa+menen+useimmiten++sanattomaksi+ja+poistun+paikalta.+tai+jos+tunnen+olevani+satavarmasti+oikeassa,+sanon+sen+selkeästi+ja+harkitusti,+en+ikinä+huuda.+Muutaman+kerran+elämässäni+olen+menettänyt+malttini,+ja+silloin+oli++lähettyvillä+olleiden+paettava+paikalta,+mutta+tiedän,+että+tuolloinkaan+en+haistatellut+vastapuolta.+Tavarat+saattoivat+lentää+suljettuun+oveen,+mutta+kuitenkin+olen+aina+ollut+niin+tolkussani,+että+en+ole+kristallivaaseja+paiskonut,+kyllä+olen+tyytynyt+muoviin+tai+kirjoihin.
  2. Minä+olen+iloinen+eilisistä+vieraistani.+Tyttäreni+ja+tyttärentytär+tulivat+iltapäivälla+ja+juttua+piisasi.+Meillä+oli+kaikilla+hyvä+mieli,+söimme+hyvin+ja+joimme+kahvit+päälle.+Keskustelimme+kaikesta+maan+ja+taivaan+välillä,+ja+jossakin+kohtaa+luisuimme+politiikkaan+Tytär+muisteli+lapsuuttaan,+että+naapurin+tyttö+oli+sanonut,+että+ei+jaksa+olla+kotona,+kun+isä+ja+sen+vieraat+puhuvat+politiikkaa.+Tyttäreni+ihmetteli+itsekseen,+mitä+se+tarkoitti.+Hän+muisti+ajatelleensa,+että+oli+hyvä,+että+meidän+kotona+puhutaan+vain+suomea.Katselin+aamupäivällä+tv.dokkarin+suomenruotsalaisista+ja+ruotsinsuomalaisista+ja+siltä+väliltä+olevista+ihmisistä,+katsoiko+kukaan+muu?+Jos+se+on+Areenasssa,+niin+kannattaisi+ehkä+katsoa.+Se+herätti+ajatuksia+siitä,+miltä+ihmisestä+tuntuu,+kun+on+elänyt+kahdessa+maassa+lapsuutensa+ja+nuoruutensa+vuodet.+Vaikka+Suomi+ja+Ruotsi+ovat+kovin+samanlaiset+maat,+tunsivat+nämä+siirtolaisten+lapset+outoutta+ja+juurettomuutta+kummassakin+maassa.+Aika+oli+koti-ikävä+toiseen.Mietin,+että+emme+ehkä+ymmärrä+miltä+tuntuu+maahanmuuttajista,+joiden+lähtömaat+ovat+varmasti+paljon+erilaisemmat+kuin+Ruotsiin+muuttaneiden.+Valtaväestö+ei+ilmeisesti+pysty+kohtaamaan+tasavertaisina+tulijoita,+vaan+he+saivat+kaiken+aikaa+tuntea+jäävänsä+sivuun.+Nämä+suomalaisetkin+joutuivat+käymään+koulunsa+ruotsalaisista+ikätovereistaan+erillään.+Mietin,+tätäkö+Suomessa+nykyisin+yritetään++välttää+ja+pitää+ulkomaalaistaustaiset+normaaleissa+luokissa,+vaikka+heidän+kielitaitonsa+ei+riitä.Täällä+on+kirkas+auringonpaiste+ja+syksy+on+tullut.+Lehdet+ovat+vielä+puussa,+mutta+eivät+varmaankaan+seuraavan+tuulisen+päivän+jälkeen,+Paitsi+tuo+tammi,+joka+pitää+lehdistään+kiinni+pakkasiin+asti.
  3. Rasismi+on+tuontitavaraa+Suomeen.+Nuoruudessani+ei+takuuvarmasti+syrjitty+vierasmaalaisia+ihmisiä.+Olympialaisten+aikaan+Amerikan+mustat+urheilijat+saivat+kotimaassaan+tuntea+syrjintää+ja+eriarvoisuutta.+Heille+varmaankin+oli+ihmeellistä+liikkua+Suomen+Kisakylässä,+missä+paikalliset+asukkaat+ihailivat+heitä+ja+pyysivät+nmímikirjoituksia.Ei+mustaihoinen+täällä+joutunut+syrjinnän+kohteeksi,+mutta+varmaan+kuitenkin+hämmästelyn+ja+uteliaisuuden+ympäröimäksi.+jos+joku+muunsorttinen+tänne+ylipäätään+osui.+Muistan+60-luvulla+lukeneeni+jostain+lehdestä,+että+suomalaiset+ovat+liian+uteliaita+vierasmaalaisia+kohtaan+ja+annettiin+käytösohjeita,+kuinka+heitä+tuli+kohdata,+ja+varsinkin+tuijottamisesta+kovasti+varoiteltiin.Sitten+tuli+suosittu+tv-ohjelma+televisioon,+missä+kauppaneuvos+palvelijoineen+saunotti+julkkiksia.+Yksi+palvelusväkeen+kuuluva+oli+amerikoista+Suomeen+muuttanut+mustaihoinen+-+nimeä+en+muista+-+ja+hän+alkoi+kampanjoida+n-sanaa+vastaan+kiivaasti.+Muista+kuinka+hämmästyneitä+suomalaiset+olivat.+Meillä+sana+oli+jopa+aapisessa,+eikä+siinä+olut+mitään+sopimatonta+kaikua+meidän+mielestämme.+"Musta"+ei+oikein+vieläkään+sovi+kieleemme.+Mutta+se+opetti+meitä+enemmän+kuin+huomasimmekaan.+Aloimme+todella+huomata+eriväriset+ihmiset,+n-sanan+käyttö+oli+jonkinlainen+virstanpylväs,+osa+meistä+julisti,+ettei++meinaa+siitä+luopua,+osa+paheksui+muuten+vaan+kieleemme+sotkeutumista,+osa+katsoi+olevansa+velvollinen+luopumaan+rasistisesta+ilmaisusta.+Asiasta+puhuttiin+ja+luulenpa+vaan,+että+suomalaisiin+kylvettiin+tuolloin+siemen,+jota+ei+olisi+täällä+tarvittu.