Minulla tahtoo alaselän lihakset jatkuvasti kipeytyä, kun teen maastavetoa tai kyykkyä. Sitten, kun pidän näistä liikkeitä taukoa, kivut kyllä lähtevät. Mutta kun taas treenaan näitä liikkeitä, kivut tulevat taas. Väärästä tekniikasta ei ole kyse, sillä vedän liikkeet aivan kuin jostain salitreenauksen oppikirjasta.
Nuorempana minulla on todettu oikean puoleisen selkälihaksen olevan vasenta selkälihasta merkittävästi vahvempi. Eli lihakseni ovat toispuoleiset.
Onko tähän mitään apua, vai onko syytä lopettaa kyykky ja mave kokonaan?
Selän kipeytyminen mavessa ja kyykyssä
10
993
Vastaukset
- 65-v
Selkälihasten toispuoleisuus saattaisi epäilemään pientä alaraajojen pituuseroa.
On yleisempää kuin uskotaankaan.
Omalla juniorilla se todettiin vasta olympianostotreeneissä.
Tempaus kiertyi toiselle puolelle.
Toinen koipi oli noin 5mm toista lyhyempi.
Korjantui vastaavalla punttikengän välipohjalla.
Mittaeroa ei huomannut missään muussa eikä se haitannut muuta toimintaa.
Älä lopeta vaan tutkituta asia.
Jos syynä olisi pituusero niin sehän on helppo hoitaa mainitsemallani tavalla.
Mahdollinen suurempi ero on syytä huomioida muissakin jalkineissa.- masa.
Kiitos vinkistä! Täytyy todellakin käydä tutkituttamassa asia. Ehkäpä asia on juuri niin kuin totesit.
- sdfisdfsdfsdfsdf
Missä tuollaisen voi tutkituttaa?
- 65-v
sdfisdfsdfsdfsdf kirjoitti:
Meillä kundin punttivalmentaja, silloinen nuorten maajoukkueen valmentaja, ohjasi alkutestin jälkeen kundin paikallisen kylpylän fysioterapeutin syyniin.
Ko. -peutti on jotenkin sekaantunut kyseistä kylpylää käyttävien urheilijoiden hommiin.
Sorry etten osaa sanoa tarkemmin. - Aladdin85
Että jonkinlainen lantio/selkänivelten 'vääristymä' olisi paljon yleisempi selitys ilmiölle kuin aito jalkojen eripituisuus.
- 65-v
sdfisdfsdfsdfsdf kirjoitti:
Tein niin radikaalin liikkeen että soitin juniorille.
Lopullisesti erimittaisuus täsmentyi alaraajojen röntgenkuvauksilla.
Erimitta on 21mm.
Anteeksi harhaanjohtava, väärä muistini.
Normaalissa elämässä ja liikunnassa sitä ei huomannut lainkaan.
15mm erimitta edellyttäisi lekureiden mukaan lihaskuntoutusta omalla painolla.
Kundi veti rinnalle silloin 140kg.
Takakyykky liki 2oo ja mave yli sen.
Ainoa haitta oli tempauksessa.
Korjausta punttikengän välipohjalla korolla.
Siviilijalkineisiin ei ole laittanut mitään tasauskorkoja.
Lyhyen kilpailu-uran jälkeen on jatkuvasti käynyt salilla ilman mitään haittaa.
Mitä opin tästä?
Ennen vouhkamista minun täytyy tarkistaa asia.
SORRY! - 65-v
Aladdin85 kirjoitti:
Että jonkinlainen lantio/selkänivelten 'vääristymä' olisi paljon yleisempi selitys ilmiölle kuin aito jalkojen eripituisuus.
Yhdellä kundin kaverilla oli paha skolioosi.
Selkäranka takaa katsoen mutkalla.
Leikkaus ja tukiliivit muutaman vuoden.
Sen jälkeen aloitti kyykkäämään tyhjällä tangolla 30:n sarjoja.
Myös muuta kestovoimaa.
Pari vuotta ja poika oli "normaalissa" kunnossa.
Ei mitään ihmetuloksia mutta asiallinen lihaskunto.
Se iänikuinen penkkikin oli "pinkyllä" se maaginen 100kg.
- vbjghjg
treenaa nyt vaan pienillä painoilla pitempää sarjaa ja vahvista niitä lihaksia selässä. ei kannata paljon maksimeilla leikkiä jos oikeesti vikaa on. mulla kipeytyi alussa kans mutta kun useamman kuukauden tekee niin ei o ku hieman hellänä seuraavan parin päivän aikana. mut jos se on suorituksen aikana se kipu ja tuntuu väärältä nostaa niin lopeta ja tutkituta.
Tervehdys Masa!
Tuttu juttu, eli tauti tunnetaan.
Itselläni oli/on selän kanssa ollut aina hieman ongelmia.
Olin aikoinaan innokas kyykkäämään, koska se on minusta kuningasliike. Harrastin myös maastavetoa ja kulmasoutua.
Vuosien saatossa selkäni meni aina vaan pahemmaksi, kun tein näitä liikkeitä.
Lopulta lopetin nämä hyvät liikkeet ja selkäni voi hieman paremmin. Otin tilalle muita osittain korvaavia liikkeitä. Alussa ne tuntuivat "lälläri liikkeiltä", mutta kyllä niihin aikaa myötä tottuu.
Ei kannata pilata terveyttään punttien kanssa.
Eli loppukaneetiksi:" Lopeta kyseiset liikkeet, koska homma on vielä sinun omissa käsissä".
t.Sepe- fsfsfsfsffsfs
Tee kyykyn tilalla askelkyykkyä. Maastavetoa ei ehkä kannata korvata mutta tee pidempää sarjaa pienillä painoilla. Ja kannattaahan kyykkyäkin tehdä pienillä painoilla pitkää sarjaa vaikka sitten askelkyykyn jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322275- 792168
- 951976
- 351775
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329