Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
vuorilahti
profiilit
vuorilahti
vuorilahti
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
1
Kommenttia
7
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hei!
Vanhana kilpahiihtäjänä tunnen taudin :)!
Minulle taas tuo vapaa ei sopinut. Olin valmentajien mielestä juuri nuo ominaisuudet omaava henkilö. Perinteinen vaan kulki paremmin.
Herra yksin tietää, mutta ei kerro.
Odottelen edelleen Suomeen vapaan hiihtotavan taitajaa, joka pistää päihin norskeille ja muille, niin miehissä, kuin naisissakin.
24.02.2012 17:26
Hei!
Viisaasti ja asiantuntevasti kommentoitu.
Näitä lisää.....
24.02.2012 17:20
Hei!
Onkohan tämä keskustelu saanut nyt "väärän" sävyn.
Itse esim. lopetin kilpahiihdon v. 1988 - 28-vuotiaana. Tuli kokeiltua molemmat tyylit kilpahiihdossa, jopa SM-tasolla. Minulle vaan tuo perinteinen sopi paljon paremmin, kuin myös nytkin. On molemmat välineet edelleen ja käyn välillä luistelemassa, koska se on ihan kivaa. Kari Ristanen voitti maailmanmestaruuden v. 1985 vapaalla hiihtotyylillä. Joten yli 50: set ei välttämättä ole pelkästään hiihtäneet isoila porkilla ja leveilä puusiksilla, vaan molemmilla. On niin kiva tänä päivänä keskustella vanhojen kilpahiihtokavereiden kanssa siitä, että kumpi on kampi ;)?
Se vaihtelee, eikä ole todellakaan ikään sidottu. Tärkeintä on, että nautti asiasta.
Esim. edesmennyt Isäni tykkäsi luistelusta enemmän. Ehkä syynä oli osittain, että hän harrasti ikämiehenä hiihtosuunnistusta. Hämmästyttävää, mutta totta.
24.02.2012 17:16
Luistelutyyli on tosiaan vanha keksintö.
Maaseudulla hiihdettiin maakuntaviestiä 40-50 luvulla hyvin pitkälle maanteitä pitkin. Silloin laitettiin suksiin teräskantit, jotka pitivät auratuilla, muttei hiekotetuilla teillä hyvin.
Kun katselee hiihtovälineiden historiaa, nin alkuaikoinahan olivat Lyly ja Kalhu.
Toinen liukui ja toisella potkittiin myös luistelukotkuja.
Joka ei ole hiihtänyt perinteisillä puusuksilla, niin on monta kokemusta vaille.
Silloin ainoastaan tietää, mitä vaikutuksia suksien kehitys on tuonut hiihtomaailmaan.
Jos ei kokemusta, niin vaikea on varmaan antaa tasapuolista arvostelua hiihtotyylistä.
Jos muistan oikein, niin 1980 luvun alussa oli Tekniikan maailmassa arviointi puusuksen ja lasiluitusuksen erosta. Tyyli oli kuitenkin perinteinen.
Silloinen huippuhiihtäjä Aki Karvonen testasi molemmat sukset viiden kilometrin lenkillä. Hänen arvio oli muistaakseni minuutti/ km lasikuitusuksen eduksi. Voi olla, että muistan väärin, mutta korjatkaa.
23.02.2012 20:03
Kiva, että huomioit tän jutun.
Se oli meidän lapsuudessa iso asia.
Sävel on tosi kaunis. Vieläköhän me tosiaan saisimme nähdä sarjan uusintana.
Kirjoitan tätä itsekin kyyneleet silmissä.
Paljon terveisiä Siulle ja tyttärellesi.
t.Seppo (Sebastian).
17.01.2009 13:39
Terve Linimenttilauri!
Kiitos paljon vinkistä.
Uskaltaakohan sitä käyttää "raakana", vai pitäsköhän sekoittaa esim. puhdistettuun vaseliniin?
t.S
11.01.2009 15:17
Tervehdys Masa!
Tuttu juttu, eli tauti tunnetaan.
Itselläni oli/on selän kanssa ollut aina hieman ongelmia.
Olin aikoinaan innokas kyykkäämään, koska se on minusta kuningasliike. Harrastin myös maastavetoa ja kulmasoutua.
Vuosien saatossa selkäni meni aina vaan pahemmaksi, kun tein näitä liikkeitä.
Lopulta lopetin nämä hyvät liikkeet ja selkäni voi hieman paremmin. Otin tilalle muita osittain korvaavia liikkeitä. Alussa ne tuntuivat "lälläri liikkeiltä", mutta kyllä niihin aikaa myötä tottuu.
Ei kannata pilata terveyttään punttien kanssa.
Eli loppukaneetiksi:" Lopeta kyseiset liikkeet, koska homma on vielä sinun omissa käsissä".
t.Sepe
09.01.2009 03:42
1 / 1